جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول




    هَٰذَا مِن فَضْلِ رَبِّي


    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول




    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    بسم الله الرحمن الرحیم
    رد پای جادوگران بابل در قاب جادویی!


    از زمان دقیق ورود جادو به دنیای انسان ها، اطلاع چندانی در دست نیست، اما شاید بتوان زمان پیدایش آن را همزمان با رسالت انبیاء الهی دانست. طبق اسناد موجود در قرآن کریم، سابقه جادو و جادوگری به سال های بسیار دور باز می گردد.
    البته قرآن کریم به وضوح به شیوع جادو و جادوگری در زمان حضرت سلیمان (ع) اشاره مستقیم دارد و در ادامه به رونق آن در دوره پیامبرانی همچون ابراهیم (ع) و موسی (ع) هم اشاره می کند، اما زمان دقیقی برای پیدایش آن ذکر نمی کند.
    از شواهد موجود اینطور به نظر می رسد که پیدایش جادو و جادوگری قدمتی به اندازه حیات بشر داشته باشد و اوج رونق آن در دوران رسالت پیامبرانی چون سلیمان(ع)، ابراهیم (ع) و موسی (ع) باشد، از این رو قرآن کریم با هدف خاصی به توصیف این بخش از تاریخ پرداخته است.
    اما جادو چیست و چگونه به وجود آمده است؟
    راغب اصفهاني در کتاب "مفردات الفاظ القران"، سحر را به سه شکل معنی می کند:
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    1- فريب و پندارهاي بدون حقيقت و واقعيت، همانند شعبده بازي وتردستي؛ که به نظر علما، سحر جادوگران فرعون هم از همين نوع بوده است.
    قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى (طه-66)
    "(موسي ) گفت: شما اول(شروع كنيد وآنچه داريد جلو) بيندازيد. (آن ها طناب ها و عصاهاي خود را انداختند) موسي چنان به نظر رسيدش كه بر اثرجادوي ايشان، به ناگاه طناب ها و عصاهاي آن ها (مار شده اند و مي خزند و) تند راه مي روند."
    یا در جای دیگر می فرماید:
    قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ (اعراف- 116)
    "هنگاميكه (وسايل جادوگري خود را بينداختند، مردم را چشم بندي كردند وايشان را به هراس افكندند."
    2- جلب شیاطین به روش هاي خاص وكمك گرفتن از آن ها برای انجام برخی امور که بشر عادی از انجام آن عاجز است.
    هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ (شعرا- 221)
    "آیا به شما خبر دهم که شیاطین بر چه کسی نازل می‌شوند؟!"
    تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ (شعرا- 222)
    "آن ها بر هر دروغگوی گنهکار نازل می‌گردند؛"
    يُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ (شعرا-223)
    "آنچه را می‌شنوند (به دیگران) القاء می‌کنند؛ و بیشترشان دروغگو هستند!"
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    3- تغییر ماهیت دادن افراد و اشیاء به کمک وسایلی خاص.
    ممكن است فردی با کمک وسايلي، ماهيت، شكل اشخاص و موجودات را تغير دهد. مثلا: انسانی را به کمک وسایل، به صورت انسانی دیگر درآورد. ولي اين نوع عمل، خيال و پنداري بيش نيست و واقعيت ندارد.
    در کتاب لسان العرب درمورد سحر اینطور آمده است که:
    "سحر عبارت است از هر آنچه كه ماخذ، منشاء و عوامل آن ظريف، مرموز، نامرئي و پنهانی باشد."
    درباره معني اصطلاحي سحر هم اینطور آمده است که:
    "سحر عملي است كه با انجام دادن آن ساحر به شيطان نزديك مي شود. یا گفته شده سحر عملي خارق العاده است كه توسط فردي شرير انجام مي گيرد."
    از بحث های ارائه شده می توان به یک نتیجه کلی رسید که جادو (سحر) عملی غیرالهی است که توسط شیطان (شیاطین) در مقابله با معجزه (که امری مافوق بشری و الهی است) و برای انحراف و نابودی نوع بشر به وجود آمده و توسط آن ها در زمین نشر و بسط داده شده است.
    درواقع می توان جادو را یکی از ابزارهای مهم شیطان برای اغفال بشر و انحطاط و نابودی وی دانست که در طول سال ها تلاش نموده با کمک آن مانع گسترش فرامین الهی در میان انسان ها شود.
    منبع جادو و خواستگاه اصلی آن هنوز به صورت راز برای بشر باقی مانده، اما شواهد موجود حاکی از آن است که علم جادو به عالم ماوراء (جنیان و شاید فرشتگان، البته نه به معنای جادو به صورت عام) تعلق دارد. از این رو ورود آن به دنیای بشر و تلاقی آن با زندگی انسان ها بدون شک موجب نابودی بشر خواهد بود.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    کما این که خداوند در یک مورد، داستان نابودی بشر از طریق جادو را در قرآن کریم یادآوری می کند:
    وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ. (بقره- 102)
    "و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می‌خواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد می‌دادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمی‌دادند، مگر اینکه از پیش به او می‌گفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آن ها از آن دو فرشته، مطالبی را می‌آموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمی‌توانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند. آن ها قسمتهایی را فرامی‌گرفتند که به آنان زیان می‌رسانید و نفعی نمی‌داد. و مسلما می‌دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهره‌ای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر می‌دانستند!!"
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    خداوند در این آیه به صراحت به آثار منفی و مخرب جادو و رواج آن در میان انسان ها اشاره دارد و نوع بشر را حتی از نزدیک شدن به آن منع می کند.
    طبق اسناد ارائه شده در قرآن کریم، از جادو برای چند منظور مشخص استفاده می شده است:
    1- جدایی افکندن میان مرد و زن (زن و شوهر)
    2- ترساندن مردم و وادار نمودن آن ها به اطاعت از جادوگر یا فرعون (حاکم زمان)
    3- مقابله با پیامبران الهی
    البته به نظر می رسد که دامنه کاربرد جادو بسیار گسترده تر از مثال های بالا باشد، اما از آنجا که قرآن کریم در پس هر روایت، مقصود و هدفی والا را دنبال می کند، باید این سه مورد را مهمترین و کاربردی ترین موارد استفاده از جادو دانست و روی آن ها تمرکز ویژه داشت. به این معنی که این سه کاربرد، مختص به دورانی خاص نبوده و کاربرد آن ها همچنان در عصر حاضر هم می تواند ادامه داشته باشد!
    برای درک این موضوع، باید ابتدا ماهیت جادو در عصر حاضر را کشف نموده و سپس به نوع کاربردهایش در مقاطع مختلف توجه کرد.
    همانطور که در ابتدای بحث اشاره شد، در تعریف جادو آمده است:
    "فريب و پندارهاي بدون حقيقت و واقعيت."
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    یعنی به عبارتی تغییر و تحریف واقعیت به آنچه باید واقعی و حقیقت پنداشته شود. خب، به نظر شما در عصر حاضر ردپای این جادو با چنین قابلیت هایی را در کجا می توان یافت؟
    بله، درست حدس زده اید؛ رسانه، یکی از اصلی ترین مصداق های جادو است که متاسفانه امروزه درمیان جوامع بشری رواج بسیار یافته و با سرعت بالایی او را به سمت سقوط و انحطاط نهایی سوق می دهد. محتوای موجود در رسانه های غربی- شرقی (جادو و سحر)، با دقت و ظرافت بسیار هر سه مورد کاربرد جادو در جوامع بشری را در خود جای داده اند:
    - آن ها با هدف قرار دادن بنیان خانواده، زنان و مردان را از یکدیگر جدا ساخته و جوامع بشری را غرق در فساد نموده اند.
    - آن ها با ترساندن مردم از قدرت های کاذب دولت ها و حکومت های فاسد، سعی در تطمیع، تحمیق، تهدید و تحقیر جوامع و اجبار آن ها به اطاعت بی قید و شرط از این حکومت ها دارند.
    - آن ها با تحریف ادیان الهی و ارئه چهره ای ناصحیح از آن ها، سعی در تخریب اصول الهی دارند و در این راه در مقابل پیامبران و ائمه قد علم کرده اند.
    می بینید که جامعه امروز ما تا چه حد با جادو عجین شده و اوضاع بشر امروزی تا چه حد وخیم است. طبق روایات موجود در قرآن کریم، در چنین شرایطی بنا به درخواست مردم برای فرستادن منجی و رهایی از این شرایط (مضطر شدن) نهایتا یا خداوند به کمک فرشتگان خود (همانند هاروت و ماروت) به کمک بشر می آید، یا با فرستادن پیامبران، سحرها را نابود کرده و مردم را از بند آن ها می رهاند.
    از آنجا که همواره قانون خداوند به همان صورت قبل است و در سنت وی تغییری حاصل نمی شود، بشر امروز هم برای حضور نماینده او و نابودی جادو و سحری که مردم را درخود گرفتار ساخته، نیاز به برقراری شرایطی ویژه و خاص دارد. شرایطی که در آن خود مردم نقشی پررنگ و اساسی ایفا می کنند.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    قصد ندارم تا وارد مباحث مربوط به شرایط ظهور شوم و درمورد آن توضیح دهم، اما تا آن جا که به این بحث مربوط می شود، یکی از شرایط تحقق ظهور منجی، آگاهی یافتن مردم از شرایط موجود (میزان گرفتاری در منجلاب جادوی رسانه و قبول آن) و سپس درخواست برای رهایی و خلاصی از آن است (مضطر شدن).
    به همین دلیل لازم است تا همه افراد درگیر با رسانه (که به جرات می توان همه مردم دنیا را در این دسته قرار داد) ابتدا با ماهیت وجودی رسانه، ابعاد تبلیغی مختلف موجود در آن، نوع استراتژی به کار رفته در گسترش آن و... به خوبی آشنا شوند و سپس برای مقابله با آن خود را آماده کنند.
    البته پرداختن به ابعاد مختلف این موضوع و کالبدشکافی آن نیاز به ساعت ها قلم فرسایی و تحقیق دارد و از حوصله این مقاله خارج است. اما در ادامه این بحث، سعی می کنم تا شما خواننده عزیز را با بخش مهمی از این سحر رسانه ای که نام آن را می توان "عادی سازی جادو در میان بشر امروزی" نهاد، آشنا کنم. موضوع بسیار مهمی که عدم آگاهی از ابعاد مختلف آن باعث غفلت از خطر واقعی جادوی رسانه (و تاثیر مخرب آن بر جوامع بشری) شده و در نهایت سرنوشتی همانند مردم بابل را برای مردم گرفتار در آن در پی خواهد داشت.

    ادامه دارد...
    منبع
    نوشته شده توسط محمود بلالی
    http://vgpostmortem.ir





    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    نوشته
    754
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    39 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيا سحر و جادو واقعيّت دارد به ويژه با توجه به آيه ی 102 سوره ی بقره ؟


    ابتدا خلاصه ای از داستان دو فرشته به نام های هاروت و ماروت كه در سوره ی بقره از آنها ياد شده اين گونه بيان شده است: هنگامی كه بازار سحر

    و جادو در سرزمين بابل به اوج خود رسيد و جادوگران نابكار از اين رهگذر به آزار و اذيّت مردم آن سامان دست اندازی می كردند، گوئی مردم چشم

    امّيد به درگاه خدا دوخته و دست نياز به سوی يگانه فريادرس خود دراز كردند و گشايش كار خود يعنی نابودی ساحران نابكار را از خداوند متعال

    خواستار شدند و خداوند رحيم در رحمتش را گشود و دو فرشته از بارگاه پرعظمت خود به نام های هاروت و ماروت را به صورت دو انسان مأمور به

    تعليم روش های خنثی سازی و باطل ساختن جادو و سحر كرد وظيفه ی دو فرشته ی انسان نما (هاروت و ماروت) در ميان مردم بابل اين بود كه

    نكات و مطالب علم سحر و جادو را برای مردم تشريح و توضيح می دادند تا بتوانند در برابر آزار و اذيت و ترفندهای جادوگران مقاومت و يا حدّاقل سحر

    آنان را خنثی و باطل سازند و پس از تعليم نكات سحر و جادو به مردم هشدار می دادند كه مبادا از تعليمات آنها سوء استفاده شود زيرا كه اين

    تعليمات مايه ی آزمايش است و كسی كه سوء استفاده كند به خدا كفر ورزيده است[1] (با رسوخ خرافات و اسرائيليات در متون اسلامی ما ساحت

    مقدس اين دو فرستاده ی الهی (هاروت و ماروت) مورد اهانت واقع می شوند).

    حال با بررسی معانی سحر و جادو در لغت نامه ها به اين نكته پی می بريد كه معانی جادو حول محور خدعه و نيرنگ و فريب می چرخد كه اين معانی

    عبارتند از: 1 - علم و دانش. 2 - شعبده بازی، تردستی، چشم بندی. 3 - اغفال كردن، خدعه، نيرنگ و فريفتن و حيله ی دروغين به كار بردن. 4 - خيال و

    پندار موهوم. 5 - به كار گيری عوامل مرموز و نامرئی در جلب شياطين جنّ و انس. 6 - تصرف در طبيعت از طريق اوراد و افسون ها و طلسم های

    شيطانی. 7 - فساد و تباهی. 8 - ديوانگی و در انگليسی نيز معادل Magic است[2].


    سحر و جادو چيست و ساحر و جادوگر كيست؟ سحر، دانش شگرف و شيطانی است كه به امور خارق العاده شباهت دارد اما خود خارق العاده

    نيست چرا كه اولا آموختنی است و ثانياً شخص جادوگر و مرتكب عمل جادوئی آخرين شخصی نيست كه توانسته با توجهات و تلقينات شيطانی در

    مجاری عادت تصرف كند بلكه اشخاص ديگری هم با تعليم می توانند به مانند او انجام دهند و جادوگر شخصی است كه تحت تعليم اين علم شيطانی

    قرار گرفته و با الهامات و توجهات و اوراد طلسم های شيطانی اقدام به امور شبه خارق العاده می كند چرا كه اين اعمال شيطانی از درجه ی اعتبار از

    معجزه و كرامت كه خداوند به بندگان صالح و برگزيده ی خود عطا می كند تفاوت دارد.


    انواع سحر و جادو: 1 - سحر مؤثر: همان سحری كه در آيه ی 102 سوره ی بقره دلالت بر تأثير جدائی زن و مرد از يكديگر داشت. 2 - سحر تخيّلی: كه

    ساحران با بهره گيری از ساده لوحی مردم اقدام به اغفال آنان می نمايند چنان كه در سرگذشت حضرت موسی (عليه السلام) و نمايان شدن

    ريسمان ساحران به صورت مار در قرآن به صورتی زيبا نقل شده است.

    3- سحر شيميائی: در اين نوع سحر شخص جادوگر با اطلاع از خواص اشياء و عناصر طبيعت اقدام به اعمال خارق العاده می كند. چنان چه در تاريخ

    آمده ساحران فرعون در درون ريسمان هايشان مقداری جيوه به كار برده بودند كه پس از تابش آفتاب به حركت درآمد و اعجاب فرعونيان و حتی

    حضرت موسی (عليه السلام) را برانگيخت[3].

    از آن جا كه قرآن با صراحت از سحر و ساحر سخن به ميان آورده و بر واقعيّت و حقيقت آن صحّه گذاشته است و هم چنين در داستان ها و فيلم ها و

    رمان ها سخن از سحر و جادوگری بسيار به ميان آمده خود دليلی روشن بر وجود سحر است چرا كه در دنيای امروزی هم هر از گاهی شينده می

    شود كه فلان عمل جادوئی از شخصی سر زده است و هر چند با ورق زدن كتاب ها نمی توان تاريخچه ی معيّنی برای اولين جادوگر و اطلاعات

    جادوئی را به دست آورد ولی اين نكته قابل توجه است كه می توان بنيان گذار و واضع اين علم را به ابليس نسبت دهيم چرا كه تمامی بدی ها و

    گمراهی ها سرانجام به او منتهی می شود و اما گفته اند كه شوم ترين منابع فساد در دست شوم ترين ملل بلاد منظور علم جادو و قوم يهود است

    چرا كه هنوز هم قوم بی تعهّد بنی اسرائيل با تحريف آسمانی تورات، روش های جادوگری و رمّالی و شعبده بازی را در آن وارد ساخته اند و ساحت

    پاك و مقدس پيامبرانی هم چون حضرت ابراهيم خليل (عليه السلام) و حضرت سليمان (عليه السلام) را متهم به ساحری و جادوگری می كنند و

    فرشتگان الهی هم چون هاروت و ماروت را مورد غضب خداوند و جادوگرانی منفی معرفی می نمايند[4].

    و دليل ديگری كه حقيقت اين علم را تأئيد می كند تأليف كتاب هائی است كه در اين علم نگاشته شده است از جمله كتاب كُلُّهُ يسرٌّ و كتاب تسخيرات

    نوشته ی سكاكی و السحر فی القرآن الكريم، عبدالمنعم الهاشمی و ...


    معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
    1- امين الاسلام ابوعلی فضل بن حسن طبرسی، ترجمه ی تفسير جوامع الجامع، ترجمه ی احمد اميری شادمهری (مشهد، آستان قدس رضوی، چ اول، 1374)، ج اول، ص 138.
    2 - استاد ناصر مكارم شيرازی و همكاران، تفسير نمونه، (تهران، دارالكتب الاسلاميه، چ سی و دوم، 1374)، ج 1، ص 369 تا 382.
    3 - عندالمنعم الهاشمی، السِّحر فی القرآن الكريم (بيروت، لبنان، دارابن حزم، 1411 هـ).
    4 - مجدی محمد الشهاوی، العلاج القرآنی للسحر والمس الشيطانی، (بيروت ، لبنان، عاله الكتب، 1419 هـ)
    5 - امين الدين ابوعلی فضل بن حس طبرسی، كشف البدايع ترجمه و پاورقی تفسير جوامع الجامع، ترجمه ی محمد علی روحانی خراسانی، (قم، اسماعيليان،خرداد 1379)، ج 1، ص 125.
    6 - بهاءالدين خرمشاهی، دانشنامه ی قرآن و قرآن پژوهی، (تهران، دوستان ]و[ ناهيد، 1377)، ج 2، ص 1193.
    7 - ظفرالاسلام خان، نقد و نگرشی بر تلمود، ترجمه ی محمدرضا رحمتی (قم، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه ی علميه ی قم، 69)، ص 76.
    8 - علاّمه سيد محمدتقی مدرّسی، نگرشی نو بر انديشه ی اسلامی، ترجمه ی حميدرضا آژبر (مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی) ص 70.


    پي نوشت ها:
    [1]. طباطبائی، سيد محمدحسين، ترجمه ی تفسير الميزان، ترجمه ی سيد محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 1، ص 350
    [2]. خرمشاهی، بهاءالدين، دانشنامه ی قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان ]و[ ناهيد، 1377، ج 2، ص 1193.
    [3]. همان، ص 1195.
    [4]. ظفرالاسلام خان، نقد و نگرشی بر تلمود، ترجمه ی: محمدرضا رحمتی، قم، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامی حوزه ی عليمه ی قم، 1369، ص 76.



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    هَٰذَا مِن فَضْلِ رَبِّي


    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت دوم




    بسم الله الرحمن الرحیم
    جادوگران در چرخه احیاء

    اگر به محتوای انیمیشن ها و فیلم های تخیلی رسانه های 20 سال پیش نگاهی بیندازید، در اکثر آن ها چهره ای که از جادوگرها نشان داده می شد، چهره هایی زشت و خبیث بودند و قریب به اتفاق آن ها شخصیت های منفی داستان ها به شمار می رفتند.
    از لحاظ ظاهری هم بدترین چهره ها به جادوگران اختصاص داشت؛ جادوگران مرد، کلاه های بوقی شکل بزرگی بر سر داشتند (همانند کلاهی که گاندالف بر سر دارد)، عصایی چوبی در دست می گرفتند و اکثر اوقات از روی کتابی سحرآمیز ورد های جادویی می خواندند. زن های جادوگر هم اکثرا عفریته هایی آبله رو با موهایی قرمز و مجعد بودند که با ناخون های بلند و سیاهشان سعی در نفرین زن های جوان و زیبا رو داشتند.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    اما پس از گذشت چیزی حدود بیست سال، به یکبار این چهره های زشت و کریه تغییر ماهیت داده و از شخصیت های منفی و منفور به شخصیت های مثبت و قهرمان تبدیل شدند! موجوداتی که نه تنها دیگر به دنبال نابودی بشر نبودند، بلکه اینبار در نقش ناجی ظاهر شده و برای بقای نسل بشر تلاش می کردند!
    شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا جادوگران و ساحره هایی که در ابتدا با ظاهری کلیشه ای و منفی تصویر می شدند و خصلتی خبیثانه داشتند به یکباره تغییر ماهیت داده و آن ها هم همانند سایر قهرمان های خوب قصه ها، نقشی اسطوره ای و منجی گرایانه را عهده دار شدند؟
    برای پاسخ به این سوال لازم است تا ابتدا نیم نگاهی به علت پدید آمدن کلیشه ها در ظاهر جادوگرها و ساحره ها داشته باشیم...
    همانطور که می دانید، معمولا در رسانه برای نمایش گروه های خاص (تیپ های شاخص) از کلیشه های ویژه ای بهره می گیرند. مثلا در اکثر انیمیشن ها، پروفسورها افرادی کوتاه قد، تاس، با ریش بزی هستند و دزدان دریایی را با کلاه مخصوص، چشم بند، طوطی روی شانه و پای چوبی نمایش می دهند. از همین رو در گذشته برای نمایش پیامبران هم از کلیشه مشهور مردانی با محاسنی بلند، رداپوش، عصا به دست و دارای کتاب استفاده می کردند.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    همانطور که در قسمت اول مقاله توضیح دادم، درواقع جادو و جادوگری برای مقابله با پیامبران و ادیان الهی به وجود آمدند. از همین رو بود که کم کم برای تحقق این هدف شوم، کلیشه پیامبران در رسانه ها دستخوش تغییر شد و جادوگران در این کسوت به نمایش درآمدند (نظیر تهمتی که به اکثر پیامبران زده می شد)
    مانند:
    وَ اتَّبَعُوا مَا تَتْلُوا الشیَطِینُ عَلی مُلْکِ سلَیْمَنَ وَ مَا کفَرَ سلَیْمَنُ وَ لَکِنَّ الشیَطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاس السحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلی الْمَلَکینِ بِبَابِلَ هَرُوت وَ مَرُوت وَ مَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتی یَقُولا إِنَّمَا نحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ مَا یَضرُّهُمْ وَ لا یَنفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشترَاهُ مَا لَهُ فی الاَخِرَةِ مِنْ خَلَقٍ وَ لَبِئْس مَا شرَوْا بِهِ أَنفُسهُمْ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ(بقره-۱۰۲)
    وَ لَوْ أَنَّهُمْ ءَامَنُوا وَ اتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَیرٌ لَّوْ کانُوا یَعْلَمُونَ(بقره-۱۰۳).
    "(یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می خواندند پیروی می کردند، سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود و کافر نشد، ولیکن شیاطین کفر ورزیدند و به مردم تعلیم سحر دادند (و نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل (هاروت) و (ماروت) نازل شد پیروی کردند، (آن ها طریق سحر کردن را برای آشنائی به طرز ابطال آن به مردم یاد می دادند) و به هیچ کس چیزی یاد نمی دادند مگر اینکه قبلا به او می گفتند ما وسیله آزمایش شما هستیم، کافر نشوید (و از این تعلیمات سوء استفاده نکنید) ولی آن ها از آن دو فرشته مطالبی را می آموختند که بتوانند به وسیله آن میان مرد و همسرش جدائی بیا فکنند (نه اینکه از آن برای ابطال سحر استفاده کنند) ولی هیچگاه بدون فرمان خدا نمی توانند به انسانی ضرر برسانند، آنها قسمت هایی را فرا می گرفتند که برای آنان زیان داشت و نفعی نداشت، و مسلما می دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد بهره ای در آخرت نخواهد داشت و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن می فروختند اگر علم و دانشی می داشتند!.
    و اگر آن ها ایمان می آوردند و پرهیز کاری پیشه می کردند پاداشی که نزد خداوند بود برای آنان بهتر بود، اگر آگاهی داشتند."
    یا:
    وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ وَ قالَ الْکافِرُونَ هذا ساحِرٌ کَذَّاب(سوره ص- 4)
    و از اینکه هشداردهنده‏ای از خودشان برایشان آمده در شگفتند، و کافران می‏گویند: این، ساحری شیّاد است.
    وَ لَمَّا جاءَهُمُ الْحَقُّ قالُوا هذا سِحْرٌ وَ إِنَّا بِهِ کافِرُون(الزخرف- 30)
    و چون حقیقت به سویشان آمد، گفتند: این افسونی است و ما منکر آنیم.
    وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُبِينٍ
    ما موسی را با آیات خود و دلیل روشن فرستادیم...( غافر-23)
    إِلَى فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ فَقَالُوا سَاحِرٌ كَذَّابٌ
    بسوی فرعون و هامان و قارون؛ ولی آنها گفتند:
    او ساحری بسیار دروغگو است! (غافر-24)
    از آن زمان به بعد بود که جادوگران در رسانه ها در کسوت مردانی رداپوش، با محاسنی بلند و دارای کتاب و عصا نمایش داده شدند، که علیه نیروهای خیر می جنگیدند (هنوز زمان برای تحریف جبهه آن ها زود بود. ولی در ادامه این اتفاق هم رخ داد.)
    با گذشت زمان و تغییر تدریجی ذائقه جمعی و تبلیغات روزافزون درمورد محاسن جادو و جادوگری و گرایش عمومی به آن، کم کم این کلیشه های جدید درمورد جادوگرها هم از بین رفت و آن ها هم به همراه پیامبران، از قالب کلیشه ای معروف خود خارج شده و اینبار در قالب های مختلف و متنوع ظاهر شدند.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    دیگر از کلاه بوقی، محاسن بلند، صورت های خبیث پر چین و چروک و زگیل دار و موجودات دخمه نشین با ناخن های بلند و سیاه خبری نبود و جادوگرهای جدید، با ظواهری بسیار عادی (حتی بسیار شیک و امروزی) و شبیه به سایر اقشار جامعه به تصویر کشیده شدند. تنها تفاوت آن ها با سایر مردم، هوش و ذکاوت بالای آن ها نسبت به دیگران بود که آن ها را در مقایسه با دیگران خاص می کرد.
    به عنوان مهم ترین نمونه این تغییرات می توان به جادوگرهای موجود در سری داستان های هری پاتر اشاره کرد. هری پسری بسیار عادی با ظاهری کاملا معمولی است که از استعداد بالایی در امر جادوگری برخوردار است. در بین اساتید هاگوارتز هم به غیر از دامبلدور که شخصیتی نسبتا کلیشه ای دارد، دیگر هیچ یک از اساتید شباهتی به شخصیت های سنتی جادوگرها ندارند و همانند سایر مردم و در میان آن ها زندگی می کنند.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    جادوگری که در فیلم دستیار جادوگر (The Sorcerer's Apprentice) معرفی می شود هم هیچ شباهتی به جادوگرهای سنتی قدیمی ندارد و از قضا چهره ای بسیار مدرن هم دارد!
    کریس آنجل جادوگر هم با تیپی مطابق روز و بسیار معمولی در میان مردم ظاهر می شود و هیچ اثری از نمادهای سنتی جادوگری در او دیده نمی شود!
    چهره جادوگرهای درون بازی های رایانه ای هم از این قاعده کلی مستثنی نبوده اند و در طول زمان دچار تغییرات اساسی شده اند. در سری بازی های Fate (همچنین انیمه های آن Fate/Zero- Fate/Stay Night) جادوگرهای مدرنی را می بینیم که به هیچ وجه شباهتی به نسل سنتی خود ندارند. در بازی مورتال کامبت شخصیت شانگ سونگ (Shang Tsung)، جادوگری خارج از عرف کلیشه ای و بسیار مدرن شده است.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    همین قائده درمورد شخصیت زوبک (Zobek) در بازی کسل وانیا: اربابان تاریکی (Castlevania: Lords of Shadow)، یونا (Yuna) و لولو (Lulu) در فاینال فانتزی10(Final Fantasy X) ، بایونتا (Bayonetta) در بازی ای به همین نام، گرالت (Geralt)، ینفر (Yennefer) و تریس (Triss) در بازی ویچر (The Witcher 3: Wild Hunt) و... هم صادق است.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    حال سوال مهم این است که چرا به یکباره جادوگرهای خبیث، در رسانه های جمعی رنگ عوض کرده و همانند مردم عادی شده اند؟ چه عاملی موجب این تغییر ناگهانی بوده؟
    اگر جزو افرادی باشید که اخبار روز جهان را پی گیری می کنند، حتما متوجه شده اید که در چند سال اخیر تا چه حد بازار بحث درمورد گروه های مخفی مانند فراماسونری داغ شده است. علت این موضوع گرایش گسترده افراد به این فرقه ها و بالارفتن میزان فعالیت آن ها و خروج از حالت مخفی و سری بودن است، که درواقع می توان آن را پاسخی به گسترش روزافزون دینداری (خصوصا گرایش به اسلام) در سراسر جهان دانست.
    حال که دین و دینداری در سراسر جهان درحال گسترش است، پس باید برای مقابله با آن هم راه حلی جهانی یافت. و چه راه حلی بهتر و کاربردی تر از این که یکبار دیگر با کمک جادو (که دامنه عملکرد آن بسیار فراگیر و گسترده است) به این مهم دست یافت. به همین دلیل است که در سال های اخیر به وضوح شاهد تغییر ماهیت جادو و جادوگران در رسانه های غربی- شرقی هستیم.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    جادوگران افرادی دلسوز بشریت معرفی می شوند و جادو به عنوان گره گشای تمام مشکلات بشر تجویز می شود! کتاب های هری پاتر در سطح بسیار بالا و با برترین کیفیت تولید و چاپ می شوند و بلافاصله به کمک برجسته ترین مترجمان (با کمترین اختلاف زمانی ممکن نسبت به زمان عرضه) به زبان های مختلف ترجمه می شوند. کمپانی های بزرگ فیلم سازی با کمک بهترین کارگردان های خود و با اتکا به برترین تکنیک های سینمایی اقدام به تولید فیلم های هری پاتر می کنند و در نهایت بالاترین مقامات سیاسی جهان از این کتاب ها به نیکی یاد می کنند!
    در همین بین همزمان با تغییر ماهیت جادوگران، اتفاق های مشابهی هم علیه جبهه مقابل در فضای رسانه ای رقم می خورد. هالیوود در کنار تبلیغ جادو و جادوگری و مشروعیت بخشی به آن ها، شروع به ساخت فیلم های اسلام هراسانه می کند و پازل پیچیده خود را طوری می چیند که مسلمانان (دینداران) در نقطه مقابل صلح، آرامش و خوشبختی بشریت قرار گیرند. سپس در چنین اوضاعی جادوگران را به عنوان تنها منجی واقعی معرفی کرده و جادو را برای رفع همه سختی ها و غم ها تجویز می کنند!
    نمونه اینگونه تلقین های رسانه ای را می توان در فیلم هایی مانند ارباب حلقه ها به وضوح مشاهده کرد. جایی که گاندالف در نابودی شر و نجات بشریت نقشی کلیدی ایفا کرده و در کسوت یک منجی تمام عیار با تمام معیارهای لازم معرفی می شود.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    یا در فیلمی مانند زیبای خفته (Sleeping Beauty-1959) که داستان آن زمانی جزو بهترین خاطرات دوران کودکی گروه کثیری از مردم دنیا محسوب می شد، شخصیت مالفیسنت (Maleficent) خبیث به یکباره تطهیر شده و چهره ای انسانی و قابل ترحم پیدا می کند.
    در فیلم ناگفته های دراکولا (Dracula Untold) و سری بازی های کسل وانیا: اربابان تاریکی (Castlevania: Lords of Shadow)، چهره دراکولای خون آشام تطهیر می شود و به جای او، افراطی های مذهبی (به طور خاص مسلمان ها) عامل بدبختی جهان و موجوداتی ترسناک معرفی می شوند.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    در فیلم آز: بزرگ و قدرتمند (Oz the Great and Powerful)، منجی شعبده بازی (جادوگر) معرفی می شود که می تواند با کمک شعبده و جادو، شر را از میان بردارد و با رهایی جادوگر خوب! از چنگال جادوگران پلید، صلح و آرامش را به سرزمین آز بازگرداند.
    در سری داستان های سابریل (Sabriel)، جادوست که در نهایت ناجی بشریت می شود و دون خوان (Don Juan) جادوگر موجبات رستگاری کاستاندای (Carlos Castaneda) سرخورده و سرگردان را فراهم می کند.
    اما تبلیغ جادو و جادوگری به همینجا ختم نمی شود و گردانندگان رسانه عملا به آموزش جادو از طریق رسانه هم می پردازند.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    به عنوان نمونه، در سری داستان های هری پاتر از ورد هایی استفاده می شود که معلوم نیست تاثیر آن ها در عالم واقع به چه شکل خواهد بود. آیا خواننده با بر زبان آوردن این وردها عملا به حوزه جادو ورود می کند یا این وردها صرفا یک کلام لغو است؟ این موضوعی است که به درستی نمی توان راجع به آن نظر داد. همین موضوع را می توان درمورد وردهای موجود در سری داستان های حماسه دارن شان (Darren Shan)، آرتمیس فاول (Artemis Fowl)، نایت ساید (Nightside)، وارکرفت (Warcraft)، سابریل(Sabriel) و یا بازی هایی مانند کسل وانیا: اربابان تاریکی (Castlevania: Lords of Shadow)، ویچر (The Witcher 3: Wild Hunt) و کوان (Kuon) و... هم مشاهده کرد.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    لازم به ذکر است که خواندن (شنیدن- پخش کردن صوت خواندن فردی)، نوشتن و یا همراه داشتن برخی از طلسم ها می تواند نتیجه ای بسیار خطرناک در پی داشته باشد، لذا تشویق مخاطب به خواندن این وردها از طریق درگیری با داستان ها، پخش ورد ها و طلسم هایی که شخصیت های اصلی فیلم، بازی و یا انیمیشن ها آن ها را اجرا می کنند، اجبار بازیکن به کشیدن طلسم ها (همانند آنچه در کنسول های همراه مانند DS اتفاق می افتد یا عملی مشابه که با کمک کینکت (Kinect) و یا کنترلر موو (PlayStation Move) انجام می شود)، اجبار به انجام مراسم جادوگری برای عبور از یک مرحله و یا تولید نمادها و طلسم های موجود در بازی ها و فیلم ها در قالب وسایل زینتی همانند انگشتر، گردنبند و... هم می تواند تاثیری مشابه داشته باشد.
    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    منبع
    نوشته شده توسط محمود بلالی
    http://vgpostmortem.ir
    ادامه دارد...





    تحقیقی کوتاه درمورد جادو و جادوگری- قسمت اول
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود