جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند انتقام گیرنده

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    خداوند انتقام گیرنده





    پرسش:
    چرا خداوند صفت انتقام گیرنده دارد، آیا این نوعی نقص برای خداوند محسوب نمی شود؟

    پاسخ:

    اهل لغت مانند، طریحی و ابن اثیرگفته اند: انتقام به معنای عقوبت و عذاب هر کسی است که بخواهد.
    در چهار آیه قرآن خداوند با وصف عزیز ذوانتقام (شکست ناپذیر انتقام گیرنده) توصیف شده است.(1)
    علامه طباطبایی در ذیل آیه «فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ ذُو انتِقامٍ»،‏ پس مپندار كه خدا وعده خود را به پيامبرانش خلاف مى‏ كند، كه خدا شكست‏ ناپذير انتقام‏ گيرنده است
    (2)، بحث مبسوطی در این موضوع ارائه داده است که ما خلاصه ای از آن را در این جا مطرح می کنیم:
    انتقام عقوبت است، عقوبتی که در آن کسی را که نسبت به تو کار بدی انجام داده است، به اندازه کارش یا بیشتر از آن عذاب و شکنجه کنی.
    انتقام، اصلی زنده و پایدار در میان انسان ها و حتی حیوانات است. اما غرض ها در انتقام گرفتن فرق می کند.
    انگیزه در انتقام فردی، تشفی و آرام شدن نفس و خنک شدن آن است. یعنی زمانی که دیگری خیر و نفعی از انسان را عمدا از بین می برد، انسان نسبت به او غضبی در دلش شعله ور می شود که تا تلافی نکند آرام نمی شود. و این برگرفته از احساسی باطنی است. اما عقل شاید آن را تایید کند و یا تایید نکند.
    اما در انتقام های اجتماعی، مقصود قصاص قاتلین و مجازات هایی که در قوانین کشوری و اجتماعی برای تخلفات وضع می شود، انگیزه ای عقلایی وجود دارد و آن حفظ نظام از اختلال و هرج و مرج است. و الّا اگر مجرمین و قاتلین حرفه ای مجازات نشوند، امنیت اجتماعی از بین خواهد رفت.
    پس مشخص شد که انتقام یا از روی احساسات است که در انتقام های فردی است برای خنک شدن دل انسان، و یا انتقام اجتماعی است که مبتنی بر عقل است و هدف از آن حفظ امنیت اجتماع است.
    با توجه به مطالب بالا انتقامی که به خدا در قرآن نسبت داده می شود، به حقوق دینی و حقوق جامعه اسلامی بر می گردد و بعضی وقت ها این انتقام برای احقاق حق فردی نیز است در جایی که خداوند انتقام مظلومی را از ظالمی می گیرد. اما انتقام فردی که برای آرامش دل شخص است از ساحت الهی دور است والعیاذ بالله خداوند از مجازات مجرمین لذت نمی برد و برای لذت خودش آن ها را مجازات نمی کند تا نقصی برای خداوند محسوب شود. بلکه مقصود احقاق حقوق جامعه اسلامی و مظلومینی است که مورد ظلم و اذیت قرار گرفته اند و در اثر این مجازات خیر و نفعی عائد خداوند نمی شود.(3)

    _________________
    (1) آل عمران/ 4؛ مائده/ 95؛ ابراهیم/ 47؛ زمر/ 37.
    (2) ابراهیم/ 47.
    (3) طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 86و87، نشر: جامعه مدرسین، قم، 1417ه ق، چ پنجم.




    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ در ساعت ۰۰:۲۶


  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود