صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک نکته از این معنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یک نکته از این معنی




    سلام در این تاپیک که ایجاد شده سعی میشه برخی تفاسیر و نکات از یک یا چند بیت شعر رو که میدونم بیان کنم.اولیش شعری از جناب حافظ:

    "مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
    چرا که وعده تو دادی و او به جا آورد"

    در این شعر جناب حافظ حضرت ابراهیم را مخاطب قرار داده اند و غرض از شیخ همان حضرت ابراهیم است و منظور از پیر مغان امام حسین (ع) و اشاره به قربانی حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم دارد که نشد با آنکه حضرت ابراهیم میخواستند حضرت اسماعیل را قربانی کند و اینکه امام حسین (ع) حضرت علی اکبر را در راه خدا فدا کردند. و قسمت این بود که حضرت علی اصغر را هم در این راه فدا کنند.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تو منی و من تو ای محتشم
    تو علی بودی علی را چون کشم

    شعر زیبای مولوی در مورد مبارزه عمرو و امام علی (ع)
    هنگامی که امام علی (ع) شمشیر خود را بر زمین افکندند عمرو سبب آنرا پرسید و امام اینچنین پاسخ دادند( البته موضوع مورد بحث من این یک بیت می باشد)هر انسانی در ابتدای خلقت با این امید قدم به دنیا میگذارد که چون علی(ع) یک انسان کامل و نمونه بارز اشرف مخلوقات شود استاد الهی قمشه ای نیز در تفسیر این بیت بیان داشتند که در زمان مرگ خداوند حضرت علی (ع) را به انسان در حال احتضار نشان میدهد پرده از جلوی چشمان انسان کنار می رود و انسان خود را میبیند که در چه مرحله ای از بندگی قرار دارد و با دیدن امام علی (ع) نیز میبیند که میتوانسته به چه مرحله ای برسد. و انسانی که عمر خود را به غفلت سپری کرده افسوس میخورد که میتوانسته به چه حدی از بندگی برسد و فرصت را از دست داده است.
    امام علی (ع) نیز به عمرو اشاره میکند که تو نیز در ابتدا همچو من بودی و می توانستی همچو من بمانی .





    ویرایش توسط عاشق کربلا : ۱۳۹۴/۰۳/۳۱ در ساعت ۰۸:۳۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ
    گر کافر و گبر و بت پرستی باز آ
    این درگه ما درگه نومیدی نیست
    صد بار اگر توبه شکستی باز آ
    در حدیث آمده است که شخصی به سبب گناهان زیادی که انجام داده بود از لطف پروردگار نا امید شده و به همین سبب تصمیم داشت که دست از مسلمانی بردارد و نزد امام صادق می آید و مشکل خود را میگوید امام صادق (ع) در جواب می فرمایند تمام گناهانی که انجام داده ای در مقابل این گناه که از لطف و رحمت خداوند نا امید شده ای چیزی به حساب نمی اید.
    و در حدیث دیگر آمده است که در زمان پیامبر اکرم (ص) جوانی در بستر مرگ بوده پیامبر به دیدار او میروند و میبینند که ان جوان به سختی در حال جان دادن است از اطرافیان می پرسند که آیا این جوان نماز میخوانده و روزه میداده و زکات می پرداخته حاضرین شهادت میدن که همه ی این کار ها را انجام میداده پس پیامبر می پرسند که آیا مادر یا پدر او زنده هستند جواب میدن که پدر او از دنیا رفته ولی مادرش زنده است . پیامبر به مادر جوان رو کرده و از او میپرسند که آیا از او راضی هستی مادر جوان میگه نه چگونه از او راضی باشم در حالیکه مرتب با من بد رفتاری کرده و موجب آذار و اذیت من بوده. پس پیامبر دستور میدن که شعله ای از آتش نزد او بیاورند. چون شعله آتشین رو میارن پیامبر به نزدیک جوان میبرن تا قسمتی از بدن او را بسوزونن در این هنگام مادر جوان فریاد میزنه که حلال کردم یا پیامبر دست نگه دارید که او را بخشیدم چگونه راضی به سوختن او باشم در حالیکه نه ماه در شکمم اورا حمل کرده و جوانی ام رو پای او گذاشتم.
    حال نکته در اینجاست که چگونه خدایی که ما رو بیشتر از مادر و پدر و حتی خودمون دوستمون داره راضی به سوختن ما میشه. خدایی که برای آدم شدن ما پیامبر ان و امامان را فرستاد اما افسوس از دین فقط ظاهرش رو فهمیدیم.


    کاش بسویش باز گردیم.





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من از بازوی خود دارم بسی شکر
    که زور مردم آزاری ندارم
    پیامبر (ص) فرمودند: «التکبیرة الاولی فی صلوة الجماعة خیر من الدنیا وو ما فیها» تکبیر نخستین در نماز جماعت از دنیا و ما فیها بهتر است ، آنگاه گوییم: انسان اگر سیر یا پیاز بخورد ، او را روا نباشد که در جماعت حاضر آید تا مگر انسانی از او متأذّی گردد، پس گویی خدای تعالی می فرماید: این طاعتی که آنرا چنین پاداش بزرگی هست، ثواب آن به اندازه ای نباشد که یکی از مسلمانان از بوی سیر یا پیاز متأذّی شوند. پس چون این ثواب آن اذیّت را تکافو نمی کند پس چگونه آزردن مسلمان، سخن چینی و غیبت را تکافو می کند.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
    ****
    علی علیه السلام می­ فرماید: از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمودند: به درستی که امت موسی بعد از موسی هفتاد و یک فرقه گردیدند که از آنها یک فرقه اهل نجاتند و هفتاد فرقه دیگر در دوزخند و امت حضرت عیسی بعد از عیسی به هفتاد و دو فرقه تقسیم شدند که یک فرقه آنها اهل نجات و هفتاد و یک فرقه آن در دوزخند و بدرستی که امت من بعد از من زود باشد که بر هفتاد و سه فرقه تقسیم شوند که یک فرقه از آنها نجات یافته و هفتاد و دو فرقه آنها در دوزخند.

    و در بعض روایات دیگر نقل شده از آن حضرت (ع) در آخر روایت می­فرماید: فقلت یا رسول آله و ما الناجیه فقال «ص» التمسک بما انت و اصحابک، پس گفتم: آن فرقه نجات یافته کیانند، رسول اکرم «ص» فرمودند: آنها که چنگ بدامان تو زنند و اصحاب تو باشند اهل نجاتند
    .


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نفس اماره و پندار مردمی که اژدهایش میدانستند.
    یک نکته از این معنی

    «خلقي ديدم ترسان و گريزان. پيش رفتم مرا ترسانيدند و بيم کردند که زنهار اژدهايي ظاهر شده است که عالمي را يک لقمه مي کند. هيچ باک نداشتم. پيشتر رفتم، دري ديدم از آهن –پهنا و درازاي آن در صفت نگنجد- فروبسته، بر او قفل نهاده پانصد من. گفتند: در آن جاست آن اژدهاي هفت سر! زنهار گرد اين در مگرد! مرا غيرت و حميت جنبيد. بردم و قفل را در هم شکستم. در آمدم، کرمي ديدم. پي بر نهادم. زير پايش بسپردم و فرو ماليدم و در زير پاي و بکشتم»



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به فرموده شیخ رجب علی خیاط خواجه شیرازی این شعر را برای حضرت اباالفضل سروده اند
    شاه شمشادقدان خسرو شیرین دهنان
    که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان

    مست بگذشت و نظر بر من درویش انداخت
    گفت ای چشم و چراغ همه شیرین سخنان

    تا کی از سیم و زرت کیسه تهی خواهد بود
    بنده من شو و برخور ز همه سیمتنان

    کمتر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز
    تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ زنان

    بر جهان تکیه مکن ور قدحی می داری
    شادی زهره جبینان خور و نازک بدنان

    پیر پیمانه کش من که روانش خوش باد
    گفت پرهیز کن از صحبت پیمان شکنان

    دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل
    مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان

    با صبا در چمن لاله سحر می‌گفتم
    که شهیدان که‌اند این همه خونین کفنان

    گفت حافظ من و تو محرم این راز نه‌ایم
    از می لعل حکایت کن و شیرین دهنان



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نفس اژدرهاست او کی مرده است***** از غم و بی آلتی افسرده است
    میگوید مارگیری ماری عظیم وظاهرا بیجان رااز کوهستان پر برف به شهر آورد تا مردم را به حیرت اندازد مردم زیادی برای تماشا جمع شدندچون خورشید به آن مار عظیم تافت جان گرفت واز هر طرف به حرکت درآمدهمه فرار کردند ودر این ازدحام عده زیادی کشته شدند ومارگیر طعمه اژدها شد

    مولوی ضمن بیان داستان خیلی حرفهادارد از جمله اینکه جوینده چون این مار گیر یابنده است

    دیگر اینکه وجودخودآدمی از مار عجیب تر است وازسرنادانی حیران مار میگردد دیگر اینکه همه جهان چون این مار میتواند رفتار دیگری پیدا کند ونیز همه ذرات عالم هوشمند میباشند

    مهمتر اینکه ا‍ژدها را به نفس انسان تشبیه میکند نفس اگر فعال شود کارهمان مار را انجام میدهد که صاحبش را بلعید وباعث کشتار مردم شد در این کشتار نفس خود مردم هم موثر واقع گردیده است



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    254
    صلوات
    2000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است
    کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد
    معنی این شعر رو طی همین روزا همه شاهد بودن. با وجود تمامی تهدیدایی که در کمین زائران کربلا بود خیلیا رفتن. عقل میگفت که با وجود اینهمه خطر در طی این مدتی که داعش هست کسی نره کربلا اما عشق چیز دیگه میگفت.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    1,916
    صلوات
    87
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    16 پست
    حضور
    28 روز 12 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط عاشق کربلا نمایش پست
    جناب عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است
    کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد


    معنی این شعر رو طی همین روزا همه شاهد بودن. با وجود تمامی تهدیدایی که در کمین زائران کربلا بود خیلیا رفتن. عقل میگفت که با وجود اینهمه خطر در طی این مدتی که داعش هست کسی نره کربلا اما عشق چیز دیگه میگفت.

    چه معنی زیبایی دقیقا همینطوره


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود