جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا دید مردم درست است یا نه؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    603
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    25 روز 5 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ایا دید مردم درست است یا نه؟؟؟




    درود به تمام کاربران و استادان محترم
    ارزوی قبولی عباداتتون

    یک سوال به ذهنم رسیده،شاید جوابش هم ساده باشه اما دوست دارم نظر کارشناس محترم رو اول بدونم و بعد هم کاربرای عزیز

    بسم الله

    نمیدونم دیدید یا شنید که وقتی یه حادثه ای رخ میده،
    مثل اتش سوزی یا مثل یک تصادف یا هر اتفاق دیگه

    من فرض رو بر تصادف میگیریم مثلا ماشینی به درون دره ای سقوط میکند...و دو حالت بیشتر نیست یا افراد در ماشین زنده میمانند یا فوت میکنند.
    اصل حرف من اینجاست وقتی در این حادثه این افراد زنده میمانند همه میگن خدا رحمشون کرد و معجزه شد و فقط و فقط خواست خدا بود و الی اخر
    اما حالا فرض میگیریم افراد این ماشین میمیرند...مردم و عوام چی میگن؟؟؟تقصیر خودشون بود...خودشون رعایت نکردن.کمربند نبسته بودند و فلان فلان

    حالا سوال اینجاست که استاد محترم این بیان مردم ایا صحیح است؟؟؟ایا افرادی که نجات پیدا کردند بخاطر لطف خدا بوده است و اگر میمیرند بخاطر بی احتیاطی خودشون؟؟؟؟اگر نه که هیچ...
    ولی اگر جواب شما بلی است چرا همیشه کارها و اتفاقات خوب به خداوند نسبت داده میشه؟؟؟؟چرا وقتی یه عده میمیرند نمیگن تقصیر خدا بود و خدا خواست اما اگر زنده بمون لطف خدا بوده و خواست خدا؟...نه در این مورد بلکه در خیلی از مورد های دیگه زندگی هم اینطور هست

    ممنونم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    ایا دید مردم درست است یا نه؟؟؟







    کارشناس بحث: استاد مسلم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط lost1 نمایش پست
    میدونم دیدید یا شنید که وقتی یه حادثه ای رخ میده،
    مثل اتش سوزی یا مثل یک تصادف یا هر اتفاق دیگه

    من فرض رو بر تصادف میگیریم مثلا ماشینی به درون دره ای سقوط میکند...و دو حالت بیشتر نیست یا افراد در ماشین زنده میمانند یا فوت میکنند.
    اصل حرف من اینجاست وقتی در این حادثه این افراد زنده میمانند همه میگن خدا رحمشون کرد و معجزه شد و فقط و فقط خواست خدا بود و الی اخر
    اما حالا فرض میگیریم افراد این ماشین میمیرند...مردم و عوام چی میگن؟؟؟تقصیر خودشون بود...خودشون رعایت نکردن.کمربند نبسته بودند و فلان فلان

    حالا سوال اینجاست که استاد محترم این بیان مردم ایا صحیح است؟؟؟ایا افرادی که نجات پیدا کردند بخاطر لطف خدا بوده است و اگر میمیرند بخاطر بی احتیاطی خودشون؟؟؟؟اگر نه که هیچ...
    ولی اگر جواب شما بلی است چرا همیشه کارها و اتفاقات خوب به خداوند نسبت داده میشه؟؟؟؟چرا وقتی یه عده میمیرند نمیگن تقصیر خدا بود و خدا خواست اما اگر زنده بمون لطف خدا بوده و خواست خدا؟...نه در این مورد بلکه در خیلی از مورد های دیگه زندگی هم اینطور هست

    ممنونم

    با سلام و احترام و تشکر از سوال شما

    بله بیان مردم صحیح است، و اصلا ریشه در قرآن دارد همان طور که قرآن کریم می فرماید:
    «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك‏»(نساء-79)
    آنچه از نيكى به تو رسد، از سوى خداست و آنچه از بدى به تو رسد، از سوى خود توست‏.


    برای توضیح ببیشتر باید دقت بفرمایید که خداوند دو اراده دارد، اراده تکوینی که وجود تمام اشیاء و اتفاقات از آن نشأت می گیرد، و اراده تشریعی یا همان امر خداوند به خوبی ها و نهی او از بدی ها(الالهیات، آیت الله سبحانی، ج1، ص202 و 203) بنابراین دو گونه می توانیم حوادث و قضایا را تحلیل کنیم:
    تحلیل اول: بر اساس نگرش به وجود حوادث در خارج به اراده تکوینی خداوند
    همه اتفاقاتی که در عالم می افتد به اراده خداوند محقق می شوند، اراده ای که آن را اراده تکوینی خداوند مینامند، از این جهت میتوان همه آنها را به خاطر وجودشان به خدا نسبت داد چرا که همه علل طبیعی و قدرت های اختیاری وابسته به قدرت خداوند می باشند و همه از قدرت او نشأت می گیرند.
    ار این بُعد که می نگریم هیچ چیز بدی وجود ندارد، فقط وجود است، و وجود خیر محض است، این که خداوند فلزات و اجسام سخت را آفریده، سوخت و انرژی آفریده، کوه ها و ارتفاعات را آفریده و طبیعتا پرتگاه های زیبا پدید آمده اند، جاذبه زمین ، و همچنین اینکه به انسان اختیار داده، قدرت تفکر و تعقل داده، تا بتواند اتومبیل ساخته و برای آسان ساختن کارها از آن بهره گیرد، روشن است که هیچکدام از اینها بد نیستند.
    تحلیل دوم: بر اساس نگرش اخلاقی به آنها و اراده تشریعی خداوند
    فارغ از بحث وجود وقایع و اتفاقات، برخی از وقایع خوب و بد از افعال انسان ها نشأت می گیرد، پس افعال به خوب و بد تقسیم می شوند، خداوند افعال بد را دوست نداشته و انسان ها را از آنها نهی فرموده، و برخی افعال به خاطر خوبی ذاتی و آثار نیکویی که دارند خداوند به آنها امر فرموده است، لذا اراده تشریعی خداوند به انجام برخی و ترک برخی دیگر تعلق گرفته است، از این جهت که نگاه می کنیم می بینیم دیگر نمی شود افعال بد را به خدا نسبت داد، مثلا قتل یک انسان بی گناه اگرچه از جهت وجودی به قدرت الهی انجام می گیرد، چرا که او قدرت را در بازوی قانل و برندگی را در چاقو قرار داده است و بدن مقتول را نرم و آسیب پذیر آفریده است، اما خداوند راضی به این قتل نبوده و از آن نهی کرده است لذا نمی توان قتل را به عنوان یک کار زشت به خدا نسبت داد، اگرچه اتفاقی منتسب به خداوند است، به عبارت دیگر یعنی از جهت خوبی آن و تأثیر علت ها در معالیل خویش و قواعد خوب و تاثیر پدیده ها در یکدیگر به خداوند منسوب است و از جهت زشتی آن یعنی به کارگیری این قوانین خوب در مسیر بد به قاتل منسوب است.(دقت بفرمایید)
    مثال شما:
    حال برویم به سراغ مثال شما، در جایی که ماشین به دره سقوط کند از جهت اتفاق بودن و بدون نگاه به خوب یا بد بودن آن، می توان آن را به خدا نسبت داد، چرا که همه اتفاقات به قدرت خداوند اتفاق می افتد، لذا می توان از جهت وجود بگوییم به قدرت خداوند چنین اتفاقی افتاده است، اما از این جهت که اتفاق بدی افتاده است می بینیم که خود این راننده به خاطر بی احتیاطی موجب وقوع چنین اتفاقی شده است لذا نمی توان بگوییم خداوند برای آنها اتفاق بدی رقم زده است، بلکه بدی اتفاق تقصیر راننده بوده که از قوانین خیری که خداوند آفریده یعنی سختی اجسام، قوه جاذبه، حرارت حاصل از سوخت بنزین، و... سوء استفاده نموده است. اما اگر ماشین لب پرتگاه بایستد و سرنشینان زنده بمانند اتفاق خوبی افتاده است که ناشی از اراده تکوینی خداوند، و به خاطر تبعیت راننده از اراده تشریعی خداوند بوده است.

    برای روشن تر شدن بحث به مثال جالبی از آیت الله حائری شیرازی اشاره می کنم که میتواند به زیبایی این پاسخ اصطلاحی را به تصویری ساده بکشد: مثال ما و خداوند که همه دارایی مان از خداوند است، بلا تشبیه مانند کره زمین و خورشید است، ببینید هر طرف زمین که روشن است از خورشید است، چون از خودش نوری ندارد، اما آن طرف که تاریک است دیگر به خورشید مربوط نیست، بلکه ناشی از خود زمین است که از خورشید روی گردانده است؛ پس می توان گفت:
    نور و خوبی زمین از خورشید است و تاریکی و بدی آن از خودش است.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط lost1 نمایش پست
    درود به تمام کاربران و استادان محترم
    ارزوی قبولی عباداتتون

    یک سوال به ذهنم رسیده،شاید جوابش هم ساده باشه اما دوست دارم نظر کارشناس محترم رو اول بدونم و بعد هم کاربرای عزیز

    بسم الله

    نمیدونم دیدید یا شنید که وقتی یه حادثه ای رخ میده،
    مثل اتش سوزی یا مثل یک تصادف یا هر اتفاق دیگه

    من فرض رو بر تصادف میگیریم مثلا ماشینی به درون دره ای سقوط میکند...و دو حالت بیشتر نیست یا افراد در ماشین زنده میمانند یا فوت میکنند.
    اصل حرف من اینجاست وقتی در این حادثه این افراد زنده میمانند همه میگن خدا رحمشون کرد و معجزه شد و فقط و فقط خواست خدا بود و الی اخر
    اما حالا فرض میگیریم افراد این ماشین میمیرند...مردم و عوام چی میگن؟؟؟تقصیر خودشون بود...خودشون رعایت نکردن.کمربند نبسته بودند و فلان فلان

    حالا سوال اینجاست که استاد محترم این بیان مردم ایا صحیح است؟؟؟ایا افرادی که نجات پیدا کردند بخاطر لطف خدا بوده است و اگر میمیرند بخاطر بی احتیاطی خودشون؟؟؟؟اگر نه که هیچ...
    ولی اگر جواب شما بلی است چرا همیشه کارها و اتفاقات خوب به خداوند نسبت داده میشه؟؟؟؟چرا وقتی یه عده میمیرند نمیگن تقصیر خدا بود و خدا خواست اما اگر زنده بمون لطف خدا بوده و خواست خدا؟...نه در این مورد بلکه در خیلی از مورد های دیگه زندگی هم اینطور هست

    ممنونم
    سلام
    حرف شما شبیه آیاتی از قرآن هست که حتی در یک مورد خداوند به خود پیامبر هم میگن هر خوبی به تو میرسه از طرف خداست و هر بدی از طرف خودت!
    که البته تفسیرش حرف شما نمیشه چون اصلا خدا بدی به سمت کسی نمیفرسته!

    مثالش اینطوری میشه» هر نوری به تو میرسه بابت مثلا این لامپه و هر تاریکی که میبینی به خاطر خودته(یعنی از این لامپ فاصله گرفتی و یا بین خودت و امپ حائل قرار دادی). خدا هم داره میگه من فقط به تو خیر میرسونم، اما تو خودت ازش دوری میکنی و به بدی میرسی(به خیر نرسی به هرچیز دیگه برسی بد هستش دیگه؟!)

    حرف عوام مردم هم اگر اینطوری تفسیر کنید درست درمیادش: خدا به کسانی که زنده موندن رحم کرد و کسانی که مردند به خاطر اشتباه و بی مبالاتی خودشون از خیر خدا فاصله گرفتن و موجب رسیدن شر به خودشون شدن (هرچند هر زنده ماندنی خیر نیست و هر مرگی شر نیست)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال
    چرا مردم وقایع خوب را به خدا نسبت می دهند و اتفاقات بد را به رفتار دیگران، مثلا ماشینی که به درون دره ای سقوط میکند، وقتی در این حادثه افراد زنده میمانند همه میگن خدا به ایشان رحم کرد و خواست خدا بود؛ اما اگر افراد این ماشین بمیرند مردم می گویند: تقصیر خودشان بود، خودشان رعایت نکردند، آیا این طرز نگاه مردم صحیح است؟

    پاسخ:
    بله بیان مردم صحیح است، و اصلا ریشه در قرآن دارد همان طور که قرآن کریم می فرماید:
    «ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك‏»(1)
    آنچه از نيكى به تو رسد، از سوى خداست و آنچه از بدى به تو رسد، از سوى خود توست‏.

    برای توضیح ببیشتر باید دقت بفرمایید که خداوند دو اراده دارد، اراده تکوینی که وجود تمام اشیاء و اتفاقات از آن نشأت می گیرد، و اراده تشریعی یا همان امر خداوند به خوبی ها و نهی او از بدی ها(2) بنابراین دو گونه می توانیم حوادث و قضایا را تحلیل کنیم:


    تحلیل اول: بر اساس نگرش به وجود حوادث در خارج به اراده تکوینی خداوند
    همه اتفاقاتی که در عالم می افتد به اراده خداوند محقق می شوند، اراده ای که آن را اراده تکوینی خداوند می نامند، از این جهت میتوان همه آنها را به خاطر وجودشان به خدا نسبت داد چرا که همه علل طبیعی و قدرت های اختیاری وابسته به قدرت خداوند می باشند و همه از قدرت او نشأت می گیرند.
    ار این بُعد که می نگریم هیچ چیز بدی وجود ندارد، فقط وجود است، و وجود خیر محض است، این که خداوند فلزات و اجسام سخت را آفریده، سوخت و انرژی آفریده، کوه ها و ارتفاعات را آفریده و طبیعتا پرتگاه های زیبا پدید آمده اند، جاذبه زمین ، و همچنین اینکه به انسان اختیار داده، قدرت تفکر و تعقل داده، تا بتواند اتومبیل ساخته و برای آسان ساختن کارها از آن بهره گیرد، روشن است که هیچکدام از اینها بد نیستند.


    تحلیل دوم: بر اساس نگرش اخلاقی به آنها و اراده تشریعی خداوند
    فارغ از بحث وجود وقایع و اتفاقات، برخی از وقایع خوب و بد از افعال انسان ها نشأت می گیرد، پس افعال به خوب و بد تقسیم می شوند، خداوند افعال بد را دوست نداشته و انسان ها را از آنها نهی فرموده، و برخی افعال به خاطر خوبی ذاتی و آثار نیکویی که دارند خداوند به آنها امر فرموده است، لذا اراده تشریعی خداوند به انجام برخی و ترک برخی دیگر تعلق گرفته است، از این جهت که نگاه می کنیم می بینیم دیگر نمی شود افعال بد را به خدا نسبت داد، مثلا قتل یک انسان بی گناه اگرچه از جهت وجودی به قدرت الهی انجام می گیرد، چرا که او قدرت را در بازوی قانل و برندگی را در چاقو قرار داده است و بدن مقتول را نرم و آسیب پذیر آفریده است، اما خداوند راضی به این قتل نبوده و از آن نهی کرده است لذا نمی توان قتل را به عنوان یک کار زشت به خدا نسبت داد، اگرچه اتفاقی منتسب به خداوند است، به عبارت دیگر یعنی از جهت خوبی آن و تأثیر علت ها در معالیل خویش و قواعد خوب و تاثیر پدیده ها در یکدیگر به خداوند منسوب است و از جهت زشتی آن یعنی به کارگیری این قوانین خوب در مسیر بد به قاتل منسوب است.(دقت بفرمایید)


    تبیین مثال مطرح شده در سوال:
    در جایی که ماشین به دره سقوط کند از جهت اتفاق بودن و بدون نگاه به خوب یا بد بودن آن، می توان آن را به خدا نسبت داد، چرا که همه اتفاقات به قدرت خداوند اتفاق می افتد، لذا می توان از جهت وجود بگوییم به قدرت خداوند چنین اتفاقی افتاده است، اما از این جهت که اتفاق بدی افتاده است می بینیم که خود این راننده به خاطر بی احتیاطی موجب وقوع چنین اتفاقی شده است لذا نمی توان بگوییم خداوند برای آنها اتفاق بدی رقم زده است، بلکه بدی اتفاق تقصیر راننده بوده که از قوانین خیری که خداوند آفریده یعنی سختی اجسام، قوه جاذبه، حرارت حاصل از سوخت بنزین، و... سوء استفاده نموده است. اما اگر ماشین لب پرتگاه بایستد و سرنشینان زنده بمانند اتفاق خوبی افتاده است که ناشی از اراده تکوینی خداوند، و به خاطر تبعیت راننده از اراده تشریعی خداوند بوده است.

    آیت الله حائری شیرازی در این باره مثال زیبایی دارند که به روشن شدن بحث کمک می کند، و میتواند این پاسخ اصطلاحی را به تصویری ساده بکشد: مثال ما و خداوند که همه دارایی مان از خداوند است، بلا تشبیه مانند کره زمین و خورشید است، ببینید هر طرف زمین که روشن است از خورشید است، چون از خودش نوری ندارد، اما آن طرف که تاریک است دیگر به خورشید مربوط نیست، بلکه ناشی از خود زمین است که از خورشید روی گردانده است؛ پس می توان گفت: نور و خوبی زمین از خورشید است و تاریکی و بدی آن از خودش است.

    _________________________________

    1. نساء:4/79.
    2. سبحانی جعفر، الالهیات، المركز العالمي للدراسات الإسلامية، چاپ سوم، 1412ق، قم، ج1، ص202 و 203.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ؟؟؟ آیا انسانهای اولیه (آدم و حوا) میمون نما بودند ؟؟؟
    توسط یزدگرد 4 در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 30
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۴, ۱۸:۰۴
  2. کیفیت جهنم اخلاق چگونه است ؟؟؟
    توسط اسب سیاه در انجمن بهشت و جهنم
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۲۵, ۲۱:۱۵
  3. جمع بندی مگر زنا کار پایبندی به نکاح دارد ؟؟؟
    توسط غلامعلی نوری در انجمن آیات
    پاسخ: 22
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۳۱, ۱۹:۵۲
  4. اگر ایمان تسلیم محض است پس تعقل چرا؟؟؟
    توسط اسب سیاه در انجمن ادیان و فرق در قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۳۱, ۰۸:۳۴
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود