جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات قانون علیت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    63
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اثبات قانون علیت




    ضمن سلام و قبولي طاعات و عبادات دوستان بنده سوالی داشتم که عرض می کنم در ادامه:

    در تاپیکی استاد طاها نقلی از استاد جوادی آملی داشتند بدین شرح:

    « شكّي نيست كه قانون عليّت زيربناي فكري همه استدلال‏هاست؛ ليكن اصل قانون عليّت و بخشي از امور مربوط به آن فطري و بديهي بوده و تنها بخشي از مسائل آن است كه نيازمند به برهان است.
    دليل اين مدَّعا آن است كه اگر فطري و بديهي بودن اصل عليّت را منكر شويم، وقتي به عنوان اوّلين مسئله فلسفي به بحث درباره آن مي‏پردازيم، هرگز نمي‏توانيم در جهت اثبات آن حتي يك گام برداريم، چون مستلزم دور است، زيرا نتيجه‏ گيري از اوّلين مقدماتي كه براي اثبات قانون عليت فراهم مي‏ آيد مستلزم آن است كه قبلاً عليّت مقدّمات را براي نتيجه پذيرفته باشيم؛ يعني مستلزم آن است كه قبلاً اصل عليّت را پذيرفته باشيم، بنابراين كسي كه قائل به نظري بودن قانون عليت است هرگز نمي‏تواند براي آن برهان اقامه كند و همين طور كسي كه منكر اصل عليّت است قادر به ارائه برهان جهت انكار آن نيست، زيرا گام نهادن در صحنه استدلال خود به معناي گردن نهادن به اصل عليت است...

    عرض بنده و سوال بنده در آن تاپیک پیشین که در بالا اشاره داشتم بدان، این بود که در واقع هیچکسی را تا به حال از متکلمان و فیلسوفان مخصوصا اسلامی، یعنی فلاسفه اسلامی ندیده ام که قانون علیت را اثبات کند که قطعا بدون استثنا برقرار است و همه گیر و جاریست....و همچنین عرض کردم که اتفاقا فلاسفه با بیان و اظهار نظر اینکه خدایی وجود دارد و علت العللی وجود دارد، دست به بی اعتبار ساختن قانون علیت زده اند و در واقع برای قانون علیت استثائی را ذکر کرده اند....که خوب جناب طاها پاسخ هایی دادند که بنده قانع نشدم....خوب ابتدا برویم سراغ اثبات قانون علیت و سخن استاد جوادی آملی که گویا خواسته اند قانون علیت را ثابت کنند که از فضا به نظر بنده ایشان به کل قانون علیت را بی اعتبار به این معنی که قانونی غیر قابل اثبات است معرفی کرده اند با بیان این گذاره که فرمودند:
    هرگز نمي‏توانيم در جهت اثبات آن حتي يك گام برداريم، چون مستلزم دور است، زيرا نتيجه‏ گيري از اوّلين مقدماتي كه براي اثبات قانون عليت فراهم مي‏ آيد مستلزم آن است كه قبلاً عليّت مقدّمات را براي نتيجه پذيرفته باشيم؛

    ایشان یعنی استاد جوادی آملی فکر می کنم با بیان گذاره بالا ناخودآگاه اشاره کرده اند که قانون علیت اثبات پذیر نیست و اثبات آن مستلزم دور است که باطل است..
    پس با این وجود چگونه این قانون مورد اتکا قرار می گیرد و محکم ترین و اصلی ترین ادله اثبات خدا بر مبنای آن بیان شود؟این قانون اثبات پذیر نیست و اثبات نشده و اثبات آن حتی مستلزم دور است...


    بنده در تاپیکی هم فرصت کنم سوالی در مورد اینکه آیا خدا و فرض علت العلل قانون علیت را زیر سوال می برد یا نه ایجاد خواهم کرد

    لطفا ارجاع شود به استاد طاها با نام کاربری :طاها:
    با تشکر...

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    اثبات قانون علیت







    کارشناس بحث: استاد طاها

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    اثبات قانون علیت

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 9 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام به شما دوست گرامی

    به نظرم چنانچه بحث را در ذیل همان تاپیک دنبال کنیم مناسبتر است زیرا انسجام بحث اینگونه بهتر حفظ میشود. از اینرو از شما و دوستان مشتاق این بحث تقاضا میکنم به این تاپیک: http://www.askquran.ir/thread53099.html مراجعه نمایید.

    اما اینجا تنها به این نکته اشاره میکنیم که گویا شما میان «بی نیازی از اثبات» و «بی اعتباری» پیوند زده اید در حالی که این دو هیچ ملازمه ای با هم ندارند.

    به عنوان مثال این مطلب که اجتماع نقیضین محال است از معلومات بدیهی عقل است و نه تنها نیازی به اثبات ندارد بلکه اثبات ناپذیر است زیرا هر استدلالی که عقل شما بخواهد داشته باشد مبتنی بر این است که عقل پذیرفته باشد اجتماع نقیضین محال است. وقتی میگوییم نیازی به اثبات ندارد و اثبات ناپذیر است یعنی خودبخود برای عقل معلوم و روشن است و نیازی به طی کردن فرایند استدلال ندارد. این کجا و بی اعتباری آن کجا؟

    همین مطلب درباره قانون علیت هم (طبق فرمایشی که استاد جوادی داشته اند) جاری است یعنی اگر قانون علیت قانونی فطری و بدیهی است این بدان معناست که نیازی به اثبات و طی کردن فرایند استدلال ندارد بلکه خودبخود برای عقل روشن و معلوم است نه اینکه بی اعتبار است.

    لطفا ادامه مباحث را در تاپیک یاد شده دنبال کنید.

    در پناه حق


  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود