صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنا شناسی واژگان و الفاظ قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    معنا شناسی واژگان و الفاظ قرآن




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام خدمت علاقه مندان به علوم و‌معارف قرآن
    هدف بنده از تأسیس این تاپیک-که مصادف شده است با لیالی پر فیض قدر، شبهایی که از هزار ماه بهتر است- بررسی ریشه ها و معنای لغات و واژه های به کار رفته در قرآن کریم-اعم از الفاظ عربی و غیر عربی-می باشد
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ
    از محققان و اساتید گرامی در این حوزه دعوت می شود با ارائه نظرات،پیشنهادات و انتقادات سازنده خود باعث ارتقای سطح کمی و کیفی این تاپیک شوند.
    با تشکر



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حرف الف:

    ابّ: (به تشديد باء) چراگاه.
    در مفردات و نهایه گوید: چراگاهی که براي چریدن و چیدن آماده است.

    در اقرب الموارد گفته: گیاهان خودرو که چهارپایان خورند.
    این کلمه در کلام الله مجیـد فقط یکبار آمده است.(عبس:۳۱)
    شيخ مفيد در ارشاد نقل مي كند از ابوبكر راجع به لفظ "ابّ" سؤال شد در جواب گفت: فاكهه را ميشناسيم اما "ابّ"خدا به آن داناتر است.
    این سخن بامیر المؤمنین (ع) رسید فرمود: سبحان الله آیا ندانسته که "ابّ"علف و چراگاه است و خدا در"فاكهه و ابّا" نعمتهاي خود را که بر خلق و چهار پایان داده میشـمارد؟!

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۳:۱۹


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    أبَد: همیشه. پیوسـته.
    این کلمه 28 بار در قرآن مجیـد بکار رفته است
    راغب در مفردات گوید: ابد زمان مستمري است که قطع نمیشود و در ما ّدة «امد» گوید: ابد بمعنی زمان غیر محدود است.
    دراقرب الموارد هست که: ابد ظرف زمان است و براي تأکید مسـتقبل میآید نه براي دوام و اسـتمرار آن.

    در نهج البلاغه خطبه 107 آمـده: «انت الابد فلا امد لک» یعنی خدایا تو دائم و همیشگی هستی و براي تو زمان محدودي نیست.
    در این استعمال هم، معناي اصلی که دوام باشد در نظر است.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۳:۱۵


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    إبراهیم: حضرت ابراهیم (ع)، جـد اوّل رسول اکرم (ص) و پیامبران بنی اسرائیل، مورد تصـدیق مسـلمین و یهود و نصاری است.
    نام مبارکش ۶۹ بار در قرآن مجید آمده و دین مبین اسلام همان دین ابراهیم است.
    این پیامبر بزرگ در شهر «اور» از شهرهای بابل به دنیا آمد.
    و نیز تولد او را در شهر «فدّام آرام» نوشته اند و
    در آنجا بزرگ شد و با بت پرسـتان بمبارزه برخاست و سـپس بشام هجرت فرمود.
    قرآن مجید قسمتهاي بزرگی از زندگی و مبارزات وي رابراي معرفی او و ارشاد دیگران نقل کرده است.





    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۳:۱۴


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    إباق: رفتن در حال خشم.
    اکثر اهل لغت اباق را فرار معنی کرده اند.
    گویند: ابق العبد یعنی غلام از آقایش فرار کرد.

    ولی قاموس آنرا رفتن بدون ترس و زحمت و نیز رفتن پس از مخفی شدن نوشـته است.
    روشن میشود که ابق بمعنی رفتن در حال خشم و قهر است و سـخن قاموس درست است با اضافۀ قید ناراحتی و انزجار.
    و اینکه اباق را بمعنی فرار گفته اند و عبـد آبق بغلام فرار کننـده اطلاق شـده، منظور دویـدن و فرار نیست بلکه رفتن در حال قهر از مولاي خوداست.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۳:۱۴


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    إبل: ( به کسر الف) شتر.
    ابل به معنی مطلق شتر است اعّم از نر و ماده و از هر جنس که باشد و لفـظ آن مفرد است و دلالت بر جنس دارد.
    چنانکه جمل شتر نر، و ناقه شتر ماده است.

    ابل فقط دو بار در قرآن مجیـد آمـده اسـت. (انعام:۱۴۴،غاشیه: ۱۷)

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۳:۲۴


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    أبابیل: دسـته ها و گروهها.
    بقول کسائی مفرد آن ابول است مثل عجول (مجمع البیان)
    راغب مینویسـد: مفرد آن ابیل است.
    و گفته اند:
    اسم جمع است و از خود مفرد ندارد.

    در افواه عوام هست که ابابیل جنس مرغانی است که بر سـر لشـگریان ابرهه سـنگ ریختند، ولی این کلمه چنانکه گفتیم وصف و بمعنی گروهها و دسته هاست.
    در تفسیر برهان از امام باقر(ع) نقل است که هر پرنـده سه سـنگ در چنگال و منقار خود داشت. سـنگها را بروي لشـگریان ریختنـد، در اثر آن در میان آنها مرض آبله پدید آمد و پرندگان بدان وسیله هلاکشان کردند و پیش از آن آبله در آنجا دیده نشده بود.
    ابن اثیر در تاریـخ کامـل ج 1 ص 263 مینویسـد: بیشتر اهل تاریـخ بر آننـد که حصـبه و آبله اولین بار در عرب بعد از واقعۀ فیل دیده شد.
    توضیح: بنظر میآید که این پرندگان از بحر احمر آمده و سنگریزه هایشان با میکرب حصبه و آبله آلوده بوده است وبر اثر ریختن آنها این دو مرض در میان لشـگریان بروز کرده وخداوند باین طریق آنها را تار و مار نموده است.
    در بعضی از روایات
    فریقین(شیعه و سنی) هست که سنگریزه ها بسر هر که میخورد از دبرش بیرون میشد و الله العالم.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۵:۳۱


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    أَبْ: پدر،بزرگ قوم، مصـلح.
    راغب گوید: پدر و نیز هر که سـبب اصـلاح، یا ایجاد و ظهور چیزي بشود نسـبت بآن اب (پدر) است و به آنکه از میهمانان پذیرایی کند ابوالاضیاف و به آنکه آتش بر افروزد ابو الحرب گوینـد ... بمعلم نیز اب گفته اند.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    أٓتي: اتیان بمعنی آمدن و آوردن هر دو آمده است.

    أٓثاث:
    اهل لغت اثاث را اسباب خانه معنی کرده اند.
    راغب قید کثرت را بر آن افزوده
    و گوید ریشۀ
    آن از «أثّ اذا کثر و تکاثف» است و به هر مال که زیاد باشد اثاث گفته شده.
    اقرب الموارد گوید که اثاث آن است که براي مصرف و استفاده است
    نه براي تجارت.

    در المیزان فرموده: متاع از اثاث اعمّ است بمطلق آنکه مورد بهره است گفته میشود و مخصوص باسباب خانه نیست.

    ویرایش توسط شیعه اهل بیت(ع) : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۸:۱۵


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3,047
    صلوات
    61340
    تعداد دلنوشته
    36
    مورد تشکر
    76 پست
    حضور
    125 روز 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    أَثَر: نشانه.
    در قاموس به باقیمانده شئیی گفته است.
    بطور کلی اثر عبارت است از علامت و نشانه ای که از چیزی یا کسی باقی ماند.
    خواه بنائی باشد یا دینی یا بدعتی یا جای پایی و یا غیر از اینها.



صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود