جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معرفی حوزه های علمیه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288

    معرفی حوزه های علمیه





    با سلام
    معرفی حوزه های علمیه ان شاالله در این تاپیک به معرفی حوزه های علمیه خواهیم پرداخت.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    بسم الله الرحمان الرحیم.
    مدرسه ی مروی، از مدارس قدیم تهران است وشاید قدیم ترین مدرسه در تهران باشد; زیرا، سابقه ای تقریبا دویست ساله دارد.این مدرسه، در زمان فتحعلی شاه قاجار، به دست خان مروی ساخته شده استوتاکنون متولیان گوناگونی که همگی از بزرگان تهران بوده اند داشته است، مانندمرحوم ملاعلی کنی، مرحوم میرزا حسن آشتیانی، میرزا احمد آشتیانی، میرزامحمدباقر آشتیانی. در حال حاضر، آیه الله مهدوی کنی متولی آن است. بزرگانی مانند علامه جعفری، شهید آیت الله مطهری، آیه الله حسن زاده آملی و آیه الله جوادی آملی و آیت الله انواری و آیت الله سید رضی شیرازی (نوه میرزای شیرازی معروف و از فضلای فعلی تهران) از طلبه های این مدرسه بوده اند.حتما ادامه مطلب رو ببینید ، عکس های توپی گذاشتم .حوزه علمیه مروی در تهران، خیابان ناصر خسرو ، کوچه مروی واقع شده است. بازارچه مروی که از بازارهای پر رفت و آمد شهر تهران است نامش را از این مدرسه به عاریت گرفته.


    به خیابان ناصرخسرو می روم و پرسان پرسان سراغ کوچه مروی را می گیرم.

    کوچه ای است با سنگ فرش سنتی و پیاده روی های دوطرف خیابان که با طاقهای مسقف سایه بان مغازه های دوطرف و نمادی نوساز از معماری کهن این دیارند.

    به سردر مدرسه علمیه مروی می رسم بلند، پر ابهت و شبیه به سردر حرم امامزادگان، منقش به کتیبه ای با کاشی های آبی رنگ. دوقرن تاریخ اکنون در برابر من است و با حیرت به پله هایی قدیمی آجری می نگرم که مرا به سمت پایین می برند، برای ورود به مدرسه باید ده پله ای پایین رفت.

    عده معدودی رفت و آمد می کنند؛ البته از طلاب مدرسه خبری نیست. تابستان است و اگر برای تبلیغ نرفته باشند؛ قطعا برای تعطیلات رفته اند.

    گشتی در حیاط مدرسه میزنم؛ حیاط با صفایی دارد؛ باغچه هایی که همچنان پرگلند و معلوم است که با سلیقه باغ آرایی شده اند؛ حوزی زیبا و بزرگ در مرکز حیاط که به رنگ آبی فیروزه ایست و نیمکت هایی در سراسر حیاط دورادور باغچه ها؛ حجره هایی با سردرهای طاقی، طراحی گنبدی و شیشه های رنگی؛ انصافا باید گفت به عنوان یک محیط تحصیلی هیچ کم ندارد؛

    معرفی حوزه های علمیه


    معرفی حوزه های علمیه

    سردر حجره های طاقی شکل دور حیاط مدرسه


    معرفی حوزه های علمیه


    مدرسه مروی در حقیقت بخشی یا مرکز مجموعه بزرگی است به همین نام که دقیقا 202 سال پیش توسط مرحوم محمد حسین خان مروی وقف تدریس علوم دینی شد؛ اما این مجموعه داستان مفصلی دارد و نقش مهمی را در تاریخ 200 ساله خود در تربیت فضلا و حتی سیاست پایتخت کشورمان داشته است.


    دقت فراوان معماران آن دوره در طراحی مسجدی آفتاب گیر با سقف کوتاه در قسمت شمالی مدرسه با سقف کوتاه (برای سهولت گرم شدن فضای داخل شبستان) به عنوان مسجد زمستانی یا مسجد شتائی و مسجدی که کمتر آفتاب می بیند با سقفی بلند در قسمت جنوبی مدرسه به عنوان مسجد تابستانی یا مسجد سیفی نظرم را به شدت جلب کرده است.

    معرفی حوزه های علمیه

    مسجد کوچک که در ابتدای ساخت مدرسه به عنوان مسجد تابستانی استفاده می شده اما با گذشت زمان
    در دوره تولیت ملا علی کنی یک انبار غله بزرگ در ضلع جنوبی مسجد کوچک تبدیل به مسجد تابستانی شد
    و هم اکنون نیز مورد استفاده است

    معرفی حوزه های علمیه

    نمایی از ستونهای مسجد تابستانی فعلی

    معرفی حوزه های علمیه

    سردر مسجد زمستانی در ضلع شمالی مدرسه

    معرفی حوزه های علمیه


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    تاریخچه مروی
    مرحوم محمد حسین خان مروی که بود؟

    وی از رجال قاجار بوده که به همراه پدرش در مرو زندگی می کرده؛ از آنجا که در آن تاریخ (اوایل قاجاریه) مرز های شرقی ایران توسط ازبکها ناامن شده بود؛ محمد حسین خان پدر خود را در یکی از حملات ازبکها از دست می دهد و او که خود یک انسان اهل علم و نه یک رجل سیاسی یا نظامی بوده؛ پس از این واقعه به تهران باز می گردد.

    اما لقب مروی بر وی باقی می ماند فتحعلی شاه مناصب دولتی را به او پیشنهاد می کند؛ اما او از پذیرش سرباز می زند اگرچه بعد ها هم تواریخ حضور گاه و بی گاه او را در دربار فتحعلی شاه گزارش کرده اند. مرحوم مروی آثار چندانی در عرصه علم از خود باقی نگذاشته اما مدرسه مروی که به همت و تامین مالی وی بنا شد؛ خود اثر ماندگار بزرگی است که تا کنون خالقان آثار بزرگ از آن کم بر نخاسته اند.

    ساخت مدرسه مروی در سال 1228 ه.ق آغاز و چنان که در کتیبه های مدرسه هم منقوش است سه سال بعد در 1231ه.ق پایان می یابد.

    شاید از مرحوم مروی مکتوبی در دست نباشد اما متن سند موقوفه و دقت بالا در تنظیم آن نشان دهنده دقت وی به ظرایف امر تدریس علوم دینی و ارادت خاص او به سوگواری امام حسین (ع) است.

    در متن سند آمده است که: متولی باید عالم تهران باشد عالمی که صاحب نفوذ هم باشد. همچنین یک مدرس اعظم و یک تالی مدرس باید در مدرسه حضور داشته باشند.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,639
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    322 پست
    حضور
    214 روز 20 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    در حال حاضر، آیه الله مهدوی کنی متولی آن است.
    سلام
    الان نمیدونی کی متولی اونجاست؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مدرسه علمیه قائم(عج)-تهران(چیذر)

    سال تأسیس
    این مدرسه در سال 1346 توسط آیه الله سید علی اصغر هاشمی تأسیس شده است.
    تولیت
    حاج آقا هاشمی، مسئولیت دو مدرسه دیگر را نیز برعهده دارند که از شعبات این مدرسه هستند و در قلهک و لویزان واقع شده اند.
    مدیریت
    ظاهراً حاج آقا عبد منافی به عنوان مدیر مدرسه وحجج اسلام مدرس و مرتضوی مسؤل امور اداری و آموزشی هستند.
    فوق برنامه ها
    آموزش مکالمه انگلیسی
    تدریس نجوم مقدماتی توسط یکی از طلاب؛
    آموزش منبر؛
    روزی دو نوبت، کلاس آموزش کامپیوتر؛.
    امکانات آموزشی
    پنج دستگاه رایانه برای طلاب، یک دستگاه در اختیار کتابخانه، پنج دستگاه در قسمت پژوهش و سه دستگاه در واحد مهدویت، به همراه کتابخانه ای با 000/100جلد کتاب، دارای سالن مطالعه و میز و صندلی برای 120 نفر است..
    امکانات رفاهی.
    طلاب روزهای پنج شنبه در زمین چمن مصنوعی، به بازی فوتبال می پردازند. که هزینه اجاره زمین را خود طلاب می پردازند. از دیگر فعالیت های ورزشی مدرسه، آموزش ورزش رزمی است که هر روز برگزار می شود.
    فضای کالبدی
    مدرسه در شمال شرق تهران واقع شده ودارای 37 حجره، 11 مدرس، 4 اتاق اداری، اتاق پژوهش، اتاق بسیج، اتاق میهمان و مطالعه استاد، یک اتاق برای پذیرایی اساتید و یک اتاق سایت است.
    معرفی حوزه های علمیه



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    سلام
    الان نمیدونی کی متولی اونجاست؟
    نه همکار ارجمند.
    به همین منوال بوده که تاکنون در دوقرن گذشته همواره علمایی از فضلای تهران تولیت مدرسه مروی را به عهده داشته اند و از آن میان اسامی چون آیت الله میرزا مسیح مجتهد تهرانی(صاحب فتوای معروف در مساله گریبایدوف)، آیت الله ملا علی کنی (رهبر مبازات مردم تهران در لغو قرارداد رویترز) آیت الله میرزا محمد حسن آشتیانی (رهبر مردم تهران در ماجرای تحریم تنباکو و نماینده میرزای شیرازی در تهران) به چشم می خورند.

    شاید همین دقت بانی مدرسه مروی یعنی محمد حسین خان مروی در سپردن تولیت مدرسه به عالم اول تهران بوده باشد که تربیت بزرگانی از حوزه های کشور را در این مدرسه و تحت نظر این فضلا در طول سالهای متمادی سبب شده است.

    تنها در این میان به ذکر نامهای معدودی از مدرسین و درس خوانده های این مدرسع که بیشتر در عهد حاضر شناخته می شود بسنده می کنیم:علامه جعفری، شهید آیت الله مطهری، علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله انواری و آیت الله سید رضی شیرازی (نوه میرزای شیرازی معروف و از فضلای فعلی تهران) از این دسته اند.

    اولین متولی و مدرس اعظم چه کسانی بودند؟

    از این روست که به عنوان اولین متولی، عالم بزرگ تهران در آن زمان یعنی مرحوم میرزا آیت الله میرزا مسیح مجتهد تهرانی مسئولیت تولیت مدرسه و متعلقات آن را به عهده می گیرند و برای تشکیل دایره درسی بارزش و جمع شدن طلاب منطقه در این مدرسه توسط شخص فتحعلی شاه قاجار از حضرت آیت الله ملا عبدالله ذنوذی عالم وقت اصفهان دعوت به عمل می آید؛ وی که ترک اصفهان را موجب نابودی حلقه درس 400 نفری و ضعف حوزه پرقدرت اصفهان می دیده در اجابت نامه فتحعلی شاه قاجار افضل شاگردان خود یعنی آیت الله آقا علی مدرس را به عنوان مدرس اعظم به تهران اعزام می نماید و به این ترتیب مدرسه علمیه مروی با محوریت این دو شخصیت بزرگ (میرزا مسیح تهرانی و آقا علی مدرس) آغاز به کار می نماید.

    پس از فتوای برنده میرزا مسیح مجتهد تهرانی در پاسخ به کاپیتولاسیون ننگین روسها که منجر به قتل گریبایدوف توسط جمعی از مردم می گردد؛ فتحعلی شاه قاجار ضمن عذر خواهی از دولت روس این مجتهد بزرگ را به عتبات تبعید می کند و طبیعتا با خروج وی از تهران تولیت مدرسه از ایشان سلب و در اختیار آیت الله میرزا محمد اندرمانی قرار می گیرد.

    پس از ایشان مرحوم آیت الله ملا علی کنی عالم معروف و ذی نفوذ تهران به عنوان سومین تولیت مدرسه و مجموعه مروی هدایت این مرکز علمی را برعهده می گیرند و پس از ایشان آیت الله میرزا محمد حسن آشتیانی نماینده مرجع عام شیعیان میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو در تهران گفته می شود که مرحوم ملا علی کنی در زمان تولیت خود از دارایی خودیش بر حجم متعلقات مدرسه مروی افزودند که بخشی از آن مقادیر وسیعی زمین زراعی در نزدیکی ورامین را شامل می شود.

    معرفی حوزه های علمیه


    معرفی حوزه های علمیه




    پنجمین عالم بزرگ تهران در این سلسله شیخ مرتضی آشتیانی است که از علمای مشروطه خواه تهران بوده و در جریان بست نشینی علما در حرم حضرت عبد العظیم در جمع متحصنین بوده اند.

    معرفی حوزه های علمیه

    پس از ایشان نیز آیت الله میرزا احمد آشتیانی برادر زاده شیخ مرتضی تولیت را برعهده میگیرند که دوران طولانی تولیت ایشان با دوره پهلوی و علی الخصوص تعطیلی مدارس علمیه در عهد رضاخانی مصادف می گردد. مدرسه علمیه مروی هم از 1314 تا 1320 تعطیل و به دانشکده هنز های زیبا تبدیل می گردد.


    معرفی حوزه های علمیه

    تا اینکه در دوره پهلوی دوم دولت با کوتاه آمدن از برخی اقدامات رضاشاه مجددا مکان مدرسه را تخلیه و در اختیار متولی و طلاب قرار می دهد اما از بازگرداندن متعلقات و محل های درآمد مدرسه همچنان خبری نمی شود.

    پس از فوت میرزا احمد فرزندشان آیت الله میرزا محمد باقر آشتیانی به عنوان هفتمین فرد تولیت مدرسه را از 1353 ه.ش. تا 1363 به عهده می گیرند.

    معرفی حوزه های علمیه


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    48
    صلوات
    20
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 18 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kobra نمایش پست
    سلام
    الان نمیدونی کی متولی اونجاست؟

    معرفی حوزه های علمیه
    سلام علیکم و رحمة الله
    جناب حجت السلام و المسلمین محسن گرکانی (دامة برکاة)
    با آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان

    گاه آنقدر گرفتاریم که فرصت نمیکنیم یادی از خدا کنیم غافل از آنکه چون یاد خدا نمی کنیم گرفتاریم
    وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا
    و هر کس که از ياد من اعراض کند،زندگيش تنگ شود
    طه آیه:124



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود