جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکرار ذکر و دعا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 12 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    تکرار ذکر و دعا






    پرسش:
    تکرار و استمرار در عبادت و ذکر در توجه به خدا چه اثری دارد؟

    پاسخ:
    یکی از اصولی که مجموعه آیات و روایات ما بدان تاکید دارند اصل استمرار و دوام بخشیدن به اعمال صالح و نیکوست، که خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنّ الّذينَ قالُوارَبّنَا اللّهُ ثُمّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ یعنی کسانی که گفتند: «الله»، آنگاه پایداری و استقامت ورزیدند، برای آنان ترس و اندوهی نیست.(1)
    بر این اساس می توان گفت برای شکوفایی استعدادهای نهفته انسانی و رسیدن وی به غایت تمامی آفرینش، مهم‌تر از انجام اصل عمل صالح، تداوم بخشیدن به آن است؛ چرا که شروع یک کار، اگر چه جرأت و شهامت و اراده می‌خواهد، ولی ادامه و استمرار آن، از آن جا که با موانع و سختی‌ها، کارشکنی‌ها، یأس آفرینی‌ها و وسوسه‌های شیطانی همراه است، اهمیّت بیشتری داشته و سعه صدر و آستانه صبر و استقامت سالک الی الله را بیشتر نمایان می سازد.
    لذا در پاداش و اثر داشتن عمل نیز، باید خط نهائی و مرحلۀ پایانی آن را در نظر گرفت، نه نقطه شروع را؛ چرا که بیشترین بهاها و ارزش ها، از آنِ تداوم اعمال صحیح است، نه شروع آن ها. به گفتۀ مشهور «حساب محصول را سرِ خرمن می‌رسند» و «جوجه را بایدآخر پاییز شمرد».
    امام على عليه السلام در نهج البلاغه می فرمایند : «استمرار در عبادت، نشانه دستيابى به نيک بختى است.»
    و نیز می فرمایند: «قلیل تدوم علیها رجی من کثیرٍ مملولٍ منه»؛ یعنی کارِ کم ولی مستمر، امیدوارکننده تر است از کار زیادِ خستگی‌آور.(2)
    در دعای کمیل می خوانیم: «و الدوام فی الاتصال بخدمتک»؛ یعنی خدایا از تو دوام و استمرار در خدمت تو بودن را می خواهیم.
    امام باقر عليه السلام فرموده است: «احبّ الأعمال الی الله ما داوم العبد علیه و إن قلّ»؛ یعنی کاری که بنده دائماً به آن بپردازد، گر چه اندک، نزد خدا از بهترین اعمال است.(3)
    امام صادق عليه السلام نیز فرموده است: «انّ العمل الدائم القلیل افضل عند الله من العمل الکثیر علی غیر یقین»؛ یعنی عملی که دائمی و از روی یقین باشد، هر چند اندک، نزد خداوند برتر است از عمل زیادی که از روی یقین نباشد.(4)
    تاریخ اسلام، شخصیت‌های فراوانی را معرفی می‌کند که روزی و روزگاری در جبهۀ حق‌پرستان و پیشتازان اسلام بودند ولی دچار ارتداد و رجعت و انحراف شدند و حتی گاهی با 180 درجه تغییر جهت، به ضد انقلاب تبدیل شدند. از نمونه‌های مشهورش طلحه و زبیر را می‌توان نام برد که از مسلمانان باسابقه بودند ولی تا جنگ با علی عليه السلام هم پیش رفتند!...
    وقتی ما ارزش عمرمان را در تداوم و کیفیت اعمال صالح دانستیم، دیگر با چند عمل صالح، دچار غرور و کبر و خود بزرگ‌بینی و تورّم شخصیت نخواهیم شد.
    لذا اگر ادعای ایمان داریم، باید آن‌ را با عمل صالح مستمر و استقامت و پایداری بر سرعقیده و عمل خیر و خالص ثابت کنیم، چرا که در طول تاریخ کم نبودند افراد مدعی ایمان که در گردنه های آزمون سنجش میزان ایمان و اعتقاد، از حرکت باز ایستادند و چهره ای خلاف آن چه بر زبان ادعا داشتند از خود بروز دادند.

    _________
    (1) احقاف/13.
    (2) نهج البلاغه، فیض، حکمت 270.
    (3) وسائل الشیعه، ج 1، ص 70.
    (4) اصول کافی،ج 2، ص 57، ح 3.




    لینک اصلی




  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود