صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نفاق ومنافق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    294 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نفاق ومنافق




    نفاق ومنافق
    نفاق ومنافق
    منافق رامعمولا دربین عوام به دوچهره بودن
    ودو رو بودن می شناسند
    درکتاب مصباح الشریعه که منتسب به امام بحق ناطق حضرت صادق علیه السلام است
    در(باب سى و هفتم در صفت منافق) می فرماید:
    شخص منافق
    راضى شده است به آنكه از رحمت پروردگار متعال دور باشد،
    زيرا كه او اعمال ظاهرىخود را مطابق شريعت انجام مى‏دهد
    ولى د
    ر باطن و از قلب كارهاى خود را لهو و لغو وفساد تصور مى‏كند،
    و از شريعت تعدى كرده و آن را استهزاء مى‏نمايد.

    ودرادامۀعلامت هاى‏نفاق رااینگونه معرفی می فرماید:
    بيباك بودن در دروغ گفتن،
    خيانت كردن به ديگران،
    شدت بى‏حيائی،
    دعواهاى پوچ بى‏معنى كردن،
    خائن بودن چشم،
    سبك عقلى،
    كم حيابودن،
    به معاصى اهميت ندادن،
    دينداران را خوار شمردن،
    گرفتاريها و ابتلائات دينى را سبك و بى‏ارج ديدن،
    خود پسندى و خود بينى،
    دوست داشتن مدح،
    حسدورزيدن،
    دنيا رابر آخرت ترجيح دادن،
    عمل شر را بر اعمال خير مقدم داشتن،
    تمايل پيدا كردن برسخن‏چينى،
    لهو و لغو را دوست داشتن،
    بر اهل فسق و ظلم همراهى كردن،
    از اعمال نيكو رو گردان شدن،

    اهل
    خير را كوچك شمردن،
    كارهاى زشت خود را نيكو ديدن،
    كارهاى نيكوى ديگران را بد انديشيدن،

    و امثال اينها.

    نفاق ومنافق



       
    مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى - تهران، چاپ: اول، 1360ش.

















    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ در ساعت ۱۴:۱۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    294 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نفاق ومنافق
    شخصیت منافق

    ودرمعرفی شخصیت منافق می فرمایدکه:
    شخص منافق روى حقيقت معتقد به شريعت نبوده،
    و هدف معين و مرام مخصوص و عقيده ثابتى ندارد،
    وگفتار و رفتار او بر خلاف باطن و قلب او است،
    اينست كه به مقتضاى حال و مقام وموافق اعتقاد اشخاص متدين تظاهر به دين و اعتقاد مى‏كند،
    دروغ مى‏گويد، ادعاى بى‏حقيقت مى‏كند، خود بينى و خودستايى مى‏نمايد،
    حق و اهل حق را كوچك و خوارمى‏شمارد،
    از كارهاى باطل و اعمال زشت و از ظلم و لهو و شر خوددارى نمى‏كند،
    و به جز تأمين زندگى دنيوى و تحصيل مال و عنوان هدفى ندارد.
    گـــوئيـــــــا بــاور نمــى‏دارنــد روز داورى
    كاين همه قلب و دغل در كار داور مى‏كنند


    نفاق ومنافق

       
    مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى - تهران، چاپ: اول، 1360ش.


    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ در ساعت ۲۰:۰۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    294 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نفاق ومنافق
    خداوند متعال در موارد متعدد
    منافقين را معرفى كرده است:
    برخى از مردم هستند كه پروردگار جهان را به زبان عبادت مى‏كنند،
    پس اگر خيرى پيش آيد ثابت و پابرجا مى‏شوند،
    و اگر شرى برسد رو برمى‏گردانند،
    آنان از لحاظ دنيا وآخرت در خسارت هستند
    و اين خسران بزرگيست

    و باز خداوند متعال در وصف آنان مى‏فرمايد:
    برخى از مردم هستند كه گويند:
    ما ايمان داريم به خدا و به روز قيامت، و آنان ايمان ندارند،
    ومى‏خواهند با اين تظاهر خدا و دينداران را گول بزنند،
    در صورتى كه خودشان را گول مى‏زنند،
    و هيچ گونه توجه و شعورى ندارند،
    و دلهاى آنان بيمار است
    و خداوند بيمارى قلوب آنان را زياد كرده است.

    نفاق ومنافق

    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۶


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    3,951
    صلوات
    12700
    تعداد دلنوشته
    19
    مورد تشکر
    294 پست
    حضور
    77 روز 5 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نفاق ومنافق
    حضرت رسول اكرم (ص) مى‏فرمايد:

    منافق آن كسى است كه چونوعده‏اى بدهد تخلف مى‏كند،

    و هر گاه عملى بجا آورد پيش مردم آشكار مى‏نمايد،

    و چونبخواهد حرف بزند دروغ مى‏گويد،

    و اگر به او اطمينان كنند خيانت مى‏ورزد،

    و هر گاهوسعتى پيدا كرده و مالدار باشد بى‏بند و بار مى‏شود،

    و اگر در فشار باشد شروع مى‏كند به تقلب و حيله‏ورزى.

    وباز آن حضرت فرمود:

    كسى كه
    ظاهر او مخالف باطن و قلب او شد منافق است،

    هر كه مى‏خواهد باشد و در هر كجا باشد و در هر زمانى باشد و درهر رتبه و مقامى باشد.

    اشخاصى كه هدف صحيح و برنامه قطعى و راه صد در صد مستقيم ودرست و واقعيت- دارى

    براى خودشان اتخاذ نكرده‏اند،

    در مرتبه اول به خود ستم رواداشته و خود را از مرحله سعادت و خوشبختى و خير و كمال محروم ساخته‏اند.

    منافق به هر درجه‏اى باشد؛ به همان اندازه محروميت دارد.

    منشأ نفاق:

    سالم نبودن قلب و محجوب بودن او است به- وسيله صفات رذيله و اخلاق حيوانى،

    مانند خود بينى و خود نمايى وخود پسندى و محبت به دنيا و بى‏حيائى و حسد و محبت به لهو و لعب.

    و در اثر اين صفات و اين محجوبيت، از ايمان به پروردگار جهان و از ايمان به روز قيامت محروم مى‏شود.

    غلام همت دردى كشان يك رنگم**** نه آن گروه كه ازرق لباس و دل‏سيهند
    [1]


    [1]منسوب به جعفر بن محمد، امام ششم عليه السلام، مصباح الشريعة / ترجمه مصطفوى -تهران، چاپ: اول، 1360ش.



    ویرایش توسط علی ولی زاده : ۱۳۹۴/۰۴/۲۹ در ساعت ۰۵:۳۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    838
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    13
    مورد تشکر
    61 پست
    حضور
    32 روز 9 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    36



    : پیامبر اکرم(ص) فرمود «اگر کسی سوره توبه را بخواند در روز قیامت در حالی‌که روح نفاق در او نیست مبعوث می‌شود و آثار ثواب خواندن یک سوره صرف خواندن آن سوره نیست بلکه در تأمل و تعمق در قرآن است».

    کسی‌که این دو سوره انفال و توبه را در هر ماه بخواند هرگز نفاق در او وارد نمی‌شود.
    ویرایش توسط اللیل والنهار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۹ در ساعت ۰۶:۵۹
    درستکار آسوده است، بی گناه بی باک، خیانتکار ترسان و بدهکار هراسان است.

    امام حسین (ع)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    باسمه تعالی

    با سلام:

    نفاق از نظر لغت یعنی راه ، البته نفق یعنی راههای مخفی و پنهان. درباره لغت نافقاء در کتب لغت چنین آمده که موش صحرایی وقتی سوراخی را که در صحرا می کند برای خودش و برای نجات از دشمن دست به یک عمل احتیاط می زند یک دربرای سوراخش باز می گذارد که همان درب معمولی است و محل رفت و آمد اوست؛ بعد از زیر زمین راه دیگری می سازد که منتهی به یک نقطه دور دست می شود آن گاه این راه از زیرزمین بالا می آید تا به کف زمین نزدیک می شود اما آن قدر ادامه نمی دهد تا سوراخ سطح زمین ظاهر شود بلکه یک قشر نازکی باقی می گذارد ولی نه آن قدر که خود قشر خراب شود بلکه در این حد که اگر یک روزی خطری از دور و وری پیدا شد ، یک حیوان درنده خورنده ای وارد لانه موش بشود و خطر ایجاد کرد این حیوان بتوانداز ان جا فرار کند و با ضربه محکمی که به سرش می زند آن قشر نازک خراب می شود و به این ترتیب وقتی دشمن از این در وارد می شود او از آن در دیگر خارج می شود. عرب به این راه نافقاء می گوید.
    یعنی یک راه مخفی درونی سرپوشیده ای که تقریبا جزء اسرار نظامی برای دنیای آن موش صحرایی است.این معنی لغوی از همین جا معنای اصطلاحی نفاق و منافق معلوم می گردد یعنی منافق کسی است دو چهره دارد یکی آشکار و دیگری مخفی.

    نفاق یا دورویی دوزبانی در اصل به معنای مخالفت ظاهر با باطن است.[1]؛ در اصطلاح کسی است که درباطن کافر و در ظاهر مسلمان است. یعنی فکر و اندیشه اش یک جور می گوید اما زبانش درست بر ضد او، جور دیگری می گوید.

    « یقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیسَ فِی قُلُوبِهِمْ »[2]؛ «می گویند آنچه را که در دلهایشان نیست ». به هر حال منافق به معنای دورو است، کسی که ظاهرش با باطنش فرق دارد و کسی که به چیزی که اعتقاد ندارد وانمود می کند که اعتقاد دارد. پیامبر اسلام صل الله علیه و آله می فرماید: «کسی که باطنش با ظاهرش ناسازگار باشد او منافق است، هر که می خواهد باشد»[3]

    بنابراین منافق پرده ای بر روی کفر خویش کشیده است که ماهیت آن به سادگی قابل تشخیص نیست.
    پی نوشت:

    [1].لغتنامهٔ دهخدا.
    [2].آل عمران، 167
    [3].بحارالانوار، ج۷۲، ص 207

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۰:۳۹


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    امام علی علیه السلام می فرمایند:
    «وَرَعُ المُنافِقِ لايَظهَرُ إلاّ عَلى لِسانِهِ؛»[4]؛ «پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.» حق تعالی در قرآن کریم می فرماید: «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ بِما كانُوا یَكْذِبُونَ »[5]


    پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می‌فرماید:
    «إِنِّي لَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِكاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِيمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِكُ فَيَقْمَعُهُ اللَّهُ بِشِرْكِهِ وَ لَكِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ كُلَّ مُنَافِقِ الْجَنَانِ عَالِمِ اللِّسَانِ يَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ يَفْعَلُ مَا تُنْكِرُونَ»[6]؛ من بر امتم نه از مؤمن مى‏ ترسم و نه از مشرك. چرا كه خدا مؤمن را با ايمانش باز مى ‏دارد و مشرك را با شركش‏ نابود مى‏ کند. اما من بر شما از کسانی مى ‏ترسم كه در دل منافقند و در زبان‏ دانا، سخنانى مى‏ گويند که می‌پسندید ولى کاری می‌کنند که نمی‌پسندید.

    خطر منافقان برای هر جامعه از خطر هر دشمنی بیشتر است چرا که از یک سو شناخت آنها غالباً آسان نیست و از سوی دیگر دشمنان داخلی هستند و گاه چنان در تارو پود جامعه نفوذ می کنند که جدا ساختن آنها کار بسیار مشکلی است

    پی نوشت:
    [1].شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحكم و دررالکلم ، ج 6 ، ص241
    [2].بقره، 10
    [3].نهج البلاغه، نامه 27

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۰:۴۴


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    119
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست

    بنابراین منافق پرده ای بر روی کفر خویش کشیده است که ماهیت آن به سادگی قابل تشخیص نیست.

    سلام. جناب سمیع، در حدیث صحیح السندی در اصول کافی، باب نفاق، حضرت علی می فرماید که منافقین نه مؤمن هستند و نه کافر. به نظر شما این تعبیر که منافق پرده بر کفرش می اندازد، با توجه به این حدیث تعبیر درستی هست؟ بعلاوه، نظر به اینکه منافق، کافر نیست، آیا می توان گفت که منافق از کافر بدتر است؟
    روزگار غریبی است


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط reject نمایش پست
    سلام. جناب سمیع، در حدیث صحیح السندی در اصول کافی، باب نفاق، حضرت علی می فرماید که منافقین نه مؤمن هستند و نه کافر. به نظر شما این تعبیر که منافق پرده بر کفرش می اندازد، با توجه به این حدیث تعبیر درستی هست؟ بعلاوه، نظر به اینکه منافق، کافر نیست، آیا می توان گفت که منافق از کافر بدتر است؟
    باسمه تعالی
    1-صریح آیه قرآن است که منافقین در زمره مومنین نیستند: «وَ يَقُولُونَ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالرَّسُولِ وَ أَطَعْنا ثُمَّ يَتَوَلَّى فَريقٌ مِنْهُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ
    ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنين»[نور،47] اين آيه و آيات بعد درباره‏ منافقان مدينه است كه ادّعاى يارىِ پيامبر را داشتند، ولى در عمل مخالف بودند
    2-بدتر بودن منافقان از کفار را می‌توان از برخی از آیات قرآن استفاده کرد، مانند این آیه که می‌فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ[1] الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجدَ لَهُمْ نَصِیراً»؛[2] منافقان در پائین‌‏ترین و نازل‌ترین مراحل دوزخ قرار دارند و هیچ‌گونه یاورى براى آنها نخواهى یافت.
    از این آیه به خوبى استفاده می‌شود که از نظر اسلام نفاق بدترین انواع کفر، و منافقان دورترین مردم از خدا هستند و به همین دلیل جایگاه آنها بدترین و پست‌ترین نقطه دوزخ است.
    دلیل بدتر بودن منافقین از کفار را از چند جهت می‌توان بیان کرد:
    1. آنها با استفاده از مصونیتى که در پناه اظهار ایمان پیدا می‌کنند، ناجوان‌مردانه، و آزادانه به مسلمانان حمله‌‌‏ور شده، از پشت به آنها خنجر می‌زنند، مسلماً حال چنین دشمنان ناجوان‌مرد و خطرناک که در قیافه دوست آشکار می‌شوند از حال دشمنانى که با صراحت اعلان عداوت کرده و وضع خود را مشخص ساخته‏‌اند به مراتب بدتر است، در حقیقت نفاق راه و رسم افراد بی‌‏شخصیت و پست، و مرموز و ترسو، و به تمام معنا آلوده است.
    [3]
    2. جهت دیگر این است که کفار ظاهر و باطنشان یکی است و طبیعتاً می‌توان در برابر آنان موضع مشخصی گرفت، اما منافقان با دورویی آن‌چنان پیچیده عمل می‌کنند که تشخیص رفتار آنان ممکن است، حتی برای پیامبران نیز دشوار گردد، چنان‌که خداوند می‌فرماید: «برخى از بادیه ‏نشینانى که پیرامون شما هستند منافق‌اند، و از ساکنانِ مدینه [نیز عدّه‌‏اى‏] بر نفاق خو گرفته‌‏اند. تو آنان را نمی‌‏شناسى، ما آنان را می‌‏شناسیم. بزودى آنان را دو بار عذاب می‌‏کنیم، سپس به عذابى بزرگ بازگردانیده می‌‏شوند».
    [4]
    نتیجه این‌که خطراتى که از ناحیه منافقان به جوامع انسانى می‌رسد با هیچ خطرى قابل مقایسه نیست؛ از این‌رو منافقان حتی از کفار بدترند.



    [1]. درک(بر وزن مرگ) عمیق‌ترین نقطه قعر دریا است و به آخرین ریسمان‌هایى که به یکدیگر می‌‏پیوندند و به قعر دریا می‌‏رسند درک گفته می‌‏شود، و چنین به نظر می‌‏رسد که همه اینها از معناى درک کردن و وصول به چیزى گرفته شده است. گاهى به پله ‌‏هایى که بر طرف پائین می‌‏رود (مانند پله سرداب) درک گفته می‌‏شود در برابر پله‏‌هایى که به سمت بالا مانند پشت بام می‌‏رود که به آنها درجه اطلاق می‌‏گردد. مکارم شیرازى ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 180، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
    [2]. نساء، 145.
    [3]. تفسیر نمونه، ج ‏4، ص 181.
    [4]. «وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدینَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ». توبه، 101.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    حق تعالی در قرآن کریم از گروهی که نه اخلاص و شهامت براى ایمان آوردن داشتند و نه قدرت و جرات بر مخالفت صریح، به عنوان منافقین یاد مى کند که در صفوف مسلمانان واقعى نفوذ کرده ، و از آنجا که ظاهر اسلامى داشتند، غالبا شناخت آنها مشکل بود.

    آنها کسانی هستند که متظاهر به اسلامند ولی در قلبشان و در عمق روحشان مسلمان نیستند، کافرند، غیر مسلمانند، و در نتیجه مردمی هستند دو چهره: یک چهره شان چهره مسلمانی و چهره دیگرشان چهره کفر است. وقتی با مسلمانان می نشینند اظهار مسلمانی می کنند و عمل مسلمانی انجام می دهند، و وقتی با کافران می نشینند مانند آنها هستند و خودشان را از آنها به حساب می آورند. حق تعالی در قرآن کریم بسیار روی احتیاط و حذر از منافقین هشدار داده است.و نشانه های دقیقی برای آنها بیان می کند:

    برخي نشانه هاي منافق
    شاخص ترين علامت منافقين دروغ گفتن آنان در ارتباط با ديگران است.خداوند نیز در سوره منافقون، نخستین نشانه ای که درباره آنان بیان می کند، همان ایمان دروغین آن هاست که پایه اصلی نفاق را تشکیل می دهد: «هنگامی که منافقان نزد تو آیند می گویند ما شهادت می دهیم که حتماً تو رسول خدایی. خداوند می داند که تو فرستاده ی او هستی ولی خداوند شهادت می دهد که منافقان دروغگو هستند:
    «و الله یشهد ان المنافقین لکاذبون»[1]

    در این آیه نخستین نشانه نفاق روشن می شود و آن «دوگانگی ظاهر و باطن» است که با زبان، موکداً اظهار ایمان می کنند ولی در دل آن ها مطلقاً خبری از ایمان نیست.

    عدم ایمان به خدا و روز قیامت: خداوند در سوره بقره آیه 8 می فرمایند:« بعضی از مردم هستند که می گویند به خدا و روز قیامت ایمان آورده ایم در حالی که ایمان ندارند.»


    هر روز به رنگى در مى آیند و در میان هر جمعیتى با آنها هم صدا مى شوند. قرآن مى گوید: هنگامى که افراد با ایمان را ملاقات کنند مى گویند ایمان آوردیم اما هنگامى که با دوستان شیطان صفت خود به خلوتگاه مى روند مى گویند ما با شمائیم!
    «و اذا خلوا الى شیاطینهم قالوا انا معکم.» [2]

    امام علی علیه السلام در توضيح اين ويژگي اهل نفاق می فرمايند: «در مورد منافقان به شما هشدار می دهم و از ترفندهايشان می ترسانم، آنان گمراه و گمراه كننده و خطاكارند و ديگران را به سوی خطا و گناه می كشانند، به هر رنگی در می آيند و در رسيدن به مقصود، شيوه های متفاوت به كار می برند، براي انحراف و شكار شما از هر پناهگاهی استفاده می كنند و در هر كمين گاهی براي صيد دلهای شما مخفی می شوند.»[3]

    ادامه دارد....




    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۱:۱۶

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود