جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: آيا خدا ميتونه يكي مثل خودش رو بوجود بياره؟
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۰۹:۲۱ #1
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 75
- مورد تشکر
- 85 پست
- حضور
- 27 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آيا خدا ميتونه يكي مثل خودش رو بوجود بياره؟
اين سوال هميشه ذهن من رو مشغول كرده و هيچ جوابي نميتونم براش پيدا كنم.
« الله قادر علي كل شي »
يعني خدا قادر بر همه چيز هست. اگر اينطوريه آيا ميتونه يكي مثل خودش رو بوجود بياره؟ اگر بله كه وحدانيت خدا ميره زير سوال اگر نه كه آيه بالا ميره زير سوال!!!!!
ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۴/۱۹ در ساعت ۱۹:۳۸
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۰۹:۴۵ #2
سلام برشما
دوست گرامي روز سفيد سلام
بله خداوند قادر بر همه كار هست. اما براي تحقق يك امري دو شرط لازمه:
1- شرط فاعلي 2- شرط قابلي
خداوند فاعليت دارد برانجام هر كاري .اما در طرف مقابل بايد براي تحقق قابليت و ظرفيت هم باشه. در مثالي كه زديد. كسي ظرفيت مثل خدا شدن را نداره.پس تحقق اين امر هم محاله.
حالا نه وحدانيت خدا زير سوال ميره و نه آيه. بلكه هردو بخوبي و خوشي سرجاشون هستن.
يك مثال ساده : شما اگه يك مثقال سنگ بريزيد تو دريا فرو ميره.ولي اگه يك تن پنبه بريزيد رو آب ميمونه.
دليل اين دوامر چيه؟ در حالي كه شما براي هر دو سنگ و پنبه يك نفريد؟؟
سنگ قابليت موندن رو آب را نداره و پنبه قابليت فرو رفتن در زيرآب را نداره
موفق باشيد عزيزم
ویرایش توسط bababozorg : ۱۳۸۷/۰۶/۲۳ در ساعت ۰۹:۴۷
-
تشکرها 8
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۰۹:۵۱ #3
در جواب، باید به چند نكته توجه داشت:
- قدرت الهی بینهایت است و حدی برای آن نمیتوان فرض كرد.
- همیشه قدرت به امر ممكن تعلق میگیرد، یعنی هركاری كه امكان انجام آن باشد، متعلق قدرت است.
- وجود شریك برای خدا محال ذاتی است.
1.محال عادی،
یعنی آن كه ممكن است انجام بگیرد، ولی به طور خارقالعاده و از عهده افراد عادی و علتهای معمولی خارج است، نظیر معجزههای پیامبران، مثلاً اژدها شدن عصا محال عادی است، یعنی از طریق علتهای مأنوس امكان ندارد؛ نیز از عهده افراد عادی خارج است، ولی كاری است ممكن كه با علل غیرعادی (خارقالعاده) و توسط حضرت موسی (ع) انجام گرفت.
2. محال ذاتی،
آن است كه اصل فرض آن در ذهن دچار تناقض است، مثلاً همین فرض سؤال، زیرا فرض این كه خداوند بتواند مانند خود بیافریند، معنایش آن است كه موجودی باشد در تمام اوصاف مانند خدا، از جمله اوصاف خداوند این است كه علتی آن را به وجود نیاورده كه در اصطلاح آن را واجب الوجود میگویند. حال اگر فرض كنیم خداوند آن را بیافریند، یعنی آفریدخدا باشد و علتی داشته باشد، این تناقض است،
زیرا هم فرض كردهایم كه مانند خدا و واجب الوجود است و هم فرض كردهایم كه مخلوق خدا و ممكن الوجود است و این تناقض محال ذاتی است.
خداوند بینیاز مطلق است و هر چیزی كه غیر او فرض كنیم، حداقل در وجود یافتن و وجود داشتن نیازمند خدا است، پس نمیتواند هیچ چیز دیگری مانند خدا فرض شود.
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۱۰:۰۵ #4
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 75
- مورد تشکر
- 85 پست
- حضور
- 27 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مرسي از جوابتون ولي من نگفتم كسي. به هر حال ما ميگيم خدائي وجود داره كه خالق همه چيز هست. حالا خدائي كه ميگيم هر چي كه هست از نظر نوع، ميتونه مثل خودش رو بوجود بياره؟ نميدونم منظورم رو واضح تونستم بگم يا نه؟ مثالي كه شما زدين براي 2 جسم مادي و دنيويه ولي خدا كه مادي نيست! منم منظورم يه چيزي در همون نوعيت خداست.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۳, ۱۲:۱۱ #5
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 641
- مورد تشکر
- 3,862 پست
- حضور
- 14 ساعت 4 دقیقه
- دریافت
- 84
- آپلود
- 9
- گالری
-
66
تقرير چند نكته
بسم الله الر حمن الر حيم
سلام عليكم و رحمة الله و انواره
دوست عزيز اگر شما كمي در باب توحيد مطالعه بفرماييد مثلا با فرض كسب مقدّمات لازم كتاب (( رسائل التّوحيديّه)) علامه طباطبايي را بخوانيد اين سوال و ده ها سوال مشابه اين را كه نسبت به صفات الهيه در ذهنتان پديد مي آيد را از ريشه مي خشكانيد.
به هر حال در مورد اين سوال اگر بخواهيم پاسخ ايجابي دهيم بايد اين را عرض كنم كه ميان صفات خداوند چه جماليه و چه جلاليه تقدّم و تاخّر و تاثير و تاثّر حاكم است. يعني بعضي صفات الهي مقدّم است بر بعضي صفات ديگر حضرت باري تعالي و بعضي صفات تحت تاثير و بر آمده از بعضي صفات ديگرند.
نام اين بحث در مباحث توحيدي ((توقيفي بودن اسماء الهي است.)) و جوانبش.
حال با ذكر اين مقدّمه بايد توجّه داشته باشيد كه خداوند مثل ما نيست كه صفاتش از هم منفك باشد و يا يك صفتش از صفت ديگر بيش تر باشد و ديگري كم تر و يا هنگام دارا بودن يك صفت خالي از صفت ديگر باشد و لذا صفت خداوند همه باهم و در يك وحدت وجودي ظهور مي يابند تا فعلي صورت گيرد.
در ميان صفات حكمت الهي مقدّم است بر قدرت الهي. فلذا هيچ گاه با حكمت خداوند كه عقل محض هم نيست بلكه عقل آفريننده است به فعليت رسيدن وجودي چون خودش را ممكن نمي داند و محال مي داند پس اصلا كار به مرحله ي قدرت الهي نمي رسد در مرحله ي حكمت الهي موضوع منتفي مي گردد.
البته زبان از بيان در باب صفات خدا قاصر است و بيانات ناقص و نا توان هست ولي مثلا تصور كنيد بايد فعلي ابتدا از صافي حكمت الهي بگذرد تا بعد بع مرحله ي قدرت الهي و خلق و فعل برسد. پس هر گاه مسائلي محال طرح شود مورد تاييد نخواهد بود و اصلا امر محال به حمت الهي وارد نمي شود كه بخواهد با حكمت الهي سنجيده شود در مرحله ي خلق.
در رسائل التوحيديه علامه طباطبايي حديثي هم از كتب بحار الانوار و روضه ي كافي مي آورند به اين نحو:
هنگامي كه قرار است فعلي از خدا انجام شود و خداوند خلقي و فعلي انجام دهد 6 مرحله طي مي شود:
عَلِمَ / شاءَ / اَرادَ / قَدَّرَ / قضي / امضاء
و هر كدام توضيح داده مي شود كه مثلا عَلِمَ يعني قبل كونه بالعلم الاشياء قبل كونها و ...
و اينجا هم با كمي دقّت و توجّه به حديث و مقدمات و مطالب بيان شده در آن كتاب معلوم مي شود كه حكمت الهي مقدّم است بر صفاتي چون قدرت.
و امّا در جواب اين سوال به شكل سلبي بايد گفت كه با شناختي كه از خدا و حكمت نامتناهي الهي داريم اصلا طرح چنين سوالي اشتباه است و طرح اين سوال نوعي مغالطه محسوب مي شود.
اگر تصميم به خواندن اين كتاب و مشابهين اين كتاب داشتيد به بنده پيغام بفرستيد كه ابتدا ببينيم مقدمات لازم براي خواندن اين كتاب را قبلا مطالعه فرموده ايد يا خير اگر كه بله بنده استاد معرّفي كنم و نوار و كتاب رسائل التوحيديه را در اختيار شما بگذارم و اگر هم مقدمات طي نشده باز جزوه و نوار و استاد به شما معرّفي بكنم.
استاد چنين علوم و كتبي هم بايد فرد قوي و مطمئن و معقولي باشد. بنده در صورت لزوم از خواص شاگردان آيت الله جوادي آملي به شما معرفي خواهم كرد. ان شاء الله
الحمد لله الّذي جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمومنين
زياده عرضي نيست.
التماس دعا
طارق
اي حيوان ناطق بدان:برباد فنا تا ندهي گرد خودي راهرگز نتوان ديد جمال احدي راو بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.
[SIGPIC][/SIGPIC]
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۹/۱۰/۰۳, ۰۴:۵۷ #6
آیا خداوند میتواند یکی مثل خودش را خلق کند؟
خیر نمیتواند.
خداوند صفاتی دارد مانند اول و آخر . خداوند خالق است نه مخلوق! توجه کن هر چیزی که خلق شود مخلوق هست و نمیتواند این برچسب را از خود بردارد. نمیدونم چرا بعضی از دوستان می خواهند با کلمات قلنبه سلنبه بحث رو خیلی پیچیده کنند. خیلی ساده است نمیدونم جوابتو گرفتی یا نه.
یک کلمه جواب این سواله. هر کس دیگری بوجود بیاید باید تمام صفات خداوند را داشته باشد. در این صورت به تضاد بر میخوریم.
خدایا من در قلب کوچکم چیزی دارم که تو در عرش کبریاییت نداری.
من چون تویی دارم و تو چون خود نداری...
دکتر شریعتی
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۱۰/۰۳, ۱۰:۰۷ #7
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۹۰
- نوشته
- 1,521
- مورد تشکر
- 3,580 پست
- حضور
- 18 روز 21 ساعت 22 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام وتشکر از جواب خوب کارشناسان.
بنده هم یک مثالی عرض کنم. ببینید آیا ما از یک استاد ریاضی که در این زمینه دانشمند و فیلسوف است می توانیم بخواهیم که جمع 5+5 راعدد 15قرار دهد. حال وقتی که نتوانست جمع را 15 قرار دهد بگوییم تو قدرت نداری و نمی توانی.آیا در اینجا مشکل از فاعل است یا قابل؟آیا در اینجا ضعف بف استاد ریاضی بر می گردد؟
همین مثال رو در سوال مطرح شده تصور کنیم جواب واضح است.
آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
آيا روح ماهيت فيزيكي هم دارد؟
توسط behnam-soft در انجمن انسان شناسی در قرآنپاسخ: 33آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۲۰, ۱۷:۵۸ -
نيكي به مورچه
توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اخلاقپاسخ: 2آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۱/۰۹, ۲۲:۱۹ -
دانلود كتابهاي الكترونيكي
توسط reza soltani در انجمن نرم افزارهای کاربردیپاسخ: 30آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۸/۲۳, ۰۵:۱۱ -
### جهان هستي به سوي تاريكي مطلق پيش ميرود ###
توسط MOHAMMAD REZA در انجمن سایر مواردپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۶/۲۶, ۱۷:۰۸ -
آيا زمان و مكان معاد و حشر همه امت ها مسلمان و مسيحي و يهودي و ... يكي است؟
توسط بچه با حال در انجمن قیامتپاسخ: 6آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۳/۰۴, ۱۳:۲۹
اشتراک گذاری