جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حق الناس شهدا را خدا به گردن میگرید؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    8
    صلوات
    1751497
    تعداد دلنوشته
    59
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4

    آیا حق الناس شهدا را خدا به گردن میگرید؟




    سلام.بنده از یکی از طلاب شنیدم که حق الناس شهدا را خدا به گردن میگرید.آیا صحت دارد؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    815 پست
    حضور
    119 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا حق الناس شهدا را خدا به گردن میگرید؟







    کارشناس بحث: استاد مسلم

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۰۵:۰۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hadi2015 نمایش پست
    سلام.بنده از یکی از طلاب شنیدم که حق الناس شهدا را خدا به گردن میگرید.آیا صحت دارد؟
    با سلام و احترام

    بدون شک جایگاه شهادت جایگاه رفیعی است، همان طور که پیامبر(ص) می‌فرمایند:

    «فَوْقَ كُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِر» (بحارالانوار، ج97، ص10)
    ترجمه: بالاتر از هر کار نیکی، کار نیک دیگری است تا این که شخص در راه خداوند کشته می‌شود، پس هنگامی که در راه خدا به شهادت برسد، کار نیکی بالاتر از آن نیست.

    لذا خداوند به واسطه شهادت، از حق خویش می‌گذرد، و این شهادت را کفاره گناهان وی قرار می‌دهد، اما طبیعتا ظلم است که خداوند حقوق دیگران را بر او ببخشد، چرا که این امر مربوط به دیگران است، بنابراین طبق آنچه که در روایات آمده است شهادت نمی‌تواند موجب کفاره حق الناس شود:

    «كُلُّ ذَنْبٍ يُكَفِّرُهُ الْقَتْلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا الدَّيْنَ فَإِنَّهُ لَا كَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ أَوْ يَقْضِيَ صَاحِبُهُ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي لَهُ الْحَق‏»(بحارالانوار، ج97، ص10)
    شهادت در راه خدا کفاره هر گناهی است مگر بدهکاری، که کفاره ای ندارد مگر ادای آن توسط خود شخص، یا وارث و ولی او، یا بخشش صاحب حق.


    و همان طور که امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمود: هر کس که به مردم بدهکار است در کنار من کشته نشود، یا در روایت مشابه فرمودند: کسی که بدهکار است در کنار من نجنگد». (احقاق الحق، قاضی نورالله مرعشی، ج19، صص429 و 430)

    با این اوصاف اگر ورثه شهیدی از بدهکاری او اطلاع دارند نمی توانند او را به خاطر شهادتش پاک شده از دِین بپندارند، بلکه باید در جهت پرداخت آن دِین، یا گرفتن رضایت از طلبکار کوشش کنند.

    نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که معنای روایت فوق این نیست که شهدای بدهکار حتما به خاطر حق الناس در عذاب هستند، بلکه مراد این است که نفس شهادت موجب از بین رفتن حقوق دیگران نیست، چرا که این دو نسبت به هم بی ارتباط هستند، به عبارت دیگر، روایت فوق میگوید: شهادت نمی تواند کفاره حق الناس قرار بگیرد چون اگر بخواهد کفاره حق الناس قرار بگیرد از دو حال بیشتر نیست و هر دو ناممکن هستند: یکی این که به صورت اتوماتیک به واسطه شهادت، طلبکاران راضی شوند! و دیگری این که حقشان نادیده گرفته شود! که هر دو نامعقول و ناممکن است.اما سایر علل را نفی نمی کند، عللی که از خود شهادت نیستند، بلکه نشأت گرفته از رحمت الهی هستند که ممکن است شامل حالشان شود، لذا این احتمال وجود دارد که خداوند صاحبان حقوق را به فضل خویش، از این شهید راضی گرداند، پس
    تکیه بر این که شهادت هم نمی تواند در حکم کفاره برای حق الناس باشد به خاطر اهمیت موضوع حق الناس است، نه اثبات عذاب برای شهید، چرا که همان طور که گذشت در برخی متون روایی داریم که کسی که اگر کسی در پرداخت حق الناس کوتاهی نکرده و نیت پرداخت داشته باشد اما فرصت پرداخت پیدا نکند، خداوند با او به عنوان سارق معامله نکرده، و طلبکار را راضی می کند.(ر.ک وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج18، ص327، باب 5 و 22 از ابواب الدین و القرض)

    به هر حال این روایت گویای اهمیت حقوق مردم در نگاه اسلام است، و طبق این روایات کسی که در جهاد کفایی فرصت ادای دین و بدهی دارد باید پرداخت بدهی را مقدم بر جهاد دارد.


    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۳/۱۷ در ساعت ۱۸:۵۹


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال:
    آیا خداوند حق الناس شهداء را به گردن می گیرد؟


    پاسخ:
    بدون شک جایگاه شهادت جایگاه رفیعی است، همان طور که پیامبر(ص) می‌فرمایند:

    «فَوْقَ كُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِر» (1)
    ترجمه: بالاتر از هر کار نیکی، کار نیک دیگری است تا این که شخص در راه خداوند کشته می‌شود، پس هنگامی که در راه خدا به شهادت برسد، کار نیکی بالاتر از آن نیست.
    لذا خداوند به واسطه شهادت، از حق خویش می‌گذرد، و این شهادت را کفاره گناهان وی قرار می‌دهد، اما طبیعتا ظلم است که خداوند حقوق دیگران را بر او ببخشد، چرا که این امر مربوط به دیگران است، بنابراین طبق آنچه که در روایات آمده است شهادت نمی‌تواند موجب کفاره حق الناس شود:

    «كُلُّ ذَنْبٍ يُكَفِّرُهُ الْقَتْلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا الدَّيْنَ فَإِنَّهُ لَا كَفَّارَةَ لَهُ إِلَّا أَدَاؤُهُ أَوْ يَقْضِيَ صَاحِبُهُ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي لَهُ الْحَق‏»(2)
    شهادت در راه خدا کفاره هر گناهی است مگر بدهکاری، که کفاره ای ندارد مگر ادای آن توسط خود شخص، یا وارث و ولی او، یا بخشش صاحب حق.

    و همان طور که امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمود: هر کس که به مردم بدهکار است در کنار من کشته نشود، یا در روایت مشابه فرمودند: کسی که بدهکار است در کنار من نجنگد». (3)

    با این اوصاف اگر ورثه شهیدی از بدهکاری او اطلاع دارند نمی توانند او را به خاطر شهادتش پاک شده از دِین بپندارند، بلکه باید در جهت پرداخت آن دِین، یا گرفتن رضایت از طلبکار کوشش کنند.

    نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که معنای روایت فوق این نیست که شهدای بدهکار حتما به خاطر حق الناس در عذاب هستند، بلکه مراد این است که نفس شهادت موجب از بین رفتن حقوق دیگران نیست، چرا که این دو نسبت به هم بی ارتباط هستند، به عبارت دیگر، روایت فوق میگوید: شهادت نمی تواند کفاره حق الناس قرار بگیرد چون اگر بخواهد کفاره حق الناس قرار بگیرد از دو حال بیشتر نیست و هر دو ناممکن هستند: یکی این که به صورت اتوماتیک به واسطه شهادت، طلبکاران راضی شوند! و دیگری این که حقشان نادیده گرفته شود! که هر دو نامعقول و ناممکن است.اما سایر علل را نفی نمی کند، عللی که از خود شهادت نیستند، بلکه نشأت گرفته از رحمت الهی هستند که ممکن است شامل حالشان شود، لذا این احتمال وجود دارد که خداوند صاحبان حقوق را به فضل خویش، از این شهید راضی گرداند، پس تکیه بر این که شهادت هم نمی تواند در حکم کفاره برای حق الناس باشد به خاطر اهمیت موضوع حق الناس است، نه اثبات عذاب برای شهید، چرا که همان طور که گذشت در برخی متون روایی داریم که کسی که اگر کسی در پرداخت حق الناس کوتاهی نکرده و نیت پرداخت داشته باشد اما فرصت پرداخت پیدا نکند، خداوند با او به عنوان سارق معامله نکرده، و طلبکار را راضی می کند.(4)

    به هر حال این روایت گویای اهمیت حقوق مردم در نگاه اسلام است، و طبق این روایات کسی که در جهاد کفایی فرصت ادای دین و بدهی دارد باید پرداخت بدهی را مقدم بر جهاد دارد.

    ______________________________

    1) بحارالانوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي‏، چاپ دوم، 1403ق، بیروت، ج97، ص10.
    2) همان، ج97، ص10.
    3) احقاق الحق، قاضی نورالله مرعشی، مكتبة آية الله المرعشي النجفي‏ ، چاپ اول، 1409ق، قم، ج19، صص429 و 430.
    4) ر.ک وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، مؤسسة آل البيت‏(ع)، چاپ اول، 1409ق، قم، ج18، ص327، باب 5 و 22 از ابواب الدین و القرض.


  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود