جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: میزان علم جنها

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    میزان علم جنها




    در داستان حضرت سلیمان
    قَالَ عِفْرِيتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمین
    ... گفت من آن را قبل از برخواستن از مقامت جلوی تو حاضر می کنم و در سوره نسا در خصوص تغییر ژنتیک مخلوقات
    وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    794 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    میزان علم جنها







    کارشناس بحث: یاسین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    میزان علم جنها


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام



    «قالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِكَ وَ إِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمينٌ»[1] (عفريتى از جنّ گفت: «من آن را نزد تو مى‏آورم پيش از آنكه از مجلست برخيزى و من نسبت به اين امر، توانا و امينم!»).
    " عفريت" به معنى فرد گردنكش و خبيث است، و جمله" إِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ" كه از جهات مختلفى توام با تاكيد است (ان- جمله اسميه- لام) نيز نشان مى‏ دهد كه بيم خيانت در اين عفريت مى ‏رفته، لذا در مقام دفاع از خود برآمده و قول امانت و وفادارى داده است.



    به هر حال سرگذشت سليمان مملو است از شگفتيها و خارق عادات، و جاى تعجب نيست كه عفريتى اينچنين بتواند در يك مدت كوتاه يعنى يك يا چند ساعت كه سليمان در مجلس خويش براى داورى ميان مردم، يا رسيدگى به امور مملكت، يا نصيحت و ارشاد، نشسته است چنين امر مهمى را انجام دهد.



    دومين نفر مرد صالحى بود كه آگاهى قابل ملاحظه ‏اى از" كتاب الهى" داشت، چنان كه قرآن در حق او مى‏ گويد:" كسى كه علم و دانشى از كتاب داشت گفت من تخت او را قبل از آنكه چشم بر هم زنى نزد تو خواهم آورد"!! (قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ).


    و هنگامى كه سليمان با اين امر موافقت كرد او با استفاده از نيروى معنوى خود تخت ملكه سبا را در يك" طرفة العين" نزد او حاضر كرد:" هنگامى كه سليمان آن را نزد خود مستقر ديد زبان به شكر پروردگار گشود و گفت:

    اين از فضل پروردگار من است، تا مرا بيازمايد كه آيا شكر نعمت او را بجا مى‏آورم يا كفران مى‏كنم"؟! (فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ).[2]


    در این آیات دو فرد برجسته، یکی از جنس جن و دیگری انسان، در مقابل ماموریت حضرت سلیمان اعلام آمادگی می کنند، با توجه به این که توانایی و قدرت انسان ، یعنی عاصف بن برخیا، بیشتر بود این ماموریت مهم به او سپرده شد. اگر چه جنی ها قدرت هایی دارند اما در برابر انسان ها برگزیده و خاص الهی از قدرت کمتری برخور دارند.



    [1] - سوره نمل،آیه39.

    [2] - تفسير نمونه، ج‏15، ص: 468-469.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم



    « وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبيناً»[1] (و آنها را گمراه مى‏ كنم! و به آرزوها سرگرم مى‏ سازم! و به آنان دستور مى‏دهم كه (اعمال خرافى انجام دهند، و) گوش چهارپايان را بشكافند، و آفرينشِ پاك خدايى را تغيير دهند! (و فطرت توحيد را به شرك بيالايند!)» و هر كس، شيطان را به جاى خدا ولى خود برگزيند، زيانِ آشكارى كرده است).

    شيطان سوگند ياد كرده كه چند برنامه را اجرا مى ‏كند:


    1- از بندگان تو نصيب معينى خواهم گرفت:

    (وَ قالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِكَ نَصِيباً مَفْرُوضاً).


    او ميداند قدرت بر گمراه ساختن همه بندگان خدا ندارد، و تنها افراد هوسباز و ضعيف الايمان و ضعيف الاراده هستند كه در برابر او تسليم ميشوند.



    2- آنها را گمراه مى ‏كنم (وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ).

    3- با آرزوهاى دور و دراز و رنگارنگ آنها را سرگرم ميسازم (وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ) .



    4- آنها را به اعمال خرافى دعوت مى‏كنم، از جمله فرمان مى‏دهم كه گوشهاى چهار پايان را بشكافند و يا قطع كنند.

    (وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ).


    و اين اشاره به يكى از اعمال زشت جاهلى است كه در ميان بت‏ پرستان رائج بود كه گوش بعضى از چهارپايان را مى ‏شكافتند و يا بكلى قطع مى‏ كردند و سوار شدن بر آن را ممنوع مى‏ دانستند و هيچگونه از آن استفاده نمى نمودند.



    5- آنها را وادار ميسازم كه آفرينش پاك خدايى را تغيير دهند.



    (وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ) اين جمله اشاره به آن است كه خداوند در نهاد اولى انسان توحيد و يكتاپرستى و هر گونه صفت و خوى پسنديده‏ اى را قرار داده است ولى وسوسه‏ هاى شيطانى و هوى و هوسها انسان را از اين مسير صحيح منحرف ميسازد و به بيراهه‏ ها مى‏ كشاند، شاهد اين سخن آيه 30 سوره روم است.

    «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ»



    از امام باقر و امام صادق ع نيز نقل شده كه منظور از آن تغيير فطرت توحيد و فرمان خدا است.[2]


    [1] - سوره نساء،آیه119.


    [2] - تفسير نمونه، ج‏4، ص: 137.





  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۴
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در سوره اسری آیه 66
    وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا
    ... و در اموال و دارییها و اولاد با ایشان شریک شو...

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود