جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***** قران + نکته ها = براشتها *****

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ***** قران + نکته ها = براشتها *****




    کلمه ی نون در سوره ی قلم ؟

    ظاهرا این حرف نیز مانند دیگر حروف مقطعه قرآن است و علامه طباطبایی در این که این حرف نیز از حروف مقطعه است، تردید نمی کند . البته روایتی را هم نقل می کند که آن را نام نهری در بهشت می شمارد.
    در مورد "ن" که در ابتدای این سوره آمده، نظریاتی داده شده از جمله:
    1. اسم سوره است که به هر معنا باشد، خدا بدان قسم خورده است. (1) [ البته در این تفسیر و بعض تفاسیر دیگر آورده اند که خدا به "ن" قسم خورده است. ولی هیچ کدام از نشانه های قسم بر این حرف یا اسم یا... ، وارد نشده است.]
    2. از امام صادق روایت شده که "ن" نام نهری است در بهشت که از برف سفید تر و از عسل شیرین تر است و خدا بدان دستور داد جوهر باش و جوهر شد سپس خدا به دست قدرت خود درختی غرس کرد و بدان گفت قلم باش و قلم شد و بعد قلم به امر خدا تقدیرات تا قیامت را نگاشت و خدا بر آن مهر کرد.(2)
    3. از امام کاظم نقل شده که "ن" اسم رسول خدا است همچنان که قلم كنايه از امیر مؤمنان است. (3)
    4. بعضی چون ماهی در عربی به نام "نون" است این حرف را اسم ماهی یا اسم ماهی خاصی (ماهی ای که حضرت یونس را بلعید یا ماهی ای که زمین را بر پشت خود حمل می کند)، دانسته اند. (4)
    به نظر می رسد که صحیح همان است که علامه بدان متمرکز شده یعنی این حرف هم از حروف مقطعه است و اما روایاتی که در مورد آن آمده ، خبر از تاویل و بطن قرآن است.

    پی نوشت ها:
    1. إرشاد الأذهان ، محمد بن حبیب الله، ص 569 ، بیروت ، دار التعارف ف 1419 ه. ق.
    2. البرهان ،سید هاشم بحرانی ، ج‏5، ص 453، تهران ، بنیاد بعثت ، 1416 ه. ق.
    3. تأويل الآيات الظاهرة، حسینی استر آبادی، ص 685 ، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، 1409 ه. ق.
    4. أطيب البيان ، عبد الحسین طیب، ج‏13، ص120، تهران، انتشارات اسلام ، 1378 شمسی، ص120،


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حوض کوثر کرامت و موهبتی است که خداوند آن را به مقام ختمی مرتبت اختصاص داده.(1) از امام صادق(ع) نقل شده که حوض کوثر نهری است که از ساق عرش جریان دارد و منازل اوصیا و شیعیان آن ها در کنار آن قرار دارند.(2)
    از رسول خدا(ص) نقل شده که حوض من آبی دارد که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر و به عدد ستارگان آسمان از آن نهرهای جاری است، هر کس از آن بنوشد، هرگز تشنه نمی‌شوند.(3)
    نیز در روایات اهل بیت(ع) آمده: سرپرست حوض کوثر امیرمؤمنان(ع) است که در روز قیامت دوستان خود را از آن آب می‌نوشاند و دشمنانش را از آن باز می‌دارد.(4)
    اما اینکه چرا ثواب برخی اعمال نوشیدن از آن است؟
    در این باره ممکن است اسراری نهفته بسیاری وجود داشته باشد، ولی از برخی روایات به دست می‌آید که محبت و دوستی اهل بیت(ع) پاداش حوض کوثر و نوشیدن از آن را در پی دارد.(5)
    بنابر این حوض کوثر بهترین نعمت ‌و پاداش برای بهترین اعمال است. از این رو محبت اهل بیت(ع) باطنش حوض کوثر است که در قیامت حقیقت باطنی آن عمل نصیب محبان علی(ع) و سایر اهل بیت(ع) می‌گردد، چون پاداش اعمال بازگشت آثار و ملکوت و باطن آن ها به انسان است . آنچه به نام تمثل و تجسم اعمال یاد می‌شود ، ناظر به همین نکته است . باطن و ملکوت محبت اهل بیت حوض کوثر است.
    در برخی روایات اشاره شده که حوض کوثر در مسیری قرار گرفته که همه انسان ها در هنگام تشنگی به آن وارد می شوند .نوشیدن در آن حالت(تشنگی شدید) بهترین و گوارترین چیز خواهد بود.


    پی‌نوشت‌ها:
    1. محجه البیضاء، ج 8، ص 351.
    2. همان، ص 353.
    3. همان، ص 352.
    4. همان.
    5. البرهان، ج 10، ص 433.


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سورة فجر سورة امام حسین علیه السلام ؟

    معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که امام مصداق بارز نفس مطمئنه‌‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است. امام صادق ( ع ) به اصحاب خود فرمود: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». (1)
    برخی در تطبیق سوره مذکور بر امام(ع) گفته اند: «ائمه معصومین(علیهم السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت در تاریکی طغیان مانند طلوع فجر، منشا حیات و حرکت گردید. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد . راه حیات با عزت باز شود . پایه‌های ظلم و طغیان بی پایه گردد . طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»(2) البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» باز به آن حضرت مرتبط است.
    اما در برخی روایات به گونه ای بیان شده که بر تمام امامان و پیامبر و حتی وجود مقدس الهی تطبیق می یابد.
    حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه (ع) و
    الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛ مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «لیالی عشر» امام حسن مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع)‌اند .شفع امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) می‌باشد . مراد از وتر خداوند یکتا است».(3)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. بحارالانوار، ج24، ص 93.
    2. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج4، ص 67، با تلخیص.
    3. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،‌ج4، ص 461


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود