صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روایتی با سند صحیح ولی بی اعتبار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    63
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    روایتی با سند صحیح ولی بی اعتبار




    سلام....
    شنیدین می گن که اگر حدیث و روایتی با آیات قرآن در تناقض بود..تحویلش نگیرید و یا یک همچین چیزی...حالا یک سوال یا در خواست داشتم...اینکه، آیا حدیث و روایتی هست که وقتی سنداش و راویانش و منابع اون حدیث رو نگاه بکنیم و خلاصه یک جورایی همه جوره نگاش بکنیم، محکم و معتبر و صحیح به نظر برسه...ولی به قدری با آیات قرآن و یا علم و از اینگونه معیار ها فاصله داره که به ناچار باید تحویلش نگرفت؟و اکثر علما اون حدیث و روایت رو بی اعتبار و ساختگی بدونن؟ از بین کارشناسان محترم و یا کاربران، کسی یک همچین حدیث و روایتی رو سراغ داره..ذکر کنه و معرفی کنه....و یک تجزیه و تحلیلی بده....ممنون.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 9 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    روایتی با سند صحیح ولی بی اعتبار







    کارشناس بحث: استاد عمار

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    روایتی با سند صحیح ولی بی اعتبار


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط |فاتح| نمایش پست
    آیا حدیث و روایتی هست که وقتی سنداش و راویانش و منابع اون حدیث رو نگاه بکنیم و خلاصه یک جورایی همه جوره نگاش بکنیم، محکم و معتبر و صحیح به نظر برسه...ولی به قدری با آیات قرآن و یا علم و از اینگونه معیار ها فاصله داره که به ناچار باید تحویلش نگرفت؟و اکثر علما اون حدیث و روایت رو بی اعتبار و ساختگی بدونن؟
    با سلام و ادب
    اگر ثابت شود سخنى ازمعصومين(ع) صادر شده است، ديگر نقد به معناى اعتبار و صحت و سقم محتواى آن وجود ندارد؛ زيرا فرض آن است كه سخن معصوم است و از معصوم جز سخن صادق و حق صادر نمى ‏شود. پس در اين فرض، نقد و ارزيابى درمرحله دلالت صورت مى‏ گيرد؛ يعنى همه‏ تلاش‏ها و دقت ها بر فهم دقيق و همه‏ جانبه مفاد متن و جهت صدور آن متمركز مى‏ شود؛ زيرا ارزش صدق متن قبلاً بر اساس ادله كلامى به اثبات رسيده است.
    بايد توجه داشت كه عالمان دين به سادگى تسليم هر سخن منسوب به معصومين(ع) نمى‏ شوند؛ بلكه از طرق گوناگونى، سخنان نقل شده را مورد ارزيابى قرار مى‏ دهند كه برخى از آنها عبارت است از :
    1 - بررسى سندى. در اين رابطه اگر در ميان سلسله راويان حديثى تنها اگر يك نفر از آنها فرد ضعيف يا مجهول مى باشد، آن روايت از اعتبار ساقط مى ‏شود.
    2 - جهت ديگر عدم مخالفت مفاد حديث با مضمون قرآن كريم است؛ چنان كه امام صادق(ع) فرموده ‏اند: «آنچه از ما نقل شود و با قرآن مطابقت كند بپذيريد؛ ولى اگر مخالف قرآن باشد آن را به ديوار بزنيد و بدانيد پيرايه‏اى است كه بر ما بسته‏اند و از ما نيست».
    3 - انطباق مضمون روايت با حكم عقل. در اسلام چيزى كه برخلاف حكم عقل باشد مقبول نيست و جزو دين شمرده نمى‏ شود. دين و عقل در اسلام با يكديگر هم ‏آغوش و هم آوايند و مخالفت و تعارض بين آن دو وجود ندارد.بنابر اين اگر روايتى، مضمونى برخلاف حكم عقل داشت، قطعاً از مجهولات است و يا مورد اعتماد نيست. البته مقصود از حكم عقل در اينجا حكم بدوى، غير روشمند و ظنى نيست. كه كسى بدون ژرف‏كاوى و تكيه به مبادى عقل قطعى و براهين نظرى چيزى را مخالف برداشت‏ هاى ابتدايى و ظنى خود ببيند و بگويد: اين مسأله با عقل من جور در نمى‏آيد، بلكه منظور از حكم عقل، حكم عقل روشمند و ژرف‏كاو و حكم قطعى عقل است.

    روایتی با سند صحیح ولی بی اعتبار

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    به نظر من هیچ راهی بجز موافق با عقل سلیم جهت سنجش اخبار وجود ندارد .

    حتی عرضه بر قران ، مقصود همان قران رسول الله ص بوده نه مصحف عثمان که بقرائات مختلف ومتعارض خوانده شده است .

    مثلا در باره کمتر نبودن ماه رمضان از سی روز و قرار داشتن زمین بر شاخ گاو وپشت ماهی و..... که با عقل وعلم قطعی مخالف هستند .



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    63
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر از جناب کارشناس..ولی فکر کنم پاسخ شما، خواسته و سوال من نبود...
    من سوالم این بود که آیا در کتاب ها روایی و حدیثی ما، روایتی هست(حالا چه در کتاب های اهل سنت و چه شیعه)که وقتی هم اکنون...بررسی می شود، دیده می شود که راویانش صحیح هست..مثلا شما در بند اول نوشتید که:

    1 - بررسى سندى. در اين رابطه اگر در ميان سلسله راويان حديثى تنها اگر يك نفر از آنها فرد ضعيف يا مجهول مى باشد، آن روايت از اعتبار ساقط مى ‏شود.

    حالا من عرض کردم..آیا ما، هم اینک آیا روایتی در کتاب هایی که به دستمان رسیده روایتی داریم که در میان سلسه راویان حدیثی اش حتی یک نفر هم صعیف و مجهول نبوده، ولی با این حال با قرآن و عقل در تضاد و علم روز در تضاد است و بنا به بند های دوم و سومتان و آن سخن امام، ما باید روایت را به دیوار بزنیم...؟؟یا نه، ما هرچه مثلا روایت و حدیث با راویان محکم به دستمان رسیده همگی و بدون استثنا وقتی برررسی شان می کنیم با عقل و قرآن و علم روز جور در آمده و یا می تواند جور بیایید و قطعا از امامان و پیامبر نقل شده اند؟



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    سلام
    الان سوال شما اینه که حدیثی داریم از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) با سند صحیح ولی این حدیث یا با قرآن ، یا با عقل و یا با علم روز در تضاد است حال این حدیث صحیح است؟و باید به آن اعتنا کرد؟
    من سوال را درست متوجه شدم؟

    روایتی با سند صحیح ولی بی اعتبار
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط |فاتح| نمایش پست
    سلام....
    شنیدین می گن که اگر حدیث و روایتی با آیات قرآن در تناقض بود..تحویلش نگیرید و یا یک همچین چیزی...حالا یک سوال یا در خواست داشتم...اینکه، آیا حدیث و روایتی هست که وقتی سنداش و راویانش و منابع اون حدیث رو نگاه بکنیم و خلاصه یک جورایی همه جوره نگاش بکنیم، محکم و معتبر و صحیح به نظر برسه...ولی به قدری با آیات قرآن و یا علم و از اینگونه معیار ها فاصله داره که به ناچار باید تحویلش نگرفت؟و اکثر علما اون حدیث و روایت رو بی اعتبار و ساختگی بدونن؟ از بین کارشناسان محترم و یا کاربران، کسی یک همچین حدیث و روایتی رو سراغ داره..ذکر کنه و معرفی کنه....و یک تجزیه و تحلیلی بده....ممنون.
    با سلام، بله چنین روایاتی وجود دارند، مثل روایتهای واحدی که در برخی منابع سنی و شیعه، نشانگر تحریف در قرآن هستند، کلمه ای رو به قرآن نسبت می دهند که در قرآن نیست و یا جزئی از قرآن رو غیرقرآنی می دونن. این روایتها به دلیل اینکه قرآنی که در دست ماست از طریق تواتر و اجتماع عموم مسلمین به دست ما رسیده و اون روایتها فقط بیانگر نگرش یک نفر هستند، آحاد در برابر تواتر کنار گذاشته میشه و روایت از دید تمامی علمای اسلام، فاقد اعتبار خواهد بود.

    همچنین گاهی در برابر روایت صحیح تحریف-نما، حدیث صحیح دیگری هم گذشته از تواتر قرآن داریم، مثل تنها روایت صحیح السندی که در اصول کافی به نام حضرت علی در قرآن اشاره می کند و آیه ای که امروز در قرآن هست را تأویل و متن همراه با نام حضرت علی را تنزیل آیه می داند، در مقابل این حدیث، حدیث صحیح السند دیگری را داریم که امام صادق جواب کسانی که می گویند چرا نام حضرت علی در قرآن نیامده را می دهند و نیامدن نام حضرت علی در قرآن را تأیید می کنند. بدون شک حدیث صحیح دوم که موافق تواتر نیز هست، معتبر و حدیث صحیح اوّل که هم حدیث صحیح دیگری در برابرش هست و هم برخلاف تواتر است، نامعتبر است.
    سلام هی حتی مطلع الفجر


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط |فاتح| نمایش پست
    من سوالم این بود که آیا در کتاب ها روایی و حدیثی ما، روایتی هست(حالا چه در کتاب های اهل سنت و چه شیعه)که وقتی هم اکنون...بررسی می شود، دیده می شود که راویانش صحیح هست.

    با سلام و ادب
    بله متوجه شدم و من هم همین رو پاسخ دادم . سرکار تزکیه روایات تحریفی را که مثال زدند ، این روایات اگر دلالت بر تحریف به نقص و اضافه باشند همگی بی اعتبار و مجعول می باشند.
    مانند روایات متعددى که از «احمد بن محمّد بن سیّارى» نقل شده است که عدد این روایات به صد و هشتاد و هشت روایت! بالغ مى شود و مرحوم «حاجى نورى» در کتاب «فصل الخطاب» فراوان از او نقل کرده است.«سیّارى» راوى این احادیث، به گفته بسیارى از بزرگان علم رجال، کسى بوده است، فاسد المذهب، غیر قابل اعتماد، و ضعیف الحدیث، و به گفته بعضى، اهل غلوّ، منحرف، معروف به اعتقاد به تناسخ و کذّاب، و به گفته «کشّى» صاحب رجال معروف، امام جواد(علیه السلام) در نامه خود، ادعاهاى «سیّارى» را باطل و بى اساس خوانده است.البته روایات تحریف، منحصر به «سیّارى» نیست ولى قسمت مهمش به او باز مى گردد!(1)
    آنچه در ضابطه عرض معيار است،مخالفت با ظاهر،نص و روح حاكم قرآن است بطوري كه به صورت تباين كلي باشد و عدم موافقت با قرآن را نمي توان دال بر عدم صدور دانست ،مانند روايت تخصيص،تقييد ،جري و تطبيق و موارد مسكوت عنه.
    روايات نسخ و تقيه هم گرچه ممكن است مخالف با ظاهر آيات باشد، ولي الزاماً دلالت بر عدم صدور روايات نمي كند.

    چند نمونه کلی عرض میکنم:

    روایتی از امام باقر (علیه السّلام) وارد شده که آن حضرت در مورد جوانی که به همراه زنی سبب قتل غیر عمد فردی شده اند، می فرماید:
    ان خطا المراهو الغلام عمد (2)
    خطای غلام (نوجوان) و زن به هنگام قتل، عمد شمرده می شود.
    شیخ طوسی وبسیاری از محدثان این حدیث را مخالف آیه ی (ومن قتل مومنا خطا فتحریر رقبه مومنه و دیه مسلمه الی اهله الا ان یصدقوا) (3) دانسته اند. (4) که بیان می کند اگر کسی به خطا دیگری را به قتل برساند، در برابر آن، آزاد کردن بنده یا دادن دیه به خانواده ی او کفایت می کند. بنا بر این این گونه روایات- که خلاف آیات قرآن هستند- نمی توانند صحیح باشند.

    شیخ مفید روایات عدد را در شمارش ماه رمضان، مخالف قرآن دانسته و روایات معیار بودن رویت هلال را موافق قرآن می داند؛
    والحدیث فی العدد یخالف القرآن فلا یقاس بحدیث الرویه الموافق للقرآن. (5)

    شیخ طوسی روایت جواز نماز خواندن با لباس آغشته به شراب را نمی پذیرد و آن را مخالف قرآن می داند:
    هذه الاخبار مخالفه لظاهر القرآن، فینبغی أن یکون العمل علی غیرها. (6)
    شهید آیه الله سید محمد باقر صدر روایات مربوط به مذمت برخی قبایل و طوایف را مخالف روح قرآن می داند:
    فمثلاً لو وردت، روایه فی ذم طائفه من الناس و بیان فسقهم فی الخلق او أنهم قسم من الجن، قلت انّ هذا مخالف مع الکتاب الصریح فی وحده البشریه جنساً و حسباً و مساواتهم فی الانسانیه و مسئولیاتها مهما اختلفت اصنافهم و الوانهم؛ (7)
    مثلاً چنانچه روایتی در سرزنش نژادی از مردم و پستی آنها در آفرینش، یا آن که آنها دسته ای از جنیان هستند، وارد شود، خواهیم گفت که این روایت مخالف با صریح قرآن است که انسان ها را در اصل آفرینش و ارزش اسلامی و مسئولیت های او از هر نژاد و طایفه ای که باشند، یکسان می داند.
    شبیه این موارد، روایات زیادی نیز وجود دارند که محدثان و فقها به خاطر مخالفت با قرآن، به آنها توجه نکرده اند.

    1. تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هفتم، ج 11، ص 40.
    2. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص 113
    3. سوره نساء، آیه ی 92
    4. الاستبصار، ج4، ص 286
    5. مستدرک الوسائل، ج17، ص 306
    6. الاستبصار، ج1، ص 190
    7. بحوث فی علم الاصول، ج7، ص 334

    روایتی با سند صحیح ولی بی اعتبار

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    150
    تشکر:
    1
    حضور
    21 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    بحث اخبار واحاديث بسيار گسترده است حتي قران يك حديث است !

    متاسفانه بعلت سانسور وحذف در سايتهاي مختلف هيچگاه چنين بحثهايي به نتيجه لازم نميرسد .

    مثلا همين بحث قران وتواتر وتحريف و ..... با آنكه اجماع سني وشيعه بر تحريف مصحف است اما نميدانم ترس بعضيا از افشاي حقيقت چيست ؟!

    البته بزودي شاهد آشكار شدن حقيقت خواهيم بود اما واقعا جاي تعجب است !

    مثلا همين كلمه تواتر قرآن يك مطلب خنده دار است ! مگر قران براي اثبات نيازي به تواتر دارد ؟! چرا كه تا قرن چهارم اسمي از تواتر نبود و اين كلمه ومشابهش ساخته ومجعول متكلمين ماله كش قرون اخير است وتا قبل از قرن 4 قرائات مختلف و فتاواي ائمه اهل سنت (مالك وشافعي وابوحنيفه) بر قرائات مختلف بوده و حتي امام ابو حنيفه بقرائت ابن مسعود فتوا ميداد چون آنرا قطعي ميدانست.


    حداكثر ميتوان گفت كه قرائات تا اولين قاري يعني تا قراء سبعه وعشره ، متواترند نه تا رسول الله ص .




    ویرایش توسط خیرالبریه : ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ در ساعت ۰۹:۲۳

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    184
    صلوات
    29836000
    تعداد دلنوشته
    347
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    همه علمای شیعه کتاب تحف العقول را معتبر میدانند و علمای دوره نویسنده هم صحت بر اعتبار تمام نوشته هایش دارند.
    ولی وقتی روایت 16 بخش سخنان امام حسن العسکری ع را برایشان میخوانیم منکر این کتاب و تمام اعتماد مراجع شیعه میشوند.
    تنها کسی که متضرر میشود خود کسانی هستند که از نام های خداوند یا ضار را برای خود برگزیدند تا خود نیز متضرر شوند.
    یا قدیم الاحسان العفو

  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود