جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا سوره تبت بسم الله دارد ولی سوره توبه بسم الله ندارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۳
    نوشته
    164
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا سوره تبت بسم الله دارد ولی سوره توبه بسم الله ندارد؟




    هو الحق

    گفته می شود علت بسم الله نداشتن سوره توبه آغاز شدن آن با برائت از مشرکین است، زیرا بسم الله الرحمن الرحیم بیانگر رحمت و مرحمت است. روایتی هم در این زمینه وجود دارد

    «لم تنزل "بسم الله الرحمن الرحیم" علی رأس سورة البرائة، لأن بسم الله للأمان والرحمة، ونزلت البرائة لرفع الأمان، والسیف فیه»

    اگر برای دور بودن مشرکان از رحمت الهی این سوره بدون بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده، علت آغاز شدن سوره تبت با بسم الله الرحمن الرحیم چیست؟ سوره تبت هم با نفرین خداوند آغاز می شود پس چرا امان و رحمت از آن رفع نشده است؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا سوره تبت بسم الله دارد ولی سوره توبه بسم الله ندارد؟







    کارشناس بحث: استاد هدی

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    چرا سوره تبت بسم الله دارد ولی سوره توبه بسم الله ندارد؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmg نمایش پست
    گفته می شود علت بسم الله نداشتن سوره توبه آغاز شدن آن با برائت از مشرکین است، زیرا بسم الله الرحمن الرحیم بیانگر رحمت و مرحمت است. روایتی هم در این زمینه وجود دارد

    «لم تنزل "بسم الله الرحمن الرحیم" علی رأس سورة البرائة، لأن بسم الله للأمان والرحمة، ونزلت البرائة لرفع الأمان، والسیف فیه»

    اگر برای دور بودن مشرکان از رحمت الهی این سوره بدون بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده، علت آغاز شدن سوره تبت با بسم الله الرحمن الرحیم چیست؟ سوره تبت هم با نفرین خداوند آغاز می شود پس چرا امان و رحمت از آن رفع نشده است؟
    با سلام و عرض ادب
    تقریبا مفسران در مورد اینکه چرا سوره توبه ، بابسم الله شروع نمی شود ، دو نظر عمده دارند اول اینکه برخی ، سوره توبه را در ادامه سوره انفال می دانند به نحوی که قائلند سوره توبه ، یک سوره مجزا نیست تا بسم الله نیاز داشته باشد و نظر دوم این است که بسم الله آيه محبت است آيه رحمت است مناسب نيست كه در صدر سوره توبه قرار بگيرد .
    البته به هر دو نظر نقد هایی وارد است مثلا در نقد نظراول میگوییم که سوره انفال در اوائل هجرت و در زمان جنگ بدر نازل شد و سوره توبه تقریبا در اواخر هجرت و سال نهم ، چنین فاصله زمانی طولانی بین دو بخش یک سوره آنهم در شرایطی که نص و روایت صریح و معتبر و روشنی وجود ندارد پذیرش تتمه بودن سوره توبه برای سوره انفال را سخت میکند و در نقد نظر دوم ، همان فرمایش شما را بیان میکنیم که مگر سوره ی تبت چنین شرایطی ندارد ، چرا با بسم الله آغاز شده است ؟
    استاد جوادی آملی ضمن نقد این دو دیدگاه معتقدند نوع مفاد سوره مبارکه توبه با سور دیگر قرآنی متفاوت بوده و مانند یک قطعنامه است .(1)

    (1)- ر.ک : بنیاد اسراء ، تفسیر سوره مبارکه توبه ، جلسه اول

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقد و شرح استاد بدین ترتیب است :
    "اين سوره خصيصه‌اي كه دارد آن است كه در اولش بسم الله نيست اين يا براي آن است كه اين سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال است - جمعاً يك سوره‌اند لذا لازم نبود بسم الله ذكر بشود و جايش نبود - يا اينكه نه چون به صورت يك قطع نامه است و برائت‌نامه است و برائت و قهر و قطع با رحمت و محبت هماهنگ نيست و بسم الله آيه محبت است آيه رحمت است مناسب نيست كه در صدر سوره توبه قرار بگيرد .
    بين مفسرين اين دو نظر هست و قبل از اهل تفسير تابعين و قبل از آنها صحابه اين اختلاف نظر را داشتند چه اينكه روايات هم دو طايفه است يك طايفه مي‌گويد چون سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال است بسم الله در آغازش ذكر نشده طايفه دوم رواياتي است كه دلالت دارند بر اينكه چون اين سوره غضب و قهر و قطع است با رحمت هماهنگ نيست؛اين وجه دوم خيلي روشن نيست براي اينكه رحمت الهي هميشه پيشاپيش غضب او حركت مي‌كند «يامَن سَبَقت رَحمتَهُ غَضَبه» «يا من تَسعي رَحمتهُ إمام غضبه» اين گونه تعبيرها نشانه آن است كه غضب در تحت رهبري رحمت پديد مي‌آيد ...رحمت خدا امام ساير اوصاف است ... و رهبر ساير اوصاف است هرجا اين رحمت الهي ظهور مخصوص دارد.
    رحمت نسبت به موارد خاص خودش كه جذب و عاطفه و مهر و لطف را به همراه دارد مشخص است اما رحمت نسبت به مراكز فساد به اين است كه اگر آنها قابل اصلاح نيستند كنده بشوند تا فساد آنها بيشتر نشود و صالح را هم فاسد نكند رحمت نسبت به يك غده سرطاني اين است كه عمل بشود قطع ... پس رحمت به حسب هر شيئي فرق مي‌كند اينكه گفته شد رحمت خدا بيش از غضب اوست نه يعني مثلاً رحمت خدا هشت مرتبه دارد و غضب خدا هفت مرتبه نظير اينكه بهشت هشت درجه دارد و جهنم هفت دركه و اينها در عرض هم‌اند اين‌طور نيست، بلكه رحمت امام غضب است، پيشاپيش غضب است ،رهبر غضب است، دستور مي‌دهد كجا غضب باشد ،كجا غضب نباشد؛ بنابراين مهندسي ،طراحي نقشه ،پياده شدن غضب به عهده رحمت است.
    همان طوري كه طبيب گاهي مرهم مي‌دهد و گاهي دست به چاقو مي‌برد و عضوي را قطع مي‌كند اينجا هم همين‌طور است ... رحمت خدا سابق بر غضب اوست بيش از غضب اوست يا پيشاپيش غضب او حركت مي‌كند به همين معنا خواهد بود «يا مَن وَسعتْ كُل شَيءٍ رحمته يا مَن سَبَقت رَحمتَهُ غَضَبه» ..."(2)

    (2)- بنیاد اسراء ، پیشین


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    "بنابراين آن بيان كه در تعليل روايت هم آمده است نياز به تأمل دارد كه چون بسم الله آيه رحمت است و برائه از مشركين آيه قهر و غضب و عذاب است اينها باهم هماهنگ نيستند شايد موارد ديگر هم همين‌طور باشد كه ﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ٭ تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ٭ مَا أَغْنَي عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ﴾ اين گونه از موارد هم داريد كه با ﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ دستور عذاب و قهرو قطع صادر مي‌شود بنابراين آن نياز به تأمل دارد كه چگونه بسم الله الرحمان الرحيم با برائت هماهنگ نيست و اما اينكه اين سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال باشد اين از نظر سير تاريخي هماهنگ نيست براي اينكه سوره انفاق در اوائل هجرت نازل شده است بعد از جريان جنگ بدر است و اين سوره برائت در سال نه هجري چند سال بين اينها فاصله است بسياري از سور قرآني وسط صادر شده است آن گاه اين تتمه آن باشد اثباتش آسان نيست مگر اينكه دليل معتبري و روايت معتبري دلالت بكند كه وجود مبارك پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) دستور دادند اين را جزء همان سوره انفال به حساب بياوريد كه روايات اين‌طور مي‌خواهد بگويد لكن از نظر تناسب معنوي كاملاً منسجم‌اند در بخشهاي پاياني سورهٴ مباركهٴ انفال مطالبي است كه با صدر اين سوره كاملاً هماهنگ است كه اشاره مي‌شود در عظمت اين سوره رواياتي است كه اين سورهٴ مباركهٴ توبه هم نظير سورهٴ مباركهٴ انعام با بدرقه هزارها فرشته نازل شده است و بر قلب مطهر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) فرود آمدند ... آنچه كه جزء شاخصه‌هاي اين سوره است آن است كه اين صبغه سياسي آيات اولي‌اش ،مشخص است كه به عنوان قطع اين پيمان و ترك رابطه است ...اين به منزله يك قطع‌نامه است به منزله يك برائت‌نامه است يك خطاب خاص است تنهات تلاوت كافي نيست ابلاغ است يك حكم است يك منشور است لذا با آيات ديگر كاملاً فرق دارد با سور ديگر فرق دارد."(3)

    (3)- پیشین

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي




    پرسش:
    چرا سوره توبه بسم الله ندارد ولی سوره تبت بسم الله دارد.


    پاسخ:
    تقریبا مفسران در مورد اینکه چرا سوره توبه، بابسم الله شروع نمی شود، دو نظر عمده دارند اول اینکه برخی، سوره توبه را در ادامه سوره انفال می دانند به نحوی که قائلند سوره توبه، یک سوره مجزا نیست تا بسم الله نیاز داشته باشد و نظر دوم این است که بسم الله آيه محبت است، آيه رحمت است مناسب نيست كه در صدر سوره توبه قرار بگيرد.
    البته به هر دو نظر نقد هایی وارد است مثلا در نقد نظراول می گوییم که سوره انفال در اوائل هجرت و در زمان جنگ بدر نازل شد و سوره توبه تقریبا در اواخر هجرت و سال نهم، چنین فاصله زمانی طولانی بین دو بخش یک سوره آنهم در شرایطی که نص و روایت صریح و معتبر و روشنی وجود ندارد پذیرش تتمه بودن سوره توبه برای سوره انفال را سخت می کند و در نقد نظر دوم، بیان می کنیم که مگر سوره تبت چنین شرایطی ندارد، چرا با بسم الله آغاز شده است؟

    استاد جوادی آملی ضمن نقد این دو دیدگاه معتقدند نوع مفاد سوره مبارکه توبه با سور دیگر قرآنی متفاوت بوده و مانند یک قطعنامه است.(1)
    نقد و شرح استاد بدین ترتیب است:
    "اين سوره خصيصه‌ای كه دارد آن است كه در اولش بسم الله نيست اين يا برای آن است كه اين سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال است _جمعاً يك سوره‌اند لذا لازم نبود بسم الله ذكر بشود و جايش نبود_.
    يا اينكه نه، چون به صورت يك قطع نامه و برائت‌نامه است و برائت و قهر و قطع با رحمت و محبت هماهنگ نيست و بسم الله آيه محبت و رحمت است مناسب نيست كه در صدر سوره توبه قرار بگيرد.

    بين مفسرين اين دو نظر هست و قبل از اهل تفسير تابعين و قبل از آنها صحابه اين اختلاف نظر را داشتند چه اينكه روايات هم دو طايفه است يك طايفه می گويد چون سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال است بسم الله در آغازش ذكر نشده … طايفه دوم رواياتی است كه دلالت دارند بر اينكه چون اين سوره غضب و قهر و قطع است با رحمت هماهنگ نيست؛ اين وجه دوم خيلی روشن نيست براي اينكه رحمت الهی هميشه پيشاپيش غضب او حركت می كند «يا مَن سَبَقت رَحمتَهُ غَضَبه» «يا من تَسعی رَحمتهُ إمام غضبه» اين گونه تعبيرها نشانه آن است كه غضب در تحت رهبری رحمت پديد می آيد ... رحمت خدا امام ساير اوصاف است ... و رهبر ساير اوصاف است هر جا اين رحمت الهی ظهور مخصوص دارد.

    رحمت نسبت به موارد خاص خودش كه جذب و عاطفه و مهر و لطف را به همراه دارد مشخص است اما رحمت نسبت به مراكز فساد به اين است كه اگر آنها قابل اصلاح نيستند كنده بشوند تا فساد آنها بيشتر نشود و صالح را هم فاسد نكند رحمت نسبت به يك غده سرطانی اين است كه عمل بشود قطع ... بشود پس رحمت به حسب هر شيئی فرق می كند اينكه گفته شد رحمت خدا بيش از غضب اوست نه يعنی مثلاً رحمت خدا هشت مرتبه دارد و غضب خدا هفت مرتبه نظير اينكه بهشت هشت درجه دارد و جهنم هفت دركه و اينها در عرض هم‌اند اين‌طور نيست، بلكه رحمت امام غضب است، پيشاپيش غضب است، رهبر غضب است، دستور می دهد كجا غضب باشد، كجا غضب نباشد؛ بنابراين مهندسی، طراحی نقشه، پياده شدن غضب به عهده رحمت است.

    همان طوري كه طبيب گاهی مرهم می دهد و گاهی دست به چاقو می برد و عضوی را قطع می كند اينجا هم همين‌طور است ... رحمت خدا سابق بر غضب اوست بيش از غضب اوست يا پيشاپيش غضب او حركت می كند به همين معنا خواهد بود «يا مَن وَسعتْ كُل شَيءٍ رحمته يا مَن سَبَقت رَحمتَهُ غَضَبه» ..."(2)
    "بنابراين آن بيان كه در تعليل روايت هم آمده است نياز به تأمل دارد كه چون بسم الله آيه رحمت است و برائت از مشركين آيه قهر و غضب و عذاب است اينها با هم هماهنگ نيستند شايد موارد ديگر هم همين‌طور باشد كه «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ٭ تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ٭ مَا أَغْنَي عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ» اين گونه از موارد هم داريد كه با ﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ دستور عذاب و قهرو قطع صادر می شود بنابراين آن نياز به تأمل دارد كه چگونه بسم الله الرحمان الرحيم با برائت هماهنگ نيست.

    و اما اينكه اين سورهٴ مباركهٴ توبه تتمه سوره انفال باشد اين از نظر سير تاريخی هماهنگ نيست براي اينكه سوره انفال در اوائل هجرت نازل شده است بعد از جريان جنگ بدر است و اين سوره برائت در سال نهم هجری چند سال بين اينها فاصله است بسياری از سور قرآنی وسط صادر شده است آن گاه اين تتمه آن باشد اثباتش آسان نيست مگر اينكه دليل معتبری و روايت معتبری دلالت بكند كه وجود مبارك پيغمبر (صلی الله عليه و آله و سلم) دستور دادند اين را جزء همان سوره انفال به حساب بياوريد كه روايات اين‌طور می خواهد بگويد لكن از نظر تناسب معنوی كاملاً منسجم‌اند در بخش های پايانی سورهٴ مباركهٴ انفال مطالبی است كه با صدر اين سوره كاملاً هماهنگ است. در عظمت اين سوره رواياتی است كه اين سورهٴ مباركهٴ توبه هم نظير سورهٴ مباركهٴ انعام با بدرقه هزارها فرشته نازل شده است و بر قلب مطهر پيامبر (صلی الله عليه و آله و سلم) فرود آمدند.

    آنچه كه جزء شاخصه‌های اين سوره است آن است كه اين صبغه سياسی آيات اولی اش، مشخص است كه به عنوان قطع اين پيمان و ترك رابطه است ... اين به منزله يك قطع‌نامه است به منزله يك برائت‌نامه است يك خطاب خاص است تنهات تلاوت كافي نيست ابلاغ است يك حكم است يك منشور است لذا با آيات ديگر كاملاً فرق دارد با سور ديگر فرق دارد."(3)

    ____________
    (1) بنیاد اسراء، تفسیر سوره مبارکه توبه، جلسه اول.
    (2) بنیاد اسراء، پیشین.
    (3) پیشین.

    كليد واژه ها: سوره انفال و توبه، بسم الله آيه رحمت، سوره توبه قهر و غضب الهي، سوره مسد، رحمت الهي امام غضب الهي،رحمت به حسب هر شيء، سوره توبه به منزله قطعنامه.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۵ در ساعت ۲۳:۵۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود