جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اشتباه خداوند یا اشتباه عثمان ؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشتباه خداوند یا اشتباه عثمان ؟!





    سلام

    چرا در این آیات با وجود همسانی ، دو ضمیر مختلف بکار رفته است :


    ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِإِلَيكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُون أَقْلاَمَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ {آل عمران/44}
    تِلْكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلاَ قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ {هود/49}
    ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُواْ أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ {يوسف/102}



    قَالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ {24} الأعراف
    قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعاً بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدًى فَمَنْ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلا يَضِلُّ وَلا يَشْقَى
    {123} طه

    در حالیکه کلمه جمیع در 123 طه دال بر اهبطوا باید باشد نه اهبطا .


    وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ {الأنبياء/91}

    وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ {التحريم/12}



    یعنی هریک از اصحاب برداشتی خاص ومصحفی مخصوص وقرائتی ویژه خودش داشته است و گروه زید بن ثابت در جمع بامرعثمان بعلت ندانستن حرف اول و قرائات تفسیری اینگونه مصحفی جمع و تحویل ما دادند که بعضي أياتش تعارض دارند .







  2. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

  3. لیست موضوعات تصادفی این انجمن :
  4.  

  5. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    818 پست
    حضور
    119 روز 6 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    اشتباه خداوند یا اشتباه عثمان ؟!







    کارشناس بحث: استاد یاسین

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۴/۱۸ در ساعت ۰۶:۱۳


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا در این آیات با وجود همسانی ، دو ضمیر مختلف بکار رفته است: آیاتی مانند آل عمران/44 و هود/49 و يوسف/102 و اعراف 24 و طه 123، در حالیکه کلمه جمیع در 123 طه دال بر اهبطوا باید باشد نه اهبطا. و همچنین در آیاتی نظیر انبياء/ 91 و تحريم/ 12
    یعنی هر یک از اصحاب برداشتی خاص ومصحفی مخصوص و قرائتی ویژه خودش داشته است و گروه زید بن ثابت در جمع به امرعثمان به علت ندانستن حرف اول و قرائات تفسیری اینگونه مصحفی جمع و تحویل ما دادند که بعضي آياتش تعارض دارند.


    پاسخ:
    اگر توجه بفرمایید می بینید که در آیه «ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيهِ إِلَيْك»(1) در ابتدای آیه ضمیر «ذلک» وجود دارد که مذکر است و به همین دلیل ضمیر در فعل «نوحیه» مذکر آمده تا به «ذلک» برگردد.

    در آیه «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيها إِلَيْكَ»(2) در ابتدای آیه ضمیر«تلک» که مونث است ذکر شد، لذا فعل «نوحیها» با ضمیر مونث آمد تا به «تلک» برگردد.

    در آیه شریفه «قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعَا»(3) خطاب خداوند که به صورت تثنیه ذکر شده متوجه حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) است.
    در آیه شریفه «قالَ اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُو»(4) که فعلا «اهبطو» به صورت جمع آمد، خطاب آیه متوجه حضرت آدم و حوا (علیهما السلام) و شیطان است، بنابراین ضمیر به صورت جمع ذکر شد.

    در مورد آیه «وَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيها مِنْ رُوحِنا»(5) که ضمیر «فیها» به صورت مونث آمد به « التی» اول آیه که مونث است بر می گردد و در آیه «وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتي‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيهِ مِنْ رُوحِنا»(6) که ضمیر (فیه) به صورت مذکر ذکر شد، ضمیر به کلمه «فرج» که ظاهرش مذکر است بر می گردد.(7)

    __________
    (1) آل عمران/ 44؛ یوسف/ 102.
    (2) هود/ 49.
    (3) طه/ 123.
    (4) اعراف/ 24.
    (5) انبیاء/ 91.
    (6) تحریم/ 12.
    (7) بیضاوی،أنوار التنزيل و أسرار التأويل، ج‏5، ص: 226.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۸:۵۵ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود