جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تشیّع و شناخت واقعیت هایی از این مذهب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12

    تشیّع و شناخت واقعیت هایی از این مذهب




    ویژگی جریان تشیع در عصر نبوی

    تشیع از جریاناتی است که همزمان با ظهور اسلام و توسط پیامبر اکرم شکل گرفت . شواهد معتبر تاریخی و روایی چون حدیث یوم الدار ؛ منزلت ؛ غدیر و .... صحت این مطلب را تایید می کنند از همین روست که گروهی از اصحاب پیامبر همانند سلمان فارسی ؛ مقداد ؛ ابوذر ؛ و عمار یاسر در همان عصر رسالت به شیعه علی علیه السلام معروف بودند
    جریان تشیع در عصر نبوی دارای ویژگی های بارزی چون تبعد و تسلیم در برابر نصوص وارد شده از سوی پیامیر (ص)زهد و پارسایی و ساده زیستی شجاعت و جنگجویی در میدان های نبرد ؛ ایمان و اعتقاد راسخ و .... بود که در پرتو این ویژگی ها از دیگر جریانات باز شناخته می شود
    در حقیقت شخص رسول الله خود با دستان خویش بذر تشیع را کاشت و نیز خود آن حضرت بود که یاران امام علی علیه السلام را شیعه نامید از این رو بسیاری از صحابه در عصر پیامبر امام علی را از دل و جان دوست می داشتند و تصمیم داشتند بنابر سفارش ها و دستورات صریح پیامبر عظیم الشان مبنی بر جانشینی امام علی علیه السلام پس از آن حضرت از علی علیه السلام پیروی نمایند در این گفتار به مسئله تشیع از مناظر گوناگون می پردازیم

    شیعه و تشیّع در لغت
    تشیع در زبان عربی مصدر باب تفعل و از ریشه شَیَعَ گرفته شده است
    این واژه به معانی گوناگونی به کار رفته است از جمله مستهلک شدن در هوای چیزی (تشیّع فی الشی) ؛ کسی را برای کاری تقویت کردن (شیّعه علی ذلک) برای تودیع کسی را مقداری همراهی کردن (شیّعه) پخش شدن (شیّع فیه) پیروی کردن نفس شخص از وی در انجام کاری (شیّعه نفسه علی ذلک) و شیعه مذهب شدن و ادعای تشیع نمودن (تشیّع الرجل) (1)
    واژه شیعه نیز از همان ریشه (شَیَعَ) اشتقاق یافته و به معانی یاران ؛ پیروان (2) انصار و دوستدار کسی بودن ؛ مشایعت و متابعت و پیروی کردن از کسی (3) و اجتماع بر یک امر آمده است (4)
    -----------------
    1. جوهری؛ ج 3 ص 1240
    2. فراهیدی ج 2 ص 191 / جوهری ج 3 ص 1240
    3. تاریخ ابن اثیر ج2 ص 191
    4. ابن منظور ج 8 ص 188



    ادامه دارد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    شیعه در اصطلاح

    شیعه در اصطلاح بر کسی اطلاق می شود که به امامت منصوص و بلافصل علی علیه السلام و فرزندانش اعتقاد دارد
    این معنایی است که بسیاری از علمای شیعه و عده از بزرگان اهل سنت هنگام تعریف شیعه به آن تصریح کرده اند

    نوبختی در فرق الشیعه می نویسد " شیعه همان گروه و جماعت علاقه مند به علی بن ابیطالب هستند که در زمان حیات پیامبر و پس از آن به شیعه علی معروف بودند و به عنوان پیروان و معتقدان به امامت آن حضرت شناخته می شده اند که مقداد بن اسود ؛ سلمان فارسی ؛ ابوذر غفاری ؛ عمار بن یاسر از این دسته اند اینان جزو اولین کسانی از امت پیامبر هستند که به این اسم شناخته شده اند "

    شیخ مفید در تعریف شیعه آورده است " شیعه به پیروان علی می گویند که به امامت و خلافت بلافصل او پس از رسول خدا اعتقاد دارند و تنها از آن حضرت پیروی میکنند و امامت را از دیگران که در مقام خلاقت مقدم بر آن حضرت بودند نفی می نمایند "

    شهرستانی از علمای بزرگ اهل سنت شیعه را این گونه تعریف میکند
    " شیعه به کسانی گفته می شود که فقط علی را پیروی نموده و به امامت و خلاقت بلافصل آن حضرت از طریق نص و وصیت پیامبر به صورت نص جلی و یا خفی اعتقاد دارند و نیز معتقددند که امامت از اولاد آن حضرت بیرون نرفته و چنانچه امامت به دست دیگران بیافتد بر اثر ظلم و ستمی است که از جانب دیگران بر آنها رفتهو یا ابر اثر تقیه است که بنا بر مصلحت از ناحیه خود آنان صورت گرفته است .
    همه شیعیان به وجوب تعیین و تنصیص و عصمت ائمه معصومین علهیم السلام از کبایر و صغایر و نیز به تولی و تبری قولا و فعلا اعتقاد دارند "

    ادامه دارد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    شیعه در قرآن


    واژه شیعه در قرآن کریم چهار بار به کار رفته است ؛ در یک مورد از این چهار مورد بدون اضافه به واژه دیگر و به معنی گروه به کار رفته است "ثم لننزعن من کل شیعه ایهم اشد علی الرحمن عتیا"
    در سه مورد دیگر به شکل مضاف و به معنی پیروان و یاران به کار رفته است که در دو مورد آن بر پیروان حضرت موسی از قوم بنی اسرائیل شیعه اطلاق شده است "فوجد فیها رجلین یقتتلان هذا من شیعته و هذا من عدوه " و در مورد دیگر شیعه بر حضرت ابراهیم اطلاق شده است از آن رو که وی از جمله کسانی بود که در اصول دین و یا در تعهد و پایبندی به دین خدا و ایستادگی در برابر دروغگویان پیرو حضرت نوح بود " و ان من شیعته لابراهیم "


    شکل گیری جریان تشیع در عصر رسالت
    تشیع به معنی اعتقاد به انتخاب علی به عنوان جانشین پیامبر به رهبری امت اسلامی برای کامل گردانیدن دین اسلام از همان مراحل آغازین دعوت اسلام همراه و همگام با اسلام ظهور یافته است
    در حقیقت شیعه عصاره اسلام و همان اسلام واقعی است که رسول اکرم آنرا تبلیغ و ترویج کرده است


    اولین اقدام در این راستا که پا به پای تبلیغ رسالت او اعلام نبوت در همان اوائل بعثت توسط پیامبر انجام گرفت معرفی علی به عنوان وصی و جانشین خویش در جمع خویشاوندان و بستگان نزدیک در سومین سال بعثت پس از نزول آیه " و انذر عشیرتک الاقربین " مبنی بر انذار خویشاوندان نزدیک بود و پس از آن نیز پیامبر در مناسبت های گوناگون به موضوع جانشینی علی اشاره کرده است


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    در مورد دیگری در جریان تبوک وقتی پیامبر علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود در مدینه به جا گذاشت آن حضرت به خاطر سخنانی که منافقین در مورد وی بر زبان رانده بودند از پیامیر پرسید که چرا او را با خودش نمی برد
    پیامبر در حضور انبوهی از مسلمانان در پاسخ فرمود " یا علی انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی
    مورد دیگری که پیامبر به صورت بسیار صریح و روشن به ولایت و جانشینی علی علیه السلام پس از خود اشاره کرده اند در ماه های آخر حیات آن حضرت در سرزمین غدیر خم بوده است (1)
    جز این سه مورد احادیث فراوانی در کتب معتبر تاریخی حدیثی و تفسیری شیعه و اهل سنت آمده است که با توجه به این احادیث و ضمیمه حوادث و رخدادهای تاریخی که در دروان رسالت حضرت پیامبر اتفاق افتاده است و در جریان آن رسول گرامی اسلام عملا علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود معین نموده است جای هیچ گونه شک و تردیدی باقی نمیگذارد که شیعه در دوران رسالت شکل گرفته است

    پی نوشت
    1. ابن هشام ج 4 ص 947 / ابن جریر طبری ص 368 / فضل بن حسن طبرسی ص 244



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    اولین گروه شیعیان

    سید علی خان مدنی شیرازی در " الدرجات الرفیعه " شرح حال هفتاد نفر از صحابه رسول گرامی اسلام را بعنوان اصحاب شیعی می آورد که 26 نفر از بنی هاشم و 44 نفر از غیر بنی هاشم می باشند
    وی افراد زیر را جز اصحاب شیعی از بنی هاشم می شمارد
    1 ابوطالب بن عبد المطلب
    2 حمزه بن عبد المطلب
    3 عباس بن عبدالمطلب
    4 فضل بن عباس
    5 عبد الله بن عباس
    6 عبید الله بن عباس
    7 قثم بن عباس
    8 عبد الرحمان بن عباس
    9 تمام بن عباس
    10 جعفربن ابیطالب
    11 عقیل بن ابیطالب
    12 ابوسفیان بن حرث بن عبدالمطلب
    13 نوفق بن حرث بن عبدالمطلب
    14 عبدالله بن زبیر بن عبدالمطلب
    15 عبدالله بن جعفر بن ابیطالب
    16 عون بن جعفر بن ابیطالب
    17 محمد بن جعفر بن ابیطالب
    19 ربیعه بن حرث بن عبد المطلب
    20 طفیل بن حرث بن عبد المطلب
    21 مغیرة بن نوفل بن حرث بن عبد المطلب
    22 عبد الله بن حرث بن نوفل
    23 عبد الله بن ابوسفیان بن حرث
    24 عباس بن عتبه بن ابی لهب
    25 عبد المطلب بن ربیعه بن حرث
    26 جعفر بن ابی سفیان بن حرث
    و 44 نفر از افراد غیر بنی هاشم که بجهت اختصار از ذکر نام آنها خودداری می شود
    افرادی که سید علی خان مدنی به عنوان صحابه شیعی پیامبر معرفی نموده است در عصر پیامبر جزء شیعیان نخستین و از دوستدارن علی علیه السلام بودند
    در احادیث رسیده از پیامبر (ص) و گزارش های تاریخی می توان دلایل و شواهد کافی بر تشیع آنان و نیز ارتباط و همبستگی آنها حول محور ولایت علوی در عصر نبوی به دست آورد

    ادامه دارد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    ویژگی جریان تشیّع

    1 اطاعت و تسلیم محض در برابر نص
    از همان بدو پیدایش امت اسلامی در عصر پیامبر دو گرایش در میان مسلمانان به وجود آمد و رشد کرد
    یکی گرایشی بود که به تعبد دینی و تسلیم در برابر نصوص دینی در کلیه عرصه های زندگی اعتقاد داشت و دیگری گرایشی که معتقد بود تعبد تنها در محدوده های خاص چون مسائل عبادی و غیبی لازم است و در سایر شئون زندگی چنانچه مصلحت ایجاب کند می توان در برابر نص دست به اجتهاد زد و نصوص دینی را تعدیل و یا تغییر داد
    تعبد و تسلیم محض در برابر نص یکی از مهم ترین ویژگی های جریان تشیّع به شمار می آید و نشان دهنده اینکه طرفداران این جریان دارای حد بالایی از آگاهی به مکتب و تسلیم کامل در بربر آن هستند " تعبد و تسلیم در برابر نص به معنای جمود در نص به نحوی که مانع مقتضیات تحول و نوگرایی در شئون مختلف زندگی باشد نیست زیرا تعبد به دین ؛ گردن نهادن و اطاعت کامل از دین است و بدیهی است که درون دین ، کلیه عناصر انعطاف و پویایی طبق مقتضیات زمان با تمامی گونه های تجدد و تحول نهفته است بنا بر این تعبد به دین و نصوص آن ودر واقع بعبد به تمامی عناصر نهفته در آن و همه عواملی است که قادر به آفرینش و نو آوری است
    نمونه هایی از تعبد و تسلیم در برابر نص
    تعبد و تسلیم محض در برابر نص در همان عصر پیامبر در موارد و جایگاه های زیادی عملا در جریان تشیّع ظهور و تجلی یافت
    موضع گیری نسبت به نظریه امامت و زعامت امام علی علیه السلام یکی از آن جایگاه ها بود ؛ از آنجا که اصحاب شیعه در نصوص وارده از پیامبر دلایلی مبنی بر امامت و جانشینی علی علیه السلام پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم یافتند لذا بدون اینکه تردیدی به خود راه دهند و یا بخواهند این نصوص را تاویل و تعدیل کنند نظریه امامت و زعامت علی علیه السلام را پذیرفتند
    این درحالی بود که آنانی که به اجتهاد در برابر نص اعتقاد داشتند به خودشان این اجازه را دادند که در صورتی که طرحی داشته باشند که سازگاری بیشتری با اوضاع داشته باشد خود را از قید نظریه مطرح شده از جانب پیامبر آزاد کنند (1)
    ------------
    1. شهید صدر ص 98 – 99


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    2- ایمان و اعتقاد راسخ

    از ویژگی های جریان تشیّع ایمان و اعتقاد راسخ پیروان و طرفداران آن به خدا و پیامبر بود
    گذشته از رهبری این جریان یعنی علی بن ابیطالب که ایمان و ایمان و اعتقاد راسخ وی به حدی روشن است که نیاز به یاد آوری ندارد ؛ دیگر طرفداران این جریان از اصحاب شیعی سرشار از اعتقاد ایمان بودند که الگو و سرمشق آنان در این ویژگی نیز رهبری جریان یعنی علی علیه السلام بود
    در گزارش های تاریخی آمده است مشرکین قریش عمار یاسر و پدر و مادرش را در گرمای ظهر بر سنگ های داغ مکه می خواباندند و پدر و مادرش به شهادت رسیدند و عمار مجبور شد آنچه را که مشرکین از او خواستند بر زبان آورد عده ایی اظهار داشتند که عمار کافر شده است اما رسول خدا فرمود " هرگز ! سراپا و همه وجود عمار لبریز از ایمان است و ایمان با گوشت و خون او عجین شده است " آنگاه عمار آمد و در حالیکه گریان بود به پیامبر اظهار داشت که به شر و بدی گرفتار شدم نتوانستم طاقت بیاورم لذا به شما ناسزا گفتم و خدایان آنها را به خوبی یاد کردم رسول خدا با دستانش اشک از چشمان عمار پاک کرد و گفت اگر دوباره از تو خواستند همان چیزهایی را که گفتی تکرار کن زیرا خداوند تو را معذور کرده و به تو دستور داده است که هر چه خواستند بگویی
    آیه 106 سوره نحل در همین موضوع نازل شده است "من کفر بالله من بعد ایمانه الا من اکره و قلبه مطمئن بالایمان و لکن من شرح بالکفر صدرا فعلیهم غضب من الله و لهم عذاب عظیم "
    این آیه که در مورد عمار نازل شده است نشان می دهد ایمان عمار چنان عمیق و راسخ است که اگر از روی اجبار و اکراه و تحت زور و فشار مجبور به ناسزاگویی به پیامبر شود به ایمان وی خدشه ایی وارد نمی شود



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    3- شجاعت و جنگجویی

    یکی دیگر از ویژگی های جریان تشیّع در عصر رسالت شجاعت و جنگجویی و جرئت و شهامت بی نظیر آنان بود به نمونه هایی در این رابطه می پردازیم

    الف) ابوذر غفاری که یکی از اصحاب شیعی است هم در جاهلیت و هم در اسلام دارای شجاع بی نظیری بود ، وی در ایام جاهلیت در راس شجاعات عرب قرار داشت به گونه ایی که به سوارِ شب معروف بود
    به قافله ها شبیخون میزد و اموال آنان را به غنیمت می برد و به جای خویش باز می گشت ( آل الفقیه ص 29 )
    وقتی ابوذر به دین اسلام در آمد باز هم در فکر نبرد با مشرکین بود و انتظار روزی را می کشید که امر جهاد با مشرکین از سوی خداوند داده شود تا او دررکاب پیامبر با مشرکان نبرد نماید از این رو پس از آنکه اسلام آورد به رسول خدا اظهار داشت که به طرف اقوام خویش می رود تا آنان را به دین اسلام دعوت نماید اما منتظر است تا امر جنگ با مشرکین از طرف سول خدا بیاید و آنگاه به پیامبر ملحق شده با کفار خواهد جنگید ؛ پیامبر نیز حرف او را تصدیق کرد
    زمانی که ابوذر پس از اسلام آوردن در زادگاه خویش به سر می برد باز هم آرام نداشت در پائین " ثنیة العزال " (موضعی بین مکه و مدینه ) مرتب به کاروان تجاری قریش حمله می کرد و اموال آنان را مصادره می کرد و چیز از آنان را به صاحبانش برنمیگرداند تا اینکه به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر شهادت دهند

    ب) شجاعت و نیرومندی سلمان فارسی به گونه ایی بود که هر یک از دو گروه مهاجر و انصار بر سر او به منازعه بر میخاستند و او را جزء گروه خویش می دانستند بنا بر نقل ابن عباس و انس بن مالک وقتی رسول خدا در جنگ احزاب نقشه خندق را تعیین کرد هر ده نفر می بایست به اندازه چهل ذارع حفر میکردند سلمان چون مردی شجاع و دلاور بود هر یک از دو گروه مهاجر و انصار می خواستند او را از خود بدانند رسول گرامی اسلام فرمود " سلمان از ما اهل بیت است " و با این سخن خویش به بحث و مشاجره ایی که میان مهاجرین وانصار در گرفته بود خاتمه داد



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    سلام

    برای رسیدن به حقیقت از همه شواهد باید کمک گرفت مثلا یک نام برای شیعه ، ترابی بود :


    38 - قال : أخبرنا عفان بن مسلم قال : حدثنا حماد بن سلمة ، عن علي بن زيد ، عن زرارة بن أوفى أن معاوية ، خطب الناس فقال : « يا أيها الناس ، إنا نحن أحق بهذا الأمر ، نحن شجرة رسول الله صلى الله عليه وسلم وبيضته التي انفلقت عنه ، ونحن ونحن » فقال صعصعة : فأين بنو هاشم منكم ؟ قال : « نحن أسوس منهم ، وهم خير منا » . قال : أمرنا بالطاعة ، الطاعة . وقال فيها : « أنا لكم جنة » . قال : فقال صعصعة : فإذا احترقت الجنة فكيف نصنع ؟ . قال : « يا أيها الناس : ها إن هذا ترابي » . فقال : « إني ترابي ، خلقت من التراب وإلى التراب أصير » الكتاب : الجزء المتمم لطبقات ابن سعد وتاریخ دمشق و ...

    یعنی معاویه خطبه خواند وگفت ای مردم ما به امر خلافت سزاوارتریم چون ما درخت رسول الله (ص) هستیم و ....
    جناب صعصعه که از شیعیان ودلیران بود به معاویه گفت پس بنی هاشم کجای این درخت هستند ؟ معاویه گفت ما از ایشان سیاستمدارتریم و ایشان از ما بهترند ! ما به اطاعت امر شده ایم ومن برای شما سپرم !صعصعه در جوابش گفت هنگامیکه سپر بسوزد چکار کنیم ؟ معاویه که از بلاغت وجوابهای رسای صعصعه درمانده شده بود به مردم رو کرد وگفت این مرد ترابی است یعنی دوستدار ابوتراب که لقب امام علی (ع) بود ، صعصعه در جوابش گفت آری من از تراب خلق شده ام و به خاک هم برمیگردم .


    نکات بسیار عمیقی در این خبر نهفته است اول اینکه جرات وقدرت وگستاخی معاویه را می رساند که چگونه با نیرنگ اوضاع واحوال را بدست گرفتند ومردم را اغفال میکردند ....

    دوم اینکه مردم شام در اثر تبلیغات معاویه آنقدر نسبت به امام علی (ع) دشمنی وکینه داشتند که معاویه برای اینکه جو عمومی را علیه صعصعه بشوراند سریعا گفت ای مردم این مرد ترابی است یعنی از شیعیان علیست تا مردم او را بکشند !!!!!!

    بعد از بيعت امام حسن (سنة 41 ه) معاويه از عراق به شام مراجعت كرد به خطبه برخاست و گفت :
    أيُّهَا النَّاسُ! إنَّ رَسُولَ اللهِ قَالَ: إنَّكَ سَتَلِي الْخِلاَفَةَ مِنْ بَعْدِي ! فَاخْتَرِالارْضَ الْمُقَدَّسَةَ فَإنَّ فِيهَا الاَبْدَالَ؛ وَ قَدْ أخْبَرْتُكُمْ فَالْعَنُوا أبَاتُرَابٍ! - أيْ عَلِيَّ بْنَ أبِي طَالِبٍ.
    «اي مردم ! به درستي كه رسول خدا به من گفت : تو به زودي خلافت را پس از من حيازت خواهي كرد! پس أرض مقدّس را براي خود اختيار نما! زيرا در آن «أبدال » وجود دارند و من اين امر را به شما خبر دادم ! بنابراين بر «أبُو تُراب » لعنت بفرستيد -يعني بر علي بن ابي طالب .»!!!!


    Download



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی سوال در مورد پیشگویی و طالع بینی
    توسط hamid3pnn در انجمن جمع آوری قرآن
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲, ۱۰:۴۷
  2. فرازهایی از دل نوشته های شهدا
    توسط صدیقه طاهره در انجمن کلام ماندگار ( وصیت نامه و سخنان شهدا)
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۹/۱۵, ۱۵:۱۱
  3. جمع بندی دلیل حرام بودن خودارضایی
    توسط عبد آبق در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۲۷, ۰۵:۲۲
  4. مدگرایی و پوشیدن لباسهای تنگ و بدن نما ؛ معضل اجتماعی جامعه امروز
    توسط منتظر منتقم فاطمه(س) در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 214
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۰۵, ۲۲:۱۴
  5. انقلاب اسلامی و جنبش دانشجویی
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی
    پاسخ: 36
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۲۶, ۱۲:۰۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود