جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یادآوری خداوند القدیم خوف دارد یا رجاء!؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    184
    صلوات
    29836000
    تعداد دلنوشته
    347
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما یادآوری خداوند القدیم خوف دارد یا رجاء!؟




    با سلام
    وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلا خسارا
    یادآوری خداوند خوف دارد یا رجاء!؟
    گاهی اوقات بنده خالق را فراموش میکند و زمینه رسیدن به معبود (بنده شدن یکی از اولیاء خداست) چنانچه امیرالمومنین ع فرمودند: کسی که نفس خویش را کنترل نکند آزاد نیست.
    و کسی که آزاد نباشد بنده است و ائمه بندگان را خریداری میکردند و پس از تربیت آزاد میکردند.
    اگر هم خوف دارد و هم رجاء چگونه بدانیم و عمل کنیم؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,640
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    821 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    یادآوری خداوند القدیم خوف دارد یا رجاء!؟







    کارشناس بحث: استاد صادق

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    یادآوری خداوند القدیم خوف دارد یا رجاء!؟

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,313
    مورد تشکر
    757 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صراه علی حق نمسکه نمایش پست
    با سلام
    وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين إلا خسارا
    یادآوری خداوند خوف دارد یا رجاء!؟
    گاهی اوقات بنده خالق را فراموش میکند و زمینه رسیدن به معبود (بنده شدن یکی از اولیاء خداست) چنانچه امیرالمومنین ع فرمودند: کسی که نفس خویش را کنترل نکند آزاد نیست.
    و کسی که آزاد نباشد بنده است و ائمه بندگان را خریداری میکردند و پس از تربیت آزاد میکردند.
    اگر هم خوف دارد و هم رجاء چگونه بدانیم و عمل کنیم؟

    با سلام وتشکر .
    در ابتدا باید اشاره گردد یاد خدا از یک نظر موجب خوف واز نظر دیگر سبب امید آدمی است .
    ودر ان با توکل باید جلو رفت تا از آن خوف وامید نتیجه خوش آیند نصیب انسان گردد .
    در تبیین مسله باید واژگان خوف ورجا ء توضیح داده شود و از بیم و امید و ضرورت آن در زندگی سخن بگویم ، سپس به ارتباط آن با توکل اشاره گردد .
    خوف و رجا» یا «بیم و امید» دو صفت خوب مؤمنان راستین است.امیر مؤمنان(ع) در حدیثی می فرماید: «خیر الاعمال اعتدال الرجاء و الخوف؛ بهترین عمل ها تعادل میان امید و بیم است».(1)
    حضرت صادق(ع) می فرمایند : «هیچ مؤمنی نیست مگر این که در قلبش دو نور است: نور بیم و نور امید، اگر با یکدیگر مقایسه و سنجیده شوند، هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد»(2) جناب لقمان حکیم در وصیتی به فرزندش چنین می گوید: «چنان از خدا بترس که اگر اعمال نیک جن و انس را هم انجام داده باشی، باز احتمال بدهی که شاید تو را عذاب کند . چنان به رحمت و فضل او امیدوار باش که اگر گناه جن و انس را مرتکب شده باشی ،تو را مورد رحمت قرار دهد»(3).
    معنای بیم و امید این است که اهل ایمان نه از غضب و عذاب خداوند احساس امنیت کامل می کنند. نه از رحمتش مأیوس و ناامید می گردند. توازن بیم و امید که ضامن تکامل و پیشروی آن ها در راه خدا است، همواره در وجودشان حکمفرماست، چرا که غلبه خوف بر امید، انسان را به یأس و سستی می کشاند . غلبه رجا و طمع، انسان را به غرور و غفلت وامی دارد . این هر دو دشمن حرکت تکاملی انسان در مسیر او به سوی خدا است. به وسیله دو بال خوف و امید انسان می تواند به اوج آسمان سعادت پرواز کند و مسیر تکامل را طی نماید.
    رسول اکرم(ص) از جبرئیل سؤال فرمود: توکل بر خداوند بزرگ چیست؟ گفت: حقیقت توکل علم و آگاهی به این است که مخلوق نه نمی تواند زیانی برساند و نه سودی . نه چیزی ببخشد و نه از او باز دارد .توکل مأیوس شدن از کمک غیر خدا و دلبستن و امیدوار شدن به کمک و لطف خدا است. هنگامی که بنده خدا چنین باشد، جز برای خدا عملی انجام نمی دهد . بیم و امیدی جز به خدا ندارد . به هیچ کس جز خدا دل نمی بندد و توکل نمی کند .این است حقیقت توکل!( 4)
    برای رسیدن به این مقام، باید معرفت به خداوند را تقویت کرد. کسی که باور کند همة امور تحت قدرت لایزال الهی قرار دارد ، تنها دل به او می بندد و خودش را به او می سپارد. از این رو امام علی(ع) می فرماید: "توکّل زاییدة قوت یقین است".(5) پس کسی که یقین به خدا دارد، بیم و امید و در نتیجه توکل به خدا دارد.

    پی نوشت:ها:
    1. میزان الحکمه، ج 3، ص 179.
    2. همان.
    3. همان.
    4. بحارالانوار، علامه مجلسی‌، ج 77، ص 20.
    5. غررالحکم، ج 1، ص 184.

  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود