جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا طبق آیه ۶۰ سوره نور زنان کهنسال میتوانند بی حجاب باشند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    47
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا طبق آیه ۶۰ سوره نور زنان کهنسال میتوانند بی حجاب باشند؟




    آیا طبق آیه ۶۰ سوره نور زنان کهنسال میتوانند بی حجاب باشند؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,632
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا طبق آیه ۶۰ سوره نور زنان کهنسال میتوانند بی حجاب باشند؟







    کارشناس بحث: استاد میقات

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا طبق آیه ۶۰ سوره نور زنان کهنسال میتوانند بی حجاب باشند؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ الَّاتىِ لَا يَرْجُونَ نِكاَحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيرَ مُتَبرَّجَتِ بِزِينَةٍ وَ أَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيرٌ لَّهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم‏»
    و زنان از كارافتاده‏ اى كه اميد به ازدواج ندارند، گناهى بر آنان نيست كه لباسهاى (رويين) خود را بر زمين بگذارند، بشرط اينكه در برابر مردم خودآرايى نكنند و اگر خود را بپوشانند براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و داناست.(نور، 60)


    با سلام و درود

    در باره این ایه شریفه چند نکته عرض می شود:

    1. قواعد از زنان، کسانی هستند که به دلیل یائسه و سالخوردگی، ازدواج و فرزند آوری از آنان گذشته و دیگر از طرف جنس مخالف، میل و رغبتی به آن ها نمی شود.

    2. مراد از «ثیاب» لباس رویی است که بر روی مقنعه و یا بقیه لباس ها انداخته می شود. به تعبیر برخی، آن ملحفه و پوششی است که بر روی مقنعه و روسری انداخته می شود.(تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 119)

    3. در بعضى روايات از آن به چادر و روسرى (الجلباب و الخمار) تعبیر شده است. در حديثى از امام صادق علیه السلام در ذيل همين آيه چنین آمده:
    «الخمار و الجلباب، قلت بين يدى من كان؟ قال: بين يدى من كان غير متبرجة بزينة»؛ منظور روسرى و چادر است، راوى مى ‏گويد از امام پرسيدم: در برابر هر كس كه باشد؟ فرمودند: در برابر هر كس باشد، اما خودآرايى و زينت نكند.(کافی، کلینی، تحقیق: غفاری، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، 1367 ش، ج 5، ص 522، ح 1)

    روايات ديگرى نيز به همين مضمون يا نزديک به آن از ائمه اهلبيت علیهم السلام نقل شده است.(تفسير نورالثقلين، ج ‏3، ص 623)

    4. همراه نداشتن لباس رویی، به معنای زینت نمودن و یا ظاهر کردن زینت نیست، لذا نباید به گونه ای باشد که زینت محسوب شده و یا موجب جلب نظر بوده و یا مفسده ای بر آن مترتب باشد.

    5. حتی همین زنان سالخورده نیز بهتر است خود را به طور کامل بپوشانند. این بیشتر با حیا سازگار است.

    نکته: جهات و حیث فقهی موضوع را بایستی در انجمن مربوطه پیگری نمود.


    بنابر این:

    پیام آیه این نیست که زنان سالخورده می توانند برهنه و بدون پوشش باشند، بلکه بایستی مانند سایر زنان، بدن و زینت خود را بپوشانند.

    بله نسبت به آن مقداری که توسط پوشش رویی (پارچه یا ملحفه ای که روی روسری انداخته می شده) پوشانده می شود و برای دیگر زنان واجب است، برای آنان و با رعایت شرائطی، واجب نیست.(ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏15، ص 228؛ تفسير نمونه، ج ‏14، ص 543)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    47
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    خب از کجا بدونیم مورد سوم نیست؟
    کدام.مورد قویتر است؟



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط monib313 نمایش پست
    سلام
    خب از کجا بدونیم مورد سوم نیست؟
    کدام.مورد قویتر است؟

    با سلام و درود

    مورادی که عرض کردم، مستقل از یکدیگر و به عنوان اقوال جداگانه نیستند تا بخواهیم یکی را انتخاب کنیم، بلکه همه در یک راستا و مجموعه ای از نکاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

    از طرفی در همان مورد سوم و در انتهای روایت می فرماید نباید به صورت زینت و تبرج باشد. روشن است که موی سر جزو موارد زینت است مگر این که در زنان پیر و سالخورده به گونه ای باشد که پیدا بودن موی آن ها هیچ گونه زینتی محسوب نشود.

    لذا اگر هم به معنای روسری بگیریم، در خصوص زنان سالخورده ای است که در اثر پیری و سالخوردگی، اگر موی آن ها هم پیدا باشد کسی به آنان رغبت نمی کند.

    بنابر این همان طور که عرض شد همه این نکات باید مد نظر باشند و در هر حال اگر هم زن سالخورده ای چنین شرائطی را داشت، باز هم به توصیه قرآن بهتر است حیا رعایت شود: «وَ أَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيرٌ لَّهُنَّ»


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حجاب زنان کهنسال



    پرسش:
    آیا طبق آیه ۶۰ سوره نور زنان کهنسال می توانند بی حجاب باشند؟


    پاسخ:
    با سلام و درود
    «وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ الَّاتىِ لَا يَرْجُونَ نِكاَحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيرَ مُتَبرَّجَتِ بِزِينَةٍ وَ أَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيرٌ لَّهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيم‏»؛ و زنان از كارافتاده‏ اى كه اميد به ازدواج ندارند، گناهى بر آنان نيست كه لباسهاى (رويين) خود را بر زمين بگذارند، بشرط اينكه در برابر مردم خودآرايى نكنند و اگر خود را بپوشانند براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و داناست.(1)
    در باره این آیه شریفه چند نکته عرض می شود:
    1. قواعد از زنان، کسانی هستند که به دلیل یائسه و سالخوردگی، ازدواج و فرزند آوری از آنان گذشته و دیگر از طرف جنس مخالف، میل و رغبتی به آن ها نمی شود.
    2. مراد از «ثیاب» لباس رویی است که بر روی مقنعه و یا بقیه لباس ها انداخته می شود. به تعبیر برخی، آن ملحفه و پوششی است که بر روی مقنعه و روسری انداخته می شود.(2)
    3. در بعضى روايات از آن به چادر و روسرى (الجلباب و الخمار) تعبیر شده است. در حديثى از امام صادق علیه السلام در ذيل همين آيه چنین آمده:
    «الخمار و الجلباب، قلت بين يدى من كان؟ قال: بين يدى من كان غير متبرجة بزينة»؛ منظور روسرى و چادر است، راوى مى ‏گويد از امام پرسيدم: در برابر هر كس كه باشد؟ فرمودند: در برابر هر كس باشد، اما خودآرايى و زينت نكند.(3)
    روايات ديگرى نيز به همين مضمون يا نزديک به آن از ائمه اهلبيت علیهم السلام نقل شده است.(4)
    4. همراه نداشتن لباس رویی، به معنای زینت نمودن و یا ظاهر کردن زینت نیست، لذا نباید به گونه ای باشد که زینت محسوب شده و یا موجب جلب نظر بوده و یا مفسده ای بر آن مترتب باشد.
    5. حتی همین زنان سالخورده نیز بهتر است خود را به طور کامل بپوشانند. این بیشتر با حیا سازگار است.
    بنابر این، پیام آیه این نیست که زنان سالخورده می توانند برهنه و بدون پوشش باشند، بلکه بایستی مانند سایر زنان، بدن و زینت خود را بپوشانند.
    بله نسبت به آن مقداری که توسط پوشش رویی (پارچه یا ملحفه ای که روی روسری انداخته می شده) پوشانده می شود و برای دیگر زنان واجب است، برای آنان و با رعایت شرائطی، واجب نیست.(5)
    نکته: اقوال و موارد فوق، مستقل از یکدیگر و به عنوان اقوال جداگانه نیستند، بلکه همه در یک راستا و مجموعه ای از نکاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.
    در روایت آمده که نباید به صورت زینت و تبرج باشد؛ از طرفی روشن است که موی سر جزو موارد زینت است مگر این که در زنان پیر و سالخورده به گونه ای باشد که پیدا بودن موی آن ها هیچ گونه زینتی محسوب نشود و در اثر پیری و سالخوردگی، اگر موی آن ها هم پیدا باشد کسی به آنان رغبت نمی کند. و با این حال اگر هم زن سالخورده ای چنین شرائطی را داشت، باز هم به توصیه قرآن بهتر است حیا رعایت شود.

    __________
    (1) نور، 60.
    (2) تفسير جوامع الجامع، طبرسی، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏3، ص 119.
    (3) کافی، کلینی، تحقیق: غفاری، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، 1367 ش، ج 5، ص 522، ح 1.
    (4) تفسير نورالثقلين، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏3، ص 623.
    (5) ر.ک: ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏15، ص 228؛ تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏14، ص 543.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود