جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالی درباره دو عبارت قرآنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    47
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالی درباره دو عبارت قرآنی




    سلام
    درباره دو عبارت
    اعوذبالله من الشیطان الرجیم
    و
    صدق الله العلی العظیم
    سوال دارم
    این عبارات توسط چه کسی به قرآن اضافه شده است؟
    دلیل افزودن این عبارات به قرآن چیست؟
    چرا اهل سنت بجای عبارت صدق الله العلی العظیم میگن صدق الله العظیم؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    792 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سوالی درباره دو عبارت قرآنی







    کارشناس بحث: استادمیقات



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نقل قول نوشته اصلی توسط monib313 نمایش پست

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم

    این عبارات توسط چه کسی به قرآن اضافه شده است؟
    دلیل افزودن این عبارات به قرآن چیست؟


    با سلام و درود

    عبارت «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» جزو قرآن نیست و چنین آیه ای نداریم. و کسی هم آن را جزو قرآن قرار نداده است.

    البته آیات متعددی داریم که پناه بردن به خداوند از شر شیطان و وسوسه های او را تعلیم می دهد، مانند: (آل عمران، 36)، (اعراف، 200)، (مؤمنون، 97و98) و (فصلت، 36)

    هم چنین در باره خواندن و قرائت قرآن آیه صریح داریم که توصیه می کند از شر شیطان به خداوند پناه ببرید:

    «فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيم‏»؛ هنگامى كه قرآن مى‏ خوانى، از شرّ شيطان مطرود، به خدا پناه بر.(نحل، 98)

    بر اساس اين آيه مستحب است قارى قرآن در آغاز قرائت بگويد: «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» يا «أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّميعِ العليمِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ».

    این گونه بیان را روایات حضرات معصومین علیهم السلام توصیه نموده اند. کما این که در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند عبارت «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» را جبرائیل، از قلم از لوح محفوظ، چنین برای من قرائت کرده است.(تفسير نور الثقلين، ج ‏3، ص 84)


    نکته: (پناه بردن قلبى‏)

    استعاذه‏ اى كه در اين آيه بدان امر شده، حال و وظيفه قلب و نفس قاری قرآن ‏است، او مأمور شده مادامى كه مشغول تلاوت است اين حقيقت، يعنى استعاذه به خدا را در دل خود بيابد، نه اين كه فقط به زبان بگويد: "اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم".

    استعاذه زبانى، سبب و مقدمه براى ايجاد آن حالت نفسانى است، نه اين كه خودش استعاذه باشد، و اگر به خود اين سخن استعاذه بگوييم از باب مجاز است.

    خداوند هم نفرموده هر وقت قرآن‏ مى ‏خوانى بگو "اعوذ باللَّه..."، بلكه فرموده هر وقت قرآن مى ‏خوانى از خدا پناه بخواه.(ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏12، ص 494)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۳/۱۱ در ساعت ۱۷:۳۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط monib313 نمایش پست

    صدق الله العلی العظیم

    این عبارات توسط چه کسی به قرآن اضافه شده است؟
    دلیل افزودن این عبارات به قرآن چیست؟
    چرا اهل سنت بجای عبارت صدق الله العلی العظیم میگن صدق الله العظیم؟

    عبارت «صدق الله العلیّ العظیم» و یا «صدق الله العظیم» نیز جزو آیات قرآن نیست یعنی چنین آیه ای در قرآن نداریم؛ و کسی هم این ها را جزو قرآن نمی داند.

    معنای این دو عبارت، تأیید و تصدیق خداوند متعال به همراه اعتراف به عظمت و بزرگی حضرت حق است.

    از جمله آداب تلاوت قرآن است که پس از اتمام خواندن کلام الهی، آن را تصدیق کرده و به راستگویی و عظمت و بزرگی خداوند متعال، اعتراف نمود.

    واژه «العلیّ» در این جمله، یکی از صفات خداوند متعال است، و به امام علی علیه السلام و اختلاف شیعه و سنی ارتباطی ندارد، لذا ذكر نكردن «العلیّ» در نزد اهل سنت، چیزی به غیر از تعصب افراطی نیست.

    لازم به ذکر است در منابع اهل سنت روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله نیافتیم که در آن به خواندن «صدق الله العظیم» در پایان ختم قرآن توصیه شده باشد. شاید این به عادتی در زمان تابعین بازگردد یا تنها یک عادت فرهنگی باشد که ریشه تاریخی خاصی برای آن سراغ نداریم. اما در منابع شیعه به هر دو شکل وارد شده و برای هر یک چند روایت داریم، لذا گفتن هر دو عبارت در پایان قرائت قرآن، جایز است و ثواب دارد.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    47
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    واژه «العلیّ» در این جمله، یکی از صفات خداوند متعال است، و به امام علی علیه السلام و اختلاف شیعه و سنی ارتباطی ندارد، لذا ذكر نكردن «العلیّ» در نزد اهل سنت، چیزی به غیر از تعصب افراطی نیست.
    سلام
    آخه جالبه قاریان مصری وقتی میان ایران خیلی راحت میگن
    صدق الله العلی العظیم



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط monib313 نمایش پست

    سلام
    آخه جالبه قاریان مصری وقتی میان ایران خیلی راحت میگن
    صدق الله العلی العظیم

    با سلام و درود

    بله، این به نوعی تایید عرائض بنده است. یعنی می دانند واژه «العلیّ» ناظر به اختلاف شیعه و سنی و اشاره به نام امام علی علیه السلام نیست لذا در کشور ما ابایی ندارند از بیان کامل آن، ولی وقتی در جمع خود قرار می گیرند به خاطر جو غالب و غلبه تفکر سنی های افراطی، نمی توانند مخالف آن عمل کنند.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    «اعوذ بالله» و «صدق الله»



    پرسش:
    دو عبارت «اعوذبالله من الشیطان الرجیم» و «صدق الله العلی العظیم» توسط چه کسی به قرآن اضافه شده است؟ و دلیل افزودن این عبارات به قرآن چیست؟ چرا اهل سنت به جای عبارت "صدق الله العلی العظیم" می گویند صدق الله العظیم؟


    پاسخ:
    با سلام و درود
    عبارت «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» جزو قرآن نیست و چنین آیه ای نداریم. و کسی هم آن را جزو قرآن قرار نداده است.
    البته آیات متعددی داریم که پناه بردن به خداوند از شر شیطان و وسوسه های او را تعلیم می دهد، مانند: (آل عمران، 36)، (اعراف، 200)، (مؤمنون، 97و98) و (فصلت، 36)
    هم چنین در باره خواندن و قرائت قرآن آیه صریح داریم که توصیه می کند از شر شیطان به خداوند پناه ببرید: «فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيم‏»؛ هنگامى كه قرآن مى‏ خوانى، از شرّ شيطان مطرود، به خدا پناه بر.(1)
    بر اساس اين آيه مستحب است قارى قرآن در آغاز قرائت بگويد: «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» يا «أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّميعِ العليمِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ».
    این گونه بیان را روایات حضرات معصومین علیهم السلام توصیه نموده اند. کما این که در روایتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند عبارت «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ» را جبرائیل، از قلم از لوح محفوظ، چنین برای من قرائت کرده است.(2)
    نکته: (پناه بردن قلبى‏)
    استعاذه‏ اى كه در اين آيه بدان امر شده، حال و وظيفه قلب و نفس قاری قرآن ‏است، او مأمور شده مادامى كه مشغول تلاوت است اين حقيقت، يعنى استعاذه به خدا را در دل خود بيابد، نه اين كه فقط به زبان بگويد: "اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم".
    استعاذه زبانى، سبب و مقدمه براى ايجاد آن حالت نفسانى است، نه اين كه خودش استعاذه باشد، و اگر به خود اين سخن استعاذه بگوييم از باب مجاز است.
    خداوند هم نفرموده هر وقت قرآن‏ مى ‏خوانى بگو "اعوذ باللَّه..."، بلكه فرموده هر وقت قرآن مى ‏خوانى از خدا پناه بخواه.(3)
    مطلب دیگر؛ عبارت «صدق الله العلیّ العظیم» و یا «صدق الله العظیم» نیز جزو آیات قرآن نیست یعنی چنین آیه ای در قرآن نداریم؛ و کسی هم این ها را جزو قرآن نمی داند.
    معنای این دو عبارت، تأیید و تصدیق خداوند متعال به همراه اعتراف به عظمت و بزرگی حضرت حق است.
    از جمله آداب تلاوت قرآن است که پس از اتمام خواندن کلام الهی، آن را تصدیق کرده و به راستگویی و عظمت و بزرگی خداوند متعال، اعتراف نمود.
    واژه «العلیّ» در این جمله، یکی از صفات خداوند متعال است، و به امام علی علیه السلام و اختلاف شیعه و سنی ارتباطی ندارد، لذا ذكر نكردن «العلیّ» در نزد اهل سنت، چیزی به غیر از تعصب افراطی نیست.
    لازم به ذکر است در منابع اهل سنت روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله نیافتیم که در آن به خواندن «صدق الله العظیم» در پایان ختم قرآن توصیه شده باشد. شاید این به عادتی در زمان تابعین بازگردد یا تنها یک عادت فرهنگی باشد که ریشه تاریخی خاصی برای آن سراغ نداریم. اما در منابع شیعه به هر دو شکل وارد شده و برای هر یک چند روایت داریم، لذا گفتن هر دو عبارت در پایان قرائت قرآن، جایز است و ثواب دارد.


    __________
    (1) نحل، 98.
    (2) تفسير نور الثقلين، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏3، ص 84.
    (3) ر.ک: ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏12، ص 494.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود