صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا صبر کردن برای ازدواج، صبری جمیل است؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا صبر کردن برای ازدواج، صبری جمیل است؟!




    با سلام
    آیا صبر کردن برای ازدواج صبری ارزشمند و دارای اجر و پاداش است؟ با استناد بر کدام آیه و روایت؟
    امروزه حوانان بسیاری را میبینیم که بدلیل عدم توانایی در فراهم آوردن شرایط ازدواج، و نیاز شدید به این موضوع، ولی همچنان به صبر و تقوا توصیه میشوند! حال آنکه اسلام دینی است که حتی برای مرد مسافر که متاهل است، متعه را جایز میداند!
    بنظر میرسد توصیه های ما و طرز فکر امروز ما با توصیه و تفکر اسلامی سازگار نیست!
    مثلا اگر جوان مجردی که سن ازدواج رسیده اما شرایطش را ندارد، و همچنین به دلیل فرهنگ غلط جامعه، کسی حاظر نیست به او دختر بدهد، به فکر ازدواج موقت بیفتد، همه از کوچک و بزرگ و با دید خیرخواهی او را نهی میکنند! و اینکار را برای زندگی آینده اش بد میدانند!! حال آنکه اگر جوان مجرد مضطر! متعه نکند، پس مرد متاهل اینکار را بکند؟ آیا زندگی او دچار مشکل نمیشود؟
    همچنین با تعداد زیاد دختران جوان مطلقه که آنها نیز نیازهای زیادی دارند چه باید کرد؟ چشم ها را بست و همه را نادیده گرفت؟؟؟؟؟؟ و باید تا آخر عمر محرومشان کرد؟ اگر نه، پس رفع این محرومیت چگونه ممکن است؟ با مرد های متاهل؟!
    دختران سن بالا را چه کنیم؟ همچنان به خواندن دعا و سوره و نماز و امید به آینده سرگرم کنیم؟ و پیرتر و پیرتر بشوند؟ و شاید شانس متعه را نیز از دست بدهند؟

    این چه دید و تفکر غلطی است که برای یک مرد افتخار است اگر قبل از ازدواج رسمی، هیچ ازدواج موقتی نداشته باشد؟ خصوصا برای جوانی که سنش از 25 هم بالاتر رقته است! آیا دلیل شرعی برای چنین افتخاری میشناسیم و سراغ داریم؟ یا جزء موهومات شیطانی است که به اسم دین به ما خورانده اند و الان اگر جوانی برای حفظ دینش در قبل ازدواج رسمی، ازدواج موقتی داشته باشد، شاید دیگر جوان پاکی نباشد! و غیر قابل اعتماد باشد!!

    آیا این مصداق حرام شمردن حلال خدا، و کمک کردن به گناه جوانان نمیشود؟ گو اینکه آمارهای رسمی میگویند تعداد دوستی های قبل ازدواج سر به فلک کشیده است و خیلی از این دوستی ها تا کجاها که نمیرود! اما گویا قبحی برای این مسئله نمیشناسیم، و یا هر روز کمتر میشود و قابل پذیرش تر میشود اما خدا نکند جوانی متعه کرده باشد! این جوان گناهکار و مترود است!!!

    این تذهبون؟!

    من خود سالها در انتظار ازدواجی دائمی و موفق صبوری پیشه کرده ام، و از اعمال حرام دوری جسته ام، ولی امروز فکر میکنم صبر من آن ارزشی که خیالش را میکردم نداشته، و خود آزاری کرده ام!! و شاید اگر متعه کرده بودم، هم ثوابی برده بودم، و هم عمر و جوانیم در صبری بی دلیل و فایده هدر نمیرفت! و حال شادتر بودم و موفقیت ها و موقعیت های بهتری در زندگیم داشتم!

    اما هنوز در ناخودآگاه ذهنم این صبر را ارزشمند میدانم، که هنوز خلاف آن عمل نکرده ام! ولی با عقل و منطق که محاسبه میکنم، این صبر هیچ ارزش شرعی ندارد، و بلکه میشد با شکستن آن و متعه های از روی حساب و کتاب، حتی ثواب خیلی بیشتری به نسبت این صبر برد!

    یقین دارم با شرایط امروز جامعه، من 100 متعه هم کرده باشم، و به خواستگاری دختری بروم، اول کار و پولم برایش ارجح است! و خصوصا اگر من آدم معتقدی باشم، و به این صفت شناس باشم، و کسی بدی از من ندیده باشد، شاید حتی این متعه ها و خوش رفتاری من با آنان یک نقطه مثبت هم به حساب بیاید! و ضمنا اگر فرد به صداقت مشهور باشد، همانجا در صورت میل عروس خانم، قول میدهد که همسر دیگری پس از او نداشته باشد!
    و به همین سادگی مشکل حل میشود!!

    پس این همه صبر های نابودکننده و ویران کننده برای چیست؟؟؟؟؟؟

    جناب کارشناسان و همچنین خانوم های محترم حتما پاسخ بدید! واقعا بهش فکر کنید و پاسخ بدید! هزینه فایده کنید ببینید راضی میشوید با همسری که سالها آزار روحی و جسمی دیده ازدواج کنید؟ آیا واقعا فکر میکنید مردی که سالهای زیادی تقوا پیشه کرده، زندگی جنسی موفقی خواهد داشت و به سردی و بی میلی نمیکشد؟ و این ضررش به خود شما نمیرسد؟؟

    دوست دارم بالاخره واضح و روشن مشخص بشه چنین صبری درست و از نظر خدا ارزشمندترین کار برای پسری که نمیتونه ازدواج کنه است؟ یا نه پسر میتونه از راه شرعی نیاز خودش و کس دیگه رو هم برطرف کنه و ثواب بیشتری به نسبت آن صبر هم ببره! و در نهایت ازدواج سالم و موفقی هم داشته باشه؟

    ویرایش توسط alamdar : ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ در ساعت ۱۳:۵۱
    امکان پاک کردن کلیه ی پست هام رو ندارم
    همه ی پست هام خصوصا در زمینه خداشناسی رو رد میکنم و بهشون اعتقادی ندارم
    به نظرم دلیل کافی برای اثبات یا رد وجود خدا وجود ندارد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,616
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    794 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    آیا صبر کردن برای ازدواج، صبری جمیل است؟!







    کارشناس بحث: استادامین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا صبر کردن برای ازدواج، صبری جمیل است؟!


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    همه مشکلاتی که شما گفتید وجود دارد و اسلام هم برای تک تک آنها راهکار ارائه داده؛ منتها اینکه جایگاه هر راهکار کجاست و چطور باید از ان استفاده کرد که منجر به خسارت نشود، نیاز به بحثی دقیق و حساب شده دارد و نمی شود به این راحتی نسخه پیچید.

    مثلا در مورد مسئله نیاز جنسی، ازدواج موقت یک راهکار برای رفع این نیاز است؛ منتها نمی شود آن را همه جا تجویز کرد و باید شرایط و جوانب مسئله به طور کامل در نظر گرفته شود. حلال بودن یک چیز دلیل بر استفاده بی رویه از آن نیست؛ مثلا خوردن غذا حلال است؛ اما آیا می شود هر جور و هر جا و هر طور که می خواهیم غذا بخوریم؟ طبیعی است که باید غذا خوردن ما با دیگر مسائلی که در درون و بیرون بدن ما می گذرد سازگاری داشته باشد؛ وگرنه نه تنها مفید نخواهد بود بلکه سلامتی ما را در معرض خطر قرار می دهد.

    ازدواج موقت نیز اینگونه است. به عنوان مثال اگر ازدواج موقت مانعی برای ازدواج دائم شود، قطعا مضر خواهد بود؛ چون وقتی در جامعه ای ازدواج دائم جای خود را به ازدواج موقت بدهد، به دلایل مختلف، مشکلات فردی و اجتماعی زیادی به بار خواهد آمد. یا اگر ازدواج موقت منجر به از بین رفتن حیا و عفت شود، قطعا برای فرد و جامعه آسیب زاست؛ چنانچه در روایتی امام صادق علیه السلام، دختر باکره ای را که اصرار بر ازدواج موقت داشت، از این کار نهی کردند.

    هر چند جستجوی بنده در این زمینه شاید کامل نبوده باشد و لازم است که از کارشناسان حدیث مدد بجوییم، اما آنچه که ما در روایاتِ مربوط به ازدواج موقت دیده ایم؛ یعنی روایاتی که در آن امام معصوم علیه السلام به فردی توصیه به ازدواج موقت می کند، بیشتر مربوط به کسانی است که یا به همسرشان دسترسی ندارند (مانند مسافرت) و یا اینکه همسرشان نمی تواند نیاز آنها را تامین کند (مانند جایی که زن مریض است و یا نیاز جنسی مرد زیاد است و...).

    با کنار هم گذاشتن این روایات با روایاتی که جوانان مجرد را به ازدواج و تشکیل زندگی (یعنی ازدواج دائم) توصیه می کنند؛ و همچنین آیات قرآن کریم که بعد از توصیه به ازدواج و نترسیدن از فقر، توصیه به خویشتن داری می کند (آیات 32 و 33 سوره مبارکه نور)؛ و در نظر گرفتن عواقب نامناسبی که برای ازدواج موقت جوانان مجرد وجود دارد (مثل فرار از مسئولیت به خاطر راحت بودن ازدواج موقت و در نتیجه دور شدن از ازدواج دائم؛ تنوع طلبی و گرایش به افراط گرایی در زمینه مسائل جنسی و ...) شاید بتوان گفت: هر چند ازدواج موقت به طور کلی حلال است و قیدی به عنوان مجرد یا متاهل ندارد، اما سیره و سنت و عقل و قرآن، این را نشان می دهد که ترویج دادن ازدواج موقت در بین مجردان، نه عاقلانه است و نه موافق طبع. بله ممکن است در موارد محدودی ازدواج موقت برای یک جوان مجرد، حتی واجب هم باشد؛ مثل جایی که ازدواج بر او واجب است و از طرفی امکان ازدواج دائم برای او فراهم نیست؛ اما اینکه آن را یک قانون کلی بدانیم و بگوییم هر جوان مجردی به محض احساس نیاز جنسی و سخت دیدن شرایط ازدواج دائم به سراغ ازدواج موقت برود، درست نیست.

    احتمالاً می گویید حرف من هم همین است و وقتی شرایط ازدواج دائم فراهم نیست باید به سراغ ازدواج موقت رفت؟ پاسخ این است که ظاهر حرف شما درست است؛ اما در باطن اینگونه نیست؛ چون آنچه ما در حال حاضر آن را مانعی برای ازدواج دائم می دانیم، از لحاظ دین مانع نیست. ما می گوییم نبود پول و شغل و خانه و ماشین و جواب رد دخترها و ... مانع است؛ اما دین می گوید از فقر نترس و ازدواج کن(آیه 32 نور)؛ به دنبال مورد باش و با توکل بر خدا پیدا کن(داستان جویبر).

    بنابراین پسران مجرد اگر می خواهند به مشکل نخورند، برای رفع نیاز جسی خود باید تلاش کنند تا هر چه زودتر بتوانند ازدواج دائم بکنند و به هیچ وجه توصیه نمی شود که به دنبال ازدواج موقت باشند. تا زمانی هم که شرایط ازدواج دائم فراهم شود (منظور مدت کوتاهی است که فرد برای ازدواج اقدام می کند؛ نه 25 سال!) نه تنها خویشتن داری ثواب دارد؛ بلکه به گفته قرآن ضروری هم هست. بله اگر شرایط خاص بود و طرف به هیچ وجه شرایط ازدواج دائم برایش فراهم نبود و خویشتن داری هم برایش ممکن نشد، آن موقع گزینه ازدواج موقت را می شود روی میز گذاشت! اما طبیعی است که احتمال گرفتار شدن به عواقب این کار به جای خود باقی است؛ مثل جایی که اکل میته حلال می شود؛ اما عوارض طبیعی آن وجود خواهد داشت.


    در مورد بقیه اقشار، مثل دختران مجرد و سن بالا و مردان و زنان طلاق گرفته هم به تناسب راهکار هایی وجود دارد. گاهی اوقات ازدواج موقت کارساز است؛ اما همانطور که از اسم آن هم مشخص است، این راهکار، موقت است و باید به دنبال راه های دائمی بود.

    پیروز و سربلند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر از کارشناس عزیز
    ولی بنظرم مثل بقیه مومنین در این عصر، قضیه را کلی و ساده و "ندیده!" گرفتید و رد شدید.

    البته یکجایی در آخر متن اشاره کردید که 25 سال را سن بالایی میدانید و منظور شما از تقوا، صبر کردن تا این سنین نیست(اگر درست فهمیده باشم؟). اما یکچیزهایی رو درنظر نگرفتید!

    بگذارید من سوالی جزئی تر و مشخص تر از شما بپرسم!
    سوال» جامعه ای دارید، که وضع کار و اقتصاد در آن خصوصا برای جوانان به شدت خراب بوده و تعداد مشاغل و شمار جوانان جویای کار اصلا هماهنگی ندارد، فلذا تعداد زیاد بیکار امری طبیعی در این جامعه میباشد!! از طرف دیگر، دختران این جامعه در سنین 10-11 سال و پسرانش 14-15 سالگی بالغ میشوند و تا یکی دو سال بعد از بلوغ، با توجه به امکانات همچون اینترنت و ماهواره، کاملا از همه چیز سر درمیاورند و بسیار کنجکاو و نیازمند تحربه چنین چیزهایی میگردند! خصوصا که با دیدن این موارد بسیار برانگیخته تر و تجریک پذیر تر شده اند!(بحث ندیدن هم تقریبا منتفی است! اگر از دنیای واقعی صحبت کنیم!). و حال در این جامعه سن رایج ازدواج به 30-32 سال برای پسر و 25-26 برای دختر رسیده! (حداقل در شهرهای بزرگ).
    حال اگر محاسبه کنیم، پسران باید حداقل 15 سال و دختران نیز همین حدود تقوا پیشه کنند! و صبر و تحمل (سرکوب نیازهای طبیعی جنسی و عاطفی) نمایند تا به "گناه کبیره ی خودارضائی، که زنای با خود نوشته میشود، و تا جایی که من میدانم گناهش بالاتر از زنای با دیگریست!!!!" مبتلا نشوند، و بتوانند ازدواج دائم بکنند!!

    ببینید من قبول دارم که ازدواج موقت بهترین راهکار نیست، ولی اگر فرض کنیم 90% جوانان خودارضایی میکنند چطور؟ آیا هنوزم بهترین راهکار نیست؟ آیا شما موافق نظر جامعه شناسانی هستید که میگن خودارضایی بهتر از ازدواج موقت است؟ و آیا با کنار هم گذاشتن روایات چیز برعکسی از دین متوجه نمیشوید؟(یعنی دین ازدواج موقت را بهتر از خودارضایی نمیداند؟!!)

    >>>>>>>>>>>>>>>>> مگر اینکه خودمون رو به خواب بزنیم و بگیم جوانان(و بلکه نوجوانان) خودارضایی نمیکنن! و یا چشمانمون رو ببندیم و فقط دستور بدیم که تقوا پیشه کنند و از خدا و آتش جهنم بترسند! و یا بشینیم شعار بدیم و درباره ازدواج های آسان و مدینه فاضله خیالبافی کنیم!!

    لطفا با توجه به جامعه امروز و وضع کنونی نظر "قابل انجام" بدهید! وگرنه شما فکر میکنید همه ی مجردین این سایت، کم برای ازدواجشان تلاش کرده اند؟ کم زحمت کشیده اند که والدینشان را راضی کنند ولی نتوانسته اند؟ کم از خواسته ها و توقعاتشان گذشته اند؟!

    ولی وقتی کسی به خودارضایی عادت کرد، و نیازشو از این طریق برطرف کرد، خب دیگه عطشی هم ندارد، و سنش هرچه بالا برود توقعاتش را نیز بالا میبرد! و یا وقتی شخص به راحتی دوست دختر و پسر پیدا میکند، و جامعه ای که دیگر این مسئله را پذیرفته و قبح و عار نمیداند، خب نیازهای عاطفی اش هم تخلیه میگردد و دیگر سمت ازدواج نمیرود!
    چرا هیچوقت کسی از این دید به ماجرا نگاه نمیکند و فقط با دلایل واهی بر سر ازدواج موقت میکوبند؟!!


    چرا اینقدر راحت دین رو زیر پاهامون له کردیم، و به دروغ و به اسم دین به تقوا و ازدواج دائم توصیه میکنیم! درصورتیکه میدونیم در وضع کنونی، توصیه دین این نیست!!! اما چون ریشه تفکرات غربی داریم، خودارضایی و دوستی بی ضابطه رو بهتر از ازدواج موقت میدونیم و داریم به اسم دین تبلیغش میکنیم و ترویجش میدیم!!!!!!!!! و از اونطرف تو سر دین هم زده ایم!!!

    من اصلا روی سخنم با شما کارشناس عزیز نیست، و دارم در خطاب به این تفکر که عرض کردم نقدم رو بیان میکنم(البته ببخشید اگر کمی لحنش تند شد) ولی باور کنید توی دلم خیلی تندتر بود و من فقط گوشه هایی از مسئله رو عرض کردم. و حس میکنم این مسئله به سادگی در جامعه امروز ما نادیده گرفته میشه، و از همه بدتر از طرف دیندارها و یا برخی مبلغین دین و به اسم دین این اتفاقات رخ میده، و از اون طرف میلیون ها جوان کشورم که چطور مثل یه مرده ی متحرک شده و دیگه نه احساس داره نه هیچی و کلی حس تنفر از همه چی توی دلش شکل گرفته و حس میکنه جوانیش رو هدر رفته، و از اون بدتر اشتباهاتی کرده که شاید تقصیر خودش خیلی کم بوده، اما تا آخر عمرش به پای اون نوشته میشه و اون باید بابت همونا هم بسوزه، دیگه خیلی سوخت در سوخت میشه و دل ما هم اینطوری آتشش زبانه میشکه!!!!!


    امکان پاک کردن کلیه ی پست هام رو ندارم
    همه ی پست هام خصوصا در زمینه خداشناسی رو رد میکنم و بهشون اعتقادی ندارم
    به نظرم دلیل کافی برای اثبات یا رد وجود خدا وجود ندارد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    لال بودن یک چیز دلیل بر استفاده بی رویه از آن نیست؛ مثلا خوردن غذا حلال است؛ اما آیا می شود هر جور و هر جا و هر طور که می خواهیم غذا بخوریم؟ طبیعی است که باید غذا خوردن ما با دیگر مسائلی که در درون و بیرون بدن ما می گذرد سازگاری داشته باشد؛ وگرنه نه تنها مفید نخواهد بود بلکه سلامتی ما را در معرض خطر قرار می دهد.
    سلام
    هر چند که بنده این مباحث را در اسک دین مطرح کرده ام اما اینجا هم امروز با دیدن این تاپیک عضو این سایت شدم تا پاسخ های لازم را به این مطالب شما بدهم
    این قیاسی که انجام دادید یک قیاس مع الفارق است خوردن غذا مستحب نیست بلکه مباح است در حالی که ازدواج موقت مستحب است طبق نظر مشهور فقها پس یقینا از نظر شرع انجامش بر ترکش ارجحیت دارد و برای آن ثواب و پاداش در نظر گرفته شده است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    ازدواج موقت نیز اینگونه است. به عنوان مثال اگر ازدواج موقت مانعی برای ازدواج دائم شود، قطعا مضر خواهد بود
    مانعیتی در کار نیست زیرا سخن در مورد کسانی است که نمی توانند ازدواج دائم داشته باشند و از ناچاری و نبود ازدواج دائم روی به ازدواج موقت آورده اند پس این فرضی که ازدواج موقت مانعی برای ازدواج دائم شود فرضی خلاف واقع است و مشاهده مقاطعی از تاریخ که ازدواج موقت رایج بوده کاملا خلاف این برداشت شما را ثابت می کند که رواج ازدواج موقت هیچگاه مانعی برای ازدواج دائم به حساب نیامده است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    یا اگر ازدواج موقت منجر به از بین رفتن حیا و عفت شود، قطعا برای فرد و جامعه آسیب زاست
    ازدواج موقت عین حیا و عفت بوده و برعکس این مطلب ادعا شده توسط جنابعالی باعث افزایش حیا و عفت در جامعه می شود زیرا از مهمترین عوامل بی حیایی و بی عفتی می توان به عدم ارضای صحیح غریزه جنسی اشاره کرد که باعث می شود قهرا افراد روی به طرق غیر مشروع بیاورند و بی حیایی و بی عفتی در جامه رشد کند اما اگر نیاز جنسی از طرق مشروع یعنی ازدواج دائم و موقت به موقع در جامعه ارضا شود مانع بی حیایی و بی عفتی خواهد بود.



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    چنانچه در روایتی امام صادق علیه السلام، دختر باکره ای را که اصرار بر ازدواج موقت داشت، از این کار نهی کردند.
    اگر نهی در روایات وجود داشته باشد مربوط به اذن ولی در نکاح است هر چند که در این مورد بین فقها اختلاف وجود دارد که آیا اذن ولی نیاز هست یا خیر که برخی تکلیفا لازم می دانند نه وضعا و برخی هم احتیاط واجب می دهند و برخی هم فتوا به جواز می دهند اما به هر حال اصل نکاح دختر باکره با رعایت موازین شرعی آن هیچ اشکالی ندارد و در روایت معتبری وارد شده است که
    تهذيب‏ 7/ 254: استبصار 3/ 145: محمّد بن أحمد بن يحيى عن موسى بن عمر بن يزيد عن محمّد بن سنان عن‏ أبى سعيد (القمّاط صا) قال سئل أبو عبداللَّه عليه السلام عن التمتّع من الأبكار اللواتى بين الأبوين فقال لا بأس ولا أقول كما يقول هؤلاء الأقشاب‏.
    ابو سعيد قماط گويد: «از امام صادق عليه السلام درباره متعه كردن باكره‏هايى كه پيش پدر و مادر هستند سؤال شد. حضرت فرمود:هیچ اشكالى ندارد و من نمى‏گويم آنگونه كه اين افراد بى‏خير مى‏گويند.»

    که امام افرادی را که از نکاح متعه نهی می کنند انسان های بی خیر می داند و می گوید من همانطور که این افراد بی خیر نهی می کنند من نهی نمی کنم و هیچ اشکالی ندارد.


    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    اما آنچه که ما در روایاتِ مربوط به ازدواج موقت دیده ایم؛ یعنی روایاتی که در آن امام معصوم علیه السلام به فردی توصیه به ازدواج موقت می کند، بیشتر مربوط به کسانی است که یا به همسرشان دسترسی ندارند (مانند مسافرت) و یا اینکه همسرشان نمی تواند نیاز آنها را تامین کند (مانند جایی که زن مریض است و یا نیاز جنسی مرد زیاد است و...).
    توصیه امام به صورت عام وجود دارد چه به جوانان مجرد چه به افرادی که به همسران خود دسترسی ندارند و استحباب ازدواج موقت بنا بر آنچه که فقها می گویند اطلاق دارد و مربوط به قشر خاصی نیست.
    یک روایت صحیح از امام معصوم در توصیه به جوان مجرد به ازدواج موقت قرار می دهم که توضیحات بیشتر آن را در این تاپیک در اسک دین نوشته ام که می توانید رجوع کنید http://www.askdin.com/thread49733.html
    مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيٍّ السَّائِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع إِنِّي كُنْتُ أَتَزَوَّجُ الْمُتْعَةَ فَكَرِهْتُهَا وَ تَشَأَّمْتُ بِهَا فَأَعْطَيْتُ اللَّهَ عَهْداً بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ- وَ جَعَلْتُ عَلَيَّ فِي ذَلِكَ نَذْراً أَوْ صِيَاماً أَنْ لَا أَتَزَوَّجَهَا قَالَ ثُمَّ إِنَّ ذَلِكَ شَقَّ عَلَيَّ وَ نَدِمْتُ عَلَى يَمِينِي وَ لَمْ يَكُنْ بِيَدِي مِنَ الْقُوَّةِ مَا أَتَزَوَّجُ بِهِ فِي الْعَلَانِيَةِ قَالَ فَقَالَ لِي عَاهَدْتَ اللَّهَ أَنْ لَا تُطِيعَهُ وَ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ تُطِعْهُ لَتَعْصِيَنَّهُ.
    که امام به این جوان مجرد می فرمایند که اگر خدا را با ازدواج موقت اطاعت نکنید به معصیت خدا یعنی عمل حرام دچار می شوی که متاسفانه در جامعه ما نیز به دلیل بسته بودن و قبیح بودن این ازدواج افراد زیادی به گناهان مختلفی دچار شده اند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    با کنار هم گذاشتن این روایات با روایاتی که جوانان مجرد را به ازدواج و تشکیل زندگی (یعنی ازدواج دائم) توصیه می کنند؛ و همچنین آیات قرآن کریم که بعد از توصیه به ازدواج و نترسیدن از فقر، توصیه به خویشتن داری می کند (آیات 32 و 33 سوره مبارکه نور)؛ و در نظر گرفتن عواقب نامناسبی که برای ازدواج موقت جوانان مجرد وجود دارد (مثل فرار از مسئولیت به خاطر راحت بودن ازدواج موقت و در نتیجه دور شدن از ازدواج دائم؛ تنوع طلبی و گرایش به افراط گرایی در زمینه مسائل جنسی و ...)
    در برابر روایاتی که به ازدواج و تشکیل زندگی تشویق می کنند روایات فراوانی بر تشویق به ازدواج موقت برای افرادی که امکان ازدواج دائم ندارند وجود دارد که این با آن تفسیر می شود،در مورد آن آیه قرآن هم در همان تاپیک معرفی شده توضیحاتی پیرامون آن دادم که انحصار آن آیه به ازدواج دائم تقیید مطلقی است که دلیل معتبری برای آن نیست و نکاحا اعم از دائم و منقطع می باشد و عواقب نامناسبی هم که شما مدعی وجود آن هستید اینگونه پاسخ داده می شود که با توجه به اینکه شارع مقدس در توصیه به ازدواج موقت این مطالب را در نظر داشته و همچنین حکمت بالغه شارع در توصیه به این ازدواج باعث محدودیت در توصیه نشده و استحباب مطلق آن جعل شده است نتیجه می دهد که این عوارض ادعایی در صورت وجود و صرف وهم و خیال نبودن دارای مزایایی بوده که بر این عوارض غلبه می کند و ترک آن می تواند باعث وقوع عوارض بیشتری تا انجام شود پس نمی توان صرف وجود یک یا دو دلیل احتمالی با استحسان و قیاس در برابر حکم مترفی ازدواج موقت ایستاد و دیگران را از توصیه به آن باز داشت.


    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    بنابراین پسران مجرد اگر می خواهند به مشکل نخورند، برای رفع نیاز جسی خود باید تلاش کنند تا هر چه زودتر بتوانند ازدواج دائم بکنند و به هیچ وجه توصیه نمی شود که به دنبال ازدواج موقت باشند.
    ازدواج دائم در هیچ دوره ای از دوران ها نمی تواند پاسخگوی نیاز همه افراد در همه مقاطع و زمانها باشد و اگر اینگونه بود که تشریع ازدواج موقت لغو می شد و اصل تشریع ازدواج موقت برای همین محدودیتی است که در ازدواج دائم وجود دارد که به واسطه ازدواج موقت آن محدودیت جبران می شود بنا بر این اینکه همه افراد را فارغ از شرایط به ازدواج دائم تشویق کرد و از ازدواج موقت نهی کرد غیر حکیمانه و خلاف عقل و منطق می باشد،مطالب دیگری را هم عنوان کردید که مکررا به آنها پاسخ داده شده و نیازی به تکرار مکررات نیست و اینکه ازدواج موقت به شخص مجرد به هیچ وجه توصیه نمی شود هم ادعای شما است که خلاف عقل و منطق و شرع و جامعه شناسی و روانشاسی و انسان شناسی و ... می باشد.
    در پایان به دو نکنه از شهید مطهری و آیت الله مکارم اشاره می کنیم که آشکار شود ازدواج دائم نمی تواند همواره پاسخگوی نیازهای همه اقشار از جمله مجردین در همه ادوار باشد
    شهيد مطهري
    شما اگر امروز يک پسر محصل هجده ساله را که شور جنسي او به اوج خودرسيده است تکليف به ازدواج بکنيد،به شما مي خندند.همچنين است يک دخترمحصل شانزده ساله.عملا ممکن نيست اين طبقه در اين سن زير بار ازدواج دائم بروند و مسووليت يک زندگي را بپذيرند. از شما مي پرسم:آيا با اين حال،با طبيعت و غريزه چه رفتاري بکنيم؟آيا طبيعت حاضراست به خاطر اينکه وضع زندگي ما در دنياي امروز اجازه نمي دهد که در سنين شانزده سالگي و هجده سالگي ازدواج کنيم دوران بلوغ را به تاخير بيندازد و تا مافارغ التحصيل نشده ايم غريزه جنسي از سر ما دست بردارد؟ آيا جوانان حاضرند يک دوره "رهبانيت موقت "را طي کنند و خود را سخت تحت فشار و رياضت قرار دهند تا زماني که امکانات ازدواج دائم پيدا شود؟فرضاجواني حاضر گردد رهبانيت موقت را بپذيرد،آيا طبيعت حاضر است از ايجادعوارض رواني سهمگين و خطرناکي که در اثر ممانعت از اعمال غريزه جنسي پيدامي شود و روانکاوي امروز از روي آنها پرده برداشته است صرف نظر کند؟ دو راه بيشتر باقي نمي ماند:يا اينکه جوانان را به حال خود رها کنيم و به روي خود نياوريم;به يک پسر اجازه دهيم از صدها دختر کام برگيرد،و به يک دختر اجازه دهيم با دهها پسر رابطه نامشروع داشته باشد و چندين بار سقط جنين کند،يعني عملاکمونيسم جنسي را بپذيريم;و چون به پسر و دختر"متساويا"اجازه داده ايم،روح اعلاميه حقوق بشر را از خود شاد کرده ايم، زيرا روح اعلاميه حقوق بشر از نظربسياري از کوته فکران اين است که زن و مرد اگر بناست به جهنم دره هم سقوط کننددوش به دوش يکديگر و بازو به بازوي هم و بالاخره "متساويا"سقوط کنند. راه دوم ازدواج موقت و آزاد است.ازدواج موقت در درجه اول زن را محدودمي کند که در آن واحد زوجه دو نفر نباشد.بديهي است که محدود شدن زن مستلزم محدود شدن مرد نيز خواه ناخواه هست.وقتي که هر زني به مرد معيني اختصاص پيداکند قهرا هر مردي هم به زن معيني اختصاص پيدا مي کند،مگر آنکه از يک طرف عددبيشتري باشند.بدين ترتيب پسر و دختر دوران تحصيل خود را مي گذرانند بدون آنکه رهبانيت موقت و عوارض آن را تحمل کرده باشند و بدون آنکه در ورطه کمونيسم جنسي افتاده باشند. اين ضرورت اختصاص به ايام تحصيل ندارد،در شرايط ديگر نيز پيش مي آيد. اصولا ممکن است زن و مردي که خيال دارند با هم به طور دائم ازدواج کنند و نتوانسته اند نسبت به يکديگر اطمينان کامل پيدا کنند،به عنوان ازدواج آزمايشي براي مدت موقتي با هم ازدواج کنند;اگر اطمينان کامل به يکديگر پيدا کردند ادامه مي دهندو اگر نه از هم جدا مي شوند. اديان آسماني عموما بر ضد هوسراني و هوا پرستي قيام کرده اند،تا آنجا که درميان پيروان غالب اديان ترک هوسراني و هوا پرستي به صورت تحمل رياضتهاي شاقه درآمده است. امتياز اسلام از برخي شرايع ديگر به اين است که رياضت و رهبانيت را مردودمي شمارد،نه اينکه هواپرستي را جايز و مباح مي داند.از نظر اسلام تمام غرايز(اعم ازجنسي و غيره)بايد در حدود اقتضا و «احتياج طبيعت اشباع و ارضا» گردد.


    آيت الله مكارم شيرازي :

    اين موضوع مخصوصاً در عصر ما كه سن ازدواج بر اثر طولاني شدن دورة تحصيلي و مسائل پيچيدة اجتماعي بالا رفته، و كمتر جواني مي‌تواند در سنين پايين يعني در داغ ترين دوران غريزة جنسي اقدام به ازدواج كند شكل حادتري به خود گرفته است با اين وضع چه بايد كرد؟ آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه ( همانند رهبان‌ها و راهبه‌ها ) تشويق نمود؟ يا اينكه آنها را در برابر بي بند و باري جنسي آزاد گذاشت ، و همان صحنه‌هاي زننده و ننگين كنوني را مجاز دانست؟ و يا اينكه راه سومي را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه بي بند وباري جنسي را؟ خلاصه اينكه « ازدواج دائم» نه در گذشته و نه در امروز به تنهائي جوابگوي نيازمندي‌هاي جنسي همه طبقات مردم نبوده و نيست ،‌و ما بر سر دو راهي قرار داريم يا بايد «فحشا» را مجاز بدانيم و يا طرح ازدواج موقت را بپذيريم، معلوم نيست آنها كه با ازدواج موقت و فحشا مخالفند چه جوابي براي اين سؤال فكر كرده اند؟!
    طرح ازدواج موقت ، نه شرائط سنگين ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالي با اشتغالات تحصيلي و مانند آن نسازد و نه زيانهاي فجايع جنسي و فحشا را در بردارد.

    تفسير نمونه ج 3 ص 341


    ویرایش توسط علــی : ۱۳۹۴/۰۵/۱۷ در ساعت ۱۶:۰۱


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamdar نمایش پست
    سلام و تشکر از کارشناس عزیز
    ولی بنظرم مثل بقیه مومنین در این عصر، قضیه را کلی و ساده و "ندیده!" گرفتید و رد شدید.

    البته یکجایی در آخر متن اشاره کردید که 25 سال را سن بالایی میدانید و منظور شما از تقوا، صبر کردن تا این سنین نیست(اگر درست فهمیده باشم؟). اما یکچیزهایی رو درنظر نگرفتید!

    بگذارید من سوالی جزئی تر و مشخص تر از شما بپرسم!
    سوال» جامعه ای دارید، که وضع کار و اقتصاد در آن خصوصا برای جوانان به شدت خراب بوده و تعداد مشاغل و شمار جوانان جویای کار اصلا هماهنگی ندارد، فلذا تعداد زیاد بیکار امری طبیعی در این جامعه میباشد!! از طرف دیگر، دختران این جامعه در سنین 10-11 سال و پسرانش 14-15 سالگی بالغ میشوند و تا یکی دو سال بعد از بلوغ، با توجه به امکانات همچون اینترنت و ماهواره، کاملا از همه چیز سر درمیاورند و بسیار کنجکاو و نیازمند تحربه چنین چیزهایی میگردند! خصوصا که با دیدن این موارد بسیار برانگیخته تر و تجریک پذیر تر شده اند!(بحث ندیدن هم تقریبا منتفی است! اگر از دنیای واقعی صحبت کنیم!). و حال در این جامعه سن رایج ازدواج به 30-32 سال برای پسر و 25-26 برای دختر رسیده! (حداقل در شهرهای بزرگ).
    حال اگر محاسبه کنیم، پسران باید حداقل 15 سال و دختران نیز همین حدود تقوا پیشه کنند! و صبر و تحمل (سرکوب نیازهای طبیعی جنسی و عاطفی) نمایند تا به "گناه کبیره ی خودارضائی، که زنای با خود نوشته میشود، و تا جایی که من میدانم گناهش بالاتر از زنای با دیگریست!!!!" مبتلا نشوند، و بتوانند ازدواج دائم بکنند!!

    ببینید من قبول دارم که ازدواج موقت بهترین راهکار نیست، ولی اگر فرض کنیم 90% جوانان خودارضایی میکنند چطور؟ آیا هنوزم بهترین راهکار نیست؟ آیا شما موافق نظر جامعه شناسانی هستید که میگن خودارضایی بهتر از ازدواج موقت است؟ و آیا با کنار هم گذاشتن روایات چیز برعکسی از دین متوجه نمیشوید؟(یعنی دین ازدواج موقت را بهتر از خودارضایی نمیداند؟!!)

    >>>>>>>>>>>>>>>>> مگر اینکه خودمون رو به خواب بزنیم و بگیم جوانان(و بلکه نوجوانان) خودارضایی نمیکنن! و یا چشمانمون رو ببندیم و فقط دستور بدیم که تقوا پیشه کنند و از خدا و آتش جهنم بترسند! و یا بشینیم شعار بدیم و درباره ازدواج های آسان و مدینه فاضله خیالبافی کنیم!!

    لطفا با توجه به جامعه امروز و وضع کنونی نظر "قابل انجام" بدهید! وگرنه شما فکر میکنید همه ی مجردین این سایت، کم برای ازدواجشان تلاش کرده اند؟ کم زحمت کشیده اند که والدینشان را راضی کنند ولی نتوانسته اند؟ کم از خواسته ها و توقعاتشان گذشته اند؟!

    ولی وقتی کسی به خودارضایی عادت کرد، و نیازشو از این طریق برطرف کرد، خب دیگه عطشی هم ندارد، و سنش هرچه بالا برود توقعاتش را نیز بالا میبرد! و یا وقتی شخص به راحتی دوست دختر و پسر پیدا میکند، و جامعه ای که دیگر این مسئله را پذیرفته و قبح و عار نمیداند، خب نیازهای عاطفی اش هم تخلیه میگردد و دیگر سمت ازدواج نمیرود!
    چرا هیچوقت کسی از این دید به ماجرا نگاه نمیکند و فقط با دلایل واهی بر سر ازدواج موقت میکوبند؟!!


    چرا اینقدر راحت دین رو زیر پاهامون له کردیم، و به دروغ و به اسم دین به تقوا و ازدواج دائم توصیه میکنیم! درصورتیکه میدونیم در وضع کنونی، توصیه دین این نیست!!! اما چون ریشه تفکرات غربی داریم، خودارضایی و دوستی بی ضابطه رو بهتر از ازدواج موقت میدونیم و داریم به اسم دین تبلیغش میکنیم و ترویجش میدیم!!!!!!!!! و از اونطرف تو سر دین هم زده ایم!!!

    من اصلا روی سخنم با شما کارشناس عزیز نیست، و دارم در خطاب به این تفکر که عرض کردم نقدم رو بیان میکنم(البته ببخشید اگر کمی لحنش تند شد) ولی باور کنید توی دلم خیلی تندتر بود و من فقط گوشه هایی از مسئله رو عرض کردم. و حس میکنم این مسئله به سادگی در جامعه امروز ما نادیده گرفته میشه، و از همه بدتر از طرف دیندارها و یا برخی مبلغین دین و به اسم دین این اتفاقات رخ میده، و از اون طرف میلیون ها جوان کشورم که چطور مثل یه مرده ی متحرک شده و دیگه نه احساس داره نه هیچی و کلی حس تنفر از همه چی توی دلش شکل گرفته و حس میکنه جوانیش رو هدر رفته، و از اون بدتر اشتباهاتی کرده که شاید تقصیر خودش خیلی کم بوده، اما تا آخر عمرش به پای اون نوشته میشه و اون باید بابت همونا هم بسوزه، دیگه خیلی سوخت در سوخت میشه و دل ما هم اینطوری آتشش زبانه میشکه!!!!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست
    سلام
    هر چند که بنده این مباحث را در اسک دین مطرح کرده ام اما اینجا هم امروز با دیدن این تاپیک عضو این سایت شدم تا پاسخ های لازم را به این مطالب شما بدهم
    این قیاسی که انجام دادید یک قیاس مع الفارق است خوردن غذا مستحب نیست بلکه مباح است در حالی که ازدواج موقت مستحب است طبق نظر مشهور فقها پس یقینا از نظر شرع انجامش بر ترکش ارجحیت دارد و برای آن ثواب و پاداش در نظر گرفته شده است.


    مانعیتی در کار نیست زیرا سخن در مورد کسانی است که نمی توانند ازدواج دائم داشته باشند و از ناچاری و نبود ازدواج دائم روی به ازدواج موقت آورده اند پس این فرضی که ازدواج موقت مانعی برای ازدواج دائم شود فرضی خلاف واقع است و مشاهده مقاطعی از تاریخ که ازدواج موقت رایج بوده کاملا خلاف این برداشت شما را ثابت می کند که رواج ازدواج موقت هیچگاه مانعی برای ازدواج دائم به حساب نیامده است.



    ازدواج موقت عین حیا و عفت بوده و برعکس این مطلب ادعا شده توسط جنابعالی باعث افزایش حیا و عفت در جامعه می شود زیرا از مهمترین عوامل بی حیایی و بی عفتی می توان به عدم ارضای صحیح غریزه جنسی اشاره کرد که باعث می شود قهرا افراد روی به طرق غیر مشروع بیاورند و بی حیایی و بی عفتی در جامه رشد کند اما اگر نیاز جنسی از طرق مشروع یعنی ازدواج دائم و موقت به موقع در جامعه ارضا شود مانع بی حیایی و بی عفتی خواهد بود.




    اگر نهی در روایات وجود داشته باشد مربوط به اذن ولی در نکاح است هر چند که در این مورد بین فقها اختلاف وجود دارد که آیا اذن ولی نیاز هست یا خیر که برخی تکلیفا لازم می دانند نه وضعا و برخی هم احتیاط واجب می دهند و برخی هم فتوا به جواز می دهند اما به هر حال اصل نکاح دختر باکره با رعایت موازین شرعی آن هیچ اشکالی ندارد و در روایت معتبری وارد شده است که
    تهذيب‏ 7/ 254: استبصار 3/ 145: محمّد بن أحمد بن يحيى عن موسى بن عمر بن يزيد عن محمّد بن سنان عن‏ أبى سعيد (القمّاط صا) قال سئل أبو عبداللَّه عليه السلام عن التمتّع من الأبكار اللواتى بين الأبوين فقال لا بأس ولا أقول كما يقول هؤلاء الأقشاب‏.
    ابو سعيد قماط گويد: «از امام صادق عليه السلام درباره متعه كردن باكره‏هايى كه پيش پدر و مادر هستند سؤال شد. حضرت فرمود:هیچ اشكالى ندارد و من نمى‏گويم آنگونه كه اين افراد بى‏خير مى‏گويند.»

    که امام افرادی را که از نکاح متعه نهی می کنند انسان های بی خیر می داند و می گوید من همانطور که این افراد بی خیر نهی می کنند من نهی نمی کنم و هیچ اشکالی ندارد.



    توصیه امام به صورت عام وجود دارد چه به جوانان مجرد چه به افرادی که به همسران خود دسترسی ندارند و استحباب ازدواج موقت بنا بر آنچه که فقها می گویند اطلاق دارد و مربوط به قشر خاصی نیست.
    یک روایت صحیح از امام معصوم در توصیه به جوان مجرد به ازدواج موقت قرار می دهم که توضیحات بیشتر آن را در این تاپیک در اسک دین نوشته ام که می توانید رجوع کنید http://www.askdin.com/thread49733.html
    مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيٍّ السَّائِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع إِنِّي كُنْتُ أَتَزَوَّجُ الْمُتْعَةَ فَكَرِهْتُهَا وَ تَشَأَّمْتُ بِهَا فَأَعْطَيْتُ اللَّهَ عَهْداً بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ- وَ جَعَلْتُ عَلَيَّ فِي ذَلِكَ نَذْراً أَوْ صِيَاماً أَنْ لَا أَتَزَوَّجَهَا قَالَ ثُمَّ إِنَّ ذَلِكَ شَقَّ عَلَيَّ وَ نَدِمْتُ عَلَى يَمِينِي وَ لَمْ يَكُنْ بِيَدِي مِنَ الْقُوَّةِ مَا أَتَزَوَّجُ بِهِ فِي الْعَلَانِيَةِ قَالَ فَقَالَ لِي عَاهَدْتَ اللَّهَ أَنْ لَا تُطِيعَهُ وَ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ تُطِعْهُ لَتَعْصِيَنَّهُ.
    که امام به این جوان مجرد می فرمایند که اگر خدا را با ازدواج موقت اطاعت نکنید به معصیت خدا یعنی عمل حرام دچار می شوی که متاسفانه در جامعه ما نیز به دلیل بسته بودن و قبیح بودن این ازدواج افراد زیادی به گناهان مختلفی دچار شده اند.




    در برابر روایاتی که به ازدواج و تشکیل زندگی تشویق می کنند روایات فراوانی بر تشویق به ازدواج موقت برای افرادی که امکان ازدواج دائم ندارند وجود دارد که این با آن تفسیر می شود،در مورد آن آیه قرآن هم در همان تاپیک معرفی شده توضیحاتی پیرامون آن دادم که انحصار آن آیه به ازدواج دائم تقیید مطلقی است که دلیل معتبری برای آن نیست و نکاحا اعم از دائم و منقطع می باشد و عواقب نامناسبی هم که شما مدعی وجود آن هستید اینگونه پاسخ داده می شود که با توجه به اینکه شارع مقدس در توصیه به ازدواج موقت این مطالب را در نظر داشته و همچنین حکمت بالغه شارع در توصیه به این ازدواج باعث محدودیت در توصیه نشده و استحباب مطلق آن جعل شده است نتیجه می دهد که این عوارض ادعایی در صورت وجود و صرف وهم و خیال نبودن دارای مزایایی بوده که بر این عوارض غلبه می کند و ترک آن می تواند باعث وقوع عوارض بیشتری تا انجام شود پس نمی توان صرف وجود یک یا دو دلیل احتمالی با استحسان و قیاس در برابر حکم مترفی ازدواج موقت ایستاد و دیگران را از توصیه به آن باز داشت.



    ازدواج دائم در هیچ دوره ای از دوران ها نمی تواند پاسخگوی نیاز همه افراد در همه مقاطع و زمانها باشد و اگر اینگونه بود که تشریع ازدواج موقت لغو می شد و اصل تشریع ازدواج موقت برای همین محدودیتی است که در ازدواج دائم وجود دارد که به واسطه ازدواج موقت آن محدودیت جبران می شود بنا بر این اینکه همه افراد را فارغ از شرایط به ازدواج دائم تشویق کرد و از ازدواج موقت نهی کرد غیر حکیمانه و خلاف عقل و منطق می باشد،مطالب دیگری را هم عنوان کردید که مکررا به آنها پاسخ داده شده و نیازی به تکرار مکررات نیست و اینکه ازدواج موقت به شخص مجرد به هیچ وجه توصیه نمی شود هم ادعای شما است که خلاف عقل و منطق و شرع و جامعه شناسی و روانشاسی و انسان شناسی و ... می باشد.
    در پایان به دو نکنه از شهید مطهری و آیت الله مکارم اشاره می کنیم که آشکار شود ازدواج دائم نمی تواند همواره پاسخگوی نیازهای همه اقشار از جمله مجردین در همه ادوار باشد
    شهيد مطهري
    شما اگر امروز يک پسر محصل هجده ساله را که شور جنسي او به اوج خودرسيده است تکليف به ازدواج بکنيد،به شما مي خندند.همچنين است يک دخترمحصل شانزده ساله.عملا ممکن نيست اين طبقه در اين سن زير بار ازدواج دائم بروند و مسووليت يک زندگي را بپذيرند. از شما مي پرسم:آيا با اين حال،با طبيعت و غريزه چه رفتاري بکنيم؟آيا طبيعت حاضراست به خاطر اينکه وضع زندگي ما در دنياي امروز اجازه نمي دهد که در سنين شانزده سالگي و هجده سالگي ازدواج کنيم دوران بلوغ را به تاخير بيندازد و تا مافارغ التحصيل نشده ايم غريزه جنسي از سر ما دست بردارد؟ آيا جوانان حاضرند يک دوره "رهبانيت موقت "را طي کنند و خود را سخت تحت فشار و رياضت قرار دهند تا زماني که امکانات ازدواج دائم پيدا شود؟فرضاجواني حاضر گردد رهبانيت موقت را بپذيرد،آيا طبيعت حاضر است از ايجادعوارض رواني سهمگين و خطرناکي که در اثر ممانعت از اعمال غريزه جنسي پيدامي شود و روانکاوي امروز از روي آنها پرده برداشته است صرف نظر کند؟ دو راه بيشتر باقي نمي ماند:يا اينکه جوانان را به حال خود رها کنيم و به روي خود نياوريم;به يک پسر اجازه دهيم از صدها دختر کام برگيرد،و به يک دختر اجازه دهيم با دهها پسر رابطه نامشروع داشته باشد و چندين بار سقط جنين کند،يعني عملاکمونيسم جنسي را بپذيريم;و چون به پسر و دختر"متساويا"اجازه داده ايم،روح اعلاميه حقوق بشر را از خود شاد کرده ايم، زيرا روح اعلاميه حقوق بشر از نظربسياري از کوته فکران اين است که زن و مرد اگر بناست به جهنم دره هم سقوط کننددوش به دوش يکديگر و بازو به بازوي هم و بالاخره "متساويا"سقوط کنند. راه دوم ازدواج موقت و آزاد است.ازدواج موقت در درجه اول زن را محدودمي کند که در آن واحد زوجه دو نفر نباشد.بديهي است که محدود شدن زن مستلزم محدود شدن مرد نيز خواه ناخواه هست.وقتي که هر زني به مرد معيني اختصاص پيداکند قهرا هر مردي هم به زن معيني اختصاص پيدا مي کند،مگر آنکه از يک طرف عددبيشتري باشند.بدين ترتيب پسر و دختر دوران تحصيل خود را مي گذرانند بدون آنکه رهبانيت موقت و عوارض آن را تحمل کرده باشند و بدون آنکه در ورطه کمونيسم جنسي افتاده باشند. اين ضرورت اختصاص به ايام تحصيل ندارد،در شرايط ديگر نيز پيش مي آيد. اصولا ممکن است زن و مردي که خيال دارند با هم به طور دائم ازدواج کنند و نتوانسته اند نسبت به يکديگر اطمينان کامل پيدا کنند،به عنوان ازدواج آزمايشي براي مدت موقتي با هم ازدواج کنند;اگر اطمينان کامل به يکديگر پيدا کردند ادامه مي دهندو اگر نه از هم جدا مي شوند. اديان آسماني عموما بر ضد هوسراني و هوا پرستي قيام کرده اند،تا آنجا که درميان پيروان غالب اديان ترک هوسراني و هوا پرستي به صورت تحمل رياضتهاي شاقه درآمده است. امتياز اسلام از برخي شرايع ديگر به اين است که رياضت و رهبانيت را مردودمي شمارد،نه اينکه هواپرستي را جايز و مباح مي داند.از نظر اسلام تمام غرايز(اعم ازجنسي و غيره)بايد در حدود اقتضا و «احتياج طبيعت اشباع و ارضا» گردد.


    آيت الله مكارم شيرازي :

    اين موضوع مخصوصاً در عصر ما كه سن ازدواج بر اثر طولاني شدن دورة تحصيلي و مسائل پيچيدة اجتماعي بالا رفته، و كمتر جواني مي‌تواند در سنين پايين يعني در داغ ترين دوران غريزة جنسي اقدام به ازدواج كند شكل حادتري به خود گرفته است با اين وضع چه بايد كرد؟ آيا بايد مردم را به سركوب كردن اين غريزه ( همانند رهبان‌ها و راهبه‌ها ) تشويق نمود؟ يا اينكه آنها را در برابر بي بند و باري جنسي آزاد گذاشت ، و همان صحنه‌هاي زننده و ننگين كنوني را مجاز دانست؟ و يا اينكه راه سومي را در پيش بگيريم كه نه مشكلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه بي بند وباري جنسي را؟ خلاصه اينكه « ازدواج دائم» نه در گذشته و نه در امروز به تنهائي جوابگوي نيازمندي‌هاي جنسي همه طبقات مردم نبوده و نيست ،‌و ما بر سر دو راهي قرار داريم يا بايد «فحشا» را مجاز بدانيم و يا طرح ازدواج موقت را بپذيريم، معلوم نيست آنها كه با ازدواج موقت و فحشا مخالفند چه جوابي براي اين سؤال فكر كرده اند؟!
    طرح ازدواج موقت ، نه شرائط سنگين ازدواج دائم را دارد كه با عدم تمكن مالي با اشتغالات تحصيلي و مانند آن نسازد و نه زيانهاي فجايع جنسي و فحشا را در بردارد.

    تفسير نمونه ج 3 ص 341
    سلام

    تمام حرف های شما درست است؛ منتها در صورتی که من اصل ازدواج موقت را انکار کرده باشم!

    ببینید من هیچ گاه نگفتم ازدواج موقت درست نیست یا ...؛ بلکه قطعا ازدواج موقت فواید زیادی دارد که شارع حکیم آن را حلال شمرده. لذا در اصل ازدواج موقت حرفی نیست و نظر من هم نظر شماست.

    اما بحث اصلی در تعیین مصداق این حکم و چگونگی استفاده از آن است. تبیین ازدواج موقت به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای نیاز های جنسی افراد جامعه کار بسیار خوب و پسندیده ای است؛ اما ترغیب جوانان برای رو آوردن به ازدواج موقت کار ناشایستی است. اگر دقت کرده باشید در هیچ یک از نقل قول هایی که شما از روایات و بزرگان آورده اید، هم چنین چیزی گفته نشده. حتی بعضا اشاره هم کرده اند که نباید ازدواج موقت جای ازدواج دائم را بگیرد.

    اینکه بنده عرض می کنم نباید رو آوردن به ازدواج موقت برای افراد مجرد به یک قانون فراگیر تبدیل شود از این روست که اگر این چنین شد، مسئولیت گریزی در افراد بیشتر می شود و تلاش افراد برای فراهم کردن شرایط ازدواج دائم کاهش پیدا می کند. بعلاوه اینکه با توجه به شرایط فعلی این کار بعد از ازدواج هم برای او مشکل ایجاد می کند.

    وقتی ما برای حل این مشکلات راه کارهای دیگری داریم نباید سراغ راهکاری برویم که ریسک آن بالاست. دقت کنید: بالا بودن ریسک از جانب حکم مسئله نیست بلکه از جانب افرادی است که این حکم را اجرا می کنند. معمول افرادی که ما با آنها روبرو هستیم دین را به طور کامل اجرا نمی کنند و این آفتی برای حکمی مثل ازدواج موقت است. اینکه این کار مستحب است هم چیزی را عوض نمی کند؛ چون حکمی که درست اجرا نشود و آفت زا باشد، ترجیحی برای انجامش نیست. ازدواج موقت در صورتی می تواند برای یک جامعه کارساز باشد که بستر لازم برای آن فراهم باشد. به عنوان مثال اگر طوری بود که پدر و خانواده دختر و پسر به این نوع ازدواج ها راضی بودند و چنین ازدواج تحت نظر آنها صورت می گرفت، بخش اعظمی از عواقب احتمالی آن خنثی می شد. یا اگر افراد به کسی که به سراغ این کار رفته اند به چشم ... نگاه نمی کردند بخش دیگری از مشکلات حل می شد. بله ما باید برای ایجاد چنین فضایی تلاش کنیم اما نه با تشویق جوانان به ازدواج موقت!


    ما به جای اینکه مشکل نیازهای جنسی را تماما به ازدواج موقت حواله دهیم می توانیم بخشی از آن را که شرایط خاص دارد به این راهکار حواله داده و بخش دیگر آن را به راهکارهای دیگر بسپاریم. طولانی کردن دوران عقد برای افرادی که شرایط زندگی مشترک را ندارند یکی از این راهکارهاست.

    ازدواج موقت، قانون نیست؛ بلکه استثناست. لذا باید با همین رویکرد با آن برخورد کنیم نه بیشتر.

    از اینکه نقدهایتان را تک تک پاسخ ندادم عذرخواهی می کنم. ایشالله در یک فرصت مناسب اگر شد پاسخ تک تکشان را می دهم.


  8. تشکر


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر
    ولی شما بنظرم بازم از زیر جواب دادن در رفتید!

    شما میدانید که تعداد جوانان ما که دوست جنس مخالف دارند، تقریبا رسیده به همه (درصد نزدیک 100). و نیز تعداد جوانانی که خودارضایی میکنند و به عکسها و فیلمهای مستهجن معتاد شده اند نیز تقریبا رسیده به همه! (و حتی خیلی ها شاید معتاد به این مسائل نباشن، اما هر چند وقت یکبار برای تخلیه جنسی و. روانی!! مجبور به اینکار میشوند!)

    خب حالا شما باید برای چنین جامعه ای نسخه تجویز کنید! جامعه ای که راه غلط خودش رو داره میره و منتظر راهکار خوب شما ننشسته!
    دقیقا مثل بیماری که فلان داروی مسکن و آرامبخش براش ضرر و عوارض داره، اما الان مجبوره بهش بزنن تا بعد مشکلش رو بصورت اساسی حل کنند، هرچند عوارض این مسکن ها بعدا گریبانشو بگیره! ولی باید مهم و اهم کرد! یا باید بین بد و بدتر انتخاب کرد!!

    ولی من از حرفهای شما"(یعنی از فرارتان از پاسخگویی) متاسفانه به همان نتیجه ای که در پست قبل قرمز و بزرگ نوشته بودم میرسم! شما دوستی ها و خودارضایی قبل ازدواج رو ترجیح میدین به ازدواج موقت!
    امکان پاک کردن کلیه ی پست هام رو ندارم
    همه ی پست هام خصوصا در زمینه خداشناسی رو رد میکنم و بهشون اعتقادی ندارم
    به نظرم دلیل کافی برای اثبات یا رد وجود خدا وجود ندارد


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    89
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    3 روز 10 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamdar نمایش پست
    سلام و تشکر
    ولی شما بنظرم بازم از زیر جواب دادن در رفتید!

    شما میدانید که تعداد جوانان ما که دوست جنس مخالف دارند، تقریبا رسیده به همه (درصد نزدیک 100). و نیز تعداد جوانانی که خودارضایی میکنند و به عکسها و فیلمهای مستهجن معتاد شده اند نیز تقریبا رسیده به همه! (و حتی خیلی ها شاید معتاد به این مسائل نباشن، اما هر چند وقت یکبار برای تخلیه جنسی و. روانی!! مجبور به اینکار میشوند!)

    خب حالا شما باید برای چنین جامعه ای نسخه تجویز کنید! جامعه ای که راه غلط خودش رو داره میره و منتظر راهکار خوب شما ننشسته!
    دقیقا مثل بیماری که فلان داروی مسکن و آرامبخش براش ضرر و عوارض داره، اما الان مجبوره بهش بزنن تا بعد مشکلش رو بصورت اساسی حل کنند، هرچند عوارض این مسکن ها بعدا گریبانشو بگیره! ولی باید مهم و اهم کرد! یا باید بین بد و بدتر انتخاب کرد!!

    ولی من از حرفهای شما"(یعنی از فرارتان از پاسخگویی) متاسفانه به همان نتیجه ای که در پست قبل قرمز و بزرگ نوشته بودم میرسم! شما دوستی ها و خودارضایی قبل ازدواج رو ترجیح میدین به ازدواج موقت!
    سلام

    آفرین مثال خیلی خوبی زدی. دقیقا منظور منم همین بود. ازدواج موقت مثل دارو می مونه. نمیشه به طور عمومی اعلام کنیم هر کی فلان مشکل رو داره فلان دارو رو بخوره. ممکنه اون داور روی اون اثر نذاره یا حتی به دلیل وجود یه بیماری دیگه در اون فرد اون دارو براش کشنده باشه.

    ازدواج موقت هم همینطوره. اینکه ما اینجا به طور عمومی بگیم هر کی مشکل جنسی داره بره سراغ ازدواج موقت کار درستی نیست. باید شرایط فرد در نظر گرفته بشه و راهکارهای مختلف در مورد اون مورد بررسی قرار بگیره. گاهی لازم و واجبه که طرف نیازش رو با ازدواج موقت رفع کنه. گاهی هم چنین کاری نباید انجام بده.

    البته دوباره تکرار می کنم که این مسئله هیچ منافاتی با تجویز ازدواج موقت از سوی شارع مقدس و حتی مستحب بودن اون نداره.


  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۴
    نوشته
    184
    صلوات
    29836000
    تعداد دلنوشته
    347
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 17 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    اگر شرابطش فراهم نباشد صبر جمیل هست ولی اگر شرایطش مهیا باشد و اقدام نکند زجر عظیم و کبیر است.
    جواب جوان مختصر و مفید باشد.
    یا علی (لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم)
    لک الحمد
    ویرایش توسط حق گو : ۱۳۹۴/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۱:۴۵

  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست


    سلام

    آفرین مثال خیلی خوبی زدی. دقیقا منظور منم همین بود. ازدواج موقت مثل دارو می مونه. نمیشه به طور عمومی اعلام کنیم هر کی فلان مشکل رو داره فلان دارو رو بخوره. ممکنه اون داور روی اون اثر نذاره یا حتی به دلیل وجود یه بیماری دیگه در اون فرد اون دارو براش کشنده باشه.

    ازدواج موقت هم همینطوره. اینکه ما اینجا به طور عمومی بگیم هر کی مشکل جنسی داره بره سراغ ازدواج موقت کار درستی نیست. باید شرایط فرد در نظر گرفته بشه و راهکارهای مختلف در مورد اون مورد بررسی قرار بگیره. گاهی لازم و واجبه که طرف نیازش رو با ازدواج موقت رفع کنه. گاهی هم چنین کاری نباید انجام بده.

    البته دوباره تکرار می کنم که این مسئله هیچ منافاتی با تجویز ازدواج موقت از سوی شارع مقدس و حتی مستحب بودن اون نداره.


    سلام
    البته شما بازم بحث رو 180 درجه چرخوندید و حرف سابق خودتون رو زدید! که البته من با حرف شما 100% موافقم که راه بهتر هست، اما این راه بهتر چقدر شدنی و ممکنه؟!

    شخصی که در جنگل کار میکنه مثلا الوار روش ریخته و به شدت آسیب دیده! شخص همراهش میگه بهترین کار اینه که زنگ بزنیم یک تیم تخصصی اورژانس پزشکی بیان و شمارو معاینه و درمان کنن و در اینصورت به احتمال بالا شما بطور کامل درمان میشید و 100% سلامتتون رو بدست میارید!
    اما از طرفی شدت آسیب شما هم زیاده و ممکنه اصلا تا اومدن تیم پزشکی زنده نمونید!!!!!!!! ولی من میتونم شمارو بندازم پشت فاطر و از مسیرهای میانبر ببرم درمونگاه تا حداقل زنده بمونید! ولی خب ممکنه یکسری عوارض داشته باشه اینکار!!

    خب حالا چکار باید کرد؟ بشینیم منتظر تیم پزشکی که آیا بیاید و آیا نیاید و دل به امید و آرزو ببندیم و درنهایت به احتمال بالا مصدوم رو برای همیشه از دست بدیم؟؟؟ یا نه از سلامتی 100% بگذریم و یکسری ریسک آینده رو به جان بخریم ولی حداقل جانش رو حفظ کنیم؟؟؟

    تصمیم با شماست! من دیگه مثال بهتری به ذهنم نرسید!!
    امکان پاک کردن کلیه ی پست هام رو ندارم
    همه ی پست هام خصوصا در زمینه خداشناسی رو رد میکنم و بهشون اعتقادی ندارم
    به نظرم دلیل کافی برای اثبات یا رد وجود خدا وجود ندارد

  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود