صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در اسلام حق ازدواج موقت برای مرد هاوجود دارد ؟ ایاباعث از هم پاشیدن خانواده نیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288

    چرا در اسلام حق ازدواج موقت برای مرد هاوجود دارد ؟ ایاباعث از هم پاشیدن خانواده نیست؟




    باسلام
    چرا در اسلام دستور صیغه، ازدواج موقت وجود دارد ؟ ایا این باعث از هم پاشیدن خانواده نیست؟ایا این باعث هوس رانی مردان که با وجود همسر دائمی باز هم ، ازدواج موقت دارند نیست؟

    متشکرم نظراتتان را مطرح بفرمایید.


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    چرا در اسلام حق ازدواج موقت برای مرد هاوجود دارد ؟ ایاباعث از هم پاشیدن خانواده نیست؟







    کارشناس بحث: استاد طاها

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۶:۵۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    قبل از هر چیز نکته ای را عرض کنم و آن این است که با مسائلی از قبیل ازدواج موقت در بسیاری از موارد بصورت احساسی برخورد میشود نه بصورت بحث علمی. بنابراین خواهش میکنم میان برخورد احساسی با این مسئله و برخورد علمی تفکیک کنید و نگاهتان به آنچه عرض میکنیم یک نگاه علمی باشد.

    در پاسخ به سوالات شما به نظر میرسد ابتدا لازم است در مسئله ای تامل کنیم:

    آیا اگر شیء یا کار مفیدی مورد سوء استفاده قرار گیرد به صرف این سوء استفاده باید از آن شیئ یا کار صرف نظر کرد؟

    با دو مثال ساده این مسئله را توضیح میدهیم.

    چاقو یکی از اشیائی است که فواید آن بر کسی پوشیده نیست اما اینرا هم خوب میدانیم که این شیئ مفید مورد سوء استفاده قرار میگیرد. در چنین وضعیتی قضاوت منصفانه چگونه خواهد بود؟ به نظر میرسد طبیعی ترین قضاوت اینست: مصلحت وجود چاقو بقدری است که نمیتوان گفت نباید چاقو تولید شود و باید چاقوهای موجود از بین بروند بلکه میگوییم برای سوء استفاده ها باید تدبیری اندیشید.
    همین قضاوت را میتوان درباره عملی مانند لبخند نیز مطرح نمود. لبخند کار شایسته ای است اما خوب میدانیم که گاه از لبخند سوء استفاده هم میشود. در چنین وضعیتی نمیتوان گفت لبخند زدن ممنوع بلکه میگوییم سوء استفاده از آن ممنوع و برای این منظور تدابیری را می اندیشیم.

    طبق دیدگاه شیعه، اسلام ازدواج موقت را اجازه داده است و همانطور که میدانید و میدانیم اگر اسلام دین آسمانی و الهی است پس احکام آن نیز الهی است و اگر الهی است نمیتواند از مصلحت خالی باشد آن هم مصلحت قابل توجهی که باعث شده خداوند آن حکم را تشریع کند. پس فی الجمله میدانیم ازدواج موقت (به عنوان حکمی الهی) دارای مصالحی است (خواه ما تفصیل این مصلحتها را بدانیم یا ندانیم) اما این را هم دیده ایم که افرادی از این حکم اسلامی سوء استفاده کرده اند. قضاوت در این باره چگونه باید باشد؟

    به نظر میرسد در این مورد نیز بسان دو مثال قبلی قضاوت ما این باشد: اصل این حکم مفید، در جای خود محفوظ اما باید برای سوء استفاده ها تدبیری اندیشید.

    بنابراین در پاسخ به سوالات شما عرض میکنیم:

    همه میدانیم که اسلام هرگز خواهان فروپاشیدگی خانواده ها نیست و نیز هوسرانی را برنمیتابد و بر عمل کسانی که حکم ازدواج موقت را دستمایه این امور میسازند خط بطلان میکشد. اما این بدان معنا هم نیست که باید حکم ازدواج موقت (با شرایطی که اسلام بیان کرده) که در منظومه دین و برنامه سعادت بشری میتواند نقش مهمی ایفا کند را تعطیل نماید؛ بلکه قضاوت درست این است که ضمن پذیرش این حکم ، تلاش کنیم ضوابط و تدابیری که مانع وقوع این قبیل سوء استفاده هاست را استخراج کنیم و یکی از مهمترین منابع در این راستا خود منابع دینی است.

    در پناه حق



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    قبل از هر چیز نکته ای را عرض کنم و آن این است که با مسائلی از قبیل ازدواج موقت در بسیاری از موارد بصورت احساسی برخورد میشود نه بصورت بحث علمی. بنابراین خواهش میکنم میان برخورد احساسی با این مسئله و برخورد علمی تفکیک کنید و نگاهتان به آنچه عرض میکنیم یک نگاه علمی باشد.

    در پاسخ به سوالات شما به نظر میرسد ابتدا لازم است در مسئله ای تامل کنیم:

    آیا اگر شیء یا کار مفیدی مورد سوء استفاده قرار گیرد به صرف این سوء استفاده باید از آن شیئ یا کار صرف نظر کرد؟

    با دو مثال ساده این مسئله را توضیح میدهیم.

    چاقو یکی از اشیائی است که فواید آن بر کسی پوشیده نیست اما اینرا هم خوب میدانیم که این شیئ مفید مورد سوء استفاده قرار میگیرد. در چنین وضعیتی قضاوت منصفانه چگونه خواهد بود؟ به نظر میرسد طبیعی ترین قضاوت اینست: مصلحت وجود چاقو بقدری است که نمیتوان گفت نباید چاقو تولید شود و باید چاقوهای موجود از بین بروند بلکه میگوییم برای سوء استفاده ها باید تدبیری اندیشید.
    همین قضاوت را میتوان درباره عملی مانند لبخند نیز مطرح نمود. لبخند کار شایسته ای است اما خوب میدانیم که گاه از لبخند سوء استفاده هم میشود. در چنین وضعیتی نمیتوان گفت لبخند زدن ممنوع بلکه میگوییم سوء استفاده از آن ممنوع و برای این منظور تدابیری را می اندیشیم.

    طبق دیدگاه شیعه، اسلام ازدواج موقت را اجازه داده است و همانطور که میدانید و میدانیم اگر اسلام دین آسمانی و الهی است پس احکام آن نیز الهی است و اگر الهی است نمیتواند از مصلحت خالی باشد آن هم مصلحت قابل توجهی که باعث شده خداوند آن حکم را تشریع کند. پس فی الجمله میدانیم ازدواج موقت (به عنوان حکمی الهی) دارای مصالحی است (خواه ما تفصیل این مصلحتها را بدانیم یا ندانیم) اما این را هم دیده ایم که افرادی از این حکم اسلامی سوء استفاده کرده اند. قضاوت در این باره چگونه باید باشد؟

    به نظر میرسد در این مورد نیز بسان دو مثال قبلی قضاوت ما این باشد: اصل این حکم مفید، در جای خود محفوظ اما باید برای سوء استفاده ها تدبیری اندیشید.

    بنابراین در پاسخ به سوالات شما عرض میکنیم:

    همه میدانیم که اسلام هرگز خواهان فروپاشیدگی خانواده ها نیست و نیز هوسرانی را برنمیتابد و بر عمل کسانی که حکم ازدواج موقت را دستمایه این امور میسازند خط بطلان میکشد. اما این بدان معنا هم نیست که باید حکم ازدواج موقت (با شرایطی که اسلام بیان کرده) که در منظومه دین و برنامه سعادت بشری میتواند نقش مهمی ایفا کند را تعطیل نماید؛ بلکه قضاوت درست این است که ضمن پذیرش این حکم ، تلاش کنیم ضوابط و تدابیری که مانع وقوع این قبیل سوء استفاده هاست را استخراج کنیم و یکی از مهمترین منابع در این راستا خود منابع دینی است.

    در پناه حق

    ولی این جواب منو قانع نکرد .چرا مثلا برای نماز و روزه انقدر شروط و تبصره هست .اما برای ازدواج موقت مثلا نگفتن در صورت ای که فرد قادر به ازدواج دائم نیست یا فرد ... چرا شرط ندارد ؟


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکاح پیوندی است بین زن و شوهر . چیزی که هست این پیوند ، گاهی به صورت دائمی است و حد و مرزی برای آن در عقد ، بیان نمی شود و گاهی همان ماهیت ، به صورت محدود ، موقت و بامدتمعین است . هر دو به عنوان ازدواج شرعی انجام می گیرد و تفاوت این دو تنها در « دائم » و « موقت » بودن آن است . در سایر خصوصیات با یکدگیر همانند و یکاسنند .
    شرایطی را که اینک یادآور می شویم در نکاح « متعه » بسان « ازدواج دائم » معتبر است : 1 ـ زن و مرد باید مانع شرعی در ازدواج ؛ از قبیل نسب و سبب و دیگر موانع شرعی ، نداشته باشند و گرنه عقد آنان باطل است . 2 ـ مهریه مورد رضایت طرفین باید در عقد ذکر شود . 3 ـ مدت ازدواج معین باشد . 4 ـ عقد شرعی اجرا گردد . 5 ـ فرزندی که از آنان متولد می شود ، فرزند مشروع آنان است . همانگونه که برای فرزندان متولد شده بانکاح دائم ، شناسنامه گرفته می شود ، باید برای فرزندی که درنتیجه نکاح موقت متولد می گردد ، شناسنامه اخذ گرددو دراین مورد نیز تفاوتی بین عقدا دائم و موقت وجود ندارد . 6 ـ نفقه فرزندان ، بر پدر است و اولاد از پدر و مادر ارث می برند . 7 ـ آنگاه که مدت ازدواج به پایان رسید ، اگر زن در حد یائسه نباشد ، باید عده شرعی نگه دارد و اگر در اثنای عده روشن شود که باردار است ، باید از هر نوع ازدواج خودداری کند تا وضع حمل نماید . همچنین ، سایر احکام ازدواج دائم باید درمورد متعه رعایت شود تنها تفاوت این است که چون ازدواج متعه برای رفع ضرورت ها تشریع شده است ، هزینه زن بر عهده شوهر نیست و در صورتی که زن به هنگام عقد ، شرط میراث ننماید ، از شوهر خود ارث نمی برد . و روشن است که این دو تفاوت ، تأثیری درماهیت نکاح ندارند . همگی معتقدیم که آیین اسلام ، شریعت جاودانی و خاتم است که پاسخگوی تمام نیازها می باشد . اینک می گوییم جوانی که به منظور ادامه تحصیلات خود باید سالهای متمادی در یک کشور و یا شهر غریب به سر ببرد و به علت امکانات محدود ، نمی تواند به ازدواج دائم دست یابد ، در برابر خود سه راه مشاهده می کند که باید یکی از آنها را انتخاب کند : الف ـ به همان حالت عزب باقی بماند . ب ـ در منجلاب فحشا و آلودگی ها سقوط کند . ج ـ در چهارچوب شرایط یاد شده ، با زنی که ازدواج او شرعاً جایز است ، برای مدت معینی ازدواج نماید . در مورد صورت نخست باید گفت که غالباً با شکست روبرو می شود ، هر چند افراد انگشت شماری می توانند قید هر نوع عمل جنسی را بزنند و صبر و بردباری پیشه سازند ولی این روش ، برای همه قابل اجرا نیست . فرجام کسانی که راه دوم را برگزینند نیز تباهی و بیچارگی است و از دیدگاه اسلام عملی است حرام . و اندیشه تجویز آن به بهانه ضرورت ، نوعی گمراهی فکری و کج اندیشی می باشد . بنابراین ، تنها راهِ سوم متعین می شود که اسلام آن را پیشنهاد نموده و در زمان پیامبر نیز به آن عمل می شد و بعدها مورد اختلاف واقع گردید . دراینجا از یادآوری یک نکته ناگزیریم و آن این که : کسانی که از نکاح متعه هراس دارند و آن را نامشروع می پندارند ، باید توجه داشته باشند که همه فقها و محققان اسلامی ، نظیر آن را ازنظر معنا ، در عقد دائم پذیرفته اند ، و آن این که زوجین ، عقد دائم ببندند ولی نیت هر دو آن باشد که بعد از یک سال و یا کمتر و بیشتر ، به وسیله طلاق از هم جدا گردند . روشن است که چنین پیوندی ، به حسب ظاهر دائمی و در حقیقت موقت است و تفاوتی که این گونه نکاح دائم بامتعه دارد این است که متعه ، در ظاهر و باطن ، محدود و موقت است ولی این نوع ازدواج دائم ، به ظاهر پیوسته و همیشگی و در باطن محدود می باشد . کسانی که این نوع از ازدواج دائم را ، که مورد پذیرش همه فقهای اسلامی است ، تجویز می کنند ، چگونه از تشریع و تجویز نکاح متعه بر خود بیم وهراس راه می دهند ؟ تا اینجا با ماهیت ازدواج متعه آشنا شدیم . اکنون وقت آن است که با دلائل حلال بودن و تشریع آن آشنا گردیم و شایسته است در اینجا در دو مرحله سخن بگوییم : 1 ـ مشروع بودن نکاح متعه در صدر اسلام . 2 ـ نسخ نشدن این حکم شرعی در زمان رسول خدا . دلیل روشن مشروع بودن متعه ، این آیه است : « فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنّ قآتوهُنّ أجُوُرَهُنّ فَرِیْضَةً » . ( 1 ) ـ پس هرگاه ، از آن زنان بهره مند شدید ، مزد آنان را ( که مهر معین است ) بپردازید . الفاظ این آیه به روشنی گواه است که در مورد ازدواج موقت وارد شده ؛ زیرا : اولاً : واژه « استمتاع » بکار رفته ، که ظاهراً در مورد « نکاح موقت » است . اگر نکاح دائم منظور بود نیاز به قرینه داشت . ثانیاً : لفظ « اُجُورَهُنَّ » به معنای « مزد آنان » بکار برده شده است که گواه روشنی برمتعه است ؛ زیرا در مورد نکاح دائم کلماتی از قبیل « مهریه » و « صداق » بکار می رود . ثالثاً : مفسّران شیعه و سنی بر آنند که آیه یاد شده ، در مورد نکاح متعه نازل گردیده است . جلال الدین سیوطی در کتاب تفسیر « در المنثور » از ابن جریر و سدی نقل می کند که آیه فوق در مورد متعه است . ( 2 ) همچنین ، ابوجعفر محمد بن جریر طبری در تفسیر خود ، از سدی و مجاهد و ابن عباس نقل می کند که این آیه در مورد نکاح موقت است . ( 3 )رابعاً : صاحبان صحاح و مسانید و جوامع روایی نیز این حقیقت را پذیرفته اند ؛ به عنوان مثال مسلم بن حجاج در صحیح خود به نقل از جابر بن عبدالله و سلمة بن اکوع ، روایت می کند که گفته اند : « خرج علینا منادی رسول الله ( علیه السلام ) فقال انَّ رسول الله قد أذن لکم أن تستمتعوا ؛ یعنی متعة النِّساء » . ( 4 ) ـ منادی پیامبر به سوی ما آمد و گفت : رسول خدا به شما اجازه استمتاع ( بهره مند شدن از زنها ) ؛ یعنی نکاح متعه زنان را عنایت فرمود . روایات صحاح و مسانید در این زمینه ، بیش از آن است که در این نوشتار بگنجد . بنابراین ، اصل تشریع متعه در صدر اسلام و درعصر پیامبرگرامی مورد پذیرش دانشمندان و مفسران اسلامی است . ( 5 ) اینک ، سؤال این است : آیا مفاد آیه متعه منسوخ شده است ؟ شاید کمتر کسی پیدا شود که در مورد اصل مشروع بودن متعه در زمان رسول خدا تردید کند ، سخن درباره بقا و منسوخ نشدن این حکم است . روایات و تاریخ اسلام ، حاکی ازآن است که عمل به این حکم الهی تا زمان خلافت خلیفه دوم در میان مسلمانان ، رایج بوده و خلیفه ، بنابر مصالحی از آن ، نهی کرده است . مسلم بن حجاج ، در صحیح خود ، نقل می کند که ابن عباس و ابن زبیر ، درباره متعه نسا و متعه حج ، اختلاف نمودند ، جابر بن عبدالله گفت : « فعلناهما مع رسول الله ( صلّی الله علیه وآله ) ثمّ نهانا عنهما عمر فلم نعد لهما » . ( 6 )ـ ما همراه با پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) هر دو را انجام می دادیم ، سپس عمر مارا از آن دو نهی کرد و از آن پس دیگر به آن دو نپرداختیم . جلال الدین سیوطی درتفسیر خود به نقل از عبدالرزاق و ابوداود و ابن جریر و آنها از « حکم » روایت می کنند که از وی سؤال شد آیا این آیه « متعه » نسخ شده است ؟ گفت نه ، و علی ( علیه السلام ) فرمود : « لولا انّ عمر نهی عن المتعة ما زنی الاّ شقیّ » . ( 7 ) ـ اگر عمر از متعه جلوگیری نکرده بود ، جز افراد شقاوتمند ، کسی به زنا آلوده نمی شد . علی بن محمد قوشچی نیز گوید : عمر بن خطاب بر روی منبر گفت : « ایّها الناس ثلاث کنّ علی عهد رسول الله أنا أنهی عنهنّ و أحرّمهنّ و أعاقب علیهنّ و هی متعة النّساء و متعة الحجّ و حیّ علی خیر العمل » . ( 8 ) ـ ای مردم ، سه چیز در زمان رسول خدا بود که من آنها را نهی و تحریم می کنم و انجام دهنده آنها را به مجازات می رسانم . آنها عبارتند از « متعه زنان » ، « متعه حج » و « حی علی خیر العمل » . لازم به ذکر است که روایت در این زمینه بیش از آن است که در اینجا یادآور شویم . ( 9 ) باید گفت که متعه از اقسام نکاح و ازدواج است ؛ زیرا نکاح به دائم و موقت تقسیم می گردد و زنی که با وی عقد نکاح موقت بسته می شود ، زوجه انسان و شوهر او نیز زوج آن زن می باشد و طبعاً چنین ازدواجی داخل در آیات مربوط به ازدواج است . اگر قرآن می فرماید : « وَالَّذِیْنَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ اِلاّ عَلی اَزْواجِهِمْ اَوْ ما مَلَکَتْ اَیْمانُهُمْ » . ( 10 ) ـ و آنانکه دامان خود را پاک نگاه می دارند مگر بر ازواج و جفت های خود یا کنیزان که مال آنها هستند . زنی که به عقد موقت در چهارچوب شرایط یاد شده درآمده است ، از افرادو مصادیق « اِلاّ علی أزواجهِم » ( یعنی مگر بر جفت های خود ) می باشد و از چهارچوب آن خارج نیست ؛ به این معنا است که زنی که با عقد نکاح متعه به ازدواج مردی درمی آید ، همسر و زوجه او خواهد بود و واژه « ازواجهم » آن را شامل می گردد . و اگر آیه یاد شده ( در سوره مؤمنون ) ، معاشرت جنسی را برای دو گروه از زنان تجویز می کند ؛ یکی همسران و دیگری کنیزان ، زنی که با نکاح موقت ، به ازدواج درمی آید ، در قسم اول ( همسران ) داخل است . شگفت از سخنانی کسانی که آیه یاد شده در سوره مؤمنون را ناسخ آیه متعه در سوره نساء دانسته اند . در حالی که همه می دانیم آیه ناسخ باید پس از آیه منسوخ نازل شود ، ولی در این مورد جریان به عکس است ، سوره مؤمنون که به عنوان ناسخ پنداشته شده ، مکی است ( یعنی در مکه مکرمه ، پیش از آن که پیامبر گرامی به مدینه مهاجرت نماید ، نازل گردیده است ) و سوره نساء که آیه متعه را دربردارد ، مدنی است ( بدین معنا که در شهر مدینه ، بعد از هجرت پیامبر فرو فرستاده شده است ) . اینک می پرسیم آیه واقع در سوره مکی چگونه می تواند ناسخ آیه ای باشد که در سوره مدنی است ؟ دلیل روشن دیگری که بر نسخ نشدن آیه متعه در زمان پیامبر گواهی می دهد ، همان روایات فراوانی است که نسخ شدن آن را در زمان رسول خدا انکار می کنند ، نظیر روایتی که جلال الدین سیوطی در « در المنثور » نقل نمود و شرح آن گذشت . ( 1 1) در پایان این نکته یادآور می شویم که امامان اهل بیت که به حکم حدیث ثقلین ، موجب هدایت امت و قرین جدایی ناپذیر قرآنند ، به مشروع بودن و نسخ نشدن ازدواج متعه ، تصریح نموده اند . ( 2 1) و این که اسلام ، در هر زمانی توانایی حل مشکلات جوامع بشری را دارد نیز ، مشروعیت چنین نکاحی را با رعایت شرایط یاد شده ، تأیید می نماید ؛ زیرا امروزه یکی از روشهای نجات جوانان از منجلاب فساد و تباهی ، همان ازدواج موقت در چهارچوب شرایط خاص می باشد . ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ 1 ـ نساء : 242 ـ دّرالمنثور ، ج 2 ، ص 140 ، در ذیل آیه یاد شده3 ـ جامع البیان فی تفسیر القرآن ، جزء 5 ، ص 94 ـ صحیح مسلم ، جزء 4 ، ص 130 ، ط مصر5 ـ به عنوان نمونه برخی از این مدارک را یادآور می شویم : 1 ) صحیح بخاری ، باب تمتّع ، 2 ) مسند احمد ، ج 4 ، ص 436 و ج 3 ص 356 ، 3 ) الموطّأ ( مالک ) ، ج 2 ، ص 30 ، 4 ) سنن بیهقی ، ج 7 ، ص 306 ، 5 ) تفسیر طبری ، ج 5 ، ص 9 ، 6 ) نهایه ابن اثیر ، ج 2 ، ص 249 ، 7 ) تفسیر رازی ، ج 3 ، ص 201 ، 8 ) تاریخ ابن خلکان ، ج 1 ، ص 359 ، 9 ) احکام القرآن ( جصاص ) ، ج 2 ، ص 178 ، 10 ) محاضرات راغب ، ج 2 ، ص 94 ، 11 ) الجامع الکبیر ( سیوطی ) ، ج 8 ، ص 293 ، 12 ) فتح الباری ابن حجر ، ج 9 ، ص 1416 ـ سنن بیهقی ، ج 7 ، ص 206 و صحیح مسلم ، ج 1 ، ص 3957 ـ در المنثور ، ج 2 ، ص 140 ، در ذیل آیه متعه8 ـ شرح تجرید قوشچی ، مبحث امامت ، ص 4849 ـ برای آگاهی بیشتر ، به مدارک و اسناد ذیل مراجعه فرمایید : 1 ) مسند احمد ، ج 3 ، ص 356 و 363 ، 2 ) البیان و التّبیین ( جاحظ ) ، ج 2 ، ص 223 ، 3 ) احکام القرآن ( جصاص ) ، ج 1 ، ص 342 ، 4 ) تفسیر قرطبی ، ج 2 ، ص 370 ، 5 ) المبسوط ( سرخسی حنفی ) ، کتاب الحج ، باب القرآن ، 6 ) زاد المعاد ( ابن قیّم ) ، ج 1 ، ص 444 ، 7 ) کنزالعمال ، ج 8 ، ص 293 ، 8 ) مسند ابی داوود طیالسی ، ص 247 ، 9 ) تاریخ طبری ، ج 5 ، ص 32 ، 10 ) المستبین ( طبری ) ، 11 ) تفسیر رازی ، ج 3 ، ص 202 ـ 200 ، 12 ) تفسیر ابوحیّان ، ج 3 ، ص 218 . 10 ـ مؤمنون : 6 ـ 511 ـ در المنثور ، ج 2 ، ص 140 و 141 ، در ذیل آیه متعه12 ـ وسائل الشیعه ، ج 14 ، کتاب النکاح ، باب اول از ابواب متعه ، ص 436

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۳/۱۸ در ساعت ۱۵:۴۳


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    47
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط :طاها: نمایش پست
    طبق دیدگاه شیعه، اسلام ازدواج موقت را اجازه داده است و همانطور که میدانید و میدانیم اگر اسلام دین آسمانی و الهی است پس احکام آن نیز الهی است و اگر الهی است نمیتواند از مصلحت خالی باشد آن هم مصلحت قابل توجهی که باعث شده خداوند آن حکم را تشریع کند.
    سلام
    میشه مصلحتش رو بفرمایید؟
    چون این برای منم سوال است



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    51
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    متاسفانه ازدواج موقت شاید چند تا حسن داره و ده برابر خطر و ضرر
    بالاخص اگر شیوع پیدا کنه بنیان خانواده را به خطر میندازه اون هم خانواده ایرانی که بسیار روی این نوع قضایا حساسند البته میتونه انقدر رایج بشه که مثل خیلی چیزهای دیگه از قبحش کم بشه و نهایتا عرف بشه
    ولی واقعا تاسف باره حداقل توی جامعه بی فرهنگ خودمون که نگاه به زن خیلی شاید از باب انسانی وبرابر نیست زندگی برای دختران جوانی که مطلقه میشوند به چه جهنمی تبدیل میشه و.....


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    عرض ادب

    متاسفانه توی جامعه ما وقتی قانونی بنا میشه و به اجرا در میاد همیشه به ضرر خانمها میشه شاید بخاطر اینکه
    هیچوقت نخواستیم از قانون وضع شده در راه درستش استفاده کنیم.

    من یادمه معلم پرورشیمون برای ما بیان کرد که زمان پیامبر رحمت حضرت محمد ایشون بخاظر اینکه خانمها اسم و بقولی
    سایه ی یک مرد بالای سرشون باشه که دیگر مردان قبایل حق تعرض پیدا نکنند به اون خانم و برای امرار معاش و جلوگیری از
    خود فروشی زنان زنانی که شوهر نداشتند رو صیغه میکردند.نیت پیامبر کمک دینی و انسانی بوده .

    اما الان چی وقتی این چیزارو بیان میکنی عوض اینکه درس اموزی باشه میگن .....


    میدونید من کسانی رو میشناسم که فرزند دارند چندین و چند سال هست که زیره یک سقف زندگی می کنند و از روز اول
    هم بنا بوده که در مدت معینی به عقد دائم در بیان اما با وجود بچه وقتی خانم درخواست عقد دائم می کنه جواب رد می شنوه
    تازه با وجود سالیانی که زندگی کردند تازه تهدید به طلاق هم میشن ایا با این اوصاف باز هم صیغه و عقد موقت خوبه؟


    چرا همیشه و از اذل از وجود دختر بودن از زنده به گور شدن تا بزرگ شدن و ازدواج همیشه و همیشه سوئ استفاده شده
    مگه گناه یه خانم چی هست که بایدهمیشه قوانین بر ضد خانم باشه؟



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهار ♥ها نمایش پست
    ولی این جواب منو قانع نکرد
    با عرض سلام به شما دوست گرامی


    اگر با دقت به سوال شما نگاه کنیم به نظر میرسد دو انتظار و یک پیشفرض در آن وجود دارد:
    1. انتظار اول: نماز و روزه شروط و تبصره فراوان دارند پس باید هر حکم دیگر (مانند ازدواج موقت) هم به همان اندازه، شروط و تبصره داشته باشد در حالیکه ندارد.
    2. انتظار دوم: یکی از شروطی که باید در مصلحت این حکم گنجانده شده باشد اینست که فرد قادر به ازدواج دائم نباشد و یا .... اما این به عنوان شرط در ازدواج موقت بیان نشده است.
    3. ازدواج موقت شرط ندارد.

    در پاسخ به این سه نکته عرض میکنیم:
    ازدواج موقت هم شروط خاص خود را دارد که میتوانید برخی از این شروط را در رساله های عملیه مشاهده کنید (رساله امام خمینی/مساله 2421 به بعد). پس ازدواج موقت هم شرط دارد همانطور که عقد دائم شرط دارد و حتی با عقد دائم در برخی از شروط و احکامش مشترک است.

    بله یک نکته وجود دارد و آن اینکه:

    شرطی که من و شما به ذهنمان می آید ( مثلا فرد قادر به ازدواج دائم نباشد) در شروط صحت عقد ازدواج موقت قید نشده؛

    اما سوال اینجاست که اگر شرطی به ذهن من و شما آمد ولی در شروط یک حکم فقهی و شرعی نیامده بود آیا این به معنای نادرستی یا بی سر و سامانی یا غیرمنطقی بودن آن حکم شرعی است؟ و سوال بعدی که در ادامه سوال اول قابل طرح است اینکه آیا ما میتوانیم انتظار داشته باشیم ازدواج موقت به اندازه نماز و روزه شرط داشته باشد؟
    اگر بخواهیم از نقطه نظر منطقی به این سوالات پاسخ دهیم باید ابتدا تکلیف نکته ای را روشن کنیم و آن اینکه چه کسی صلاحیت دارد درباره شروط یک حکم فقهی و شرعی ابراز نظر کند؟
    باید صریحا عرض کنیم که اصل تشریع احکام فقهی و شرعی (منظور احکام عملیه و تکلیفی ای است که در رساله های عملیه نوعا بیان میشود) عمدتا از دسترس فهم عقل خارج است یعنی اینکه فلان حکم (مثلا نماز) الزاما باید انجام پذیرد یا فلان حکم (مثلا غسل جمعه) الزامی نیست اما مستحب است، این صرفا و صرفا از باب تعبد پذیرفته میشود یعنی اگر قرآن و روایات نماز را واجب نکرده بودند یا غسل جمعه را مستحب و غیر الزامی اعلام نکرده بودند عقل به خودی خود در این باره نفیا و اثباتا سخنی نداشت.

    وقتی اصل تشریع و ایجاد حکم فقهی و شرعی، تعبدی و خارج از دسترس فهم انسان است طبعا شروطی هم که در تشریع این حکم باید لحاظ شود خارج از حیطه فهم انسان است و در صلاحیت انسان نیست که درباره آنها قاطعانه ابراز نظر کند.

    آنچه عقل میتواند در اینجا ابراز کند این است که هر حکم الهی و خداوندی، مطابق با جایگاه و نقشی است که آن حکم در چارچوب برنامه سعادت ابدی انسانها ایفا میکند و طبعا کم و کیف شروطی که برای هر حکم لحاظ میشود باید با آگاهی از چند و چون برنامه سعادت انسان همراه باشد. اینجاست که گفته میشود عقل انسان از درک علل واقعی احکام شرعی ناتوان است پون فاقد چنان آگاهی ای است و اگر به آنها تن میدهد بخاطر تعبد است.

    بنابراین پیش از آنکه درباره شروط حکم عقد موقت ابراز نظر کنیم لازم است جایگاه خود در قبال احکام فقهی و شرعی را بشناسیم و ناتوانیهای خود در این عرصه را لحاظ کنیم.

    سپس به این نکته توجه داشته باشیم که عقد ازدواج ماهیتا یک حکم الزامی مانند نماز و روزه نیست و طبعا نقش آنها و شروط و احکامی بسان آنها را هم نخواهد داشت بلکه ماهیتا یک حکم تسهیلی است یعنی مجرایی سهل الوصول در جهت اطفای شهوت برای هم مرد و هم زن.

    متاسفانه عمدتا ماهیت و جایگاه اصلی این حکم نادیده انگاشته میشود و بیشتر به سوء استفاده های از این حکم نگاه میشود. اگر بخواهیم جایگاه و ماهیت این حکم را در منظومه فقه اسلامی (فارق از سوء استفاده ها) بهتر بشناسیم باید رابطه و نسبت ازدواج موقت را با سه مقوله رفتاری دیگر در نظر بگیریم: ازدواج دائم، زنا و رهبانیت. به نظرم مطالبی که استاد شهید مطهری در این باره بیان کرده اند بسیار قابل استفاده است. (مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهر ى، ج‏19، ص: 59)

    نکته دیگر اینکه نوعا میان ازدواج موقت و دو آسیب پیوند زده میشود: آسیب اول: هوسرانی مردان و آسیب دوم: ظلم به حق زن دائم.

    باز اگر بخواهیم در این باره بصورت منطقی بحث کنیم قبل از هر چیز باید نفس حکم را فارق از سوء استفاده در نظر گرفت که قبلا درباره آن صحبت شد. در گام بعد باید آسیبها را تجزیه و تحلیل کرد. مثلا هوسرانی چیست؟ آیا هر هوسی را باید حرام اعلام کرد؟ آیا اگر مرد یا زنی با همسر دائمش رابطه زناشوئی مکرر داشته باشد این هوسرانی است؟ آیا اگر از همسر دائمش بخواهد در محیط خصوصی شان هر بار با قیافه تازه ای نزد او حاضر شود باید این هوس را مذموم و حرام دانست؟

    به نظرم شما هم موافقید که نه آن هوسرانی است و نه هر هوسی را باید حرام اعلام کرد. اینجاست که میگوییم چه چیز باعث میشود که نفس ازدواج موقت (فارغ از سوء استفاده ها) را هوسرانی و مذموم به شمار آوریم؟ اگر تنوع و تکرار رابطه در ازدواج دائم هوسرانی نیست چرا در ازدواج موقت باشد؟

    بله، ازدواج موقت میتواند دستاویز هوسرانی و هوسبازی قرار گیرد همانطور که همه رفتارها و اشیای خوب میتوانند چنین باشند اما این به معنای امضای این سوء استفاده از طرف خدا یا ناکارآمدی و غیرمنطقی بودن آن حکم نیست.

    درباره آسیب دوم (ظلم به حق زن دائم) هم عرض کنیم اگر ظلمی هست از ناحیه مرد است نه حکم ازدواج موقت. مرد ظالم اگر ازدواج موقت هم نباشد ظلم خود را به طریقی دیگر اعمال میکند. درست است که در شروط این حکم نیامده اجازه از زن دائم لازم است اما این هم نیامده که اجازه داری در حق او ظلم کنی. لطفا توجه کنید که میان (اجازه نگرفتن) و (ظلم کردن) ملازمه نیست. اینجاست که باید ظلم را نیز بسان هوسرانی تعریف نمود و مصادیق و شرایط تحقق آنرا مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

    اگر بخواهیم سخنمان درباره دو آسیب مذکور را خلاصه کنیم این است: قبل از آنکه انگشت اتهام بسوی ازدواج موقت نشان کنیم باید دو گام برداریم: اول اینکه جایگاه این حکم به خودی خود و فارق از سوء استفاده ها را در نظر بگیریم و دوم اینکه ماهیت هوسرانی و ظلم و شرایط تحقق هر یک را دقیقا تجزیه و تحلیل کنیم. متاسفانه هیچ یک از این دو گام آنگونه که شایسته و بایسته است نوعا مورد توجه قرار نمیگیرد.

    در پناه حق



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط monib313 نمایش پست
    میشه مصلحتش رو بفرمایید؟
    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    همانطور که در پست شماره 3 اشاره وار عرض شد مصلحت واقعی بسیاری از احکام فقهی و از جمله ازدواج موقت برای ما روشن نیست و اگر به آنها تن میدهیم به خاطر اطمینان از منبع صدور این احکام است.

    با این وجود، علما و اندیشمندان تحلیلهایی را تحت عنوان «حکمت یا فلسفه» احکام با استنباط از فحوای آیات و روایات و نیز تطبیق با یافته های علمی روز و امثال اینها ارائه میدهند. درباره مصلحت استنباط شده (نه مصلحت واقعی) حکم ازدواج موقت نیز مطالبی ارائه شده است که در پست شماره 9 به نقل از استاد شهید مطهری اشاره شد که میتوانید تفصیل آنرا در کتاب یاد شده ببینید(مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏19، ص: 59). همچنین مطالب این آدرسها نیز قابل استفاده است:

    http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/85011

    http://www.hawzah.net/fa/Question/View/63947/

    http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=99851

    در پناه حق

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود