جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب و پوشش اسلامی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,552
    صلوات
    1060
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    9 روز 13 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حجاب و پوشش اسلامی




    حجاب و پوشش اسلامی
    .
    .
    .
    حجاب و پوشش اسلامي

    حجاب و پوشش اسلامیحجاب و پوشش اسلامي
    اصل حجاب مربوط به احكام ويژه بانوان است و اتكاي آن، بر تفاوت‏هاي طبيعي و ساختاري زن و مرد استوار مي‏باشد. غربي‏ها به دليل اين كه اصل عدم توجه به جنسيت در تقسيم كار را محور تمدن و عامل پيشرفت دانسته‏اند، تحليل درستي از حجاب و فرهنگ آن ندارند...


    نویسنده : محمد باقر شريعتي سبزواري
    اصل حجاب مربوط به احكام ويژه بانوان است و اتكاي آن، بر تفاوت‏هاي طبيعي و ساختاري زن و مرد استوار مي‏باشد. غربي‏ها به دليل اين كه اصل عدم توجه به جنسيت در تقسيم كار را محور تمدن و عامل پيشرفت دانسته‏اند، تحليل درستي از حجاب و فرهنگ آن ندارند؛ از اين رو زنان را بين گزينش انسانيت محوري در محيط كار، و يا مرد محوري و ابزار جذّاب بودن براي خوشايند مردان، مردد ساخته‏اند، و در نتيجه به جدايي آنان از ارزش‏ها منجر گرديده است.
    در جوامع اسلامي، بر اثر تأثير متقابل فرهنگ‏ها، شاهد كاهش كيفيت حجاب هستيم. اين پوشش اسلامي با اين كه به حسب ظاهر، بار سياسي ندارد، ولي بر خلاف انتظار، ديروز و امروز در معرض شديدترين حملات قرار گرفته است. هر از چند گاهي در كشورهاي غربي قانوني بر ضد آن به تصويب مي‏رسد و زنان و دختران به جرم پوشش اسلامي از تحصيلات دانشگاهي ممنوع مي‏شوند. آنان مانند مزدوراني چون آتاتورك و رضا خان به كشف حجاب اجباري دست نمي‏زنند تا با واكنش مردم مواجه شوند، ليكن با تصويب چنين قوانين ضد انساني و ضد آزادي، حلقه محاصره را بر زنان با حجاب تنگ‏تر ساخته تا در نهايت خود، حجاب را بر دارند و هم رنگ زنان جوامع غربي گردند. شايسته است ملت‏هاي اسلامي در مقابل اين نوع تهاجم فرهنگي از خواب غفلت بيدار شده و موضوع حجاب را عميق‏تر از گذشته بازنگري نمايند.

    پيشينه حجاب
    پوشش ديني بانوان، از اختراعات آيين اسلامي نيست، بلكه ريشه در تاريخ دارد. به گفته ويل دورانت: «قوم يهود و ايرانيان قديم، حجاب را براي بانوان يك نوع كرامت و شرافت، و از واجبات ديني مي‏دانستند».1 اما اسلام، پوشش و حجاب را براي شبه جزيره عربستان به ارمغان آورد.
    هم اكنون در اسراييل، بسياري از بانوان قوم يهود با پوشش كامل به مدرسه و دانشگاه مي‏روند، ولي در فرانسه و تركيه، به جرم داشتن حجاب، زنان از تحصيل باز داشته مي‏شوند؛ در حالي كه از نظر منشور جهاني، هر انساني در اتخاذ عقيده، شغل، مسكن و نوع لباس، آزاد است. هر كشوري لباس ملي خاصي دارد كه هر انساني حرمت آن را پاس مي‏دارد و كسي حق تعرض و مزاحمت ندارد. متأسفانه برخي از جوانان ساده لوح كشورهاي اسلامي، بر اثر تهاجم فرهنگي، به جاي لباس مردانه، لباس زنانه مي‏پوشند، موهاي بلند خود را مي‏بافند و به پشت سر مي‏آويزند، ريش ستاري مي‏گذارند يا موهاي بتيلي براي خود درست مي‏كنند، قيافه هيپي گرانه به خود مي‏گيرند و يا محاسن قيطاني شبيه تركمن‏ها براي خود مي‏سازند و آزادانه در كوي و برزن، اندام آن چناني خويش را به نمايش مي‏گذارند و احدي متعرض آنان نمي‏شود، در حالي كه برخي از حكومت‏هاي غربي، چادر و يا پوشش اسلامي را كه هيچ گونه ضرر و زياني ندارد، بر نمي‏تابند؛ اما در مقابل، برهنگي و خود آرايي زنان را كه باعث تهييج شهوات و ناهنجاري‏هاي اجتماعي و اخلاقي و ناامني هاست، مورد تشويق قرار مي‏دهند. بي بند و باري و مفاسد اخلاقي و جنسي در اين كشورها به حدي است كه برخي از دختران غربي، براي حفظ امنيت خود، به سياه پوستان پناه مي‏برند.
    در اين ميان، آنچه از همه عجيب‏تر مي‏نمايد، موضع مفتي الازهر مصري است كه به جاي دفاع از اين حكم ضروري و اجتماعي مسلمان‏ها، هم صدا با غربيان به نفي حجاب مي‏پردازد. اين گونه رفتارهاي متناقض ما را بر آن داشت تا در اين شماره، مسئله حجاب اسلامي را مورد بازنگري قرار دهيم.

    حجاب و پوشش اسلامي
    واژه حجاب و مشتقّات آن، هفت بار در قرآن كريم تكرار شده و در تمام موارد، به معناي پرده و مانع است. قرآن كريم مي‏فرمايد: «فاسئلوهنّ من وراء حجاب؛2 اگر از زنان پيامبر چيزي خواستيد، از پشت پرده بخواهيد.»
    حجاب از نظر لغت، در معاني گوناگوني به كار رفته است:
    1 ـ پرده، چادر، روپوش، روبند، آنچه با آن چيزي را بپوشانند.3
    2 ـ پرده حايل ميان قلب و شكم.
    3 ـ به غروب خورشيد در تاريكي نيز، در حجاب قرار گرفتن تعبير شده است.4
    اما به كار گرفتن كلمه «حجاب» در خصوص پوشش بانوان، يك اصطلاح تازه و جديد است.
    فقهاي اسلام در كتاب‏هاي فقهي خود از واژگان «ستر» و «ساتر» استفاده كرده‏اند. و آن را بر دو تقسيم مي‏دانند:
    1ـ پوششي كه ذاتاً واجب است؛ مانند پوشيده نگاه داشتن شرمگاه‏ها از ديد مردان و زنان ديگر، بلكه كودكان مميز و اهل تشخيص، به جز همسر.
    2ـ پوشش در حال نماز؛ واجب است بانوان در هنگام نماز، تمام بدن حتي سر و موي خود را بپوشانند؛ ولي پوشاندن دست‏ها تا مچ، پاها تا مچ و گردي صورت به مقداري كه در وضو شسته مي‏شود، لازم نيست.5

    دلايل وجوب حجاب
    مراجع عظام و عالمان اسلامي براي وجوب پوشش بانوان به قرآن، سنت پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ، روايات معصومان ـ عليهم السلام ـ و سيره زنان مسلمان (سيره مسلمين) استناد كرده‏اند كه به مواردي از آنها اشاره مي‏كنيم:



    ویرایش توسط شیوا83 : ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ در ساعت ۱۲:۴۰

    سه چیز همیشه تو قلبمه!!!

    1_خدا

    2_پدر
    3_مادر
    تکواندو نیست نه..
    تکواندو ضربان قلبمه..

    نباشه میمیرم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,327
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,247 پست
    حضور
    122 روز 16 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " حجاب چه کلمه بزرگی است. و چگونه می توان اهمیت حجاب را در جامعه کنونی به دیگران فهماند.؟

    حجاب تنها مختص پوشش نیست. بلکه باید در چشمها و گوشها و تمام اعضای بدن حجاب را رعایت

    کرد. نمی دانم من که سعی می کنم کمتر به خیابانهای شهر گل و بلبل بروم. هر چند که زنان و دختران محجبه هم در گوشه و کنار شهر دیده می شود. اما وای از بی حجابان این جا بعضی اوقات فکر می کنم که در یک کشور اروپایی زندگی می کنم.

    اکنون مدت هفت سال است که در این شهر زندگی می کنم . هنوز هیچگونه ارتباطی با مردم اینجا نتوانسته ام برقرار کنم. اخر فرهنگ غربی در این شهر زیاد دیده می شود.

    انواع ازادی ها چه از نظر پوشش و چه از نظر رفتاری . بخوبی در اینجا حس می شود.

    و حجاب را چگونه می توان به کسانی که نمی خواهند بپذیرند .تفهیم کرد. مانند کسی هست که خود را به خواب بزند. و هر چه او را صدا کنیم بیدار نمی شود.

    ایا براستی دین و ایمان و حیا را به راحتی می توان در بین انسانهایی که خود را به کری و کوری می زنند برقرار کرد . ؟ راهی سخت در پیش است و نسل جوان ما در معرض انواع خطرات قرار دارد.

    چه باید کرد؟ ...
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    1,552
    صلوات
    1060
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    9 روز 13 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حجاب و پوشش اسلامی




    الف ـ حجاب در قرآن
    1ـ «قل للمؤمنين يغضّوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك ازكي لهم ان الله خبير بما يصنعون؛6 به مردان مؤمن بگو: چشمانشان را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند و كانون عفت خويش را حفاظت نمايند. اين عمل براي آنها پاكيزه‏تر است. تحقيقاً خداوند به آنچه انجام مي‏دهيد، آگاه است.»
    انسان، مقدس‏تر و پاك‏تر از اين است كه درباره شرمگاه‏ها بينديشد، چرا كه نگاه به موضع حرام، باعث تفكر مي‏شود. بر اين اساس، بعضي معتقدند مراد از اين فراز آيه «يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم»، ستر عورت است؛ يعني بر مرد و زن واجب است عورت خود را از يكديگر بپوشانند، اما ما تقريباً جزم داريم كه «يغضوا من ابصارهم» اختصاص به نظر به عورت ندارد، بلكه شايد بيشتر اختصاص به نظر به غير عورت داشته باشد؛ بنابر اين ممكن است مقصود آيه، حفظ شرمگاه‏ها و نگاه به آنها هر دو مورد توجه باشد.7 چون چشم چراني و نگاه به نامحرمان از آفات مهم ايمان است و غالباً مردان گرفتارآن هستند و زنان نيز تشويق مي‏شوند.
    در ادامه آيه، به ضرورت حجاب زن پرداخته و مي‏فرمايد: «و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهنّ و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهنّ الا ما ظهر منها و ليضربن بخمرهنّ علي جيوبهن و لا يبدين زينتهنّ الا لبعولتهنّ...؛8 به بانوان با ايمان بگو: چشم هاي خود را از نگاه به اجنبي فرو پوشند و دامن خويش را (از آلودگي) پاك نگه دارند و زينت و جمال خود را جز آنچه كه به طور طبيعي نمايان است، از نامحرمان بپوشانند. و مقنعه و روسري خويش را بر روي سينه‏ها افكنند و زينت و مواضع زيبايي‏ها را جز براي شوهران خود و... نمايان نسازند.»
    مطابق آيه، زن نبايد زينت خود را ظاهر سازد، مگر در دو مورد: يك استثنا در مورد خود زينت است، يعني مگر بعضي از زينت‏ها و به تعبير قرآن، زينت ظاهر، و استثناي دوم در مورد افراد است؛ يعني و مگر براي بعضي از طبقات كه غير شوهر او هستند؛ مانند پدر پسر، برادرزادگان، خواهرزادگان، فرزندان شوهر و چند طبقه ديگر.9
    2ـ «يا ايّها النبي قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهنّ من جلابيبهنّ10 ذلك ادني ان يعرفن فلا يؤذين؛11 اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زن‏هاي مؤمنان بگو كه چادر خويش را بر خود فرو پوشند. اين كمترين چيزي است تا به عفت شناخته شوند و از تعرض و آزار افراد هوسران محفوظ بمانند.»
    شأن نزول آيه
    اگر به شأن نزول آيات سوره نور توجه كنيم، فلسفه حجاب به طور كامل روشن مي‏شود.
    ابن مرويه از حضرت علي عليه‏السلام بازگو مي‏سازد: «جواني از انصار در مسير راه، با زني روبرو گرديد كه مقنعه خود را پشت گوش‏هايش انداخته و قسمتي از گردن و سينه‏هاي خود را نمايان ساخته بود. همين طور كه با چشمانش زينت‏ها و گام‏هايش را بدرقه مي‏كرد، ناگهان صورتش به استخوان بر آمده از ديوار اصابت كرد و خون جاري شد. جوان سوگند ياد كرد با همين وضع خدمت رسول خدا شرفياب شده، موضوع را بازگو نمايد. تا چشم پيامبر به جوان افتاد، متأثر شد و فرمود: اين پاداش گناه توست، و بي درنگ اين آيه نازل گرديد.»12
    قرآن در آيه 30 اين سوره، مردان را از چشم چراني نهي مي‏كند و در آيه 31، زنان را از نگاه و عدم رعايت حجاب كامل بر حذر مي‏دارد، چون مي‏خواهد هم زنان را از بهره كشي مردان از راه چشم و گوش و قوه لامسه باز دارد و هم آنان را از مسابقه پايان‏ناپذير در نشان دادن اندام، عشوه گري‏ها، طنازي‏ها، آرايشگري‏ها مانع شود تا در نتيجه آن، هوس‏راني، تجدد طلبي و نوخواهي را در نهاد مردها زنده نسازند و سرنوشت خود را به فلاكت نيندازند. وانگهي دامن زدن به شهوات و هوس‏هاي خفته مردها، در واقع افروختن و شعله ور ساختن آتشي است كه نوعاً زن‏ها در آن خواهند سوخت و يا به ابتذال و سقوط شخصيت آنان منجر خواهد گرديد.
    ب) حجاب از نظر روايات
    روايات فراواني در باره وجوب پوشش از ائمه معصومين (عليهم السّلام) نقل شده است، كه ما فقط به يك نمونه بسنده مي‏كنيم.
    فضيل در حديثي از امام مصعوم عليه‏السلام پرسيد: آيا بازوهاي بانوان از زينت‏هايي است كه خداوند متعال پوشاندن آن را واجب دانسته و فرموده است: زن نبايد زينت خود را جز براي همسران و ساير محارم ظاهر سازد؟ فرمود: بلي.13

    فلسفه حجاب
    پوشش بانوان در اسلام، يك اصل تعبدي نيست، بلكه مصلحت‏ها و حكمت هايي دارد؛ از جمله:
    1ـ زن مانند مرد، حوايج و نيازمندي هايي دارد كه براي تأمين آن، ناگزير بايد از محيط خانه خارج گردد تا بتواند آنها را فراهم سازد. در كتاب‏هاي فقهي و حديثي، خروج زن با اذن شوهر براي تأمين حوايج و شركت در نمازهاي عيد فطر، عيد قربان، نماز جمعه و جماعت، تجويز شده است؛ پس حجاب براي خروج زن از محيط خانه، تشريع گرديده است.
    2ـ شركت زن در فعاليت‏هاي عبادي، سياسي و اجتماعي و دفاع از حقوق شخصي، تعليم و تعلّم. در اين صورت رعايت حجاب واجب مي‏شود تا كام‏يابي‏ها منحصر در محيط خانه شود و محيط خارج تنها براي كار و فعاليت باشد.
    3ـ احساس امنيت روحي و حراست آنان از خطرات احتمالي و بيماران جنسي و عناصر لا ابالي. پناه بردن برخي از دختران سفيد پوست غربي به سياه پوستان، علاوه بر قدرت جنسي بيشتر، به دليل قدرت جسمي و دفاعي آنان است.
    4ـ حجاب، عامل خودسازي و تهذيب نفس است، چرا كه زنان را از خود آرايي، طنازي، خودنمايي و صيادي باز مي‏دارد.
    5ـ حفظ نظام خانوادگي و علايق زوجيت، بستگي تام به پوشش بانوان دارد.

    ارزش حجاب
    امام خميني (ره) در باره ارزش حجاب مي‏فرمايد: «حجاب اسلامي يعني حجاب وقار، حجاب شخصيت، ساخته من فقيه نيست؛ اين نص صريح قرآن است. آن قدري كه قرآن مجيد بيان كرده، نه ما مي‏توانيم از آن حدود (محدوده) خارج شويم و نه زناني كه معتقد به اين كتاب بزرگ آسماني هستند.»14
    بايد به دنيا تفهيم كنيم كه دست‏يابي به مدارج علمي به معناي پشت كردن به مفاهيم ارزشي ديني و رويكرد به مظاهر فريباي تمدن غربي نمي‏باشد.
    از اين جا روشن مي‏شود كه چرا فرانسه در ممنوعيت تحصيل دختران با حجاب اسلامي در دانشگاه‏ها پيشگام شده است، چون نقش آن را در پيروزي الجزاير چشيده است.
    فرانس فانون مي‏نويسد: «هر چادري كه دور انداخته مي‏شود، افق جديدي را كه بر استعمارگران ممنوع بود، در برابر او مي‏گشايد و بدن زن الجزايري را كه عريان شده است، به او نشان مي‏دهد و پس از ديدن هر چهره بي حجابي، اميدهاي حمله ور شدن اشغال‏گران ده برابر مي‏گردد. هر بار كه يك زن كشف حجاب مي‏كند، در واقع وجود جامعه الجزايري را بر سيستم دفاعي سست بنياد، باز و متلاشي شده به اشغال‏گران اعلام مي‏دارد.»15
    بنابر اين، حجاب، پاسخي است به نداي فطرت، نشانِ تمدن و فرهنگ اسلامي است، فزوني بخش حرمت زنان و مايه سلامت جسم و آرامش روان جامعه است.
    اسلام، طرفدار پرده نشيني نيست، اسلام مي‏خواهد زن در حضور مردهاي اجنبي، بدن خود را بپوشاند بدون آن كه مجبور باشد از اجتماع كناره‏گيري كند. رعايت پوشش اسلامي در قالب دو اصل «پوشيدگي» و «سادگي»، آثار و نتايج مهمي از لحاظ فردي و اجتماعي در بر دارد.
    در مخزن شرف، گهري جز حجاب نيست شمشير ديده را سپري جز حجاب نيست
    اي ملتي كه يك سره در خواب غفلتيد در كاستن ز فرّ نياكان شتاب چيست؟

    پی نوشت ها :
    1ـ تاریخ تمدن، ج 1، ص 233; براى مطالعه بیشتر، به کتاب مسئله حجاب شهید مطهرى مراجعه شود.
    2ـ احزاب (33) آیه 53.
    3ـ المنجد، ماده (حجب) و فرهنگ عمید، واژه حجاب.
    4ـ عروة الوثقى، ج 1، ص 414.
    5ـ همان.
    6ـ نور (24)آیه 30.
    7ـ مرتضى مطهرى، آشنایى با قرآن، ج 4، ص 82 ـ 84، با تلخیص.
    8ـ همان، آیه 31.
    9ـ مرتضى مطهرى، همان، ص 90.
    10ـ جلباب، پیراهن یا جامه گشاد شبیه چادر و عباى عربى را گویند; المنجد، ماده جلباب.
    11ـ احزاب (33) آیه 59.
    12ـ الدر المنثور، ج 5، ص 40.
    13ـ وسائل الشیعه، ج 20، ص 200 ـ 201.
    14ـ زن از دیدگاه امام خمینى، ص 147.
    15ـ انقلاب الجزایر، ص 210.


    سه چیز همیشه تو قلبمه!!!

    1_خدا

    2_پدر
    3_مادر
    تکواندو نیست نه..
    تکواندو ضربان قلبمه..

    نباشه میمیرم


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود