جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقد فیلم«رستاخیز»/ سکانس حضرت عباس(ع) همچنان باقیست!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96

    نقد فیلم«رستاخیز»/ سکانس حضرت عباس(ع) همچنان باقیست!




    نقد فیلم«رستاخیز»/ سکانس حضرت عباس(ع) همچنان باقیست!



    به گزارش فتن، این روزها در حالی سینماهای سراسر کشور خود را برای اکران فیلم «رستاخیز» از ۲۴‌ام تیر ماه جاری آماده می‌کنند که خبرها از اصلاحات چهل دقیقه‌ای این فیلم نسبت به نسخه‌ی نمایش داده شده در سی و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر حکایت دارد.

    بخشی از این اصلاحات چهل دقیقه‌ای به علت اعتراضاتی است که پس از نمایش این فیلم در جشنواره‌ی سی و دوم ایجاد شد و به انتقاد مراجع تقلید منجر گردید. اما بخش دیگری از این حذفیات، در راستای کوتاه کردن تایم سه ساعته‌ی فیلم جهت اکران عمومی آن صورت گرفته است.
    در این میان جالب است بدانید که پس از این حذفیات، نقش چندین بازیگر در فیلم به طور کامل حذف شده است. برای مثال، سکانس‌های بازی «شقایق فراهانی» با توجه به حساسیت‌هایی که پیرامون رابطه‌‌ی او با کاراکتر «بکیر ابن حر» و تاثیرش بر حضور «بکیر» در سپاه امام حسین (ع) ایجاد کرد، به صورت کامل از نسخه‌ی آماده شده برای اکران، درآمده است.

    علاوه بر این، کاراکتر «پرویز پورحسینی» نیز که در نقش یک پیرمرد روشن‌ضمیر در یکی از گذرگاه‌های میان شام تا کوفه، با «بکیر» دیدار می‌کند، به دلیل کوتاه شدن تایم ، به طور کامل از فیلم حذف شده است.

    حذف سکانس‌های مربوط به حضرت «علی اکبر» (ع) نیز، یکی دیگر از اصلاحات اعمال شده در نسخه‌ی جدید فیلم است. اما با این حال، نقش حضرت عباس (ع) که به علت ترسیم چهره‌ی ایشان در فیلم مورد اعتراض قرار گرفته بود، همچنان در نسخه‌ی آماده‌ی اکران حضور پررنگی دارد. گرچه چند سکانس مربوط به حضرت ابوالفضل العباس (ع) هم تعدیل شده است؛ از جمله اولین نما و سکانس معرفی این حضرت جلوی قصر والی مدینه در شبانگاه و دیالوگ او با بکیر.

    برخی از نکات ریز هم در سکانس‌هایی مثل شهادت حضرت علی اصغر (ع) که در نقدها به آن اشاره شده بود، اصلاح شده است. در کنار آن، سکانس‌های گم شدن بکیر در بیابان هم جز دیگر موارد حذف شده‌ی فیلم است.

    با این توصیفات، باید منتظر ماند و دید حذف این چهل دقیقه، می‌تواند یک اکران موفق و بی‌سر و صدا را برای فیلم «رستاخیز» تضمین کند یا نه. به هر حال، اکران عید فطر خیلی زود پاسخ این سوال را خواهد داد. به خصوص که تدارک سنگینی هم برای اکران موفق این فیلم، دیده شده است.




  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    بازیگر نقش حضرت علی اکبر (ع) در فیلم رستاخیز

    نقد فیلم«رستاخیز»/ سکانس حضرت عباس(ع) همچنان باقیست!


    بازیگر نقش حضرت ابالفضل العباس (ع) در فیلم رستاخیز

    نقد فیلم«رستاخیز»/ سکانس حضرت عباس(ع) همچنان باقیست!




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    1,916
    صلوات
    87
    تعداد دلنوشته
    9
    مورد تشکر
    16 پست
    حضور
    28 روز 12 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    به گزارش "رجانيوز"، در همين زمينه در آخرين مورد از سير اعتراضات به اشتباهات تاريخي فيلم و همچنين نشان دادن چهره‌‌ي ذوات مقدسه از جمله حضرت عباس(ع) حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي در نامه‌اي به حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي اعتراض خود را به اين فيلم نشان داده است. در اين نامه آمده است كه: «عدّه قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده اند که چرا در فیلم رستاخیز چهره حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا علیهم السلام به طور مشخص نشان داده شده و می دانیم این کار آثار نامطلوبی دارد و نیز به بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کرده اند. آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد؟!»

    آیت‌الله وحید خراسانی پيش از اين در زمان پخش سريال مختارنامه نيز واكنش تندي نسبت به نمايش چهره حضرت ابالفضل‌العباس(ع) نشان داده بودند و همين واكنش نيز منجر به عدم نمايش قسمت‌هايي از سريال مختارنامه شد. ايشان در آن زمان در اعتراض به سريال مختارنامه گفته بودند كه: « شنیده‌‏ام می‏خواهند قمر بنی هاشم را به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند. قمر بنی هاشم کسی است که حجت خدا مقابل قبر او می‌ایستد و می‌گوید: «سلام خدا، سلام تمام انبیا، سلام تمام اوصیا، سلام تمام شهدا بر تو یا بن امیرالمومنین». قمر بنی هاشم کسی است که ۱۲۴ هزار پیغمبر، هر صبح و شب به او سلام می‏کنند. حال این شخصیت را می‌ خواهند به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند ... خدا نکند که چنین کاری را انجام دهند، که اگر بکنند، آن وقت هر چه پیش ‏آید و هر چه ما بگوییم، معذوریم.»
    اما جز دفتر آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام قم نيز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام تأکید کردند که اینگونه رفتارها در سایه سهل‌انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوء استفاده برخی فیلمسازان شده است.ایشان در بيانيه‌اي كه در اعتراض به فيلم «رستاخيز» منتشر كرده‌اند آورده‌اند كه: «متأسفانه در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب که با اعتقاد و ایمان مردم و رهبری مراجع عظام مخصوصا امام خمینی رحمه الله به بار نشست، بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی‌بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلم‌ها، در فیلمی در جشنواره فجر این ذوات نشان داده شد. لذا این موضوع نوعی بی‌احترامی و بی‌توجهی به نظر دینی مراجع تقلید می‌باشد و باعث حرمت شکنی عظمت امام‌زادگان بزرگوار خواهد شد و لذا اینجانب این عمل را محکوم می‌کنم.»در ادامه اين بيانيه آمده است: «شکی نیست که اینگونه رفتارها در سایه سهل انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوءاستفاده برخی فیلم‌سازان شده است و لذا توصیه می‌شود وزارت محترم ارشاد در نظارت‌های خود دقت بیشتری به خرج داده و شرایط و نکات شرعی را رعایت کنند. طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کم‌رنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاه‌های فرهنگی شده و کم‌رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسئولین باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند.»


    در ادامه روند اعتراض به «رستاخيز» اما آیت‌الله مقتدایی نيز با تاکید بر اینکه نمایش چهره ذوات مقدسه بی‌اشکال نیست، گفته‌ است كه: این بزرگواران قداست بالایی در بین شیعیان و افراد متدین دارند، لذا نباید چهره آنان به صورت شفاف نشان داده شود...آنچه در فیلم رستاخیز رخ داده است کار خوبی نیست و ما باید حرمت اهل بیت (ع) را نگه داریم. اگر خودمان به دست خودمان حرمت اهل بیت (ع) و فرزندانشان را حفظ نکنیم، چه توقعی از تکفیریون و سلفیون خواهیم داشت؟.. من به عوامل فیلم رستاخیز توصیه می‎کنم که از نمایش چهره فرزندان معصومین (ع) همچون حضرت ابوالفضل العباس (ع) خودداری کنند تا عاقبتشان ختم به خیر گردد.»




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,655
    صلوات
    15400
    تعداد دلنوشته
    14
    تشکر:
    1
    حضور
    22 روز 17 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4

    نقد فیلم موهن روز رستاخیز




    این روزها خبر مجوز اکران فیلم سینمایی «روز رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که در سال 1389 ساخته و در جشنواره فجر برنده چندین جایزه شد، با چالش ها و واکنش های فراوانی از سوی مردم و مراجع عظام تقلید همراه شده است.

    خلاصه فیلم

    داستان روز رستاخیز درباره واقعه عاشوراست که با همراهی بُکیر(فرزند حر ابن یزید ریاحی) پیک ویژه یزید، به قیام امام حسین (ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) و شهادت آن حضرت را در بر می گیرد.

    نقد و بررسی فیلم

    روز رستاخیز یا «حسین، کسی که گفت نه»(عنوان انگلیسی فیلم) را می توان به دو پاره اصلی تقسیم کرد.
    پاره اول از فوت معاویه تا شب عاشورا و پاره دوم از شب عاشورا تا شهادت امام حسین(ع) و پایان فیلم.

    آنچه در محتوای فیلم باید در نظر داشت، انتخاب مخاطب اصلی فیلم است. به نظر می رسد نویسنده فیلم مخاطب اصلی فیلم را مخاطبان بین المللی و حتی غیر شیعی در نظر گرفته باشد.
    به همین دلیل آنچه که برای شیعیان که عمری است داستان های مربوط به امام حسین(ع) را شنیده اند، پیش فرض است در فیلم یا کاملا توضیح داده می شود و اگر قابل توضیح نباشد اصلا به آن پرداخته نمی شود.
    به همین دلیل خیلی از وقایع ماورائی غیر قابل درک فیلم ،در مدتی کوتاه برای مخاطب نمایش داده شده و یا کاملا زمینی شده است. به همین دلیل به نظر می رسد حواشی بسیاری گریبان گیر فیلم در زمان اکران شود.

    به طور مثال پاشیدن خون حضرت علی اصغر به آسمان در این فیلم با بازگشتن خون و ریخته شدن روی زمین ترسیم شده است که البته کج سلیقگی شده و می شد این بازگشت را حذف کرد ولی اشاره ای هم به آسمان رفتن آن نکرد. یا ماجرای حضرت قاسم و ازرق شامی طور دیگری ترسیم شده است.


    از دیگر سو نگاه فیلمساز به اصل حرکت امام حسین(ع) است که البته در بین علمای شیعه از گذشته تا کنون خود محل اختلاف بوده و هست.
    آنچه که مشخص است فیلمساز سعی کرده قرائتی از حرکت امام حسین(ع) را که جنبه عارفانه بیشتری داشته است انتخاب کند.
    در اقوال علمای شیعه سه نظر نسبت به این حرکت وجود دارد که عده ای حرکت امام حسین را قیام در جهت برپایی حکومت حق می دانند و اصل را بر حاکمیت می دهند،
    گروهی دیگر اصل را قیام بر ضد ظلم و ستم و جلوگیری از انحراف سنت رسول(ص) می دانند و اصل را بر اصلاح امت اسلامی می دانند که اگر امت اسلامی همراهی می کردند در عمل و رویه ماجرا نیز محقق می شد.
    و در نهایت گروهی نیز اصل را بر شهادت امام حسین(ع) می گذارند و معتقدند در هر صورت باید امام حسین(ع) به شهادت می رسید تا خون امام احیاگر اسلام ناب باشد که فیلم این دید سوم را که نگاهی عارفانه تر است دنبال می کند.
    البته هر سه نگاه می تواند با یکدیگر همراه باشد و منافاتی نیز باهم ندارند ولی مهم آن است که اصل بر چه چیزی قرار گیرد و با هر سه تفکر می توان سه فیلم متفاوت ساخت. سکانس هایی در فیلم فیلم وجود دارد که توسط امدادهای غیبی دشمنان امام از مرگ و دشواری نجات پیدا می کنند تا بتوانند رسالت خود را که به شهادت رساندن امام و یارانش است، انجام دهند که این به نگاه سوم نزدیک تر است.

    یکی از حرکات فرمیک فیلم که کاملا ماهیت محتوایی دارد انتخاب یک بازیگر برای دو نقش یزید و عبیدالله است که ماهیت مشترک این دو را در رذالت بسیار خوب نشان می دهد.

    بازیگرانی از سوریه، لبنان، عراق و کویت در فیلم بازی می‌کنند که معروفترین بازیگر عرب این فیلم جمال سلیمان بازیگر مشهور سوری است و در کنار او طلعت حمدی، رضوان عقیلی و فواد سرور از سوریه، داود حسین از کویت، یوسف شکرجی از عراق و فواد ابراهیم از لبنان ایفای نقش کرده‌اند.

    فیلمبرداری پروژه «روز رستاخیز» از 16 بهمن‌ماه سال 88 همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت سرگذاشتن بیش از 250 جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون شهداد کرمان، اصفهان، شاهرود، رباط کریم و تهران 12 دی‌ماه 89 تمام شد.

    «روز رستاخیز» از 24 بازیگر که نقش‌های پیش‌برنده را به عهده دارد بهره برده و حدود 40 بازیگر دیگر و هفت بازیگر زن و مرد مهمان، مقابل دوربین حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری و علی برازنده فیلمبردار رفته‌اند.

    آرش آصفی که با «روز رستاخیز» به سینما معرفی می‌شود، نقش «بُکِیر» فرزند حربن یزید ریاحی را به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم برعهده دارد.

    پوریا پورسرخ،حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان،بابک حمیدیان، بهادر زمانی،انوشیروان ارجمند،علی‌جاویدفر، انوش معظمی،حمید جدیدی و میرطاهر مظلومی از بازیگران «روز رستاخیز» هستند.

    از بازیگران زن فیلم که به عنوان بازیگر مهمان مقابل دوربین رفته‌اند می‌توان به شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی اشاره کرد.

    مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس، محسن موسوی طراح گریم فیلم را برعهده داشته است.


    ادامه دارد.....

       
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد و العن اعداء آل محمد اجمعین
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا


    خدایا به ما ایمانی عطا کن، که باور کنیم همه امور به دست توست
    خدایا ما را به خود واگذار مکن حتی به اندازه لحظه ای کوچک
    خدایا بگیر از ما هر آنچه که تو را از ما می گیرد
    خدایا کمکمون کن تا ایمان، نام و نان برایمان نیاورد
    خدایا شکرت

    http://s6.picofile.com/file/81943357...744_4474_b.jpg


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,655
    صلوات
    15400
    تعداد دلنوشته
    14
    تشکر:
    1
    حضور
    22 روز 17 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4



    شکایات و نظرات مردم و مراجع درباره فیلم

    در تجمعات اعتراض‌ آمیز نسبت به ساخت و پخش فیلم «رستاخیز» معایب و اشکالات اصلی این فیلم بیان شده و با مخالفت های شدید شیعیان مواجه شد.

    حادثه عاشورا صرفا یک حادثه و واقعه تاریخی نیست بلکه فرهنگ زندگی و سیره ی عملی دین مداری است.

    در فیلم «رستاخیز» با نگاهی تک بعدی به عاشورا صرفاً به صورت شکلی و نه محتوایی پرداخته شده است. متاسفانه در بعد شکلی هم اشکالات مهمی وجود دارد که از آن جمله می توان به نمایش تصاویر امام زادگان واجب التعظیمی همچون حضرت عباس، حضرت علی اکبر، حضرت قاسم و حضرت علی اصغر علیهم السلام اشاره کرد.

    مگر نه این که حضرت علی اکبر اشبه الناس خلقا و خلقا و منطقا به رسول الله (ص) است؟ پس چهره رسول الله (ص) را به تصویر کشیده اند؟!!!

    به نظر می رسد دشمنان اسلام که متوجه اثر پذیری مردم ما از نهضت عاشورا و حادثه کربلا شده اند، خواسته یا ناخواسته عده ای را اجیر کرده اند تا این فیلم ساخته شود و بعد هم به عنوان فیلم برتر در سال روز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و دهه فجر انتخاب شود.

    اشکالات اصلی فیلم

    در این فیلم مقدسات شیعیان زیر پا له شده. علاوه بر اشکالاتی که تا کنون ذکر شد میشود به اشکالات زیر نیز اشاره کرد :

    عاشورا پیام های بسیاری در حوزه های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، دینی، جوانان، نوجوانان، زنان و پیران دارد که اصلا در این فیلم به هیچ یک از این پیام ها توجه نشده است.


    انگیزه قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است. برای مثال اتفاقات عبرت آموز مدینه، سخنان امام (ع) کنار قبر پیامبر (ص) با عوام و خواص، وصیت امام (ع)؛ هیهات من الذله امام و... اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

    در صحنه‌ای از فیلم می‌بینیم که اسبی که حاوی نامه‌ها است در دشت می‌دود و نامه‌ها را می‌برد. با ترویج خشونت‌باری که از عاشورا در این فیلم نشان داده شد این برداشت می‌شود که پیام خشونت در حال گسترش در جهان است.

    نقش خواص که در اطراف امام (ع) به طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی شود.


    اتفاقات عبرت آموز مکه از قبیل طواف امام (ع) و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.

    به جان فشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت های آنان نیست. مردانی همچون محمدبن کثیر ، هانی بن عروه، عبدالله بن یقطر و طوعه؛ آن شیرزن شیعی وفادار.

    جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه چال با چهره ای کریه به تصویر کشیده شده است.

    به خیانت خواص تاثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذی الجوشن و... هیچ اشاره ای ندارد.

    حادثه تنبه حضرت حر کاملا تحریف شده و به شکلی مبهم و گنگ مطرح می شود.


    وقایع اتقاقیه کربلا مانند؛ خطبه های امام، چگونگی حال و هوای اصحاب، وقایع عصر، نیمه و شب عاشورا همگی تحریف شده و نامفهوم ارایه می شود.


    حوادث روز عاشورا نیز در این فیلم خلاف آنچه در مقاتل گفته شده به تصویر کشیده و تحریف شده است.


    نکته عجیب که در این فیلم نشان داده می شود، هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی هاشم ، عبدالله بن عمر ( فرزند خلیفه دوم ) درمیان اصحاب امام است!!!


    دلبری خواهر سلیمان بن سرد خزاعی از بصره تا کربلا و عاشورا از عبدالله بن حر، بخش قابل اعتنایی از این فیلم را به صحنه عشق بازی زمینی تبدیل می کند.

    حضرت قاسم (ع)که تمامی مقاتل و اسناد گفتن نهایت 13 ساله بوده ایشان را 28،29 ساله نشان داده اند

    صحنه روز عاشورا در کوهپایه گرفته شده است و صحرای کربلا را کوهپایه ای تعریف کردند

    یکی از بزرگترین جنایت کار کربلا حرمله لعنت الله و حرومزاده در این فیلم وجود ندارد (میگویند حرمله ای وجود نداشته)

    حضرت خانوم رقیه(س) در ابن فیلم وجود ندارد...((انکار وجود ایشان))

    نحوه شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کاملاً تحریف شده است و هیچ انطباقی با تاریخ ندارد و ایشان فردی 5 یا 6 ساله نمایش داده شده.


    نقش بی بدیل زنان به ویژه زنان اصحاب و اهل بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه آنان نیست.

    صدای ناموس خلقت، حضرت زینب (س) را در این فیلم پخش کردید؛ این در حالی است که روایتی موجود است که وقتی حضرت زینب (س) در مدینه سخنرانی می‌کرد خداوند صدای زنانه او را از بین برد و صدای امیرالمومنین را جای او گذاشت.

    به شدت تمام از روشها و تبلیغات و گریم های هالیوودی استفاده شده

    هزینه سنگین بیشتر از12 میلیارد برای این فیلم هالیوودی

    خلاصه اینکه آن چه در این فیلم به عنوان حادثه عاشورا مطرح می شود با مفاهیم بلند و فرهنگ انسان ساز عاشورا هیچ گونه انطباقی ندارد وصرفا با بهره گیری از تکنیک های هنری جنگ و کارزاری به نمایش گذاشته می شود که هدف آن فقط خشونت است و کشتار
    آیا حقیقت عاشورا اینگونه است؟ مقام عاشورا آنقدر بالاست که «جون» غلام را به مقامی رساند که امام زمان (عج) 1400 سال است به او سلام می‌دهد.

    یکی از برداشت‌هایی غلطی که از این فیلم می‌شود غلبه عشق مجازی بر عشق‌های حقیقی کربلا است. ما هیچ پیامی از این فیلم برداشت نکردیم در حالی که عاشورا 300 پیام مختلف در خود دارد. ابعاد عرفانی و حماسی عاشورا که مقام معظم رهبری که بر روی آن تاکید دارند در این فیلم نشان داده نشده است.

    درویش با به کارگیری عوامل سینمای خارجی در این فیلم به عوامل سینمایی ایرانی توهین کرده است. همچنین اسامی ارگان‌ها و افرادی را در پایان این فیلم آورده و آنها در ساخت رستاخیز دخیل دانسته است که این جفا به آنها است..

    چرا فیلم‌ساز در نزدیک‌ شدن به یک اسطوره‌ی تاریخی به‌ شدت حساس و ظریف و قدسی، یعنی عاشورا، این اندازه بی‌پروا و گستاخ بوده است؟ چه چیزی سازندگان را آسوده‌خیال کرده که به خود جرأت داده‌اند به آن واقعه‌ی عظیم این اندازه نزدیک شوند؟ تکنیکی که نداشته‌اند؟ غنای مضمونی که خبری از آن نیست؟ فیلم‌نامه‌ی فاخری که شاهدش نیستیم؟ اگر انگیزه‌ی این نزدیک‌شدن، کمک به تجلی یک حقیقت و نمایاندن آن و اثرگذاری بر مخاطب است که به نظر نمی‌رسد به این مقصود رسیده باشند.

       
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد و العن اعداء آل محمد اجمعین
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا


    خدایا به ما ایمانی عطا کن، که باور کنیم همه امور به دست توست
    خدایا ما را به خود واگذار مکن حتی به اندازه لحظه ای کوچک
    خدایا بگیر از ما هر آنچه که تو را از ما می گیرد
    خدایا کمکمون کن تا ایمان، نام و نان برایمان نیاورد
    خدایا شکرت

    http://s6.picofile.com/file/81943357...744_4474_b.jpg


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,655
    صلوات
    15400
    تعداد دلنوشته
    14
    تشکر:
    1
    حضور
    22 روز 17 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4

    نظر مراجع٬ چهره ها و شخصیت های مختلف درباره فیلم




    اسم
    منصب
    نظر
    مراجع
    آیت الله وحید خراسانی

    مرجع تقلید
    سخنان آقای وحید درباره نمایش چهره حضرت عباس در فیلم مختار

    • شنیده‌‏ام می‏‌خواهند قمر بنی هاشم را به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند. قمر بنی هاشم کسی است که حجت خدا مقابل قبر او می‌ایستد و می‌گوید:«سلام خدا، سلام تمام انبیا، سلام تمام اوصیا، سلام تمام شهدا بر تو یابن امیرالمومنین».
    • خدا نکند که چنین کاری را انجام دهند، که اگر بکنند، آن وقت هر چه پیش ‏آید و هر چه ما بگوییم، معذوریم.
    آیت الله علوی گرگانی
    مرجع تقلید
    • شکی نیست که اینگونه رفتارها در سایه سهل انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوءاستفاده برخی فیلمسازان شده است و لذا توصیه می شود وزارت محترم ارشاد در نظارتهای خود دقت بیشتری به خرج داده و شرایط و نکات شرعی را رعایت کنند.
    • طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کم رنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاه‌های فرهنگی شده و کم رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد
    آیت الله مکارم شیرازی
    مرجع تقلید
    • عدهّ قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده اند که چرا در فیلم رستاخیز چهره حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا علیهم السلام به طور مشخص نشان داده شده و می دانیم این کار آثار نامطلوبی دارد و نیز به بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کرده اند. آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدسّات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد!!!
    آیت الله نوری همدانی
    مرجع تقلید
    • ایشان در پاسخ به استفتاء جمعی از متدینان مبنی بر نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس(ع) و‌حضرت علی اکبر در فیلم سینمایی رستاخیز، این اقدام را جایز ندانستند.
    آیت الله سیستانی
    مرجع تقلید
    • ایشان در پاسخ به این پرسش که «آیا صورتگری و یا صحنه سازی از زندگانی محمد (ص) و یا دیگر پیامبران گذشته و یا معصومین (ع) و یا هر راز و رمز مقدس تاریخی و نشان دادن آنها بر پرده سینما و یا صفحه تلویزیون و یا تئاتر و غیره جایز است؟» پاسخ داده اند: اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعایت شود و شخصیت مقدّس آنان را در اذهان مردم خدشه دار نکند مانعی ندارد.
    ذاکران اهل‌البیت
    سعید حدادیان
    مداح
    • وقتی وارد مبادی و مبانی دینی می شوید توجه به بیانات مراجع واجب می شود.
    • ما اگر الان در این مورد حرف بزنیم می گویند شما درس آن را نخوانده اید بسیار خب ما هم می گوییم کارشناس دین مراجع هستند اگر مراجع جواز دادند بنده کی هستم که چیزی بگوییم.
    • حضرت آقا بیاناتی بسیار مبسوطی را به میرباقری فرمودند، ای کاش دفتر مقام معظم رهبری متن بیانات را منتشر می کردند تا هنرمندان و وزارت ارشاد بخوانند.
    حسین سازور
    مداح
    • حضرت قاسم ۱۳ ساله را بیست و چند ساله نمایش دادند.
    • بی تعهدی کردید، مقدسات را زیر پا گذاشتید. صدای ناموس خلقت را پخش کردید.
    • کل فیلم نامه بر پایه عاشقی پسر حر می گردد. عاشورا بیش از ۳۰۰ پیام دارد اما ما هیچ پیامی از این فیلم دریافت نکردیم.
    • این توهین به کارگردانان و کارشناسان داخلی بود که عوامل خود را از خارج انتخاب کردید.
    عبدالرضا هلالی
    مداح
    • برای این جریان به این مهمی خیلی بیجا می کنید به بهانه کار هنری انحراف ایجاد می کنید.
    • مبنای تاریخی ساخت این فیلم کجاست؟ و از کجا در آمده است؟ شما یک سند آوردی که پسر حر در شام و کوفه بوده من دست شما را می بوسم!
    • نمی دانم متولی کیست، کمیسیون فرهنگی مجلس یا دولت. ما از شما می خواهیم که یک گروهی تشکیل دهند، هم جلوی این فیلم را بگیرند و هم ریشه ساخت این فیلم را دربیاورند.
    سید مجید بنی‌فاطمه
    مداح
    • کجای تاریخ نوشته شده که عشق پسر حضرت حر(ع) به یکی از زنان کاروان سیدالشهدا(ع) باعث پیوستن او به سپاه حق شده است؟
    • کربلا و واقعه عاشورا جای نمایش ذهنیات خود نیست. همه چیز این واقعه به صورت دقیق در کتب مربوطه روایت شده است و این موضوع جایی برای اشتباه باقی نمی گذارد.
    • همه بزرگان سینما قابل احترام هستند اما واقعاً جای تعجب است که چطور این فیلم با این همه اشکال تاریخی از سوی هیات داوران جشنواره فجر صاحب سیمرغ بهترین فیلم شده است.
    حسین الله کرم
    مداح
    • ما برای اولیاء و صحابه، عصمت ثبوتیه قائل هستیم. همین که چهره حضرت عباس (ع) را نمایش می‌دهند کافیست که بگوییم در این فیلم خطا صورت گرفته است.
    • امام باقر(ع) در روایتی می فرمایند که اگر یک قطره از خون حضرت علی اصغر (ع) روی زمین می‌ریخت زمین خشک و بایر می‌شد. در حالیکه در این فیلم نشان داده می شود که خون علی اصغر(ع) به زمین ریخته می شود.
    • اگر سی دی آن هم داخل پخش شود ما ساکت نمی نشینیم.
    منصور ارضی
    مداح
    • مراجع تقلید درباره حرام بودن نشان دادن تصویر معصومان(ع) فتوا داده اند. اما نشان دادن عکس و صورت اینها تنها بخشی از مشکلات این فیلم است؛ حالا هر چقدر هم می خواهند به طراح و سازنده و هنرپیشه های داخلی و رقاصان خارجی آن جایزه بدهند.
    • ما برای اینکه بتوانیم همچنان با آمریکا مقابله کنیم باید مراقب باشیم که با اینگونه فیلم‏ها ما را از درون نپوسانند.
    اندیشمندان حوزه
    آیت الله سید احمد علم‌الهدی
    اندیشمند حوزه و دانشگاه
    • فیلم ارزشمندی است و هنگام ساخت از مقام معظم رهبری استفتاء کرده اند و آقا نوشته اند اگر وهن نباشد، ایراد ندارد که تصویر نشان داده شود.
    • من ۱۸ ایراد از فیلم «رستاخیز» گرفتم که همه آنها قابل حل است.
    • در فیلمی که ساخته می شود، اگر فقیهی به عنوان کارشناس یا فیلسوفی کنار کار باشد، آنها باید پاسخگو باشند و هجمه به سمت کارگردان نمی رود.
    علی ثمری
    اندیشمند حوزه و دانشگاه
    • عاشورا پیام های بسیاری در حوزه های اعتقادی ، اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی ، دینی ، جوانان، نوجوانان، زنان و پیران دارد که اصلا در این فیلم به هیچ یک از این پیام ها توجه نشده است.
    • انگیزه ى قیام اباعبدالله علیه السلام مغفول واقع شده است. براى مثال اتفاقات عبرت آموز مدینه، سخنان امام کنار قبر پیامبر با عوام و خواص، وصیت امام، هیهات منا الذله امام و... اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.
    • نقش خواص که در اطراف امام به طمع حکومت جمع شده بودند دیده نمی شود.
    • اتفاقات عبرت آموز مکه از قبیل طواف امام و سخنان ایشان مورد تحریف واقع شده است.
    • به جانفشانی کوفیان غیرتمند و فداییان حضرت حسین علیه السلام به صورت خلاف واقع نگاه شده است و اثری از رشادت های آنان نیست. مردانی همچون محمدبن کثیر، هانی بن عروه، عبدالله بن یقطر و طوعه؛ آن شیرزن شیعی وفادار.
    • جناب مسلم فردی در زنجیر و سیاه چال با چهره ای کریه به تصویر کشیده شده است.
    • به خیانت خواص تاثیرگذاری مثل شریح قاضی، عمر سعد، شمربن ذى الجوشن و... هیچ اشاره ای ندارد.
    • حادثه ى تنبه حضرت حر کاملا تحریف شده و به شکلی مبهم و گنگ مطرح می شود.
    • وقایع اتقاقیه ى کربلا مانند؛ خطبه های امام، چگونگی حال و هوای اصحاب، وقایع عصر ، نیمه و شب عاشورا همگى تحریف شده و نامفهوم ارایه می گردد.
    • حوادث روز عاشورا نیز در این فیلم خلاف آنچه در مقاتل گفته شده به تصویر کشیده و تحریف شده است.
    • نکته ى عجیب که در این فیلم نشان داده می شود، هنگام معرفی یاران امام حسین علیه السلام توسط قمر بنی هاشم، عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه ى دوم) در میان اصحاب امام است!!!
    • دلبری خواهر سلیمان بن سرد خزاعی از بصره تا کربلا و عاشورا از عبدالله بن حر، بخش قابل اعتنایی از این فیلم را به صحنه عشق بازی زمینی تبدیل می کند.
    • نحوه ى شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کاملاً تحریف شده است و هیچ انطباقی با تاریخ ندارد.
    • نقش بی بدیل زنان به ویژه زنان اصحاب و اهل بیت پیامبر امحاء شده و هیچ اثری از اقدامات و نقش آفرینی شکوهمندانه ى آنان نیست.
    سید مرتضی خاتمی خوانساری‌
    اندیشمند حوزه و دانشگاه
    • من از این انتقادها تعجب می‌کنم چون کارگردان و عوامل برای این فیلم زحمت بسیاری کشیده و فضا را بسیار خوب درآورده بودند.
    • در مراسمِ تعزیه‌خوانی هم، چهره فردی که به جایِ امام‌زادگان و حضرت ابالفضل سخن می‌گوید و تعزیه‌خوانی می‌کند نشان داده می‌شود و تنها زمانیکه قرار است جایِ یک زن تعزیه‌خوانی شود از روبند استفاده می‌شود ازین رو این اَمر بسیار طبیعی است و به نظرِ من هیچ اشکالی ندارد.
    • صحنه‌ها بسیار خوب درآمده بود و من که در این ۶۰ سال همیشه تعزیه‌خوانی دیده‌ام و بسیار با این گفته‌ها و روایت‌ها مانوس هستم فکر می‌کنم آنچه بیان شد انطباق بسیاری با اصل ماجرا داشت.
    اساتید دانشگاه و پژوهشگران
    محمدحسین رجبی دوانی
    پژوهشگر و مورخ تاریخ اسلام
    • من به پیروی از مراجع عظام تقلید که نظر نهایی را می‌دهند معتقدم که این کار نباید صورت می گرفت و چهره مقدس این افراد همچون امام رضا (ع) در «ولایت عشق» باید در هاله ای از نور قرار می گرفت.
    • وقتی بازیگری بعد از یک نقش مثبت و در مقام یک چهره مقدس بازی می کند و بعد از آن نقش منفی به عهده می گیرد، جمع زدن بین این دو برای مخاطب سخت می شود.
    • در تعزیه‌خوانی افراد با چهره های خود نقش ها را ایفا می کنند اما اینها افرادی هستند که به سلامت و صلاحیت شناخته شده اند و فقط در همین حوزه نقش ایفا می کنند.
    • کسیکه در عرصه دین راجع به اهل بیت فیلمی بسازد و دغدغه هم نداشته باشد که فیلمش گیشه دارد یا نه، کار ارزشمندی کرده است.
    • اگر بودجه این فیلم عمومی بوده باشد؛ باید مصالح و ارزش های نظام در آن لحاظ شود.اگر فیلم از طریق بخش خصوصی تامین شده باشد انتظارات دیگری هم پیدا می‌شود.​
    آیت الله مقتدایی
    اندیشمند حوزه و دانشگاه
    • این بزرگواران قداست بالایی در بین شیعیان و افراد متدین دارند٬ لذا نباید چهره آنان به صورت شفاف نشان داده شود.
    • موضوع دیگری که در این زمینه آفت‎زاست اینکه بازیگرانی در فیلم‎های مذهبی به کار گرفته می‎شوند و بعدها در فیلم ها و سریال های غیر دینی و در نقش هایی با ظاهر نامناسب حضور پیدا می کنند.
    • جلوی این کار باید گرفته شود و افرادی که خودشان را پیرو اهل‎بیت(ع) می‎دانند از چنین کاری که ممکن است عقوبیت الهی داشته باشد٬ پرهیز کنند.
    سیاست مداران
    حقیقت پور
    نماینده مجلس
    • هنر سینما تاثیر گذار است و نمی توان منکر آن شد ولی هنری برای ما ارزشمند است که ضمن تاثیر گذاری شاخص ها و ارزش های دینی ما را هم رعایت و حفظ کند.
    • در فیلم باید این هنجارها را رعایت کنند. ولی اگر هنجارها را رعایت نکنند هرچقدر هم زحمت بکشند، مملکت ما مملکت دینی است و با یک فتوای عالم دینی همه چیز به هم می ریزد و زحمات آنها هم به باد می رود.
    • فیلم باید اصلاح شود یا حداقل وزارت ارشاد برای اکران عمومی این فیلم این شروط را بگذارد که این اصلاحات را انجام بدهند.
    محمد جواد حق‌شناس
    معاون سابق وزیر ارشاد
    • به نظرم باید ساخته شدن فیلمی در تراز «رستاخیز» را به سینمای ایران‌، احمدرضا درویش‌، تهیه‌کننده آن و دیگر عوامل تولیدش تبریک گفت و آن را به فال نیک گرفت.
    • باید همه امیدوار باشیم که این فیلم بتواند حتی با مخاطب غیر شیعی و مخاطب ادیان دیگر نیز ارتباط برقرار کند چرا که با قواعد بین‌المللی ساخته شده است.
    • به تاکید می‌توانم بگویم که واقعه عاشورا در هیچ گزارش‌، سریال‌، داستان‌، فیلم‌، روضه‌خوانی و یا حتی پرده خوانی به طور کامل بیان نشده است.
    • تعزیه در کشور ما سابقه ۵۰۰ یا ۶۰۰ ساله دارد و اینکه امروز در ایام محرم در هر کوچه یا محله‌ای یک تعزیه داشته باشیم خیلی عجیب نیست. احتمالا همه ما دیده‌ایم که این تعزیه‌ها به کمک مردم عادی در کوچه و خیابان اجرا می‌شود و همین مردم هستند که نقش معصومین یا دشمنان آنها را بازی می‌کنند.
    • ما سال‌ها است که فقط به یک فیلم «محمد رسول الله(ص)» بسنده کرده‌ایم که اتفاقا آنتونی کوئین از هالیوود نقش عموی پیامبر (ع) را در آن بازی کرده است.
    • این اتفاق بسیار بدی است که فیلمسازان ما از ورود به چنین حوزه‌هایی هراس دارند و نمی‌توانند ریسک‌های آن را به جان بخرند.
    هنرمندان و منتقدین حوزه هنر
    مهدی صباغ زاده
    کارگردان
    • انتظارم از رستاخیز بیشتر از اینها بود و مهمتر از هر چیز فیلم حس و حال عاشورایی لازم را برایم نداشت.
    • بحثهای مربوط به نمایش صور ائمه در فیلم مباحث فقهی است که کارشناسان امر درباره اش موضع می گیرند.
    • این فیلم هیچ گاه نمی تواند حس و حال «روز واقعه» را برایم تداعی کند.
    • خلأ داستانگویی در «رستاخیز» مشهود است. واقعیت این است که تا نتوانی داستان بگویی فیلمت دیده نمی شود و تا نتوانی کاراکترپردازی کنی کمترین حسی میان مخاطب و فیلمت برقرار نخواهد شد.
    ابراهیم حاتمی کیا
    کارگردان
    • در تک تک پلان‌های این فیلم یک انرژی متراکم دیده می‌شود که قصد قربت داشته است.
    • این عرصه،‌ عرصه سختی است و نباید به گونه ای رفتار شود که کسی جرات ورود به این عرصه را نداشته باشد.
    • من مطمئنم که برادرم احمدرضا درویش با احترام به نظر علما و انجام اصلاحاتی «رستاخیز» را روانه اکران عمومی خواهد کرد و همه باید به او کمک کنیم و گرنه دیگران درباره ما شیعیان فیلم خواهند ساخت.
    مجتبی راعی
    داور جشنواره فجر
    • به نظرم کسی که ۱۰ سال برای ساخت فیلمی درباره‌ امام حسین(ع) زمان می‌گذارد باید به آن احترام گذاشت.
    • آقای احمدرضا درویش می‌توانست به جای ۱۰ سال دنبال ساخت «رستاخیز» رفتن، پنج فیلم دختر و پسری خوب بسازد و هیچکس هم به آن معترض نمی‌شد.
    • به نظرم به نفع فرهنگ کشور است که فرهنگ را از امواج سیاسی دور کنیم.
    • نشان دادن معصوین بحث جدی دارد و خوب است کسانی که با این موضوع موافق یا مخالف هستند حرف‌های ما را بشنوند.
    سیدمرتضی فاطمی
    تهیه کننده
    • فیلمنامه از گسست جدی رنج می‎برد و فصول آن با یکدیگر همبستگی ارگانیک ندارد.
    • معلوم نیست جامعه مخاطب فیلم شیعیانند یا برای همه ادیان و مذاهب ساخته شده است. معلوم نیست که اگر برای مخاطب خارجی ساخته شده کجای این داستان شلخته و کدام جلوه بصری می‎تواند مخاطب را سه ساعت بر صندلی سینما بنشاند؟
    • اگر برای مصرف داخلی است که دیگر حرفی باقی نمی‎ماند. تمام آنچه را درویش به غلط و ناقص روایت کرده‌، مخاطب از بر است.
    فرج الله سلحشور
    کارگردان
    • اگر کسی مال خودش را بدهد دست دزد و بعد برود شکایت کند انسان عاقلی است؟ سینمای ایران چیست که شما انقلاب و ارزشها و امام حسین‌تان را به دستش سپرده اید؟
    • سینمای هالیوود سه محور اصلی دارد : انسان محور است ، دروغ محور است و مادی گراست. سینمای انسان محور یعنی فیلم ساز نظرات خود را به جامعه ارائه کند. آقای درویش هم همین کار را کرده است.
    • اگر بنا بود حقیقت عاشورا را آنطور که هست نمایش بدهند می‌گفتند تو خلاقیت نداری. آنها خلاقیت را در تغییر حقیقت‌ها می‌دانند.
    مجید میرفخرایی
    طراح صحنه فیلم رستاخیز
    • معتقدم بسیاری از این انتقادها، جهت‌دار است و در آن نمی‌توان یک نگاه سینمایی را مشاهده کرد.
    • اگر بخواهم به «رستاخیز» نمره‌ای بدهم باید بگویم که این فیلم یکی از بهترین کارهایی است که تا به امروز انجام داده‌ام.
    • من نقد درباره حضور عوامل خارجی را درک نمی‌کنم، چون چه اشکالی دارد که در سینما تجربه‌ها تبادل شود.
    عوامل فیلم رستاخیز
    احمدرضا درویش
    کارگردان فیلم رستاخیز
    • واقعیت این است هر قدر توانستیم منابع در این فیلم به کار گرفته شد. منابع آن قدر زیاد است که دهها سال زمان می برد. در مورد نهضت عاشورا در طول تاریخ هر کسی که به ایشان علاقه داشت سعی کرده کاری انجام دهد؛ مورخین، شعرا و نقاشان هر کدام کارهایی کرده اند. این منابع فقط مربوط به ایران نیست. بعضی آثار خارجی در این زمینه هست و مورخین غیرمسلمان هم کلی کتاب در این باره نوشته اند. در هر صورت عنصر تحقیق تا انتهای پروژه ادامه داشت.
    • اگر قرار بود که نعل به نعل تاریخ در دو ساعت و نیم پرداخت شود نمی شد.
    • مهم بود این بود که رابطه منطقی بین تخیل، سینما و تاریخ بسازیم. ما می خواستیم روابط تاریخی را ارایه دهیم و در عین حال ساختار دراماتیک فیلم رعایت شود.
    • یک فیلم درباره نهضت عاشورا ساخته شده است، توقع نیست که ما همه حرف ها را درباره واقعه عاشورا بزنیم. امیدوارم که راهی شود برای ساخت فیلم های دیگر در این باره.
    علی قائم مقامی
    مدیر تولید فیلم رستاخیز
    • چیزی که در این فیلم مشهود است این بود که زمانی که رفتیم سر فیلم، می دانستیم که در فلان سکانس چقدر ادوات داریم و این طور نبود که سر فیلمبرداری بگوییم چه می خواهیم.
    • چیزی در حدود یک سال ۳۵۰ سوارکار داشتیم که تغذیه و جایشان باید مشخص می بود. در صحنه کوفه ۲ هزار سیاهی لشکر داشتیم و این کار سختی در سینمای ایران بود.



    ویرایش توسط حدیث 74 : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۹:۰۰
       
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد و العن اعداء آل محمد اجمعین
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا


    خدایا به ما ایمانی عطا کن، که باور کنیم همه امور به دست توست
    خدایا ما را به خود واگذار مکن حتی به اندازه لحظه ای کوچک
    خدایا بگیر از ما هر آنچه که تو را از ما می گیرد
    خدایا کمکمون کن تا ایمان، نام و نان برایمان نیاورد
    خدایا شکرت

    http://s6.picofile.com/file/81943357...744_4474_b.jpg


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    1,655
    صلوات
    15400
    تعداد دلنوشته
    14
    تشکر:
    1
    حضور
    22 روز 17 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4

    سخنان استاد رائفی پور در خصوص فیلم رستاخیز




    بسم اللّه الرحمن الرحیم

    ۱۳۹۴/۰۴/۲۱

    همان سال که فیلم رستاخیز در جشنواره فجر اکران شد، خبرگزاری ابناء یک جلسه ی نقدی پیرامون این فیلم برگزار کرد در این جلسه بزرگوارانی از تخصص ها و رشته های مختلف که صاحب نام در کشور هستند دور هم جمع شدند. اهالی سینما و همچنین حوزه در این جلسه حضور داشتند، بنده را هم دعوت کرده بودند.

    در آن زمان من فیلم را ندیده بودم و قضاوت درباره ی فیلم را غیر منصفانه می دانستم. با خواندن نقدی از فیلم، یکسری از مشکلاتی که تاکید می کنم در آن موقع وجود داشت بسیار آشکار و واضح بود.

    برای مثال نریشن اول فیلم که نه شیعی و نه سنی بود. اینکه معاویه بر خلاف سیره رسول الله(ص) و خلفای پیشین بعد از خودش خلیفه انتخاب کرد.

    طبق روایتی از اهل سنت که پیامبر بعد خودش خلیفه تعیین نکرده و بر مبنای همین آن ها می گویند امیرالمومنین(ع) به عنوان خلیفه تعیین نشده است و این کاملا ضد شیعی ست.

    من نمی دانم فیلمی که برای امام حسین (ع) ساخته شده چطور می تواند ضد شیعی باشد!

    دوم اینکه حتی سنی هم نیست چرا که ابوبکر بعد خودش عمر را تعیین کرد، یعنی باز هم درست نیست.

    جدای از این گاف های تاریخی که در فیلم وجود دارد مباحث دیگری هم مطرح می شد که با احساسات مردم بازی می کرد. مثلا اینکه نشان می داد خون حضرت علی اصغر(ع) بعد از شهادت روی زمین می ریزد در حالی که در سریال مختارنامه نشان داده شد که این خون سمت آسمان پاشیده شد. اصلا چه اصراری وجود دارد که شما نشان بدهی خون کجا چکید!

    در حالی که ما از امام محمد باقر (ع) روایت داریم که حتی یک قطره از خون حضرت علی اصغر(ع) به زمین بر نگشت.

    یکسری بحث پیرامون چهره شخصیت های معصومین بوده است، در حالی که در نگاه شیعیان افرادی مثل حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) یقینا عصمت اکتسابی دارند.

    جدا از اینکه حالا مجوزی برای نشان دادن چهره ی این بزرگواران وجود دارد و یا ندارد، حتی اگر هم داشته باشد نشان دادن چهره به دلیل این که ذهن مردم را بهم بریزد فایده دیگری ندارد و مخالفت با این مسئله قابل پیش بینی بود. همان طور که در مورد نقش حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه مخالفت شد.

    و نکته دیگر این که ما دوباره بیایم مراجع تقلید را به چالش بکشیم این مسئله صلاح عقل نیست. من نمی دانم چرا این کار صورت می گیرد.

    بعد از جلسه ی خبرگزاری ابناء من نظر شخصی خودم را گفتم همچنین در سخنرانی هایم مخالف کردم. حتی من با داستان فیلم هم مشکل دارم. شما در فیلم یک داستان عاشقانه را می بینید که فرزند حر عاشق یکی از دختران کاروان می شود.

    و این چه جایگاهی در روز عاشورا دارد!

    شاید کارگردان، تهیه کننده و نویسنده بگویند این فرد از عشق زمینی به عشق آسمانی می رسیده، در حالی که دیگر این سوژه ها تاثیر گذار نیست و الان در سینمای غرب فیلم هایی در حوزه ی اکشن می سازند به این شکل دیگر نمی پردازند.

    اما ایشان ظاهرا قول داده بودند که برخی از این مطالب یعنی نریشن ابتدایی را عوض کنند و فعلا بنده اطلاع ندارم تصحیح و اصلاح کردند یا خیر.

    الان هم به دوستان پیشنهاد می دهم که تابع نظر مراجع باشند، یعنی نباید موج هایی درست کنند که بخواهند مراجع را هزینه کنند.

    اما متأسفانه در کشور ما یک جریان می خواهد مراجع را در مقابل یکسری مسائل قرار دهد که این باعث می شود مرجعیت بشکند. باید معقول عمل کرد نه یک قدم جلوتر و یا یک قدم عقب‌تر. ببینید کسانی که دین را بهتر از من و شما می فهمند چه نظری دارند.

    و اِلا اگر به مخالفت باشد من قبل از آن که کسی چیزی بگوید این فیلم را نقد کردم و در سخنرانی اشاره کردم که این فیلم گاف های خیلی بدی دارد، مثل شب عاشورا که ماه کامل را نشان می دهد. خب ماه کامل برای شب پانزدهم هست در حالی که شب دهم ماه کامل را با اختلاف پنج روز نشان می دهد البته این ها قابل اصلاح می باشد و زیاد هم مهم نیست.

    بنده دیدم در اینترنت عکس فردی که نقش حضرت عباس را ایفا می کرده در جای دیگر خواننده هست آلبومش هم به بازار آمده، این صورت خوشی ندارد و موجب حساسیت مردم می‌شود، من نمی دانم این عزیزان دنبال چه چیزی هستند.



       
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد و العن اعداء آل محمد اجمعین
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا


    خدایا به ما ایمانی عطا کن، که باور کنیم همه امور به دست توست
    خدایا ما را به خود واگذار مکن حتی به اندازه لحظه ای کوچک
    خدایا بگیر از ما هر آنچه که تو را از ما می گیرد
    خدایا کمکمون کن تا ایمان، نام و نان برایمان نیاورد
    خدایا شکرت

    http://s6.picofile.com/file/81943357...744_4474_b.jpg


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود