صفحه 4 از 6 نخست ... 23456 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا صبر کردن برای ازدواج، صبری جمیل است؟!

  1. #31

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    350 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست

    سلام و تشکر از نقد هایی که داشتید
       

    اصل ایراد بنده به همین مطلبی است که شما می فرمایید بعد بنده به این قسمت پاسخ می دهم شما می فرمایید مگر بنده گفته ام حکم باید تعطیل شود؟
    لازم نیست بگویید حکم باید تعطیل شود همینکه می گویید ازدواج موقت توصیه عمومی برای افراد نیست و مربوط به شرایط خاص است (بر خلاف نظر شارع که قائل به استحباب مطلق ازدواج موقت است) اگر این شرایط خاصی که مدعی آن هستید شرعی نباشد (یعنی توسط شارع وضع نشده باشد) دقیقا تعطیلی حکم خداست.
    ببینید اصلا در اسلام قوانین براساس مصالح عام و غالب وضع مى شوند و ازدواج موقت هم بر اساس مصالح عام و غالب افراد وضع می شود بنا بر این برای عموم و غالب مردم که به آن نیاز دارند توصیه می شود و اصولا قوانین و احکام برای مصالح جزئی چند نفر معدود وضع نمی شوند که بفرمایید این حکم برای همه نیست و برای افرادی است با شرایط خاص مگر شارع خودش بگوید این حکم من مربوط به فلان شرایط خاص است و در دیگر شرایط جایز نیست.



    در شناخت احکام خداوند یا ما باید متبحر در علوم دینی باشیم یا به حکم عقل از متبحر در علوم دینی (مرجع تقلید اعلم) تقلید کنیم. اینکه من نوعی از آیات و روایات و حتی با توسل به عقل برای حکمی قید و شروطی بگذارم نشان نمی دهد که منظور شرع نیز همان ها بوده است کما اینکه به دلیل تالی فاسد های چنین برداشت هایی احتمال خطا برای من که نا آشنا هستم زیاد خواهد بود بنابراین با توجه به اینکه این حکم از احکام شرعی است مقلد باید به مرجع تقلیدش رجوع کند و نظر او را جویا شود. دقت کنید ممکن است اسلام شناس الف درباره فلسفه حکم نظری داشته باشد ولی در مقام افتا و فتوی نظر نمی دهد. من نوعی که اسلام شناس نیستم و با کلیت احادیث و علوم رجال و درایه آشنایی ندارم لازم است نظر مرجع تقلیدم را جویا شوم و بر طبق آن عمل کنم تا در پیشگاه خداوند برای اعمالم حجتی داشته باشم. این که آیا ازدواج موقت برای شرایط اضطرار است یا نه برای افراد خاص وضع شده و جایز است یا نه،توصیه شده است یا نه ملاک مرجع تقلید است که تمام احادیث پیرامون موضوع را وامی کابد و با دقت به این نکته که این حدیث در شرایط تقیه است یا نه سندی معتبری دارد یا نه و امور دیگر، نظر می دهد. برخی از مراجع برای ازدواج موقت (حتی فرد متاهل) هیچ قید اضطراری ندارند و مطلقا مستحب می دانند بنا بر این نمی شود گفت من از عقلم مدد می گیرم و برای فلان حکم قید و شرطی می گذارم،باید در این امور تابع مراجع تقلید بود که مراجع عظام تقلید در رساله های خویش به این موضوعات پرداخته اند و بنده ندیدم احدی از مراجع فتوا داده باشد که ازدواج موقت برای مثلا پسران مجرد مکروه یا حرام است (یعنی توصیه نمی شود).



    بنده هیچ مسئله ای با قید و شروط شرعی ندارم اگر شارع برای حکمی قید و شرط بگذارد مثلا در تعدد زوجات اینکه من بروم زن دوم بگیرم یا نه شارع برای بنده قید و شرط گذاشته است که باید عدالت داشته باشی اگر نداری حق نداری،بنده اینگونه قیود شرعی را می پذیرم،اما اینکه کسی بیاید برای خودش بدون دلیل معتبر شرعی قید و شرطی بگذارد و حکم خدا را محدود کند بدون اینکه شارع چنین قصدی را داشته باشد به هیچ عنوان قبول ندارم و بنده ندیده ام شارع برای افرادی مجردی که می خواهند ازدواج موقت قرار دهند اینگونه قیودی که برخی قرار می دهند را قرار داده باشد بنا بر این بنده با اینگونه قیود که منجر به تعطیلی بخشی از احکام می شود مخالفم.



    ببینید هر کلامی ملزوماتی دارد که اگر معتقد به آن هستیم باید به ملزومات آن کلام هم پایبند باشیم،اگر معتقد به این هستیم که شارع حکیم است این قول نتایجی هم دارد که باید به آن پایبند باشیم
    دو حالت بیشتر ندارد یا حکم ازدواج موقت را خدا داده است یا نص صریح نیست و از ناحیه خدا نمی باشد! اگر نص صریح باشد با توجه به اینکه خداوند حکیم است منطقا ایجاب می کند فرد حکیم از تمام معایب و محاسن این حکم در تمام شرایط آگاه باشد ( دقت کنید حکم خداوندی محصور به شرایط زمانی و مکانی خاصی نیست زیرا خداوند مجرد از زمان و مکان است و احکام اسلام هم مربوط به دوره خاصی نیست بلکه ازلی و ابدی است) بنابراین ذکر معایب و محاسن یک حکم از منظر ما منطقا نشان نمی دهد که آن حکم فلان مزایا را در عصر ما دارد پس ما باید برای آن به دلیل اینکه به عنوان مثال در فرهنگ عمومی پذیرفته شده نیست آن را محدود به قیود غیر شرعی نماییم که این جمله مطلقا با حکمت شارع مطابقت ندارد.



    اینکه اگر ازدواج موقت تعطیل شود مشکلات فراوانی گریبانگیر جامعه می شود صحیح است و اینکه ازدواج موقت هم نباید بدون قید و بند های شرعی آن باشد و اگر بدون قید و بند شرعی اجرایی شود هم مشکلاتی برای جامعه حاصل می شود هم مورد قبول ما بوده و بنده به یاد ندارم که گفته باشم باید ازدواج موقت خارج از قیود شرعی اجرا شود،تا اینجا این متن شما را قبول دارم و از ابتدا هم چیزی غیر از این نمی گفتم،اما بحث بنده و شما سر این نیست که حکم باید قید و بند داشته باشد یا نداشته باشد،بحث این است که چه قید و بندی باید داشته باشد؟ ما معتقدیم که این قید و بنده باید شروطی باشد که توسط خود شارع جعل شده است اما ظاهرا شما علاوه بر آن می خواهید قید و شرط دیگری هم قرار دهید که ما با این مخالفیم!
    ما می گوییم شارع برای جوانان مجردی که نیاز جنسی دارند و توانایی ازدواج ندارند ازدواج موقت را توصیه کرده (دلیلمان هم حکم استحبابی است که این حکم برای آنها دارد) اما شما قید و بندی می گذارید که خیر به عموم توصیه نشده،که دلیل معتبر شرعی برای آن هنوز ارائه نکردید و فقط بر پایه یکسری احتمالات که جواب هم دادیم مدعی وجود عوارضی شدید که ما هم با استناد به حکمت شارع به آن جواب دادیم و گفتیم نبود ازدواج موقت و توصیه نشدن آن برای این جوانان مضرات بیشتری را به همراه خواهد آورد.



    اتفاقا این ایرادی که سخن بنده وارد می دانید مربوط به اینکه این مطالب مربوط به شرایط ایده آل است عینا اشکالی است که جوانان به این راهکار هایی که از طرف شما و امثال شما ارائه می شود که مثلا معتقدید که بخش اعظم مشکلات ازدواج جوانان مربوط به نگرش ازدواج جوانان به ازدواج است می گیرند مثلا شما می فرمایید نبود پول و شغل و خانه و ماشین و ... مانع ازدواج دائم نیست و این ناشی از نگرش غلط جوانان به ازدواج است،چون چنین چیزی را معتقدید می فرمایید که پس چرا ما باید جوانان را توصیه به ازدواج موقت کنیم؟ کسی که نه پول دارد و نه شغل دارد نه ماشین دارد نه ... می تواند ازدواج دائم داشته باشد اما نگرشش غلط است! پس نباید ازدواج موقت او را تشویق کرد!
    در حالی که این مطالب شما صرف ایده آل نگری است و فقط در کاغذ و نوشته زیباست به عمل که برسد اجرایی نمی شود! ما وقتی راهکار می دهیم باید واقعیت های جامعه را در نظر بگیریم نه مطالب تئوری آنهم در حالت ایده آل،در عمل هم نبود پول مانع ازدواج است هم نبود شغل مانع ازدواج است وووووو
    بله ممکن است برای عده خاص و قشر خاصی مانع نباشد اما برای عموم هست،اینکه بگوییم ازدواج آسان ازدواج آسان که با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه! جوان راهکاری می خواهد که اگر خواست پیاده کند مشکلی برای اجرای آن نباشد،بنده افراد فراوانی را می شناسم که به دلیل مشکل اشتغال نمی توانند ازدواج داشته باشد،خوب می خواهید به اینها چه بگویید؟ بگویید نگرشتان را درست کنید؟ خوب او می گوید من که مشکلی ندارم خانواده دختر قبول نمی کند به من بیکار زن بدهند!،به او بگوییم به سمت گناه برود حالا که نمی تواند ازدواج کند؟ به او بگوییم مثل راهبان مسیحی نیاز جنسی خود را سرکوب کرده و عوارض آن را متحمل شود؟ در عمل هیچ راهی نیست جز ازدواج موقت پس اینکه می فرمایید مباحث ما صرف تئوری ای است خیر اینطور نیست چه در روی تئوری و چه در جامعه چاره ای جز این نیست که توصیه به ازدواج موقت کنیم البته باز هم می گویم با شرایط شرعی آن و آموزش های لازم به جوانان!
    البته همانطور هم گفتیم در دوران هایی از گذشته وجود داشته که ازدواج موقت رونق زیادی داشته و بررسی آن جوامع نشان می دهد که روی آوردن به ازدواج موقت هیچگاه باعث این نشده که رغبت جوانان به ازدواج دائم کم شود و ازدواج دائم را تحت الشعاع قرار دهد.



    بحث وجوب را بنده از جهت قدر متیقن توصیه به ازدواج موقت گفتم که دیگر کسی نتواند به آن اشکال بگیرد و آن زمانی است که واجب می شود اما این توصیه فقط منحصر به این مورد نیست و غیر از آن مورد وجوب هم چون ازدواج موقت به طور مطلق مستحب است هم توصیه می شود باز به عموم افراد (مگر افراد خاصی که استثنا هستند) و یقینا ازدواج چه دائم و چه موقت بر عزب بودن ترجیح دارد و به آن توصیه می شود.



    اسلام غریزه شهوت را که قرار داده و راه شرعی ارضا آن را ازدواج (دائم یا موقت) قرار داده است و توصیه اول به ازدواج است و توصیه دوم و بعدی به کسانی که راهی برای ازدواج نمی یابند استعفاف است،عقل هم حکم می کند که سرکوب غریزه جنسی از آنجا که خلاف طبیعت انسان است عوارضی دارد که نباید به افراد چنین توصیه ای نمود و اگر توصیه شود که از آنجا که مخالفت با طبیعت و شنا خلاف جریان آب است افراد کمی می توانند مقاوت می کنند و سایرین به گناهان دچار می شوند،پس توصیه ما و تنها راه شرعی در زمان که همان ازدواج است باید به همه توصیه می شود و اگر کسی راه ازدواج دائم برایش مسدود بود می تواند (یعنی به او توصیه می شود) که از راه ازدواج موقت به نیاز های طبیعی خود پاسخ دهد اگر ازدواج موقت هم نبود اینجا سرکوب غریزه توصیه می شود.



    قبلا که جواب دادیم تمام این مطالب اولا در حد احتمال است اگر اینگونه شود،اگر آنگونه شود و ... و با احتمال نمی شود حکمی که شارع توصیه کرده برای آن قید و شرط گذاشت و این دقیقا استحسان است که اهل بیت علیهم السلام به شدت از استحسان در احکام دین نهی کرده اند.
    ثانیا گیریم که تمام این مشکلات در صورت بروز ازدواج موقت به وجود بیاید،ما می گوییم در صورتی که شخص ازدواج کند این مشکلات پیش می آید اما اگر ازدواج نکند مشکلات عظیمتر و بزرگتری به وجود خواهد آمد که عقل حکم می کند بین بد و بدتر بد را انتخاب کرد.
    ثالثا تمام این مطالب با آموزش صحیح و رعایت مسائل شرعی قابل پیشگری و رفع است
    رابعا مشاهده مقاطعی که ازدواج موقت رایج بوده نشان می دهد که هیچ یک از مسائل مطرح شده واقع نشده بلکه جامعه مشکلات کنونی که ازدواج موقت در آن رایج نیست وجود دارد در آن جامعه وجود نداشته
    و دلایل دیگری که مفصل می شود بحث کرد اما مطالب عرض شده کفایت می کند.



    ما می گوییم شرایط شرعی، اگر شرع شرایط خاصی گذاشته و برای افراد خاصی مستحب می داند و می توانید این مطلب را مثلا از کتب فقهی مشهور مراجع برای بنده بیاورید قبول داریم و گرنه شرایط خاصی که شما واضع آن باشید نه اینکه شارع آن را جعل نماید را قبول نداریم.




    ببیند شما همین دو نقل قول قبل گفتید ازدواج موقت ممکن است باعث شود که روابط عاطفی شکل گیرد و ... و از این جمله نتیجه گرفتید که باید ازدواج موقت برای شرایط خاص! باشد و ما گفتیم اتفاقا عمر هم قولی مشابه البته با افراط بیشتر دارد که چون خواهر عمر ازدواج موقت داشته و از ان فرزند دار شده و خواهر عمر به مشکل خورده پس ازدواج موقت باید تعطیل شود تا جلوی عوارض آن گرفته شود!!! یعنی برخی به دلیل عوارض توصیه آن را محدود می کنند برخی هم مثل عمر کلا توصیه را حذف کردند به دلیل همین عوارض!
    که ما گفتیم اهل بیت علیهم السلام با اینگونه استحسان در فقه مخالف هستند و مخالفت خود را علنا از استحسان در احکام فقهی بیان کرده اند که ما خودمان بیاییم بگوییم چون فلان حکم ممکن است اینگونه باشد و این اشکال را داشته باشد ما از طرف خودمان چیزی که شارع توصیه کرده را توصیه نکنیم یا نفی کنیم یعنی هدف بنده از این نقل قول این بود نه چیز دیگری


    ما هم می گوییم باید با ساز و کار هایی مانع آسیب های احتمالی (در صورت وجود آسیب) شد که این ساز و کار محدودیت آن نیست زیرا محدودیت ازدواج موقت خود مشکل ساز می شود و باعث می شود اگر به قول ما افسار ازدواج موقت سفت کشیده شود افسار گناه رها شود چون این دو رابطه تنگاتنگی با هم دارند علاوه بر مشکلات دیگری هم که ممکن است به وجود بیاید،پس سازو کار هایی برای مانع وجود این آسیب ها باید شامل آموزش صحیح و فرهنگ سازی باشد نه چیز دیگری مثل حذف یا محدودیت حکم که اینکار دقیقا پاک کردن یا کم رنگ کردن صورت مسئله می باشد.



    وجوب حکم یکی از مصادیق توصیه است در حالی که تنها منحصر به آن نیست بلکه اگر حکمی مستحب باشد هم به معنای توصیه شارع است پس به جای اینکه شما به بنده بفرمایید در مورد معنای توصیه بیشتر دقت کنم که می کنم باید جنابعالی هم در احکام مستحب و واجب کمی دقت کنید که ازدواج موقت مستحب است یعنی چه؟ مثلا یعنی آسیب زاست و باید کنترلش کرد (که احکام مکروه اینگونه است) یا بدین معنی است که باید به عموم افرادی که این حکم برای آنها مستحب است توصیه شود؟



    طولانی کردن دوران عقد علاوه بر آنچه که عرض کردیم و مشکلات دیگری هم که هست و فرصت پرداختن به آن هم نیست اجرا هم بشود باز هم نمی تواند مشکلی را حل کند زیرا اولا برای بسیاری از افراد همین هم ممکن نیست یعنی کسی که مشکل اشتغال و پول و ... دارد خانواده دختر حاضر به این عقد نیستند که بخواهد دوران عقد کوتاه یا بلند باشد و ثانیا این دوران عقد اگر طولانی شود حالت فرسایشی به وجود می آید و به دلیل محدودیت های عرفی هم که وجود دارد آن انتظاری که از آن داریم هم نمی تواند واقع شود اما ازدواج موقت از آنجا که از ابتدا هدف آن مشخص است هیچ یک از این عوارض را نخواهد داشت و اصولا اگر این راهکار می توانست جایگزین ازدواج موقت باشد شارع خودش چنین توصیه ای می نمود.



    اولا هر قیاسی باطل نیست بلکه اگر مقدمات قیاس یقینی باشد آن قیاس معتبر است در فلسفه و منطق این مسائل بحث شده است ثانیا شما بفرمایید منظورتان از اینکه ازدواج موقت استثنا است چیست؟ ما که ندیدم و نشنیدم حکمی استثنا باشد اما برای تمام مردان جایز بلکه مستحب باشد.
       

    سلام

    نقل قول چندگانه بحث رو به بیراهه می بره و باعث خستگی مخاطبان دیگر میشه. لذا لطف کنین بحث ها رو یکی یکی مطرح کنین.

    در مورد اینکه میگید فقط قیودی رو در مورد احکام دینی قبول دارید که در شرع اومده باشه: عرض می کنم حرف شما در مورد حکم مسئله درسته. اما در مورد مصادیق حکم اینطور نیست. ما مسائل زیادی داریم که تعیین مصداق اون به عهده عرف گذاشته شده. یا قواعد کلی مثل قاعده لاضرر و ... داریم که فرد می تونه در مصداق از اون استفاده کنه و نیاز به فتوای نداره و اساسا خارج از محدوده فتواست.

    سوال: به نظر شما اگه ازدواج برای کسی ضرر داشته باشه باید چیکار کنه؟ آیا باید به حکم مستحب بودن ازدواج نگاه کنه و با بقیه چیزها کاری نداشته باشه؟

  2. تشکر


  3. #32

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    350 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamdar نمایش پست
    سلام علیکم برادر
    شما کلان نگاه کنید و راهکار عمومی بدید! و جامعه رو به هر چند دسته که دوست دارید تقسیم بندی کنید و راهکار بدید! اما فقط خواهشا بازم نگید مورد به مورد فرق میکنه!!!!!!! (نمیدونم شما از روی چه کتاب هایی درس خوندید ولی آیا تو کتاب های شما برای تمام موردها(مردم جهان) تک به تک دستورالعمل نوشته بودن؟! پس شما چطور اصل مطلب رو یاد گرفتید و الان مشاور شدید! ما هم اینجا اصل مطلب رو میخوایم که بتونیم ببینیم هر مورد راه جلش چیه!!)

    در مورد کنتور هم اینبار که داشتم صیغه میکردم اس ام اس میدم شما با دقت به کنتور نگاه کنید

    در نهایت از طبع طنزپرداز و اخلاق خوش شما تشکر میکنم
    سلام بر برادر علمدار ...


    سوال: آیا توی کتاب های پزشکی برای تمام مردم جهان تک تک دستورالعمل نوشته؟! پس چرا افراد یکی یکی میرن پیش دکتر؟! خب یدفعه بگن هر کسی سرما خورد فلان قرص رو بخوره دیگه! ملت بیکارنا

    میان ماه من تا ماه گردون/تفاوت خیلیه!

    اگه بنا بود با یه پست و دو پست کسی مشاور یا دکتر یا ... بشه که خیلی خوب بود. ما هم به جای اینکه این همه سال عمرمون رو تلف! کنیم میومدیم توی اسک قرآن و میشدیم مشاور. درسته؟!

    با این حال کلیت مسئله اینه که اسلام برای تامین نیازهای جنسی افراد ازدواج رو تجویز کرده؛ چه دائم و چه موقت. در کنارش در مواردی توصیه به خویشتن داری هم داره. در کنار این از دنیاگرایی هم نهی کرده و انسان ها رو متوجه معنویت گرایی کرده. این موادیه که اسلام به ما داده. حالا شما می خوای با این موارد زندگی کنی. طبیعیه که باید طوری ازشون استفاده کنی که بیشترین بهره برداری رو ازش بکنی. برای این کار یا باید خودت آشپز باشی و بتونی اینا رو یجوری با هم تلفیق کنی که قابل خوردن باشه. یا اینکه باید بسپری به دست آشپز. اگه بخوای آشپز بشی باید این پیش فرزها رو تا حدودی داشته باشی:

    1- ماهیت و ذات انسان را به خوبی بشناسید (البته تا اون جایی که قابلیت شناخت داره)

    2- هدف از خلقت انسان رو بدونید

    3- با نوع رابطه انسان با فراطبیعت آشنایی داشته باشید

    4- جهان بینی اسلام را بشناسید

    5- با متون دینی و سیره و سنت آشنایی لازم را داشته باشید

    6- بر قواعد اصولی و منطقی و فلسفی مسلط باشید

    7- با علوم جدید در روانشناسی دست و پنجه نرم کرده باشید

    8- تجربه لازم در این باره را داشته باشید

    9- خودتان نسبت به مسئله بی طرف باشید!

    10- ...


  4. تشکر


  5. #33

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    نقل قول چندگانه بحث رو به بیراهه می بره و باعث خستگی مخاطبان دیگر میشه. لذا لطف کنین بحث ها رو یکی یکی مطرح کنین.
    سلام
    به دلیل اینکه نیاز هست که به هر قسمت جواب داده شود و مشخص باشد مطالب گفته شده مربوط به کدام قسمت است به صورت نقل قول پاسخ می دهم و گرنه تفاوتی ندارد در یک پست گفته شود بدون نقل قول هم همان مطالب مطرح خواهد شد فقط به این شکل مطالب نظم بهتری پیدا خواهد کرد و از نظر بنده مخاطب بهتر متوجه بحث و سیر پاسخ ها می شود.



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    در مورد اینکه میگید فقط قیودی رو در مورد احکام دینی قبول دارید که در شرع اومده باشه: عرض می کنم حرف شما در مورد حکم مسئله درسته. اما در مورد مصادیق حکم اینطور نیست. ما مسائل زیادی داریم که تعیین مصداق اون به عهده عرف گذاشته شده.
    من متوجه این قسمت از سخن شما نشدم که مرادتان از این جملات چیست،آنچه که تشخیص آن به عهده عرف است موضوع حکم آنهم در موارد خاص است که مثلا موضوع مستبطه فقهی نباشد و گرنه اگر ما یک عنوان کلی را بخواهیم تطبیق بدهیم بر خارج، این را تعیین مصداق می گویند مثلا روایت می گوید مستحب است للرجل که متعه نماید و مصداق این حکم هم با توجه به اطلاق جمله شامل تمام مردان می شود،دیگر چه چیز آن به عهده عرف است؟ مثلا اینکه مرد چیست به عهده عرف است یا اینکه مستحب چیست به عهده عرف است؟! اما اینکه مثلا دلالت روایت بر مطلق است یا خاص هم جز مسائلی است که نیاز به استنباط فقهی دارد.
    مثلا در روایت صحیح آمده که عن أبی القاسم جعفر بن محمد بن قولویه، عن أبیه، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عیسی، عن ابن أبی عمیر، عن هشام بن سالم، عن أبی عبد الله علیه السلام قال: یستحب للرجل أن یتزوج المتعة و ما احب للرجل منکم أن یخرج من الدنیا حتی یتزوج المتعة و لو مرة.
    دیگر عرف می خواهد چه مصداقی را تعیین کند؟
    اگر هم منظورتان تعیین موضوع حکم است در بحث انواع موضوع به اعتبار خارج که به عهده عرف است باید بگویم که موضوعات بحث نکاح عموما موضوعات مستنبط شرعی یا به قولی ماهیات مخترعه شرعی است و عرفی نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    یا قواعد کلی مثل قاعده لاضرر و ... داریم که فرد می تونه در مصداق از اون استفاده کنه و نیاز به فتوای نداره و اساسا خارج از محدوده فتواست.
    اولا قاعده لاضرر زياد تخصيص خورده است. مانند تخصیص این قاعده در مورد خمس، زکات، کفارات، جهاد، شکستن ظروف خمر و ريختن خمر، شکستن بت‌ها يا مانند امر به خريد آب وضو به بهايي گران و امثال آن! در واقع برخی از احکام طبيعتاً مستلزم ضرر و زيان است، مانند جهاد، روزه، زكات و خمس و ... اگر بپذيريم حديث «لا ضرر» ناظر به اين احكام است، مي بايست مُبطِل اصول احكام و ناسخ قواعد شرعيه باشد. پس ناگزير بايد بگوييم: حديث از اين احكام، منصرف و روي گردان بوده، مقصود آن احكام ديگري است كه دو صورت دارد: ضرر و غير ضرر، كه احكام را از صورت ضرر به غير ضرر منصرف مي كند، مثلاً امر داير باشد بين اينكه نمازگزار با وضو نماز بخواند، اما براي به دست آوردن آب، متحمل مشقت بسياري شود، مانند اينكه مالش را ببخشد يا سرماي شديد را متحمل شود، يا اينكه تيمم كند و با طهارت خاكي نماز بخواند. در اين دو صورت [وضو يا تيمم ] حديث «لا ضرر» مكلف را از صورت نخست به صورت دوم بر مي گرداند، اما احكامي كه يك صورت داشته، به مقتضاي طبيعتش در بردارنده مشقت و زحمت و حتی ضرر است شامل این قاعده نیست حال اگر شما مدعی هستید طبیعت حکم متعه در جامعه شامل ضرر است که شامل قاعده لا ضرر نیست و اگر مدعی هستید طبیعت حکم ضرر ندارد اما مسائل دیگری در مورد متعه ممکن است ضرر داشته باشد پس قاعده به عدم اجرای ان تعلق نمی گیرد بلکه به رفع آن ضرر که لازمه ای با ترک متعه ندارد تعلق می گیرد.

    ثانیا نظر برخی از فقها بر این است که قاعده لاضرر فقط با قاعده تسلیط تعارض دارد و می توان از آن استفاده کرد و در احکام دیگر مثل نکاح و ... نمی توان استفاده کرد این نظر مرحوم امام خمینی است که اصولا قاعده لا ضرر، امری حکومتی و اجرایی است و فقط با قاعده تسلیط تعارض دارد و در مقام معارضه و برخورد، محدوده دایره تسلیط را که از احکام اولیه است محدودتر می‌کند و برخوردی با ادله دیگر ندارد. به موجب نظر ایشان، چون افرادی مانند سمرة بن جندب با سوء استفاده از احکام و عناوین اولیه، نظیر تسلیط، دایره اختیارات خود را به طور غیر منطقی توسعه داده بودند و تحت عنوان اعمال اقتدارات مربوط به مالکیت باعث مزاحمت مردم می‌شدند، نبی اکرم در اجرای وظایف حکومتی و رفع تضییق از مرد انصاری ، قاعده لا ضرر را مقرر فرمود.
    بدین ترتیب، به موجب این نظریه، قاعده لا ضرر در سایر ابواب فقه هیچ گونه نقشی ندارد. پس در مواردی نظیر وضو یا روزه یا بیع ضرری، طبق چه ضابطه‌ای تعیین تکلیف می‌شود؟ ایشان در پاسخ می‌فرمایند: احکام کلیه این موارد در شرع انور در ادله خاصه وارد شده، به طوری که در این گونه موارد نیازی به تمسک به قاعده لا ضرر نیست؛ یعنی چنین نیست که اگر قاعده لا ضرر نباشد در موارد وضو یا روزه ضرری نتوانیم حکم وجوب را برداریم پس طبق این نظر اصلا شما نمی توانید به قاعده لاضرر در نکاح استناد کنید چون لاضرر در بحث نکاح وارد نیست.

    ثالثا دليل دیگر بر آنكه حديث «لا ضرر» شامل متعه نیست این است که سيره عقلا و شريعت پيامبران بر اين است كه ضرر بزرگ را با ضرر كوچك دفع كنند و نظر به ضرر كم نداشته باشند. اينان نتيجه را سودمند دانسته، ضرري همراه آن نمي يابند، چنان كه در مثال كار در برابر اجرت می زنیم؛ به رغم آنكه كارگزار تلاش كرده، صَرف وقت مي كند و زمانش را برای انجام کاری از دست می دهد، اما چون اجرت مي گيرد، [تلاش و صرف وقت ] ضرر به شمار نمي آيد، بلكه به اجرت چنان مي نگرند گويي تمامي [كار و زحمتِ ] گذشته، سود خالص است. ضرري كه ازدواج موقت (بر فرض وجود ضرر که ما می گوییم نیست) متوجه شخص مي شود، از همين قبيل است، زيرا نتيجه آن به مصلحت جامعه بوده، خطر منكرات و فحشا از اجتماع دفع شده،و منافع وقوع متعه، جلب و تأمين مي شود حال ممکن است ضرر اندکی هم از نظر شما باشد که به آن توجهی نمی شود.

    رابعا میزان در قاعده لاضرر ضرر شخصی است نه ضرر نوعی اما آنچه که شما مدعی وقوع آن هستید وقوع ضرر نوعی است که نوع جوانان اگر متعه کنند باعث این چنین مضراتی می شود مثلا سن ازدواج به تاخیر می افتد که علاوه بر آنچه گفتیم اصلا قاعده لاضرر چون ضرر در این مثال ضرر شخصی نیست بلکه ضرر نوعی است نمی شود به قاعده استناد کرد و برای عموم حکم داد.

    خامسا ضرر در قاعده لا ضرر باید اولا ضرر یقینی باشد در حالی که مطالبی که شما مطرح کردید صرف احتمال بود و بنده به آن احتمالات هم پاسخ دادم ثانیا حتی اگر یقینی باشد باید ضرری باشد که از نظر عقلا ضرر قابل اعتنا باشد که این مضراتی که شما می گویید نه تنها قابل اعتنا نیست بلکه اگر مضرات ترک آن را در نظر بگیریم اصلا نمی شود به آن اعتنا کرد.

    و دلایل متعدد دیگری که حوصله نوشتن آن را ندارم
    پس به طور کلی نمی توانید به قاعده لاضرر به عنوان یک قاعده در برابر ازدواج موقت بحث شود.




    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    سوال: به نظر شما اگه ازدواج برای کسی ضرر داشته باشه باید چیکار کنه؟ آیا باید به حکم مستحب بودن ازدواج نگاه کنه و با بقیه چیزها کاری نداشته باشه؟
    اولا برای چه کسی؟
    ثانیا چه ضرری؟ و ضرر نوعی یا شخصی؟
    ثالثا ضرر یقینی است یا صرف احتمال است ؟
    رابعا ضرر قابل پیشگیری است و می توان جلوی ان را با راه هایی گرفت یا خیر؟
    خامسا طبق کدام قاعده فقهی می خواهید جلوی نکاح را بگیرد اگر لا ضرر است که ما ده ها دلیل می اوریم که نمی شود قاعده لاضرر را در مورد متعه جاری دانست
    سادسا این ضرری که در صورت انجام هست اگر متعه را ترک کند چه ضرر هایی نصیب او خواهد شد و آیا شما تضمین می کنید که اگر ازدواج موقت نکرد ضرر کمتری دارد؟
    و مسائل دیگری که هست و به همین راحتی نمی شود گفت که متعه ضرر دارد و باید ترک شود یا محدود شود توصیه آن به غیر آنچه که شرع فرموده و اصولا متعه برای عموم ضرر ندارد البته منکر این نیستم که برای عده ای هم ممکن است ایجاد مشکل کند اما با استناد به این وجود احتمال نمی شود حکم متعه که برای برون رفته جامعه از فساد وضع شده را محدود نمود و اصولا استحباب متعه یعنی منافع آن بر مضراتش غلبه دارد و انجام آن بر ترک آن مقدم است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست
    راهکار بنده اینه که نباید یکجانبه به مسئله نگاه کنیم. اینکه ما بگیم تنها راهکار ازدواج موقته، شاید بخشی از مشکلات رو حل کنیم؛ اما مشکلات دیگه ای گریبان این جامعه رو میگیره که نمونش بالاتر رفتن سن ازدواجه.
    سن ازدواج که اصلا ارتباطی به متعه ندارد بلکه متعه می تواند سن ازدواج را کاهش دهد بر خلاف مطلب ادعایی جنابعالی
    مشکل افزایش سن ازدواج در یکی از عوامل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی می شود طبقه بندی کرد که واقعا ساده انگاری مسائل پیچیده اجتماعی است که فکر کنیم برای اینکه سن ازدواج پایین بیاید اگر ازدواج موقت نباشد به جوان فشار جنسی می آید و از روی فشار جنسی ازدواج دائم زود هنگام خواهد داشت که اولا این در صورتی می تواند واقع شود که مشکل بالا رفتن سن ازدواج تنها منشا آن خواست جوانان باشد و دیگر امور دخیل نباشد که با این خواست ازدواج محقق شود که چنین چیزی نیست و در این شرایط در صورت محدودیت غیر شرعی ازدواج موقت تنها چیزی که اتفاق می افتد این است که راه گناه بیشتر باز خواهد شد (چیزی که در جامعه الان به وضوح قابل مشاهده است) و سن ازدواج بالاتر می رود چنانچه الان هم سن ازدواج بالا است اما همچنان ازدواج موقت محدود است! پس محدودیت ازدواج موقت نه می تواند و نه توانسته از بالارفتن سن ازدواج جلوگیری کند بلکه به بالارفتن سن ازدواج هم کمک کرده است.
    ثانیا ازدواج دائم اهداف بالاتری دارد و اینکه جوان به خاطر نیاز جنسی مجبور شود به ازدواج دائم روی آورد نمی تواند باعث ثبات خانوده شود اگر به آمار های موجود دقت شود افرادی که طلاق گرفته اند در ازدواج دوم درصد طلاق به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند و علت آن این است که دیگر نیاز جنسی در ازدواج دوم آنچنان اهمیتی که در ازدواج اول داشته ندارد و افراد تجربه های بیشتری کسب کرده اند که ترویج ازدواج موقت با عملکردی مشابه به جلوگیری از طلاق و مسائل دیگر هم ارتباط پیدا می کند و در کل نمی شود با استحسان در مورد احکام الهی سخن راند.


  6. تشکر


  7. #34

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    350 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علــی نمایش پست

    سلام
    اولا برای چه کسی؟
    ثانیا چه ضرری؟ و ضرر نوعی یا شخصی؟
    ثالثا ضرر یقینی است یا صرف احتمال است؟
    رابعا ضرر قابل پیشگیری است و می توان جلوی ان را با راه هایی گرفت یا خیر؟
    خامسا طبق کدام قاعده فقهی می خواهید جلوی نکاح را بگیرد اگر لا ضرر است که ما ده ها دلیل می اوریم که نمی شود قاعده لاضرر را در مورد متعه جاری دانست
    سادسا این ضرری که در صورت انجام هست اگر متعه را ترک کند چه ضرر هایی نصیب او خواهد شد و آیا شما تضمین می کنید که اگر ازدواج موقت نکرد ضرر کمتری دارد؟
    و مسائل دیگری که هست و به همین راحتی نمی شود گفت که متعه ضرر دارد و باید ترک شود یا محدود شود توصیه آن به غیر آنچه که شرع فرموده و اصولا متعه برای عموم ضرر ندارد البته منکر این نیستم که برای عده ای هم ممکن است ایجاد مشکل کند اما با استناد به این وجود احتمال نمی شود حکم متعه که برای برون رفته جامعه از فساد وضع شده را محدود نمود و اصولا استحباب متعه یعنی منافع آن بر مضراتش غلبه دارد و انجام آن بر ترک آن مقدم است.


    سلام

    ممنون از بحث های فقهی دقیق شما. همه این بحث ها در مورد احکام شرعی کاملا درست است و حرفی در این باره نیست؛ چون ما منکر اصل مسئله ازدواج موقت نیستیم و نمی خواهیم در کار مجتهد دین دخالت کنیم؛ چنانچه منکر فوائد آن و مضرات نبود آن هم نیستیم. بحث ما صرفا در مورد این است که آیا به صلاح هست که هر کسی به سراغ ازدواج موقت برود یا خیر؟ بحث نوعی هم نداریم و بحث شخصی است و اگر جمله بنده مبنی بر اینکه به جوانان مجرد چنین توصیه نمی شود، بوی نوعی بودن می دهد، مصنف هنوز زنده است و نیاز به اطلاق نیست. منظور بنده اجرای حکم ازدواج موقت برای اشخاص است.

    بهتر است با اصطلاحات فقهی و اصولی بحث را پیچیده نکنیم؛ چون مجال این بحث ها در اینجا نیست؛ به خصوص که بحث ما از جانب یک مقلد است و نه مجتهد. سوالم رو به شکل دیگری می پرسم و خواهشا فقط پاسخ همین را بدهید: آیا احتمال ضرر می تواند مانع انجام یک دستور دینی(هر چند مستحب) باشد یا خیر؟ به عنوان مثال روزه گرفتن برای کسی که احتمال ضرر می دهد (احتمالی که قابل اعتناست یا به عبارتی متنابه است) چه حکمی دارد؟ با این فرض پاسخ دهید که مثلا بنده رفتم پیش دکتر و گفته اگر روزه بگیری دچار زخم معده می شوی و قطعا نظر ایشان در حد احتمال است نه یقین.
    اگر گفتید بستگی به میزان این احتمال دارد، لطفا بفرمایید این میزان را چه کسی تعیین می کند؟ مرجع تقلید؟ شخص مکلف؟ پزشک؟ یا ...؟

    بعد همین سوال را در ازدواج موقت پاسخ دهید. اینکه این ضرر ساختگی است یا خیر یک بحث است که باید جداگانه بحث شود و لزومی ندارد فعلا پاسخی بدهید. شما فرض کن ضرری وجود دارد که قابل اعتناست تا بعد در مورد آن ضرر بحث کنیم. آیا با وجود چنین ضرری عمل کردن به این حکم توسط شخص خاص درست است یا خیر؟

    ویرایش توسط امین : ۱۳۹۴/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۷:۱۰

  8. #35

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    مورد تشکر
    2,371 پست
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست


    سلام بر برادر علمدار ...


    سوال: آیا توی کتاب های پزشکی برای تمام مردم جهان تک تک دستورالعمل نوشته؟! پس چرا افراد یکی یکی میرن پیش دکتر؟! خب یدفعه بگن هر کسی سرما خورد فلان قرص رو بخوره دیگه! ملت بیکارنا

    میان ماه من تا ماه گردون/تفاوت خیلیه!

    اگه بنا بود با یه پست و دو پست کسی مشاور یا دکتر یا ... بشه که خیلی خوب بود. ما هم به جای اینکه این همه سال عمرمون رو تلف! کنیم میومدیم توی اسک قرآن و میشدیم مشاور. درسته؟!

    با این حال کلیت مسئله اینه که اسلام برای تامین نیازهای جنسی افراد ازدواج رو تجویز کرده؛ چه دائم و چه موقت. در کنارش در مواردی توصیه به خویشتن داری هم داره. در کنار این از دنیاگرایی هم نهی کرده و انسان ها رو متوجه معنویت گرایی کرده. این موادیه که اسلام به ما داده. حالا شما می خوای با این موارد زندگی کنی. طبیعیه که باید طوری ازشون استفاده کنی که بیشترین بهره برداری رو ازش بکنی. برای این کار یا باید خودت آشپز باشی و بتونی اینا رو یجوری با هم تلفیق کنی که قابل خوردن باشه. یا اینکه باید بسپری به دست آشپز. اگه بخوای آشپز بشی باید این پیش فرزها رو تا حدودی داشته باشی:

    1- ماهیت و ذات انسان را به خوبی بشناسید (البته تا اون جایی که قابلیت شناخت داره)

    2- هدف از خلقت انسان رو بدونید

    3- با نوع رابطه انسان با فراطبیعت آشنایی داشته باشید

    4- جهان بینی اسلام را بشناسید

    5- با متون دینی و سیره و سنت آشنایی لازم را داشته باشید

    6- بر قواعد اصولی و منطقی و فلسفی مسلط باشید

    7- با علوم جدید در روانشناسی دست و پنجه نرم کرده باشید

    8- تجربه لازم در این باره را داشته باشید

    9- خودتان نسبت به مسئله بی طرف باشید!

    10- ...

    سلام برادر امین
    حرف من چیز دیگه ای هست! من میگم یک برنامه ریز کلان که نمیاد بگه من باید تک تک افراد جامعه رو مشاوره کنم و برای هریک برنامه جداگانه بنویسم! همانطور که یک شرکت داروسازی نمیاد دوز داروش رو و مواد داخلش رو با توجه به بدن هر فرد و سلامتش و سایر بیماری ها و ..... اش تنظیم کنه!

    کسی هم که برای آینده مملکتی برنامه ریزی میکنه و تصمیم میگیره که چکار کنه، نمیتونه بگه باید همه افراد تک به تک مشاوره بشند اول، و بعد به هرکس نسخه جدا بدن! بلکه میاد جامعه رو به چند دسته ی کلی تقسیم میکنه و بعد برای هر دسته برنامه و راهکار ارائه میده!

    و ما همچنان منتظر بودیم شما هم بیاید این تقسیم بندی رو انجام بدید و برای هر گروه راهکار ارائه بدید که متاسفانه هر بار حرف خودتون رو تکرار میکنید و بحث رو فردی میکنید!
    من فکر میکنم دلیلش اینه که شاید از این کار واهمه داشته باشید! چون نمیتونید نتایج رو پیش بینی کنید!

    من دوست دارم شما بیاید بصورت کلان به مسئله نگاه کنید و بگید تکلیف پسران در سن راهنمایی چیست؟ تکلیف دختران در این سن چیست؟ تکلیف پسران دبیرستانی؟ دختران دبیرستانی؟ پسران دوره کارشناسی؟ دختران کارشناسی؟ پسران ارشد؟ دختران ارشد؟

    همکاران شما که همه رو به تقوا و صبر و دعا و نذر و نیایش و ورزش و تحصیل حواله میدهند! خواستم ببینم آیا شما راهکار دیگری دارید؟ که میبینم شما کلا راهکار ارائه نمیدهید!!

    بعدشم حتی همین حرف شما که میگید هرکسی باید فردا مشاوره بشه! خب مگه ما چندجور آدم داریم؟ مگه آدمها و شرایطشون چقدر تفاوت داره؟ و یعنی راهکار هریک متفاوته؟!!!! آخه شما قرار است بهشون بگید یا ازدواج موقت بکنند، یا نکنند!! نمیخواید که راهکار های پیچیده تری ارائه کنید !!

    پس خیلی ساده میتونید بگید آقا کسی که این شرایطو این شرایطو و این شرایط و ..... داره ...میشه دسته ی الف، بره ازدواج موقت کنه
    کسی که این شرایطو، این شرایطو ، این شرایط و ...... رو داره میشه دسته ب، ازدواج موقت نکنه!

    نمیدونم دیگه ساده تر از اینم بشه گفت یا نه

    (یا دارید میپیچونید و خودتونم میدونید، یا واقعا (یکوقت بی احترامی تلقی نکنید) توانایی پاسخگویی به مسئله رو ندارید و نمیتونید راهکار بدید)
    امکان پاک کردن کلیه ی پست هام رو ندارم
    همه ی پست هام خصوصا در زمینه خداشناسی رو رد میکنم و بهشون اعتقادی ندارم
    به نظرم دلیل کافی برای اثبات یا رد وجود خدا وجود ندارد

  9. تشکرها 2


  10. #36

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    350 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamdar نمایش پست
    سلام برادر امین
    حرف من چیز دیگه ای هست! من میگم یک برنامه ریز کلان که نمیاد بگه من باید تک تک افراد جامعه رو مشاوره کنم و برای هریک برنامه جداگانه بنویسم! همانطور که یک شرکت داروسازی نمیاد دوز داروش رو و مواد داخلش رو با توجه به بدن هر فرد و سلامتش و سایر بیماری ها و ..... اش تنظیم کنه!

    کسی هم که برای آینده مملکتی برنامه ریزی میکنه و تصمیم میگیره که چکار کنه، نمیتونه بگه باید همه افراد تک به تک مشاوره بشند اول، و بعد به هرکس نسخه جدا بدن! بلکه میاد جامعه رو به چند دسته ی کلی تقسیم میکنه و بعد برای هر دسته برنامه و راهکار ارائه میده!

    و ما همچنان منتظر بودیم شما هم بیاید این تقسیم بندی رو انجام بدید و برای هر گروه راهکار ارائه بدید که متاسفانه هر بار حرف خودتون رو تکرار میکنید و بحث رو فردی میکنید!
    من فکر میکنم دلیلش اینه که شاید از این کار واهمه داشته باشید! چون نمیتونید نتایج رو پیش بینی کنید!

    من دوست دارم شما بیاید بصورت کلان به مسئله نگاه کنید و بگید تکلیف پسران در سن راهنمایی چیست؟ تکلیف دختران در این سن چیست؟ تکلیف پسران دبیرستانی؟ دختران دبیرستانی؟ پسران دوره کارشناسی؟ دختران کارشناسی؟ پسران ارشد؟ دختران ارشد؟

    همکاران شما که همه رو به تقوا و صبر و دعا و نذر و نیایش و ورزش و تحصیل حواله میدهند! خواستم ببینم آیا شما راهکار دیگری دارید؟ که میبینم شما کلا راهکار ارائه نمیدهید!!

    بعدشم حتی همین حرف شما که میگید هرکسی باید فردا مشاوره بشه! خب مگه ما چندجور آدم داریم؟ مگه آدمها و شرایطشون چقدر تفاوت داره؟ و یعنی راهکار هریک متفاوته؟!!!! آخه شما قرار است بهشون بگید یا ازدواج موقت بکنند، یا نکنند!! نمیخواید که راهکار های پیچیده تری ارائه کنید !!

    پس خیلی ساده میتونید بگید آقا کسی که این شرایطو این شرایطو و این شرایط و ..... داره ...میشه دسته ی الف، بره ازدواج موقت کنه
    کسی که این شرایطو، این شرایطو ، این شرایط و ...... رو داره میشه دسته ب، ازدواج موقت نکنه!

    نمیدونم دیگه ساده تر از اینم بشه گفت یا نه

    (یا دارید میپیچونید و خودتونم میدونید، یا واقعا (یکوقت بی احترامی تلقی نکنید) توانایی پاسخگویی به مسئله رو ندارید و نمیتونید راهکار بدید)
    سلام

    اگه منظور شما اینه که من اون چیزی رو بگم که مطابق میل شماست ( به قول خودتون بر خلاف همه همکارانم بگم برین هر وقت و هر جا و هر طوری که می خواید ازدواج موقت کنین) باید عرض کنم که بله من توانایی چنین پاسخگویی رو ندارم.

    به قول خودتون مطلب خیلی ساده است و نمی دونم شما چرا اینقد اصرار دارین که بگین من منکر ازدواج موقتم و می ترسم و راهکار ندارم و ... . قبلا هم عرض کردم که ازدواج موقت شما، نه به سود منه و نه به ضرر من. من صرفا از باب تکلیف به شما میگم که این کار به صلاح هست و این کار نیست و تصمیم نهایی با خود شماست. لذا به جای اینکه سعی کنید نظر من رو تغییر بدین، شما حرف من و چندین نفر دیگه رو بشنوین و بعد با عقل خودتون اونارو مورد سنجش قرار بدین و سپس به هر کدوم که فکر می کنین درست تره عمل کنین.

    اسلام برنامه ریزی کلان رو گفته و لزومی نداره که من از پیش خودم برنامه بدم. اسلام میگه هر انسانی نیازهایی داره. راه تامین نیاز های جنسی ازدواجه؛ حالا چه دائم و چه موقت. حکم اسلام کلیه و شامل جوان تازه بلوغ تا پیر مرد لب موتم میشه. این از برنامه کلان. حالا بعضی ها معتقدن که این برنامه کلان هیچ قید و شرطی نداره و هر کسی هر وقت خواست می تونه ازدواج کنه و هر وقتم نخواست می تونه ازدواج نکنه. کلیت این مطلب درسته و در حالت عادی هم حتی اگه شما نیاز جنسی هم نداشته باشی هیچ منعی برای ازدواج موقت شما وجود نداره. اما نظر بعضی دیگه اینه که درسته که از لحاظ شرعی قیدی برای ازدواج موقت گذاشته نشده که قطعا حکمتی پشت پرده این مسئله است؛ اما سیره ائمه و معمول روایت هایی که ما از ازدواج موقت داریم، مربوط به شرایط و زمان و افراد خاصه. یعنی در زمان خود معصوم هم اینطور نبوده که ازدواج موقت مثل ازدواج دائم در بین مردم رواج داشته باشه. معمولا زمان هایی افراد به سراغ ازدواج موقت می رفتن که به همسرشون دسترسی نداشتن؛ مثل زمانی که در سفر یا جنگ یا ... بودن.

    عرض من هم اینه که خدا به انسان عقل داده تا بتونه زندگیش رو مدیریت کنه. توی شرع هم یک سری قواعد کلی به ما داده که با عقلمون اینارو کنار هم بچینیم. برای همین در مسئله ازدواج هم باید اینارو کنار هم بزاریم و بعد تصمیم بگیریم و نباید فقط به شهوت نگاه کرد. شهوت همیشه در انسان وجود داره و اگه بنا باشه ما تماما در خدمت شهوت باشیم باید به فکر دائر کردن حرمسرا باشیم. اینکه می گن ازدواج واجب میشه منظورشون صرف وجود شهوت نیست؛ بلکه زمانیه که فرد احساس کنه اگه ازدواج نکنه به گناه میفته.

    حالا که شما اینقد اصرار داری من افراد رو دسته بندی کنم همینجا این کار رو می کنم. اون دسته افرادی که ازدواج براشون واجبه و از طرفی به هیچ وجه امکان ازدواج دائم براشون وجود نداره می تونن و یا باید از ازدواج موقت استفاده کنن. اما او افرادی که ازدواج براشون واجب نیست و می تونن خودشون رو کنترل کنن یا مانعی که بر سر راه ازدواج دائمشون هست، قابل رفعه هر چند با سختی، ایناهم می تونن برن سراغ ازدواج موقت اما به صلاحشون نیست و ما توصیه نمی کنیم و علت هاش رو هم قبلا عرض کردیم.

    بنابراین شما، هم حکم شرع رو می دونی و هم عاقلی و هم ما تجریه خودمون رو در اختیار شما قرار دادیم. حالا باید خودت از این برنامه کلان استفاده کنی. اگه می تونی مصلحت ها و موقعیت ها و ... رو تشخیص بدی که خب دیگه لزومی به همفکری و مشاوره نداری و به همون برنامه کلان عمل کن. اما اگه زمانی به این نتیجه رسیدی که ممکنه برخی احتمالات وجود داشته باشه که شما ازش خبر نداری، در اون صورت به مشاور مراجعه کن. مشاور با بررسی شرایطی که شما در اون قرار داری می تونه بهتون کمک کنه که بهترین تصمیم رو بگیرین. شاید بتونه راهکاری بده که مانع ازدواج دائم شما رفع بشه!

    وفقکم الله


  11. تشکرها 2


  12. #37

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۴
    نوشته
    579
    مورد تشکر
    2,371 پست
    حضور
    15 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط امین نمایش پست


    سلام

    اگه منظور شما اینه که من اون چیزی رو بگم که مطابق میل شماست ( به قول خودتون بر خلاف همه همکارانم بگم برین هر وقت و هر جا و هر طوری که می خواید ازدواج موقت کنین) باید عرض کنم که بله من توانایی چنین پاسخگویی رو ندارم.

    به قول خودتون مطلب خیلی ساده است و نمی دونم شما چرا اینقد اصرار دارین که بگین من منکر ازدواج موقتم و می ترسم و راهکار ندارم و ... . قبلا هم عرض کردم که ازدواج موقت شما، نه به سود منه و نه به ضرر من. من صرفا از باب تکلیف به شما میگم که این کار به صلاح هست و این کار نیست و تصمیم نهایی با خود شماست. لذا به جای اینکه سعی کنید نظر من رو تغییر بدین، شما حرف من و چندین نفر دیگه رو بشنوین و بعد با عقل خودتون اونارو مورد سنجش قرار بدین و سپس به هر کدوم که فکر می کنین درست تره عمل کنین.

    اسلام برنامه ریزی کلان رو گفته و لزومی نداره که من از پیش خودم برنامه بدم. اسلام میگه هر انسانی نیازهایی داره. راه تامین نیاز های جنسی ازدواجه؛ حالا چه دائم و چه موقت. حکم اسلام کلیه و شامل جوان تازه بلوغ تا پیر مرد لب موتم میشه. این از برنامه کلان. حالا بعضی ها معتقدن که این برنامه کلان هیچ قید و شرطی نداره و هر کسی هر وقت خواست می تونه ازدواج کنه و هر وقتم نخواست می تونه ازدواج نکنه. کلیت این مطلب درسته و در حالت عادی هم حتی اگه شما نیاز جنسی هم نداشته باشی هیچ منعی برای ازدواج موقت شما وجود نداره. اما نظر بعضی دیگه اینه که درسته که از لحاظ شرعی قیدی برای ازدواج موقت گذاشته نشده که قطعا حکمتی پشت پرده این مسئله است؛ اما سیره ائمه و معمول روایت هایی که ما از ازدواج موقت داریم، مربوط به شرایط و زمان و افراد خاصه. یعنی در زمان خود معصوم هم اینطور نبوده که ازدواج موقت مثل ازدواج دائم در بین مردم رواج داشته باشه. معمولا زمان هایی افراد به سراغ ازدواج موقت می رفتن که به همسرشون دسترسی نداشتن؛ مثل زمانی که در سفر یا جنگ یا ... بودن.

    عرض من هم اینه که خدا به انسان عقل داده تا بتونه زندگیش رو مدیریت کنه. توی شرع هم یک سری قواعد کلی به ما داده که با عقلمون اینارو کنار هم بچینیم. برای همین در مسئله ازدواج هم باید اینارو کنار هم بزاریم و بعد تصمیم بگیریم و نباید فقط به شهوت نگاه کرد. شهوت همیشه در انسان وجود داره و اگه بنا باشه ما تماما در خدمت شهوت باشیم باید به فکر دائر کردن حرمسرا باشیم. اینکه می گن ازدواج واجب میشه منظورشون صرف وجود شهوت نیست؛ بلکه زمانیه که فرد احساس کنه اگه ازدواج نکنه به گناه میفته.

    حالا که شما اینقد اصرار داری من افراد رو دسته بندی کنم همینجا این کار رو می کنم. اون دسته افرادی که ازدواج براشون واجبه و از طرفی به هیچ وجه امکان ازدواج دائم براشون وجود نداره می تونن و یا باید از ازدواج موقت استفاده کنن. اما او افرادی که ازدواج براشون واجب نیست و می تونن خودشون رو کنترل کنن یا مانعی که بر سر راه ازدواج دائمشون هست، قابل رفعه هر چند با سختی، ایناهم می تونن برن سراغ ازدواج موقت اما به صلاحشون نیست و ما توصیه نمی کنیم و علت هاش رو هم قبلا عرض کردیم.

    بنابراین شما، هم حکم شرع رو می دونی و هم عاقلی و هم ما تجریه خودمون رو در اختیار شما قرار دادیم. حالا باید خودت از این برنامه کلان استفاده کنی. اگه می تونی مصلحت ها و موقعیت ها و ... رو تشخیص بدی که خب دیگه لزومی به همفکری و مشاوره نداری و به همون برنامه کلان عمل کن. اما اگه زمانی به این نتیجه رسیدی که ممکنه برخی احتمالات وجود داشته باشه که شما ازش خبر نداری، در اون صورت به مشاور مراجعه کن. مشاور با بررسی شرایطی که شما در اون قرار داری می تونه بهتون کمک کنه که بهترین تصمیم رو بگیرین. شاید بتونه راهکاری بده که مانع ازدواج دائم شما رفع بشه!

    وفقکم الله

    سلام علیکم
    خب بالاخره به نقاط مشترکی نزدیک شدیم! هرچند بازم خیلی کلی گفتید و میشد دسته بندی تون رو گسترش بیشتر بدید و همون دسته هارو هم به زیر دسته های دیگری تقسیم کنید و تکلیف رو برای خیلی ها روشن کنید ولی خب به هر دلیل اینکارو نکردید و من دیگه نمیخوام بیش از این اصرار کنم!

    همچنین تظر صریح و روشن هم ندادید که آیا صیر کردم و رهبانیت کشیدن، برای همه بهترین راهه یا نه؟

    چون نکته جالب اینجاست که ائمه ما به کسی که در مسافرت هست میگن ازدواج موقت کن (یعنی مردی که سالهاست زن داره و دیگه جوون ناکام و پر تب و تاب نیست) ولی شما جوانی که تحت آتش نیاز قرار داره رو همچنان به تقوا توصیه میکنید! یکمی ناسازگار به نظر میرسه اینها با هم!!

    به هرحال ممنون
    امکان پاک کردن کلیه ی پست هام رو ندارم
    همه ی پست هام خصوصا در زمینه خداشناسی رو رد میکنم و بهشون اعتقادی ندارم
    به نظرم دلیل کافی برای اثبات یا رد وجود خدا وجود ندارد

  13. تشکرها 2


  14. #38

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۴
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    2 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamdar نمایش پست
    ...
    نکته جالب اینجاست که ائمه ما به کسی که در مسافرت هست میگن ازدواج موقت کن (یعنی مردی که سالهاست زن داره و دیگه جوون ناکام و پر تب و تاب نیست) ولی شما جوانی که تحت آتش نیاز قرار داره رو همچنان به تقوا توصیه میکنید! یکمی ناسازگار به نظر میرسه اینها با هم!!
    نکته مهمی هست تو این دو خط نظر علمدار به نظرم. الان واقعا ما جوونا بابت این فشارهای جنسی همه به چند دسته تقسیم شدیم:
    راهب-ولنگار-افسرده-پرخاشگر-و به نظرم عده کمی هم آدم معتدل و نرمال.
    دوستان عسر و حرج و یا شاید بشه گفت ترس از به گناه افتادن (مورد اورژانسی :دی) رو چی معنی می کنید. (به گناه افتادن که مشخصه دیگه به گناه افتاده) و اینکه آیا صبر برای ازدواج دائم در آینده، بهتر است از اقدام برای ازدواج موقت در زمان حال یا خیر (برای هر دو حالت اورژانسی و غیر اورژانسی بسته به شرایط فرد)؟ اولویت انتخاب بین این دو نوع ازدواج بسته به شرایط مختلف زندگی افراد، به نظر شما به چه عواملی بستگی داره؟
    ویرایش توسط bashir : ۱۳۹۴/۰۶/۰۳ در ساعت ۲۲:۵۹

  15. تشکرها 2


  16. #39

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    350 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamdar نمایش پست
    سلام علیکم
    خب بالاخره به نقاط مشترکی نزدیک شدیم! هرچند بازم خیلی کلی گفتید و میشد دسته بندی تون رو گسترش بیشتر بدید و همون دسته هارو هم به زیر دسته های دیگری تقسیم کنید و تکلیف رو برای خیلی ها روشن کنید ولی خب به هر دلیل اینکارو نکردید و من دیگه نمیخوام بیش از این اصرار کنم!
    سلام
    می خواید یه کار کنیم. حالا که شما اینقد قائل به دسته بندی، شما دسته بندی کن من میگم هر کدوم از این دسته ها چه کار کنن. خوبه؟


    همچنین تظر صریح و روشن هم ندادید که آیا صیر کردم و رهبانیت کشیدن، برای همه بهترین راهه یا نه؟
    روشن تر این سراغ داری؟ نه برای همه بهترین راه نیست و بلکه در شرایط عادی بدترین راهه

    چون نکته جالب اینجاست که ائمه ما به کسی که در مسافرت هست میگن ازدواج موقت کن (یعنی مردی که سالهاست زن داره و دیگه جوون ناکام و پر تب و تاب نیست) ولی شما جوانی که تحت آتش نیاز قرار داره رو همچنان به تقوا توصیه میکنید! یکمی ناسازگار به نظر میرسه اینها با هم!!
    1- نکته جالب تر اینه که توی غالب روایت های ازدواج موقت فقط همین مورد ها دیده میشه و من تا به حال جایی ندیدم که امام به جوون مجردی که هنوز ازدواج نکرده بگه برو ازدواج موقت کن! البته همونطور که قبلا هم گفتم اینکه من ندیدم به این معنا نیست که اصلا وجود نداره؛ بلکه به این معناست که غالب توصیه های برای افراد غیر مجرده. این نشون میده که هم و غم افراد مجرد نباید ازدواج موقت باشه بلکه باید ازدواج دائم باشه. بله در شرایطی که واقعا امکان ازدواج موقت نیست و ترس از به گناه افتادن هست، در اونجا ازدواج موقت نه تنها ممنوع نیست بلکه واجب هم هست.

    2- میشه چند مورد از اونجاهایی که من به تقوا توصیه کردم رو بیارید؟ البته نه اینکه نباید به تقوا توصیه کرد؛ بلکه به این معنا که بگیم فقط تقوا؟؟؟!!!!

    به هرحال ممنون
    خواهش می کنم برادر

  17. تشکر


  18. #40

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    90
    مورد تشکر
    350 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط bashir نمایش پست
    نکته مهمی هست تو این دو خط نظر علمدار به نظرم. الان واقعا ما جوونا بابت این فشارهای جنسی همه به چند دسته تقسیم شدیم:
    راهب-ولنگار-افسرده-پرخاشگر-و به نظرم عده کمی هم آدم معتدل و نرمال.
    دوستان عسر و حرج و یا شاید بشه گفت ترس از به گناه افتادن (مورد اورژانسی :دی) رو چی معنی می کنید. (به گناه افتادن که مشخصه دیگه به گناه افتاده) و اینکه آیا صبر برای ازدواج دائم در آینده، بهتر است از اقدام برای ازدواج موقت در زمان حال یا خیر (برای هر دو حالت اورژانسی و غیر اورژانسی بسته به شرایط فرد)؟ اولویت انتخاب بین این دو نوع ازدواج بسته به شرایط مختلف زندگی افراد، به نظر شما به چه عواملی بستگی داره؟

    سلام

    ببینید ما یا به خدا اعتقاد داریم؛ یا نداریم. اگه داریم باید طبق حرفی که زده عمل کنیم و اگه نداریم دیگه نباید ازش برنامه بخوایم و بگیم یکاری برامون بکن؛ چون در این صورت فقط حرف هایی رو گوش خواهیم داد که دلمون می خواد و این فایده نداره.

    در حال حاضر مهمترین مانع برای ازدواج وضعیت اقتصادیه درسته؟ خب خدا تو قرآن چی گفته؟ مگه نگفته برین ازدواج کنین و از فقر نترسین؟ مگه این همون خدایی نیست که گفته ازدواج موقت رو برای شما قرار دادم. خب چرا فقط ازدواج موقتش رو میشنویم و بقیش رو نمی شنویم؟!

    حتما می گین ما میریم ولی کسی دختر نمیده؟
    پس این همه جوونایی که توی دوران دانشجویی ازدواج می کنن از کجا دختر پیدا می کنن؟! میرن از یه سیاره دیگه میارن؟! بله شاید پیدا کردنش سخت باشه ولی محال نیست.

    بنابراین یک دانشجویی که حداقل تا تموم شدن درسش نمی تونه بره سر کار، نباید به خاطر نداشتن پول و کار فکر ازدواج دائم رو از سرش بیرون کنه و همش به فکر ازدواج موقت باشه. ازدواج موقت از اسمش پیداست؛ موقته و مثل زاپاس ماشین می مونه. زمانی باید ازش استفاده کرد که واقعا چاره دیگه ای وجود نداره.



صفحه 4 از 6 نخست ... 23456 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود