صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ریخته شدن گناه غیبت شونده!!!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    37
    تشکر:
    1
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ریخته شدن گناه غیبت شونده!!!!!




    سلام
    حتما شنیدید که میگن وقتی غیبت یک نفر رو بکنن گناهش رو میریزن
    یا به عبارتی گناهش رو میشورن
    میخواستم ببینم این حرف صحت داره؟
    یعنی غیبت هرکس رو بکنن از گناهاش کم میشه؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,619
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    795 پست
    حضور
    118 روز 8 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    ریخته شدن گناه غیبت شونده!!!!!







    کارشناس بحث: استاد سمیع



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط دهه شصتی نمایش پست
    سلام
    حتما شنیدید که میگن وقتی غیبت یک نفر رو بکنن گناهش رو میریزن
    یا به عبارتی گناهش رو میشورن
    میخواستم ببینم این حرف صحت داره؟
    یعنی غیبت هرکس رو بکنن از گناهاش کم میشه؟
    باسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    اگر نتوانیم رضایت او را در دنیا جلب کنیم، در فردای قیامت باید رضایت او را جلب کرد و این امر از دو راه است:
    1- یا از ثواب ما می گیرند و به نامه اعمال او اضافه می کنند.
    2- یا از عذاب او می کاهند و به ما عذاب ما اضافه می کنند.
    این سوال شما ناظر به این قسم دوم است
    «ا
    ز حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده كه فرمود روز قیامت بنده اى را در مقام حساب می آورند كارهاى نیكش در یك كفه و كارهاى زشتش ‍ را در كفه دیگر مى گذارند كفه گناه سنگین تر مى شود در این هنگام ورقه اى بر روى حسنات قرار مى گیرد، كارهاى نیكش بواسطه ان عمل زیادتر از گناهانش مى شود عرض مى كند پروردگارا آنچه عمل خوب داشتم در كفه حسنات وجود داشت این ورقه چه بود، من كه چنین عملى نداشتم ؟ خطاب مى رسد این در مقابل سخنى است كه درباره تو گفته اند و از آن نسبت پاك بودى»
    پی نوشت:
    [1].بحار الانوار،ج106،ص112

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ در ساعت ۱۷:۱۵


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    37
    تشکر:
    1
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خطاب مى رسد این در مقابل سخنى است كه درباره تو گفته اند و از آن نسبت پاك بودى»
    سلام
    یعنی اگر نسبتی که میدیم ناروا نباشه و واقعا اون شخص اون خصوصیت رو داشته باشه مشکلی نداره؟؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    1,461
    صلوات
    1390
    تعداد دلنوشته
    23
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    20 روز 17 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در منابع حدیث و کتب اخلاق روایات زیادى در نکوهش غیبت وارد شده; مضمون این روایات به قدرى شدید و تکان دهنده است که درباره کمتر گناهى مى توان اینگونه تعبیرات را یافت که از میان آنها ده روایت زیر برگزیده شده است.
    در حدیثى مى خوانیم که روزى پیغمبر با صداى بسیار بلند خطبه خواند به گونه اى که به گوش زنانى که در خانه هایى که نزدیک بودند رسید فرمود: «یا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسانِهِ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ لاتَغْتابُوا الْمُسْلِمینَ وَ لا تَتَبَّعُوا عَوراتَهُمْ فَاِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَتَ اَخِیهِ یَتَتَبَّعُ اللّهَ عَوْرَتَهُ حَتّى یَفْضِحَهُ فى جَوْفِ بَیْتِهِ;اى گروهى که به زبان ایمان آورده اید و در قلبتان ایمان نیست، غیبت مسلمان نکنید، و در صدد کشف عیوب آن ها نباشید، چرا که هر کس درصدد کشف عیوب برادر مسلمانش باشد خداوند در صدد کشف عیوب او خواهد بود تا آنجا که در درون خانه اش رسوایش مى کند».(1)
    2ـ در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم که روزى خطبه خواند و درباره اهمیت گناه ربا سخنانى فرمود تا آنجا که گناه یک درهم از ربا را بدتر از سىوشش زنا شمرد، سپس فرمود: «اِنَّ اَرْبَا الرِّبا عِرْضُ الرَّجُلِ الْمُسَلِمِ; بدترین ربا بردن آبروى مسلمان (از طریق غیبت و مانند آن) است».(2)
    این تعبیر (اهمیت گناه غیبت نسبت به زنا) در روایات متعددى آمده و در بعضى


    1. جامع السادات، جلد 2، صفحه 303.
    2. جامع السادات، جلد 2، صفحه 303.


    از روایات آمده است علت آن این است که زناکار پس از توبه حقیقى بخشوده خواهد شد، ولى غیبت کننده چون حق الناس را ضایع کرده مشمول رحمت الهى نخواهد شد، تا صاحب غیبت را راضى کند.(1)
    3ـ در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «اَلْغَیْبَةُ حَرامٌ عَلى کُلِّ مُسْلِم وَ اِنّها لَتَأکُلُ الْحَسَناتِ کَما تَأْکُلُ النّارُ الْحَطَبَ; غیبت بر هر مسلمانى حرام است و حسنات را از میان مى برد، همانگونه آتش هیزم را مى سوزاند و نابود مى کند».(2)
    این ویژگى همان گونه که در بحثهاى آینده خواهد آمد نیز به خاطر آن است که غیبت جنبه حقّ النّاس دارد، و حسنات غیبت کننده را به نامه اعمال غیبت شونده منتقل مى کنند تا جبران تضییع آبروى او شود.
    4ـ در یک حدیث قدسى آمده است که خداوند به موسى(علیه السلام) خطاب کرد و فرمود «مَنْ ماتَ تُائباً مِنَ الْغَیْبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ وَ مَنْ ماتَ مُصِرّاً عَلَیها، فَهُوَ اَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ النّارَ; کسى که بمیرد در حالى که توبه از غیبت کرده باشد، آخرین کسى است که وارد بهشت مى شود، و کسى که بمیرد و اصرار بر آن ورزد و توبه نکند، اولین کسى است که وارد دوزخ مى شود».(3)
    5ـ در حدیث دیگرى از پیغمبر اکرم تعبیر تکان دهنده دیگرى دیده مى شود، فرمود: «مَنْ مَشى فِى غَیْبَةِ اَخِیهِ وَ کَشْفِ عَوْرَتِهِ کانَ اَوَّلُ خُطْوَة خَطاها وَضَعَها فى جَهَنَّمَ; کسى که در طریق غیبت برادر مسلمانش و کشف عیوب پنهانى او گام بردارد، اولین گامى را که برمى دارد در جهنم مى گذارد».(4)
    6ـ در حدیث دیگرى از همان بزرگوار مى خوانیم «ما عُمّرَ مَجلسٌ بِالْغَیْبَةِ اِلاّ خُرِّبَ بِالدِّینِ فَنَزَّهُوَ اَسْماعَکُمْ مِنْ اسْتِماعِ الْغَیْبَةِ فَاِنَّ الْقائِلَ وَ الْمُسْتَمِعَ لَها شَرِیکانِ فِى الاِثْمِ; هیچ مجلسى با غیبت آباد نمى شود مگر اینکه از نظر دین ویران مى گردد، حال که چنین است گو خود را از شنیدن غیبت پاک دارید چرا که گوینده و شنونده هر دو در گناه شریکند»(5)


    1. وسائل الشیعه، جلد 8، صفحه 601، حدیث 18.
    2. جامع السادات، جلد 3، صفحه 305.
    3. همان، صفحه 302.
    4. همان، صفحه 303.
    5.بحارالانوار، جلد 75، صفحه 259.


    7ـ در حدیث دیگرى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)در مورد زیانهاى فوق العاده معنوى غیبت چنین مى خوانیم: «مَنْ اِغْتابَ مُسْلِماً اَوْ مُسْلِمَةً لَنْ یَقْبَلَ اللّه صَلاتَهُ وَ لا صِیامَهُ اَرْبَعِینَ لَیْلَةً اِلاّ اَنْ یَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ; کسى که غیبت مرد مسلمانى یا زن مسلمانى بکند خداوند نماز و روزه او را چهل شبانه روز قبول نمى کند مگر این که صاحب غیبت از او راضى گردد».(1)
    8ـ در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ رَوى عَلى مُؤْمِن رَوایَة یُریدُ بِها شَیْنَهُ وَ هَدْمَ مُرَوَّتِهِ لَیَسْقُطُ مِنْ اَعْیُنِ النّاسِ، وَ اَخْرَجَهُ اللّه مِنْ وِلایَتِهِ اِلى وِلایَةِ الشَّیْطانِ فَلا یَقْبَلُهُ الشَّیْطانُ;کسى که سخنى درباره فرد با ایمانى نقل کند و هدفش این باشد که عیبى بر او نهد، و شخصیتش را در هم بشکند تا از چشم مردم بیفتد، خداوند او را از تحت سرپرستى خودش به تحت سرپرستى شیطان مى فرستد، و شیطان او را نمى پذیرد».(2)
    روشن است که مصداق واضح روایت بالا شخص غیبت کننده است که هدفش از غیبت عیب نهادن بر مؤمنین، و در هم شکستن شخصیت اجتماعى آن ها است و چنین افرادى به قدرى گناهانشان عظیم است که حتى شیطان از پذیرفتن ولایت آنها وحشت دارد».
    9ـ در حدیث مناهى رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) آمده است «نَهى عَنِ الْغَیْبَةِ وَ قالَ مَنْ اِغْتابَ امْرَءً مُسْلِماً بَطَلَ صَوْمُهُ وَ نَقَضَ وَضُوئُهُ، وَ جاءَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَفُوهُ مِنْ فِیِه رائِحَةٌ اَنْتَنُ مِنَ الْجِیفَهِ یَتَأَذَّئُ بِهِ اَهْلُ الْمَوْقِفِ; پیامبر(صلى الله علیه وآله) از غیبت نهى کرد و فرمود: کسى که مسلمانى را غیبت کند، روزه اش باطل مى شود، و وضویش مى شکند، و روز قیامت از دهان او بویى خارج مى شود که متعفّن تر از بوى مردار است، به گونه اى که اهل محشر از آن ناراحت مى شوند».(3)
    10ـ این بحث را با حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) پایان مى دهیم، هر چند روایاتى که در این زمینه باقى مانده بسیار بیش از آن است که در بالا آوردیم، اما آنچه در بالا آمد براى درک اهمیت گناه غیبت کافى است فرمود: «اِیّاکَ وَ الْغَیْبَةَ فَاِنَّها تُمْقِتُکَ اِلَى اللّهَ وَ النّاسَ، وَ تَحْبُطُ اَجْرَکَ; از غیبت بپرهیز که تو را در پیشگاه خدا و مردم مبغوض مى کند، و اجر و پاداش تو را (در برابر اعمال صالحه) بر باد مى دهد».(4)


    1. بحارالانوار، جلد 72، صفحه 258، حدیث 53.
    2. اصول کافى، جلد 2، صفحه 358، حدیث 1.
    3. وسائل الشیعه، جلد 8، صفحه 599، حدیث 13.
    4. شرح غرر الحکم، جلد 2، صفحه 687، حدیث 2632.


    به یقین حتى یکى از این احادیث به تنهایى براى پى بردن به اهمیت گناه غیبت از دیدگاه پیشوایان اسلام کافى است تا چه رسد به این که همه آنها را در کنار هم بچینیم و یکى در نظر بگیریم.
    شک نیست که علاوه بر شهادت قرآن مجید و روایات متواتره اسلامى و اجماع مسلمین بر حرمت غیبت، عقل نیز آن را زشت و قبیح و در خور سرزنش و مجازات مى شمرد، چرا که یکى از مصادیق بارز ظلم و ستم است که قبح و زشتى آن از مستقلاّت عقلیه مى باشد، بنابراین دلیل حرمت غیبت، تمام ادلّه اربعه فقهى مى باشد.

    امام صادق(ع):همانا مومن گناهی می کند و پس از بیست سال به یادش می آید. پس،از خدا راجع به آن گناه آمرزش می خواهد و خداوند بیامرزدش و هر آینه این امر توفیقی از جانب خدا برای اوست که او را مورد لطف و بخشش خویش قرار دهد. و همانا کافر گناهی می کند و همان ساعت آنرا فراموش می کند.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    1,461
    صلوات
    1390
    تعداد دلنوشته
    23
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    20 روز 17 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ریخته شدن گناه غیبت شونده!!!!!
    امام صادق(ع):همانا مومن گناهی می کند و پس از بیست سال به یادش می آید. پس،از خدا راجع به آن گناه آمرزش می خواهد و خداوند بیامرزدش و هر آینه این امر توفیقی از جانب خدا برای اوست که او را مورد لطف و بخشش خویش قرار دهد. و همانا کافر گناهی می کند و همان ساعت آنرا فراموش می کند.

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط دهه شصتی نمایش پست
    سلام
    یعنی اگر نسبتی که میدیم ناروا نباشه و واقعا اون شخص اون خصوصیت رو داشته باشه مشکلی نداره؟؟

    باسمه تعالی
    نکته ثقل حدیث در مورد حرف ناروا و یا عیبی
    پشت سر دیگران زدن است.که در هر صورت مذموم است چه واقعیت داشته باشد که می شود غیبت و چه واقعیت نداشته باشد که می شود تهمت.
    موفق باشید.

    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ در ساعت ۱۳:۳۰


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    37
    تشکر:
    1
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    خب اینطوری که خوش بحال افراد معروف میشه
    مثلا یه شایعه درباره یه فرد معروف بشه
    میلیونها نفر این شایعه رو پشت سر اون شخص میگن
    (چون معروفه و خیلیا میشناسنش)
    بعد تو قیامت از هر نفر بخواد بجای غیبتی که کردن
    ثواب بگیره میشه عالمه؟؟؟


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط دهه شصتی نمایش پست
    سلام
    خب اینطوری که خوش بحال افراد معروف میشه
    مثلا یه شایعه درباره یه فرد معروف بشه
    میلیونها نفر این شایعه رو پشت سر اون شخص میگن
    (چون معروفه و خیلیا میشناسنش)
    بعد تو قیامت از هر نفر بخواد بجای غیبتی که کردن
    ثواب بگیره میشه عالمه؟؟؟

    باسمه تعالی
    بله دیگه این نتیجه غیبت کردن است



  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    37
    تشکر:
    1
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیع نمایش پست
    1- یا از ثواب ما می گیرند و به نامه اعمال او اضافه می کنند.
    2- یا از عذاب او می کاهند و به ما عذاب ما اضافه می کنند.
    سلام
    آیا این موضوع با نص صریح قرآن که میفرماید
    هرکس نتیجه کار خود را میبیند تناقض ندارد؟

  13. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود