جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دوای دل های آشفته

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53

    دوای دل های آشفته




    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام علیکم

    هر بار که با امضای جناب معین مواجه میشم، انگار داره بهم نهیب می زنه!!

    لولا تکثیر فی کلامکم و تمریج فی قلوبکم لرایتم ما اری و لسمعتم ما اسمع؛
    اگر گفتار بسیار و دل های آشفته شما نبود به یقین هر آن چه را می بینم
    می دیدید و هر آن چه را می شنوم می شنیدید.

    (المیزان؛ ج۵ ص۲۷۰ و المعجم الکبیر؛ طبرانی؛ ج۸؛ ص۲۱۷)

    گیرم که ما گفتارمون رو هم کردیم و از سخن لغو خودداری کردیم. اصلا روزه سکوت گرفتیم!

    با آشفتگی قلب ها چه کنیم؟



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    799 پست
    حضور
    118 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    دوای دل های آشفته







    کارشناس بحث: استاد سمیع

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    دوای دل های آشفته


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    3,679
    صلوات
    13000
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    23 روز 19 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:
    گیرم که ما گفتارمان را کردیم و از سخن لغو خودداری نمودیم. اصلا روزه سکوت گرفتیم! با آشفتگی قلب ها چه کنیم؟

    پاسخ:
    قوه خیال که از قوای نفس می باشد کارخانه صورت گری است و شالوده این قوه بر همین مطلب بنا شده است و به تعبیر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمودند: «انَّما مَثَلُ هذَا الْقَلْبِ كَمَثَلِ ريشَةٍ فى فَلاةٍ مُعَلَّقَةٍ عَلى‏ شَجَرَةٍ تُقَلِّبُهَا الرِّيحُ ظَهْراً لِبَطْن»(1) مثَل انسانهايى كه دلشان تربيت نشده است، مثَل يك پر- مثلًا پر مرغ- است.
    شما اگر يك پر را در صحرا و بيابان به يك شاخه درخت آويزان كنيد، بعد نگاه كنيد، مى‏ بينيد دائماً از اين رو به آن رو مى‏ شود.
    قوه خيال هم يك جا نمى‏ ايستد، از اين شاخه به آن شاخه مى ‏رود و از اختيار انسان بيرون است، مثل آن پرى است كه به شاخه‏ اى در بيابان آويخته باشد كه ثابت نمى ‏ماند. مولوى همين مضمون را به شعر درآورده:
    گفت پیغمبر که دل همچون پری است/ در بیابانی به دست صرصری است

    و لکن می توان این قوه خیال را کنترل کرد که مهم ترین راه، عمل نمودن بر خلاف آن است و به محض آمدن آن خیال، خود را از آن فکر منصرف کنیم که اگر به مرور این کار را بکنیم در نهایت بر قوه خیال خود مسلط می شویم و زمام امر او را به دست می گیریم که حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) در مورد کنترل بر قوه خیال بیانات شیوایی دارند و البته بحث ایشان در مورد نماز است ولی ما می توانیم این راهکار را در سایر امور سرایت بدهیم:
    «و از قوايى كه قابل تربيت است قوّه خيال و قوّه واهمه است كه قبل از تربيتْ اين قوا چون طايرى سخت فرّار و بى‏اندازه متحرّك از شاخه‏ اى به شاخه‏ اى و از چيزى به چيزى هستند، به طورى كه انسان اگر يك دقيقه حساب آنها را نگه دارد مى‏ بيند كه چندين انتقال متسلسل با تناسبات بسيار ضعيف ناهنجار پيدا نموده؛ حتّى بسيارى گمان مى‏ كنند كه حفظ طاير خيال و رام نمودن آن از حيّز امكان خارج و ملحق به محالات عاديّه است؛ ولى اين طور نيست و با رياضت و تربيت و صرف وقت آن را مى ‏توان رام نمود و طاير خيال را مى‏ توان به دست آورد، به طورى كه در تحت اختيار و اراده حركت كند كه هر وقت بخواهد آن را در مقصدى يا مطلبى حبس كند كه چند ساعت در همان مقصد حبس شود.

    و طريق عمده رام نمودن آن عمل نمودن به خلاف است. و آن چنان است كه انسان در وقت نماز خود را مهيّا كند كه حفظ خيال در نماز كند و آن را حبس در عمل نمايد و به مجرّد اين كه بخواهد از چنگ انسان فرار كند آن را استرجاع نمايد؛ و در هر يك از حركات و سكنات و اذكار و اعمال نماز ملتفت حال آن باشد و از حال آن تفتيش نمايد و نگذارد سرخود باشد.
    و اين در اوّل امر كارى صعب به نظر مى‏آيد، ولى پس از مدّتى عمل و دقّت و علاج حتماً رام مى‏شود و ارتياض پيدا مى‏كند. شما متوقع نباشيد كه در اول امر بتوانيد در تمام نماز حفظ طاير خيال كنيد، البته اين امرى است نشدنى و محال و شايد آنها كه مدّعى استحاله شدند اين توقّع را داشتند؛ ولى اين امر بايد با كمال تدريج و تأنّى و صبر و توانى انجام بگيرد. ممكن است در ابتداى امر در عشر نماز يا كمتر آن حبس خيال شده حضور قلب حاصل شود؛ و كم كم انسان اگر در فكر باشد و خود را محتاج به آن ببيند، نتيجه بيشتر حاصل كند و اندك اندك غلبه بر شيطانِ وهم و طاير خيال پيدا كند كه در بيشتر نماز زمام اختيار آنها را در دست گيرد»(2)

    بنابراین نفس انسانی، طوری است که اگر تمرینش بدهی می توانی تغییر و تحولاتی در او به وجود بیاوری. از جمله اینها قوه خیال است. به این معنا که در ارتباط با برخوردهایی که می‌خواهد انجام بگیرد بر خلافش عمل کند. یعنی همین که خیال رفت به یک سمت و سویی، نگذارد. همین که خواست از یک مسیر منحرف بشود، برگرداند. یعنی باز برگردد به آن موضوع اولی که داشت فکر می‌کرد و تمرکز داشت.

    خب مسلّماً در مراحل اولیه، این کار، سخت است. خیال رها می‌شود و سر از یک موضوع دیگر در می‌آورد ولی انسانی که بنا دارد قوه خیال را جمع و جور کند، با تلاش می‌تواند. باید زحمت کشید و کنترلش کرد.

    ____________
    (1) مراة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، ج11، ص277.
    (2) آداب الصلاة، ص45.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۰۶ در ساعت ۰۹:۰۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود