جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا قرائت حفص از عاصم معتبر است و چرا؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا قرائت حفص از عاصم معتبر است و چرا؟




    بسم الله الرحمن الرحيم
    قرائت حفص از عاصم م، شيوه اي از تلاوت قرآن است که در بين بيشتر مسلمين رواج داشته و اکثريت مسلمان اعم از شيعه و اهل سنت به اين شيوه به تلاوت قرآن مي پردازند . اما بايد دانست که عاصم قاري قرائتي است که آن را از استاد خود ابوالاسود دوئلي فراگرفته است و او نيز شاگرد امير المومنين علي عليه السلام در امر قرائت قرآن بوده است. و همگان به خوبي مي دانند که امير المومنين علي عليه السلام در شاگردي و استفاده از محضر پيامبر اکرم صل الله عليه و آله گوي سبقت را از ساير اصحاب ربوده است. بنابراين اين قرائت منسوب و منتسب به پيامبر اکرم صل لله عليه و آله است. جداي از شخصيت پيامبر اکرم صل الله عليه و آله و حضرت علي عليه السلام، که لازم به بيان و اثبات بزرگي و شرافت ندارد و نزد همگان مسلم است شخص ابوالاسود دوئلي و نيز شخص عاصم از امانت و حفض بسيار زيادي برخوردار بوده و قرآن را دقيقا به همان روشي که رسول اکرم به امير المومين آموزش داده بودند تلاوت مي کردند اما ساير امتيازاتي که باعث مي شود اين قرائت از ساير قرائات موجود از قرآن برتر و والاتر باشد عبارت است از :
    عاصم در بين قراء از خصوصيات و خصل تهاي ممتازي برخوردار بود و شخصيتي وپژه داشت. او در خواندن و نحوه اداي کلمات قرآن بسيار احتياط به خرج مي داد
    حفص ،‌که قرآن را از عاصم به همان شيوه وي فراگرفته و به ديگران آموزش مي داد و اصطلاحا راوي عاصم بود ؛ به انضباط و استواري شايسته اي معروف بود و از اين جهت همه مسلمانان دوست داشتند تا قرائت عاصم را از او ياد بگيرند.
    سند قرائت يعني زنجيره انساني که قرائت حفص را به پيامبر اکرم صل الله عليه و اله مي رساند صحيح و عالي است يعني اولا زنجيره انساني کم تعدادي است چون در تعدا بسيار امکان اشتباه هست و دوما تمامي افراد اين زنجيره انساني از صحت در اعتقاد و افکار و اعمال برخوردارند.
    منبع : التمهيد في علوم القرآن / محمد هادي معرفت/ج2/ص280 به بعد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    كلا مساله قرائات يك مساله سليقه اي است كه از قرن 4 توسط ابوبكر مجاهد تحديد شد وگرنه قبل از آن هزاران قرائت وجود داشت كه بعضي شهرت بيشتري داشتند حتي قرائت عاصم هم بعدا مشهور شد بعلت حمايت عثمانيها از آن .

    آيا شما ميدانيد در مواردي عاصم خلاف مصحف فعلي قرائت نموده است ؟! واين يعني ....


  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحيم
    مبحث قرائات از قرن چهارم توسط ابن مجاهد تدوين گرديد ولي بحث از قرائات و اختلاف در آن از ابتدا پس از وفات پيامبر اکرم صل الله عليه و آله و سلم مطرح بود
    اصلن علت اصلي جمع قرآن کريم در مرحله دوم آن که در مباحث تاريخ قرآن به آن اشاره شده است همين يکسان کردن اختلاف در قرائات بود
    که عثمان براي برطرف کردن آن کميته اي تشکيل داد و البته در اين کميته از علي بن ابي طالب عليهم السلام، آگاهترين فرد به علم قرآن دعوت نکرد
    و متاسفانه به دليل مشکلاتي که اين کميته با آن روبرو بود و خود عثمان پس از نگارش و تدوين قرآن از وجود اين مشکلات ياد مي کند در نگارش برخي از کلمات قرآن به شکل صحيح آن غفلت شد که براي آشنايي با اين موارد مي توانيد به کتاب علوم قرآني آقاي معرفت بحث جمع و تدوين قرآن مراجعه کنيدن
    حال اگر چه قرآنکريم درست و بدون هيچ تغييري تلاوت مي شود و اين تلاوت عين تلاوت و قرائت رسول الله اما مصحف هاي فعلي که همان مصحف هاي عثماني در نگارش تفاوت مختصر و اندکي در برخي از کلمات دارند که با نحوه قرائت آن سازگار نيست و اين اختلاف به عواملي چون :
    نبود الف کوتاه در وسط کلمات در زمان نگارش مصحف عثماني
    نبود اعراب و نقطه
    ابتدايي بودن خط
    و.... باز مي گردد،‌پس بله فرمايش شما درست است که قرائت حفص با قرآن هاي فعلي در موار اندکي نا همسان است اما ريشه اين ناهم ساني بيان شد.

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتظرين نمایش پست
    حال اگر چه قرآنکريم درست و بدون هيچ تغييري تلاوت مي شود و اين تلاوت عين تلاوت و قرائت رسول الله
    با سلام

    مهمترين نكته همين رسيدن به قرائت وتلاوت رسول خدا ست !

    مثلا رسول الله ص قرائت ميكردند مالك يوم الدين يا ملك يوم الدين ؟

    ابرهم يا ابراهيم ؟ در مصحف حفص ابرهم بوده ودر مصحف ورش ابرهيم !

    ومابدلوا تبديلا يا ومن بدل تبديلا ؟

    التائبين العابدين يا التابئون العابدون ؟

    الطبرسي قرأ أبي وعبد الله بن مسعود والأعمش التائبين العابدين بالياء

    خود عاصم هم چندین راوی داشته (اعمش، نعیم، ابوبکر و حفص)، و تنها اعمش از عاصم به صورت "التائبین" خوانده !


    جواب .


  8. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود