جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق یا ناحق..سخنان مخالفان اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    603
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    25 روز 5 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حق یا ناحق..سخنان مخالفان اسلام




    با سلام و خسته نباشید

    مطالبی در راستای جنگ های حضرت علی بیان میشه و اعتراضاتی از طرف مخالفان اسلام...
    ممنون میشم اگر کارشناس محترم بیشتر توضیح بدن.
    در پناه حق



    آ
    علی بن ابی طالب آنقدر آدم کشته است که در بین خود اعراب به “قتال العرب” یعنی “قاتل عربها” معروف است.
    چه در زمان زندگی محمد و چه پس از به قدرت رسیدنش حتی لحظه ای از جنگ و کشتار دست برنداشت.
    تصاویر علی بن ابی طالب که آخوندها تلاش دارند تا به خورد مردم بدهند:
    تصاویر واقعی از علی بن ابی طالب که در موزه های معتبر دنیا نگهداری می شوند:
    اين نقاشي منسوب به يک راهب مسيحي است
    که با روايت تاريخي طبري از شمايل وی تطابق کامل دارد
    علی پس از پیروزی بر قبیله” بنی قریظه” تعداد 900 نفر از مردان قبیله را در مقابل گو دالهایی که از پیش کنده بودند سر بریدند. (تاریخ طبری. جلد 3 . صفحه 1088)
    پیامبر بگفت تا در زمین گودالها بکندند و ” علی” و” زبیر” در حضور پیامبر گردن انها را زدند. (تاریخ طبری .جلد 3. صفحه 1093)
    2- کشتار خاندان “ازد”:
    علی و یارانش در یک روز تعداد 2500 نفر از خاندان “ازد” را سر بریدند.بنحوی که کسی زنده نماند تا دیگری را دلداری دهد. (مروج الذهب . جلد اول . صفحه 729)
    3- کشتار خوارج :
    در نهم صفر سال 38 هجری در محلی واقع در دشت نهروان جنگ خونینی بین لشگریان علی و خوارج روی داد که در این جنگ در حدود 1800 نفر از خوارج بقتل رسیدند.
    4- نبرد “لیله الحریر”:
    علی در نبردی بنام “لیله الحریر” در حدود 500 تا 900 نفر را از دم تیغ گذراند. (منتهی الا مال . جلد 1. صفحه 153)
    5- کشتار” عبدالله خرمی و یارانش” :
    عبدالله خرمی و 70 تن از یارانش از بیم جان به قلعه ای پناه برد.به دستور علی قلعه به آتش کشیده شد که در جریان آن تمامی این افراد در آتش سوختند بطوری که بوی گوشت بریان شده آنها آنچنان در هوا پخش شده بود که مردم را آزار می داد. (علی مرز نامتناهی . صفحه 199)
    6- کشتار کسانی که بعد از فوت محمد از دین اسلام برگشتند:
    آنانکه دست رنگ کرده بودند و شادی و شعف در اثر در گذشت محمد نشان داده بودند ” علی” و” خالد بن ولید” همه را بکشتند و اجسادشان را در آتش سوزاندند. (تاریخ طبری .جلد 4 . صفحات 1380.1464) (تاریخ طبری .جلد 6.صفحات 2420.2265)
    نقش علی در ترور مخالفان :
    1- ترور شاعری بنام” حویرث بن نقیذ”:
    وی شتر دختران محمد “فاطمه” و “ام کلثوم” را رم داده بود به فرمان حضرت محمد و توسط علی در جریان یک
    تو طئه به قتل رسید. (سیره ابن هشام .جلد 2. صفحه 273)
    2- سر بریدن” مغیره” :
    پیر مردی بنام “مغیره” که پس از فتح مکه از ترس محمد گریخته بود بوسیله علی دستگیر و سر بریده شد. (زنان پیغمبر . صفحه 316)
    3- علی شاهرگ مردانی را برید و بمانند مرغان نیم بسمل آنان را در بیابان رها کرد تا با شکنجه بمیرند. (امام علی . عبدالفتاح . جلد 5. صفحه 27)
    4- سر بریدن “نضر” و “عتبه” :
    پس از شکست” ائیل” محمد به علی دستور داد که “نضر” پسر” حارث” را سر ببرد.همینطور در منطقه ای دیگر بنام “الظیه” از میان اسرا “عتبه” پسر” ابی معیظ ” بدستور محمد و بدست علی سر بریده شد. (منتهی الامال . جلد 1.صفحه 57)
    5- سر بریدن “عتبه” :
    مردی بنام “عتبه” که بخاطر عدم پخش مساوی غنایم بین لشکریان اسلام به صورت محمد تف کرده بود بوسیله علی سر بریده شد. (تاریخ طبری . جلد 5 .صفحه 1103)
    در زمان امام علی، مردم استخر چندین بار قیام کردند. امام علی در یکی از آن موارد «عبدالله بن عباس» را در راس لشکری به آ«جا گسیل داشت و شورش تودهها را در سیل خون فرونشاند (فارسنامه ابن بلخی،ص 136). در مورد دیگر که مردم استخر شورش کردند، امام علی «زیادبن ابیه» که از خونخواری و آدمکشی به انوشیروان دوم لقب گرفته بود به آنجا گسیل داشت تا به سرکوبی این قیام بپردازند. در مورد جنایات و کشتار مردم استخر توسط زیادبن ابیه کتابها و روایات زیادی نوشته و نقل شده است(روجوع کنید به کتاب مروج الذهب،جلد دوم ص 29).
    – در سال 39 هجری مردم فارس و کرمان نیز سر به شورش گذاشتند و حکام ستمگر امام علی را از شهر خود بیرون کردند. امام علی مجددا زیادابن ابیه را به آنجا گسیل داشت و لشکریان وی از هیچ جنایتی فروگذاری نکردند. (تاریخ طبری، جلد 6، ص 2657 و یا فارسنامه، ص 136)
    – مردم خراسان نیز در زمان امام علی برای چندین بار قیام کردند و چون چیزی نداشتند به عنوان باج و خراج بپردازند، از دین اسلام برگشته و به مقاومت سخت و جانانه ای دست زدند. امام علی «جعدبن هبیره» را بسوی خراسان فرستاد. او مردم نیشابو را محاصره کرد تا مجبور به صلح شدند. (تاریخ طبری، جلد 6، ص 2586 و فتوح البلدان ص 292)
    – در زمان امام علی مردم شهر ری نیز سر به طغیان برداشتند و از پرداخت خراج خودداری کردند. امام علی، «ابوموسی» را با لشکری زیاد به سرکوب شورش فرستاد و امور آنجا را بحال نخستین برگرداند. ابوموسی پیش از این طغیان نیز، یکبار دیگر بدستور امام علی به جنگ مردم شهر ری گسیل شده بود. (فوتوح البلدان ص 150)
    – به روزگار خلافت علی بن ابی طالب، چون پایان سال 38 و آغاز سال 39 بود، حارث بن سره عبدی، به فرمان علی لشکر به خراسان کشید و پیروز شد، غنیمت بسیار و برده ی بی شمار بدست آوردند. تنها در یک روز، هزار برده میان یارانش تقسیم کرد. لکن سرانجام خود و یارانش، جز گروهی اندک، در سرزمین قیقان (سر حد خراسان) کشته شد. (فتوح البلدان، بلاذری)
    – علی بن ابی طالب، عبدالرحمان بنی جز طائی را به سیسستان فرستاد. لکن حسکه حبطی وی را بکشت،پس علی فرمود: بیاید که چهار هزار تن از حبطیان را به قتل رسانیم. وی را گفتند: حبطیان پانصد تن هم نشوند. (فتوح البلدان، بلاذری)
    – علی ولایت آذربایجان را نخست به سعید بن ساریه خزاعی و سپس به اشعث بن قیس داد. یکی از شیوخ آذربایجان نقل می کند که ولیدبن عقبه همراه همراه با اشعث از ولید طلب یاری می کرد و ولد برای یاری وی سپاهی از کوفه به در آنجا گسیل داشت. اشعث، حان به حان (حان= خانه به خانه) فتح کرد و پیش رفت. و پس از فتح آذربایجان گروهی از تازیان اهل عطا را بیاورد و در آنجای ساکن ساخت و آنان را فرمان داد که مردم را به اسلام خوانند.فتوح البلدان، بلاذری
    در پایان برای آنکه علی را بهتر بشناسید
    علی دختر 7 ساله اش را بنام ام کلثوم به عمر 57 ساله هدیه داد.
    این کار کثیف میان مسلمانان متدوال است
    علی گفته است که زن ناقص العقل است و شهادت یک زن در قضاوت کافی نیست باید دو زن جای یک مرد را بگیرد(نهج البلاغه).
    آیا میدانستید امام رضا از کنیزی بنام تكتم متولد شده که برسر خرید او به بهای ارزانتر بسیار چانه زنی شده ؟
    موسی کاظم پدر رضا هیچگاه در زندگی همسری اختیار نکرده و همواره با کنیزان همبستر میشده
    حدیثی از موسی کاظم اگر کسی لذت جمعاع با کنیز را بداند هرگز ازدواج نمیکند.
    شیخ مفید و كلینى از هشام بن احمد نقل كرده اند كه گفت: حضرت موسى بن جعفر به من فرمود: آیا خبر دارى كه كسى از برده فروشان مغرب آمده باشد؟ گفتم نه. حضرت فرمود: چرا آمده است، بیا نزد او رویم. به اتفاق حضرت به محل برده فروشان رفتیم: مردى را دیدم كه بردگانى چند همراه داشت. به او گفتیم بردگانت را به ما نشان بده. او هفت كنیز آورد كه حضرت هیچ یك را نخواست و فرمود كنیز دیگرى بیاور. برده فروش گفت جز یك كنیز بیمار كنیز دیگرى ندارم. حضرت فرمود: چه اشكال دارد كه آن را نیز به ما نشان دهى. برده فروش امتناع كرد و حضرت برگشت. روز بعد مرا فرستاده و فرمود همان كنیز بیمار را به هر قیمتى كه گفت خریدارى كن. من پیش او رفتم و مرد گفت كنیز را به كمتر از فلان مبلغ نمى فروشم. گفتم به همان قیمت او را خریدارم. مرد گفت از آن تو باشد و سپس پرسید آن مردى كه دیروز همراه تو بود كه بود؟ گفتم مردى از بنى هاشم گفت از كدام خانواده بنى هاشم. گفتم بیش از این اطلاع ندارم. مرد گفت من این كنیز را از دورترین نقاط آفریقا خریده ام. زنى از اهل كتاب به من گفت این دختر پیش تو چه مى كند؟ گفتم او را به كنیزى براى خود خریده ام. گفت سزاوار نیست كه این كنیز نزد تو باشد، بلكه او باید نزد بهترین مرد روى زمین باشد و پس از مدت كوتاهى پسرى آورد كه در مشرق و مغرب مانندش نباشد. هشام گوید: من او را پیش امام بردم، پس از چندى حضرت رضا(علیه السلام) از او متولد گردید.
    نامها و كينه ها و لقبهاي ام البنين، نجمه، سكن، تكتم، خيزران، طاهره و شقرا، را براي مادر رضا آورده اند
    مکتوبات میرزا فتحلی آخوندزاده ص ۵۷ .بحارالنوار جلد ۴۹ ص ۸ و کتاب پژوهشی در زندگی علی نماد شیعه گری
    نقد زندگی تاریخی حضرت علی ( حضرت علی در کشتار ایرانیان )
    – شهر ری :
    در زمان حضرت علی مردم » ری » در ایران سر به طغیان بر علیه اعراب مسلمان گذاشته و از پرداخت خراج به والیان اعراب خودداری کردند بطوریکه در خراج آن دیار کسری پدید آمد.حضرت علی » ابو موسی » را با لشکری فراوان به سرکوب شورش مردم » ری » در ایران فرستاد. (فتوح البلدان.صفحه 150)
    – فارس و کرمان :
    مردم فارس و کرمان نیز در ایران بر علیه اعراب مسلمان قیام کردند و عمال حضرت علی را از شهر بیرون کردند.حضرت علی برای خاموش کردن شورش مردم فارس و کرمان در ایران » زیاد بن ابیه» را به سوی فارس و کرمان فرستاد. ( جهت آشنایی با جنایات این سردار معروف » زیاد بن ابیه» به کتاب مروج الذهب. جلد2. صفحه 29 مراجعه فرمایید)
    – شهر استخر :
    در زمان حضرت علی نیز مردم استخر درایران باردیگر به علیه اعراب مسلمان سر به شورش گذاشتند و این بار» عبدالله ابن عباس» به فرمان حضرت علی شورش توده های مردم استخر در ایران را به خون فرو نشاند. (فارسنامه.صفحه 136
    حضرت على: زمين به خاطر هفت نفر آفريده شده و مردم به خاطر آنان روزى مى خورند
    عيسى بن عبدالله العمرى از پدرش از على نقل مىكند كه فرمود: زمين به خاطر هفت نفر آفريده شده و مردم به خاطر آنان روزى مى خورند و به خاطر آنان باران بر آنان مى بارد و پيروز مى شوند: ابوذر و سلمان و مقداد و عمّار و حذيفه و عبدالله بن مسعود و فرمود: و من پيشواى آنان هستم و آنان همان كسانى هستند كه در نماز بر جنازه فاطمه شركت داشتند
    الخصال، جلد دوم، صفحه سیصد و شصت.


    مردم خراسان نيز در زمان امام علی برای چندين بار قيام کردند و چون چيزی نداشتند بعنوان
     •
    باج و خراج بپردازند، از دين اسلام برگشته و به مقاومت سخت و جانانه ای دست زدند
    . امام
    را بسوی خراسان فرستاد
    . او مردم نيشاپور را محاصره کرد تا مجبور « جعده بن هبيره » علی
    (
    به صلح شدند. ( تاريخ طبری، جلد 6، ص 2586 و فتوح البلدان ص 292

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    سلام خدمت کاربر گرامی
    شبهه ای که مطرح کردید قبلا پرسیده شده وپاسخگویی شده است
    لطفا ادرس زیر را مطالعه کنید انشالله به پاسخ سوال تون میرسید
    در غیر این صورت در موضوع جدیدی سوال خودتون را ثبت کنید
    باتشکر

    کشتارهای منتسب به حضرت علی (ع)
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ در ساعت ۰۶:۳۲


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    حق یا ناحق..سخنان مخالفان اسلام







    کارشناس بحث: استاد مقداد



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط lost1 نمایش پست
    تصاویر علی بن ابی طالب که آخوندها تلاش دارند تا به خورد مردم بدهند:
    تصاویر واقعی از علی بن ابی طالب که در موزه های معتبر دنیا نگهداری می شوند:
    اين نقاشي منسوب به يک راهب مسيحي است
    که با روايت تاريخي طبري از شمايل وی تطابق کامل دارد
    با عرض سلام و ادب خدمت دوستان بزرگوار

    همانگونه که جناب معین هر بیان فرمودند بخش مهمی از این مطالب بی پایه و اساس که هدفی جز دشمنی با مولای متقیان علی بن ابیطالب(علیه السلام) ندارد،در تاپیکی با عنوان « کشتارهای منتسب به حضرت علی (ع)»بررسی شده است.در اینجا هم برخی از دروغهای شاخدار نویسنده که ناشی از بی اطلاعی او یا غرض ورزی اوست،را مورد بررسی قرار می دهیم.

    نویسنده در رابطه با تصویر منسوب به امام علی(علیه السلام) مدعی شده است که:تصاویر علی بن ابی طالب که آخوندها تلاش دارند تا به خورد مردم بدهند ...

    این ادعا اوج بی خبری و شاید هم اوج تعصب و کینه توزی نویسنده را نشان می دهد.چرا که همه بزرگان و علمای شیعه انتساب قطعی اینگونه تصاویر به ائمه(علیهم السلام) را حرام دانسته و نسبت به ترویج آنها موضعگیری جدی کرده اند.

    حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): این کار فی نفسه از نظر شرعی اشکال ندارد، به شرط این که مشتمل بر اموری که از نظر عرف اهانت و بی احترامی محسوب می شود، نبوده و با شأن این بزرگواران منافات نداشته باشد.[1]

    حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): به طور کلٌی ترک نصب آنها مناسب تر با شئون آن بزرگواران است.

    حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره): مانعی ندارد، هر چه انتساب آنها به معصومین علهیم السلام اعتباری ندارد.

    حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): خالی از اشکال نیست.

    حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): این عکس ها اصالت ندارد ولی چون منتسب به آن حضرات است، نباید مورد بی احترامی قرار گیرد.

    حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): اگر مشتمل بر هتک نباشد اشکال ندارد.

    حضرت آیت الله العظمی تبریزی (ره): اگر مقصود این است که تذکر و یادآوری آن بزرگواران باشد مانعی ندارد، ولی اگر معتقد باشد که این عکس های واقعی ائمه علیهم اسلام است، این عقیده صحیح نیست و خطاست.[2]

    بنابراین هیچ یک از علما و مراجع بزرگوار تقلید نه تنها تشویق به انتشار و نگهداری اینگونه تصاویر نکرده اند بلکه انتساب قطعی این تصاویر به ائمه(علیهم السلام) را هم نادرست دانسته اند.

    پی نوشت:
    [1] اجوبة الاستفتائات، 1196
    [2]. کتاب مسائل جدید، ج 4، ص 105 و 106.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط lost1 نمایش پست
    علی دختر 7 ساله اش را بنام ام کلثوم به عمر 57 ساله هدیه داد.
    این کار کثیف میان مسلمانان متدوال است
    این عبارت بیش از دیگر عبارات کینه توزی نویسنده را نشان می دهد،وی با بیان یک واقعه به شدت اختلافی تاریخی،مدعی شده است که ازدواج دختران خردسال با مردان مسن امری متداول بین مسلمانان است.

    آیا واقعاً امام علی(علیه السلام) دخترش را به ازدواج خلیفه دوم عمر بن خطاب درآورده است؟

    پاسخ:
    اولاً با توجه به وجود اختلافات متعدد در این رابطه،اظهار نظر قطعی بسیار مشکل می باشد.علاوه بر این کسانی که وقوع این ازدواج را پذیرفته اند،معتقدند که این ازدواج با تهدید و اجبار عمر صورت گرفته است.

    ثانیاً شواهد و قرائن متعددی وجود دارد که عدم اتفاق افتادن چنین ازدواجی را تقویت می کند.که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

    1. بر خلاف ادعاى اهل سنت که اين دختر را فرزند امير مؤمنان(علیه السلام) از فاطمه زهرا(سلام الله علیها) معرفى کرده‌اند، در هيچ روايتى از روايات شيعيان به اين مطلب اشاره نشده است که اين دختر فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) بوده است؛ و تنها به اين نکته اشاره دارد که دخترى به نام امّ‌كلثوم که در خانه امير مؤمنان(علیه السلام) زندگى مى‌کرده، به ازدواج عمر (آنهم به زور) در آمده و امير مؤمنان پس از مرگ عمر، او را به خانه خود برگردانده است.

    بنابراين مى‌گوييم: ممکن است که اين دختر فرزند امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ اما از ديگر همسران آن حضرت. در نتيجه اين توجيه احساسى که وى فرزند فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بوده است نيز کارگر نخواهد شد.

    يا اين كه به احتمال زياد و طبق اعتراف بزرگان اهل سنت، اين دختر، ربيبه آن حضرت و دختر ابوبكر باشد. برخى از عالمان اهل سنت اعتراف كرده‌اند كه امّ‌كلثومى كه با عمر ازدواج كرده، دختر ابوبكر بوده نه دختر امير مؤمنان عليه السلام.

    محى الدين نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مى‌گويد عمر با امّ‌كلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!!(1)


    با توجه به اين اعتراف، بسيارى از حقايق روشن و ثابت مى‌شود كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام با عمر، افسانه‌اى بيش نيست.

    در ضمن ازدواج عمر با ام کلثوم دختر ابوبکر با واقعيت‌هاى تاريخى نيز سازگارتر است؛ چرا كه خليفه اول و دوم همپيمان و دوست قديم يكديگر بودند، با مرگ ابوبكر، طبيعى است كه خليفه دوم احساس مسؤوليت كرده و بخواهد خانواده او را تحت تكفل خود دربياورد و ازدواج با دختر ابوبكر بهترين راه بوده است.

    2. يكى از دلائل افسانه بودن اين ازدواج، اين است كه اختلاف‌هاى و تناقض‌هاى شديدى در نقل ماجراهاي آن ديده مى‌شود. اين تناقض‌ها به حدى است كه مانع اطمينان انسان به صحت آن‌ها و سبب اطمينان به افسانه بودن آن مى‌شود.

    شيخ مفيد رضوان الله تعالى عليه در باره اين اختلاف‌ها و تناقض‌ها مى‌نويسد:

    خود همين روايت اختلاف‌هاى بسيار دارد؛‌ گاهى روايت مى شود كه خود اميرمؤمنان عقد امّ‌كلثوم را به عهده گرفت، و در بعضى روايات آمده است كه عباس اين كار را به عهده گرفت. در بعضى روايات آمده است كه اين عقد صورت نگرفت، مگر پس از تهديد عمر و تهديد شدن بنى هاشم؛ و در بعضى ديگر آمده است كه اين عقد به اختيار و از روى ميل صورت گرفت.بعضى از راويان مى گويند كه عمر از او صاحب فرزندى به نام زيد شد؛ عده‌اى مى‌گويند كه او پيش از نزديكى با امّ‌كلثوم كشته شد، عده اى مى گويند كه از زيد بن عمر، نسلى بر جاى ماند؛ عده اى مى گويند كه زيد بن عمر كشته شد و فرزندى نداشت؛ عده اى مى گويند كه او و مادرش با هم كشته شدند. عده اى مى گويند كه مادرش پس از او باقى ماند؛ عده اى مى گويند عمر مهر او را چهل هزار درهم قرار داد، عده اى مى گويند چهار هزار درهم، و عده اى مى گويند پانصد درهم.(1)

    و همين اختلاف در حديث، سبب بطلان آن مى شود و بنابراين، اين روايت هيچ اثرى ندارد.


    پی نوشتها:
    (1). النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف بن مري (متوفاي676 هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص630، رقم: 1224، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1996م.

    (2). الشيخ المفيد، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبي عبد الله العكبري، البغدادي (متوفاي413 هـ)، المسائل السروية، ص 90، تحقيق: صائب عبد الحميد، ناشر: دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت، الطبعة: الثانية، 1414هـ - 1993م.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط lost1 نمایش پست
    علی گفته است که زن ناقص العقل است و شهادت یک زن در قضاوت کافی نیست باید دو زن جای یک مرد را بگیرد(نهج البلاغه).
    با توجه به طولانی بودن مطالبی که لازم است برای پاسخ به این مطلب بیان شود،برای مطالعه پاسخ این شبهه به لینک زیر مراجعه فرمایید.

    چرا حضرت علی(علیه السلام) زنان را ناقص العقل می داند؟؟

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط lost1 نمایش پست
    آیا میدانستید امام رضا از کنیزی بنام تكتم متولد شده که برسر خرید او به بهای ارزانتر بسیار چانه زنی شده ؟
    موسی کاظم پدر رضا هیچگاه در زندگی همسری اختیار نکرده و همواره با کنیزان همبستر میشده
    حدیثی از موسی کاظم اگر کسی لذت جمعاع با کنیز را بداند هرگز ازدواج نمیکند.
    شیخ مفید و كلینى از هشام بن احمد نقل كرده اند كه گفت: حضرت موسى بن جعفر به من فرمود: آیا خبر دارى كه كسى از برده فروشان مغرب آمده باشد؟ گفتم نه. حضرت فرمود: چرا آمده است، بیا نزد او رویم. به اتفاق حضرت به محل برده فروشان رفتیم: مردى را دیدم كه بردگانى چند همراه داشت. به او گفتیم بردگانت را به ما نشان بده. او هفت كنیز آورد كه حضرت هیچ یك را نخواست و فرمود كنیز دیگرى بیاور. برده فروش گفت جز یك كنیز بیمار كنیز دیگرى ندارم. حضرت فرمود: چه اشكال دارد كه آن را نیز به ما نشان دهى. برده فروش امتناع كرد و حضرت برگشت. روز بعد مرا فرستاده و فرمود همان كنیز بیمار را به هر قیمتى كه گفت خریدارى كن. من پیش او رفتم و مرد گفت كنیز را به كمتر از فلان مبلغ نمى فروشم. گفتم به همان قیمت او را خریدارم. مرد گفت از آن تو باشد و سپس پرسید آن مردى كه دیروز همراه تو بود كه بود؟ گفتم مردى از بنى هاشم گفت از كدام خانواده بنى هاشم. گفتم بیش از این اطلاع ندارم. مرد گفت من این كنیز را از دورترین نقاط آفریقا خریده ام. زنى از اهل كتاب به من گفت این دختر پیش تو چه مى كند؟ گفتم او را به كنیزى براى خود خریده ام. گفت سزاوار نیست كه این كنیز نزد تو باشد، بلكه او باید نزد بهترین مرد روى زمین باشد و پس از مدت كوتاهى پسرى آورد كه در مشرق و مغرب مانندش نباشد. هشام گوید: من او را پیش امام بردم، پس از چندى حضرت رضا(علیه السلام) از او متولد گردید.
    چه زیبا فرمود امام ششم شیعیان امامصادق(علیه السلام) :
    الحمد لله الذی جعل أعدائنا من الحمقی.. امام صادق علیه السلام: خدا را شکر که دشمنان ما را از احمق ها آفرید.

    واقعاً جالب است،نویسنده در یک متن چند سطری چگونه دروغگوی اش آشکار شده است.دقت کنید: نویسنده در ابتدای سخنش مدعی شده است: «آیا میدانستید امام رضا از کنیزی بنام تكتم متولد شده که برسر خرید او به بهای ارزانتر بسیار چانه زنی شده ؟»

    اما چند سطر بعد خودش می نویسد: «... روز بعد مرا فرستاده و فرمود همان كنیز بیمار را به هر قیمتى كه گفت خریدارى كن. من پیش او رفتم و مرد گفت كنیز را به كمتر از فلان مبلغ نمى فروشم. گفتم به همان قیمت او را خریدارم...».

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    در برخی منابع تاریخی کشتارهایی را به امام علی(علیه السلام) نسبت می دهند.لطفاً در مورد درستی یا نادرستی این مطالب راهنمایی فرمایید.
    - کشتار خاندان “ازد”:علی و یارانش در یک روز تعداد ۲۵۰۰ نفر از خاندان “ازد” را سر بریدند.
    - کشتار 900 نفر از مردم بنی قریظه.
    - نبرد “لیله الحریر”:علی در نبردی بنام “لیله الحریر” در حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ نفر را از دم تیغ گذراند.
    - کشتار” عبدالله خرمی و یارانش”
    - کشتار کسانی که بعد از فوت پیامبر اسلام از دین اسلام برگشتند.


    پاسخ:
    با مراجعه به منابع تاریخی این نتیجه به دست می آید که این مطالب یا از اساس دروغ است یا اینکه به درستی بیان نشده است.
    اما در مورد کشتار خاندان ازد:
    آنچه در كتاب مروج الذهب آمده اين است كه در ضمن نقل ماجراي جنگ جمل چنين مي گويد به ابى لبيد جهضمى كه از قوم ازد بود گفتند «على را دوست دارى؟» گفت «چگونه كسى را كه در يك قسمت روز دو هزار و پانصد كس از قوم مرا كشته است دوست داشته باشم؟ آنقدر از مردم كشت كه كسى نبود كسى را تسليت گويد و هر خاندانى بكشتگان خود مشغول بود.»
    چنانچه خوب به آمار هايی كه توسط مورخان در باره جنگ جمل ارائه شده است نظری داشته باشيد خواهيم يافت كه آمار دقيقی در دست نيست.
    از آمار كه بگذريم دفاع امام علی (علیه السلام) از كيان اسلامی و سركوب شورشيان جمل بود كه در آغاز شورش و كودتا و در بصره ماموران مسجد و دار الاماره و زندان را و بيش از سيصد نفر از قبيله عبد القيس را كشتند و به بيت المال دست اندازی كردند و جنايات فراوانی به جا آوردند، عثمان بن حنيف استاندار علی (علیه السلام) را دستگير کردند. او را مورد ضرب و هتک قرار دادند و موهای سر و محاسنش را کندند. درباره قتل او مشورت کردند، ‌ولي چون از نفوذ برادرش سهل بن حنيف واهمه داشتند، او را رها کردند.(1)
    پس علت پيكار على (علیه السلام) با آنان اين بود كه عليه او طغيان كرده بودند و براى همين به اصحابش فرمود: شما شروع به جنگ نكنيد تا آنان نبرد را با شما آغاز كنند.(2)

    از اين جا معلوم مى شود كه امام در صدد دفاع از كيان اسلام و مسلمين بوده و اين حق خليفه مسلمانان است كه در برابر خروج كنندگان ايستادگى و دفاع نمايد. حتى حضرت على (علیه السلام) به اصحاب جمل سه روز مهلت داد تا از شورش عليه حكومت اسلامى دست بردارند. امام با عايشه، طلحه و زبير سر جنگ نداشت كه با آنان بجنگد .
    بيهقى در اين باره گويد: «على با اهل جمل نجنگيد تا آن كه سه روز آنان را به اطاعت و حق فراخواند. در اين سه روز سپاه آن حضرت مجروحين فراوانى داد، ولى به دستور امام از جنگ پرهيز مى كردند. بعد از جنگ نيز به دستور امام كارى به مجروحان و فراريان نداشتند. بنابراين امام فقط در مقام دفاع بوده است و بس.»

    در گزارش ديگرى بيهقى مى نويسد: «در جنگ جمل، على ميان مردم ندا كرد: هيچ كس را با تير نزنيد و با نيزه زخمى نكنيد و با شمشير مضروب نسازيد و شروع كننده جنگ نباشيد و با آنان با لطيف ترين نحوه ممكن سخن بگوييد.»(3)
    پس از جنگ نيز مشغول تدفين تمامی كشتگان گشت و حتی بر كشتگان دشمن نماز خواند. حتی اموال آنان را محترم شمرد و دستور داد تمام اموال مردم را به جز اموال علامت دار حكومتی به صاحبانش برگردانند. (4)
    علاوه بر این جدای از اینکه در تعداد کشته شدگان جنگ جمل اختلاف وجود دارد،در مورد کشته شدگان قبیله ازد هم اختلاف وجود دارد.
    در تاریخ طبری آمده است که "محمد گوید: در جنگ جمل در اطراف جمل ده هزار کس کشته شد که یک نیمه از یاران على بودند و یک نیمه از یاران عایشه، دو هزار کس از قبیله ازد ...."(5) پس بنا بر نقل تاریخ طبری، اولاً تعداد زیادی از یاران امام علی (علیه السلام) نیز کشته شدند، ثانیاً تعداد کشته های ازد در جنگ جمل دو هزار نفر بوده است.

    بر این اساس، قوم ازد در جریان جنگ جمل، علیه حکومت مرکزی شورش کردند و همراه سایر جملی ها به جنگ برخاستند. امیر المؤمنین علی (علیه السلام) قصد نداشت با آنان بجنگد اما آنها جنگ را شروع کردند. در جنگ هم حلوا خیرات نمی کنند. از هر دو سو، بنا بر نقل تاریخ طبری، به تساوی عده ای کشته شدند. اگر قرار باشد دنبال مقصر این کشته ها بگردیم باید دید چه کسانی فتنه را ضد رهبری امیر المؤمنین علی (علیه السلام) هدایت کردند؟ رهبری ای که از قضا علاوه بر نصب الهی با روش مردم سالارانه ای هم انتخاب شده بود.
    نتيجه آن كه: امام در راستای حفظ وحدت امت اسلامي و منافع مسلمين و بيت المال و دفاع از جان لشكريان اسلام اقدام به جنگيدن نموده و در اين راستا تعدادی كشته شده اند و پس از فرونشاندن آتش فتنه ديگر مخالفان را مجازات نكردند.

    اما ماجرای بنی قریضه:
    صرف نظر از دلیل برخورد پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) با یهودیان بنی قریظه، در مورد تعداد کشته های این جنگ و نیز تعداد کسانی که بدست امام علی (علیه السلام) کشته شدند، نکات قابل توجهی وجود دارد.
    1- آنچه در قتل قبیله بنی قریظه با این حجم و جزئیات نقل شده، از جهات گوناگون بویژه جزئیات محل اشکال و تردید مورخان معاصر قرار گرفته، هرچند ظاهراً و گویا در اصل داستان تردیدی نشده است، و تمام کتاب های تاریخی این سیره پیامبر را نقل کرده و برای آن تحلیل و توجیه های گوناگون آورده اند.اما آنچه مسلم است، انجام این تعداد از اعدام، توسط دو نفر و پی در پی در یک روز عملی نیست، معلوم نیست که چرا تنها علی و زبیر از میان مهاجران و انصار مأمور به قتل رساندن این ششصد تا نهصد یا هزار یهودی شده اند؟ چگونه از دیگر صحابه استفاده نشده است. این خبر از آنجا بسیار تردید آمیز تر می شود، که بعدها این دو هیچ گاه از این ماجرا سخنی به میان نیاورده به ویژه امام علی که در خطبه ها و نامه های خود از دوران پیامبر و سختی ها و دلاوری هایش سخن گفته و هیچ اشاره ای به این ماجرا و حضور خود نکرده است.

    به این دلیل احتمال داده شده که این داستان به شکل خشونت بار توسط خود یهودیان ساخته شده باشد و در جهت مظلوم نمایی بوده باشد، به عنوان نمونه راوی این اخبار محمد بن کعب قرظی و عطیة قرظی در سلسله سند این روایت و شباهت های عناصر داستانی آن با چند حادثه مشابه در تاریخ قوم یهود که در آن چند صد یهودی به قتل رسیده اند، این احتمال را تقویت می کند که این روایت برساخته افرادی از این قبیله بوده و تأثیر این نقل به دلیل ایجاد مظلومیت برای آنان و نشان دادن چهره ای خشن و خون ریز از پیامبر اسلام باشد. بویژه آنکه یهود در این نوع کارها در گذشته و حال ید طولایی داشته و دارد.

    در مورد آمار کشته شدگان طرفين در تمامی جنگ ها کتاب های تاريخی آمار گوناگون است. ضمن آنکه مبالغه آميز است.
    مورخان درباره آمار لشكريان و يا گشته شدگان به دليل وجود خصوصياتی چون تعصب قبيله­ ای، روابطی که با حاکمان و زورمندان آن روزگار داشتند، دروغ­ های بسياری را در کتاب­ های تاريخی و روايی خود وارد کرده اند.
    بنا بر اين آمار واقعی و صحيحی در دست نيست.

    براي روشن شدن ماجراي جنگ با بنی قريضه نكاتی ياد آوری می شود:
    1. ميان پيامبر و بنی قريظه و دو طايفه ديگر يهود، پيمانی منعقد شده بود که براساس آن، تعهد کرده بودند که هرگز عليه پيامبر و ياران وي قدمی برندارند. با دست و زبان به آنان صدمه‌ای نرسانند، نيز اسلحه و مرکب در اختيار دشمنان حضرت قرار ندهند. اگر برخلاف اين رفتار نمودند، پيامبر با آنان همانند دشمن رفتار نمايد.(6)

    2. يهود بنی قريظه، در جريان جنگ احزاب، شهر مدينه را دچار ناامنی کردند. براي ترساندن مسلمانان به خانه‌های آنان ريختند. اگر مراقبت پيامبر نبود و گروهی را براي استقرار امنيت در شهر، از لشکرگاه به داخل شهر اعزام نمی کرد، چه بسا نقشه شوم بنی قريظه عملی می شد . شهر به دست آنان سقوط می کرد. مجاهدان مسلمان را می کشتند و اموال شان را به غنيمت می گرفتند .زنان و اولاد آنان را اسير می کردند.(7)

    3. حکم تورات درباره جنگ چنين است: «هنگامی که به قصد نبرد، آهنگ شهری نموديد، نخست آنان را به صلح دعوت نما، اگر آن ها از در جنگ وارد شدند، شهر را محاصره کن. چون بر شهر مسلط گشتی، همه مردان را از دم تيغ بگذران، ولی زن‌ها و کودکان و حيوانات و هر چه در شهر موجود است، همه را به عنوان غنيمت بردار.»(8)

    4. به روايت تاريخ مجازات يهوديان بنی قريظه، بر اساس حکم تورات انجام شد. سعد با بنی قريظه هم‌پيمان بود و بنی قريظه پذيرفتند به هر صورت که سعد داوری کند، بپذيرند. او داوری کرد مردان آنان که در توطئه شرکت داشتند، کشته شوند؛ زنان و کودکان اسير گردند؛ اموال شان در اختيار مسلمانان قرار گيرد.(9)

    5. پيامبر پذيرفته بود که يهود بنی قريظه با وجود خيانت بزرگی که کرده بودند، می توانستند اسلام بياورند، تا از جنايات آنان صرف نظر کند و آنان به زندگی خود ادامه دهند، ولی لجاجت کرده، بر دشمنی نسبت به اسلام پافشاري کردند!(10)

    6. پيش از بنی قريظه، پيامبر (صلی الله علیه و آله) يهوديان بنی قينقاع و بنی النضير را بخشيد؛ اما آنان رفتند و کفار قريش را تحريک کردند، که جنگ بدر و احزاب را عليه مسلمانان راه انداختند. صدمات و خسارات زيادی به مسلمانان وارد شد! اگر مجدداً به يهوديان اجازه می دادند که از مدينه خارج شوند، باز عليه مسلمانان دست به توطئه و دشمنی می زدند.

    7. گزارش‌ها درباره تعداد کسانی که کشته شدند، بسيار متفاوت است. برخي تعداد آنان را چهل تن ذکر کرده و برخي بيش تر. ناهمگونی آمار، درستی گزارش‌ها را زير سؤال می برد.(11)
    کساني که کشته شدند، جنگجويان و توطئه‌گران بنی قريظه بودند، نه افراد ديگر.

    8. يهوديان، در طول تاريخ سعي کرده‌اند که مظلوم نمايي کنند . آمار کشته‌هایخود را که توسط مخالفان به قتل رسيده‌اند، همچنين چگونگی کشته شدن آنان را به صورتی جلوه دهند که نشانگر مظلوميت و مقاومت آنان در راه عقيده و ايمان باشد! بر همين اساس درباره کشته شدگان يهود در جنگ جهاني دوم، آمار بسيار متفاوت و اغراق آميز است. برخی شش ميليون، بعضی هشت ميليون و حتی نه ميليون تن آمده،‌ گروهی تعداد کشته‌ها را در اردوگاه «آشويتس» يک ميليون و 350 هزار تن نوشته‌اند! در اردوگاه‌های ديگر اختلاف نقل‌ها متجاوز از يک ميليون تن ذکر کرده‌اند.(12)

    در اين که تعدادی از جنايتکاران و توطئه‌گران يهوديان بنی قريظه کشته شده‌اند ، ترديدي نيست، ولی چند نفر و چه افرادی بودند، توسط چه کسانی و چگونه کشته شدند، جای بحث و ترديد فراوانی است.

    از روحيه پيامبر (صلی الله علیه و آله) و عفو و بخشش حضرت، می توان برداشت کرد سران يا جنگجو‌يان شان(13) ( که تعدادشان محدود بود) کشته شده‌اند. در اسلام اسيران عادی را اعدام نمی کنند اما کسانی که از سران دشمن به حساب می آيند يا اگر آزاد شوند از دشمنی و جنگ دست بر نمی دارند، حاکم اسلامی می تواند آنان را به قتل برساند. يهوديان بنی قريظه که کشته شدند، جزو همين گروه بودند.
    با توجه به مطالب بيان شده، آنان اسيران جنگی به معناي خاص آن نبودند، بلکه در واقع پيمان شکنانی بودند که از داخل به اسلام ضربه وارد کردند. حکم جاسوس را داشتند و جاسوس غير از اسير جنگی است.

    در باره كشتار يهوديان بنی قريظه به دست امام علي به نظر می رسد امام علی (علیه السلام) نيز از جمله كسانی بودند كه حكم الهی را در باره يهوديان اجرا نموده اند. اما تاريك نمايی هايی كه در اين باره انجام شده با آنچه بيان شد قابل پذيرش نبوده و مورد تاييد منابع نيست. زيرا واقدی می گويد كمتر مردی از ياران پيامبر بود كه يكی دو نفر از آنان را نكشته باشد. اسيد بن حضير يكی ديگر از بزرگان اوس به پيامبر پيشنهاد كرد تعدادی از اسيران را به محله های اوس بفرستد تا همه در كشتن آنان شريك باشند. و پيامبر چنين كرد.(14)*

    در مورد کشته های لیلة الحریر نیز آمار موجود اغراق آميز است.
    مثلا نصر بن مزاحم در يک جا کشته های ليلة الهرير و روز آن را هفتاد هزار نفر نوشته و در جاي ديگر کل تلفات صفين را هفتاد هزار نفر ذکر کرده است.(15) هم چنين مسعودی در مروج الذهب مجموع سپاه کوفه و بصره را چهل و پنج هزار نفر ذکر کرده است، در برخي نسخ 68000 آمده است است.(16)

    يا آنكه ابن اعثم گفته است: «فقط کشته های طرفين در ليلة الهرير سی و شش هزار تن بود و هنوز جنگ برقرار بود.» يا خليفة بن خياط شهدای صحابه را 63 نفر و طبري شهداي قبيله همدان را 180 نفر گزارش کرده اند.(17)

    امام علی نيز در جنك صفين به دفاع پرداخته است اگر در برابر آنان دفاع نمی كرد نشانگر ضعف و سستی او بوده است ضمن آنكه در ماجرای ليله الهرير و جنگ صفين آمار گشتگان از سوی دو طرف بسيار بوده جنگجو يان شامی و طرفداران معاويه نيز تعداد زيادی از ياران امام علی را به شهادت رساندند.

    ما ايرانيان نيز در جنگ تحميلي ايران با عراق تعداد زيادی از عراقيان را كشتيم. آيا بايد فرمانده مان را ظالم بدانيم يا کساني که ظالمان را عقب راندند همان گونه كه پيشتر بيان شد امام علی تا سرحد امكان مانع جنگ و خون ريزی مي شدند و آغاز گر جنگ نبودند اما چنانچه ياغيان و دشمنان جنگ را آغاز می كردند در برابر آنان می ايستادند.

    در مورد کشتار عبدالله خرمی، به چنين شخصی در متون تاريخی كه معاصر با امام علی باشد برخورد نكرديم. و منبع ذکر شده شناخته شده نيست .شايد منظور علی مرد نامتناهی باشد. که از منابع معاصر است و معلوم نيست از کجا نقل کرده است.

    در مورد کشتار کسانی که بعد از رحلت پیامبر اسلام از دین برگشته بودند هم باید گفت:
    امام علی (علیه السلام) بعد از رحلت پيامبر (صلی الله علیه و آله) در زمان خلفای سه گانه در هيچ گونه در گيری حضور نداشت. و در منبع ذکر شده هم چنين مطلبی يافت نشد.

    ______________
    (1) کامل، ابن اثير، ج 3، ص 217.
    (2) احقاق الحق، ج 8، ص 554 ـ 550، دارالكتاب الاسلامى، بيروت.
    (3) السنن الكبرى، بيهقى، ج 8، ص 181 ـ 180، نشر دارالفكر، بيروت.
    (4) تاريخ الأمم و الملوك، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري (م 310)، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم، بيروت، دار التراث ، ط الثانية، 1387/1967، ج‏4،ص 539.
    (5) تاریخ ‏الطبری/ترجمه،ج‏6،ص:2471.
    (6) فروغ ابديت، ج1، ص 466، جعفر سبحاني، ناشر : مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي سال چاپ 1370 ش .
    (7) همان، ص 155.
    (8) تورات،‌سفر تثنيه، فصل 20.
    (9) ارشاد، ج1، ص 98 ـ 99، شيخ مفيد، ترجمه رسولي محلاتي، تهران، انتشارات علميه اسلاميه .
    (10) همان، ص 103.
    (11) مصطفي صادقي، پيامبر(ص) و يهود حجاز، ص 184-192، قم، بوستان کتاب، 1382 ش، چاپ اول.
    (12) همان، ص 183.
    (13) جعفر مرتضي، الصحيح من سيرة‌النبي الاعظم، ج12، ص 117. قم ، دارالحديث للطباعه والنشر، 1426 ق، چاپ اول .
    (14) واقدي، المغازي، تحقيق: مادرسون جونز، دفتر تبليغات اسلامي1414ق، ج1، ص514؛ سيره ابن هشام، بيروت دار المعرفه، ج2، ص48.
    (15) نصر بن مزاحم المنقري، وقعة الصفين، تحقيق عبدالسلام محمد هارون (قاهره، المؤسسة العربية، 1382 ه . افست: کتابخانه آيت الله نجفي، قم)، ص 475 و 558 .
    (16) علي بن حسين مسعودي، مروج الذهب، تحقيق محمدمحيي الدين (بيروت، دارالفکر، 1409ه) ، ج 2، ص 415.
    (17) ابن اعثم کوفي، الفتوح، ترجمه مستوفي (تهران، انتشارات علمي و فرهنگي، 1374ش) ، ص 668; خليفة بن خياط، تاريخ خليفة (بيروت، دارالکتب العلمية، 1415ه) ، همان، ص 118.

    * برای آگاهی بيش تر به کتاب: پيامبر و يهود حجاز، نوشته مصطفی صادقی و فروغ ابديت از آيت الله جعفر سبحانی، مراجعه نماييد.
    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ در ساعت ۰۶:۰۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا این سخن حقیقت دارد که علی بن ابیطالب دختر 7 ساله اش بنام ام کلثوم را به همسری عمر 57 ساله در آورده است؟


    پاسخ:
    اولاً با توجه به وجود اختلافات متعدد در این رابطه،اظهار نظر قطعی بسیار مشکل می باشد. علاوه بر این کسانی که وقوع این ازدواج را پذیرفته اند، معتقدند که این ازدواج با تهدید و اجبار عمر صورت گرفته است.

    ثانیاً شواهد و قرائن متعددی وجود دارد که عدم اتفاق افتادن چنین ازدواجی را تقویت می کند. که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

    1. بر خلاف ادعاى اهل سنت که اين دختر را فرزند امير مؤمنان (علیه السلام) از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) معرفى کرده‌اند، در هيچ روايتى از روايات شيعيان به اين مطلب اشاره نشده است که اين دختر فرزند امير مؤمنان از فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) بوده است؛ و تنها به اين نکته اشاره دارد که دخترى به نام امّ‌كلثوم که در خانه امير مؤمنان (علیه السلام) زندگى مى‌کرده، به ازدواج عمر (آنهم به زور) در آمده و امير مؤمنان پس از مرگ عمر، او را به خانه خود برگردانده است.

    بنابراين مى‌گوييم: ممکن است که اين دختر فرزند امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ اما از ديگر همسران آن حضرت. در نتيجه اين توجيه احساسى که وى فرزند فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بوده است نيز کارگر نخواهد شد.

    يا اين كه به احتمال زياد و طبق اعتراف بزرگان اهل سنت، اين دختر، ربيبه آن حضرت و دختر ابوبكر باشد. برخى از عالمان اهل سنت اعتراف كرده‌اند كه امّ‌كلثومى كه با عمر ازدواج كرده، دختر ابوبكر بوده نه دختر امير مؤمنان (عليه السلام).

    محى الدين نووى، مهم ترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مى‌گويد عمر با امّ‌كلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!!(1)
    با توجه به اين اعتراف، بسيارى از حقايق روشن و ثابت مى‌شود كه ازدواج دختر امير مؤمنان (عليه السلام) با عمر، افسانه‌اى بيش نيست.

    در ضمن ازدواج عمر با ام کلثوم دختر ابوبکر با واقعيت‌هاى تاريخى نيز سازگارتر است؛ چرا كه خليفه اول و دوم هم پيمان و دوست قديم يكديگر بودند، با مرگ ابوبكر، طبيعى است كه خليفه دوم احساس مسؤوليت كرده و بخواهد خانواده او را تحت تكفل خود در بياورد و ازدواج با دختر ابوبكر بهترين راه بوده است.

    2. يكى از دلائل افسانه بودن اين ازدواج، اين است كه اختلاف‌ها و تناقض‌هاى شديدى در نقل ماجراهاي آن ديده مى‌شود. اين تناقض‌ها به حدى است كه مانع اطمينان انسان به صحت آن‌ها و سبب اطمينان به افسانه بودن آن مى‌شود.

    شيخ مفيد (رضوان الله تعالى عليه) در باره اين اختلاف‌ها و تناقض‌ها مى‌نويسد:
    خود همين روايت اختلاف‌هاى بسيار دارد؛‌ گاهى روايت مى شود كه خود اميرمؤمنان عقد امّ‌كلثوم را به عهده گرفت، و در بعضى روايات آمده است كه عباس اين كار را به عهده گرفت. در بعضى روايات آمده است كه اين عقد صورت نگرفت، مگر پس از تهديد عمر و تهديد شدن بنى هاشم؛ و در بعضى ديگر آمده است كه اين عقد به اختيار و از روى ميل صورت گرفت. بعضى از راويان مى گويند كه عمر از او صاحب فرزندى به نام زيد شد؛ عده‌اى مى‌گويند كه او پيش از نزديكى با امّ‌كلثوم كشته شد، عده اى مى گويند كه از زيد بن عمر، نسلى بر جاى ماند؛ عده اى مى گويند كه زيد بن عمر كشته شد و فرزندى نداشت؛ عده اى مى گويند كه او و مادرش با هم كشته شدند. عده اى مى گويند كه مادرش پس از او باقى ماند؛ عده اى مى گويند عمر مهر او را چهل هزار درهم قرار داد، عده اى مى گويند چهار هزار درهم، و عده اى مى گويند پانصد درهم.(2)

    و همين اختلاف در حديث، سبب بطلان آن مى شود و بنابراين، اين روايت هيچ اثرى ندارد.

    _______________
    (1) النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف بن مري (متوفاي676 هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص630، رقم: 1224، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1996م.
    (2) الشيخ المفيد، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبي عبد الله العكبري، البغدادي (متوفاي413 هـ)، المسائل السروية، ص 90، تحقيق: صائب عبد الحميد، ناشر: دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت، الطبعة: الثانية، 1414هـ - 1993م.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ در ساعت ۰۶:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود