صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر سوره اعراف

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر سوره اعراف




    سلام
    دوستان قرآنی از امشب سعی میکنم تفسیری از سوره اعراف بر مبنای روش استاد جوادی آملی حفظه الله را بنویسم.
    البته با کمک و یاری شما عزیزان.
    ویرایش توسط حافظ قرآن : ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ در ساعت ۱۹:۲۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره اعراف یک سوره مکی است و طبیعتا در باره اصول دین بحث میکند.نکته ای که در آن انکار نشدنی است و سوره حول آن میچرخد بحث عهد است و پرهیز از عهد شکنی.با داستان آدم و حوا شروع شده و اینکه ما کار پدرمان را تکرار نکنیم.لا یفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنه. ۲۷اعراف
    بازگشت به احسن تقویم و مکانت عنداللهی انسان را بیان میکند ضمن معرفی اصحاب اعراف که میزان سنجش اعمال بندگان دیگر و قسیم بهشت و دوزخ هستند.داستان نوح و صالح و لوط و شعیب و نقض عهد قومشان را بیان میکند و میفرماید که اکثرشان بر عهد خود پایبند نبوده اند و ما وجدنا لاکثرهم من عهد و ان وجدنا اکثرهم لفاسقین.۱۰۲
    سپس داستان موسی ع وعهدشکنی بنیاسراییل در راحتی و به یاد اوردن آن در سختی و عهد ومیقات موسی ع در کوه طور سیناء و نقض عهد قوم در غیاب وی و گوساله پرستی و کمی بعد هم عهدی را که خدا با قرار دادن کوه در بالای سرشان از آنان گرفت را بیان میکند.سپس عهد روز الست را اشاره میکند و باز هم از نقض عهد میگوید یعنی بلعم باعورا و در ادامه اینکه وقتی فرزند صالحی را از خدا درخواست میکنند عهدمیبندند که شاکر باشند ولی به قول خودمان همین که چهارپایمان از پل گذشت به خدا شرک می ورزند.طبق قاعده حرف حرف میاورد در این سوره ممکن است به مطالب دیگر هم اشاره شده باشد ولی غرض از بیان این مقدمه این بود که بدانیم کلیت سوره در مقام بیان عهد و وفای به پیمان است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوستان خوشحال میشم اگه شما هم مطلبی دارین بگین تا بحث به چالش کشیده بشه.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم ))((۱))
    اسم در قرآن به یک تعین خارجی گفته میشود.نه به مفهوم ذهنی.اسم یعنی ذات خداوند با یک صفت که میشود یک اسم و چون خداوند یک وجود خارجی است پس اسمش هم یک وجود خارجی است.اسمی که در ذهن ماست در واقع اسم آن اسم خارجی است یعنی تعین و تصوری است که ما از آن اسم خارجی در ذهن خودمان داریم.ما به ذات خداوند راه نداریم زیرا بین ما و ذات تناسبی برای ادرک آن نیست.در مرتبه فعل خدا و اسم او توانایی ادراک داریم که مرتبه تجلی وظهور و خلق و...است واسمها یعنی همان واقعیتهای خارجی آن را اداره میکنند وخداوند بالقوه تمامی آنها را به ما آموخته است که و علم آدم الاسماء کلها وهرکس هر مقدار انها را بالفعل کند بر عالم خارج که همان عالم اسمای فعلی خداست تسلط و ولایت تکوینی پیدا میکند وسخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض جمیعا منه )(جاثیه)
    نوح ع با استفاده از ولایت تکوینی که داشت کشتی را به گفته قران در سوره هود با اسم خداوند به حرکت واداشت.قوله تعالی:ارکبوا فیها بسم الله مجریها و مرساها.)(هود )
    دعای سمات را هم که همگی با مضامین نورانی اش آشناییم درباره تجلی اسمای خداوند است:باسمک الذی تجلیت.....و از این تعابیر که در این دعای نورانی فراوان است.آصف بن برخیا هم با علم الاسمایی که داشت آن کار را انجام داد.
    اصولا چون ظرفیت هر شهود و رؤیتی که ما انسانها داریم محدود است لاجرم یک اسم محدود و معین را به اندازه ظرفیت خود از حقیقت نامحدود خداوند مشاهده میکنیم.
    ویرایش توسط حافظ قرآن : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۱:۵۷


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الله
    پس از اسم به واژه الله میرسیم.این کلمه تمامی اسمای حسنا را در خود دارد و جامع ترین اسم است.
    در آخر سوره اسراء میفرماید:قل الدعواالله او الدعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسماءالحسنی
    یعنی چه الله را و چه رحمن را هرکدام را بخوانید وبا آن دعا کنید شامل تمامی اسمای حسنای دیگر میشوند البته الله رحمن را هم در برمیگیرد ولی رحمن الله را ندارد و به همین جهت هم پس از الله آمده است.در واقع اختلافشان به فرض ما برمیگردد که اگر الله را به لحاظ مخلوقات حساب کنیم میشود همان رحمن چون مخلوقات بارحمت خداوند از عدم به وجود آمده اند :و رحمتی وسعت کل شیء ))((ا عراف ))


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الرحمن
    وارد بحث کلمه الرحمن میشویم.این واژه برای اصل وجود هر معدومی و برای کل عالم است که در اصطلاح به آن نفس رحمانی میگویند.یعنی موجودات از وجود علمی که نزد خداوند داشتند به وجود عینی و خارجی میایند و بنابراین منتی بر آنها گذاشته میشود پس این رحمت یعنی رحمت امتنانی.این رحمت حتی شامل ظالمین و گناهکاران هم میشود چون به اصل وجودشان ربط دارد.اگر بخواهیم نفس رحمانی را با یک مثال توضیح دهیم مثل قضیه امام علی ع است که فرمود در سینه من علوم فراوانی است ایکاش برای آن حمل کننده ای میافتم.در ذات خداوند هم وجودهای علمی بینهایتی تقاضای ظهور وبروز مینمودند که خداوند با نفس رحمانی خود به آنان وجود خارجی بخشید.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    الرحیم
    رحیم را در اصطلاح رحمت پاداشی و یا وجوبی میگویند که خداوند به عنوان جزای کار نیک بندگان بر خود واجب کرده است.در سوره انعام میفرماید:کتب علی نفسه الرحمه یعنی رحمت رحیمیه را بر خود واجب کرده است و سپس از همین جمله برای اثبات معاد نتیجه میگیرد چون دنیا ظرفیت پاداش دادن به نیکان را ندارد.
    بوعلی سینا از این وجوب با تعبیر وجوب عن الله یاد میکند چون کسی غیر از خدا بر خدا آن را واجب نکرده است واین اصلا فرض ندارد و ملاصدرا از این تعبیر بوعلی تمجید میکند.این که خداوند آن را بر خود واجب کرده است را میتوان اینطور توجیه کرد و توضیح داد که اسم رحمت خداوند بر اسمای دیگر حکومت میکند و بقیه طبق آن باید عمل کنند.
    یعنی سبقت رحمته غضبه
    نه فقط به این معنا که رحمت او بیشتر از غضب اوست بلکه غضب برای رسیدن به رحمت عمل میکند و رحمت پیشوا و امام اوست.
    حتی جهنم برای تطهیر از گناهان و قصاص هم برای جلوگیری از جرم و جنایت است.البته به قول قرآن فقط خردمندان و اولوالالباب این را میفهمند.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در آخر هم این را بدانیم که رحمن و رحیم هم میتوانند صفت اسم یعنی خداوند در مقام تعین و ظهور باشد که به آن اسم میگوییم و هم میتوانند صفت الله باشند.تفصیل بیشتر این مطلب را میتوانید در تفسیر سوره حمد امام خمینی ره ملاحظه کنید.
    ضمن اینکه اهل معرفت بسم الله هر سوره را مختص به آن سوره میدانند و بسم الله در یک سوره با سوره دیگر برایشان فرق دارد.به هر حال هرسوره تأکید بر یک سری از اسماء الله دارد و به حسب آن معنی بسم الله هم فرق میکند.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حافظ قرآن نمایش پست
    در آخر هم این را بدانیم که رحمن و رحیم هم میتوانند صفت اسم یعنی خداوند در مقام تعین و ظهور باشد که به آن اسم میگوییم و هم میتوانند صفت الله باشند.تفصیل بیشتر این مطلب را میتوانید در تفسیر سوره حمد امام خمینی ره ملاحظه کنید.
    ضمن اینکه اهل معرفت بسم الله هر سوره را مختص به آن سوره میدانند و بسم الله در یک سوره با سوره دیگر برایشان فرق دارد.به هر حال هرسوره تأکید بر یک سری از اسماء الله دارد و به حسب آن معنی بسم الله هم فرق میکند.
    رحمان صفت مختص خداوند متعال است اما رحیم صفت عام است به این معنی که می توان بر بنده ای گفت که فلان شخص رحیم است اما رحمان بودن مختص خداوند متعال است پس مشخص می شود که رحمان صفتی برتر نسبت به رحیم است اما چرا خداوند این دو صفت را در کنار هم آورده گویی خداوند متعال می فرماید من رحمانم و روز جزا جز من کسی نمی تواند از بندگان در گذرد و عفو و بخشش گناه کاران مختص من است اما با این حال رحیم هم هستم و تو میتوانی هر چیزی را از من بخواهی حتی نمک سفره ات را.



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    53
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 21 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    المص
    سوره ای که حروف مقطعه المص دارند
    طبق تفسیر قرآن به قرآن امهات مطالب سوره های که الم و ص را دارند در بردارند.یعنی سوره اعراف مطالب بقره و آل عمران و سوره ص را دارد.
    کسانی که با علم حروف سر و کار دارند
    هر حرف را نشانه یک واقعیت خارجی میدانند و مجموع چند حرف را یک کلمه تکوینی میدانند و چند کلمه را یک جمله و آیه و کل عالم را یک کتاب وقرآن با وجود خارجی میدانند.امام خمینی میفرمایند:کتاب تدوینی یعنی قرآن با کتاب تکوینی یعنی جهان مطابقت تمام دارد و محیی الدین بن عربی میفرماید وجود با بسم الرحمن الرحیم ظاهر شد.
    همانگونه که قرآن و سوره فاتحه با آن آغاز میشود.کل عالم یک قرآن است و در آن هیچ چیزی فروگذار نشده است و لارطب و لا یابس الا فی کتاب مبین.انعام
    مافرطنا فی الکتاب من شیء.انعام
    نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء.نحل
    در سوره رعدمیفرماید: تلک آیات الکتاب که اشاره به تکوین و جهان آفرینش است.سپس میگوید:والذی انزل الیک من ربک الحق که اشاره به قرآن تدوینی که بر پیامبر نازل شده دارد و اینکه چون با قرآن تدوینی مطابقت دارد پس حق است.
    غرض اینکه عالم از حروف تکوینی و کتاب قرآن از حروف نگارشی وتدوینی ساخته شده است واین دو مطابق همند.
    از ۲۸حرف الفبا ۱۴تای آنها حروف نورانی اند که حروف مقطعه از آنها و مابقی حروف ظلمانیند.اگر بخواهیم حروف مقطعه را در یک جمله جمع کنیم میشود:صراط علی حق نمسکه
    مابقی حروف ظلمانی هستند.
    جایی شنیدم که این حروف به ترتیب در سوره ای که با آن آغاز میشود از درصد تکرار بالاتری برخوردارند یعنی در سوره اعراف بیشترین حرف به کاررفته الف سپس لام وسپس میم و بعد از آن صاد است.ضمن اینکه محیی الدین میفرماید مثلا در سوره بقره که الم دارد الف چون در میان حروف بر ذات مقدس خداوند دلالت دارد و لام هم مربوط به ربط میا خالق و جهان است و میمهم عالم است اینهادر بقره هست
    ویرایش توسط حافظ قرآن : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۹:۴۱


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود