صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معراج پیامبر(ص)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معراج پیامبر(ص)




    من چند سوال بزرگ راجع به این موضوع دارم.لازم میدانم اول معراج پیامبر (ص)را تعریف کنم.در صورت درست بودن روایت به من جواب دهید.شاید روایاتی اشتباه بودند.(این خلاصه است و کلی)
    سنی ها گویند پیامبر(ص) با خر پرنده(ما که شیعه هستیم چنین اعتقادی نداریم.بحث این نیست.)پیامبر به همراه جبرعیل به آسمان رفتند.جبرعیل تا آسمان هفتم همراه پیامبر آمدند.سپس فرمودند من از این بالا تر نمیتوانم بیایم.پیامبر از آسمان هفتم گذشتند به پیش پروردگار رفتند.و خداوند 50 نماز بر وی فرض نمود.وقت برگشت در آسمان ششم حضرت موسی ایشان را دید!!
    از حضرت محمد (ص)پرسید چند نماز بر انسان فرض کردند گفت 50.گفت یا محمد امت تو مردمی ضعیفند طاقت این همه نماز ندارند برگرد از خدا تخفیف بگیر.رفتند و 10 نماز تخفیف گرفتند.شد 40 نماز.این چرخه تکرار شد تا آخر حضرت محمد(ص) با 5 نماز بازگشتند.گفتند هرکه 5 نماز بخاند خداوند صواب 50 نماز به وی دهد.این داستان مختصر بود و از شرح جزعیات پرهیز کردم .

    سوال 1:منظور از 7 آسمان در این روایت چیست.که پیامبر به آسمان هفتم رفتند.نظریه بطلیموس بود که جهان هفت آسمان فرض میکرد و بعد از آن(آسمان 8)جای خداوند و...است.
    اصلا 7 آسمان یعنی چه؟(تو خود قرآن هم آمده. بعضی گفتند 7 آسمان را به جو زمین نسبت دادند.که با این داستان در تناقض و در آن صورت خداوند باید میفرمود زمین و آسمان ها را خلق کردم نه آسمان و زمین در ضمن جو از 7 کمتر است.چرا این روایت که همه به آن اعتقاد داریم روی نظریه نادرستی که تا قبل از کپرنیک وارد همه به آن اعتقاد داشتند صحت گذاشته و اصلا بر اساس آن طرح شده؟)
    سوال 2:چرا شبه به داستان ه؟آخه گفته خداوند که دانایه مطلق گفته 50 نماز(اینطوری باید از 24 ساعت 12 ساعت نماز میخوندیم!)اینطوری حرفی تهی از منطق زده.این یک
    بعدشم یعنی چه حضرت موسی تو آسمان 6 دیده؟؟شبه داستان نیست؟بگذریم از اعتقاد سنی ها که میگویند ایشان با قاطر پرنده به آسمان رفته.که سالهاست مسلمانان را بابت آن به سخره گرفتند.
    سوال3:آگه دلیل منطقی جز توجیه(به خدا قبل اینجا کلی سرچ کردم)نیست پس.بنده به عنوان یه دانشجو.متفکر.اگر این داستان را باور کنم.از سر ترس وتعصب بوده و بنده انسانی جاهل و نادانم.واز منظر خود قرآن جهنمی!!اگر هم قبول نکنم میشوم کافر از دین به در منکر.... = <>


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    معراج پیامبر(ص)







    کارشناس بحث: استاد پیام

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    معراج پیامبر(ص)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام به سوالات شما به تدریج پاسخ داده خواهد شد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آسمان در لغت به معانى چرخ، فلك، گنبد، فلك اعلى، گردون و... آمده است. نيز قرآن، هنگامى كه از اين عالم محسوس، كه كم و بيش مى‏توانيم از آن آگاهى و اطلاع حاصل كنيم، گفت‏وگو مى‏كند، تعبير سماوات و ارض را به كار مى‏برد: «اللّه الذى خلق السموات و الارض؛ خداوند همان كسى است كه آسمان‏ها و زمين را آفريد»، (ابراهيم / 32). البته گاهى براى تأكيد بيشتر و براى اين كه محتواى آسمان‏ها و زمين را نيز شامل شود، كلمه «ما بينهما» را اضافه مى‏كند: «و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما لاعبين؛ ما آسمان‏ها و زمين و آنچه را كه در ميان اين دو است به بازى (و بى هدف) نيافريديم»، (دخان / 38).

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما سماء (آسمان)به معناى غير مادّى هم به كار رفته باشد و شايد در قرآن هم چنين كاربردى وجود داشته باشد ولى اين سماواتى كه در كنار ارض به كار رفته و هفت‏گانه است، مادّى است. اين ادعا، از بررسى آيات متعددى كه در اين زمينه در قرآن آمده است اثبات مى‏شود كه به يكى از آن‏ها اشاره مى‏شود: «ثمّ استوى الى السماء و هى دُخان فقال لها و للارض ائتيا طوعا او كرها قالتا اتينا طائعين * فقضهُن سبع سموات؛ سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه به صورت دود بود؛ به آن و به زمين دستور داد: به وجود آئيد (و شكل گيريد)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه! آنها گفتند، از روى اطاعت مى‏آييم (و شكل مى‏گيريم). در اين هنگام آن‏ها را به صورت هفت آسمان آفريد»، (فصّلت / 11 ـ 12).


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آنچه از ظاهر آيات بر می ‏آيد: آنچه بعدها آسمان هفت گانه شد، در آغاز به صورت وحدت موجود بوده است و از دُخان ، و خداوند آن را به صورت هفت موجود درآورد و هفت آسمان پديدار شد. در اين جا، اگر كسى احتمال بدهد كه اين دود (يا گاز) مادى نيست، ظاهرا بايد ذهن خود را متهم كند! دخان، دُخان مادى است و تعبير هفت آسمان، تعبيرى است كه در ماديات به كار مى‏رود و با مجردات مناسبتى ندارد. بدين طريق از آيه بر آمد كه سماوات هفت‏گانه، مادّى هستند»، (معارف قرآن، محمدتقى مصباح يزدى، ص 235).
    البته اين دليل بر اين مطلب نمى‏تواند باشد كه كلمه سماء در همه جاى قرآن به معناى مادى به كار رفته مثلاً در بعضى موارد به مفهوم موجود عالى و علّو در مرتبه به كار رفته است: «و فى السّماء رزقكم و ما توعدون؛ روزى‏تان و آنچه كه به شما وعده داده مى‏شود (ظاهرا منظور بهشت است) در آسمان قرار دارد»، (ذاريات / 22). نمى‏شود گفت چون آب كه حيات و زندگى از آن است، از آسمان مى‏بارد لذا، در آيه، آسمان را منشأ رزق دانسته است زيرا اگر چنين بود مناسب‏تر اين بود كه مى‏فرمود: و فى الارض رزقكم چرا كه حقيقةً روزى آدمى در زمين است. به علاوه، از ظاهر برخى آيات استنباط مى‏شود كه هر چه در اين عالم مادى است از آن عالم فوق نازل مى‏شود: «و ان من شى‏ءٍ الاّ عندنا خزائنه؛ خزاين همه چيز، تنها نزد ماست»، (حجر، آيه 21). يعنى همه چيز در آنجاست و سپس به عالم ماده نزول مى‏كند و روزي انسان هم بايد از نزد خدا نازل شود. حتى هستى همه بايد از مرتبه بالاتر نازل شود. اين كه در آيه مطرح شده است بهشت هم در آسمان است (و ما توعدون) يعنى چنين نيست كه بهشت در يكى از كُرات آسمانى قرار دارد. در قيامت همه اين عوالم دگرگون مى‏شود. حقيقت بهشت، الآن هم در عالم ديگرى موجود است و در روز قيامت مجسم خواهد شد و مردم خود را در آن عالم خواهند يافت. آيات متعدد ديگرى نيز در قرآن هست كه بر اسكان غير مادى آسمان دلالت دارند، (ر.ك: مائده / 112 و 114، سجده / 50، بقره / 22 و...).



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آشنایی با کلمه هفت آسمان در قرآن:
    در اين كه مقصود از آسمان هاي هفت گانه چيست، مفسران و دانشمندان اسلامي بيانات مختلفي دارند:
    1ـ برخي مي گويند: مراد هفت سياره است كه عبارتند از : عطارد، زهره، مريخ ، مشتري ، زحل، ماه و خورشيد كه به عقيدة دانشمندان فلكي قديم جزء سيارات بودند.
    2ـ كرات هفت گانه. گروهي كرات منظومة شمسي را كه ده كره است (نُه سيارة معروف و سياره اي كه ميان مريخ و مشتري بوده و سپس متلاشي شده و امروز بقاياي آن هم چنان در همان مدار در گردش است) به دو گروه تقسيم نموده اند:
    گروهي زير مدار زمين قرار دارند (عطارد و زهره) و گروه ديگر فوق مدار زمين قرار دارند كه هفت تا است.
    شايد اين عده مي خواهند بگويند آسمان هفت گانه عبارت است از كرات هفت گانه.
    3ـ طبقات متراكم هوا. بعضي معتقدند منظور از طبقات متراكم ، هواي اطراف زمين است و قشر هاي گوناگوني كه روي هم قرار گرفته اند.
    4ـ عدد هفت تكثيري است. عده اي مي گويند: عدد هفت شمارشي نيست، بلكه عدد تكثيري است كه كنايه است از كرات زياد در عالم بالا.
    5ـ آسمان هاي هفتگانه واقعي. گروهي باورشان اين است كه مراد هفت آسمان حقيقي است، منتها تا كنون تنها يك آسمان براي ما كشف شده است و شش آسمان ديگر مجهول مانده است.
    مؤيد اين گفتار اين است كه خدا فرموده: " ما آسمان دنيا را به كواكب و سيارات زينت داده ايم".(1)
    از ويژگي هاي آسمان هاي هفت گانه اطلاع دقيقي در دست نيست. اما با مراجعه به روايات معراجيه مي‌توان به بعضي از ويژگي هاي آسمان هاي هفت گانه اشاره نمود.
    علي بن ابراهيم قمي در تفسير خود از پدرش از ... امام صادق (ع) روايت كرده كه براي پيامبر (ص) براق حاضر كردند و از مسجد الحرام به مسجد الأقصي رسيد. در آسمان اوّل ، فرشته اي را ديد كه هفتاد هزار فرشته زير فرمان او بودند و هر كدام از آن ها هفتاد هزار فرشته زير فرمان داشتند.
    در آسمان دو خازن و مالك جهنم را ديد . حضرت آدم را زيارت كرد و به قابض الأرواج برخورد نمود و جناب حضرت يحيي و عيسي بن مريم را ملاقات كرد.
    در آسمان سوم حضرت يوسف(ع) را ديد و بسياري از فرشتگان را .
    در آسمان چهارم حضرت ادريس و كثيري از فرشتگان را ديد. در آسمان پنجم جناب هارون بن عمران (برادر حضرت موسي) و گروهي از فرشتگان را ديد و در آسمان ششم حضرت موسي(ع) و در آسمان هفتم حضرت ابراهيم خليل و بسياري از فرشتگان را و ...
    براي اطلاع بيشتر مراجعه شود به الميزان، ج 13،از ص 10 الي ...



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    http://www.pasokhgoo.ir/node/20781پیشینه این سوال در انجمن (برای آشنایی ومطالعه بیشتر)
    در قرآن كريم، هفت مورد به صراحت و دو مورد به كنايه(1) سخن از آسمان هاي هفت گانه آمده است.
    پيش از آنكه مقصود از هفت آسمان روشن شود: لازم است به چند نکته اساسي اشاره شود:
    1. مقصود از سماء (آسمان):
    كلمه «سماء» و مشتقات آن كه سيصد و ده بار در قرآن كريم به كار رفته، داراي مفهوم جامعي است كه مصاديق و معاني متعددي از آن اراده مي شود از جمله:
    الف. «سماء» در لغت از ريشه «سمو» به معناي بلندي است،(2) حتي برخي لغويون ادعا كردند هر بالايي نسبت به پايين آن، آسمان و هر پاييني نسبت به بالاي آن ،زمين است.(3)
    ب. آسمان در قرآن در دو مفهوم به كار رفته است:
    آسمان مادي
    - آسمان به معناي جهت بالا :
    اصلها ثابت و فرعها في السماء
    مانند درخت پربركت و پاكيزه كه ريشه آن در زمين ثابت و محكم است و شاخه هاي آن به آسمان كشيده شده است.(4)
    -آسمان به معناي جوّ اطراف زمين :
    و نزلنا من السماء ماءً مباركاً ؛(5)
    از آسمان آب مباركي را فرو فرستاديم.
    - آسمان به معناي مكان سيارات و ستارگان:
    تبارك الذي جعل في السماء بروجاً و جعل فيها سراجاً و قمرا منيراً ؛(6)
    بزرگوار آن خدايي كه در آسمان برج ها مقرر داشته و در آن چراغ روشن خورشيد و ماه تابان را روشن ساخت.
    آسمان به معناي معنوي:
    - آسمان به معناي مقام قرب و مقام حضور كه محل تدبير امور عالم است:
    يدبّر الامر من السماء الي الارض ؛(7)
    اوست كه امر عالم را از آسمان تا زمين تدبير مي كند.
    - آسمان به معناي موجود عالي و حقيقي(8)
    و في السماء رزقكم و ما توعدون؛(9)
    روزي تان و آن چه به شما وعده داده مي شود (كه ظاهراً بهشت منظور است) در آسمان قرار دارد.
    2. مقصود از سبع (هفت) چيست؟
    كلمه سبع (هفت) در عربي به دو صورت به كار مي رود.
    الف. هفت به معناي عدد مشخص و معين كه در رياضيات به كار مي رود.
    ب. هفت به معناي نماد كثرت؛ چرا كه گاهي در عرب كلمه «هفت» به كار مي رود و معناي كنائي آن (تعداد زياد و كثير) مراد است. (10).
    3. مقصود قرآن از واژه «هفت آسمان»
    مفسرين درباره واژه «هفت آسمان» چندين احتمال داده اند.
    الف: هفت به معناي عدد حقيقي باشد كه در اين صورت اين احتمالات متصور است.
    1. هفت آسمان پر از ستاره و سياره(11)چون احتمال وجود هفت جهان مشابه كه هنوز كشف نشده است، وجود دارد.
    2. هفت مقام قرب و حضور و موجود عالي معنوي (هفت آسمان)(12)
    3. ممکن است منظور از آسمان، جهان باشد و هفت آسمان به هفت جهان مخلوق خدا اشاره کند. اين نظر صحيح تر به نظر مي رسد. زيرا از آيات قرآن استفاده مي­شود كه تمام كرات و ثوابت و سيّاراتي را كه ما مي بينيم، همه جزء آسمان اوّل است ‌. شش عالَم ديگر وجود دارد كه از دسترس ديد ما و ابزارهاي علمي امروز بيرون است . مجموعاً‌ هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشكيل مي دهند. شاهد اين سخن آن است كه قرآن مي گويد:
    وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيح‏؛(13)
    ما آسمان پايين را با چراغ هاي ستارگان زينت داديم.
    وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيح‏؛(14)
    ما آسمان پايين (نزديك) را با چراغ هاى فروزانى زينت بخشيديم‏.
    از اين آيات به خوبي استفاده مي شود كه همه ‌آن چه مي بينيم و جهان ستارگان را تشكيل مي دهد، جزء آسمان اوّل است . در ماوراي آن، شش آسمان ديگر وجود دارد كه در حال حاضر اطلاع دقيقي از جزئيات آن نداريم.
    اين كه گفتيم شش آسمان ديگر امروز براي ما مجهول است و ‌ممكن است علوم بشري روزي از روي آن پرده بردارد، به اين دليل است كه علوم ناقص بشر به هر نسبت كه پيش مي رود، از عجايب آفرينش، تازه هايي را به دست مي آورد.
    ب. اگر هفت، به معناي كثرت باشد ،احتمالات زير متصور است:
    1. آسمان هاي زيادي (مجموعه كرات و سيارات و...) خلق كرد.
    2. تعداد زيادي از طبقات جوّ آسمان را خلق كرد .
    3. مراتب معنوي و مقامات قرب و حضور و موجودات عالي بسياري خلق كرد .
    با توجه به ابهامي كه در معناي هفت آسمان قرآن وجود دارد و با توجه به ابهاماتي كه در مورد آسمان و كهكشان ها از نظر علمي وجود دارد؛ نمي توان درباره آن نظر قطعي داد . همه نظريات به صورت احتمال و گمان مطرح مي شود(15). امّا نبايد از اين نكته غافل شويم كه هدف قرآن هدايت معنوي و تربيتي بشر است . اشاره قرآن به مواردي از قبيل هفت آسمان و زمين، حركت خورشيد و زمين و... علاوه بر حقانيت آن ها، نشان از قدرت لايزال او و هموار نمودن راه خدا شناسي و آماده كردن زمينه تفكر و تدبر در آفرينش است. همچنين بعضي از مطالب علمي قرآن نيازمند به زمان و اثبات علم تجربي مي‌باشد. اگر علوم تجربي تاکنون در بعضي مسائل علمي قرآني نظريه تاييدي نداده اند، دليل بر باطل بودن نظريه قرآن نيست. بلکه هنوز علم به کشف اين راز و رمز ها نرسيده است.

    پي نوشت ها:
    1 . بقره(2) آيه29 ـ اسراء(17)آيه 44 ـ مؤمنون(23)آيه 86 ـ فصلت(41)آيه 12 ـ ملك(67)آيه 3 ـ نوح(71) آيه15 ـ طلاق(65)آيه 12.
    2. التحقيق في كلمات القرآن الكريم، حسن مصطفوي، (انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، چ 1، تهران، 1371ش) ج 5، ص 254.
    3. مفردات، راغب اصفهاني، المكتبه الرضويه، تهران، 1332 ش، ماده سماء.
    4. ابراهيم(14) آيه 24.
    5.ق(50)آيه9.
    6. فرقان(25) آيه 61.
    7. سجده(32) آيه 5.
    8. معارف قرآن، استاد مصباح يزدي، (انتشارات در راه حق، قم، 1367 ش)، ص 234؛
    پژوهش در اعجاز علمي قرآن، دكتر محمد علي رضايي اصفهاني، انتشارات مبين، رشت، چ 1، 1380، ج 1، ص 134.
    9. ذاريات(51) آيه 22.
    10. لقمان(32)آيه27.
    11 . التحقيق في كلمات القرآن الكريم، همان، ج 1، ص 165.
    12.الميزان، علامه طباطبايي، نشر اسراء، قم، ج 16، ص 247 و ج 19، ص 327.
    13.فصلت(41)آيه12.
    14. ملک(67)آيه5.
    15. تفسير الجواهر، طنطاوي جوهري، دار الفكر، بي تا، ج 1، ص 46؛ پژوهش در اعجاز قرآن، ، ج 1، ص 126 ـ 142.


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما راجع به تعداد رکعات:این حدیث در کتاب های حدیثی چهارگانه شیعه جز در کتاب شیخ صدوق در کتابی دیگر نیامده است، البته اهل سنت نیز چنین حدیثی را بیان کرده اند. اشکالات متعددی بر این حدیث وارد کرده اند که می توان به ضعف حدیث، عدم بیان آن در دیگر کتاب های حدیثی معتبر شیعه و اشکالات عقایدی آن، اشاره کرد. که در ادامه بعضی از نکات را خدمتتون عرض می کنم.



  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مضمون این حدیث در کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق تحت عنوان دو حدیث آمده است که یک روایت را مرفوعاً از امام صادق(ع) از پیامبر(ص) آورده است و حدیث دیگر را شیخ صدوق از زید بن علی از امام سجاد(ع) نقل کرده است. همان طور که گفته شد این روایت در دیگر کتاب های مهم حدیثی شیعه نیامده است و مرحوم کلینی با این که اخبار معراج و روایات مربوط به آن را در کتاب کافی آورده است به این حدیث اشاره نکرده است.


    با توجه به وجود زید بن علی در این روایت می توان چنین نتیجه گرفت که این حدیث از میراث حدیثی زیدیه است که بعداً توسط محدثین شیعه و با تنقیحی که به دستور ائمه(ع) بر روی احادیث انجام داده اند، از مجموعه روایات اهل بیت (ع) حذف شده است.




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود