-
۱۳۸۶/۰۶/۱۸, ۱۶:۰۹ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۶
- نوشته
- 45
- مورد تشکر
- 31 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
پرسش از من پاسخ از شما
با توجه به نص صریح امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، در صورتی که آقای X با شناخت کامل و آزادی عمل بخواهد به جهنم برود، تکلیف سایر افراد جامعه در ارتباط با وی چیست؟ این پرسش با این فرض است که آقای X :
الف - کاری که ضرری به دیگران برساند، انجام ندهد.
ب- شناخت کاملی از معاد داشته و بداند که در آن دنیا، جهنمی که انتظارش را می کشد، دارای چه مشخصاتی است.
-
۱۳۸۶/۰۶/۱۹, ۲۱:۴۱ #2
نقل قول : پرسش از من پاسخ از شما
به نام خدا
با عرض سلام
اقاي كوروش ايران نژاد امر به معروف و نهي از منكر زماني واجب مي گردد كه شرايط وجود داشته باشد و يك از شرايط ان احتمال تاثير گذاري مي باشد . البته اين سوال شما مرا بيشتر به ياد جريان گاو بني اسرائيل انداخت اخه بنده خدا كدوم ادم عاقلي با علم كامل به معاد مي اد و مرتكب گناه مي شه اين حرف شما مثل اينه كه مي گيد من مي دونم كه برم تو اتش منو مي سوزونه اما مي رم دوست گرامي اگه واقعا يكي اين حرف رو بزنه تكليف اطرافيان دو برابر مي شه چون معلومه كه گوينده عقل درست و حسابي نداره
يا حق
ویرایش توسط سخن آشنا : ۱۳۸۶/۰۶/۱۹ در ساعت ۲۱:۴۳
-
-
۱۳۸۶/۰۶/۲۲, ۰۰:۲۸ #3
-
۱۳۸۶/۰۶/۲۲, ۰۵:۲۵ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
نقل قول : پرسش از من پاسخ از شما
يا للعجب .
برادر عزيز اين چه فرمايشي است كه مي فرماييد.فقط اهل يقين هستند كه شايد بتوانند از جايگاه خودشان در آخرت خبر دار باشند.
كدام اهل يقين را شما مي شناسيد كه اهل گناه هم باشد .
نفرماييد آقا .از شما بعيده اين حرفا.هرچند گه قبلا هم نوشته هاي شما تعجب بر انگيز بود ولي اين يكي كه ديگه تابلوست .
ببخشيد ها..........
-
۱۳۸۶/۰۶/۳۱, ۱۰:۴۳ #5
نقل قول : پرسش از من پاسخ از شما
بسم الله الرحمن الرحيم
با عرض سلام و ارادت
1. آنچه ضرورت امر به معروف و نهي از منكر را باعث مي شود انجام گناهان آشكار و اجتماعي است و گرنه اسلام اجازه تجسس در امور خصوصي مردم را نمي دهد (و لا تجسسوا).
2. فرض انجام گناه علني و در حضور ديگران و عدم تاثير آن بر ديگران ، فرض محالي است . از نظر رسول اعظم اسلام چنين گناهي به منزله سوراخ كردن كشتي اجتماع است و چگونه مي توان تصور كرد كه كشتي سوراخ شود ولي سرنشينان آن آسيب نبينند . در عين حال چون فرض محال ، محال نيست با قبول فرض ، نهي از منكر منتفي است .
3. چنان كه دوستان گفتند يكي از شرايط امر به معروف و نهي از منكر ، احتمال تاثير است و بر حسب مفروض پرسش ، نهي از منكر منتفي است چون شرط موجود نيست .
4. البته امر به معروف و نهي از منكر مراتبي دارد كه آنچه گذشت از مرتبه دوم به بالا بود ولي در مرتبه اول كه شرطي وجود ندارد طبيعي است كه هر انسان مومن و عاقلي حريم شكني را دوست نمي دارد و از آن ناراحت مي شود و اين مرتبه ي از امر به معروف و نهي از منكر در مفروض پرسش نيز جريان دارد .
5. هر جامعه اي براي خود مقرراتي دارد كه همه اعضاي آن جامعه مكلف به مراعات آن قوانين هستند و كسي كه در يك جامعه اسلامي زندگي مي كند مكلف است مقررات اين جامعه را رعايت كند و اگر نكرد ديگران از باب خيرخواهي و لطف بايد اين بيمار را تيمار كنند ، چون از نظر اسلام همه مسوولند (كلكم راع و كلكم مسوول عن رعيته ) .
والسلام
حسن السئوال نصف العلم
-
۱۳۸۷/۰۴/۲۵, ۲۰:۲۹ #6
با تشکر از دوستان و اساتیدی که در این بحث شرکت کردند ، بحث به آرشیو انتقال داده خواهد شد
مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب
-
۱۳۸۷/۰۴/۲۵, ۲۰:۵۰ #7
تاپیک قفل شد
مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری