جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: برپایی نماز در ادیان گذشته چگونه بود!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما برپایی نماز در ادیان گذشته چگونه بود!؟




    باسلام
    لطفا ادیانی که در حال حاضر وجود دارد را بفرمائید.
    هم نوبت ها و هم تعداد رکعاتش.
    آدابش را هم بفرمائید.
    مثلا در دین یهود رسم بوده که نزدیک دیوار توبه بایستند و دعا کنند؟
    آیا نماز آنها دعا بوده و وضو و طهارتشان چگونه بوده؟
    دوست دارم فضیلتی که نصیبمان شده را بیشتر درک کنم و به نماز بیشتر اهمیت دهم.
    اول وقت خواندن توفیقاتی بود که نائل شدم و دارم درباره آن تحقیق میکنم حال برای کیفیت بهتر تلاش میکنم.

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    797 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    برپایی نماز در ادیان گذشته چگونه بود!؟







    کارشناس بحث: استاد شعیب

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۳/۲۶ در ساعت ۰۶:۳۴


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما دوست گرامی
    نماز به عنوان مهمترین راه ارتباط بنده با خالق و خدای خود در همه ادیان توحیدی و حتی غیر توحیدی مورد توجه قرار گرفته است.
    در کتب روایی احادیثی هست که این شمول را بیان می فرماید


    رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) در حديثى فرمودهاند: الصلاةُ مِنْ شرايع الدين وفيها مَرضاةُ الربّ ـ عزّ وجلّ ـ فَهِىَ منهاجُ الانبياء.
    «نماز از سنتهاى دين و مايه خشنودى پروردگار و راه و روش پيامبران است( جامع احاديث الشيعه، ج4 ص22.)
    و نيز فرموده اند:
    الصلاةُ منهاج الانبياء. «نماز راه و روش انبياء است»(بحار الانوار، ج82 ص231.)

    در حديثى ديگر خداوند خطاب به حضرت موسى(عليه السلام) چنين مىفرمايد: عليک بالصلاةِ فانَّها بمکان وَلَها عندى عهدٌ وثيقٌ. «بر تو باد به نماز، پس همانا نماز داراى مکان رفيع و پيمان محکمى پيش من مىباشد»( کلمه الله، ص257. )

    از پيامبران و انبياى الهى گذشته روايات و احاديثى منقول است که درباره اهميت و فضائل آن مىباشد. چنانچه از ابراهيم پيامبر(عليه السلام)وقتى که همسر و فرزندش اسماعيل را به سرزمين مکه (حجاز) برد قرآن چنين نقل مىکند.

    ربنا انى اسکنتُ مِنْ ذرّيتى بواد غيرَ ذى زرع عند بيتک المحرَّم ربّنا ليقيموا الصلاةَ.
    «پروردگارا من بعضى فرزندانم را در سرزمين بىآب و علفى در کنار خانهاى که حرم تو است ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند»( سوره مبارکه ابراهيم، آيه 37.).

    و از پندها و نصيحتهاى لقمان حکيم که معاصر با داود پيامبر است قرآن مىفرمايد:
    يابنىّ اقم الصلاةَ وامُر بالمعروف وانه عنِ المنکر واصبر على ما اصابک اِنّ ذلک مِنْ عَزْم الاُمور.
    «پسرم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن و در برابر سختىها و مصائبى که به تو مىرسد با استقامت باش و صبور باش که اين از کارهاى مهم و اساسى است»
    ( سوره مبارکه لقمان، آيه 17.)

    علاوه بر اينکه از اين طريق (طريقه اخبار و احاديث وارده از معصومين(عليهم السلام)) مطلب براى ما ثابت شده است. راه ديگرى براى اثبات موضوع وجوددارد و آن تاريخ اديان است که نحوه عبادت پيروان آن را بيان مى دارد.



    1-نماز در آیین زرتشت
    مورخين تاريخ ظهور زرتشت را 6500 سال پيش از ميلاد مسيح(عليه السلام)دانسته اند. برخى او را اهل بلخ می دانند و بعضى او را اهل رى و برخى ديگر او را از تبار آذربايجان مىشمارند. در نحوه خلقت او مسائلى را نقل مىنمايند که مشابه خلقت انبياى الهى است امّا اين اقوال چندان محکم و مستحکم نمی باشند.

    در تاريخ منقول است که تعاليم او يکتا پرستى بوده و مردم را به اهورامزداى يکتا دعوت مىنمود. سفارش او اين بود: «حقيقت در جهان يکى است و آن يکتا پرستى است. در آن زمان در ايران دو گروه از مردم زندگى مىکردند دستهاى زندگى شهرى و به پرورش چهارپايان و زراعت مشغول بودند که زرتشت از اين گروه بود و گروه ديگر چادر نشين وصحرا گرد بودند.

    پيروان اين آئين آداب و رسوم دينى خاصى داشتند که ما در مقام بيان آن نيستيم. امّا آنچه که براى ما اهميت دارد وجود عمل عبادى نماز است در اين کيش که نحوه ايستادن به جهت خاص (قبله) و شرايط وضو و نماز بيان شده است.

    قبله در آئين زرتشت
    در کيش زرتشت، هنگام نماز خواندن تأکيد شده است که بايد به جهت و سمت نور باشد از قبيل آفتاب، ماه، چراغ و آتش. زيرا آنان معتقدند که نمىتوان براى خدا حدود وجهتى را معين نمود.
    اين عمل براى آنها يک امر بسيار معقول و منطقى به شمار مىآمد بخاطر اينکه آنان نور را تجلّى حقيقت و روشنايى را نمودارى از معنويت و طراوت روح دانسته که انسان را به تجليات انوار حقه الهى متوجه مىسازد بنابر اين با توجه به اين عقيده قبله زرتشتيان سمت و سوى مشخص و معيّنى نداشت بلکه هر جهتى که نور وجود داشت همان سمت قبله آنان محسوب مىشد.


    نحوه وضو ساختن پيروان زرتشت
    در طريقه وضو گرفتن آنان دستها تا مچ و صورت تا بناگوش و بالاى پيشانى و نيز پاها تا قوزک را سه بار با آب تميز شستشو مىدادند. و در صورت عدم دسترسى به آب يا به خاطر زخم دست و صورت و يا علل ديگر سه بار دست را برروى خاک پاک مىزنند و سپس به پشت دست و صورت مىکشند که آن را تيمم مى گويند.(منوچهرپور، منوچهر.بدانیم و سربلند باشیم؛ فشرده‌ای از آموزش‌های دین زرتشت. چاپ سوم. تهران: فروهر، ۱۳۸۷. )

    امروزه نماز پنجگانه را معمولاً موبدان می‌گزارند و بیشتر زرتشتیان به خواندن دعاهای صبحگاه و شامگاه اکتفا می‌کنند.(غمخوار یزدی، محمّدجواد.جايگاه نماز در اديان الهی. چاپ چهارم. مشهد)

    نماز زرتشتی به زبان اوستایی استو با چنین جملاتی آغاز می‌شود:
    به نام خداوند بخشنده مهربان
    خشنود گردانم، اهورامزدا باور دارم دین مزدا پرستی را كه آوردهٔ زردشت است. پيرو آموزشهای اهورایی هستم كه از دیو (دروغ) و دو گانه پرستی به دور است.
    پس از این زمزمه‌ها، نماز ویژه هز گاه خوانده می‌شود که دوبخشی است. در بخش نخست فرشته مربوط به آن گاه، و در بخش دوم همتای دنیایی او ستایش می‌شود. این دو بخش بر اساس داشتن دو جنبه «مُلکی» و «ملکوتی» هر چیزی است که هردو باید پاک و منطبق بر هم باشند.(مهر، فرهنگ. دیدی نو از دینی كهن (فلسفه زرتشت). چاپ اول. تهران: جامی، ۱۳۷۴.)
    در مزد یسنی شبانه روز به پنج بخش قسمت شده است و هر کدام به نام فرشته ای،نماز ویژه ای دارد.

    1-هاون گاه:
    وقت آن از برآمدن خورشید است تا نیمروز(ظهر)
    2-رپیت وین گاه:
    موقع آن از بر آمدن خورشید تا سه ساعت(تسو) بعد از ظهر
    3-ازیرین گاه:
    از سه ساعت بعد از ظهر شروع می شود و تا اول شب و پیدا شدن ستاره ها پایان میابد.
    4- ایویس رو تریمگاه:
    وقت آن از اول شب است تا نیمه شب
    5- اشهین گاه:
    وقت آن از نیمه شب است تا بر آمدن خورشید

    در روایات هرمزد یار آمده است که : هاون گاه شش ساعت است ،رپیت گاه سه ساعت است ، ازیرین گاه سه ساعت است ،ایویس رو تریمگاه شش ساعت و اشیهن گاه شش ساعت است.

    هاونی و رپیت وین و اوزیرین و ایویس رو تریم و اشهین پنج فرشته نگهبان شب و روز هستند که هر یک از آنها را گروهی از ایزدان را مانند مهر و رام و اردیبهشت و آذر و آپن نپات وایزد آب و فروهر و اوپرتات وسروش و رشن و اشتاد همراهی میکنند.

    شرایط نماز:
    برای به جای آوردن نماز دستورهایی داده شده که به شرح زیر است:
    1-پاک کردن تن از هرگونه ناپاکی
    2-پاک کردن لباس از هرگونه پلیدی ،نسا(تن مرده ،لاشه حیوانات)و هیرنسا(چیزی مانند خون، ناخن و موی و...
    3-در بر داشتن سدره و کشتی
    4-شستن دست و صورت که پادیاب نامیده می شود.
    5-پاک بودن جای نماز از هرگونه پلیدی ،نسا و هیر نسا. پیرامون جای نماز تا چهل گام و حداقل سه گام باید پاک و تمیز باشد.
    6-محل نماز به زور از کسی گرفته نشده باشد یا از پول دزدی خریداری نشده باشد.



    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۴/۰۳/۲۶ در ساعت ۱۳:۱۷
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کیفیت نماز در کیش مانی


    مانى را مورخين ايرانى و اهل بابل مىدانند او در نوروز سال 242 جوانى بيست و شش ساله بود که خود را پيامبر قلمداد نمود و دين خود را در دربار شاپور اوّل، پادشاه ساسانى عرضه داشت ولى او مانى را آزاد گذاشت که تبليغات آئين خود را به انجام رساند. او اولين کتاب خود را بنام «شاپورگان» نوشت و ادعا نمود که پيامبرى که حضرت عيسى وعده داد من هستم و آخرين فرستاده الهى مىباشم.

    او تعاليمی را به پيروان خويش عرضه نمود که يکى از احکام و فرامين او نماز چهارگانه است چهار

    نماز واجب در کيش مانى به اين ترتيب است که:

    اوّل بايد با آب روان يا راکد صورت و دستها و پاهاى خود را مسح نمود سپس روى به آفتاب ايستاد و بعد به سجده رفت و در حال سجده بايد گفت:
    مبارک است راهنماى پيامبر. مبارک است فرشتگان نگهبان او. مسبّحان لشکريان پرتو افشان او. سپس بلند شود و بايستد و دوباره به سجده رود و بگويد به پاکى ياد شده تو اى مانى پر تو افشان و راهنماى ما که ريشه روشنايى و نهال زيستى و شجره بزرگ هستى که تمامش بهبودى بخش است و نيز بلند مىشود و به سجده سوّم مىرود و اذکارى ديگر به زبان مىآورد و بعد از آن سر از سجده سوم برداشته و بلند مىشود و به سجده چهارم مىرود و ذکرهايى شبيه همان ذکرهاى قبلى را بر زبان جارى مىسازد و همينطور تا دوازده سجده بجاى مىآورد. پس از فراغت از اين نمازهاى دهگانه نماز ديگر را شروع مىکند

    و اوقات نمازهاى چهارگانه عبارتند از:
    1 ـ وقت نماز اوّل در هنگام زوال خورشيد است.
    2 ـ وقت نماز دوّم ميان زوال ظهر و غروب آفتاب است.
    3 ـ وقت نماز سوم از غروب آفتاب است تا سه ساعت از شب گذشته.
    4 ـ وقت نماز چهارم سه ساعت از شب گذشته تا نيمه شب.
    و در تمام اين نمازها و سجده ها بايد همان کارى را انجام دهد که در نماز اوّل به نام نماز بشير است بجا مى آورد.( توفیقی، حسين، آشنايي با اديان بزرگ، قم، مرکز جهاني علوم اسلامي، چاپ پنجم، 1381ش، ص67. و ماني به روايت ابن نديم، ترجمه محسن ابوالقاسمي، قم، نشر ظهور، 1379ش، ص27ـ28.)

    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عبادت در مکتب سیک ها
    سيکيزم (sikhism) مذهبى است آميخته از دين اسلام و مذهب هندو. که خداى آنها «ويشنو» مىباشد که عده زيادى از هندوان پيرو آن خدا هستند. نکته قابل تذکر اين است که سيکها نه هندو هستند و نه مسلمان. بلکه يک آئين ثالثى است که از اختلاط و جمع نکات مشترک اين دو تشکيل يافت. اين کيش بواسطه مردى بنام «بابانانک» (babananak) تأسيس شد.
    و در قسمتى از شمال غربى هندوستان گسترش يافت و حدود چهارصد سال از تأسيس آن مىگذرد و در اين مدّت در همان ناحيه مانده و به کشورهاى ديگر رسوخ نکرده است.

    تعاليم نانک بصورت ساده و آسان که ترکيبى از اسلام و هندو مىباشد براى پيروان آن مطرح گرديد.
    اساس مکتب او توحيد است. او معتقد است که خدا در سراسر عالم هستى حضور دارد و در دل آدمى جاى دارد. او مىگفت خدا را در خارج از دل جستجو مکن. زيرا او در همه دلها موجود است بوسيله تعليم معلم مىتوان به او دست يافت.

    گوشه اى از عبادات آنها اين است که:


    تو همانى که نشان و رنگ و نژاد و فرقهاى ندارى. راز نامهايت را کسى آگاه نيست. سجده کنم تو را که


    گنجينه جهانى. تو زيبائى. مخلوق ندارى و تو را پايانى نيست و هميشه پايدارى. از کسى هراس ندارى و کسى تو را نترساند. سجده کنم تو را که طلسم کاملى و هميشه جاودان هستى. تمام احکام و فرامين از تو است و از غم و اندوه به دورى و... .

    و مراسم آنها در معبدشان چنين است که همه افراد بايد حتماً کلاهى بر سر نهند و اگر کلاهى نبود لا اقل دستمالى را بر سر گذارند و هر فرد سيک که وارد مسجد و معبد مىشود با گامهاى کوتاه تا يک مترى محل قرارگاه کتاب مقدس آمده تعظيم نمايد و به سجده رود و...(
    حسین توفیقی،آشنایی با ادیان بزرگ، و تاریخ ادیان جهان، ج2 ص421. )
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز در دین یهود
    اكثر نويسندگاني كه به احكام دين يهود پرداخته اند، فقط به اين جمله اكتفا كرده اند كه، يهوديها روزي سه بار نماز مي خوانند ولي اينكه چگونه و چه زماني، اشاره نكرده اند.
    امّا نويسندگان يهودي در بعضي از كتب خود به چگونگي و اوقات آن پرداخته اند كه به قرار زير مي باشد:
    براي هر فرد يهودي لازم است كه روزي سه نوبت نماز بخواند:
    الف: نماز اوّل يا نماز سحري (شحريت) از سحرگاه تا طلوع خورشيد خوانده مي شود.
    در اين نماز دست دعا به سوي خداوند يكتا دراز شده و از او مي خواهند كه به آنها سلامتي و روزي و عقل و فهم عطا كند.
    ب: نماز دوّم (مينها) از بعد از ظهر تا پيش از غروب خورشيد خوانده مي شود .
    ج: نماز سوّم ( عربيت) كه بعد از غروب آفتاب تا نيمة شب خوانده مي شود.
    اين سه نماز از نمازهاي روزانة يهوديان است.
    امّا نمازهايي هم هست كه در روزها و اعياد مخصوص مي خوانند. مانند نماز (سوسف) كه در روزهاي شنبه و اعياد ديني كه بعد از نماز سحر با خواندن فصلي از تورات آن را بجا مي آورند.
    و براي نمازهاي خود شرايطي هم ذكر مي كنند كه در موقع خواندن نماز اين شرايط بايد رعايت شود:
    1. اذكار مخصوص در نماز بايد بدون فاصله گفته شود.
    2. هنگام خواندن نماز بايد پاها به هم چسبيده شود و چشمها به پائين نگاه كند يا به كتابي كه در دست دارد.
    3. اگر كتابي در دست ندارد بايد دستها را روي پائين سينه روي هم بگذارد.
    4. به چيزي يا به كسي تكيه نكند. و از جلو او كسي عبور نكند.
    5. نه سلام دهد و نه جواب سلام و غير اينها.
    و مي گويند هر نمازي مورد قبول خداوند است ولي بهتر است كه نماز به صورت جماعت خوانده شود و در جماعت بايد حداقل ده مرد عاقل يهودي حضور داشته باشند، و بعضي از نمازها را فقط با جماعت مي خوانند كه غير از نمازهاي يوميه است.





    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۹۴/۰۳/۳۱ در ساعت ۰۴:۰۳ دلیل: با عرض معذرت. فقط تیتر رو پررنگ تر کردم
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز در دین مسیحیت

    اگرچه در تمام ادیان الهی نماز وجود داشته و در آموزه های مسیح نیز بوده، اما در طول تاریخ و در اثر تحریف هایی که در این دین الهی صورت گرفت، عملاً از عرصه دینی مسیحیان حذف شده است و در دین فعلی مسیحیت، عملی شبیه نماز مسلمانان وجود ندارد؛ ولی اگر نماز را به معنای عام آن که هر گونه نیایش و دعا و سخن گفتن با خدا را شامل می شود، در نظر بگیریم، در دین فعلی مسیحیت نیز چنین اعمال و رفتاری وجود دارد. از این رو، در قاموس کتاب مقدس در بخشی تحت عنوان «نماز و نیایش» آمده است: نماز از جمله واجبات دینی همه روزه تمام ملل و مذاهب است، چه به صورت منفرد و چه به صورت جماعت. مقصود از نماز، صحبت داشتن و گفتگو کردن با خدا و خواستن احتیاجات و اظهار تشکر و امتنان برای الطاف و مراحم حق تعالى می‌باشد. (
    هاكس، جيمز، قاموس کتاب مقدس، اساطير، تهران، 1383ه.ش، ص 887.)
    همچنین در همان کتاب می‌خوانیم: روح القدس وضع و طور و طرز نماز را به شما می‌آموزد و جمیع انبیا و مؤمنان و مقدسان سلف برای نماز و دعا مشهور بوده‌اند... . (کتاب مقدس، ترجمه ولیم گلن، دار السلطنه لندن، 1856میلادی، عهد جدید، ص 384.)
    مسیحیان در کتاب‌هاشان کتاب مخصوصی برای نماز و نیایش دارند.
    مسیحیان برای اقامه نماز و نیایش شروطی را قائل نیستند، صبحگاه به اقامه نماز و نیایش می‌پردازند، شامگاه نیز قبل از آن که به رختخواب بروند، به اقامه نماز می‌پردازند و در نماز به سپاس گزاری و شکر الهی راجع به نعمت‌های آن روز می‌پردازند و نیز به استغفار از گناهان آن روز می‌پردازند. ( عهد جدید، انجیل مرقس، 1/ 35)
    مسیحیان در روزه های یکشنبه و برخى، روز شنبه در کلیسا جمع می شوند و دعاهایی از کتاب زبور، مزامیر و پولس رامی خوانند.
    مردمان معمولی بر خلاف راهبان مسیحی، فقط به دو نماز صبحگاه و شامگاه می‌پردازند و بقیه ساعات روز را به کار و تلاش مشغول هستند؛ اما راهبان مسیحی که در دیر و کلیسا زندگی می‌کنند، به نمازهای هفت‌گانه و گاه بیش تر می‌پردازند.برای آشنایی بیش تر با مراسم عبادی و نماز در مسیحیت، می توانید به کتاب زیر مراجعه نمایید:
    - تاریخ ادیان و مذاهب جهان، نوشته عبدالله مبلغی.
    قبله مسیحیان بیت لحم زادگاه عیسى (ع) مى باشد.(معارف ومعاریف سید مصطفی حسینی دشتی، ج 8 ،ص 229، چاپ دوم، سال 1376 قم.
    ) شاید اکنون ملتزم به قبله نباشند.


    ویرایش توسط *عرفانی* : ۱۳۹۴/۰۳/۳۱ در ساعت ۰۴:۰۰ دلیل: با عرض معذرت. فقط تیتر رو پررنگ تر کردم
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز در ادیان غیر توحیدی
    از آنجائي كه خداوند سرشت انسان را خداپرست آفريده و خداشناسي و خداگرايي فطري است، لذا بشر در طول تاريخ همواره به دنبال پرستش و عبادت معبودي بوده است كه مظهر و نمود عيني آن عبادت در اديان الهي در نماز تجلّي يافته است. امّا اگر بيشتر درباره اين موضوع بخواهيم كنكاش كنيم درمي يابيم كه مسأله نيايش به ويژه نماز، مخصوص اديان وحياني نبوده بلكه در اديان غير وحياني يا غير الهي هم مطرح بوده كه در زير به برخي از آنها اشاره مي كنيم.
    به طور مثال در تاريخ اديان جان ناس مي خوانيم كه تبّتيان در مواقعي كه در دير يا صومعه اي جشن معيّن بر پا مي شد زوّار از هر طرف به آنجا روي مي آوردند و هدايايي از جنس قماش و كره و غيره براي راهبان مي آوردند و در آنجا چند روز اقامت كرده، به طواف و نماز و دعا و رقص مشغول مي شدند و پس از يك سلسله عمليات سحرآميز به اوطان خود مراجعت مي كردند. و نيز ياد آوري شده: «در اواسط قرن 14 ميلادي بعد از اين كه امپراطوري مغول از ديار چين محو و منقرض گرديد، يكي از راهبان تبّتي به نام «شونگ ـ خا ـ پا» در صدد اصلاحاتي در دين «لاما» بر آمد و شريعتي بنيان نهاد كه به نام معبد زرد موصوف است. اين اصلاح مذهبي انتظامات ديرها را شديدتر و سخت تر گرداند و استعمال نوشابه هاي به كلّي حرام و عبادت و نمازها زيادتر معمول گرديد.»
    همچنين جان ناس به نقل از كتاب پنجلي كه به نام «راجه يوگه» موسوم است هشت قاعده براي جوكي سالك (يكي از مكاتب هندوان) مقرّر داشته است كه از جمله آن ها رعايت نظامات (يناما)، خودداري، نظافت، آرامش نفس، مطالعه و نماز.
    ويل دورانت در تاريخ تمدّن خود در مورد عبادت يونان باستان مي نويسد: «مؤمنان در جريان عبادت، خود را به مذبح، كه در جلوي معبد قرار داشت مي رساندند و به وسيله قرباني و نماز از خشم خدا ايمني مي يافتند و ياري او را جلب مي كردند». و طبق آماري كه جان ناس در كتاب تاريخ اديان خود مي آورد، معابد مذهبي شينتو (مذهب وطن پرستي ژاپن) تعدادشان در سال 1945 يكصد هزار مي رسيد. اين معابد عموماً داراي حصار مقدّس و دروازه هايي موسوم به «توري» كه شهرت جهاني دارد و مناره اي به سبك گلدسته هاي مساجد اسلامي و برج زنگ و بالاخره رواِ عبادت بود. پيش از آغاز پرستش، زائر بايد تطهير مي كرد و دست و دهان خود را مي شست و در وضو خانه معبد وضويي مي ساخت و با بر هم نهادن دو كف دست به مجازات سينه كه شيوه مخصوص پرستش ژاپني است، تعظيم و با به صدا در آوردن زنگ و انجام نماز و نيايش و تعظيم محدود و در حالت مراقبه و تأمّل از واجبان معابد بود
    .



    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. فرازهایی از دل نوشته های شهدا
    توسط صدیقه طاهره در انجمن کلام ماندگار ( وصیت نامه و سخنان شهدا)
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۹/۱۵, ۱۵:۱۱
  2. جمع بندی دلیل حرام بودن خودارضایی (ادامه بحث قبلی)
    توسط aminxp در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۲, ۱۱:۰۸
  3. دریایی که شکافته شد
    توسط مدیر تدوین در انجمن جمع ‏بندی‏ های نهایی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۰۶, ۰۸:۳۸
  4. مدگرایی و پوشیدن لباسهای تنگ و بدن نما ؛ معضل اجتماعی جامعه امروز
    توسط منتظر منتقم فاطمه(س) در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 214
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۵/۰۵, ۲۲:۱۴
  5. انقلاب اسلامی و جنبش دانشجویی
    توسط دايي حسن در انجمن انقلاب اسلامی
    پاسخ: 36
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۲۶, ۱۲:۰۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود