جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مناظره بابابزرگ و بنده خدا(1)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مناظره بابابزرگ و بنده خدا(1)




    با سلام دوستا ن عزيز. دراين مناظره : درحقيقت بابابزرگ به سوال جناب بنده خدا پاسخ ميدهد. در تاريخ 23/6/ 87 درساعت 11/47 د قيقه وبا حضور دوستان. گل ياس – طيبه – شيندلر و.. با تشكر از مديريت خوب مناظره سارا خانم.
    سوال اينه: چرا بنده هاي خدا بعد از خلقت ، به خدا نياز دارند؟
    .............
    [bababozorg] 12:47 am: سلام ببخشيد ديس شده بودم
    [بنده ي خدا] 12:47 am: سلام بابا بزرگ اومديد؟
    [bababozorg] 12:47 am: خيلي ببخشيد عزيزان
    [بنده ي خدا] 12:47 am: خواهش مي كنم بله كه هستيم
    [bababozorg] 12:48 am: بله ديس شدم هنگ كرده بود خوب ان شاء الله كه مشكلي ديگه پيش نياد
    [بنده ي خدا] 12:48 am: شرمنده به شما زحمت دادم
    [bababozorg] 12:48 am: خوب بنده خوب خدا خوب يبار ديگه سوالو بفرماييد
    [بنده ي خدا] 12:50 am: خداچرا بايد بعد از خلقت ما باشه ا و كه همه چيز رو به ما داده
    [بنده ي خدا] 12:51 am: يعني خلقت روكامل كرده
    [bababozorg] 12:51 am: ببينيد ما دووجود از نظر عقلي بيشتر نداريم
    [bababozorg] 12:52 am: بنده خدا حكم عقل رو قبول داريد؟
    [بنده ي خدا] 12:52 am: بله عقل روقبول دارم
    [bababozorg] 12:52 am: حالا توجه بفرما قبول داريد كه از نظر عقلي ما دو وجود بيشتر نداريم در بيرون از ذهنمون
    [bababozorg->sara.m] 12:53 am: واجب الوجود وممكن الوجود
    [بنده ي خدا] 12:53 am: يه لحظه فكركنم
    [بنده ي خدا] 12:53 am: ممكن ال وجودرو نمي تونم بفهمم
    [bababozorg] 12:54 am: ببين من و شما ممكن الوجوديم
    [بنده ي خدا] 12:54 am: يعني مي دونم كه معنيش اينه كه قبلا نبوده و حالا هست
    [bababozorg] 12:54 am: بزار ممكن الوجود را براتون تعريف كنم اجازه ميديد؟
    [بنده ي خدا] 12:54 am: چرا؟ چرايه زماني نبوديم؟ پس چرا تا ابد هستيم
    [bababozorg] 12:55 am: بنده خدا شما ممكن الوجود را تعريف كن مباحث همه رو قاطي نكنعزيزم
    [بنده ي خدا] 12:55 am: بله كه اجازهمي دم
    [bababozorg] 12:55 am: بزار يكي يكي بريم جلو
    [bababozorg] 12:55 am: ممكن الوجود راميتونين تعريف كنين؟
    [بنده ي خدا] 12:56 am: پس الان سر ممكن الوجود بحث كنيم؟
    [bababozorg] 12:56 am: بلهتا به پاسختونبرسيم يامن تعريف كنم
    [بنده ي خدا] 12:57 am: ممكن الوجودموجودي است كه نبوده و در زماني خاص به وجود آمده و اين
    [بنده ي خدا] 12:57 am: مستلزم به وجود آدرنده ايست
    [bababozorg] 12:57 am: نشد كه بزرگوار اينتعريف رو از كجا ميفرمايي؟
    [bababozorg] 12:57 am: حالا اجازه ميديتعريف كنم؟ البته ناقص بود
    [بنده ي خدا] 12:58 am: اين برداشت من از مطلبي است كه در كتاب الهيات در نهج البلاغه خواندم
    [بنده ي خدا] 12:58 am: بفرماييد
    [bababozorg] 12:58 am: ممكن الوجود اون ماهيتيست كه نسبتش به وجود و عدم يكسان است
    [bababozorg] 12:58 am: اين تعريف عقلي و فلسفي است معنيش اينه كه
    [bababozorg] 12:59 am: اگه شرائط ايجادش باشه آفريده ميشه و گرنه نه
    [بنده ي خدا] 12:59 am: آره مي دونستم
    [bababozorg] 12:59 am: احسن حالا من و شما و ..همه ممكنالوجوديم درسته يعني شرائطوجود ما پيدا شد ما خلق شديم
    [بنده ي خدا] 12:59 am: از كجا اين رو بفهمم كه ممكنيم خب از كجا معلوم كه مي تونستيم نباشيم
    [bababozorg] 1:00 am: اون شرائط يعني علت خلقت مادرسته؟
    [bababozorg] 1:00 am: براي اينكه تاعلت نبود ما هم نبويم
    [bababozorg] 1:00 am: بمحض اينكه علت ما اومد ما ي معلول خلق شديم درسته؟
    [بنده ي خدا] 1:01 am: اگه پيدا نمي شد جوره ديگه اي خلق نميشديم؟
    [bababozorg] 1:01 am: خوب دوست منمعني ممكن را اول گفتيم كه
    [bababozorg] 1:01 am: حالت مساوي داره نسبت به وجود و عدم وجود
    [بنده ي خدا] 1:01 am: آره
    [bababozorg] 1:01 am: اونقدر نيست تا اينكه علتش بياد
    [بنده ي خدا] 1:01 am: يه چيزي
    [bababozorg] 1:01 am: تا علت اومد اونهم خلق ميشه درسته حالا؟
    [بنده ي خدا] 1:02 am: جا معلوم كه ما از ازل نبوده ايم
    [bababozorg] 1:02 am: اونو بايد بريم تو معني ازل
    [بنده ي خدا] 1:02 am: شايد علت ها براي اين دنياست
    [bababozorg] 1:02 am: اجازه بديدبعد از اين سراغ اونم ميريم
    [bababozorg] 1:02 am: توجه بفرمابايد منطقي بريم جلو همه رو نميشه يجا جمع كرد
    [bababozorg] 1:03 am: پس قبول داري كه ما مخلوقات نياز به علت داشتيم
    [بنده ي خدا] 1:03 am: يعني در جاي ديگري بوده ايم و براي امدن بهاين دنيا احتياج به علت داريم
    [bababozorg] 1:03 am: و اون علت باعث بوجود اومدن ما شد درسته
    [بنده ي خدا] 1:03 am: براي خلق شدن يا براي اومدن به ايندنيا؟
    [bababozorg] 1:03 am: نه درجايي نبوديم تعريف كردم كه اصلا نبوديم از نظر فلسفي
    [bababozorg] 1:04 am: نسبت مساوي به وجود و عدم داشتيم دراصل همون نبودن هستدرسته
    [bababozorg] 1:04 am: مهم اينه كه براي ايجاد و خلقمون نياز به علت داشتيم تا اينجا درسته عزيزم؟
    [بنده يخدا] 1:04 am: واقعا نبوديم؟
    [bababozorg] 1:05 am: بله ديگه بشوخي كه نيست؟
    [بنده يخدا] 1:05 am: يعني ما ازلي نيستيم؟
    [bababozorg] 1:05 am: نه عزيزم
    [bababozorg] 1:05 am: اگه بزاريد ميگم كي ازليچيست؟
    [sara.m] 1:05 am: بنده خدا جان متوجه شدي عزيز
    [bababozorg] 1:05 am: اصلا ميدونيازلي يعني چه؟
    [بنده ي خدا] 1:06 am: تاحدودي احتياج به فكر دارم
    [bababozorg] 1:06 am: ازلي ربطي به اينجا نداره
    [bababozorg] 1:06 am: پس توجه بفرما
    [bababozorg] 1:06 am: ما براي وجودمون نياز به علت داريم
    [بنده يخدا] 1:06 am: چرا؟
    [bababozorg] 1:07 am: چون ممكن الوجوديم عزيزم
    [bababozorg] 1:07 am: ممكنالوجود را هم تعريف كرديم كه4 بار
    [bababozorg] 1:07 am: چيزي كهوجود و عدمش مساوي است
    [بنده ي خدا] 1:07 am: بله
    [bababozorg] 1:07 am: ولي اگه علتوجودش بياد اون خلق ميشه
    [bababozorg] 1:07 am: خوب پسما كه ممكنالوجود شديم نميتونيمخودمون علت خودمون باشيم درسته؟
    [بنده ي خدا] 1:08 am: بله
    [bababozorg] 1:08 am: يعني خودمون كه معلوليم همزمان علت خلقت خودمون باشيم اين كه محاله درسته؟
    [sara.m] 1:08 am: ممکن الوجود يعني وجودي که وجودش غير ممکن نيست و با بوجود اومدن علت تامه وجود پيدا ميکنه .
    [bababozorg] 1:08 am: احسن بر تفكرشما
    [bababozorg] 1:08 am: دقيقا سارا خانم درست فرمود.
    [bababozorg] 1:09 am: از طرفيگفتيم دو وجود بيشتر نداريم عقلا
    [bababozorg] 1:09 am: ممكن و واجب
    [bababozorg] 1:09 am: وقتي ما وجودمون از خودمون كه ممكنيم نبود
    [bababozorg] 1:09 am: قطعا ميمونه اينكه وجودمون از واجب الوجوه
    [bababozorg] 1:09 am: درسته وجود سوم هم نداريم عقلا تا اينجادرست؟
    [بنده ي خدا] 1:09 am: درسته بله
    [bababozorg] 1:10 am: متشكرم
    [bababozorg] 1:10 am: حالا ميگيم اين ممكن الوجود همونطوريكه در ايجادش يه علت نياز داشت
    [bababozorg] 1:10 am: چون ممكن بود و فقير و وابسته بهواجب
    [bababozorg] 1:11 am: در ادامه و بقاءخود هم نياز به علت واجب خود داره
    [bababozorg] 1:11 am: چون عقلا اين نياز هميشگي هست
    [بندهي خدا] 1:11 am: اها همين جا وايسيد چرا؟
    [bababozorg] 1:11 am: واگه لحظه اياين علت قطع شود ممكن بدون علت ميشود و اين امكان ندارد
    [bababozorg] 1:11 am: بفرما چرا چي؟
    [بنده ي خدا] 1:12 am: نفهميدم
    [bababozorg] 1:12 am: چي رو عزيزم؟
    [بنده ي خدا] 1:12 am: چرا در بقا به واجب نيازداره
    [bababozorg] 1:12 am: خوب گفتيم كه عزيزم مگر ممكن الوجودنبود اينو كه ثابتكرديم وقبول كرديد
    [بنده ي خدا] 1:13 am: چرا
    [bababozorg] 1:13 am: ممكن الوجود يعني وجودش تابع علت باشه
    [بنده ي خدا] 1:13am: قبول كردم
    [bababozorg] 1:13 am: خوب اگه شما يك لحظه علت را ازش برداري ديگه اونم ازبين ميره
    [بنده ي خدا] 1:13 am: ولي مي گم مثلا وقتي من علت يه كاري مي شمچرا بايد تا آخر باشم
    [بنده ي خدا] 1:14 am: فقطبراي به وجود آمدن
    [bababozorg] 1:14 am: خوب وقتي در قسمتي اززمان علت را برداري معلول بي علت ميمونه
    [bababozorg] 1:14 am: واين عقلا امكان ندارهعزيزم
    [بنده ي خدا] 1:14 am: تو رو خدا صبركنيد
    [bababozorg] 1:14 am: آخه مگه غير اينهكه من هميشه معلول هستم؟
    [بنده ي خدا] 1:15 am: من نمي فهمم
    [bababozorg] 1:15 am: همينو پاسخبديد
    [bababozorg] 1:15 am: مگه غير اينه كه من چون معلولم هميشه معلولم
    [bababozorg] 1:15 am: نميشه معلول يك لحظه از علت جدا بشه
    [بنده ي خدا] 1:15 am: من براي به وجود آمدن نياز به علتي داشت محالا كه به وجود اومدم چرا بايد علتم باقي بمونه؟
    [bababozorg] 1:15 am: اين حكم عقليه عزيزم چون معلول هستي ديگه
    [bababozorg] 1:16 am: واگه علت را برداري معنيش اينه كه معلول بدون علتشده واين عقلا امكان نداره درست شد
    [بنده ي خدا] 1:17 am: خب مثلا بابا ومامان من باعث شدن من به وجود بيام اما يه روزي از اين دنيا مي رن ولي من كه نميرم
    [bababozorg] 1:17 am: اشتباه شما اينه كه خيال ميكني فقط در وجودم به علت نياز دارم
    [بنده ي خدا] 1:17 am: آره
    [bababozorg] 1:17 am: عزيز منبابا و مامان شما تنها حكم يك واسطه را دارن
    [bababozorg] 1:18 am: كه اونا هم به بالاترشون وصلن
    [bababozorg] 1:18 am: ما بحثمون رو علت اوليه همه وجودات است
    [bababozorg] 1:18 am: كه اون علت واجب است
    [بنده ي خدا] 1:18 am: خب همين جوري تا آخر يعني تا آدم مي ره ديكه
    [bababozorg] 1:18 am: نه علتهاي رابط مثل پدر و مادردرسته؟ خوب؟
    [sara.m] 1:19 am: چيشو نمي فهمي؟
    [بنده ي خدا] 1:19 am: حكم به وجود آمدنمن توسط پدر و مادرم
    [بنده ي خدا] 1:20 am: مثل حكم به وجود آمدن اولين عنصر خلقت است مگه نه/
    [bababozorg] 1:20 am: عزيزم پدر و مادرت فقط علت ظاهري و رابط ان
    [bababozorg] 1:20 am: ما 6 نوع علت داريم بزرگوار
    [bababozorg] 1:20 am: علت غايي موردبحث ماست بزرگوار
    [بنده ي خدا] 1:21 am: مگه اولين علت واقعي و واجب نبوده بقيه ظاهري و رابط؟
    [bababozorg] 1:21 am: ببين جناب بنده خدا
    [بنده ي خدا] 1:22 am: جانم
    [bababozorg] 1:22 am: دليل نياز ممكن الوجود به علت چيست؟
    [bababozorg] 1:23 am: بفرما دليلش چيست؟
    [بنده ي خدا] 1:23 am: خب اگه علت نباشه ممكن همنيست
    [bababozorg] 1:23 am: ببين دليل نيازممكن الوجود به علت چيست؟
    [بنده ي خدا] 1:23 am: يعني اصلا چيزي باعث به وجود آمدنش نميشه
    [bababozorg] 1:24 am: نه ديگه داريد اشتباه ميگيدبزرگوار
    [bababozorg] 1:24 am: حالا توجه بفرما:
    [بنده ي خدا] 1:24 am: براي به وجوداومدنش به علت نياز داره
    [bababozorg] 1:24 am: دليل نياز ممكن به علت همون امكان بودن ممكن است وربطي بودنش
    [bababozorg] 1:24 am: اينو كه بالا گفتيم شما هم قبول كرديد ميدونم ميگمدليل نيازش چيست؟ دقتبه سوال كن چرا به علتنياز داره؟؟؟؟؟
    [بنده ي خدا] 1:25 am: يعنيما براي اين كه به ممكن اشيم به علت نياز داريم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    [bababozorg] 1:25 am: نه عزيزم چرا متوجه نميشي بزرگوار ببين
    [bababozorg] 1:25 am: ميگم چرا ممكن الوجود به علت نياز داره؟
    [bababozorg] 1:26 am: خيلي ساده هست حالا من ميگم ازنظر عقلي دليلش اينه بگم:
    [بنده ي خدا] 1:26 am: چون واجب نيست
    [bababozorg] 1:26 am: احسن حالا درست فرمودي
    [bababozorg] 1:26 am: بعبارت ديگه يعني همون ممكن بودنش هست درسته؟
    [بنده ي خدا] 1:27 am: بله
    [bababozorg] 1:27 am: چون ممكن هست به واجب نياز داره قبوله؟
    [bababozorg] 1:27 am: خوب حالا ميگيم وقتي خلق شد آيا بعد از خلق شدن از صفت ممكن بودن بيرون مياد يا هنوزم ممكن هست؟
    [بنده ي خدا] 1:27 am: بابا بزرگ عزيزمن تا حدودي متوجهم
    [bababozorg] 1:28 am: لطفا پاسخ دهيد الان نتيجه ميگيريد
    [بنده ي خدا] 1:28 am: اما هنوز دوو هزاريم نيفتاده كه چرا در بقا به اون نيازداريم
    [bababozorg] 1:28 am: بابا مگه خودت نگفتي دليل نيازش به علتامكانش هست؟
    [bababozorg] 1:29 am: خوب اينصفت امكان هميشه براش هست ديگه
    [بنده ي خدا] 1:29 am: نمي دونم تو فكر من اينه كه ديگه واجب مي شه
    [bababozorg] 1:29 am: نميتونه كه واجب بشه
    [بنده ي خدا] 1:29 am: چرا
    [bababozorg] 1:29 am: خوب چجوري ميشه چيزي كه ممكن الوجود ومعلولو مخلوقه همزمان واجب بشه و علت خودش اين كه عقلا محال چون تقدمشي بر نفس دران واحد پيش مياد
    [بندهي خدا] 1:29 am: يعني من همين الان مي تونم از بين برم؟؟؟؟///
    [بنده ي خدا] 1:30 am: همزمان نه بعد از خلقت
    [bababozorg] 1:30 am: توجه كن عزيزم
    [bababozorg] 1:30 am: يعني من ممكن الوجود نميتونم همزمان واجب باشم اينو هيچ كس و عقلي نميگه
    [بنده ي خدا] 1:30 am: همزمان نميگم
    [bababozorg] 1:31 am: خوب فرقي نداره گفتيم بعد از خلقت هم ممكن الوجود خودت گفتي بالا كه
    چون دليل نيازش به علت همون امكانشبود و اين امكان بودنرا هميشه داراست
    [بنده ي خدا] 1:31 am: الان من مي تونم از بين برم؟
    [بنده ي خدا] 1:32 am: نه منمنظورم براي به وجود آمدن بود
    [bababozorg] 1:32 am: پس وقتي هميشه ممكن است نميتونه واجب هم بشه
    [bababozorg] 1:32 am: نميشه كه مخلوق و معلول علت و خالق خودشباشه
    [bababozorg] 1:32 am: اگه ميشد بايدشما در خود تغييراتي ميداديد حالا متوجه شديد عزيزم
    [بنده ي خدا] 1:32 am: هميشه ممكنيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    [bababozorg] 1:32 am: بله عزيز دلم كاملا درسته از دركتون ممنونم عزيز واو هميشه واجب است
    [بنده ي خدا] 1:34 am: نه من مي گم موقع به وجود آمدن ممكن بوديميعني مي شد به وجود نيايم ولي بعد از اين كه به وجود آمديم ديكر معدوم نمي شويم وهميشه هستيم
    [bababozorg] 1:34 am: اگه شماواجبيد ميتونيد هميشه خودتو زنده نگه داريد؟
    [بنده ي خدا] 1:34 am: منظورم از واجب اينبود
    [bababozorg] 1:34 am: خوب بله اين بحث جدايي است عزيزم اينا با هم فرق دارن
    ما وقتيبوجود اومديم از طرف واجب هميشه تا واجب هست ما هم هستيم وجود ما ربطي هست
    [بنده ي خدا] 1:35 am: من نه ولي ذاتمو خدا اين جوري افريده كه زنده باشم
    [bababozorg] 1:35 am: اما وجود ما ربطي هست
    [bababozorg] 1:35 am: وجود ما از خودمون نيست از خداست تاخداست ما هم هستيم اما از خداييم
    [bababozorg] 1:35 am: قرآنهم ميفرمايد: انا لله وانا اليه راجعون. ماهمه از خداييم و بسوي او ميرويم
    [بنده ي خدا] 1:36 am: ببخشيد وقت نمازه بعد از نماز بيايم؟
    [bababozorg] 1:36 am: تا اينجا درست عزيزم
    [sara.m] 1:36 am: دقيقا
    [bababozorg] 1:36 am: تا اينجا مشكلي نيست؟
    [sara.m] 1:37 am: فرمايش بابابزرگ رو گفتم دقيقا
    [bababozorg] 1:37 am: بنده خوب خدا تا اينجا درسته
    [bababozorg] 1:37 am: سوالي بعدي رو بعد از نماز با سارا خانم هماهنگ بفرما درخدمتم
    [bababozorg] 1:38 am: بنده خدا؟ ما رو هم تو نمازدعا بفرما
    [bababozorg] 1:38 am: پس ما دو وجود داريم
    [bababozorg] 1:38 am: واجب وممكن
    [bababozorg] 1:38 am: ممكن الوجود وجودش از واجباست
    [sara.m] 1:38 am: تا اينجا که انشاءالله قانع شدي
    [bababozorg] 1:39 am: و چونممكن هست هم در حدوث و هم در بقاء به واجب نيازمند است
    [bababozorg] 1:39 am: با تشكر از دوستانعزيز
    [sara.m] 1:39 am: بنده خدايعزيز
    [بنده ي خدا] 1:39 am: ببخشيد اينترنتم خودبه خود قطع شد
    [sara.m] 1:39 am: تا اينجاانشاءالله که قانع شدي
    [bababozorg] 1:39 am: و امتنان از مدير بزرگوار مناظره سارا خانم
    [bababozorg] 1:39 am: بنده خوبخدا اجازه ميدي بريم تابعد؟
    [بنده ي خدا] 1:40 am: بازم به بحث نيازدارم
    [bababozorg] 1:40 am: گفتم تا اينجا كه مشكلي نيست درسته؟
    [بنده ي خدا] 1:40 am: آره عزيز فقط از دستم خسته نشيد
    [bababozorg] 1:40 am: من دوست دارم بنده عزيز خدا از اين ذهن باز وخداييت
    [sara.m] 1:41 am: نه خانمي خسته برايچي ؟
    [بنده ي خدا] 1:41 am: من فردا همين ساعت11:30
    [بنده ي خدا] 1:41 am: ممنون بابا بزرك مهربون
    [bababozorg] 1:41 am: خيلي از حضورتون هم ممنونم بزرگوار منو هم دعابفرما تو نماز
    [بنده ي خدا] 1:41 am: از شما ممنون بابابزرگ
    [بنده ي خدا] 1:42 am: آره خوبه
    [bababozorg] 1:42 am: خدا يارتون همه عزيزان
    [sara.m] 1:42 am: خوبه
    [sara.m] 1:42 am: همگي خسته نباشيد منو هم دعابفرماييد
    [bababozorg] 1:42 am: ممنم ازتممنونم بنده خوب خدا دوست داشت كه اومديد اينجا
    [bababozorg] 1:42 am: در پناه خدا
    [بنده ي خدا] 1:42 am: بابا بزرگ من خيلي گيرم تا يه چيزي خوب برام باز نشه آروم نمي شم از دستم خسته نشيد
    [bababozorg] 1:43 am: اتفاقا همين خوبه منم مثل شمام
    [bababozorg] 1:43 am: خيلي اساتيدو گيرميدادم ..
    [بنده ي خدا] 1:43 am: ممنون كه حوصله به خرج داديد
    [bababozorg] 1:43 am: خدا يارت
    نتيجه : وجود دونوع داريم عقلا:
    1- ممكن الوجود
    2- واجب الوجود
    ممكن الوجود هستيش و علتش از واجب الوجود است.
    علت نياز ممكن الوجود به واجب الوجود؛ همون صفت ممكن بودنش هست. واين ممكن بودن هم در زمان خلقش هست و هم در بعداز خلق. پس ممكن الوجود هميشه از اون جهت كه ممكن است به واجب نيازمند است. كه علت هميشگي اوست.چه در حدوث و چه دربقاء.
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۷/۰۶/۲۴ در ساعت ۰۰:۳۹
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از جناب بابابزرگ که همیشه و در هر شرایطی جوابگوی شبهات دوستان هستند
    و با تشکر از دوست عزیز خودم جناب بنده خدای گرامی که وقتی سوال از اعتقاداتشون توی ذهنشون پیش می آد ، می رن دنبال جوابش و نمی زارن این سوال توی ذهنشون بدون جواب بمونه و همینطور یه تشکر ویژه از منطق ایشون که حقیقت رو می گن
    هر چند بنده خدا سوال زیاد دارن و خودشون گفتن که ما رو کلافه می خوان بکنن ولی بنده خدای عزیز شما هر چی سوال بیشتر بپرسی ما بیشتر خوشحال می شیم

    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    میشه بگید ادامه مناظره کی هست؟
    یعنی 11:30 شب امشب (یکشنبه)؟

    شهید محمد رضا موحد دانش
    ای خواهران حجاب و عصمت و پاکدامنی را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید ،
    و همیشه فاطمه وار و زینب گونه زندگی و مبارزه کنید .





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نه جناب سفیر
    جلسه دوم مناظره امروز صبح ساعت 11 بود
    انشاءالله مستند جلسه دوم رو توی همین تاپیک می زاریم
    با تشکر از پیگیری شما
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مناظره بابابزرگ و بنده خدا(2)




    با سلام دوستان عزيز.
    مناظره بابابزرگ و بنده خدا – كه درواقع پرسش بنده خدا است و پاسخ به آن .كه درتاريخ 24/6/87 ودر ساعت 11 وبا حضور دوستان : حيدر كرار – سفر سبز – ريما و... با تشكر از حسن مديريت خانم سارا.
    سوال:
    بنده ي خدا] 11:50 pm: مي خواستم بگم چرا هر امامي فرزند امام ديگه است جز امام علي كه او هم تربيت شدهي دست پيامبر است.
    ........................
    [بنده ي خدا] 11:38 pm: بابا بزرگ خوب هستين؟
    [bababozorg] 11:38 pm: سلام به همه دوستان درخدمت شما بنده خوب خدا هستم
    [بنده ي خدا] 11:38 pm: ببخشيد به شما زحمت مي دم
    [bababozorg] 11:39 pm: بله عزيزم بفرما با اجازه سارا خانم ودوستان
    [sara.m] 11:39 pm: خواهش مي کنم، بفرماييد.
    [bababozorg] 11:40 pm: خواهش ميكنم شما وجودتون برامون رحمته
    [sara.m] 11:41 pm: بنده خداي عزيز سوالتونوبفرماييد تا دير نشده
    [بنده ي خدا] 11:41 pm: بابا بزرگ من به اين نتيجه رسيدم كه من مانند يك تكه چوب نيستم و روح و جسمم درحال پرورشن و من پرورش دهنده ي روحم نيستم پس كسي مرا پرورش مي دهد
    [بنده ي خدا] 11:41 pm: و كسي لايق تر ازخالقم براي اين پرورش نيست
    [بنده ي خدا] 11:42 pm: پس به وجود او نياز دارم
    [bababozorg] 11:42 pm: خوب؟
    [بنده ي خدا] 11:42 pm: درسته؟
    [bababozorg] 11:42 pm: بله عزيزم خداوند ما رو از جسم و جان آفريده
    [بنده ي خدا] 11:42 pm: راستي من تازه معني تعريف ممكن و واجب رو فهميدم
    [bababozorg] 11:42 pm: و بناش بر اين بود كه به تكامل يعني به خودش برسيم كه كامل مطلقه
    [bababozorg] 11:43 pm: ابزار تكامل يعني عقل و پيامبران را فرستاده
    [بنده ي خدا] 11:43 pm: از درك كامل مطلق عاجزم اما تا حدودي دركمي كنم
    [bababozorg] 11:43 pm: و دراين مسيرهر كس گام بردارد خدا هم كمكش ميكنه كه زودتر به نتيجه برسه بله درست فرمودي عزيزم
    [بنده ي خدا] 11:44 pm: اما اين كمك رو منكه هيچ تلاشي براي پاك كردن خودم نكشيدم نمي فهمم
    [bababozorg] 11:44 pm: درك مطلق كامل يعني خدا ممكن نيست
    [bababozorg] 11:44 pm: چون ما ممكن الوجود معلول او هستيم و معلول نميتونه بر علت خود كاملا درككنه چون اشراف كاملبه علت خود ندارد
    [بنده ي خدا] 11:44 pm: كسي مي فهمه كه روحش قوي شده باشه درسته
    [بنده ي خدا] 11:45 pm: اما مي خواميه بحث ديگه اي كنيم
    [bababozorg] 11:45 pm: بنابراين باندازه ظرفيت خودش ميتونه خدا رو درك كنه وبشناسه
    [bababozorg] 11:46 pm: بفرما
    [بنده ي خدا] 11:46 pm: من تا حدي سر نخ اين مطلب دستم اومده بايد بعدا درست در موردش فكر كنم
    [بنده ي خدا] 11:47 pm: اما سوال ديگه اي داشتم اميد وارم جواب بگيرم چون اين سوالمو از خيلياپرسيدمو بي جواب موندم
    [bababozorg] 11:47 pm: بفرما عزيزم
    [بنده ي خدا] 11:47 pm: درمورد ما انسان هاست اما سوالم رو در قالب ائمه مي پرسم
    [بنده ي خدا] 11:49 pm: چون فكر مي كردم اشتباه فكر مي كنم ولي مصداقشو در ائمه كه ديدم پريشون شدم
    [بنده ي خدا] 11:50 pm: مي خواستم بگم چرا هر امامي فرزند امام ديگه است جز امام علي كه او هم تربيت شدهي دست پيامبر است.
    [بنده ي خدا] 11:50 pm: ديگر چرا هيچ كدام از آنها در خانواده ي بد يا غير مذهبي به دنيانيامده اند
    [bababozorg] 11:50 pm: ببينيدعزيزم
    [bababozorg] 11:51 pm: به عقيده ماشيعيان طبق استنتاج از قرآن و روايات
    [bababozorg] 11:51 pm: امامت يك امر انتصابي از جانب خداست
    [bababozorg] 11:51 pm: و اين اتصاب هم بخاطر لياقتي بود كه در اين انسانها قرارداشت
    [bababozorg] 11:52 pm: در حقيقت موجب اين كار اختيار خود امامان و شايستگيشان بود
    [bababozorg] 11:52 pm: و خدا هم كمكشان كرده
    [bababozorg] 11:53 pm: در قرآن داريم وقتي حضرت ابراهيم از خداخواست
    [bababozorg] 11:53 pm: كه خدا يا ازذريه من امام و راهنما قرار ده
    [bababozorg] 11:53 pm: خدا فرمودلا ينال عهدي الظالمين امر امامت به ادماي ستمكار نميرسد يعني ملاك امام شدن وراثت نيست
    [bababozorg] 11:54 pm: بلكه ملاك شايستگي بندگيخداست
    [بنده ي خدا] 11:54 pm: قبولدارم
    [bababozorg] 11:54 pm: بنا براين اماماز ان جهت كه فرزند امام قبل بودن امام نشدن
    [bababozorg] 11:55 pm: بلكه از ان جهت كه لياقت اين مقام راداشتن امام شدن
    [bababozorg] 11:55 pm: لذاميبينيم حضرت علي اكبر امام نشد
    11:55 pm ازمناظره خارج شد بنده ي خدا
    [bababozorg] 11:55 pm: امام امام سجاد امام شد و مثل ساير فرزندان امامان كه امام نشدن فقط بعضيهاشون امام شدن
    [bababozorg] 11:56 pm: پس امامت به گفته قرآن امري استكه شايستگي اين مقام را ميخواد وآن تقواي كامل الهي است و فرزندي و..نقشي ندارد درسته عزيزم؟
    [bababozorg] 11:57 pm: سوال ديگه هست بنده خدا؟
    [بنده ي خدا] 12:02 am: منظورم اينه كه چرا فردي كه در خانواده ي مذهبي است بايد راحت تر بتونه ايمان بياره و مؤمن بشه ولي براي يك آدمي كه در خانواده ي بدي است و از بچگي چيز هاي ديگري آموخته بسيار ايمان آوردن سخت است .
    [بنده ي خدا] 10:28 am: مگر خدا به يك اندازه براي بنده اي كه تازه به دنيا ميايد نمي خواهد كه به راه راست هدايت شوند
    [بنده ي خدا] 10:28 am: بنده هايي كه يعني من اگر تحت تربيت مستقيم پيا مبر قرار مي گرفتم همين آدم بودم و يا مانند حضرت دهرا يا امام علي مي شدم.
    [bababozorg] 12:04 am: تنها اين تحت تربيت ملاك نيست ببينيد عزيزم پيامبر چند تا فرزند داشت تحت تربيت خودش ولي هيچ كدوم از اونا نتونستن امام بشن و حتي بعضيشون كافرشدن زن حضرت نوح وفرزندش را ببين
    [بنده ي خدا] 12:05 am: درسته
    [بنده ي خدا] 12:05 am: ولي چرا هيچ كس ديگه اي هم نتونست امام بشه؟
    [bababozorg] 12:05 am: و فرزند امام عسكري بنام جعفر كذاب را ببين
    [bababozorg] 12:06 am: خوب بقيه هم همينطورديگه
    [bababozorg] 12:06 am: چون به اونمعرفتي كه امامان نسبت به خدا داشتن اينا ي ديگه نرسيدن
    [bababozorg] 12:06 am: لذا مقام امامت راندارن
    [بنده ي خدا] 12:07 am: مي تونستن برسن؟
    [bababozorg] 12:07 am: اگه اين شايستگي رو داشتن بله ولي هيچكس ديگه اين ويژگي رو نداشت
    [bababozorg] 12:07 am: والبته چون اين شايستگي رو داشتن خدا هم عنايت ويژه به ايناكرد و اونا رو تطهيرنمود كه قرآن ميفرمايد :.. و يطهركم تطهيرا
    [بنده ي خدا] 12:08 am: يعني در هرزمان امام همون زمان بهترين آدم بوده
    [bababozorg] 12:08 am: بله عزيزم دقيقا درستفرمودي
    [بنده ي خدا] 12:08am: راجع به اينآيه هم سوال دارم با شه بعدا مي پرسم
    [bababozorg] 12:09 am: اصلا خلقت انسان بخاطر همين امامان هستش جوابتوگرفتي؟
    [بنده ي خدا] 12:09 am: فداشونشم قانع نشدم
    [bababozorg] 12:09 am: چرا؟ مشكلتون كجاست؟ دقيق بفرما
    [بنده ي خدا] 12:10 am: آخه نمي شه كه اتفاقي همه ي انسان هاي خوب هر زمان فرزند انسان خوب زمان گذشته ي خودباشد.
    [بنده ي خدا] 12:11 am: حتما حكمتي هستمي خوام اون حكمت رو بدونم
    [bababozorg] 12:11 am: يعني چه بزرگوار؟
    [bababozorg] 12:11 am: عرض كردم كه حكمتش همون لياقت و شايستگي اين امامان برا اين مقام بودديگه
    [بنده ي خدا] 12:11 am: مثلا اگه من يه خانواده ي بهتري داشتم ممكن بود آدم بهتري بشم؟
    [bababozorg] 12:12 am: لذا ديگران چون شايسته نبودن اين مقام راپيدا نكردن
    [بنده ي خدا] 12:12 am: مگه تربيت خيلي مهم نيست؟
    [bababozorg] 12:12 am: اينيكي از عوامل تربيت هست
    [bababozorg] 12:12 am: بنده خداي عزيز
    [bababozorg] 12:12 am: ببينيد لابد ميدونيد كه عوامل تربيت تنها خونواده كه نيست
    [bababozorg] 12:12 am: 1- وراثت
    [bababozorg] 12:13 am: 2- محيط اجتماعي
    - 3 [bababozorg] 12:13 am: اراده خود انسان
    [bababozorg] 12:13 am: اينو همه روانشناسان ميگن
    [bababozorg] 12:13 am: ميدونيد كه دردبيرستان هم اينارو خونديم
    [bababozorg] 12:13 am: دربين اينا مهمترينش همون اراده خود انسان است
    [بنده ي خدا] 12:14 am: پس كسي كه پدر و مادر ببخشيد بد كار داره يا در جامعه ي فاسدي است چه گناهي داره چرا بايد شرايط خوب شدن براش ضعيف باشه؟
    [bababozorg] 12:14 am: به همين دليله كه تو خونه پيامبر گاهي كافر بيرون مياد
    [bababozorg] 12:14 am: مثل فرزند نوح كه درتربيت ايشون هم بود ولي خودش نخواست هدايت شود
    [بنده ي خدا] 12:14 am: اما اراده ي انسا ن ناشي از چيست؟
    [bababozorg] 12:15 am: مگه حضرت آسيه در خانواده بد كار فرعون نبود؟ چي دراومد
    [بنده ي خدا] 12:15 am: قبول داريد خيلي سختتره؟
    [bababozorg] 12:16 am: چرا فرعون نتونست اونو مثل خودش تربيت كنه و كافرش كنه
    [bababozorg] 12:16 am: چون اسيه خودش نخواست مثل فرعون بشه
    [bababozorg] 12:16 am: و همچنين عموي پيامبر ما ابو جهل چقدر پيامبر تبليغش كرد ولي اثر نداشت
    [bababozorg] 12:16 am: بنده خدا به عرضم توجه كن
    [bababozorg] 12:17 am: ببينيد وقتي سوالكردي بايد به جوابش توجه كني اينكه اراده انسان ناشي از چيست امر يديگري است بعدا بهش ميرسيم
    [بنده ي خدا] 12:17 am: توجه مي كنم
    [bababozorg] 12:17 am: ميخواستم به سوالت پاسخ دهمكه تنها عامل تربيت ورشد انسان خانواده نيست اين سوالتون بود ديگه
    [بنده ي خدا] 12:18 am: آخه مي خوام بگم كه اراده هم ربط به محيط داره و بي ربطنيست
    [bababozorg] 12:18 am: چندين مثال زدمبراتون
    [بنده ي خدا] 12:18 am: درسته
    [bababozorg] 12:18 am: اراده امر ديگري است سوالتون چيز ديگه بود عزيزم
    [بنده ي خدا] 12:18 am: تو قرآن به اين مسئله توجه كرده بودم
    [bababozorg] 12:19 am: پس روانشناسان ميگن
    [bababozorg] 12:19 am: وراثت - محيط(خانواده و اجتماع) و اراده انسان 3عامل براي تربيت ند
    [bababozorg] 12:19 am: اينو از سارا خانم كه روانشناسي ميخونه بپرسيد گفتم كه تو دبيرستان هم اينوخونديم اما دربين اينها اراده انسان بالاترين نقش و رول را داراست و امامان ما با ارادشون به مقام امامت رسيدن
    [بنده ي خدا] 12:20 am: اما مثلا يه بچه اي تو خانواده اي بزرگ ميشه كه اونو ضعيف و بي اراده بار آوردن چي؟
    [bababozorg] 12:20 am: نه فقط با تربيت پدراشون
    [بنده ي خدا] 12:20 am: نمي شه گفتاراده به خانواده و محيط ربط نداره
    [bababozorg] 1220 am: بحثو لطفا عوض نكن عزيزم بحث ما درامامت بود امامت
    [بنده ي خدا] 12:21 am: اولشم گفتم
    [bababozorg] 12:21 am: الان براتون روشن شد كه امامان چرا به اينمقام رسيدن وليبرادراشون نرسيدن
    [بنده ي خدا] 12:21 am: مشكلاصلي من و سوالم در مورد ما انسان ها ي عاديه ولي من در قالب اماما مطرحكردم
    [bababozorg] 12:22 am: چون امامان باارده خود كه خيلي بالاست لياقت اين مقام را پيدا نمودن
    [بنده ي خدا] 12:22 am: بله امام ها رومتوجهم
    [bababozorg] 12:22 am: پس قدم به قدم بريم جلو
    [بنده ي خدا] 12:22 am: قبولدارم
    [bababozorg] 12:22 am: پس دربارهامامان مشكلتون حله؟ ممنونم عزيز از اين تواضعتون حالا سوالي ديگه داريد بفرما
    [بندهي خدا] 12:23 am: بله
    [بنده ي خدا] 12:23 am: سوالم همون بچه ي ضعيفه كه گفتم
    [bababozorg] 12:23 am: انسان عادي با امامان فرقدارن خوب؟
    [بنده ي خدا] 12:24 am: يه بچه اي كه تو سري خور بارش ميارن گناهش چيه؟ چرا؟ چرا فرق داره؟
    [bababozorg] 12:24 am: ببين عزيزم
    [bababozorg] 12:24 am: اين بچه وقتي به سن رشد رسيد و داراي عقل شد ميتونه با عقلش به دنبال حقيقت بره و از پدر و مادرش جدا شه وعقيده مستقلي را انتخاب كنه به همين دليل ه كه تقليد در اصول دين جايز نيست بلكه هركس عاقل بايد خودش با اراده خودش تصميم بگيره
    [بنده ي خدا] 12:25 am: اما مگه مثل هكاكي روي سنگ اون تربيت خانوادش روش نمي مونه
    [bababozorg] 12:26 am: فرقي ازاين جهات بين انسانهانيست نه عزيزم
    [bababozorg] 12:26 am: مگه الان 2 بار براتون ننوشتم كه مهمترين عامل تربيت اراده و خواستن خود انسان هست مگه آسيه تحت تربيت فرعون رارگرفت؟
    [بنده ي خدا] 12:26 am: فهميدم عصباني نشيد
    [bababozorg] 12:27 am: مگر زن نوح و فرزندكافرش تحت تربيت نوح قرارگرفتن؟
    [bababozorg] 12:27 am: پس مهم اراده خود انسان است عزيزم
    [bababozorg] 12:27 am: نه خواستم بگم چند بار تكراركنم سارا خانم ميدونه من صبورم
    [bababozorg] 12:28 am: حالامطلب روشن شد عزيزم
    [bababozorg] 12:28 am: پس اراده انسان اولين عامل برا تربيتش هست
    [بنده ي خدا] 12:28 am: بله
    [sara.m] 12:29 am: خب خدا روشکر
    [bababozorg] 12:28 am: البته در سنبلوغ بيشتر اثر داره ممنونم عزيز
    [بنده ي خدا] 12:29 am: من يه جايي حديثي خوندم كه مضمونش اين بود:
    [bababozorg] 12:29 am: بازم سوال داري بفرما با حوصله درخدمتتونهستم
    [بنده ي خدا] 12:29 am: وقتي كسي در كودكي چيزي مي آموزد مانند هك شدن رو سنگاست غلطه؟
    [sara.m] 12:30 am: بنده خداي عزيز
    [bababozorg] 12:30 am: بنده خداي عزيز
    [بنده ي خدا] 12:30 am: جانم
    [bababozorg] 12:30 am: اون درباره علم هستش نه ايمان
    [sara.m] 12:30 am: خيلي خوشحالم که انقدر منطقي هستي
    [bababozorg] 12:31 am: بله داريم كه: العلم في الصغر كالنقش في الحجر
    [bababozorg] 12:31 am: علم ياد گرفتن در كودكي مانند حك كردن رو ي سنگه اما ايمان ميدونيد چيز ديگرياست
    [[بنده ي خدا] 12:32 am: راست مي گيد هاعلم با ايمان فرق داره
    [bababozorg] 12:32 am: بنده خدا چقدر متواضعيد شما؟ من الان ازتون يه نكته اخلاقي ياد گرفتم درسم دادي عزيزم
    بنده ي خدا] 12:33 am: نه با با لطف داريد اين جوري ها هم نيست
    [بنده ي خدا] 12:33 am: خوبه ديروز يه مطلب از شريعتي خوندم كه معرفت زاينده ي شعور است اما اين دو مطلب خيلي با هم فرق داره
    [bababozorg] 12:34 am: خوب؟
    [بنده ي خدا] 12:35 am: خيلي ها تو همين معرفت مي مونن و به شعور كه زاينده ي عشق و آرمان است نمي رسن
    [bababozorg] 12:35 am: خوب بله حرف خوبيه عزيزم
    [بنده ي خدا] 12:35 am: اما همين معرفت رو هم مي شه تو بزرگي ياد گرفتم هم شعور يا همون ايمانه
    [bababozorg] 12:35 am: اما معرفت هر فردي با ديگري فرق داره
    [بنده ي خدا] 12:36 am: ممنون ازراهنماييتون
    [bababozorg] 12:36 am: دراثرشناختش به حق خواهش ميكنم عزيزم بازم سوال داريد؟
    [بنده ي خدا] 12:36 am: درسته
    [bababozorg] 12:36 am: سارا خانم خيل ي تعريف ميكرد از خانمي و ايمانتون
    [sara.m] 12:36 am: خب خدا رو شکر
    [بنده ي خدا] 12:37 am: محبت دارن
    [bababozorg] 12:37 am: من م جز بزرگواري تو مناظره چيزي ازتون نديدم و البته ايمان با آگاهي داشتن
    [بنده ي خدا] 12:37 am: شما هم محبت دارين
    [bababozorg] 12:37 am: خيلي خوبه بازم فرمايشي داريد
    [بنده ي خدا] 12:38 am: درسته ايمان بي آگاهي پايدار نيست
    [bababozorg] 12:38 am: هروقت دوست داشتي به سارا خانم هماهنگ كن درخدمتتون هستم
    [sara.m] 12:38 am: بنده خدا جان
    [بنده ي خدا] 12:38 am: نه از محبتتون ممنون
    [sara.m] 12:38 am: بازم سوال دارين يا سوالاتون تموم شده؟
    [بنده ي خدا] 12:38 am: فقط برام يه دعايي كنيدمن زود رنجم و اين زود رنجي ناشي از اهل يقين نبودنم هست
    [bababozorg] 12:39 am: ولي من فكر ميكنم قلبت پاكتر ه تو هم برامون دعا كن با قلب نازنينت من
    [بنده ي خدا] 12:40 am: حاجتتون رواممنون
    [bababozorg] 12:40 am: به اميد قبولي نماز و روزتون
    [بنده ي خدا] 12:40 am: پس من اگه اشكالي نداره مي تونم وقتي سوالي برام پيش اومد با شما صحبت كنم
    [بنده ي خدا] 12:41 am: بله سارا خانم خيلي خوبن خيلي هم زحمت ميكشن من ايشونو تونمايشگاه ديدم
    [bababozorg] 12:41 am: البته خود ايشون هم ميتونن ولي متواضعن و هر چه ايشون بفرمان من درخدمتم.
    [بنده ي خدا] 12:42 am: قرار گذاشتيم بله درسته
    [sara.m] 12:43 am: ببخشيدا لطف دارن نسبت به من
    [بنده ي خدا] 12:44 am: ممنون
    [bababozorg] 12:44 am: خوش بحالت با امثال ايشون دوستين بزرگوار دعا مون بفرماييد خدا نگهدارتون خيلي هم خوشحال شدم از حضور و مهمونيتون
    [بنده ي خدا] 12:44 am: شما هم كم كسي نيستيد با صبر مشكل من روحل كرديد
    [bababozorg] 12:44 am: درپناه قرآن
    [حیدر کرار] 12:45 am: باز هم سر بزنيد جناب بنده ي خدا
    [بنده ي خدا] 12:45 am: خدانگهدار
    [bababozorg] 12:45 am: لطف خودتونه بزرگوار البته من واقعا بابابزرگ نيستم. ولي كوچيك همه شما مومنين هستم
    [حیدر کرار] 12:45 am: خدانگهدارتون
    [بنده ي خدا] 12:46 am: التماس دعا
    [[bababozorg] 12:47 am: همگي خسته نباشيد
    [حیدر کرار] 12:47 am: خسته نباشيدبزررگوار.ما که کاري نکرديم
    [بنده ي خدا] 12:48 am: سارا جانبابا بزرگ گرامي و حيدر كرار عزيز خداحافظ سلامت باشيد.
    ...........
    نتيجه:
    1- مقام امامان معصوم يك امر انتصابي از ناحيه خداوند است.
    2- درعين حال این مقام خدادادي بخاطر لياقت و شايستگي بود كه در امامان بود و خدابه اونها داد.
    3- درتربيت و رشد انسان 3 عامل بطور كلي نقش دارن . يكي : وراثت – دومي: محيط – سوم: اراده و خواست خود انسان . كه دربين اينها اراده اصلي ترين نقش را ايفا ميكند.
    4- سوال كننده از پاسخ قانع شده.
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۷/۰۶/۲۵ در ساعت ۱۲:۰۹
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  8. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود