جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فضائل وکرامات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فضائل وکرامات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام




    معرفت وبصیرت بالای حضرت عباس علیه السلام:
    در این تاپیک قصد داریم در این مدتی که به ماه محرم مانده است فضائل وکرامات حضرت عباس علیه السلام را با مشارکت هم بنویسیم تا انشاء الله با معرفت وارد محرم شده باشیم.
    متاسفانه مداحان وخطباء ما تا بحال بیشتر روی شجاعت آنحضرت مانور داده اند، وبه دیگر جنبه های شخصیتی ایشان پرداخته نشده، لذا اولویت در اینجا بیان فضایل آنحضرت است. برای شروع بنده از معرفت وبصیرت آنحضرت که در زیارتنامه اش هم آمده است شروع می کنم.

    بصیرت بالای حضرت عباس علیه السلام دربین فرزندان ائمه:
    در محضر استاد عزیز وبزرگوار آیت الله محی الدین شیرازی امام جمعه سایق شیراز بودیم، وروز ولادت حضرت عباس علیه السلام هم بود.
    یکی از دوستان از ایشان در خواست کرد اگر در مورد آنحضرت نکته ای است بفرمایند. ایشان فرمودند:
    حضرت عباس مقام امامت حضرت اباعبدالله را با بصیرت خودش به دست آورده بود وامام علی (ع) اینها را به او نگفته بود، چون ائمه به فرزندانشان به خاطر جوی که بود واحتمال حسادت بود اینها را نمی گفتند. لذا این بصیرت بالای ایشان بود که مقام امامت ایشان را درک کرده وذوب در آن شده بود.
    وإلا محمد حنفیه هم در شجاعت کمی از حضرت عباس نداشت ولی بخاطر بصیرت پایین نتوانست در امتحان کربلا نمره خوبی بگیرد. حتی قصد منصرف کردن حضرت را هم داشت. همچنین عبدالله بن عباس مفسر بزرگ قرآن وپدر خانم حضرت ابوالفضل علیه السلام.


    دلیل نگفتن جایگاه امامت به فرزندان:
    چرا امامان عظمت برادری که در آینده قرار بود امام شود را به برادران او نمی گفتند؟
    استاد در این رابطه به حدیثی استناد م ی کرد که بنده متن حدیث را همراه با خلاصه ترجمه آن خدمتتان عرض می کنم.
    عَنْ أَبَانٍ قَالَ:أَخْبَرَنِي الْأَحْوَلُ أَنَّ زَيْدَبْنَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع بَعَثَ إِلَيْهِ وَ هُوَ مُسْتَخْفٍ قَالَ فَأَتَيْتُهُ فَقَالَ لِي يَا أَبَا جَعْفَرٍ مَا تَقُولُ إِنْ طَرَقَكَ‏ طَارِقٌ‏ مِنَّاأَ تَخْرُجُ مَعَهُ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ إِنْ كَانَ أَبَاكَ أَوْ أَخَاكَ خَرَجْتُ مَعَهُ قَالَ فَقَالَ لِي فَأَنَا أُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ أُجَاهِدُ هَؤُلَاءِالْقَوْمَ فَاخْرُجْ مَعِي قَالَ قُلْتُ لَا مَا أَفْعَلُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَفَقَالَ لِي أَ تَرْغَبُ بِنَفْسِكَ عَنِّي قَالَ قُلْتُ لَهُ إِنَّمَا هِيَ نَفْسٌ وَاحِدَةٌ فَإِنْ كَانَ لِلَّهِ فِي الْأَرْضِ حُجَّةٌ فَالْمُتَخَلِّفُ عَنْكَ نَاجٍ وَ الْخَارِجُ مَعَكَ هَالِكٌ وَ إِنْ لَا تَكُنْ لِلَّهِ حُجَّةٌ فِي الْأَرْضِ فَالْمُتَخَلِّفُ عَنْكَ وَ الْخَارِجُ مَعَكَ سَوَاءٌ قَالَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا جَعْفَرٍ كُنْتُ أَجْلِسُ مَعَ أَبِي عَلَى الْخِوَانِ فَيُلْقِمُنِي الْبَضْعَةَ السَّمِينَةَ وَ يُبَرِّدُ لِيَ اللُّقْمَةَالْحَارَّةَ حَتَّى تَبْرُدَ شَفَقَةً عَلَيَّ وَ لَمْ يُشْفِقْ عَلَيَّ مِنْحَرِّ النَّارِ إِذاً أَخْبَرَكَ بِالدِّينِ وَ لَمْ يُخْبِرْنِي بِهِ فَقُلْتُلَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مِنْ شَفَقَتِهِ عَلَيْكَ مِنْ حَرِّ النَّارِ لَمْ يُخْبِرْكَ خَافَ عَلَيْكَ أَنْ لَا تَقْبَلَهُ فَتَدْخُلَ النَّارَ وَأَخْبَرَنِي أَنَا فَإِنْ قَبِلْتُ نَجَوْتُ وَ إِنْ لَمْ أَقْبَلْ لَمْ يُبَالِ أَنْ أَدْخُلَ النَّارَ ثُمَّ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَنْتُمْ أَفْضَلُ أَمِ الْأَنْبِيَاءُ قَالَ بَلِ الْأَنْبِيَاءُ قُلْتُ يَقُولُ يَعْقُوبُ لِيُوسُفَ‏ يا بُنَيَّ لا تَقْصُصْ رُؤْياكَ‏ عَلى ‏إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْداً لِمَ لَمْ يُخْبِرْهُمْ حَتَّى كَانُوا لَا يَكِيدُونَهُ وَ لَكِنْ كَتَمَهُمْ ذَلِكَ فَكَذَا أَبُوكَ كَتَمَكَ لِأَنَّهُ خَافَ عَلَيْكَ قَالَ فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ لَقَدْ حَدَّثَنِي صَاحِبُكَ بِالْمَدِينَةِ أَنِّي أُقْتَلُ وَ أُصْلَبُ بِالْكُنَاسَةِ وَ إِنَّ عِنْدَهُ لَصَحِيفَةً فِيهَا قَتْلِي وَ صَلْبِي فَحَجَجْتُ فَحَدَّثْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع بِمَقَالَةِ زَيْدٍ وَ مَا قُلْتُلَهُ فَقَالَ لِي أَخَذْتَهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْيَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِ رَأْسِهِ وَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْهِوَ لَمْ تَتْرُكْ لَهُ مَسْلَكاً يَسْلُكُهُ.(كلينى،محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص174، دار الكتب الإسلامية -تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.)

    در این حدیث طولانی چنین آمده است که زید بن علی معروف به زید شهید که فردی علم وشجاع بوده ومورد تمجید امام صادق علیه السلام. وفرزند امام سجاد(ع)، زمانی که قصد خروج علیه بنی امیه داشت به دنبال ابوجعفر لیث می رود واز او دعوت می کند تا در قیام او حضور داشته باشد.
    ابو جعفر به او جواب می دهد اگر در این زمین خداوند حجتی داشته باشد،(امام باقرع) ومن تابع او باشم، ودر قیام تو شرکت نکنم نجات یافته ام چون از امامم تبعیت کرده ام واگر شرکت کنم هلاک خواهم شد، ولی اگر حجتی الهی حضور نداشته باشد. شرکت کنم یا نکنم مساوی است.
    (این مجادله نشان می دهد که زید نمی دانست که برادرش امام باقرع بعد از او امام است وباید به اذن او وبعد امام صادق(ع) عمل کند لذا با تعجب می گوید):
    چطور شده پدر من که آنقدر به من علاقه داشت ولقمه سرد می کرد ودر دهانم می گذاشت تا دهنم نسوزد مساله ای به این مهمی را به من نگفته باشد؟!
    ابوجعفر جواب می دهد بخاطر همین دوست داشتن چون اگر می گفت، شادی حسادتش را می کردی، واز او تبعیت نمی کردی ودر نتیجه اهل آتش جهنم می شدی.
    بعد می گوید: حضرت یعقوب به یوسف گفت: خوابت را به برادرانت نگو چون شاید حسادت را بکنند وبرای نابودی تو نقشه ای بکشند.
    امام به ابوجعفر گفت: تو همه راهها را برای او بستی.
    این حدیث نشان می دهد حضرت عباس این اوج وفاداری وبصیرت را که حمایت همه جانبه از اباعبدالله ع که وقتی شهید شد حضرت فرمود: کمرم شکست از معرفت خودش داشت.




    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معرفت حقیقی به امامت:
    معرفت حضرت عباس به جایگاه امامت آنقدر بود که اطاعت محض از امام خود داشت لذا برادر هم صدا نمی کرد بلکه یا سیّدی به امام می گفت.
    شیعه وامام شناس واقعی آنقدر باید در امامت ذوب شود که اگر گفت برو بیفت در آتش نه نگوید. ماجرایی که امام صادق به خادم خود بعد از استنکاف یکی از شیعیان گفت تا نشان دهد که شیعه واقعی کیست.

    حضرت عباس از آنهایی بود که کلمه نه در برابر امر امام خود نداشت، لذا در مقتلها هم نوشته اند که وقتی همه شهید شدند آمد محضر امام وعرضه داشت:
    اگر اجازه دهید می خواهم به میدان بروم چون سینه ام به تنگ آمده است.
    امام به برادر فرمودند: شما برای اهل خیام آب بیاورید. حضرت عباس بلافاصله مشکها را برداشت وبه سمت نهر روانه شد. ویک کلمه نگفت که نه برم جنگ.
    صحنه اصلی ماجرا آنجاست که وارد شط می شود وبعد از پر کردن مشکها از شدت تشنگی قصد نوشیدن آب می کند ولی وقتی کف دست را تا ربروی لبهای مبارک می آورد، یکدفعه آب را می ریزد پایین.

    دشمن تعجب می کند این چرا این کار را انجام داد که در رجزهایش مشخص شد که چرا عباس قبل امامش باید سیراب شود؟ وزمانی که مولایم تشنه است من چرا باید آّب بخورم.
    این اوج معرفت است، آب خوردن عباس در آنجا کراهت هم نداشت بلکه کار دلداگی او در برابر امامش بود که چنین کاری انجام داد.
    او برادارانش را زودتر از خود به میدان فرستاد تا شاهد باشد که آنها جان خود را برای امامشان فدا کردند.

    اللهم ارزقنا زیارة الحسین مع أخیه العباس.


    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وفاداری عباس:
    به تعبیر امام حسین علیه السلام یاران ایان وفادارترین یاران واصحاب بودند. ولی باز میان ایشان ابوالفضل چیز دیگری بود.
    شب عاشورا وقتی امام فرمود: بیعتم را از شما برداشتم ، ا زتاریک یشب استفاده کنید واز اینجا بروید. اولین کسی که ابراز وفاداری کرد حضرت عباس علیه السلام بود.
    برادر ما چطور می توانیم شما را تنها بگذاریم؟! دیگران به ما چه می گویند. بگوییم امام خود را در میان دشمنان تنها گذاشتیم وبرگشتیم؟!مضمون کلام ایشان.

    برادری که تا آخرین لحظه از فرامین برادر بطور کامل اطاعت می کند.
    وقتی شمر ملعون برای او وبرادرهایش امان نامه آورده بود ایشان بعد از اجازه امام خود، به شمر می فرماید: لعنت بر تو وامان نامه تو.
    این امان نامه را عبیدالله بن زیاد به درخواست برادر زاده ام البنین که در دربار بود توسط شمر که نهم محرم به کربلا آمده بود فرستاد. چون شمر هم از طائفه آنها بود.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ارادت وعلاقه امام زمان (عج) به عمویشان:
    یکی از مومنان ودلسوختگان اهل بیت ع امام علیه السلام را در عرفات دید. بعد از ملاقات وقتی حضرت قصد رفتن داشت عرض کرد:
    آقا اگه خواستیم شما را دوباره ببینیم. کجا می تونیم ملاقات کنیم؟
    حضرت فرمود:
    هر خیمه ای که عزا وروزه عمویم عباس باشد.
    آنشخص فردا یک یک خیمه ها می گشت تا ببیند در کدام یک عزای حضرت عباس است تا محبوب را دوباره زیارت کند. بالاخره گمشده اش را پیدا کرد. ولی با کمال تعجب دید حضرت صاخب دم در خیمه ایستاده است. عرض کرد:
    آقا چرا اینجا ایستاده اید شما باید بالای مجلس باشید؟
    حضرت فرمود:
    هر کجا روضه عمویم عباس باشد میزباش مت خوم هستم.
    به تعبیر دیگر از حاضرین در روضه عمویم خودم استقبال می کنم.
    هدیه به روح همه حجاجی که مظلومانه در عصر بی کفایتی آل سعود به لقاء معبود رفتند. خوشا به حالشان که به لقاء بیت الهی اکتفا نکردند بلکه به دیدار صاحب بیت شتافتند.
    روحشان شاد. ذکر صلوات وفاتحه فراموش نشود.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تکلیف مداری:
    یکی از خصوصیات ابوالفضل العباس ودیگر شهدای کربلا تکلیف مداری آنها بود که موجب شد لیاقت شهادت در کنار سرور وسالار شهیدان را پیدا کنند.
    در دنیای امروزی خیلی ها امور را برحسب منویات ومنافع سیاسی خود تفسیر می کنند. منافع شخصی وحزبی را براسلام وکشور ترجیح می دهند.
    ما برای اینکه بتوانیم در مسیر پیام ودرس کربلت قدم برداریم باید تکلیف گرا باشیم.
    نگاه نکنیم که الان چی به نفع ماست بلکه بدنبال این باشیم که چی بنفع اسلام است. تا بتوانیم بگوییم عزادار واقعی هستیم.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شهادت سردار حسین همدانی مدافع حرم حضرت زینب س:
    بدون شک یکی از کسانی که در حفظ حرم حضرت زینب ومقابله با داعش در سوریه سردار شهید حسین همدانی بوده است.
    سرداری که در هشت سال دفاع مقدس از فرماندهان جنگ بود. واز زمان شروع جنگ داخلی در سوریه حضور مستمر داشت.
    او از آغاز این درگیری ها چهار سال مداوم برای حفظ سیده زینب حضور داشت ودر تربیت ومدیریت جنگ سوریه نقش بسزایی داشت.
    دفاع از حرمی که روزی حضرت ابوالفضل هم تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش صاحب آن داشت.
    سردار شهید ما بدون شک دیگر عالمی دیگر همنشین با اهل بیت خواهی بود. چون آنها خاندان کرم هستند. وکسی که خود را برای حفظ حرم آنها فدا کرده زیارتش می کنند.
    این شهادت مبارکت باد. وخوش بحالت که با ایمان زیستی وعاقبت به خیر از این دنیا رفتی.
    برای شادی روحش الفاتحه مع الصلوات.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود