جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيه تطهير (1) - تفسير كلى آيه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    221
    صلوات
    301
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    4
    گالری
    26

    آيه تطهير (1) - تفسير كلى آيه




    قرآن و اهل بيت/قرآن و عترت/اهل بيت (ع) در قرآن/آيه تطهير (1) - تفسير كلى آيه
    آيه تطهير (1) - تفسير كلى آيه
    كتاب: تفسير نمونه، ج 17، ص 292
    نويسنده: آية الله مكارم شيرازى با همكارى جمعى از دانشمندان
    اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا).
    خداوند فقط مى ‏خواهد پليدى و گناه را از شما اهلبيت (عليهم ‏السلام) دور كند و كاملا شما را پاك سازد.
    تعبير به انما كه معمولا براى حصر است، دليل بر اين است كه اين موهبت ويژه خاندان پيامبر (صلى ‏الله ‏عليه ‏وآله‏ وسلم) است.
    جمله يريد اشاره به اراده تكوينى پروردگار است، و گرنه اراده تشريعى، و به تعبير ديگر لزوم پاك نگاهداشتن خويش، انحصارى به خاندان پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏وآله ‏و سلم) ندارد، و همه مردم بدون استثناء به حكم شرع موظفند از هر گونه گناه و پليدى پاك باشند.
    ممكن است گفته شود اراده تكوينى موجب يكنوع جبر است، ولى با توجه به بحثهائى كه در مساله معصوم بودن انبياء و امامان داشته‏ايم پاسخ اين سخن روشن مى ‏شود و در اينجا بطور خلاصه مى ‏توان گفت: معصومان داراى يك نوع شايستگى اكتسابى از طريق اعمال خويشند، و يكنوع لياقت ذاتى و موهبتى از سوى پروردگار، تا بتوانند الگو و اسوه مردم بوده باشند.


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    221
    صلوات
    301
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    4
    گالری
    26

    آيه تطهير (1) - تفسير كلى آيه




    به تعبير ديگر معصومان به خاطر تاييدات الهى و اعمال پاك خويش، چنان هستند كه در عين داشتن قدرت و اختيار براى گناه كردن به سراغ گناه نمى ‏روند درست همانگونه كه هيچ فرد عاقلى حاضر نيست، قطعه آتشى را بر دارد و به دهان خويش بگذارد با اينكه نه اجبارى در اين كار است و نه اكراهى، اين حالتى است كه از درون وجود خود انسان بر اثر آگاهيها و مبادى فطرى و طبيعى مى‏ جوشد، بى آنكه جبر و اجبارى در كار باشد.
    [صفحه: 292]
    واژه رجس به معنى شى‏ء ناپاك است‏خواه ناپاك از نظر طبع آدمى باشد يا به حكم عقل يا شرع و يا همه اينها. (1)
    و اينكه: در بعضى از كلمات، رجس به معنى گناه يا شرك يا بخل و حسد و يا اعتقاد باطل و مانند آن تفسير شده، در حقيقت‏بيان مصداقهائى از آن است، و گرنه مفهوم اين كلمه، مفهومى عام و فراگير است، و همه انواع پليديها را به حكم اينكه الف و لام در اينجا به اصطلاح الف و لام جنس است‏شامل مى‏ شود.
    تطهير به معنى پاك ساختن و در حقيقت تاكيدى است‏بر مساله اذهاب رجس و نفى پليديها، و ذكر آن به صورت مفعول مطلق در اينجا نيز تاكيد ديگرى بر اين معنى محسوب مى‏شود. و اما تعبير اهل البيت‏به اتفاق همه علماى اسلام و مفسران، اشاره به اهلبيت پيامبر (صلى ‏الله ‏عليه‏ وآله ‏وسلم) است، و اين چيزى است كه از ظاهر خود آيه نيز فهميده مى‏شود، چرا كه بيت گرچه به صورت مطلق در اينجا ذكر شد، اما به قرينه آيات قبل و بعد، منظور از آن، بيت و خانه پيامبر (صلى‏ الله‏ عليه ‏وآله‏ وسلم) است. (2)
    اما اينكه مقصود از اهل بيت پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏وآله‏ وسلم) در اينجا چه اشخاصى مى‏ باشد؟ در ميان مفسران گفتگو است، بعضى آن را مخصوص همسران پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه‏ وآله‏ وسلم) دانسته‏ اند، و آيات قبل و بعد را كه در باره ازواج رسول خدا (صلى‏ الله‏ عليه‏ وآله‏ وسلم) سخن مى ‏گويد

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    221
    صلوات
    301
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    4
    گالری
    26

    آيه تطهير (1) - تفسير كلى آيه




    1. راغب در كتاب مفردات در ماده رجس معني فوق و چهار نوع مصداق آن را بيان كرده است.
    2. اينكه بعضي بيت را در اينجا اشاره به بيت الله الحرام و كعبه دانسته‏اند و اهل آن را متقون شمرده‏اند بسيار با سياق آيات نامتناسب است، چرا كه در اين آيات سخن از پيامبر (ص) و بيت او در ميان است نه بيت الله الحرام و هيچگونه قرينه‏اي بر آنچه گفته‏اند وجود ندارد.


    [صفحه: 293]
    ، قرينه اين معنى شمرده‏اند.
    ولى با توجه به يك مطلب، اين عقيده نفى مى‏شود و آن اينكه ضميرهائى كه در آيات قبل و بعد آمده عموما به صورت ضمير جمع مؤنث است، در حالى كه ضمائر اين قسمت از آيه (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهر كم تطهيرا) همه به صورت جمع مذكر است، و اين نشان مى‏دهد معنى ديگرى در نظر بوده است.
    لذا بعضى ديگر از مفسران از اين مرحله گام فراتر نهاده و آيه را شامل همه خاندان پيامبر اعم از مردان و همسران او دانسته‏اند.
    از سوى ديگر روايات بسيار زيادى كه در منابع اهل سنت و شيعه وارد شده معنى دوم يعنى شمول همه خاندان پيامبر (صلى‏ الله ‏عليه‏ وآله‏ وسلم) را نيز نفى مى‏كند و مى‏گويد: مخاطب در آيه فوق منحصرا پنج نفرند: پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه‏ وآله‏ وسلم)، على (عليه ‏السلام) و فاطمه (عليها السلام) و حسن (عليه‏ السلام) و حسين (عليه‏ السلام).
    با وجود اين نصوص فراوان كه قرينه روشنى بر تفسير مفهوم آيه است تنها تفسير قابل قبول براى اين آيه همان معنى سوم يعنى اختصاص به خمسه طيبه است.
    تنها سؤالى كه در اينجا باقى مى‏ماند اين است كه چگونه در لابلاى بحث از وظايف زنان پيامبر (صلى‏ الله‏ عليه‏ وآله‏ وسلم) مطلبى گفته شده است كه شامل زنان پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه‏ وآله ‏وسلم) نمى‏ شود.
    پاسخ اين سؤال را مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در مجمع البيان چنين مى‏گويد: اين اولين بار نيست كه در آيات قرآن به آياتى برخورد مى‏كنيم كه در كنار هم قرار دارند و اما از موضوعات مختلفى سخن مى‏گويند، قرآن پر است از اين گونه بحثها، همچنين در كلام فصحاى عرب و اشعار آنان نيز نمونه‏ هاى فراوانى براى اين موضوع موجود است.

    [صفحه: 294]
    مفسر بزرگ نويسنده الميزان پاسخ ديگرى بر آن افزوده كه خلاصه‏اش چنين است: ما هيچ دليلى در دست نداريم كه جمله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس... همراه اين آيات نازل شده است، بلكه از روايات به خوبى استفاده مى‏شود كه اين قسمت جداگانه نازل گرديده، امام به هنگام جمع آورى آيات قرآن در عصر پيامبر يا بعد از آن در كنار اين آيات قرار داده شده است.
    پاسخ سومى كه مى‏توان از سؤال داد اين است كه قرآن مى‏خواهد به همسران پيامبر (صلى‏ الله‏ عليه‏ وآله‏ و سلم) بگويد: شما در ميان خانواده‏اى قرار داريد كه گروهى از آنان معصومند، كسى كه در زير سايه درخت عصمت و در كانون معصومان قرار گرفته سزاوار است كه بيش از ديگران مراقب خود باشد و فراموش نكنيد كه انتساب او به خانواده‏اى كه پنج معصوم پاك در آن است مسؤليتهاى سنگينى براى او ايجاد مى‏كند، و خدا و خلق خدا انتظارات فراوانى از او دارند.

    منبع: نرم ‏افزار جنّات محصولى از: به پردازشگران نوانديش
    دانستني هاى قرآن


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    221
    صلوات
    301
    تعداد دلنوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    4
    گالری
    26

    آيه تطهير (2) - برهان روشن عصمت




    قرآن و اهل بيت/قرآن و عترت/اهل بيت (ع) در قرآن/آيه تطهير (2) - برهان روشن عصمت
    آيه تطهير (2) - برهان روشن عصمت
    كتاب: تفسير نمونه، ج 17، ص 297
    نويسنده: آية الله مكارم شيرازى با همكارى جمعى از دانشمندان

    (انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا).
    خداوند فقط مى‏خواهد پليدى و گناه را از شما اهلبيت (عليهم‏السلام) دور كند و كاملا شما را پاك سازد بعضى از مفسران، رجس را در آيه فوق، تنها اشاره به شرك و يا گناهان كبيره زشت همچون زنا دانسته‏اند، در حالى كه هيچ دليلى بر اين محدوديت در دست نيست، بلكه اطلاق الرجس (با توجه به اينكه الف و لام آن الف و لام جنس است) هر گونه پليدى و گناه را شامل مى‏شود، چرا كه گناهان همه رجسند، و لذا اين كلمه در قرآن به شرك، مشروبات الكلى قمار نفاق گوشتهاى حرام و ناپاك و مانند آن اطلاق شده است (حج - 30 - مائده - 90 - توبه - 125 - انعام - 145).
    و با توجه به اينكه اراده الهى تخلف ناپذير است، و جمله انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس دليل بر اراده حتمى او مى‏باشد، مخصوصا با توجه به كلمه انما كه براى حصر و تاكيد است روشن مى‏شود كه اراده قطعى خداوند بر اين قرار گرفته كه اهلبيت از هر گونه رجس و پليدى و گناه پاك باشند، و اين همان مقام عصمت است.
    اين نكته نيز قابل توجه است كه منظور از اراده الهى در اين آيه دستورات و احكام او در مورد حلال و حرام نيست، چرا كه اين دستورات شامل همگان مى‏شود و اختصاص به اهل بيت ندارد بنابر اين با مفهوم كلمه انما سازگار نمى‏باشد.
    پس اين اراده مستمر اشاره به يك نوع امداد الهى است كه اهل بيت را بر عصمت و ادامه آن يارى مى‏دهد و در عين حال منافات با آزادى اراده و اختيار ندارد.
    در حقيقت مفهوم آيه همان چيزى است كه در زيارت جامعه نيز آمده است عصمكم الله من الذلل و آمنكم من الفتن، و طهركم من الدنس،

    [صفحه: 297]
    و اذهب عنكم الرجس، و طهركم تطهيرا: خداوند شما را از لغزش ها حفظ كرد و از فتنه انحرافات در امان داشت، و از آلودگيها پاك ساخت و پليدى را از شما دور كرد، و كاملا تطهير نمود.
    با اين توضيح در دلالت آيه فوق بر مقام عصمت اهل بيت نبايد ترديد كرد.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود