جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان‌های غایب در روز حشر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    انسان‌های غایب در روز حشر




    انسان‌های غایب در روز حشر


    برخی انسان‌ها هستند که از بس حسابشان با خدا پاک از حشر در محشر و از محاسبه روز حساب معافند. چگونه می‌توان از حساب و کتاب روز جزاء وارهید؟!







  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    چنانکه در پیشانی‌نوشت این سیاهه مذکور افتاد، برخی انسان‌ها از بس کردارشان درست است و حسابشان با خدا پاک، که از حشر در محشر و محاسبه روز حساب معافند. نه فقط از حشر و حساب که از سوال قبر و نکیر و منکر و میزان و صراط نیز فارغند. و البته این معافیت از حشر، تنها یکی از فضایل و خصائل بی‌حدّ و عدّ این جماعت است.

    اخلاص؛ براستی، اکسیری بی‌مانند و کیمیایی کم‌یاب است که مس اعمال آدمی را به زر ناب بدل می‌کند. اهل عرفان، اخلاص را «راز سر به مهر الهی» می‌دانند.

    اینها براستی عزیزشده خدایند و خاصّان درگاه حضرتش.

    در یک کلمه بخواهم پرده از سیمای پرفروغشان برافکنم، باید بگویم کسانی‌ هستند که مقیم اقیلم اخلاصند.
    پیش از آنکه سر زلفمان را به وصف جمال جمیلشان گره بزنیم، نخست تقدیم دو مقدمه، ضروری می‌نُماید:
    یک بازشکافی مفهوم اخلاص. دیگر، تفاوت مخلِص و مخلَص.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    یکم: خلوص و اخلاص‌


    اخلاص، در لغت یعنی ترک ریا در بندگی خدا. هرگاه در مسیر عبودیت، لوح جانت را از گرد ریا بزدایی می‌گویند طریق اخلاص پیشه کردی.

    چنانچه اخلاص با دین سنجیده شود عبارت است از توحید و تنزیه خدا از تثلیث و تشبیه و الخ. اخلاص بدین معنا، بنا بر فرمایش حضرت مولا در نهج‌البلاغه، بالاترین مرتبه توحید است. (كمالُ توحیدِهِ اَلاخلاصُ لَه).

    اخلاص؛ براستی، اکسیری بی‌مانند و کیمیایی کم‌یاب است که مس اعمال آدمی را به زر ناب بدل می‌کند. اهل عرفان، اخلاص را «راز سر به مهر الهی» می‌دانند. به استناد این حدیث قدسی که فرمود: «اخلاص، سرّیست از اسرار من، آن‌را به ودیعت می‌نهم در قلب بنده‌ای که دوستش دارم».

    سعدی-علیه الرحمه- گوید:



    عبادت به اخلاص نیّت نکوست
    وگرنه چه آید ز بی مغز پوست؟

    که در پوشی از بهر پندار خلق
    چه زنّار مُغ بر میانت چه دلق




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    دوم: تفاوت مخلِص و مخلَص


    در قرآن، از اهل اخلاص، گاه به لفظ مخلص(به کسر لام) یاد شده است و گاه به لفظ مخلص(به فتح لام). تفاوت این دو در چیست؟
    عبادتی که به قصد تقرّب به حور و وصول به قصور و باغ و راغ و ...، انجام شود، تهی از شوائب شرک و ریا نیست و اخلاص بنا بر تعریف، یعنی ترک رنگ و ریا( که ریا نیز خود شرک خفیفه است.)

    اگر بنده عبادتش را از شوائب شرک بپیراید و آن را سالم در طبقی از اخلاص به محضر حضرت دادار تقدیم بدارد، مخلِص خواهد بود به کسر لام.

    اما گاه هست که بنده در عبادتش، نه تنها اغیار را نمی‌بیند بلکه بالاتر از آن، خود را نیز نمی‌بیند. چنین کسی، مخلَص است به فتح لام. اولی، تنها عبادتش را برای خدا خالص کرده است و دومی، افزون بر عبادت، خویشتن خویش را.

    کریمه: وَ مَا امِرُوا الا لِیَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ(بینه/28) به گروه اول(مخلِصان) دلالت دارد و کریمه: إِنّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِكْرَى اَلدّارِ(ص/46) به گروه دوم(مخلَصان).

    اکنون که فرق این دو مقام روشن شد وقت آن رسیده که وصف این مقیمان قلمرو اخلاص را از زبان خالق هستی بشنویم که بهتر شناسد هر کسی مصنوع خویش.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    22,913
    صلوات
    8500
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    853 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقه طاهره نمایش پست
    چگونه می‌توان از حساب و کتاب روز جزاء وارهید؟!
    سلام من شنیده ام افرادی که بی حساب و کتاب وارد بهشت می شوند چنددسته هستند:

    یک کسانی که دل آنها مثل دل مرغ است!مرغ(پرنده)باکوچکترین صدایی می پرد ونمی ماند ترس از گرفتارشدن دارد انسان مومن نیز دلش همین گونه است همیشه ترس ازگرفتارشدن به عقوبت الهی ودامهای شیطان دارد و اندیشناک است.

    دوم کسانی که فال و فال بین و باورهای خرافی اعتقادی ندارند.به بسیاری از اعتقادات خرافی مثل گذشتن گربه از جلوی رو و بدشانسی آوردن و شنیدن صدای بلبل و خوش شانسی آوردن!و افتادن تفاله چای برروی چای و آمدن مهمان! و بستن طلسم سحروجادو به درخت سبز و گشایش بخت واقبال و جارو زدن آب!!و خیلی مراسم ها کمترین التفاتی ندارند این گروه هم بی حساب وارد بهشت می شوند.

    آخرین گروه گروهی هستند که درنظرمردم دیوانه به نظرمی آیند!گمنام و ناشناخته اند اما اگر حرفی بزنند مرغ آمین دراستجابت دعایشان پیشی می گیرد!

    اگر لقمه ای نان می خورند به تلافی آن ذکرمی گویند درکارهای عادی هم اندیشه می کنند درکارهای خاص گریه می کنند و دمی از اندیشه درکارواعمال خویش غافل نیستندپریشان روزگارانی هستند که مرگ وزندگی شان درنظرمردم مساوی است به حساب نمی آیند اما اگر گوشه ی چشمی به آسمان داشته باشند بی پاسخ نمی ماند.

    والله اعلم


    انسان‌های غایب در روز حشر


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    سوم: امتیازات مخلَصین و خاصّان درگاه خدا


    به روایت قرآن، پاکان وادی خلوص، پنج خصلت ممتاز و برگزیده دارند به شرح زیر:

    1. نخستین ویژگی رشک‌برانگیزشان آنکه از تیرس ابلیس قسم‌خورده خارجند و شیطان را به حریمشان راه نیست. به تعبیر اهل عرفان، حشر انفسی ندارند. چنانکه قرآن از زبان شیطان می‌فرماید:
    قَالَ فَبِعِزَّتکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلاّ عِبادَكَ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِینَ:همانا گمراه مى‌كنم تمامى مردم را مگر بندگان تو را، آنهایى كه مخلَص مى‌باشند.(ص٨٢)

    2. دومین ویژگی منحصر به‌فردشان اینکه جز ایشان کسی را یارای آن نیست که خدا را چُنانکه هستد، وصف و ثنا کند. دلالت می‌کند بر این حقیقت دو کریمه:
    سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ:منزه است خداوند از آنچه توصیف می‌کنند، مگر بندگان مخلص خدا! (صافات/159 و160)

    3. سومین ویژگی خیره‌کنندشان اینکه اگر خدا در روز جزا با عدلش با همه رفتار نماید با اینان بر وفق فضل و لطف خاصش، معامله می‌کند. به دیگر سخن، بالاتر از استحقاق و فوق رغبت و پاداش اعمالشان بدآنها، عطا خواهد بخشید. چنانکه می‌فرماید:
    وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ:جز بندگان مخلص خدا (که از این کیفرها برکنارند)! و جز به آنچه انجام می‌دادید کیفر داده نمی‌شوید.(صافات/39 و40)



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,327
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,242 پست
    حضور
    122 روز 15 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " اهل دوزخ و اهل بهشت با هم یکسان نیستند. ! !

    سوره 59 ایه 20 می گوید : لا یستوی اصحاب النار و اصحاب الجنه .اصحاب الجنه هم الفا ئزون .

    برابر نیستند نزد خداوند یاران دوزخ که نفس خود را خوار ساخته و مستحق اتش شدند. با کسانیکه اصحاب بهشتند و در استکمال نفس کوشیده سزاوار مقامی عالی شدند.

    چرا که یاران بهشت یعنی ساکنان جنت رستگار هستند و در نعیم مقیم جاودانند .

    شاید همین یک اشاره برای مردم کافی باشد که بدانند هم اکنون در این دنیا چه راهی را باید انتخاب کنند .در این مسئله بی تفاوت نباشند. بدانند بهشتی با دوزخی برابر نیست.

    مقام انان با هم فرسنگها فاصله دارد . ان یک در ناز و نعمت در رفاه و اسایش : در جایگاهی رفیع پیوسته شادان و نازان و مصاحب با نیکورویان برای همیشه ماندگار است.

    و ان دیگر در جایگاهی بس مشقت بار و اتش زا و سوزان مواجه با نا راحتیها ی بسیار در حالتی

    خوار و مذلت بار پیوسته باید در انجا بماند تا مگر از مقام ربوبیت حکم عفو او صادر شود. و یا انکه محکوم به اقامت ابد باشد. " یا حق.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    4. چهارمین ویژگی خیره‌کنندشان اینکه چون در دنیا به حساب و کتاب اعمال خود رسیده‌اند در روز قیامت، از احضار و حساب و کتاب و ترازوی اعمال، رهیده و به اصطلاح اهل عرفان، حشر آفاقی نخواهند داشت. بر این حقیقت دلالت دارد کریمه: فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ: به یقین همگی (در دادگاه عدل الهی) احضار می‌شوند!

    مگر بندگان مخلص خدا! (صافات/128)


  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    عبادتی که به قصد تقرّب به حور و وصول به قصور و باغ و راغ و ...، انجام شود، تهی از شوائب شرک و ریا نیست و اخلاص بنا بر تعریف، یعنی ترک رنگ و ریا


  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,620
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    503 پست
    حضور
    98 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    5. پنجمین تاج زرّین بر سر سدره‌نشینان مقام اخلاص، اینکه آنها، به دست حضرت دوست، به مقام عصمت باریافته‌اند: َکذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ:اینچنین کردیم تا بدی و فحشا را از او دور سازیم؛ چرا که او از بندگان مخلص ما بود! (یوسف/24)
    حسن ختام این مقال، معطر است به عطر دعایی از سویدای جان. بار الها! این بیچارگان تیه ضلالت را به وادی نورانی اخلاص، رهنمون باش!

    اللهم آمین!

    پی نوشت از سایت تبیان


  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود