جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر این سه آیه چیست و خطاب به چه کسانیست!؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    184
    صلوات
    29836000
    تعداد دلنوشته
    347
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما تفسیر این سه آیه چیست و خطاب به چه کسانیست!؟




    باسلام
    لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ
    لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
    إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلًا فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,638
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    815 پست
    حضور
    119 روز 3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    تفسیر این سه آیه چیست و خطاب به چه کسانیست!؟







    کارشناس بحث: استاد مجید

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تفسیر این سه آیه چیست و خطاب به چه کسانیست!؟

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صراه علی حق نمسکه نمایش پست
    باسلام
    لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و عرض سلام و ادب

    این آیه 6 از سوره مبارک یس است که می فرماید: « لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ؛ تا مردمى را بيم دهى كه پدرانشان بيم داده نشدند و در بى خبرى بودند.»
    اين آيه هدف اصلى نزول قرآن را به اين گونه شرح مى‏ دهد:" قرآن را بر تو نازل كرديم تا قومى را انذار كنى كه پدران آن ها انذار نشدند و به همين دليل آنها در غفلت فرو رفته‏ اند" (لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آبائهم فهم غافلون) «1».
    مسلما منظور از اين قوم همان مشركان عرب مى‏ باشد و اگر گفته شود به اعتقاد ما هيچ امتى بدون انذار كننده نبوده، و زمين هرگز از حجت خدا خالى نخواهد شد، به علاوه در آيه 24 سوره فاطر خوانديم وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ:" هيچ امتى نبود مگر اين كه بيم دهنده‏ اى در آنها وجود داشت.
    در پاسخ مى‏ گوئيم منظور از آيه مورد بحث انذار كننده آشكار و پيامبر بزرگى است كه آوازه او همه جا بپيچد، و گرنه در هر زمانى حجت الهى براى مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر مى‏ بينيم دوران ميان حضرت مسيح ع و قيام پيامبر اسلام ص را دوران فترت شمرده‏ اند نه به اين معنى است كه مطلقا حجت الهى براى آنها وجود نداشته، بلكه فترت از نظر قيام پيامبران بزرگ و اولو العزم است.
    أمير مؤمنان على ع در اين زمينه مى‏ فرمايد:ان اللَّه بعث محمدا (ص) و ليس احد من العرب يقرأ كتابا و لا يدعى نبوة!:" خداوند هنگامى محمد را مبعوث ساخت كه احدى از عرب كتاب آسمانى نمى‏ خواند و ادعاى نبوت نمى‏ كرد «2».
    به هر حال هدف از نزول قرآن اين بود كه مردم غافل را هشيار، و خواب‏زدگان را بيدار سازد، و خطراتى كه آنها را احاطه كرده و گناهانى كه در آن فرو رفته‏ اند و شرك و فسادى كه به آن آلوده شده‏ اند به آنها يادآورى كند، آرى قرآن كه پايه آگاهى و بيدارى، و كتاب پاكسازى دل و جان است.
    «3»
    -------------------
    1- در اين كه" ما" در آيه فوق نافيه است يا غير آن، احتمالات مختلفى داده شده است، بسيارى از مفسران آن را" نافيه" گرفته‏اند و ما هم در تفسير فوق بر همين معنى تكيه كرديم، زيرا اولا جمله" فهم غافلون" گواه بر اين معنى است، چون عدم وجود انذار كننده سبب غفلت مى‏گردد، آيه 3 سوره سجده نيز شاهد بر آن است، آنجا كه مى‏گويد: لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أَتاهُمْ مِنْ نَذِيرٍ مِنْ قَبْلِكَ لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ" هدف آن است كه قومى را انذار كنى پيش از تو انذار كننده‏اى براى آنها نيامده است شايد هدايت شوند".
    بعضى" ما" را موصوله دانسته‏اند كه مفهوم جمله اين مى‏شود:" آنها را به همان چيزى انذار مى‏كنى كه پدرانشان به آن انذار شدند، و بعضى احتمال داده‏اند كه ما مصدريه باشد و معنى جمله چنين مى‏شود: تا انذار كنى قومى را به همان انذار كه پدرانشان شدند ولى اين دو احتمال ضعيف است‏
    2- نهج البلاغه خطبه 33 و 104.
    3- تفسير نمونه، ج‏18، ص: 320.

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صراه علی حق نمسکه نمایش پست
    لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    و عرض سلام و ادب
    آیه هفتم سوره مبارک یس می فرماید:« لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى‏ أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ؛ فرمان و وعده الهى بر اكثر آنها تحقق يافته و به همين دليل ايمان نمى‏ آورند.» این آیه به عنوان يكى پيشگويى درباره سران كفر و سردمداران شرك سخن مى‏ گويد.
    در اين كه منظور از" قول" در اين جا چيست مفسران احتمالاتى داده‏ اند، ولى ظاهرا منظور همان وعده عذاب جهنم براى پيروان شياطين است، چنان كه در آيه 13 سوره سجده آمده است" وَ لكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ":" ولى سخن من در باره آنها تحقق يافته كه دوزخ را از جن و انس پر مى‏ كنم"، و در آيه 71 سوره زمر مى‏ خوانيم وَ لكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَى الْكافِرِينَ:" ولى حكم و وعده عذاب در باره كافران محقق شده است."
    به هر حال اين در مورد كسانى است كه تمام خطوط ارتباطى خود را با خدا قطع كرده بودند، پيوندها را گسسته، و تمام دريچه‏ هاى هدايت را به روى خود بسته بودند، و لجاجت و عناد و خيره ‏سرى را به حد اعلى رسانده‏ اند آرى اين ها هرگز ايمان نخواهند آورد و راه بازگشتى ندارند چرا كه تمام پل ها را در پشت سر خود ويران كرده‏ اند.
    حقيقت اين است كه انسان در صورتى اصلاح‏ پذير و قابل هدايت است كه فطرت توحيدى خود را با اعمال زشت و اخلاق آلوده‏ اش به كلى پاي مال نكرده باشد و گرنه تاريكى مطلق بر قلب او چيره خواهد شد و تمام روزنه‏ هاى اميد براى او بسته مى‏ شود.
    ضمنا از اين سخن روشن شد كه منظور از اين اكثريتى كه هرگز ايمان نمى‏ آورند سران شرك و كفرند و همين گونه شد كه گروهى در جنگ هاى اسلامى در حال شرك و بت پرستى كشته شدند، و بعضى كه باقي ماندند تا پايان كار در دل ايمان نداشتند، و گرنه اكثريت مشركان عرب بعد از فتح مكه به مفاد يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً (سوره نصر آيه 2) گروه گروه وارد اسلام شدند.
    آيات بعد از آن كه سخن از وجود سدى پيش رو و پشت سر آنها مى‏ گويد، و چشم هاى آنها را نابينا مى‏ شمرد، و تصريح مى‏ كند كه انذار كردن و ناكردن براى آنها يكسان است، شاهد همين معنى است.«1»

    -------------------------------------
    1- بنا بر آن چه گفته شد روشن مى‏ شود ضمير در" اكثرهم" به" قوم" كه قبل از آن است باز نمى‏ گردد، بلكه به سران قوم بر مى‏ گردد و شاهد آن آيات بعد از اين آيه است. تفسير نمونه، ج‏18، ص: 321.

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صراه علی حق نمسکه نمایش پست
    إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلًا فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وعرض سلام وادب
    آیه هشتم سوره مبارک یس می فرماید:« إِنَّا جَعَلْنا فِي أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ ؛ ما در گردن هاى آنها غل هايى قرار داديم كه تا چانه‏ هاى آنها ادامه دارد، و سرهاى آنها را به بالا نگاه داشته است.».
    به هر حال آيه ادامه توصيف اين گروه نفوذ ناپذير است، در نخستين توصيف آنها مى‏ گويد:" اغلال" جمع" غل" در اصل از ماده" غلل" به معنى چيزى است كه در وسط اشيايى قرار گرفته، مثلا به آب جارى كه از لابلاى درختان عبور مى‏ كند" غلل" مى‏ گويند (بر وزن عمل) و" غل" حلقه‏ اى بود كه بر گردن يا دست ها قرار مى‏ دادند، سپس آن را با زنجير مى‏ بستند، و از آن جا كه گردن يا دست در ميان آن قرار گرفته اين كلمه در مورد آن به كار رفته است، گاه غل هايى كه بر گردن بوده جداگانه به زنجير بسته مى‏ شد، و غل هاى بر دست جدا بوده، اما گاهى دست ها را در غل مى‏ كردند و به حلقه‏ اى كه بر گردن بود مى‏ بستند و شخص زندانى و اسير را شديدا در محدوديت فشار و شكنجه قرار مى‏ دادند.
    و اگر به حالت عطش يا شدت اندوه و خشم" غله" (بر وزن قله) گفته مى‏ شود آن نيز به خاطر نفوذ اين حالت در درون قلب و جسم انسان است، اصولا ماده (غل بر وزن جد) هم به معنى داخل شدن و هم داخل كردن آمده، لذا در آمد خانه يا زراعت و مانند آن را" غله" مى‏ گويند. «1»
    در هر صورت گاهى طوق" غل" كه بر گردن گذارده مى‏ شد تا چانه ادامه پيدا مى‏ كرد و سر را به بالا نگه مى‏ داشت و در حالى كه اسير و زندانى فوق العاده از اين جهت شكنجه مى‏ ديد از مشاهده اطراف خود باز مى‏ ماند.
    و چه جالب است تشبيه ى كه از حال بت پرستان لجوج به چنين انسان هايى شده، آنها طوق" تقليد" و زنجير" عادات و رسوم خرافى" را بر گردن و دست و پاى خود بسته‏ اند و غل هاى آنها آن قدر پهن و گسترده است كه سر آنها را بالا نگاه داشته و از ديدن حقايق محروم ساخته، آنها اسيرانى هستند كه نه قدرت فعاليت و حركت دارند و نه قدرت ديد!«2»
    به هر حال آيه فوق هم مى‏ تواند ترسيمى از حال اين گروه بى‏ ايمان در دنيا باشد، و هم بيان حال آنها در آخرت كه تجسمى است از مسائل اين جهان، و اگر اين جمله به صورت ماضى ذكر شده مشكلى ايجاد نمى‏ كند، زيرا در بسيارى از آيات قرآن مجيد حوادث مسلم آينده يا صيغه فعل ماضى بيان شده است، و اين همان است كه در زبان ادباء معروف است كه" مضارع متحقق الوقوع به شكل ماضى در مى‏ آيد" و نيز مى‏ تواند اشاره به هر دو معنى باشد، هم حال آنها در اين جهان و هم حالشان در جهان ديگر.
    جمعى از مفسران شان نزول هايى براى آيه فوق، و آيه بعد از آن ذكر كرده‏ اند كه در باره" ابو جهل" يا مردى از طايفه" بنى مخزوم" يا قبيله" قريش" نازل شده، آنها كرارا تصميم بر قتل پيغمبر ص گرفتند، ولى خداوند از طريق اعجاز آنها را از اين كار بازداشت، و در آن لحظه حساس كه به پيامبر ص رسيدند.
    و مى‏ خواستند ضربه كارى بزنند چشمانشان از كار افتاد، يا قدرت حركت از آنها سلب شد. «3»
    ولى اين شان نزول ها مانع از عموميت مفهوم آيه و گستردگى معنى آن در باره همه سردمداران كفر و متعصبان لجوج نخواهد بود، ضمنا تاييدى است بر آن چه در بالا در تفسير جمله « فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ» بيان كرديم كه منظور از آن اكثريت مشركان نيست، بلكه اكثريت سردمداران شرك و كفر و نفاق است.«4»

    ------------------
    1) مفردات راغب" و" قطر المحيط" و" مجمع البحرين" ماده غلل.
    2)بنا بر آنچه در بالا گفتيم معلوم شد كه ضمير" هى" در فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ به" اغلال" باز مى‏گردد، كه تا ذقن و چانه آنها كشيده شده است، و جمله فهم مقمحون تفريع بر آن است، و اينكه جمعى احتمال داده‏اند كه" هى" به" ايدى" (دستها) بر مى‏گردد كه در آيه ذكر نشده بسيار بعيد به نظر مى‏رسد.
    3) تفسير آلوسى، جلد 22، ص 199.
    4) تفسير نمونه، ج‏18، ص: 32.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود