جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زیارت خواجه ربیع

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 9 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    زیارت خواجه ربیع





    پرسش:
    زیارت خواجه ربیع صحیح یا غلط؟

    پاسخ:
    در مورد زیارت خواجه ربیع دو نکته قابل بررسی است:
    یک: شخصیت شناسی؛ آیا وی از حضرت علی علیه السلام تبعیت کرده که زیارتش راجح باشد؟
    دو: آیا قبری که در مشهد است متعلق به وی می باشد؟
    در صورتی که جواب این دو سوال مثبت باشد زیارتش بلامانع است، ولی اگر جواب این دو سوال منفی باشد دیگر جایی دلیل بر زیارت وی باقی نمی ماند.
    اما سوال اول: آیا وی از حضرت علی علیه السلام تبعیت کرده که زیارتش راجح باشد؟
    درباره خواجه ربیع کاملترین تحقیق را میرزا عبدالله افندی ارائه داده، و بیشتر نویسندگان بعدی از تحقیقات او استفاده کرده اند. شیخ عباس قمی در «سفینه البحار» برخی از تحقیقات مرحوم افندی را آورده است، و سید محسن امین هم در «اعیان الشیعه» تحقیقات افندی را آورده است. مفصل ترین بررسی درباره خواجه ربیع در «ریاض العلماء و اعیان الشیعه» آمده است. ما در این جا با توجه به آن چه در منابع روایی و غیرروایی آمده، مقداری درباره خواجه ربیع بررسی به عمل می آوریم.
    نام خواجه ربیع، ربیع بن خثیم است او از اصحاب حضرت علی(ع) است.(1)
    به نظر نویسنده کتاب «اعیان الشیعه» نام هر دو مثل هم است و هر دو ربیع بن خثیم است.(2)
    و باید توجه داشته باشیم که هیچ کدام از این دو نفر ثقه نیستند(3)
    در «بحارالانوار» به نقل از نصر بن مزاحم آمده است: علی(ع) مردم را به جنگ بر ضد معاویه فرا خواند، اکثر مردم حاضر شدند و آمادگی خود را برای جنگ با معاویه و شامیان اعلام کردند. در این میان یاران عبدالله مسعود به علی(ع) گفتند: ما می آییم ولی به لشکر شما ملحق نمی شویم بلکه خودمان به طور مستقل در یک محلی فرود می آییم و به شما و لشکر شام نگاه می کنیم. هر کس از لشکر شما و یا لشکر شام دست به کار حرام بزند و یا از یک طرف گردن کلفتی ببینیم، در این صورت با آن گردن کلفت و متجاوز می جنگیم. علی(ع) فرمود: خوش آمدید و این فکر شما، یک نوع علم به دین و علم به سنت است و هر کس به این راضی نباشد خائن و ستمگر است. عده دیگری از یاران عبدالله بن مسعود آمدند که ربیع بن خثیم هم در میان آنان بود و تعدادشان به چهارصد نفر می رسید. این ها گفتند:یا علی! ما در این جنگ که با شامیان می کنی به شک افتاده ایم و حق و باطل را نمی دانیم گرچه به فضل شما معترف هستیم ولکن ما از شما می خواهیم ما را به سوی یکی از این مرزها بفرست تا در آن جا با کافران بجنگیم. علی(ع) او را به مرز ری فرستاد و این اولین پرچمی بود که علی(ع) از کوفه به سوی مرزها گسیل داشت.(4)
    میرزا عبدالله افندی در «ریاض العلماء» با توجه به موارد متعددی از این قبیل می گوید: «خواجه ربیع مسلمان درستی نبود گرچه در رجال الکشی او را از زهاد ثمانیه شمرده و او را از تقوا پیشه ها معرفی کرده است و می توان کسانی را که به ثقه بودن او اشاره کرده اند مورد انتقاد قرار داد، بلکه این خواجه تا حد نفاق، نصب و کفر تنزل کرده بود و اصلا شک او در علی(ع) شک در دین بود، و یکی از کارهای زشت خواجه این بود که امام حسین(ع) را یاری نکرد، نه به کربلا رفت و نه با زبان و سخن او را یاری کرد، در حالی که لازم بود امام حسین(ع) را به نحوی یاری کند. البته یاری نکردن امام حسین(ع) از سوی خواجه ربیع مورد انتظار هم نبود چون او علی را در جنگ صفین یاری نکرد.(5)
    در «معجم رجال الحدیث» هم آمده است که او علی (ع) را رها کرد و در جنگ با معاویه شک کرد، و ما نمی توانیم حکم کنیم به این که او از تقواپیشه ها بود.(6)
    در «اعیان الشیعه» آمده است که خواجه ربیع فهم و درک درست نداشت و در ولای علی(ع) مقامی نداشت، و به خاطر همین در حقانیت جنگ علی(ع) با معاویه به شک افتاد. بنابراین، این که می گویند او تقواپیشه بود، تقوای او مثل تقوای خوارج بود.(7)
    علامه مجلسی هم در مورد خواجه ربیع بن خثیم دارد: «ورأیت بعض الطعون فیه»؛ درباره خواجه برخی طعن ها و انتقادها را دیده ام.(8)
    معنای این سخن علامه این است که برخی انتقادها بر او وارد است.
    در «ریاض العلماء» آمده است: این که در میان مردم معروف است که خواجه ربیع استاد امام رضا بود، این غلط اندر غلط است. چون استاد امام رضا، پدر و اجدادش و حق تعالی است به علاوه این خواجه ربیع در سال 62 مرده در حالی که امام رضا(ع) در سال 200 زندگی می کرد.(9)
    سوال دوم: محل دفن و سال درگذشت او هم به درستی معلوم نیست. به نظر برخی خواجه ربیع در کوفه دفن شده است. به نظر برخی در ری، به نظر برخی در آذربایجان و به نظر عده ای در طوس که نزدیک حرم امام رضا(ع) است.(10)
    سید محسن حسینی در کتاب کوچک خواجه ربیع این احتمال را هم آورده که قبری که الآن در طوس به قبر خواجه ربیع مشهور است، قبر ربیع بن زیاد بن انس حارثی، والی خراسان است، و این ربیع بن زیاد از اصحاب علی(ع) بوده است و تاریخ ابن اثیر هم این را تأیید می کند.(11)
    نتیجه: با توجه به مطالب بالا وجهی برای زیارت وی باقی نمی ماند مخصوصا اگر به حضرت علی علیه السلام کم توجهی کرده است.

    __________
    (1) كشى، محمد بن عمر، رجال الكشي- إختيار معرفة الرجال‏، مؤسسة نشر دانشگاه مشهد، 1409 ق‏، چاپ اول‏، ص115؛ حسكاني، عبيد الله بن عبد الله، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل- ترجمه روحانى، دار الهدى‏، قم‏،1380 ش‏چاپ، اول‏، شواهد التنزيل لقواعد التفضيل - ترجمه روحانى، ص 62.
    (2) امین، سید محسن، اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1406ق، ج 6، ص 453 به بعد.
    (3) خویی، ابوالقاسم، مرکز نشر الثقافه الاسلامیه، قم، 1372ش، معجم رجال الحدیث، ج 7، ص 169.
    (4) مجلسی، بحار، دار احیاءالتراث العربی، بیروت، 1403ق، چاپ دوم، ج 32، چاپ ایران، ص 406، به نقل از وقعه صفین.
    (5) افندی، عبدالله، بین عیسی بیگ، ریاض العلماء، محقق حسینی اشکوری، مطبعه الخیام، قم ج 2، ص 286 به بعد.
    (6) معجم رجال الحدیث، پیشین، ج 8، ص 174.
    (7) اعیان الشیعه، ج 6، ص 453 به بعد.
    (8) بحارالانوار، پیشین، ج 68، ص 192، ح 48.
    (9) ریاض العلماء، پیشین، ج 2، ص 287.
    (10) اعیان لاشیعه، ج 6، چاپ رحلی، ص 453 به بعد - خواجه ربیع، سید محسن حسینی، انتشارات آستان قدس رضوی، ص 9.
    (11) خواجه ربیع، ص 9 و به کامل، ج 5، ص 2075 هم آدرس داده است.


    کلید واژه: ربیع بن خثیم، زیارت



    لینک اصلی



  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود