جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مناظرات دانشمندان فرق و مذاهب اسلامی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12

    مناظرات دانشمندان فرق و مذاهب اسلامی




    با سلام خدمت دست اندرکاران و کاربران کانون گفتگوی قرآنی

    چون دیدم بحث مناظره خانم حدیث 74 تا به اینجا به مقصد رسید قصد کردم به نوبه خودم برای تنویر افکار جامعه مسلمان یکی از مناظراتی که بین دانشمندان مذاهب مختلف برقرار گردید را بیاورم
    قبلا از خانم حدیث 74 بخاطر تقطیع مباحث ایشان عذرخواهی میکنم

    معرفي اجمالي اعضاي مناظره

    افراد حاضر در جلسه شامل يك نفر شيعه اثني عشري ، سه نفر وهابي و از ساير مذاهب از هر كدام به قرار زير مي باشند


    1. علي عبدالله فكرت (شيعه اثني عشري) : او يكي از عالمان حوزه علميه قم است . او مقدمات ادبيات عرب و فقه و اصول مقدماتي را در مشهد تحصيل كرده و بقيه تحصيلات خود را درتفسير و حديث و اعتقادات در قم به دست آورده است .
    2. ابوالاحكام بن شريح (وهابي) : او از مفتيان مكه و مدينه و از علماي بزرگ وهابي است كه در مدينه زندگي مي كند او مدرس حوزه ام القراي و صاحب كرسي فتوا بيان اعتقادات اسلامي بر اساس صحيحين است . او معتقد است آنهايي كه در بحث ها تحت تاثير طرف خود قرار مي گيرند و كوتاه مي آيند و يا به نفع خصم اقرار مي كنند ضعيف الايمان هستند .
    3. سلفيه اميه نهروان (وهابي) : او مردي ميانسال و خوش بيان است او نظريه پرداز و مبلغ وهابيت مي باشد كه تحصيلات خود را در مراكز مدينه و مكه و در مركز ام القرا به پايان رسانيده است
    4. جسيم ابو سيف غشاوه ( وهابي) : او يكي از اهالي روستاهاي نجد زادگاه محمد بن عبد الوهاب است و تحصيلات ديني دارد كه بيشتر در امور قضائي است . او مردي درشت اندام و گاهي تند خو هست
    5. عمر عبدا لوافي حجر ( حنبلي ) : او مدرس مراكز ديني است كه در تفسير و علم حديث و امور اعتقادي تحصيلاتي دارد . وي مدرس علوم حديث بوده و بالاخص كارشناس دو كتاب صحيح بخاري و صحيح مسلم است كه آنها را تدريس مي كند .
    6. ابو جاثم (حنفي ) : اهل پاكستان و از علماي معتبر ديني و از پيروان مذهب حنفي است كه بعدا به جمع مناظره كنندگان پيوسته است
    7. كاتب عثمان طه (مالكي) : او مورخ نويسنده و داراي تحصيلات ديني است وي از اهالي مصر است و با دوست خود عبد الصمد در همايش هاي بين المللي درباره اسلام صاحب مقالات و خطابات است
    8. دكتر عبدا لصمد هاشم (شافعي) : او داراي اطلاعات فقهي و حديثي است و داراي تحصيلات در رشته تفسير و كلام مي باشد . وي استاد چند دانشگاه از دانشگاهاي كشوردهاي اسلامي است . وي در ميان مسلمانان اروپا طرفداران زيادي دارد كا از او و دوستش كاتب عثمان طه براي ايراد سخنراني و پاسخ به سوالات همواره دعوت مي شود

    لازم به ذكر است كه عده ايي از متفكران آزاد انديش مذاهب اسلامي وقتي با اشكالات زيادي در بخشهاي مختلف ديني مثل اعتقادات ، احكام فقهي و يا احاديث كه به خرافه شييه تر است مواجه شده اند و پاسخ آنها را در مذهب خود نيافته اند اعتماد به مذهب خود را از دست داده و حاضر شدند پاسخ خود را از آراء متفكران ديگر مذاهب بگيرند ، لذا از هر مذهبي آراء كم اشكال ترش را اخذ كرده و به نوعي مجتهدانه مذهب خود را حفظ كرده اند . در واقع مذهب آنها با حفظ مذهب خود نوعي گرايش به مذهب تلفيقي است و جناب دكتر عثمان طه و دكتر عبد الصمد و همفكران آنها از جمله اين افرادند .

    در واكنش به پيدايش چنين آزاد انديشاني علماي هر مذهبي براي تقويت مذهب خود و تضعيف ديگر مذاهب كتاب مي نويسند و بعضي از آنها پا را فراتر از حد انصاف نهاده و براي جلوگيري از گريز پيروان خود به تهديد و تهمت و افتراء عليه ديگر مذاهب نيز متوسل مي شوند . طبعا آن مذهبي كه منطق قويتر و قدرت ارائه سندهاي معتبر تري دارد روشنفكران و آزاد انديشان بيشتري را به خود جذف مي كند و در نتيجه بيشتر مورد آماج حملات متعصبانه ديگران واقع مي شود .

    از آنجا كه علماي وهابيت به آراء مذاهب اسلامي ايرادهاي گوناگون اعتقادي و عبادي نسبت مي دهند در كتابهاي خود مي نويسند بنابر اين محور غالبي بحث هاي حاضران در مناظره بررسي صحت و سقم و سندهاي اين ايرادات است

    این بحث در پست های متعدد ادامه دارد فلذا از دوستان خواهشمندم تا حصول نتیجه مطلبی در بین مطالب حقیر وارد نفرمایند



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    شروع مناظره علمي

    ابو الاحكام بن شريح (وهابي):
    شما رافضي ها (شیعیان) در عدالت صحابه پيامبر تشكيك مي كنيد و اين موجب خروج شما از دين ايمان مي شود شما صحابه را تجزيه مي كنيد و مي گوئيد همه آنها عادل نيستند جز عده ايي از آنها كه عادل و قابل پيروي هستند شما اين سخن را دربست قبول داريد يا خير؟؟

    عمر عبدا لوافي حجر(حنبلي):
    آري عدالت كليه صحابه از مسلمات اعتقادي ماست كه پيامبر فرمود " مثل اصحابي كمثل النجوم بايهم اقتديتم اهديتم " پس بدون استثناء اگر از هر يك از صحابه پيروي كنيد هدايت شده ايد و از هر كدام حديثي نقل شود صحيح است

    سلف اميه نهروان (وهابي) :
    مشكل ديني شماها اين است كه در عدالت صحابه استثناء قائليد . در حالي كه طبق احاديث صحيح همه صحابه لازم الاتباع و اطاعت هستند

    علي عبد الله فكرت ( شيعه ):
    من از شما آقايان خواهش مي كنم مرا راهنمايي كنيد . فرض كنيد من همين الان مسلمان شده ام و قبلا كافر بوده ام اينك وارد بصره و كوفه شده مي بينم دو صف از مسلمانان با شمشيرهاي آخته در مقابل هم ايستاده اند و آماده مقاتله هستند در مقابل يكي از صف ها ام المومنين عايشه ايستاده و در صف مقابل علي بن ابيطالب
    اينان هر دو از صحابه هستند آنهم صحابه رديف اول و هر كدام از اين دو علاوه بر صحابي بودن سمت دومي هم دارند عايشه ام المومنين نيز مي باشد و اين طرف علي علاوه بر صحابي بودن خليفه هم مي باشد . حالا شما بفرمائيد من پشت سر كدام يك از اين ها بايستم تا هدايت شوم ؟؟؟

    سلف اميه نهروان (وهابي) :
    اين چه حرفي است كه ميزني حرفي بزن كه واقعيت داشته باشد اينكه تو ميگوئي يك فرض است و زمان آن سپري شده است .

    دكتر عبد الصمد هاشم (شافعي) :
    جناب سلف اميه !! چرا بيراهه مي رويد ؟؟ فرضي است كه علي عبدا لله عنوان كرده با حقيقت فرقي ندارد او سوالي كرده و پاسخي منطقي لازم دارد من از ابوالاحكام بن شريح ميخواهم كه پاسخي در خور بحث علمي ارائه دهد .

    ابوالاحكام بن شريح (وهابي) :
    البته طبيعي است كه اين شخص بايد پشت علي رضي الله عنه قرار گيرد زيرا عنوان خليفه چيزي است كه اطاعت او واجب است ولي در عنوان ام المومنين چنين شرطي وجود ندارد .

    ادامه دارد



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    علي عبد الله فكرت (شيعه) :
    اينكه فرموديد در اينجا بايد پشت سر علي خليفه بايد قرار گرفت پس اقرار مي كنيد كه عدالت مطلق صحابه و يا اين حديثي كه مطرح كرديد ضعيف است و همه اصحاب قابل پيروي نيستند حالا ما نميگوئيم فاسق و يا گمراهند بلكه مي گوئيم قابل پيروي نيستند .
    من سوال دومي هم دارم من تازه مسلمان از اينجا رفتم به سوي شام ديدم معاويه با لشكري در مقابل علي خليفه زمان در جنگ است اينك بفرمائيد آيا من پشت سر علي خليفه مسلمين قرار بگيرم يا معاويه ؟؟؟ در اينجا به قول شما معاويه صحابي سات و علي هم صحابي ولي خليفه نيز هست تكليف من تازه ملسمان اقتدا كردن به كداميك است ؟؟

    عمر عبد الوافي حجر(حنبلي) :
    خوب معلوم است كه شما مكلف هستيد به علي رضي الله عنه اقتدا كنيد شما از اين سوال ميخواهيد چه استفاده ايي ببريد ؟؟

    علي عبد الله فكرت ( شيعه ) :
    مي خواهم اثبات كنم كه عدالت و قابل اقتدا بودن همه صحابه ثابت نيست بلكه فقط عدول صحابه قابل اعتماد مي باشند و اين حديث كه ادعا مي شود پيامبر فرمود به هر يك از صحابه من اقتدا كنيد هدايت يافته ايد مانند كليت عدالت عموم صحابه ضعيف و خلاف واقع است

    سلف اميه نهروان (وهابي) :
    من مي گويم اين بحث ها را رها كنيد تا بپردازيم به تفتيش عقائد علي عبد الله من به دوستان خود مي گويم ما به چه اطميناني با اين رافضي ها (علي عبد الله ) صحبت كنيم در حالي كه آنها اهل تقيه و نفاق هستند آنها عقيده اصلي خود را مخفي مي كنند و از امامشان جعفر بن محمد روايت دارند كه گفته است تقيه دين من و دين آباء من است . با چنين آدمي اگر حرف بزنيم ممكن است منافقانه آنچه را عقيده دارد مخفي كند و لذا بحث با او ما را به حقيقت نمي رساند .

    ادامه دارد



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    دكتر عبد الصمد هاشم (شافعي) :
    آقاي سلف اميه زود قضاوت نكنيد شما مي توانيد همين نكته را در مناظره مطرح كنيد نه اصلا من خودم مي پرسم و از آقاي علي عبد الله مي خواهم پس از آنكه اجمالا درباره مذهب خود و تاريخ آن سخن گفت براي ما توضيح دهد كه تقيه چيست و چه جايگاهي در نزد شيعه دارد .

    علي عبد الله فكرت (شيعه) :
    البته مذهب تشيع تاريخ جديدي ندارد كه بگويم از كي آمده زيرا تاريخ آن به سال سوم بعثت ميرسد كه آيه و انذر عشيرتك الاقربين نازل شد و پيامبر 40 نفر از سران قوم خود را طعام داد و آنها را به اسلام دعوت كرد سپس فرمود هر كه سخنم را بپذيرد و بدان ايمان آورد وزير و جانشين من خواهد بود چون سه مرتبه تكرار جز علي كسي پاسخ نداد فرمود علي وزير و جانشين من است (خصائص نسائي ص 83 ، البدايه و النهايه ج 3 ص 53 ) و از جناب آقاي سلف اميه و جناب ابوالاحكام ميخواهم كمي درباره وهابيت كه مذهب آنهاست و تاريخ پيدايش آن حدودا به 12 قرن بعد از پيامبر اسلام مي رسد ما را مستفيض فرمايند به اميد اين كه خداوند همه ما را به آنچه راضي است هدايت فرمايد

    جسيم ابو سيف غشاوه (وهابي) :
    من بحث كردن با كساني كه به نظريات شيخ الاسلام محمد بن عبد الوهاب چندان اعتقادي ندارند كار عبثي ميدانم بهتر آن است كه همه فرقه هاي به اصطلاح اسلامي به اشتباه و انحرافات عقيدتي خود اعتراف كنند و زانوي شاگردي بزنند تا چيزي از توحيد ناب را ياد بگيرند و الا كافر و مشرك هستند .

    سلف اميه نهروان (وهابي) :
    من به علي عبد الله مي گويم تا تكليف خود را درباره تقيه روشن نكني با تو بحثي نداريم .

    ادامه دارد....



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود