جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درس هایی از امام حسین علیه السلام.

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,327
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,244 پست
    حضور
    122 روز 15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    درس هایی از امام حسین علیه السلام.




    " هدیه مملوک.

    گذر امام حسین علیه السلام به چوپانی افتاد . او به امام علیه السلام گوسفندی را هدیه کرد. حضرت پرسید : ایا ازادی یا برده ؟ "

    عرض کرد برده ام. امام علیه السلام ان را به او برگرداند. عرض کرد : اقا جان گوسفند از خودم است.

    حضرت علیه السلام ان را از او پذیرفت. سپس نزد مولای او رفته او را خرید. و گوسفند را نیز خرید. پس در راه خدا ازادش کرد و ان گوسفند را به او بخشید. "

    پیام سائل :

    روایت شده که : روزی سائلی طلب حاجت می نمود. امام حسین علیه السلام فرمود :

    ایا می دانید چه می گوید. عرض کردند : نه ای رسول خدا ! فرمود : " می گوید : من پیام رسان

    ( نیازمندی اخرت ) شما هستم. اگر چیزی به من دادید ان را می گیرم و به انجا می رسانم.

    وگرنه به انجا می رسم در حالی که دستم خالی است. "

    " اداب حاجت خواستن :

    مردی از انصار خدمت امام حسین علیه السلام امده تصمیم داشت که در خواست حاجتی کند.

    حضرت علیه السلام فرمود : " ای برادر انصاری ! ابروی خود را از رو انداختن ( حضوری و روبرو )

    نگهدار. و حاجت خود را در نامه ای نوشته بیاور. که من انچه را در ان امده و تو را شادمان

    می سازد به خواست خدا بر اورده می سازم. "

    پس او نوشت : ای ابا عبدالله !فلانی پانصد دینار از من طلب دارد و با اصرار انرا می خواهد .

    به او بفرما تا زمان گشایش به من مهلت دهد.

    چون امام حسین علیه السلام نامه را خواند وارد منزل شده کیسه ای که هزار دینار داشت

    بیرون اورد و به او فرمود : " با پانصد دینار ان بدهی خود را بپرداز و با پانصد دینار دیگر زندگی

    خود را بچرخان .و جز به یکی از سه کس حاجت مبر : شخص دیندار . یا جوانمرد . یا دارای

    شرافت خانوادگی. اما دیندار . دین خود را (با بر اوردن حاجتت ) حفظ می کند.

    اما جوانمرد از مردانگی خود شرم می برد (که پاسخت ندهد. )و اما با شرافت می فهمد که تو با رو انداختن به او از ابروی خود گذشتی.

    از این رو در حفظ ابرویت - که نکند بدون بر اورده شدن حاجتت بر گردی- می کوشد. "

    یا حق.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    755 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درون مایه و ماهیت جهاد امام حسین (ع) در کربلا چه بود و چه درسی را برای ما در بردارد؟


    پاسخ جامع و کامل به سئوال فوق، در پرتو بررسی همه جانبه ی عوامل قیام امام حسین(ع) روشن می شود. قیام امام حسین(ع) سه عامل دارد، هر چند میزان نقش و درجه اهمیت این عوامل یکسان و به یک اندازه نیست.
    این عوامل عبارتند از:
    . بیعت خواستن یزید.
    یزید می خواست به هر قیمتی شده، حتی به قیمت جان امام، از ایشان بیعت بگیرد . امام به هیچ قیمتی حاضر به بیعت با او نبود. به همین جهت شبانه مدینه را ترک و به مکه رفت. در مسیر حرکت از مکه به عراق، بارها به اصحاب فرمود اینها با شما کاری ندارند و از من بیعت می خواهند و من هرگز تن به بیعت نخواهم داد.
    اما این تنها عامل نیست. اگر این عامل هم نبود، باز امام حرکت و قیام می کردند. یعنی حتی اگر از امام بیعت هم نمی خواستند، باز امام قیام می کردند.
    . دعوت مردم کوفه
    پس از امتناع امام از بیعت و ترک شبانه مدینه به سمت مکه و حدود دو ماه اقامت در مکه حرم امن الهی، مردم کوفه از این جریان مطلع می شوند و به خاطر زمینه مساعدی که در آنان بود، امام را به کوفه دعوت و اعلام یاری و حمایت و وفاداری کردند.
    اما اگر این عامل هم نبود، باز امام حرکت و قیام می کردند. عامل اول پر اهمیت تر است. چون حتی اگر دعوت مردم کوفه نبود ، امام حاضر به بیعت با یزید نبودند . به تعبیر و فرموده خودشان حاضر نبودند تن به چنین ذلتی بدهند. «هیهات منا الذله». به همین جهت پیش از آن که سخن از دعوت مردم کوفه باشد، امام حرکت می کند. مردم کوفه مدت ها پس از حرکت امام و امتناع از بیعت با یزید، از جریان آگاه می شوند و آن گاه گرد هم آمده و امام را دعوت می کنند. اما اگر این عامل هم نبود، عامل سومی بود، که امام را به قیام و حرکت وا می داشت. بنابراین در میان عوامل، عامل سوم نقش رکنی و اساسی را دارد.
    اگر بخواهیم میان دو عامل فوق، مقایسه ای بکنیم، عامل اول از اهمیت و ارزش بالاتری برخوردار است. زیرا در شرایط سخت خفقان و خشونت شدیدی که معاویه، به ویژه در ده سال آخر حکومتش به مردم نشان داده بود، و در حالی که یزید روی کار آمده، یزیدی که از معاویه جوان تر، مغرورتر، و قهراً سفاک تر و بی سیاست تر است که حتی ملاحظات سیاسی را نمی کند، امام در حالی که هنوز مردم اعلام یاری و نصرت و وفاداری نکرده اند، در اوج ظلمت و وحشت و خفقان یکه و تنها برمی خیزد و قاطعانه در برابر چنین قدرتی «نه» می گوید.
    3.امر به معروف و نهی از منکر
    عامل اساسی در نهضت و قیام امام حسین(ع)، عنصر امر به معروف و نهی از منکر است. امام حسین(ع) به طور مکرر و با صراحت کامل، این عنصر را به عنوان یک اصل مستقل و عامل اساسی قیام خود معرفی کرده است:
    «انی لم اخرج اشراً و لا بطراً و لا مفسدا و لا ظالما، و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امّه جدی، انی ارید أن آمر بالمعروف و انهی عن المنکر.»(1) یا می فرماید: «الا ترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل لا یتناهی عنه لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقّا» ؛(2)
    اهمیت و ارزش این عامل، از دو عامل دیگر بیشتر است. زیرا بر اساس عامل اول، حرکت و قیام امام یک حرکت تدافعی است؛ یعنی در صورتی که حکومت یزید از امام بیعت نخواهد ،دیگر امام هم با او کاری ندارد. بر اساس عامل دوم نیز، نقش امام یک نقش انفعالی است ؛یعنی در صورتی که مردم کوفه اعلام آمادگی و وفاداری و دعوت نمی کردند، امام نیز قیام نمی کرد. اما چون اعلام آمادگی کرده اند، امام می بایست به آنان پاسخ مثبت بدهد. اما بر اساس عامل سوم، نقش امام انفعالی و تدافعی نیست ،بلکه نقش هجومی است.
    امام حسین(ع) یک معترض و منتقد و انقلابی و قیام کننده است. عامل سوم، به تنهایی برای قیام و حرکت او کافی است. اگر دو عامل دیگر هم در کار نبود، این عامل امام را به قیام و حرکت وا می داشت. به همین جهت تأکید امام(ع) بر این عامل است. همه جا را فساد گرفته، حلال خدا حرام و حرام خدا را حلال کرده اند، بیت المال مسلمین را تاراج و در غیر راه رضای خدا مصرف می کنند. از همه بدتر اینکه، به نام اسلام و جانشینی پیامبر صورت می گیرد.
    امام حسین به سخن جد خویش، پیامبر(ص) تمسک می کند: « ایها الناس، من رأی سلطانا جائراً مستحلاً لحرام الله ناکثاً لعهدالله، مستأثراً لفیء الله، معتدیا لحدود الله، فلم یغیّر علیه بقول و لا فعل، کان حقّاً علی الله ان یدخله مدخله»؛(3)بر همین اساس امام اساس اسلام را در معرض نابودی کامل می بیند و می فرماید: «و علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید»؛(4) علت وماهیت اصلی قیام امام حسین (ع) را امر به معروف ونهی از منکر تشکیل و با اهداف زیر به وجود آورد :
    1ـ زنده کردن اسلام .
    2ـ آگاه ساختن مسلمانان و افشاى ماهیت امویان .
    3ـ احیاى سنّت نبوى و سیرهء علوى .
    4ـ اصلاح جامعه و بیدار کردن امت .
    5ـ از بین بردن سلطهء استبدادى بنى امیه .
    6ـ آزادسازى ارادهء ملّت از محکومیت سلطه و زور.
    7ـ حاکم ساختن حق و نیرو بخشیدن به حق پرستان .
    8ـ تأمین قسط و عدل اجتماعى و اجراى قانون شرع .
    9ـ از بین بردن بدعت ها و کج روى ها.
    1ـ تأسیس یک مکتب عالى تربیتى و شخصیت بخشیدن به جامعه (5)
    11ـ زنده کردن سنّت مهمّ فراموش شدهء امر به معروف و نهى از منکر.
    درس‏هاى عاشورا چنان وسیع و گسترده است که نمى‏توان از آن فهرست کاملى داد. با گذشت زمان و کاوش هرچه بیشتر و عمیق‏تر و تحلیل دقیق آن روزنه‏هاى جدیدى گشوده و رازهاى نهفته‏اى برملا مى‏شود. اما برخىاز کلیات آن دروس عبارتند از:
    1- اصالت دادن به حق در حیات اجتماعى و باطل ستیزى ( الا ترون ان الحق لا یعمل به والباطل لا یتناهىعنه)
    2- تقدم حفظ اسلام بر حفظ جان ( ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلى فیاسیوف خذینى).
    3- شهامت شجاعت، ایثار ،آزادگى، نترسیدن از قدرت‏هاى ظاهرى. مرگ آرى ،ننگ هرگز (الموت اولى من رکوب العار)
    نخست فلسفه قتل شاه دین این است که مرگ سرخ به از زندگى ننگین است
    نه ظلم کن به کسى ،نى به زیرظلم برو که این مرام حسین است و منطق دین است.
    4- درایت ،تدبیر و موقعیت شناسى.
    5- مبارزه با علت‏ها ( که علت العلل مفاسد اجتماعى حکومت‏هاى طاغوتى‏اند ) به جاى پرداختن به معلول.
    6- مهربانى ،عطوفت و وفادارى در نیروهاى داخلى (قضیه حضرت ابوالفضل).
    7- بزرگوارى و کرامت حتى در برخورد با دشمن ( آب دادن به حر و نیروهایش ).
    8- نقش ارشادى داشتن در همه جا حتى در برابر دشمن در میدان جنگ ( سخنرانى‏هاى امام حسین).
    9- امکان اصلاح و بازگشت در همه حال (توبه حر).
    10- نقش فعال و سازنده زن ( مادر وهب و نقش زینب).
    11- اهمیت نماز ابوثمامه فرمودند: «جعلک الله من المصلین».
    12- تصویر زیباى عواطف انسانى (امام بر بالین شهیدان).
    13- فرماندهى صحیح تاکتیک‏هاى پیشرفته نظامى ( خندق کندن پشت خیمه در اختفا و استتار کامل).
    14- هماهنگى نیروها.
    15- عدم توجه به کمبودها و اهمیت ندادن به آنها.
    16- غیرت و فتوت (بازگشتن از نهر زمان حمله دشمن به خیمه‏ها).
    17- مروت و جوانمردى (آغازگر جنگ نبودن).

    پی نوشت ها:
    1.مقتل خوارزمی، ج 1، ص 188، به نقل از حماسه حسینی، ج 2، ص 133.
    2.تحف العقول، شیخ یوسف بحرانی، ص 245.
    3.تاریخ طبری، ج 4، ص 304.
    4.مقتل مقرم، ص 146 - به نقل از حماسه حسینی، ج 2، ص 85.
    5.جواد محدثى ، فرهنگ عاشورا، ص 62 .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. نمایی خاص از حرم امام رضا (عکس)
    توسط آساره در انجمن تصاویر دیدنی
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۵/۰۲/۲۳, ۰۹:۴۱
  2. جمع بندی دلیل حرام بودن خودارضایی (ادامه بحث قبلی)
    توسط aminxp در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۱۲, ۱۱:۰۸
  3. دریایی که شکافته شد
    توسط مدیر تدوین در انجمن جمع ‏بندی‏ های نهایی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۷/۰۶, ۰۸:۳۸
  4. آمارهایی از حرم امام رضا(ع) که نمی دانستید
    توسط آساره در انجمن اخبار قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۲۶, ۱۶:۴۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود