جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ملائکه و شياطين از منظر علامه طباطبايي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ملائکه و شياطين از منظر علامه طباطبايي




    بسم الله الرحمن الرحيم
    ملائکه و شياطين از منظر علامه طباطبايي رحمت الله عليه

    يکي از مباحثي که همواره مورد سوال بسياري از مردم بوده است اين است که ملائکه و شياطين از چه جنس و نوعي هستند؟؟
    علامه طباطبايي در پاسخ به اين سوال بيان مي دارند:
    ملائکه و فرشتگان نام قواي طبيعي است به خير و خوش بختي و شياطين نام قواي طبيعي است که به شر و بدبختي دعوت مي کنند. ولي آنچه از قرآن مجيد استفاده مي شود خلاف اين است و قرآن ملائکه و شياطين را يک عده موجودات بيرون از حس و داراي وجود و شعور و اراده ‌مستقل مي داند. از بررسي آيات آشکار مي شود که ملائکه موجودات مستقل و داراي ايمان هستند که کارهايي را با شعور و اراده انجام مي دهند .
    در خصوص شياطين و ابليس هم آيات قرآن ناظر بر اين است که داراي شعور و اراده هستند آياتي چون:
    قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ (حجر:39)
    إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ (حجر:40)
    و خداي متعال نيز در جواب مي فرمايد:‌« لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعين»‌ (ص:85)
    بديهي است کيفر عمل جز با شعور و ادراک کيفر بيننده صورت نمي پذيرد . هم چنين خداي متعال در جاي ديگر در کلام خودعطف به تهديدي که ابليس بشر را کرده مي فرمايد:
    « وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْليسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاَّ فَريقاً مِنَ الْمُؤْمِنين» (سبا:20)
    در اين آيه خداوندمتعال ظن و گمان را به ابليس نسبت مي دهد. همچنين در جاي ديگر مي فرمايد:‌
    « وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي‏ فَلا تَلُومُوني‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَكُم...»(ابراهيم:22)
    « و هنگامي که کار خاتمه يافت شيطان مي گويد: خدا به شما وعده داد،‌وعده حق، من نيز وعده دادم تخلف کردم و مرا تسلطي بر شما نبود جز اين که شما را فقط دعوت کردم و شما پذيرفتيد پس مرا ملامت و سرزنش نکنيد و خودتان را ملامت کنيد.»
    ملامت و سرزنش نيز از اموري است که تنها به کساني که شعور و اراده دارند تعلق مي گيرد.
    آيات بالا و آياتي با همين مضامين براي شيطان آمده و صفات و حالاتي را براي او اثبات مي کند که با داشتن شعور و وجود استقلالي ملازمند و بر قواي طبيعي که فاقد اين صفات باشد صدق نمي کند.

    منبع : کتاب شيعه در اسلام
    علامه طباطبايي،‌ چاپ انتشارات بوستان کتاب،‌ص97-99.

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۰:۵۱ دلیل: خوانا

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تحمل درد و صدمه براي زيبايي اشكال شرعي داره ؟
    توسط ْآلاله در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۷/۳۰, ۱۴:۵۶
  2. آشنايي با اسوه ها ▐*▐*▐*▐ حبيب بن مظاهر ▐*▐*▐*▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۷/۱۲, ۰۳:۴۴
  3. جن و فرشته چه تفاوتهايي دارند ؟
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۱, ۱۷:۰۶
  4. زيبايي و اصل و نصب بدون اخلاق ارزش ندارد!
    توسط غريب در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۲۰:۱۵
  5. زندگی نامه شهيد ناصر آقايي
    توسط گل نرگس در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۲۶, ۱۵:۲۵

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود