جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آمادگی پله پله تا رسیدن به حق

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1,284
    صلوات
    17904000
    تعداد دلنوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    9 روز 2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما آمادگی پله پله تا رسیدن به حق




    باسلام
    امیرالومنین ع فرمودند: بالاترین حق مرگ است.
    برای رسیدن به حقمان باید مراحلی را که لازم است بدانیم را پله پله بیاموزیم تا در شب اول کمتر آسیب ببینیم.
    مواردی مانند ادای حق که بالاترین مورد هست و بفرموده امام سجاد ع هر فردی 50 حق گردن دارد و باید ادا کند.
    خداوند فرمود: اگر 40 مومن بنده ای را شفاعت کنند من از حق خود می گذرم.
    پس حق مومن بسیار بالاتر از مسلمان است و البته شرط مومن بودن هم سخت است و کمال مومن در اعتماد و اطاعت از خالق است.
    لطفا بیشتر در مورد مسائلی که باید بیاموزیم بفرمائید تا برای مرگ که بالاترین حق است آمادگی کسب کنیم و نترسیم.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,635
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    813 پست
    حضور
    119 روز 3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آمادگی پله پله تا رسیدن به حق







    کارشناس بحث: استاد پیام



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته حق در اینجا به معنی واقعیت است چون کل من علیها فان



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «أیها الناس! إنما الدنیا دار مجاز، و الاخرة دار قرار؛ ای مردم! دنیا سرای گذر است و آخرت خانه قرار و همیشگی». (خطبه 203 نهج البلاغه)



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر احتمال دهیم که با فرا رسیدن مرگ، در اثر ترک واجبات و انجام محرمات و یا به عبارتی دیگر عدم آمادگی برای مرگ، شکنجه‌ها و عذاب‌هایی متوجه این روح می‌شود، هیچ‌گاه از مرگ غافل نمی‌شویم و به دنبال راه و روش‌هایی می‌رویم که ما را آمادۀ مرگ کند.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عن علی عليه‏ السلام

    لمّا سُئلَ عنِ الاستِعدادِ للمَوتِ: أداءُ الفَرائضِ ، واجتِنابُ الَمحارِمِ ، والاشتِمالُ علَى المَكارِمِ ، ثُمّ لايُبالي أوَقَعَ علَى المَوتِ أم وَقَعَ المَوتُ علَيهِ . واللّه ، ما يُبالي ابنُ أبيطالبٍ أوَقَعَ علَى المَوتِ أم وَقَعَ المَوتُ علَيهِ .

    امام على عليه‏ السلام

    - در پاسخ به سؤالى درباره آمادگى براى مرگ- : به جا آوردن واجبات و دورى كردن از حرام‏ها و فرا گرفتن خوى‏هاى نيك . با رعايت اين امور ، ديگر آدمى را چه باك كه او به سراغ مرگ رود يا مرگ به سراغش آيد . سوگند به خدا ، كه پسر ابى طالب را باكى نيست كه خود به سراغ مرگ رود ، يا مرگ به سراغ او آيد .
    أمالي الصدوق :ص 97



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دنیا سرای رهیدن وبه سرای باقی رسیدن.



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    511
    تشکر:
    1
    حضور
    12 روز 11 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطمئن نباشیم که فردایی است، شاید نباشد. اگر حق الله، نماز و روزه و دینی به گردن من است نباید بی خیال آن باشیم.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,327
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,247 پست
    حضور
    122 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " حیات برزخی:

    نکته اول این است که همان طور که بارها گفته شده پس از مرگ وارد عالم دیگری به نام برزخ می شویم. که زندگی و حیات در انجا تا قیامت به گونه دیگری ادامه خواهد داشت.

    حیات برزخی در قران :

    در قران شاید بیش از بیست ایه در باره برزخ وجود دارد. که به گونه های مختلف به حیات پس

    از مرگ در عالم برزخ اشاره دارد. که در اینجا به دو ایه اشاره می کنیم :

    1- از همه روشن تر .ایه 100 سوره مومنون است که خداوند می فرماید :

    " حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحا"فیما ترکت کلا انها کلمه هو

    قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون . "

    تا ان گاه که مرگ یکی از ایشان فرا رسد می گوید : " پروردگارا. مرا باز گردانید. شاید من در انچه

    وانهاده ام کار نیک انجام دهم. نه چنین است. این سخنی است که او گوینده ان است.

    و پیشاپیش انان برزخی است تا روزی که بر انگیخته خواهند شد. "

    خداوند در این ایه از عده ای حرف می زند که پس از مرگ که چشمشان به حقایق باز می شود.

    و با خدا گفت و گویی دارند. در این گفت و گو اظهار پشیمانی و در خواست برگشت به دنیا می کنند.

    تا عمل صالحی .هر چند کوچک انجام دهند. خداوند می فرماید:" کلا". به هیچ وجه ! هرگز !

    این حرف دیگر بی فایده است. بعد می فرماید :"و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون. از این به بعد

    تا روز قیامت برزخ است. "

    هم اسم برزخ را برده است. هم اشاره به این دارد که افراد پس از مرگ زنده اند و اظهار ندامت

    می کنند و جواب رد می شنوند.

    2- خداوند در ایه دیگری وقتی از هلاک شدن ال فرعون سخن می گوید. می فرماید :

    "و حاق بال فرعون سو ء العذاب . فرعونیان پس از غرق شدن . به عذاب بدی گرفتار شدند.

    ان عذاب بد چه بود ؟ " النار یعرضون علیها غدوا"و عشیا".این که صبح و شب انها را بر اتش عرضه می کنند. "

    تا اتش را ببینند. این یک مرحله عذاب . اما مرحله سخت تری هم هست.

    "و یوم تقوم الساعه ادخلوا ال فرعون اشد العذاب ". و روز قیامت که بر پا میشود می گویند :

    ال فرعون را در سخت ترین عذاب در اورید. "

    این ایه از دو جهت بر عالم برزخ دلالت می کند. یکی این که می فرماید : فرعونیان در یک مرحله

    سو ء العذاب دارند که اتش و جایگاه خود را در اخرت می بینند.

    بعد می فرماید:اما وقتی قیامت بر پا می شود .دیگر " اشدالعذاب " است. بنابر این " سو ء العذاب "

    مربوط به قبل از قیامت .یعنی برزخ است که عذابش خفیف تر از قیامت است.

    جهت دوم : در این ایه صبح و شب ذکر شده است که در برزخ وجود دارد و در قیامت نیست.

    و به فرموده امام صادق علیه السلام این ایه مربوط به برزخ است :

    " لان نار القیامه لا یکون غدوا"و عشیا" ... و لکن هذا فی نار البرزخ قبل یوم القیامه. "

    به خاطر این اتش قیامت صبح و شب ندارد. .. بلکه این مربوط به اتش برزخ است که قبل از روز قیامت است. "

    یا حق.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود