جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زنِ ضعیفه؟ یا زنِ ظریفه؟ یا زنِ منتظره؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    زنِ ضعیفه؟ یا زنِ ظریفه؟ یا زنِ منتظره؟




    زنِ ضعیفه؟ یا زنِ ظریفه؟ یا زنِ منتظره؟


    وضعیت زنان در طول تاریخ، همواره در نوسان بوده است. در دوره ای به اصطلاح دورۀ مردسالار، زن زیر سلطه و ستم مرد بوده است. در دورۀ یونانیان، زن یونانی حق عقد قرارداد نداشت، زن از شوهر ارث نمی برد. و همچنین پدران بدون اینکه نظر دخترانشان را بپرسند، آنها را شوهر می دادند و... .[1] در روم نیز زن حق حضور در محاکم را حتی به عنوان شاهد نداشت و بدون اجازۀ قیم خویش حق استفاده از اموالش را نداشت[2]، پدر سرور خانواده بود و مادر و دختران و سایر فرزندان ملک او محسوب می شدند.[3] در این دوران زن به اصطلاح یک ضعیفه بود.

    به تدریج با ظهور رنسانس و انقلاب صنعتی و به وجود آمدن موجهای فمینیستی[4] در وضعیت زنان تغییراتی رخ داد، زنان از خانه ها به سوی کارخانه ها روان شدند.[5] ویل دورانت در این زمینه بیان می کند که کارخانه داران برای جذب سود بیشتر زنان را از خانه هایشان بیرون کشاندند.[6]



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    در این دوره نیز زنان در خدمت مردان بودند، به میل ایشان لباس می پوشیدند و به میل ایشان کار می کردند. در این نگاه زن تبدیل به ظریفه ای شده است. زن به خیال خود آزاد شده اما نمی داند که او همچنان در بند و اسیر بازی های مردانه است، و فقط شکل و صورت آن تغییر کرده است. او همچنان با بدن خود، خدمت مردان را می کند و این خودفروشی در قبال هزینه های کم دریافتی از محیط کار و کارخانه ها قابل ملاحظه نیست، و همچنان با ناآگاهی به استثمار مرد از بدن خود تن در می دهد. زن ظریفه، زن عریانی است که از جایگاه انسانی برای خود چیزی باقی نگذاشته است و اهمیت او برای مردان در حد جسم و بدن او می باشد. ادامه دارد...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    نه ضعیفه، نه ظریفه

    هیچ یک از این نگاه ها به زن، مورد پسند اسلام نیست. اسلام به عنوان دین خاتم، جامع ترین و کامل ترین قوانین را برای تنظیم حیات بشری به انسان داده است، به گونه ای که با رعایت آن می توان زندگی سالم و به دور از هرگونه تبعیضی را سپری کرد. زن در اسلام جایگاه والایی دارد و از این جهت فرقی با مردان ندارد. در قرآن آمده است: «وَ لَقَد کرَّمنا بَنی آدَم...»[7] خداوند کرامت را به انسان عطا کرد و فرقی بین زن و مرد در ارسال آن قائل نشد. همچنین قرآن کریم ملاک ارزشمندی را تقوا می داند بنابراین فرقی بین زن و مرد نیست: «یاایُّها الناسُ اِنَّا خَلَقنَاکُم مِن ذَکَرٍ وَ اُنثی وَ جَعَلناکُم شُعوباً وَ قَبائلَ لِتَعارَفوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللهِ اَتقَاکُم.»[8]ما شما را از مرد و زن آفریدیم... و گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    زن منتظر زنی است که همواره در راه اطاعت خداوند می کوشد و در هر مقام و جایگاهی که هست به وظیفۀ خود عمل می کند. شاید در اینجا سوال شود که آیا زنان در حکومت حضرت مهدی علیه السلام جایگاهی دارند؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    اسلام نه می خواهد زن ضعیفه باشد و نه می خواهد زن ظریفه و ملعبه ای در دست مردان باشد. اسلام زن را انسانی بزرگ می خواهد. خداوند در قرآن زنانی را مثال زده است که از مقام و شأنی والا برخوردار بودند، مانند آسیه، مریم، و... . این نشان دهندۀ همت اسلام است در مورد اهمیت دادن به شخصیت زن. چراکه یک زن می تواند با قرار دادن الگوهای قرآنی در مقابل خود، شخصیت خود را به ایشان نزدیک کند. در اسلام زن نه یک موجودی است که صرفاً در گوشه ای خلوت گزیند و نه موجودی که همواره خود را، نمایان برای مردان قرار دهد.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    زن منتظره در رکاب موعود آخرالزمان

    اکنون و در حال حاضر؛ زن اسلامی، «زن منتظر» است. زن منتظر زنی است که همواره در راه اطاعت خداوند می کوشد و در هر مقام و جایگاهی که هست به وظیفۀ خود عمل می کند. شاید در اینجا سوال شود که آیا زنان در حکومت حضرت مهدی علیه السلام جایگاهی دارند؟ جواب این سوال را از امام باقر علیه السلام جویا می شویم. ایشان می فرمایند:

    «به خدا سوگند 313 نفر می آیند که 50 تن از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد.»[10]



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,313
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآن کریم دو نمونه خوب از زنان را به عنوان الگو ذکر می کند، زنان با فضیلتی که ذات اقدس اله آنها را نمونه مردم مؤمن می شمارد و درباره آنها چنین می فرماید: «و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امراة فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین؛ برای کسانی که ایمان آوردند خداوند همسر فرعون را مثل آورده آنگاه که گفت پروردگارا پیش خود در بهشت برای من خانه ای بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات بخش و مرا از دست مردم ستمگر برهان.» (تحریم/ 11)
    تعبیر قرآن در این آیه این نیست که همسر
    فرعون نمونه زنان خوب است بلکه زن خوب نمونه جامعه اسلامی است و جامعه برین از این الگو می گیرد، نه این که فقط زنان باید از او درس بگیرند بلکه جامعه اسلامی باید از او درس بگیرد. ذات اقدس اله در این آیه نیز نمی فرماید: «و ضرب الله مثلا للاتی آمن امراة فرعون؛ » بلکه می فرماید: نمونه مردم خوب، زن فرعون است: «و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امراة فرعون» یک چنین زنی در خانه ای زندگی می کرد که صاحب آن خانه ادعای: «انا ربکم الاعلی؛ پروردگارا بزرگتر شما منم» (نازعات/ 24) داشت شعار: «ماعلمت لکم من اله غیری؛ برای شما خدایی غیر از خودم نمی شناسم» (قصص/ 38) در سر می پروراند و ادعای انحصار می نمود. یک وقت ذات اقدس اله به صورت حصر می فرماید: «سبح اسم ر بک الاعلی؛ تسبیح کن نام پروردگار والای خود را.» (اعلی/ 1)
    کلمه «اعلی» مفهومی است که حصر را همراه دارد، بنابراین، دو نفر به عنوان «اعلی» نمی توانند یافت شوند، ولی فرعون داعیه انحصار داشت و این «اعلی» بودن را ادعا می کرد. او همانطوری که ادعای ربوبیت را داشت، مدعی توحید ربوبی هم بود. سخن از ارباب متفرقه بعدها پیدا شد. او می گفت: نه تنها من خدایم، بلکه من، تنها خدا هستم، به جای «لااله الا الله» شعار «لااله الا أنا» را سر می داد و در چنین خانه ای بانویی نشأت گرفت که نمونه مردم متین است.
    قرآن فضائلی را برای این بانو ذکر می کند و مهمترین آنها را در بعد دعا می داند که در این دعا شش نکته مهم اخذ شده است.
    علت این که بانو نمونه مردم خوب است به خاطر آن است که در نیایشش به ذات اقدس اله عرض می کند: «اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه» این زن در کنار خدا،
    بهشت را می طلبد. دیگران بهشت را می طلبند، و در دعاهایشان از خداوند: «جنات تجری من تحتها الانهار؛ بهشت هایی که از زیر آنها نهرها جاری است» (فرقان/ 10) درخواست می کنند، اما این بانو اول خدا را می خواهد و بعد در کنار خدا، خانه طلب می کند. نمی گوید «رب ابن لی بیتا فی الجنه» و نمی گوید «رب ابن لی بیتا عندک فی الجنه» بلکه می گوید: «رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه» اول عندالله را ذکر می کند بعد سخن از بهشت را به میان می آورد. یعنی اگر سخن از: «الجار ثم الدار؛ اول همسایه، بعد منزل خود.» است، این بانو هم می گوید: «الله ثم الجنه» البته جنتی که عندالله باشد، با جنتی که «تجری من تحتها الانهار» است تفاوت فراوان دارد.
    در این نیایش ششگانه یا دعای شش خواسته ای دو در خواست به تولی برمی گردد یکی لقاء الله و دیگری بهشت. یعنی یکی «جنة للقاء» و دیگری «جنات تجری من تحتها الانهار». و چهار خواسته دیگر هم به تبری برمی گردند:
    1- «و نجنی من فرعون»
    2- «و عمله»
    3- «نجنی من القوم الظالمین»
    4- و «أعمالهم» که محذوف است.
    آنجا که می فرماید «و نجنی من فرعون و عمله» خواسته او این نیست که: خدایا مرا از عذاب فرعون نجات بده. ممکن است کسی بگوید خدایا مرا از دست ظالم نجات بده ولی وقتی خود به قدرت رسید، دست به ظلم بیالاید. اما این بانو عرض می کند: نه تنها مرا از فرعون نجات بده بلکه مرا از کار او که شرک است رهایی بخش. نه تنها از ستم او نجات بده، بلکه از ستمکاری هم مرا برهان و نجات بده از این که مظلوم یا ظالم باشم، مرا نجات بده که زیر بار شرک او نروم و داعیه ربوبیت در سر نپرورانم «رب نجنی من فرعون و عمله» سپس می گوید «نجنی من القوم الظالمین» چون ممکن است کسی از فرعون برهد ولی به دام آل فرعون یا سایر ستمکاران بیفتد. لذا درخواست پنجم را عرض می کند «و نجنی من القوم الظالمین» و «أعمالهم» به قرینه «نجنی من فرعون و عمله» حذف شده است و حذف در این گونه موارد جایز است.
    بنابراین بانویی که تا به این حد عالی می فهمد و درخواسته هایش تبری و تولی داشته و مسائل اجتماعی و فردی را از ذات اقدس اله مسألت می کند، آیا این زن نمونه، تنها نمونه زنان است؟ یا به تعبیر قرآن کریم نمونه مردم جامعه است؟


    منـابـع

    آیت الله عبدالله جوادی آملی- زن در آئینه جلال و جمال- صفحه 155-




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    در میان روایات رجعت کنندگان نیز، دو دسته روایات داریم. روایاتی که به صورت عام رجعت را مطرح می کنند و عام در آن، شامل هم مرد و هم زن می شود، و همچنین روایاتی داریم که به طور خاص نام برخی زنان رجعت کننده را آورده اند. از نمونۀ آن؛ روایت امام صادق علیه السلام است که فرمودند: «همراه قائم آل محمد، 13 زن خواهند بود، گفتم: آنان را برای چه کاری می خواهد؟ فرمود: به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را به عهده خواهند گرفت. عرض کردم: نام آنان را بیان فرمایید. فرمود: قنواء دختر رشید هجری، امّ ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده امّ خالد احمسیّه، ام ّسعید حنفیه، صیانۀ ماشطه، امّ خالد جهنیه.»[11]

    اسلام نه می خواهد زن ضعیفه باشد و نه می خواهد زن ظریفه و ملعبه ای در دست مردان باشد. اسلام زن را انسانی بزرگ می خواهد. در اسلام زن نه یک موجودی است که صرفاً در گوشه ای خلوت گزیند و نه موجودی که همواره خود را، نمایان برای مردان قرار دهد


  10. تشکرها 2


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    با این بیانات روشن شد زنی منتظره است که ظریفه یا ضعیفه (به آن معنا که در مقاله آمد) نباشد. مانند زنانی که نام آنها ذکر شد و به عنوان رجعت کننده در سپاه حضرت مهدی علیه السلام خدمت خواهند کرد. ایشان زنانی بودند که جز به اطاعت خدا به کار دیگری مشغول نبودند. برای نمونه؛ «صیانۀ ماشطه زنی است که در دستگاه فرعون، آرایشگر حرمسرای فرعون بود. روزی در حین آرایش دخترِ فرعون شانه اش به زمین افتاد، او هنگام برداشتن شانه بی اختیار گفت: «بسم الله». دختر فرعون پرسید: آیا پدرم را ستایش می کنی؟ او گفت: نه بلکه آن کسی را ستایش می کنم که پدرت را آفریده و او را از بین خواهد برد. دختر فرعون شتابان نزد پدرش رفت و گفت: زنی که در خانۀ ما آرایشگر است، به موسی ایمان دارد. فرعون او را احضار کرد و گفت مگر به خدایی من ایمان نداری؟ صیانه گفت: هرگز من از خدای حقیقی دست نمی کشم و تو را پرستش نمی کنم. فرعون دستور داد تنور آتشی آماده کنند و فرزندان او را یک به یک درون آتش انداختند و سوزاندند تا صیانه از حرف خود برگردد. صیانه همچنان با داغی که بر جگرش آمده بود مقاومت می کرد. نوبت رسید به بچۀ آخر او که شیرخواره بود و در بغلش آرمیده بود. وقتی سربازان خواستند نوزاد را از بغل او بیرون بکشند صیانه منقلب شد و خواست که با زبان از دین اظهار برائت و بیزاری کند که ناگاه به امر خدا آن کودک به سخن درآمد و گفت: ای مادر! صبر کن که تو راه حق را می پیمایی. فرعونیان آن زن و بچه اش را در آتش افکندند و سوزاندند.»[12]

    آری صیانه از زنان خداپرستی است که در دوران حکومت حضرت مهدی علیه السلام زنده می شود و به دنیا باز می گردد و در رکاب حضرت، انجام وظیفه می کند.

    این مقاله گفتار کوتاهی بود در مورد وضعیت زنان در غرب، و وضعیت و وظیفۀ زن مسلمان و منتظر در اسلام. به امید حضرت حق در نوشتارهای آینده بیشتر به جایگاه زن و اهمیت ایشان در حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام خواهیم پرداخت.


  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,631
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    504 پست
    حضور
    98 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    پی نوشت:

    1- هنری لوکاس، تاریخ تمدن: از کهن ترین روزگار تا سدۀ ما، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، ص187، ج1، چ4، تهران، کیهان،1376
    2- ر.ک به: ویل دورانت، تاریخ تمدن، ترجمۀ فریدون بدره ای، ج3، ص68، چ5، تهران، علمی و فرهنگی،1376
    3- هنری لوکاس، ص239، همان
    4- برای آشنایی با موج های فمینیستی رجوع شود به: کتاب خانم حمیرا مشیرزاده، از جنبش تا نظریۀ اجتماعی؛ تاریخ دو قرن فمینیسم، تهران، نشر و پژوهش شیرازه،1381
    5- آندره میشل، فمینیسم جنبش اجتماعی زنان، ترجمۀ هما زنجانی زاده، ص102، چ2، مشهد، نشر نیکا، 1378
    6- ویل دورانت، لذات فلسفه پژوهشی در سرگذشت و سرنوشت بشر، ترجمۀ عباس زریاب، ص151، چ10، تهران، علمی و فرهنگی، 1376
    7- بقره/30
    8- حجرات/13
    9- ر.ک به: ممتحنه/10
    10- مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص223، باب علامات ظهوره...، ح87، دارالکتب الاسلامیه
    11- محمد بن جریر بن رستم، دلائل الامامه، ص260 ، نشر بعثت، قم، 1413ق
    12-علی قرنی گلپایگانی، منهاج الدموع، ص55-56، نشر دین و دانش، قم، خ ارم، مرداد1344


    فاطمه قاسمی
    بخش مهدویت تبیان


  14. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود