جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منتظرین ظهور در پرتوی روایات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18

    منتظرین ظهور در پرتوی روایات




    سلام. منتظرین ظهور مهدی موعود، در روایات اهل بیت، دارای چه خصوصیات معرفی شده اند؟
    سلام هی حتی مطلع الفجر

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 11 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست






    منتظرین ظهور در پرتوی روایات







    کارشناس بحث: استاد مجید


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست
    سلام. منتظرین ظهور مهدی موعود، در روایات اهل بیت، دارای چه خصوصیات معرفی شده اند؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وسلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی برای پاسخ به سوال شما ابتدا انتظار را تعریف کرده و سپس به ویژگی های منتظران اشاره می نمایم:
    تعریف لغوی :
    انتظار در لغت به معنای درنگ در امور ، نگهبانی ، چشم به راه بودن و نوعی امید داشتن به آینده است .
    تعریف اصطلاحی :
    عالم بزرگوار آیت الله موسوی اصفهانی مؤلف « مکیال المکارم » می فرماید :
    انتظار حالتی است روحی و نفسانی که موجب آمادگی برای آنچه انتظارش را می کشند ، و ضد آن یأس و نا امیدی است . پس هر قدر انتظار شدید تر باشد آمادگی نیز بیشتر خواهد بود...
    ویژگی های منتظران:
    مرحوم سيد محمد تقي موسوي اصفهاني در كتاب شريف مكيال المكارم به هشتاد مورد از وظايف منتظران اشاره كرده است كه به اختصار به برخي از آنها اشاره می كنیم:
    1- دعا براي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف
    يكي ازوظايف مهم ما دعا براي امام زمان است، ائمه هدي عليهم السلام نيز همواره بر اين مهم تكيه داشته اند و بر اساس رواياتي از امام صادق عليه السلام در دعايي كه آن حضرت به زراره تعليم فرمودند، محور اصلي آن بر امام شناسي استوار است. ايشان به زراره مي فرمايند: ... اگر غيبت را درك كردي چنين دعا كن: اللهم عرفني نفسك فانك ان لم تعرفني نفسك لم اعرف نبيك، اللهم عرفني رسولك فانك ان لم تعرفني رسولك لم اعرف حجتك،اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني.(1)
    همچنين دعاهاي ديگري كه در كتب ادعيه و زيارات بدان اشاره شده، خصوصا دعاي معروف اللهم كن لوليك الحجة ابن الحسن ... كه بحمدالله در بين جامعه شيعه بسيار معروف و مشهور است.
    2- شناخت صفات و سيره امام عليه السلام
    بديهي است كه يك عاشق دلباخته و يك منتظر حقيقي بايد بداند كه محبوبش از چه صفاتي برخوردار بوده و چه سيره و روشي را در زندگي و ساير شئونات آن دارد. در اين راستا، مطالعه آيات و روايات فراواني كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف بيان شده، بسيار سودمند است.
    3- رعايت ادب در همه موارد
    امامي كه واجب الاطاعة و حجت خدا بر تمامي اهل زمين است، نامش محترم و يادش بسيار گرامي است. او پيشواي همه و چشم بيناي خدا در بين مخلوقات اوست. روزي اهل زمين به يمن وجود اوست و هر كس كه به مرتبه اي از مراتب كمال مي رسد از پرتو عنايات حضرت حق است كه از مسير امامت به ما رسيده است.
    4- عشق وعلاقه نسبت به حضرت
    مرحوم سيد عبدالكريم كفاش، هفته اي يك مرتبه به محضر آن حضرت مشرف مي شد. او در ري در جوار حضرت عبدالعظيم حسني مي زيست. در يكي از تشرفاتش ، حضرت از او مي پرسند، سيد عبدالكريم اگر ما را نبيني چه خواهد شد؟!
    پاسخ مي دهد: آقا حتما مي ميرم.
    حضرت در پاسخ فرمودند: اگر چنين نبودي ما را نمي ديدي.(2)
    5- علاقمند كردن ديگران به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف
    طبيعي است كه هر كس به چيزي علاقمند باشد در صدد تبليغ و ترويج آن برآمده وآن را به ديگران معرفي خواهد كرد، چه رسد به اين كه وجود مقدس خاتم الاوصياء عجل الله تعالي فرجه الشريف باشد.
    6- انتظار فرج
    امام صادق عليه السلام فرمودند: بخشي از معتقدات ائمه عليهم السلام عبارت از تقوي، پاكدامني و خيرخواهي... و صبوري كردن درانتظار فرج است. (3)
    در بسياري از روايات، پر فضيلت ترين اعمال، انتظار فرج دانسته شده است. (4)
    در بسياري از احاديث در باب انتظار فرج بيان شده كه هر گاه يكي از منتظران حضرت به رحمت الهي رفت، چنان است كه در ميان سپاه امام و يا درميان خيمه حضرت به شهادت برسد.
    در بعضي از روايات تعبير شده كه چنين شخصي مثل كسي است كه با رسول خدا صلي الله عليه و آله در برابر كفر جهاد كرده باشد.
    7- اظهار علاقه وافر براي ملاقات با آن حضرت .
    8- ذكر فضائل و مناقب آن حضرت، و شركت در مجالس امام شناسي .
    9- صدقه براي سلامتي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف .
    10- بجا آوردن حج و عمره و زيارت مشاهد مشرفه به نيابت از امام .
    اعمالي كه به نيابت از امام زمان عليه السلام بجا آورده مي شود، در واقع هديه اي از جانب عاشقان و شيفتگان به يوسف زهراست.
    11- استغاثه بوجود مقدس امام عجل الله تعالي فرجه الشريف
    در بعضي از روايات از آن بزرگوار به غياث المضطرالمستكين تعبير شده است. توسل واستغاثه براهل البيت عليهم السلام ، سيره دائمي بزرگان و صلحا و علما شيعه بوده و حتي ائمه هدي عليهم السلام نيز به وجود مقدس ايشان توسل مي جسته اند.
    مرحوم عاملي در روايتي نقل مي كنند كه هنگامي كه زهرا مظلومه سلام الله عليها بين ديوار و در مجروح شدند، به دنبال علي عليه السلام ... بودند و ناله يابن الحسن سر مي دادند و به وجود مقدس امام عصر حضرت حجة بن الحسن عجل الله تعالي فرجه الشريف استغاثه جستند.
    12- تجديد بيعت با امام عليه السلام
    بر اساس پاره اي از روايات ، تجديد بيعت بعد از هر نماز واجب و يا در هر جمعه مستحب است. (5)
    و در روايتي از امام صادق عليه السلام نقل شده كه :
    هر كس بعد از نماز صبح و بعد از نماز ظهر بگويد: اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم، نمي ميرد مگر آن كه حضرت را ببيند و بشناسد. (6)
    13- اجتناب از محارم
    كسي كه منتظر واقعي است، بايد از آنچه كه امام زمانش كراهت و دوري دارد، اجتناب نموده و هر عملي كه در تقرب او موثر است را به خاطر رضاي محبوب و ارتباط روحي با او انجام دهد.
    مرحوم شيخ طوسي متوفي 460 ه.ق در كتاب شريف تجريد الاعتقاد مي فرمايند: وجوده لطف و عدمه منا.
    وجود حضرت لطف، وعنايت برماست وغيبت ايشان به خاطراعمال و رفتار بد ماست.
    گفتم كه روي خوبت از من چرا نهان است// گفتا تو خود حجابي ورنه رخم عيان است
    گفتم كه از كه پرسم جانا نشان كويت؟// گفتا نشان چه پرسي؟ آن كوي، بي نشان است
    حضرت علي عليه السلام فرمودند:
    زمين خالي از حجت خدا نيست لكن خداوند متعال، خلقش را از اينكه حجت را بشناسند نابينا ومحروم مي نمايد و اين به خاطر ظلمي است كه بر خودشان روا داشتند.(7)
    ظلم و جور با بصيرت سنخيت ندارد، و كسي كه در كلاس گناه و معصيت بسر مي برد هم سنخ با اولياي خدا نيست لذا ديده اش از شناخت حضرت نابيناست.(8)
    حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، در توقيعي چنين مي فرمايند: فما يحبسنا عنهم الا ما يتصل بنا مما نكرهه و لا نوثره منهم.(9)
    پس محبوس نكرده ما را از دوستان مگر خبرهاي ناگواري كه همواره از ناحيه آنان به ما مي رسد كه ناخوشايند است در حالي كه ما آن كارها را از ايشان نخواستيم.
    14- دوستي با صالحان
    دوستي با دوستان حضرت باعث تقرب و جلب خشنودي ايشان است. همچنين ادخال سرور مومنين و محبين اهل بيت عليهم السلام و همچنين رفع حوائج آنان نيز از وظايف منتظران عصر ظهور شمرده شده است.
    قرآن كريم در وصف ياران حضرت ختمي مرتبت مي فرمايد:
    محمد رسول الله والذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم.
    محمد رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) كساني كه با او هستند بر عليه كفار بسيار خشن ولي با يكديگر بسيار مهربانند.
    و همچنين امر خداي حكيم كه مي فرمايد:
    كونوا مع الصادقين
    همواره با افراد راستگو همنشين باشيد . كه دراين آيه كريمه شريفه اشاره به دوستي با صالحان دارد.
    15- برائت ازدشمنان خدا و اهل بيت عليهم السلام
    امام هادي عليه السلام در زيارت شريف جامعه مي فرمايند:
    برئت الي الله عزوجل من اعدائكم و من الجبت و الطاغوت و الشياطين و حزبهم الظالمين. (10)
    بدرگاه خداي عزوجل ازدشمنان شما بيزارم همچنين از جبت و طاغوت و از شياطين و حزب ستمكار آنان.

    منابع :
    1- منتخب الاثر،آيت الله صافي گلپايگاني، حديث 1،ص 501 .
    2- مشعل هدايت ،ج2، ص 129.
    3- منتخب الاثر، آيت الله صافي، ص 498 به نقل از بحار الانوار.
    4- منتخب الاثر، صص 493 - 500.
    5- مكيال المكارم.
    6- بحارالانوار، ج 86، ص 77، باب 39.
    7- بحارالانوار ، ج 51، ص 113.
    8- مشعل هدايت ، ج2، ص 126.
    9- احتجاج طبرسي ، ص 322.
    10- مفاتيح الجنان، مرحوم شيخ عباس قمي (ره) ، زيارت جامعه كبيره.

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    281
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    18



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وسلام و عرض ادب
    پرسشگر گرامی برای پاسخ به سوال شما ابتدا انتظار را تعریف کرده و سپس به ویژگی های منتظران اشاره می نمایم:

    با سلام و سپاس به خاطر مطلبی که قرار دادید، سؤال من بیشتر در مورد نشانه های منتظرین در پرتوی روایات بود، ولی برخی از موارد ذکر شده در این مطلب مستند به هیچ روایتی نیستند. آیا روایات بیشتری در مورد صفات و ویژگیهای منتظرین نداریم؟
    سلام هی حتی مطلع الفجر

  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 روز 23 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست
    با سلام و سپاس به خاطر مطلبی که قرار دادید، سؤال من بیشتر در مورد نشانه های منتظرین در پرتوی روایات بود، ولی برخی از موارد ذکر شده در این مطلب مستند به هیچ روایتی نیستند. آیا روایات بیشتری در مورد صفات و ویژگیهای منتظرین نداریم؟
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    وعرض سلام وادب
    انتظار
    مطابق روایات فراوانی که از ائمة معصومین(علیهم‌السلام) رسیده است بشر در طول دوران زندگی فردی و اجتماعی خود، مرهون نعمت انتظار است،
    و اگر از حالت انتظار خارج شود و امیدی به آینده نداشته باشد، زندگی برایش مفهومی نخواهد داشت.
    آنچه انسان را به زندگی امیدوار می‌سازد و نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها را برای او آسان می‌نماید، انتظار و امید به آینده است. آدمی در پرتو همین انتظار، رنج‌ها و گرفتاری‌ها را تحمل می‌کند و با کشتی امید و آرزو در دریای متلاطم و طوفان زای زندگی به سیر خود ادامه می‌دهد. بنابراین، اگر امید از انسان گرفته شود و انتظار از جامعه رخت بربندد، ادامة حیات و زندگی برای بشر، بی‌روح و بی‌لذت و بی‌معنا خواهد بود، این انتظار است که به زندگی صفا و جلا می‌‌بخشد و زندگی را برای آدمی لذت بخش می‌کند و او را به حرکت و جنبش وا می‌دارد و دلش را به ادامة زندگی، علاقه‌مند می‌سازد.
    انتظار از نگاه روایات
    در روایات و سخنان حیات بخش پیشوایان شیعه، گلواژه انتظار مفهومی بس ژرف و پرارج دارد. گویا انتظار زیبا‌ترین و کامل‌ترین جلوة بندگی حق تعالی است، به گونه‌ای که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) انتظار فرج را برترین عبادت و افضل اعمال امتش می‌خواند.(۱)
    به همین تناسب در فرهنگ دینی و در روایات ما، منتظران از جایگاه والا و ممتازی برخوردارند و تعابیر مهمی در مقام و منزلت آن‌ها بیان شده تا جائی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آنان را برادران خود می‌نامند و امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: منتظران امر ما مانند کسانی هستند که در راه خدا به خون خود غلطیده‌اند.(۲) و امام سجاد(علیه‌السلام) دربارة ایشان می‌فرمایند: مننتظران ظهور برترین مردمان همه روزگارانند،(۳) که خداوند به ایشان اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد عطا می‌کند.(۴)آنان به مجاهدان پیکارگری مانند که در پیش روی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با شمشیر نبرد می‌کنند.(۵)
    امام کاظم(علیه‌السلام) دربارة شیعیان و منتظران عصر غیبت می‌فرمایند: خوشا به احوالشان، به خدا سوگند آنان در روز قیامت، در مرتبة ما و با ما خواهند بود.(۶)
    وظایف منتظران
    ۱ـ شناخت ولی عصر(علیه‌السلام)
    اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ای که هر شیعة منتظر بر عهده دارد کسب معرفت و شناخت نسبت به وجود نازنین امام زمان(علیه‌السلام) است. زیرا به دلیل عقلی و نقلی تحصیل معرفت و شناخت صفات و ویژگی‌های آن جناب واجب است و ایمان بدون شناخت امام زمان (علیه‌السلام) تحقق نمی‌پذیرد، و هیچ عملی را خداوند از بندگان قبول نمی‌کند مگر اینکه با شناخت و معرفت امام زمان(علیه‌السلام) عجین باشد.(۷)
    این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در روایات بسیاری که از طریق عامه و خاصه از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم‌السلام) نقل شده، آمده است که: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهل مرده است.(۸)
    و در روایت دیگری که ثقة الاسلام کلینی از امام باقر(علیه‌السلام) نقل می‌کند، آمده است: هر کس در حالی که امامی‌ نداشته باشد بمیرد، مردنش مردن جاهلیت است و هر کس با شناخت امامش بمیرد، پیش افتادن و یا تأخیر این امر (دولت آل محمد (علیهم‌السلام)) او را زیان نرساند و هر کس بمیرد در حالی‌که امامش را شناخته، هم چون کسی است که در خیمه قائم(علیه‌السلام) با آن حضرت باشد.(۹)
    توجه به مضامین دعاهایی که خواندن آن‌ها در عصر غیبت سفارش شده و مورد تأکید قرار گرفته نیز ما را به اهمیت موضوع شناخت و معرفت حجت خدا رهنمون می‌سازد؛ چنان که در یکی از دعاهای معروف و معتبری که شیخ صدوق (رحمة الله علیه) آن را در اکمال الدین نقل کرده می‌خوانیم: « پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانی از دینت گمراه می‌گردم. خداوندا! مرا به مرگ جاهلیت نمیران و دلم را از حق، پس از آن‌که هدایتم فرمودی منحرف مگردان.»(۱۰)
    امام صادق(علیه‌السلام) در مورد کم‌ترین درجه معرفت امام می‌فرماید: کم‌ترین درجه معرفت به امام آن‌است که… [بدانی] امام وارث[و جانشین] پیامبر است و همانا اطاعت از او اطاعت از خدا و رسول خداست و باید در هر امری تسلیم او بود و به سخن و فرمان او عمل کرد.(۱۱)
    ۲ـ تقوا و پرواپیشگی
    یکی از‌مهم‌ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت امام زمان(علیه‌السلام) رعایت تقوا و اجتناب از معاصی و محرمات است. منتظر امام زمان(علیه‌السلام) کسی است که در عصر غیبت به تهذیب نفس و تزکیه خود بپردازد، رذایل اخلاقی را از نفس خویش بزداید و به کسب فضایل مشغول گردد.
    چنانکه در روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده : هر کس دوست دارد از یاران قائم(علیه‌السلام) باشد، باید منتظر او [بماند] و در ا ین حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند؛ پس اگر در این حال بمیرد و پس از مرگ او قائم بپاخیزد، پاداش او همچون کسی است که آن حضرت را درک کرده است. پس کوشش کنید و در انتظار بمانید، این امر بر شما گوارا باشد، ای مشمولان رحمت الهی!(12)
    حضرت مهدی(علیه‌السلام) نیز با توجه به ناگهانی بودن امر ظهور، همه شیعیان را به انجام اعمال نیک و شایسته و دوری از کردار و رفتار ناپسند در عصر غیبت فراخواند می‌فرمایند: هر یک از شما باید آن چه را که موجب دوستی ما می‌شود، پیشه خود سازد و از هرآنچه موجب خشم و نارضایتی ما می‌گردد دوری گزیند، زیرا فرمان ما به یک باره و ناگهانی می‌رسد و در آن زمان توبه و بازگشت برای کسی سودی ندارد و پشیمانی از گناه کسی را از کیفر ما نجات نمی‌دهد.(۱3)
    موضوع تهذیب نفس و پرهیز از گناه و اعمال ناپسند، به عنوان یکی از وظایف منتظران در عصر غیبت، از چنان اهمیتی برخودار است که در یکی از نامه‌های امام زمان(علیه‌السلام) به شیخ مفید(ره)، اعمال ناشایست و گناهانی که از شیعیان سر می‌زند، به عنوان یکی از اسباب اصلی طولانی شدن غیبت و محروم ماندن شیعیان از دیدار آن حضرت شمرده شده است(۱4)
    در نامه امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) به عثمان بن حنیف آمده است: بدانید! برای هر کس امام و پیشوایی است که در اعمال و رفتار خود از او پیروی می‌کند، و به روشنایی نور علم او هدایت می‌شود.
    و بدانید ! امام شما از دنیای خود و از زینت‌های آن به دو جامه کهنه و از خوردنی‌هایش به دو قرص نان قناعت کرده است. بدانید! که شما توانایی بر این گونه رفتار ندارید، و لکن مرا به دوری از محرمات و کوشش در انجام واجبات و با پاکدامنی و پیمودن راه صحیح یاری کنید.(۱5)
    ۳ـ یاد امام
    آنچه منتظران را در کسب معرفت امام و پیروی از آن بزرگوار یاری می دهد و پایداری و استقامت در راه انتظار را به دنبال دارد، یاد و توسل دائم با امام زمان(علیه السلام) است. به راستی وقتی امام مهربان همیشه وهمه جا به حال شیعیان خودنظر دارد و لحظه‌ای آن ها را از یاد نمی برد آیا رواست که دلدادگان روی او به دنیا و تعلقات آن سرگرم شوند و از یاد عزیز غفلت نمایند.
    لذا در دعای عهد چه زیبا می خوانیم که: بار خدایا! من در بامداد این روز و تمام دوران زندگیم، عهد و پیمان وبیعتی را که از آن حضرت بر گردن دارم تجدید می کنم، که هرگز از آن عهد و بیعت برنگردم و بر آن پایدار بمانم. بار خدایا! مرا از یاران و یاوران آن حضرت و مدافعان از حریم مقدس او و شتاب کنندگان به سوی او برای انجام خواسته هایش و اطاعت کنندگان از دستوراتش و حمایت کنندگان از وجود شریفش و.. شهیدان در رکاب حضرتش قرار ده.
    از امام صادق(علیه السلام) منقول است که هر کس چهل صبح این دعای عهد را بخواند از یاران حضرت قائم(علیه السلام) باشد، و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد.(۱6)
    اگر کسی این عهد را بخواند و از اعماق وجود به مضامین آن پایبند باشد هرگز به سستی گرفتار نمی شود و در تحقق آرمان های امام زمان(علیه السلام) و زمینه سازی برای ظهور آن بزرگوار لحظه‌ای از پا نمی نشیند.
    ۴ـ اطاعت از امام غایب (علیه السلام)
    وقتی معرفت امام در سینه ها شکوفه زد و با رعایت تقوا و پرهیزکاری عطر یادش فضای جان را پر کرد سخن از پیروی و اطاعت آن مظهر کمالات و فضائل به میان می آید.
    براستی اطاعت چیست؟ اطاعت همان علت خلقت و آفرینش است. اطاعت یعنی ذوب شدن در خواسته های معبود و در مقابل او از خود اراده‌ای نداشتن. خداوند در قرآن می فرماید: یا ایها الذین أمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم.
    همین اطاعت از خدا به دستور او، درباره رسول اکرم و ائمه معصومین(علیهم السلام( نیز مطرح می شود. مؤمن واقعی کسی است که از خدا و رسول خدا و ائمه معصومین اطاعت کند واطاعت از پیشوایان را در کنار پیروی از خداوند بداند چنانکه امام هادی (علیه السلام) در زیارت جامعه می فرماید:کسی که از شما معصومین اطاعت کند از خداوند اطاعت کرده است.
    شاید به طور خلاصه بتوان گفت اطاعت همان تطبیق دادن نفس با فرامین و خواسته های اهل بیت(علیهم السلام) می باشد اطاعت را باید ابتدا از مسائل اولیه شرعیه شروع کرد و محرمات و واجباتش را بشناسد. به انجام صحیح واجبات و ترک محرمات کوشا باشد. و با این کار ظرف درون را از آلودگی ها و خبائث حیوانی پاک نماید و دیو هوای نفس را از دل بیرون کند تا در آن زمان است که انسان دیوانه وار به دنبال مولای غایب می گردد و در همه جا او را جستجو می کند و از روی محبت و عشق، چون مولایش را لایق می بیند از او فرمانبرداری می کند و اوامر او را مطاع می‌داند. بنابراین وقتی انسان مطیع مولایش شد و اطاعت او را بر همه چیز مقدم کرد به تمامی وظایف خود عمل کرده و بر صراط مستقیم قدم برداشته است.

    ————————
    [۱] – اکمال الدین: ج ۲، ب ۵۵، ح ۱٫
    [۲] – خصال، صدوق: ج ۲، ب ۴۰۰، ح ۱۰٫
    [۳] – الاحتجاج: ج ۲،‌ص ۵۰٫
    [۴] – ینابیع المودة: ج ۳، ص ۱۶۴٫
    [۵] – اکمال الدین: ج ۱، ب ۳۱، ح ۲٫
    [۶] – اکمال الدین: ج ۱، ب ۳۲، ح ۱۵٫
    [۷] – اصول کافی: ج ۲، ص ۲۴۹٫
    [۸] – بحارالانوار: ج ۸، ص ۳۶۸ ـ ینابیع المودة، قندوزی: ج ۲، ص ۳۷۲٫
    [۹] – اصول کافی: ج ۱، ص ۳۷۱، ح ۵٫
    [۱۰] – کمال الدین: ج ۲، ص ۵۱۲٫
    [۱۱] – تفسیر برهان:‌ج ۲، ص ۳۴٫
    [۱2] – غیبت نعمانی: ص ۲۰۰٫
    [۱3] – بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۶٫
    [۱4] – بحارالانوار: ج ۵۳، ص ۱۷۸٫
    [۱5] – نهج البلاغه فیض الاسلام: نامه ۴۵٫
    [۱6] – مفاتیح الجنان: دعای عهد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود