صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ***** تلاوت قران منهای درک معنای ؟ (+ آثار و برکاتی نهفته ) *****

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ***** تلاوت قران منهای درک معنای ؟ (+ آثار و برکاتی نهفته ) *****





    بسیار زیبا و درس آموز :

    مردی قرآن می خواند ولی معنی آیات قرآن را نمی فهمید .
    دخترکوچکش از او پرسید چه فایده ای دارد قرآن میخوانی بدون اینکه معنی آن رابفهمی؟
    پدر گفت سبدی بگیر واز آب دریا پرکن وبرایم بیاور .
    دختر گفت : غیر ممکن است که آب درسبد باقی بماند.
    پدر گفت امتحان کن. دخترم.
    دختر سبدی که درآن زغال میگذاشتند گرفت ورفت بطرف دریا وامتحان کرد سبدرازیرآب زد وبه سرعت به طرف پدرش دوید ولی همه آبها از سبد ریخت وهیچ آبی در سبد باقی نماند.پس به پدرش گفت که هیچ فایده ای ندارد .
    پدرش گفت دوباره امتحان کن. دخترکم .
    دختر دوباره امتحان کرد ولی موفق نشد که آب رابرای پدر بیاورد .برای بار سوم وچهارم هم امتحان کرد تا اینکه خسته شد وبه پدرش گفت که غیر ممکن است...
    پس پدر به. او گفت سبد قبلا چطور بود؟
    اینجا بود که دخترک متوجه شد و به پدرش گفت بله پدر قبلا سبد از باقیمانده های زغال کثیف وسیاه بود ولی الان سبد پاک وتمیز شده است.
    پدر گفت: این حداقل کاری است که قرآن برای قلبت انجام میدهد.
    پس دنیاوکارهای آن قلبت را از کثافتها پرمیکند،
    خواندن قرآن همچون دریا سینه ات راپاک میکند،
    حتی اگر معنی آنرا ندانی...



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ***** تلاوت قران منهای درک معنای  ؟ (+  آثار و برکاتی  نهفته )  *****


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قرآن برای هدایت انسان به باور های حق ، اخلاق متعالی و اعمال صالح نازل شده است . این کتاب که در عالم ملکوت حقیقت واحد و بسیط است ، نازل شده ؛ صورت عربیت و جزء و سوره و آیه به خود گرفته تا هدف بالا محقق شود .
    هر آیه و سوره ای حاوی پیامی است. تلاوتش ثواب خاصی دارد ،ولی بعض آیات و سوره ها از بار معنایی فوق العاده ای نسبت به سایر آیات و سوره ها برخوردار است. خدای نازل کننده قرآن که بر همه چیز عالم است، نسبت به تلاوت آیات و سوره ها که معنای کلی و مهم و جامع دارد، عنایت بیش تر دارد. برای سوق مردم به سوره ها و آیات جامع و خاص، ثواب های ویژه وعده داده است.
    کسی که وارد وادی ایمان شود و قرآن را به عنوان کتاب خدا و برای درک پیام های خدا بخواند، به دستور پیامبر و امامان سعی در درک و فهم و تلاوت همه قرآن دارد.برای آیات و سور خاص مثل سوره حمد و توحید و آیت الکرسی و ... حساب ویژه باز می کند.
    او به حکم ایمان خود را موظف به تلاوت همه آیات و سوره ها و درک و فهم پیام آن ها می داند. هر کدام پیام خاص و حلاوت ویژه دارد . تلاوت یکی از تلاوت دیگری بی نیاز نمی کند، بلکه عطش و شوق او را بیش تر می گرداند.
    تلاوت هر سوره ای از قرآن اگر با ایمان و اخلاص باشد، فرد را به درجات بالای بهشت می رساند.
    امام صادق فرمود:
    من نسي سورة من القرآن مثلت له في صورة حسنة، و درجة رفيعة ، فإذا رآها قال : من أنت ما أحسنك ؟ ليتك لي ، فتقول: أما تعرفني ؟ أنا سورة كذا وكذا ، لو لم تنسني لرفعتك إلى هذا المكان؛ (1 )
    هر کس سوره ای از قرآن را از حفظ داشته باشد و فراموش کند ، آن سوره در قیامت به صورتی زیبا و درجه ای بالا ممثل می شود . وقتی او وی را می بیند، می پرسد: چقدر زیبایی؟ کاش از من بودی!
    سوره گوید: مگر مرا نمی شناسی؟ من فلان سوره قرآن هستم که اگر مرا فراموش نکرده بودی، امروز تو را به این درجه بالا می آوردم.
    در روایت دیگر فرمود:
    ما يمنع التاجر منكم المشغول في سوقه إذا رجع إلى منزله أن لا ينام حتى يقرأ سورة من القرآن فتكتب له مكان كل آية يقرؤها عشر حسنات ويمحى عنه عشر سيئات؛(2)
    چرا اهل تجارت در بازار که هستند ، وقتی به منزل می آیند، قبل از خواب سوره ای از قرآن نمی خواند تا به ازای هر آیه که تلاوت می کند، ده حسنه برایش بنویسند و ده گناه از وی پاک کنند؟
    در روایاتی هم که در فضل تلاوت سوره ها وارد شده، مضامینی هست که نشان می دهد هر سوره ای را که تلاوت کند، اگر شرط ایمان و تقوا و عمل را داشته باشد، به خاطر تلاوت آن بهشتی می شود. تلاوت اجزای کتاب خدا در مجموع یکسان است و به قرب خدا می رساند.
    روایاتی که به نمونه آن اشاره کرده اید، همه برای ایجاد شوق در بندگان است تا با کتاب خدا آشنا شوند و به بندگی رو آورررند. در دریای معارف و نورانیت قرآن غوطه ور شوند. علاوه به ویژگی خاص آن آیه و سوره هم توجه داده شده است.
    ثواب داشتن يك بحث است و معرفت پيدا كردن به تمام آيات بحث ديگري. آيا خواندن سوره حمد باعث مي شود كه انسان با تمام احكام و معارف قرآن آشنا شود؟

    پی نوشت ها:
    1. مجلسی، بحار الانوار، بیروت، وفا، 1403 ق، ج 89، ص 188.
    2. کلینی، کافی، تهران، اسلامیه، 1367 ش، ج2، ص 611.


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خواندن آیات الهی و تفکر در معانی و تفاسیر آن، نیز پند گرفتن از راهنمایی‏ها و عبرت گرفتن از وقایعی که بر سر پیشینیان آمده، بهترین راه ارتباط با قرآن است.
    قرآن معجزه جاویدان اسلام و بهترین آموزگار هدایت بشریت است. خداوند در قرآن می‏فرماید: "کتاب پر برکتی است که بر تو نازل کرده‏ایم تا در آیاتش تدبّر کنند".(1)
    امیر مؤمنان در مورد صفات پرهیزکاران فرمود: "آن‏ها شب هنگام بر پا ایستاده، قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت می‏کنند و جان خود را با آن محزون می‏سازند. داروی درد خود را از آن می‏گیرند. هرگاه به آیه‏ای برسند که در آن تشویق است، با علاقه فراوان به آن روی می‏آورند و چشم جانشان با شوق بسیار در آن خیره می‏شود و آن را همواره نصب العین خود قرار می‏دهند و هرگاه به آیه‏ای برسند که در آن بیم و انذار است، گوش و دل را برای شنیدنش باز کرده، فکر می‏کنند! صدای ناله آتش سوزان دوزخ و به هم خوردن زبانه هایش در گوش جانشان طنین انداز است".(2)
    آیات روح بخش قرآن آن چنان با جان و روان و سرشت انسان‏ها مأنوس است که گویا هیچ سخنی دل نشین‏تر و جامع‏تر از شنیدن آیات وجود ندارد و این از معجزه بودن آن حکایت دارد؛ حتی اقوامی که عرب زبان نیستند، حظّ و بهره کافی را از آن می‏برند و به طور فطری هدایت می‏شوند.
    البته در مواقعی که می خواهید از آیات قران برای هدایت و ارشاد دیگران بهره ببرید ، باید آمادگی و نیز میزان اعتقاد و ایمان طرف مقابل به قرآن را لحاظ نمایید . چه بسا افراد بیماردلی که خواندن قرآن برای آنان نتیجه عکس می دهد .
    در بسیاری از آیات(3) به صراحت بیان شده که دشمنان حق به جای این که از نور آیات الهی، دل و جان خود را روشن سازند و تیره‌گی‌ها را بزدایند، بر جهل و شقاوتشان افزوده می‌شود، چون خمیرمایة وجودشان بر اثر کفر و ظلم و نفاق به شکل دیگری درآمده، هر جا نور حق را می‌بینند، با آن مقابله و ستیز می‌کنند. رویارویی با حق بر پلیدی و شقاوت آنها می‌افزاید، و روح طغیان و سرکشی را در آنها تقویت می‌کند، که خسارت آنان است، مانند غذای سالم و پاکی که در مزاج معیوب وارد شود، مزاجی که به غذاهای آلوده عادت کرده و با آنها خو گرفته باشد. اگر غذای خوب و نیروبخشی را به عالِم مجاهد و مبارزی بدهیم، ازآن نیروی کافی برای تعلیم و تربیت و جهاد در راه حق می‌گیرد، ولی اگر به ستمگری بدهیم، از نیروی آن برای ظلم بیشتر استفاده می‌کند، پس تفاوت در غذا نیست؛ تفاوت در مزاج‌ها و طرز تفکرهاست.

    آیات قرآن طبق مَثَل معروف، همچون قطره‌های حیاتبخش باران است که در باغ‌ها لاله می‌روید و در شوره‌زار خَسّ.

    به همین دلیل برای استفاده از قرآن باید آمادگی پذیرش را پیدا کرد. قرآن بدون شک مایة هدایت گمراهان است . اما گمراهانی که در جستجوی حق هستند، و به همین انگیزه به سراغ دعوت قرآن می‌آیند و اندیشة خود را برای درک حق به کار می‌گیرند اما متعصبان لجوج و دشمنان قسم خوردة حق (که با حالت صد در صد منفی به سراغ قرآن می‌آیند) بهره‌ای از آن نخواهند داشت، بلکه بر عناد و کفرشان افزوده می‌شود، چرا که تکرار عمل خلاف، به آن در جان آدمی عمق بیشتر می‌دهد.(4)


    پی نوشت‏ها:
    1. سوره ص (38) آیه 29.
    2. نهج البلاغه، فیض الاسلام، ص 604، خطبه 184.

    3ـ اسراء (17) آیه 82؛ ر.ک: المیزان، ج 13، ص 182.

    4ـ تفسیر نمونه، ج 12، ص 237 به بعد، با تلخیص.


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    قرآن، در جامعه اسلامی از قداست و احترام خاصی برخوردار است و در حقیقت دستور عمل زندگی مسلمانان و رمز عبادت و بندگی آنان می‌باشد، از این رو حفظ تمام یا بخشی از آن (که مستلزم انس و ارتباط است) موجب امتیاز و افتخار می‌باشد.
    در صدر اسلام ، شخصیت اجتماعی افراد، تا حد زیادی بستگی به این داشت که چه اندازه از آیات قرآن را حفظ کنند.(1) بدیهی است کسانی که حافظ قرآن هستند، معمولاً با معانی و مفاهیم آن نیز آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند آن را برنامه زندگی خود قرار دهند، امام صادق(ع) می‌فرماید:
    "کسانی که قرآن را حافظ هستند و به آن عمل می‌کنند، با فرستادگان و سفیران با عظمت الهی خواهند بود"(2). افزون بر این در روایات متعددی بر حفظ قرآن، تأکید شده است،‌ پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید:‌"کسی که نعمت حفظ قرآن، به وی عطا شده و تصور می‌کند نعمتی بهتر از آن وجود دارد و به افرادی عطا شده، شکر نعمت الهی را به جا نیاورده است"(3). امام صادق(ع) می‌فرماید: "حاملان (حافظان) قرآن، عارفان اهل بهشت هستند"(4).
    از مطالبی که ذکر شد، به خوبی روشن می‌شود حفظ قرآن، به عنوان یک سنّت و عبادت بزرگ، همیشه میان مسلمانان، مورد توجه بوده، همان طور که در زمان پیامبر(ص) موجب امتیاز بود، در عصر ما نیز سبب امتیاز است، چون ویژگی‌هایی که برای حفظ قرآن یادآور شدیم، مخصوص زمان حضرت نمی‌باشد، بلکه مربوط به تمام زمان‌ها و قرون است.
    حفظ آیات قرآن فواید و آثار بسیاری دارد ‌ از جمله:
    1ـ قرآن کتاب زندگی است و درس‌های زندگی و خوشبختی و احکام الهی در این کتاب آسمانی بیان شده، روشن است حفظ آیات قرآن، یعنی این کتاب را همیشه به همراه داشتن و استفاده از آن برای خوشبختی، به خصوص آن که، به صورت ذهنی و در خاطر انسان است که در این صورت، هر جا نیاز به آیه و یا هدایت و یا کلام الهی برای راهگشا بودن در زندگی بود، فراهم است.
    2ـ قرآن کلام خداوند با بشر است و انسان چون آیات را تلاوت می‌کند، این احساس در او ایجاد می شود که خداوند با او سخن می‌گوید. چه خوب است انسان با حفظ آیات قرآن و به خاطر آوردن آن، احساس کند همیشه خداوند در حال سخن گفتن با او است.
    3ـ آیات قرآن دارای نورانیت و معنویت خاصی است و مطمئناً برای کسی که آن را حفظ کرده، برکات و آثار به دنبال دارد؛ زیرا حفظ قرآن موجب ایجاد انس و الفت با آن می‌شود. روشن است اُنس و اُلفت با کلام خداوند و آیات هدایت‌بخشی قرآن، موجب نورانیت در دل و قلب انسان می‌شود. هرچه اُنس و الفت بیشتر باشد، نورانیت درونی انسان بیشتر می‌شود.
    روشن است موارد مذکور و برکات بسیار دیگری که می‌تواند در حفظ آیات الهی وجود داشته باشد، اختصاص به زمان پیامبر ندارد.


    پی‌نوشت‌ها:
    1. تفسیر نمونه،‌ج 11، ص 22.
    2. "الحافظ للقرآن العامل به مع السفرة الکرام البرره"، میزان الحکمه، ج 3، ص 2522.
    3. همان.
    4.کافی، ج 2، ص 606.
    5. تفسیر نمونه، ج 11، ص 24.


  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام خمینی ره در نامه ای به فرزندش می فرماید:
    فرزندم با قرآن، این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو،اگر چه با قرائت آن و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای هر کس و نامه محبوب ، محبوب است گر چه عاشق و محب مفاد آن را نداند .(1)
    بنا بر این وقتی کسی به قران به عنوان کتاب خدا بنگرد و به آن احترام بگذارد و آیات آن را به عنوان نامه محبوب بخواند حتی اگر نداند چه می خواند ، باز شوق آور و هدایت زا خواهد بود.

    پی نوشت ها:
    1- صحیفه امام ،ج16،ص211.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    4,321
    صلوات
    139000
    تعداد دلنوشته
    82
    مورد تشکر
    1,229 پست
    حضور
    122 روز 11 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " ارزش قران : و قران را بیاموزید . که بهترین گفتار است. و ان را نیک بفهمید. که بهار دل هاست. از نور ان شفا و بهبودی خواهید که شفای سینه های بیمار است.

    و قران را نیکو تلاوت کنید که سود بخش ترین داستانهاست. زیرا عالمی که به غیر علم خود عمل کند .

    چونان جاهل سرگردانی است که از بیماری نادانی شفا نخواهد گرفت. بلکه حجت بر او قویتر

    و حسرت و اندوه بر او استوار تر و در پیشگاه خدا سزاوار تر به نکوهش است. "

    "این قران است که با ان می توانید راه حق را بنگرید .و با ان سخن بگویید و به وسیله ان

    بشنوید. بعضی از قران از بعضی دیگر سخن می گوید. و برخی بر برخی دیگر گواهی می دهد.

    ایاتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی سازد. "

    قران از نظر نهج البلاغه مولا علی علیه السلام.
    عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگویم بنویسم
    که چرا عشق به انسان نرسیده است
    چرا آب به گلدان نرسیده است
    چرا لحظه ی باران نرسیده است
    به هر کس که در این خشکی دوران به لبش جان نرسیده است
    به ایمان نرسیده است وهنوزم که هنوز است
    غم عشق به پایان نرسیده است
    بگو حافظ دل خسته ز شیراز بیاید
    بنویسد که هنوزم که هنوز است
    چرا یوسف گمگشته به کنعان نرسیده است
    چرا کلبه ی احزان به گلستان نرسیده است


  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت زهرا(س)به امير المومنين(ع) در ضمن وصيت هايي كه نمودند چنين بيان داشتند كه پس از دفن وهموار ساختن قبرم نزديك سرم و پيش رويم بنشين و زياد تلاوت قران براي من داشته باش. زيرا در آن ساعت مردگان نياز به انس با زندگان دارند.(1)
    پی‏نوشت ها:
    1. علامة المجلسي، بحار الأنوار، بيروت - لبنان، ناشر: دار إحياء التراث العربي سال چاپ: 1403 - 1983 م، ج79، ص27.


  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رمز یاسین قلب قرآن ؟

    چون سوره « یاسین» مشتمل بر پایه ‏ها و ارکان عقیدتی و نیز اصول برنامه ‏های انبیا است، آن را در روایات «قلب قرآن» نامیده‏اند. (1) علامه طباطبایی می گوید : این سوره شأن والایی دارد. اصول و ریشه‌های حقایق را در خود جمع کرده است.(2)
    پی‌نوشت‌ها:
    1. دانشنامه قرآن، خرمشاهی، ج 2، ص 1451 و 1774؛ تفسیر نمونه، ج 18، ص 310.
    2. تفسیر المیزان، ج 17، ص 62.


  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام خمینی :
    محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است ؟


    ماه محرم وصفر- به عنوان ظرف زمان- نمی تواند عامل زنده نگهداشتن اسلام باشد، بلکه مسایل دراین دو ماه اتفاق افتاده اند، که باز خوا نی آنها عامل زنده نگه داشتن اسلام است.وآن قیام امام حسین (ع) است که در حقیقت باز خوانی و باز شناسی حادثه کربلا سبب حفظ اسلام می گردد. این باز خوانی بیشتر در قالب عزاداری نمودپیدا می کنند ، البته این عزاداری اختصاص به ماه محرم ندارد، در ماه صفر نیز وجود دارد ، یعنی اینکه درماه صفر نیز- به دلیل اینکه درآن اربعین دارد و هنوز برخی مصیبت ها ی کربلا ، مانند ادامه اسارت اهلبیت امام حسین (ع) ، در این ماه ادامه می یابد - عزاداری در این ماه صفر نیز استمرار می یابد حرف امام خمینی (ره) مبنی نقش ماه صفر ومحرم در زنده نگداشتن اسلام ناظر بر این مطالب است که ماه محرم وصفر= به دلیل اینکه درآن دو ماه - عزاداری صورت می گیرد، لذا این دو ما موجب حفظ اسلام می شوند، زیرا امام بار ها از عزاداری امام حسین (ع) به عنوان عامل زنده نگداشتن اسلام یاد کرده است. در این جا لازم است به فواید عزاداری از دیدگاه امام را حل اشاره شود.
    از منظر امام خمینی عزاداری برای امام حسین (ع) موجب می گردد که مردم با اهداف قیام امام (ع) آشناشوند، زیرا دراین عزداری ها این سوال برای مردم مطرح می گردد که چرا امام در یک جنگ نابرابر شرکت نمود؟ مگرچه حادثه اتفاق افتاده بود که امام حاضر شد به شهادت برسد و اهل بیت وی را به اسارت بردند؟ در عزادرای ها این سوا ل جواب داده می شود و مردم وظیفه خود را درباره را دین دانسته ومتوجه می شوند که در هر زمانی از دین پاسداری و بدان عمل کنند، از سوی دیگر در عزاداری ها مردم به مسایل دینی آشنا می شوند ، یعنی در این عزاداری ها سخنرانان و مداحان به بیان احکام اسلامی می پردازند ، از همه مهم تر اینکه درعزاداری امام حسین مردم بافرهنگ عزت مندی ومبارزه باظلم آشنا می گردندکه از آموزه های مهم اسلام می باشد . بر این اساس امام خمینی عقیده دارد: يكي از خصلت هاي ذاتي تشيع از آغاز تاكنون مقاومت و قيام در برابر ديكتاتوري و ظلم است كه در تمامي تاريخ شيعه به چشم مي خورد هرچند كه اوج اين مبارزات در بعضي از مقطع هاي زماني بوده است (1 ) شهادت اميرالمومنين (ع)و نيز حسين (ع) و حبس و شكنجه و تبعيد و مسموميت هاي ائمه (ع) همه در جهت مبارزات سياسي شيعيان عليه ستمگري ها بوده است. (2)
    در نگاه حضرت امام خميني ائمه اطهار(ع ) براي زنده ماندن نهضت مقدس كربلا و اهداف و آرمان ها و ارزشهاي راهگشا و تحرك زاي آن عزاداري سياسي را بنيان گذاشتند تا به اين وسيله عواطف و احساسات مردم با بينش و شناخت ناشي از فلسفه هاي اصلي اين انقلاب عظيم وسترگ پيوند يابد و در مسير تحقق مبارزات سياسي اسلام در همه اعصار و زمان ها با حكومت هاي ظلم گستر و معاند با دين به جوشش و خروش درآيد. امام خميني درباره فلسفه و انگيزه عزاداري و گريه بر مظلوميت حضرت اباعبدالله الحسين (ع ) و اين كه ائمه دين (ع ) به منظور حفظ اقتدار و عظمت اسلام و مسلمانان در برابر دشمنان دين بزرگداشت حركت مقدس كربلا و تداوم حضور در صحنه هاي فعاليت هاي اجتماعي و سياسي را ضروري مي دانستند و به همين دليل عزاداري سياسي را در تحقق اين هدف وضع نمودند اينگونه آگاهي بخشي مي نمايد : « شما انگيزه اين گريه و اين اجتماع در مجالس روضه را خيال نكنيد كه فقط اين است كه ما گريه كنيم براي سيدالشهدا نه سيدالشهدا احتياج به اين گريه دارد و نه اين گريه خودش في النفسه يك كاري از آن مي آيد لكن اين مجلس ها مردم را همچو مجتمع مي كنند و يك وجهه مي دهند ... . مساله مساله گريه نيست مساله مساله تباكي نيست مساله مساله سياسي است كه ائمه ما با همان ديد الهي كه داشتند مي خواستند كه اين ملت ها را با هم بسيج كنند و يكپارچه كنند از راه هاي مختلف اين را يكپارچه كنند تا آسيب پذير نباشند. مسائل اسلام مسائل سياسي است و سياستش غلبه دارد بر چيزهاي ديگرش . اجتماعاتي كه اسلام بعضي اش را فرض كرده است واجب كرده است و بعضي اش را به طور استحباب و مبالغه در استحبابش كرده است اين ها يك مسائل سياسي است . » (3) امام در جای دیگر نیز به مساله ی تاثیر عزاداری در بسیج مردم علیه ظلم و پاسداری از دین فرمود:اين خون سيدالشهدا است كه خون هاي همه ملت هاي اسلامي را به جوش مي آورد و اين دسته جات عزيز عاشوراست كه مردم را به هيجان مي آورد و براي اسلام و حفظ مقاصد اسلامي مهيا مي كند. (4)

    پی نوشت ها :
    1 . كلمات قصار امام خميني، موسسه تنظيم و نشر آثار امام ، ص ۴۶.
    2 . آئين انقلاب اسلامي آرا و انديشه هاي امام خميني، موسسه تنظيم و نشر آثار امام ، ص ۱۲۱.
    3. صحيفه نور، ج ۱۳ ، ص ۱۵۳ و ۱۵۴ .
    4 . صحيفه امام، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، ج 5 ، ص 331.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود