جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مساله شفاعت وتوسل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    3,760
    صلوات
    522
    تعداد دلنوشته
    16
    مورد تشکر
    1,370 پست
    حضور
    166 روز 12 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    6

    مساله شفاعت وتوسل




    مسئله شفاعت و توسل
    مساله شفاعت وتوسل

    نویسنده: مکارم شیرازی ، ناصر،

    پیامبران الهی و از همه برتر پیامبر اسلام (ص) دارای مقام شفاعتند و برای گروه خاصی از گنهکاران نزد خداوند شفاعت می کنند، ولی آن هم به اذن و اجازه پروردگار است: «ما من شفیع الا من بعد اذنه، هیچ شفاعت کننده ای نیست مگر بعد از اذن و اجازه پروردگار» . (1)

    «من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه، کیست که در نزد او شفاعت کند جز به فرمان او» (2) و اگر در بعضی از آیات قرآن اشاره به نفی شفاعت بطور مطلق شده و می فرماید: «من قبل ان یاتی یوم لا بیع فیه و لا خلة و لا شفاعة، انفاق کنید پیش از آن که روزی فرا رسد که در آن روز نه بیع وجود دارد (تا کسی بتواند سعادت و نجات را برای خود خریداری کند) و نه دوستی (و رفاقتهای معمولی سودی دارد) و نه شفاعت » (3) منظور شفاعت استقلالی و بدون اذن خداست، یا درباره کسانی است که قابلیت شفاعت ندارند، زیرا بارها گفته شد که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر می کنند.

    ما معتقدیم:مساله شفاعت، وسیله مهمی است برای تربیت افراد، و باز گرداندن گنهکاران به راه راست و تشویق به پاکی و تقوا و احیای امید در دل آنان، چرا که مساله شفاعت، بی حساب و کتاب نیست، تنها در مورد کسانی است که شایستگی آن را داشته باشند، یعنی آلودگی آنها در حدی نباشد که رابطه خود را با شفیعان بکلی قطع کرده باشند، بنابراین مساله شفاعت به گنهکاران هشدار می دهد، تمام پلها را پشت سر خود خراب نکنند و راهی برای بازگشت برای خود بگذارند و لیاقت شفاعت را از دست ندهند.

    مساله توسل

    مساله «توسل » نیز شبیه مساله «شفاعت » است، این مساله به صاحبان مشکلات معنوی و مادی اجازه می دهد که دست به دامان اولیاء الله بزنند تا به اذن الله حل مشکلاتشان را از خدا بخواهند، یعنی از یکسو خود به درگاه خدا روی می آورند و از سوی دیگر اولیاء الله را وسیله قرار می دهند: «و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جائوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما، اگر آنها هنگامی که به خود ستم می کردند (و مرتکب معصیت می شدند) به نزد تو می آمدند و از خدا طلب آمرزش می کردند، و رسول خدا (ص) نیز برای آنها طلب آمرزش می نمود خدا را توبه پذیر و مهربان می یافتند» . (4)

    و نیز در داستان برادران یوسف (ع) می خوانیم: «آنها به پدرشان متوسل شدند و گفتند: «یا ابانا استغفر لنا انا کنا خاطئین، ای پدر!برای ما، از خدا آمرزش بخواه، چرا که ما خطا کار بودیم!» پدر پیر (یعقوب پیامبر) این پیشنهاد را از آنها پذیرفت و به آنان وعده مساعد داد و گفت: «سوف استغفر لکم ربی، به زودی برای شما از پیشگاه پروردگارم طلب آمرزش می کنم » . (5) اینها گواه بر این است که «توسل » در امتهای پیشین بوده و هست.

    ولی نباید از این حد منطقی فراتر رفت، و اولیاء الله را مستقل در تاثیر و بی نیاز از اذن خدا دانست که سبب «شرک و کفر» خواهد شد.

    و نیز نباید توسل به صورت عبادت اولیاء الله در آید که آن هم «شرک و کفر» است، زیرا آنها در ذات خود و بدون اذن پروردگار مالک سود و زیانی نیستند: «قل لا املک لنفسی نفعا و لا ضرا الا ما شاء الله، بگو:من (حتی) برای خودم مالک سود و زیانی نیستم مگر آنچه خدا بخواهد» (6) و غالبا در میان گروهی از عوام از همه فرق اسلامی همیشه افراط و تفریطهایی در مساله توسل دیده می شود که باید آنها را ارشاد و هدایت کرد.

    پی نوشتها:

    1- سوره یونس، آیه 3.

    2- سوره بقره، آیه 255.

    3- سوره بقره، آیه 254.

    4- سوره نساء، آیه 64.

    5- سوره یوسف، آیه 97 و 98.

    6- سوره اعراف، آیه 188.

    تمام خنده هایم را نذر کرده ام

    تا تو همان باشی که صبح یکی از روزهای خدا

    عطر دستهایت،

    دلتنگی ام را به باد می سپارد...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,317
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,221 پست
    حضور
    122 روز 7 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " معنای شفاعت.

    شفاعت به معنای واسطه شدن و میانجیگری و کمک کردن است. موجودی قوی تر و برتر .واسطه

    می شود و کمک می کند تا موجود پایین تر را به خود ملحق کند. مثلا" کسانی که محبوب خدا

    هستند و در اثر بندگی به قله های کمال رسیده اند. دست ضعیفان را می گیرند و ان ها را از قهر

    خداوند دور می نمایند و یا در درجات بهشت ارتقائشان می دهند.

    از همین جا می فهمیم که شفاعت فقط برای نجات از عذاب نیست. بلکه حتی کسی که در بهشت است و اهل عذاب هم نیست .

    اگر بخواهد درجات بالاتری پیدا کند محتاج شفاعت کسانی است که در بالاترین درجات بهشت هستند.

    بنابر این حتی انبیا هم اگر بخواهند بالاتر بروند محتاج شفاعت پیامبر اکرم و ال او علیه السلام

    هستند.

    انبیاء هم محتاج شفاعت اند !

    ابوایمن نقل میکند که به امام باقر علیه السلام عرض کردم : یا ابن رسول الله . شما مردم را با شفاعت مغرور می کنید.

    به گونه ای فریفته می کنید که می گویند خیالمان راحت باشد .هر چه گناه کنیم پیامبر و الش

    ما را نجات می دهند. (گویا راوی به نظرش امده است که این قدر نباید از شفاعت گناهان گفته شود. چون موجب غرور و تحریک مردم به گناه است. )

    تغرون الناس و تقولون شفاعه محمد شفاعه محمد . مردم را مغرور می کنید و ان ها

    هم می گویند:شفاعت محمد. شفاعت محمد.

    وقتی ابو ایمن این سخن را گفت .یکدفعه حالت غضبی در چهره امام پیدا شده و فرمود :

    و یحک یا ابا ایمن اغرک ان عف بطنک و فرجک. وای بر تو !خیال می کنی همین که لقمه حرام

    نمی خوری و خودت را از گناه نگه می داری .دیگر احتیاجی به شفاعت نداری ؟

    بعد فرمود :اگر سختی های قیامت را ببینی .می فهمی که چقدر محتاج هستی. بعد فرمود :

    ما احد من الاولین والاخرین الا و هو محتاج الی شفاعه محمد صلی الله علیه و اله یوم القیامه .

    روز قیامت همه انسانها از اول تا اخر حتی انبیا محتاج پیامبر (ص)هستند.

    بنابر این شفاعت فقط مخصوص گناهکاران و اهل معصیت نیست. بلکه خوبان و حتی انبیای الهی

    هم همان طور که در دنیا تمسک و توسل به اهل بیت علیه السلام داشتند و اهل بیت علیه السلام از انان دستگیری کردند. در اخرت به این دستگیری محتاج ترند.

    در روایات بسیار امده است که انبیای الهی در عبور از سختی ها و یا هنگامی که ترک اولایی

    می کردند و به عقوبت هایی مبتلا می شدند به محمد و ال توسل داشتند.

    ادم بعد از هبوط یونس هنگام گرفتار شدن در شکم ماهی .ابراهیم برای سلامتی از اتش . نوح

    برای سلامتی از امواج و رسانیدن کشتی به محل امن . موسی هنگام زدن عصا به دریا و عبور از ان.

    عیسی در هنگام زنده کردن مردگان و ... همواره به اهل بیت علیه السلام متوسل می شدند

    و از انها تقاضای دستگیری می کردند.

    در اخرت که کار دقیق تر و سخت تر است. قطعا"به این دستگیری و شفاعت محتاج ترند.

    بله انان که غنی ترند محتاج ترند. یا حق.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است

  4. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود