جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم یک سخن: قدرت بر انجام گناه و عقاب مترتب بر آن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    799
    تشکر:
    1
    حضور
    46 روز 6 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    17

    مفهوم یک سخن: قدرت بر انجام گناه و عقاب مترتب بر آن




    چیزی را که ما نمی توانیم بفهمیم ضد و نقیض زندگی انسان است.زیرا از یک طرف طبیعت یا خدا انسان را آفریده که حتما مرتکب گناه می شود و از طرف دیگر به ما می گویند که هر کسی که مرتکب گناه گردید در جهان مجازات خواهد دید !!!بهتر این بود که از روز نخست ما را طوری می آفریدند که قدرت ارتکاب گناه را نداشته باشیم . نه آنکه ما را بیافرینند و بعد کیفر بدهند !!! . موریس مترلینگ


    این متن رو در شبکه های مجازی دیدم. و دوست داشتم جوابی داشته باشم برای کسانی که این متن رو میفرستند ... و شاید برای اونها هم سوال به وجود آورده باشه...ممنون میشم کارشناس محترم نظرشون رو بفرمایند.یا حق
    ویرایش توسط محدثه67 : ۱۳۹۴/۰۵/۰۸ در ساعت ۲۳:۵۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست






    مفهوم یک سخن: قدرت بر انجام گناه و عقاب مترتب بر آن







    کارشناس بحث: استاد کریم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چمع بندی




    پرسش:
    چیزی را که ما نمی توانیم بفهمیم ضد و نقیض زندگی انسان است.زیرا از یک طرف طبیعت یا خدا انسان را آفریده که حتما مرتکب گناه می شود و از طرف دیگر به ما می گویند که هر کسی که مرتکب گناه گردید در جهان مجازات خواهد دید !!!بهتر این بود که از روز نخست ما را طوری می آفریدند که قدرت ارتکاب گناه را نداشته باشیم. نه آنکه ما را بیافرینند و بعد کیفر بدهند! "موریس مترلینگ"


    پاسخ:
    این سخن بعضی مواردش با آموزه های ما تفاوت دارد. اولا اینکه انسان حتما مرتکب گناه می شود، سخن غلطی است. انسان با خواست واراده خود مرتکب گناه می شود نه اینکه باید مرتکب شود.
    اینهم که هر کس مرتکب گناه شد حتما مجازات خواهد دید باز حرف غلطی است، چون اولا انسانی که عمدا گناه کند مجازات دارد و آنهم نه اینکه حتما در این دنیا مجازات شود بلکه خیلی از این گناهان مجازاتش در آخرت است. تازه اگر شخص بخشیده نشود، چرا که «إنّ الحسنات یذهبن السیئات»، حسنات و نیکی ها سیئات و بدی ها را از بین می برد.
    لذا خداوند برخی را بخاطر کارهای نیکی که انجام داده اند خواهد بخشید و تنها گناهی که به هیچ وجه قابل بخشش نیست شرک است. و الا بقیه گناهان اگر خدا بخواهد قابل بخشش است.

    علت اینکه خداوند انسان را طوری آفریده است که توان انجام بد و خوب را داشته باشد این است که خداوند این توان را در انسان قرار داده است که با امکان انجام گناه خود را نگه دارد، و معصومین اینچنین هستند و نکته قوت انسان بر فرشتگان و حیوانات همین است.
    چون انسان هم عقل دارد و هم شهوت ولی حیوانات فقط بر اساس شهوت و غریزه عمل می کنند و فرشتگان بر اساس عقل لذا فرشته چون شهوت ندارد نمی تواند کار بد انجام دهد وقتی انسان با اختیار خود بدی ها را رها کرده و خوبی انجام می دهد یعنی از فرشته بالاتر است چون عقلش بر غریزه اش چربیده است و زمانی که بدی انجام می دهد و در این بدی ها مثل صدام و هیتلر غوطه ور می شود یعنی از حیوان پست تر است چون شهوتش بر عقلش چربیده است.

    به این آیات و روایات توجه فرمایید:
    «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ‏ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون»؛ و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‏ ايم. [چرا كه‏] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‏ كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى ‏بينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‏ شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‏ ترند. [آرى،] آنها همان غافل ‏ماندگانند.(1)

    یا از امیرالمومنین نقل شده است:
    «في العلل عن أمير المؤمنين عليه السلام أنّ اللَّه ركّب في الملائكة عقلًا بلا شهوة و ركّب في البهائم شهوة بلا عقل و ركّب في بني آدم كلتيهما فمن غلب عقله شهوته فهو خير من الملائكة و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم»؛ مرحوم فیض کاشانی از علل الشرایع صدوق نقل می کند که امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود:
    خداوند در فرشته ها عقل را بدون شهوت قرار داد و در حیوانات شهوت بدون عقل آفرید، ولی در بنی آدم هر دو را قرار داد، لذا اگر عقل انسان بر شهوتش غلبه کرد از ملائکه بهتر است ولی کسی که شهوتش بر عقلش غلبه کرد از حیوانات پست تر است.(2)

    حقیقت بیرونی هم نشان داده است که غیر از معصومین افرادی همچون خواجه طوسی، علامه حلی، سید بن طاووس و ... و در عصر ما افرادی همچون آیت الله بهاءالدینی، بهجت، شهید چمران و خیلی از شهدای ما همچون همت، حسن باقری و هزاران امثال اینها مصداق همین حدیث بودند که در خوبی گوی سبقت را از فرشته ها ربوده بودند.

    پس این سخن درست نیست و اگر تقوا باشد انسان نه تنها دنبال بدی و گناه نمی رود که بلکه اصلا علاقه ای به انجام آن ندارد. شما به پست 3 لینک زیر هم دقت کنید مساله بهتر روشن می شود. تحت عنوان تقوا بزرگ ترین گمشده ما:
    http://www.askquran.ir/thread53635.html

    ___________
    (1) اعراف/ 179.
    (2) فيض كاشانى، محمد بن شاه مرتضى، تفسير الصافي، ج2، ص254، مكتبه الصدر - تهران، چاپ: دوم، 1415 ق.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ در ساعت ۲۰:۱۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود