جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ❁_❁ ثواب زن ذلیلی در اسلام ❁_❁

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90

    ❁_❁ ثواب زن ذلیلی در اسلام ❁_❁




    ❁_❁ ثواب زن ذلیلی در اسلام ❁_❁



    زن ذلیلی به معنای تحمل ذلتی که زن بر مرد تحمیل می کند، واژه ای است که بسیار از آن سوء استفاده می شود و یک معنای دقیق و خاص از آن برداشت نمی شود. اگر چه شایسته است که خطاب این لغت به مردانی باشد که مطیع و تابع همسران خود بوده و از خود رای و نظری ندارند اما همواره هم این طور نیست بلکه گاهی ممکن است تفاهم، رفاقت، همیاری و کمک، یا رعایت حقوق حقه همسر نیز از نگاه بعضی از افراد جامعه، زن ذلیلی محسوب شود.بنابراین ابتدا باید زن ذلیلی را تعریف کرد که در این خصوص نیز تعریف دین با تعریف های دیگر مثل تعریف آن در بحث روانشناسی خانواده متفاوت است. با بررسی اوامر و نواهی اسلامی خطاب به مردان در برخورد با همسران و تامل در نکوهش هایی که در متون روایی برای بعضی از مردان ذکر شده است، می توان به تعریف درستی از زن ذلیلی در نگاه دین دست یافت.





    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    ثواب زن ذلیلی در اسلام






    روزی پیامبر(ص) شاهد پاک کردن عدس توسط امام علی(ع) وخدمت ایشان درمنزل بودند،
    سپس به ایشان فرمودند:
    یاعلی
    هیچ مردی نیست که درخانه کمک همسرش کند مگربه اندازه هرمویی که در بدن اوست عبادت یک سال را که روزها روزه وشب ها نماز شب بخواندخداوند به او عطا میکند.
    و در هر روز و شبی ثواب هزارشهیدبرای او ثبت میشود
    به ازای هرقدمی ثواب حج وعمره مقبوله به او میدهند
    خداوندبه عدد رگی که دربدن اوست شهری دربهشت به او عطا میکند

    یاعلی یک ساعت خدمت به همسربهتراست از:
    هزارسال عبادت
    هزارحج
    هزارعمره
    هزارمرتبه جهاددررکاب پیامبران اولواالعظم
    هزارنمازجمعه
    هزارعیادت مریض
    هزارتشییع جنازه
    هزاردینارصدقه
    سیرکردن هزارگرسنه
    آزادی هزاربنده
    پوشانیدن هزاربرهنه
    عطای هزاراسب جنگی
    صدقه هزارشترسرخ مو
    بهتراست ازقرائت تورات وانجیل وزبور و قرآن

    یاعلی خدمت به عیال درخانه کفاره گناهان کبیره و خاموشی غضب خداست

    یاعلی خدمت عیال نمیکندمگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند خیردنیا و آخرت رابرای اوکنارگذاشته است.



    هنگ کردین نه؟؟؟
    الان میگی حدیث جعلیه؟؟
    اینم سندش
    مستدرک الوسائل
    جلد 13
    صفحه48

    ویرایش توسط سالار زینب : ۱۳۹۴/۰۵/۱۲ در ساعت ۲۱:۳۰
    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,311
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اسلام با صراحت برابری زن را با مرد در اصل خلقت و هویت انسانی بیان فرمود. زن را یکی از دو عنصری که انسان ها از آن دو
    عنصر پدیدار گشته اند، معرفی نمود.
    از نظر قرآن حقیقت مرد و زن یک چیز است و آن انسانیت است. مرد و زن بودن از خصوصیات این حقیقت است که برای تکمیل آفرینش با دو خصوصیت ظهور نموده است. امتیاز هریک از دیگری با داشتن تقوای الهی روشن می­گردد. به برخی از آیات در این زمینه توجه نمایم:
    « یاایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم» (1).
    "ای مردم، شما را از دو جنس مرد و زن آفریدیم. شما را به صورت گروه و قبیله­ها قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید. گرامی­ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست".
    در آیه دیگر تصریح درتساوی خلقت مرد و زن دارد. به روشنی بیان می کند که زن و مرد از یک حقیقت به وجود آمدند و آن انسان بودن است :«یاایها الناس التقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها وبثّ منهما رجالا کثیرا و نساءاً… »(2)
    " ای مردم از پروردگارتان بپرهیزید که همه شما را از یک انسان آفرید. همسر او را (نیز) از جنس او آفرید. از آن دو، مردان و زنان فراوانی ( در روی زمین) منتشر ساخت".

    1. حجرات(49)آیه 13
    2. نساء (4)آیه 1.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سالار زینب نمایش پست
    مستدرک الوسائل
    جلد 13
    صفحه4


    مستدرک الوسائل / جلد 13 / صفحه 48


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    7,960
    مورد تشکر
    48 پست
    حضور
    34 روز 9 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    90



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست




    مستدرک الوسائل / جلد 13 / صفحه 48

    سلام و عرض ادب ببخشید هشتش پاک شده

    ممنون ویرایش شد
    دغدغه روزمره ام ، بودن توست !
    نفس کشیدنت ..
    ایستادنت ..
    خندیدنت ..

    مــــــــــادرم
    تو باشی و خدا ، دنیا برایم بس است ...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    تاپیک خوبیه. کاش در مورد نکات ظریفی که زن ذلیلی را از تکریم زن جدا میکنه هم بحث بشه!
    برخی مردها فکر میکنن اگر هرچی خانومشون بگه بگن چشم، زن خوشش میاد! درحالیکه تا جاییکه من میدونم برعکسه! زن ها دلشون یه مرد مستقل و قوی(شاید حتی خود رای) ولی منطقی و مودب و دوست داشتنی میخواد! چه آش شعله قلم کاری شد، اما فکر میکنم گرفتید چی میگم!

    کلا زن ذلیل رو اگر مرد ضعیف معنی کنیم، حال هر زنی رو به هم میزنه!

    واقعا هیچ الگویی بهتر از حضرت علی علیه السلام پیدا نمیشه برای مرد!
    امکان پاک کردن کلیه ی پست هام رو ندارم
    همه ی پست هام خصوصا در زمینه خداشناسی رو رد میکنم و بهشون اعتقادی ندارم
    به نظرم دلیل کافی برای اثبات یا رد وجود خدا وجود ندارد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,311
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام سجاد(ع)در مورد حقوق متقابل زن و شوهر می‌فرماید: حق زن این است که بدانی که خدای عزوجل او را مایة تسکین و انس تو قرار داد و بدانی این نعمت از سوی خدا به تو ارزانی شد و باید آن را گرامی بداری و به او مهربانی نشان دهد. اگرچه حق تو بر او واجب تر است، او نیز بر تو حق دارد که به وی ترحم کنی، زیرا او در اختیار تو است و غذا و لباسش را دهی و اگر از روی نادانی حرکتی کند، عفوش نمایی.(1)
    پی‌نوشت‌ها:
    1. بحارالانوار، ج 71، ص 5 با تلخیص.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,311
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هیچ دینی به اندازه اسلام برای زنان ارزش قایل نشده و حق و حقوقی برایشان ترسیم نکرده است. اسلام برای زنان و زندگی آنها ارزش خاصی قایل شده ، به طوری که برای آنها در زندگی زناشویی ،بر عهده مرد وظایفی را مقرر کرده است.
    زندگی هر دسته از موجودات مفهوم ویژه ای دارد که با توجه به فلسفه آفرینش آن ها تفسیر می گردد. خداوند از آفرینش گیاهان هدف هایی داشته، متمایز از هدف هایی که برای آفرینش حیوانات رقم زده است. بنابراین مفهوم زنده و با نشاط بودن گیاهان غیر از معنی زنده و با نشاط بودن حیوانات است.
    انسان نیز موجود زنده ای است که ساختار آفرینش او از لحاظ ظاهر و باطن و جسم و روح با سایر موجودات متفاوت و کامل تر از آن ها است. او می تواند دامنه شناخت و معرفت خویش را تا اعماق هستی رسوخ دهد و از ملک تا ملکوت را به تسخیر خویش در آورد .نیز همه هستی را در اختیار خویش بگیرد و از تمامیت آن ابزار و نردبانی بسازد تا به هدف نهایی آفرینش و حیات طیبه نایل گردد .هم چنین زندگی حقیقی را در جوار قرب الهی و وصول به کمال مطلق جستجو نماید،‌و این است تفسیر زندگی و حیات انسانی. در چنین صورتی انسان وظیفة خویش را انجام داده، توانسته است به مقام انسانیت نایل گردد.
    پس وظایف زن یا مرد در خانواده یا جامعه را باید در راستای فلسفة آفرینش و چیستی زندگی اش جستجو کرد.
    زن به دلیل نقش خاصی که در دستگاه خلقت بر عهده دارد، به سرمایه های درونی بس گرانبهایی مجهّز است که جامعة بشری در رشد خود نیازمند این ارزش ها است. یکی از این سرمایه های درونی عاطفه است که در طول تاریخ و در تمامی اجتماعات نمودهای بسیار شکوهمندی داشته است.(1) این میل درونی اگر چه در همه انسان ها کم و بیش وجود دارد اما بهره زن از این عطیه الهی بیشتر است. این میل مقدس از یک سو زنان را برای همه نوع فداکاری، جهت زندگی و همسرش آماده می کند و همچون شمع فروزانی محفل خانواده را روشن می سازد؛ از سویی دیگر، زحمات طاقت فرسای پرورش نسلی را بر عهده دارد.
    به بیان دیگر: جامعة‌سالم نیازمند داشتن خانواده های سالم است .سعادت و سلامت هر جامعه در خانواده ها پی ریزی می شود و شمع فروزان محفل خانواده زن است. آنان هستند که با آکنده ساختن کانون خانواده از انس و صفا و الفت می توانند فضای فکری، فرهنگی، دینی و گفتگو های سیاسی و اجتماعی را نورانی کنند .نیز عملاً درس مهر و صفا و از خود گذشتگی را از طریق فرزندان و همسران خویش به آیندگان بیاموزند.
    چنان که در تنظیم صحیح اقتصاد خانواده می تواند تأثیر به سزایی داشته باشد و با تدبیر و برنامه ریزی عاقلانه مرد را در تأمین هزینه و مخارج زندگی یاری رساند . به این وسیله الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشد.
    در مقابل این همه کار و زحمت زن در خانه وظیفه اعضای خانواده اظهار تشکر و سپاسگزاری و قدردانی و یاری در انجام وظایف است. امام صادق(ع) می‌فرماید:
    "در تورات نوشته شده است که سپاسگزاری کن از کسی که به تو احسان کرد و احسان کن به کسی که از تو سپاسگزاری نمود، زیرا اگر از احسان سپاس‌گویی، پایدار شود و اگر ناسپاس کنی، دوام نیابد".(2)
    امام سجاد(ع) می‌فرماید: روز قیامت خداوند به بنده‌ای می‌گوید: از فلانی سپاسگزاری کردی؟ بنده گوید: پروردگارا، من تو را سپاسگزاری کردم. خداوند فرماید: مرا سپاس نگفته‌ای، چون سپاس او را نگفته‌ای... شکرگزارترین شما از خدا شکرگزارترین از مردم است".(3)
    کارهای زنان در خانه وظیفه نیست؛ زیرا هیچ کس برای انجام وظیفه، حق دریافت مال را ندارد، در حالی که در قوانین اسلامی، در صورت درخواست زن برای کارهای خانه باید مزد آن پرداخت شود، حتی شیر دادن نوزادان. در شرع اسلام جز وظیفه زناشویی برای زنان مقرر نشده است. در عین حال مردان وظیفه تأمین مالی خانواده را دارند . در صورت عدم انجام وظیفه باید مورد مجازات قرار گیرند. همچنین بخشی از اموال و دارایی‏های خانه (که از کار و فعالیت شوهر به دست می‏آید) متعلق به همسر او است، به همین خاطر در قوانین مدنی تصریح شده که بخشی از دارایی‏ها متعلق به همسر است و در صورت جدایی، تقسیم انجام شده و به زن اموالی تعلق می‏گیرد.
    اما این که در جامعه مرسوم شده که زنان کارهای خانه را به عهده می‏گیرند و مردان کارهای بیرون را، یک نوع همکاری است که ناشی از حس شراکت در زندگی است، نه حس رقابت . و یک تعهد اخلاقی است، به همین خاطر، زنان مزدی دریافت نمی‏کنند؛ زیرا خود را رقیب احساس نمی‏کنند و بخشی از خانه را اختصاص به "خود" نمی‏دانند .
    به تعبیر بهتر "من" وجود ندارد تا "او" باشد، و تا به دنبال آن تقسیم همه چیز در خانه و از جمله اموال پیش آید. ، بلکه در خانه تنها "ما" وجود دارد و فقط در این صورت است که خانه، خانواده، محبت، همکاری و... شکل می‏گیرد. در غیر این صورت، بنیانی سست است که دیر یا زود متزلزل خواهد شد، در حالی که بنابر روایات، هیچ بنیانی نزد خداوند، دوست داشتنی‏تر از بنیان خانواده نیست.
    اشکالات و احساس رقابت و تضاد با مردان و عنصر "من" به عنوان یک زن، در مقابل مرد و رقیب او، غالباً در دوران تجرد و برای برخی از زنان تحصیلکرده شکل می‏گیرد. البته نقش محیط و خانواده و برخوردهای مردان نیز بی تأثیر نیست و در بسیاری از موارد، با ازدواج زنان و فهم بهتر معنای زندگی و حس همکاری و تعاون درون خانه و آگاهی بیشتر از نیازهای واقعی خود، به تفسیر بهتری از روابط زن و مرد دست می‏یابند. اما همان طور که گفتیم، اگر احساس رقابت همچنان پس از تشکیل خانواده وجود داشته باشد، زندگی استحکامی نخواهد داشت.
    این گونه نیست که یا باید زن از حقوق خود بگذرد و در نتیجه آرامش درون خانواده حاکم باشد و یا این که از آرامش و گرمی خانواده بگذرند! بلکه با به کار گیری مهارت های زندگی می توان هم به حقوق خود رسید و هم به آرامش در زندگی دست یافت. یکی از مهم ترین مهارتی که در آرامش خانواده موثر است، از بین بردن عنصر "من " و ایجاد عنصر" ما" است. در این صورت است که آرامش در خانواده حاکم شده، همه وظایف و کارهای خانواده ( اعم ازمنزل و بیرون ازآن) بر اساس صفا و صمیمیت صورت می گیرد، نه از روی اجبار و منت .


    پی نوشت ها:
    1. معارف اسلامی پیش دانشگاهی، ص 100.
    2 .اصول کافی، ج 2، ص 94.
    3 .همان، ص 99.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,311
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    زن ذلیلی یا به عبارتی تابعیت همسر از زن در محیط خانواده را از نگاه دینی را تعریف کنید؟


    پاسخ:
    هیچ دینی به اندازه اسلام برای زنان ارزش قایل نشده و حق و حقوقی برایشان ترسیم نکرده است. اسلام برای زنان و زندگی آنها ارزش خاصی قایل شده، به طوری که برای آنها در زندگی زناشویی، بر عهده مرد وظایفی را مقرر کرده است.
    زندگی هر دسته از موجودات مفهوم ویژه ای دارد که با توجه به فلسفه آفرینش آن ها تفسیر می گردد. خداوند از آفرینش گیاهان هدف هایی داشته، متمایز از هدف هایی که برای آفرینش حیوانات رقم زده است. بنابراین مفهوم زنده و با نشاط بودن گیاهان غیر از معنی زنده و با نشاط بودن حیوانات است.

    انسان نیز موجود زنده ای است که ساختار آفرینش او از لحاظ ظاهر و باطن و جسم و روح با سایر موجودات متفاوت و کامل تر از آن ها است. او می تواند دامنه شناخت و معرفت خویش را تا اعماق هستی رسوخ دهد و از ملک تا ملکوت را به تسخیر خویش در آورد. نیز همه هستی را در اختیار خویش بگیرد و از تمامیت آن ابزار و نردبانی بسازد تا به هدف نهایی آفرینش و حیات طیبه نایل گردد. هم چنین زندگی حقیقی را در جوار قرب الهی و وصول به کمال مطلق جستجو نماید،‌ و این است تفسیر زندگی و حیات انسانی. در چنین صورتی انسان وظیفه خویش را انجام داده، توانسته است به مقام انسانیت نایل گردد.
    پس وظایف زن یا مرد در خانواده یا جامعه را باید در راستای فلسفه آفرینش و چیستی زندگی اش جستجو کرد.

    زن به دلیل نقش خاصی که در دستگاه خلقت بر عهده دارد، به سرمایه های درونی بس گرانبهایی مجهّز است که جامعه بشری در رشد خود نیازمند این ارزش ها است. یکی از این سرمایه های درونی عاطفه است که در طول تاریخ و در تمامی اجتماعات نمودهای بسیار شکوهمندی داشته است.(1) این میل درونی اگر چه در همه انسان ها کم و بیش وجود دارد اما بهره زن از این عطیه الهی بیشتر است. این میل مقدس از یک سو زنان را برای همه نوع فداکاری، جهت زندگی و همسرش آماده می کند و همچون شمع فروزانی محفل خانواده را روشن می سازد؛ از سویی دیگر، زحمات طاقت فرسای پرورش نسل را بر عهده دارد.

    به بیان دیگر: جامعه سالم نیازمند داشتن خانواده های سالم است. سعادت و سلامت هر جامعه در خانواده ها پی ریزی می شود و شمع فروزان محفل خانواده زن است. آنان هستند که با آکنده ساختن کانون خانواده از انس و صفا و الفت می توانند فضای فکری، فرهنگی، دینی و گفتگو های سیاسی و اجتماعی را نورانی کنند. نیز عملاً درس مهر و صفا و از خود گذشتگی را از طریق فرزندان و همسران خویش به آیندگان بیاموزند.
    چنان که در تنظیم صحیح اقتصاد خانواده می تواند تأثیر به سزایی داشته باشد و با تدبیر و برنامه ریزی عاقلانه مرد را در تأمین هزینه و مخارج زندگی یاری رساند. به این وسیله الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشد.

    در مقابل این همه کار و زحمت زن در خانه وظیفه اعضای خانواده اظهار تشکر و سپاسگزاری و قدردانی و یاری در انجام وظایف است. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: "در تورات نوشته شده است که سپاسگزاری کن از کسی که به تو احسان کرد و احسان کن به کسی که از تو سپاسگزاری نمود، زیرا اگر از احسان سپاس‌گویی، پایدار شود و اگر ناسپاس کنی، دوام نیابد."(2)
    امام سجاد (علیه السلام) می‌فرماید: روز قیامت خداوند به بنده‌ای می‌گوید: از فلانی سپاسگزاری کردی؟ بنده گوید: پروردگارا، من تو را سپاسگزاری کردم. خداوند فرماید: مرا سپاس نگفته‌ای، چون سپاس او را نگفته‌ای ... شکرگزارترین شما از خدا شکرگزارترین از مردم است."(3)

    کارهای زنان در خانه وظیفه نیست؛ زیرا هیچ کس برای انجام وظیفه، حق دریافت مال را ندارد، در حالی که در قوانین اسلامی، در صورت درخواست زن برای کارهای خانه باید مزد آن پرداخت شود، حتی شیر دادن نوزادان. در شرع اسلام جز وظیفه زناشویی برای زنان مقرر نشده است. در عین حال مردان وظیفه تأمین مالی خانواده را دارند. در صورت عدم انجام وظیفه باید مورد مجازات قرار گیرند. همچنین بخشی از اموال و دارایی‏های خانه (که از کار و فعالیت شوهر به دست می‏آید) متعلق به همسر او است، به همین خاطر در قوانین مدنی تصریح شده که بخشی از دارایی‏ ها متعلق به همسر است و در صورت جدایی، تقسیم انجام شده و به زن اموالی تعلق می‏ گیرد.
    اما این که در جامعه مرسوم شده که زنان کارهای خانه را به عهده می‏ گیرند و مردان کارهای بیرون را، یک نوع همکاری است که ناشی از حس شراکت در زندگی است، نه حس رقابت. و یک تعهد اخلاقی است، به همین خاطر، زنان مزدی دریافت نمی‏ کنند؛ زیرا خود را رقیب احساس نمی‏ کنند و بخشی از خانه را اختصاص به "خود" نمی‏ دانند.

    به تعبیر بهتر "من" وجود ندارد تا "او" باشد، و تا به دنبال آن تقسیم همه چیز در خانه و از جمله اموال پیش آید. ، بلکه در خانه تنها "ما" وجود دارد و فقط در این صورت است که خانه، خانواده، محبت، همکاری و... شکل می ‏گیرد. در غیر این صورت، بنیانی سست است که دیر یا زود متزلزل خواهد شد، در حالی که بنابر روایات، هیچ بنیانی نزد خداوند، دوست داشتنی‏ تر از بنیان خانواده نیست.
    اشکالات و احساس رقابت و تضاد با مردان و عنصر "من" به عنوان یک زن، در مقابل مرد و رقیب او، غالباً در دوران تجرد و برای برخی از زنان تحصیلکرده شکل می‏ گیرد. البته نقش محیط و خانواده و برخوردهای مردان نیز بی تأثیر نیست و در بسیاری از موارد، با ازدواج زنان و فهم بهتر معنای زندگی و حس همکاری و تعاون درون خانه و آگاهی بیشتر از نیازهای واقعی خود، به تفسیر بهتری از روابط زن و مرد دست می‏ یابند. اما همان طور که گفتیم، اگر احساس رقابت همچنان پس از تشکیل خانواده وجود داشته باشد، زندگی استحکامی نخواهد داشت.

    این گونه نیست که یا باید زن از حقوق خود بگذرد و در نتیجه آرامش درون خانواده حاکم باشد و یا این که از آرامش و گرمی خانواده بگذرند! بلکه با به کار گیری مهارت های زندگی می توان هم به حقوق خود رسید و هم به آرامش در زندگی دست یافت. یکی از مهم ترین مهارتی که در آرامش خانواده موثر است، از بین بردن عنصر "من" و ایجاد عنصر "ما" است. در این صورت است که آرامش در خانواده حاکم شده، همه وظایف و کارهای خانواده ( اعم ازمنزل و بیرون ازآن) بر اساس صفا و صمیمیت صورت می گیرد، نه از روی اجبار و منت.

    ____________
    (1) معارف اسلامی پیش دانشگاهی، ص 100.
    (2) اصول کافی، ج 2، ص 94.
    (3) همان، ص 99.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ در ساعت ۰۳:۳۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود