صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در مورد سوره عبس

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال در مورد سوره عبس




    سلام من بارها تفسیر سوره عبس رو خوندم اما آخر نتونستم قانع بشم که آیا واقعا شخصی که مورد خطاب هست پیامبر است یا نه؟!
    اکثرا میگند که بله پیامبر بودند که چهرشون رو عبوس کردند و خداوند این آیات رو نازل کردند و ایشان رو مورد خطاب قرار دادند. شواهد هم همینطور نشون میده...
    اما واقعا مگر میشه؟ این سوره با باورام سازگار نیست!
    بعد این که واقعا این سوره رو خوب نمیفهمم از یه موضوعی میره سر یه موضوع دیگه...
    مثلا بعد از 10 تا آیه ی اول میگه "کلا..." 10 تا آیه اول چه ربطی به آیات 11 تا 16 داره؟
    آیه 23 چی؟ میگه راه رو بر او آسان کردیم. میمیرد. زنده میشود. ولى نه هنوز آنچه را به او دستور داده به جاى نياورده است... ولی نه یعنی چی؟!
    فکر کنم معنی کلمه "کلا" رو خوب نمیدونم...

    میخواستم نظراتتون رو در این مورد بدونم. تفاسیر رو خوندم چیز زیادی دستگیرم نشد متاسفانه

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,640
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    819 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سوال در مورد سوره عبس







    کارشناس بحث: استاد هدی

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سوال در مورد سوره عبس

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام و عرض ادب
    نقل قول نوشته اصلی توسط .Mohammad. نمایش پست
    سلام من بارها تفسیر سوره عبس رو خوندم اما آخر نتونستم قانع بشم که آیا واقعا شخصی که مورد خطاب هست پیامبر است یا نه؟!
    اکثرا میگند که بله پیامبر بودند که چهرشون رو عبوس کردند و خداوند این آیات رو نازل کردند و ایشان رو مورد خطاب قرار دادند. شواهد هم همینطور نشون میده...
    اما واقعا مگر میشه؟ این سوره با باورام سازگار نیست!
    بله همينطور است كه مي فرماييد . چنين رفتاري از پيامبري كه او را با توصيف الهي به داشتن "خلق عظيم" مي شناسيم ابدا سازگاري ندارد .
    هر چند برخي روايات در ذيل ايات ابتدايي سوره مباركه عبس، حاكي از اين است كه خطاب و عتاب در آن متوجه پيامبر رحمت - صلي الله عليه و آله- است اما ساير ايات ، سيره عملي آن حضرت و نيز روايات ديگر نه تنها چنين برداشتي را با چالشهاي جدي مواجه مي كند بلكه با استناد به ساير روايات وارد ، در مي يابيم كه خطاب و عتاب در آيه مربوط به آن حضرت صلي الله عليه و آله ، نيست .
    در بخش بحث روايي تفسير شريف الميزان ، مرحوم علامه با استناد به آيات ديگر و سيره عملي آن حضرت صلي الله عليه و آله ، چنين رفتاري را از ساحت مقدس آن حضرت بدور و مغاير با آيات معرفي مي نمايند :
    " آيات سوره مورد بحث دلالت روشنى ندارد بر اينكه مراد از شخص مورد عتاب رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است، بلكه صرفا خبرى مى دهد و انگشت روى صاحب خبر نمى گذارد، از اين بالاتر اينكه در اين آيات شواهدى هست كه دلالت دارد بر اينكه منظور، غير رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است، چون همه مى دانيم كه صفت عبوس از صفات رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) نبوده، و آن جناب حتى با كفار عبوس نمى كرده، تا چه رسد به مؤمنين رشد يافته ، از اين كه بگذريم اشكال سيد مرتضى رحمة اللّه عليه بر اين روايات وارد است، كه مى گويد اصولا از اخلاق رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) نبوده، و در طول حيات شريفش سابقه نداشته كه دل اغنياء را به دست آورد و از فقراء روبگرداند.
    و با اينكه خود خداى تعالى خلق آن جناب را عظيم شمرده، و قبل از نزول سوره مورد بحث، در سوره (نون ) كه به اتفاق روايات وارده در ترتيب نزول سوره هاى قرآن، بعد از سوره (اقرء باسم ربك ) نازل شده فرموده : (و انك لعلى خلق عظيم)، چطور تصور دارد كه در اول بعثتش خلقى عظيم (آن هم بطور مطلق ) داشته باشد، و خداى تعالى به اين صفت او را بطور مطلق بستايد، بعدا برگردد و بخاطر پاره اى اعمال خلقى، او را مذمت كند، و چنين خلق نكوهيده اى را به او نسبت دهد كه تو به اغنياء متمايل هستى، هر چند كافر باشند، و براى به دست آوردن دل آنان از فقراء روى مى گردانى، هر چند كه مؤمن و رشد يافته باشند؟"(1)

    (1)- ر.ك :الميزان ذيل بحث روايي آيات ابتدايي سوره عبس



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    مرحوم علامه همچنين با بيان روايتي از مجمع البيان ، مخاطب عتاب آيه را اينگونه معرفي مي كنند :
    "
    در مجمع البيان، از امام صادق (عليه السلام) روايت آورده كه فرموده است اين آيات درباره مردى از بنى اميه نازل شده كه در حضور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) نشسته بود، ابن ام مكتوم آمد، مرد اموى وقتى او را ديد قيافه اش را در هم كشيد، و او را كثيف پنداشته، دامن خود را از او جمع كرد، و چهره خود را عبوس نموده رويش را از او گردانيد، و خداى تعالى داستانش را در اين آيات حكايت نموده عملش را توبيخ نمود."(2)

    (2)- الميزان ، همان

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط .Mohammad. نمایش پست
    بعد این که واقعا این سوره رو خوب نمیفهمم از یه موضوعی میره سر یه موضوع دیگه...
    مثلا بعد از 10 تا آیه ی اول میگه "کلا..." 10 تا آیه اول چه ربطی به آیات 11 تا 16 داره؟
    بعد از بيان برخورد نا درست مرد اموي در آيات 1-10 ، در ابتداي آيه 11 مي فرمايد "كلا" و از اين عمل - عملي كه مرد اموي مرتكب شد - زنهار و هشدار مي دهد .
    در آيه 23 نيز آمده:
    كَلَّا لَمَّا يَقْضِ مَا أَمَرَهُ
    ولى نه هنوز آنچه را به او دستور داده به جاى نياورده است
    حرف"كلا" براي نفي و نهي و ردع و هشدار بكار مي رود .
    در آيه 11، براي هشدار از انجام و تكرار كار مرد اموي و در آيه 23 براي بيان نفي انجام وظايف انسان در برابر پروردگارش بكار رفته است .
    برخي ، شان نزول ايات 11-16 را مطلبي جدا مي دانند اما علامه معتقد به وحدت سياق در اين آيات و آيات قبلي هستند:
    "اين آيات بطورى كه ملاحظه مى كنيد بيگانه از آيات گذشته نيست، هر چند بعضى ها گفته اند: علت نزول اين فصل چيز ديگرى بوده، ولى .... هر دو دسته سياقى واحد دارند." (3)

    (3)- الميزان ، همان

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی ممنون که وقت میذارید

    جالبه که همه قبول دارند که هرچی هست در اون جلسه هست. اگه اون جلسه رو قبول نداشتیم راحت تر میشد قبول کرد که آره مطمئنا پیامبر نبوده... البته بازم من هیچوقت قبول نکردم که پیامبر بوده... میذارم به حساب اینکه اطلاعاتمون از این آیات کم هست و با استفاده از آیات دیگر میشه فهمید که اون شخص پیامبر نبودند. چون آخه اگه بخوایم قبول کنیم که اون شخص کسی بوده که کنار پیامبر نشسته بوده آیات 3-10 رو چیکار کنیم؟! اون شخص که کاره ای نبوده اصلا...


    معنی "کلا" هم معنیش فقط همون نه "اینطور نیست" نمیشه و یکم سخته واسه منی که زبونم چیز دیگری هست چند معنی رو به این کلمه ارتباط بدم. معنیش به عنوان یه کلمه واحد جا نیافتاده هنوز...
    ترجمه فولادوند خوبه(آیه 11): زنهار [چنين مكن] اين [آيات] پندى است.
    و ترجمه خرمشاهی برای آیه23: حاشا، او آنچه به او فرمان داده بود، انجام نداد(برای فولادوند باعث شده بود که سوال واسم پیش بیاد:ولى نه هنوز آنچه را به او دستور داده به جاى نياورده است (23) (که چطور میشه داره میگه که آره هر وقت بخوایم زندش میکنیم بعد بگه نه اینکارارو نمیکنیمو اینا...!))

    آیات 11-16 خیلی خوشحال شدم که این سوال فقط برای من نبوده و سوالم بی جا نبوده است.

    یه سوالی هم حین خوندن پاسختون واسم پیش اومد:
    شما گفتید که اول خدا توی غار حرا به پیامبر گفت که بخوان(سوره علق)... بعد از گذشت زمان در این سوره گفت: عبس و تولی...
    مگه قران به یکباره نازل نشده؟ یکبار یکدفعه کلش اومد بعد با گذشت زمان طی 23 سال اومد دیگه؟ یه سری سوالاتم در همین مورد واسم از قبل بوده و هست:
    مثلا مگه قرآن کامل نیست؟ طوری که یک حرف کم و زیاد نداره. یعنی قبول داریم که اگه یک آیه از این قران نبود قران دیگه کتاب کاملی محسوب نمیشد؟ (منظورم تحریف نیستا...)
    یعنی خدا اگه یک آیه از این آیات رو نازل نمیکرد این کتاب کتاب ناقصی بود. خوب حالا اومدیم اون شخص عبس نمیکرد و این آیات در قرآن نمیومد... قرآن اونموقع ناقص نمیشد؟
    یعنی منظورم اینه میشه قبول کرد یکسری از آیات اضافی هستند و برای تاکید بیشتر نازل شده اند که اگر نبودند هم مشکلی نبود؟

    بازم تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط .Mohammad. نمایش پست
    اگه بخوایم قبول کنیم که اون شخص کسی بوده که کنار پیامبر نشسته بوده آیات 3-10 رو چیکار کنیم؟!
    مخاطب آيات ابتدايي سوره عبس بر طبق استناداتي كه در پستهاي پيشين عرض شد شخص پيامبر اكرم -صلي الله عليه وآله- نيستند .اما در ايات 8-10 برخي مفسران و قرآن پژوهان خطاب را متوجه شخص ايشان -صلي الله عليه و آله - مي دانند :
    "در آیه چیزى که صریحا دلالت کند که منظور شخص پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است وجود ندارد تنها چیزى که مى تواند قرینه اى بر این معنى باشد خطابهایى است که از آیات 8 تا 10 این سوره آمده که مى گوید: ((کسى که پیوسته (براى شنیدن آیات خدا) به سرعت سراغ تو مى آید، و از خدا مى ترسد، تو از او غافل مى شوى !))
    این چیزى است که بهتر از هر کس در مورد پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى تواند صادق باشد.(4)
    مرحوم آيت الله معرفت نيز مي فرمايند:
    "سؤالی که می ماند این است: در این هنگام نقش پیغمبر(صلي الله عليه وآله) چه بود؟ آیا لازم بود که شخص ثروتمند را به حال خود واگذارد یا مصلحت اندیشی کند؟ پیغمبر اکرم (صلي الله عليه وآله) در حقیقت مصلحت اندیشی کرد و به تصور اینکه اگر این ثروتمندان را رها کند، فرصت دیگری دست ندهد تا آنان را به آیین خود فراخواند، از این جهت پیغمبر
    (صلي الله عليه وآله) بدون توجه به اطرافش که چه پیش آمده است، به مذاکره خود با آن گروه ادامه داد. ..."(5)

    (4)- تفسير نمونه،ج26، ص 125
    (5)- برگرفته از سايت حوزه

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط .Mohammad. نمایش پست
    معنی "کلا" هم معنیش فقط همون نه "اینطور نیست" نمیشه و یکم سخته واسه منی که زبونم چیز دیگری هست چند معنی رو به این کلمه ارتباط بدم. معنیش به عنوان یه کلمه واحد جا نیافتاده هنوز...
    ترجمه فولادوند خوبه(آیه 11): زنهار [چنين مكن] اين [آيات] پندى است.
    و ترجمه خرمشاهی برای آیه23: حاشا، او آنچه به او فرمان داده بود، انجام نداد(برای فولادوند باعث شده بود که سوال واسم پیش بیاد:ولى نه هنوز آنچه را به او دستور داده به جاى نياورده است (23) (که چطور میشه داره میگه که آره هر وقت بخوایم زندش میکنیم بعد بگه نه اینکارارو نمیکنیمو اینا...!))
    بنده در پاسخ قبل عرض كردم كه اين كلمه حرف زنهار و هشدار و ردع است و لذا در جملات مختلف بايد ديد معنايش بايد هشداري باشد يا نفي يا نهي و ... .اين تفاوت ترجمه ها كه از اين كلمه مشاهده مي كنيد به اين مساله باز مي گردد .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  15. تشکرها 2


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط .Mohammad. نمایش پست
    آیات 11-16 خیلی خوشحال شدم که این سوال فقط برای من نبوده و سوالم بی جا نبوده است.
    متوجه اين مطلب شما نشدم .
    نقل قول نوشته اصلی توسط .Mohammad. نمایش پست
    یه سوالی هم حین خوندن پاسختون واسم پیش اومد:
    شما گفتید که اول خدا توی غار حرا به پیامبر گفت که بخوان(سوره علق)... بعد از گذشت زمان در این سوره گفت: عبس و تولی...
    مگه قران به یکباره نازل نشده؟ یکبار یکدفعه کلش اومد بعد با گذشت زمان طی 23 سال اومد دیگه؟ یه سری سوالاتم در همین مورد واسم از قبل بوده و هست:
    مثلا مگه قرآن کامل نیست؟ طوری که یک حرف کم و زیاد نداره. یعنی قبول داریم که اگه یک آیه از این قران نبود قران دیگه کتاب کاملی محسوب نمیشد؟ (منظورم تحریف نیستا...)
    یعنی خدا اگه یک آیه از این آیات رو نازل نمیکرد این کتاب کتاب ناقصی بود. خوب حالا اومدیم اون شخص عبس نمیکرد و این آیات در قرآن نمیومد... قرآن اونموقع ناقص نمیشد؟
    یعنی منظورم اینه میشه قبول کرد یکسری از آیات اضافی هستند و برای تاکید بیشتر نازل شده اند که اگر نبودند هم مشکلی نبود؟
    1- بنده در اين زمينه مطلبي عرض نكردم زيرا تاپيك اساسا در اين مورد نبوده است .
    2- سوال شما از موضوع تاپيك جاري ، خارج است .لطفا در تاپيك ديگري مطرح بفرماييد .
    با تشكر
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  17. تشکرها 2


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۴
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دستتون درد نکنه

  19. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود